Jalkapallon Euro 2004

  • 122 915
  • 1 586

Tobias

Jäsen
Re: Kreikan mestaruus - Potku jalkapalloilua päähän

Viestin lähetti hörkkö
En vain pysty huutamatta katsomaan sitä, että jotain pallopeliä pelataan asenteella, jossa puolustetaan ja sumputetaan hampaat irvessä ja tehdään yksi, voittoon riittävä räkämaali.

Kreikan peli, ihan suoraan sanottuna oli hirveää katseltavaa, ihan alusta loppuun. Ei, en hauku enkä mollaa Kreikan tapaa pelata, eihän heillä ollut mitään muuta vaihtoehtoakaan kuin puolustaa. Eli sinänsä järkevä ratkaisu, mutta ehdottomasti väärä ja epäoikeudenmukainen ratkaisu jalkapalloilun kannalta. Väärä joukkue voitti, siitä olen varma, mutta näinhän joskus käy..myös Ässillekin.

Täytyy tosissaan toivoa, että hyökkäävä jalkapallo, niin kliseeltä kuin se kuulostaakin jatkaisi ja eläisi hyvin, vielä vuosia. Kreikan voitto vitutti, ja toivon, että ei enää ikipäivänä samalla tavalla pelaava joukkue voita yhtään mitään!!

Miten ratkaisu oli ehdottomasti väärä ja epäoikeudenmukainen jalkapalloilun kannalta? Sitenkö, että toinen joukkue oli maalin verran parempi kuin toinen?

Jalkapalloilu on maalintekopeli samoin kuin esimerkiksi jääkiekko. Kreikan peli ei ollut mitään hirveää katseltavaa, vaan hienoa kurinalaista puolustuspelaamista. Täysin oikea joukkue voitti, koska se teki finaalissa yhden maalin enemmän kuin toiseksi paras joukkue. Tuskinpa se Kreikan vika on, jos Portugalin hyökkäys on vähintään astetta paskempi kuin Kreikan puolustus.

Itse yleensä jätän matsin katsomatta, jos se alkaa vituttamaan.

Hiukan kyllä harmitti kun oma suosikki Tsekki lähti laulukuoroon, mutta toisaalta, Euroopan parhaat jalkapalloilijathan Tsekin pudottivat, joten ihan hyvä niin.
 

scholl

Jäsen
päivälleen 50 vuotta Bernin ihmeen jälkeen tapahtui Lissabonin ihme. Helmut Rahnin maailmanmestaruuden tuoneet maalit aiheuttivat mielettömän sodastatoipuvan kansakunnan itsetunnon nousun keskellä muuten vaikeita aikoja.
Lissabonin ihme nostanee myöskin kreikkalaisten itsetuntoa ja vaikuttaa junioripelaajiin, koska esikuvia löytyy nyt omasta maasta. Uskotaan, että pienikin maa voi menestyä. Tämän lisäksi vaikuttanee myös muilla aloilla. Varmasti kaikki kreikkalaiset pitävät tämän joukkueen menestystä esikuvanaan.

12 v sitten Tanska tuli puun takaa, nyt Kreikka, 12 v päästä...
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
scholl

"päivälleen 50 vuotta Bernin ihmeen jälkeen tapahtui Lissabonin ihme. Helmut Rahnin maailmanmestaruuden tuoneet maalit aiheuttivat mielettömän sodastatoipuvan kansakunnan itsetunnon nousun keskellä muuten vaikeita aikoja."


Das Wunder von Bern. http://www.imdb.com/title/tt0326429/

Jos suinkin saat jostain ko. elokuvan käsiisi, kannattaa tsekata.



Ranger
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Viestin lähetti Skeletor

Kreikka
Kärkikaksikon pahin haastaja on Kreikka. Avausottelussa Portugalia vastaan Kreikalla on mahdollisuutensa. Tappio vaikuttaa arvokisoissa kokemattomaan joukkueeseen paljon. Otto Rehhagel on saanut luotua joukkueeseen mainion taisteluilmeen, mutta esimerkiksi Espanjalla on niin paljon hampaankolossa karsintatappiosta, että jatkoonmeno vaikuttaa hankalalta. Aivan Euroopan huipulla kreikkalaisista ei pelaa kukaan, mutta ns. toisen luokan tähtiä riittää.
Arvio: Vahvalla joukkuepelillä voi yllättää. Tuskin kuitenkaan voittaa kuin Venäjän.

Jep, aika pieleen meni lähes kaikki ennakoinnit kisojen osalta. Yhden ihmisen satun tietämään, joka pisti 10 euroa Kreikalle ihan vain huumorimielessä. Olisipa mullakin yhtä rahakas huumorintaju.

Toisen luokan tähdet veivät mestaruuden vahvalla joukkuepelillä...
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Veikkausguru

Veikkausgurun EM-kisa veikkaus on päättynyt.

Jatkoajan kimpan voitti (rumpujen tärinää) minä itse eli kilonkingi 57 pistettä (kokonaissijoitus 19), kakkoseksi tuli Juippi 53 pistettä (kokonaissijoitus 49), kolmanneksi Heikki 50 pistettä (kokonaissijoitus 108). Jatkoajan kimppa tuli kuudenneksi.

Kiitos kaikille osanottajille! Seuraavan kerran Veikkausgurussa veikkaillaan World Cupista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Luin tämän ketjun vasta näin jälkeen päin (tosin en kokonaan), mutta minun mielestäni 41 sivua tekstiä on aika uskomattoman paljon eli selvästi tapahtuma kiinnosti. Muutamia asioita tahtoisin kuitenkin kommentoida:

Ensinnäkin Kreikka ei minun mielestäni pelannut tylsällä tavalla samalla tavalla kuin jotkut muut maat tekevät. Kreikka kyllä puolusti tiukasti ja tarkasti koko joukkueen toimin, mutta se ei minun mielestäni ole oleellista tämän tylsästi pelaamisen kannalta. Oleellista on se, että Kreikka ei pallon saatuaan pyrkinyt kaikin keinoin vain kontrolloimaan palloa ja syöttelemään sitä varmoin lyhyin syötöin pakilta toisella pakille ja välillä maalivahdille tyyliin Ajax ja se jos mikä on minun mielestäni tylsää. Kreikka taas nimenomaan toi palloa nopeasti ylös ja koitti nopeasti päästä tekopaikoille (vaikkakaan ei koko joukkueen voimin tyyliin Brasilia).

Melko perustellusti voidaan vielä arvioida, ettei Kreikka niillä pelaajilla jotka sillä oli, olisi voinutkaan pelata pallon kontrollointiin perustuvaa jalkapalloa, joten sikäli se ei mitenkään vapaasti valinnut nykyistä taktiikkaa, vaan tämä taktiikka oli sille ainoa mahdollinen (toisin kuin esimerkiksi Saksan kohdalla on).

Toinen asia joka kiinnostaisi on se, että kun sekä Figo ja Beckham ovat tämän ketjun kirjoittelijoiden mukaan yliarvostettuja hyökkääviä keskikenttiä, niin ketkä sitten ovat niitä hyviä pelaajia kyseisen rooliin? Zidano on varmaan tietenkin paras, mutta ketkä muut ovat parempia eurooppalaisia kuin tuo kaksikko tuolle pelipaikalle vai ovatko nämä mainitut yliarvosttettuja, vaikka muut eivät olisikaan parempia?
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Viestin lähetti dana77
Ensinnäkin Kreikka ei minun mielestäni pelannut tylsällä tavalla samalla tavalla kuin jotkut muut maat tekevät. Kreikka kyllä puolusti tiukasti ja tarkasti koko joukkueen toimin, mutta se ei minun mielestäni ole oleellista tämän tylsästi pelaamisen kannalta. Oleellista on se, että Kreikka ei pallon saatuaan pyrkinyt kaikin keinoin vain kontrolloimaan palloa ja syöttelemään sitä varmoin lyhyin syötöin pakilta toisella pakille ja välillä maalivahdille tyyliin Ajax ja se jos mikä on minun mielestäni tylsää. Kreikka taas nimenomaan toi palloa nopeasti ylös ja koitti nopeasti päästä tekopaikoille (vaikkakaan ei koko joukkueen voimin tyyliin Brasilia).

Tästä olen samaa mieltä. Voidaan sanoa, että Kreikka pelasi taktisesti ylivoimaisesti parasta peliä kisoissa. Samoin puolustavan pelityylin arvostelemiseltakin menee tavallaan pohja, jos ajatellaan kahta faktaa. Kreikka ei päästänyt pudotuspeleissä ainuttakaan maalia ja Kreikka voitti pudotuspelimatsinsa peliajalla eikä kertaakaan joutunut rankkareihin. Vaikka Kreikan pelaajat eivät kenties olleetkaan taidoiltaan parhaita, he muodostivat parhaan joukkueen nimeen omaan joukkueena ja taktisen ylivoimansa ansiosta mestaruus todellakin oli ansaittu.

Ihailtavaa oli Kreikan peli Espanjaa vastaan. Kun Espanja teki johtomaalin, ei Kreikalla mennyt suomimaisesti herne nenään ja alettu häviämään ottelua kuusinolla vaan taktiikka piti ja joukkue jaksoi kärsivällisesti odottaa, koska Espanjan keskittyminen herpaantuu. Sitten tulee nopealla hyökkäyksellä tavallaan ansaittu tasoitus. Mahtava suoritus Kreikalta.


Viestin lähetti dana77
Melko perustellusti voidaan vielä arvioida, ettei Kreikka niillä pelaajilla jotka sillä oli, olisi voinutkaan pelata pallon kontrollointiin perustuvaa jalkapalloa, joten sikäli se ei mitenkään vapaasti valinnut nykyistä taktiikkaa, vaan tämä taktiikka oli sille ainoa mahdollinen (toisin kuin esimerkiksi Saksan kohdalla on).

Tästä taas olen täysin eri mieltä. Saksa ei voi pelata nykyään muuta taktiikkaa kuin 4-5-1:tä junnaavalla tyylillä. Niin kauan, kun Saksasta ei löydy ainoatakaan "maaleja" tekevää hyökkääjäpelaajaa, on Saksan pakko pelata 4-5-1-roisk-roisk-taktiikkaa, varsinkin jos ainoat mahdolliset hyökkääjävalinnat voivat Kuranyi ja Bobic, niin kuin vahvasti näyttäisi olevan. Saksassa näyttäisi olevan hyökkääjien kohdalla hieman samaa ongelmaa kuin Englannilla maalivahtien suhteen eli potentiaalista jälkikasvua tuolle pelipaikalle ei tunnuta löytävän.

Viestin lähetti dana77
Toinen asia joka kiinnostaisi on se, että kun sekä Figo ja Beckham ovat tämän ketjun kirjoittelijoiden mukaan yliarvostettuja hyökkääviä keskikenttiä, niin ketkä sitten ovat niitä hyviä pelaajia kyseisen rooliin? Zidano on varmaan tietenkin paras, mutta ketkä muut ovat parempia eurooppalaisia kuin tuo kaksikko tuolle pelipaikalle vai ovatko nämä mainitut yliarvosttettuja, vaikka muut eivät olisikaan parempia?

Ensinnäkin, Figo ja Beckham ovat täysin eri paikkojen pelaajia. Englannin (ja Man U:n) joukkueessa Figon ja Zidanen paikkaa pelaa Scholes (vaikka toki onkin erityyppinen pelaaja kuin edellä mainitut). Beckham on loistava pelaaja yhdessä roolissa: loistavien keskitysten ja vapaapotkujen antajana. Hyökkäävien nk. 10-paikan keskikenttäpelaajien kohdalla Zidane ja Totti ovat tällä hetkellä Euroopan ja kenties maailman ykkösiä. Joukkueiden pelijärjestelmät rakennetaan aina kuitenkin käytössä olevien pelaajien varaan ja minusta ainakin naurettavaa verrata eri pelaajia arvottaen siten, että tuo ja tuo on yliarvostettuja ja tuo aliarvostettu. Ainakin Realin johtokunnan mielestä yllämainitut pelaajat ovat arvostettuja, senhän kertoo kyseisten pelaajien palkkakin.
 

pyhimys

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Viestin lähetti flintstone
Heh, onneksi kreikkalaiset eivät filmaa ollenkaan.

Sekin toista kertaa pelikiellossa (taitaa 3/4 korteista tulleen filmaamisesta) oleva mikälie Katsiouououiui on pelissä kuin pelissä jatkuvasti turvallaan ja joka paikkaan sattuu vaikka mitään ei ainakaan TV-kuvan perusteella olisi tapahtunutkaan. Kisojen ehdottomasti pahin filmaaja löytyy ah' niin hienoa fudista pelaavasta karvakäsi ryhmästä.

Kisojen ehdottomasti pahin filmaaja taisi löytyä kylläkin Portugalin joukkueesta, nimittäin pieni herra nimeltä Deco. Tuulenvirekin riitti kaatamaan tämän sankarin. Ärsyttävintä oli katsoa tätä loikkimista ja tämän takia Kreikan voitto ei niin pahalta tuntunut ottelun lopussa. Itse asiassa tällä hetkellä Kreikan voitto tuntuu erinomaiselta saavutukselta pieneltä jalkapallomaalta, joka pelasi omien kykyjensä mukaisesti, vaikka ei minun mieleistä jalkapalloa pelannutkaan. Kisojen "komein" filmi taisi muuten olla Tanskan pelaajalla (olisiko ollut Jon Dahl Tomansson), joka esitti huikean teatteritemppun Tsekkiä vastaan, josta Pavel Nedved sai ansaitusti keltaisen kortin. Mitäs juoksi niin läheltä tanskalaista :) Aplodit sille ;)

Itse en menisi sanomaan, että väärä joukkue voitti finaalissa, koska minun silmiini ei se Portugalikaan luonut kovin paljoa todella vaarallisia maalintekopaikkoja (ei tosin Kreikkakaan). Portugali ei vain löytänyt keinoja Kreikan puolustuksen murtamiseen. Kreikalla kävi eniten tuuri Tsekkiä vastaan ja väitän, että jos Pavel Nedved (minulle kisojen paras pelaaja) ei olisi loukkaantunut, niin Tsekki juhlisi nyt mestaruutta. Jos ja jos....
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Viestin lähetti pyhimys
Kisojen "komein" filmi taisi muuten olla Tanskan pelaajalla (olisiko ollut Jon Dahl Tomansson), joka esitti huikean teatteritemppun Tsekkiä vastaan, josta Pavel Nedved sai ansaitusti keltaisen kortin. Mitäs juoksi niin läheltä tanskalaista :) Aplodit sille ;)

Jesper Grønkjær se oli. Kiisteltiin kavereisen kanssa siitä, osuiko Nedved Grønkjæriin vai ei. Minun kantani on edelleenkin se, että ei osunut mutta kavereideni mielestä Nedved kyllä hipaisi Grønkjæriä, jonka jälkeen Grønkjær otti kieltämättä aika teatraaliset voltit.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Filmaamisesta vielä...

Joukkueena koko kisojen pahimmat/parhaimmat sukeltelijat löytyivät ehdottomasti Kreikan joukkueesta. Sikäli sääli, että muuten niin sympaattinen pieni joukkue hankki itselleen kyseenalaista kunniaa tällä tavalla. Ysittäisenä sukeltelijana Kreikan joukkueesta voi nostaa juuri tuon pelikiellossa finaalista olleen miehen, jonka nimeä en satu muistamaan.

Kreikka vei siis kultaa, niin jalkapallossa kuin sukeltelussakin ja hopealla molemmissa oli Portugali. Huonoimmat tasapainot portugalilaisista löytyivät Decolta ja maalivahti Ricardolta, joka teki pariinkiin kertaan kuolemaa tilanteissa, joista ei voinut tulla edes mustelmaa.

"Kunniamaininnan" saavat myös:

- Pavel Nedved huonosta tasapainostaan Hollanti-pelissä, joka toi John Heitingalle toisen keltaisen kortin.
- Jesper Grönkjär, joka heitti komeat voltit, kun Nedved juoksi ohi. Ei kuitenkaan edes v-tuttanut niin paljoa, koska Nedved sai maistaa omaa lääkettään.
- Arjen Robben, joka erottui Hollannin joukkueesta paitsi hyvillä otteillaan pallon kanssa myös taipumuksesta kaatuilla kuudentoista-alueen paikkeilla.

Yleensä tällä alalla kunnostautuneet Italian ja Espanjan pelaajat saavat jokseenkin puhtaat paperit. Syynä tosin taitaa olla se, että kyseiset joukkueet eivät pelanneet kuin kolme peliä turnauksessa. Italiahan paikkasi mainettaan, joka olisi saattanut saada positiivisa sävyjä, todella miehekkäillä ja oikeutetuilla sopupelisyytöksillä.

Nimimerkki pyhimys nostaa Nedvedin kisojen parhaaksi pelaajaksi. No, makuasia, mutta tuosta olen aika vahvasti toista mieltä. Nedvedhän ei tehnyt kisoissa maaliakaan ja taisi syöttää jopa yhden. Aika kehno saldo hyökkäävälle keskikenttäpelaajalle, joka sattuu olemaan vielä pelintekijäkin. Muutenkin pysyi aika pimennossa lukuunotamatta komeaa ylärimalaukausta Hollantia vastaan.
 

pyhimys

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Flyers
Viestin lähetti Korhonen
Nimimerkki pyhimys nostaa Nedvedin kisojen parhaaksi pelaajaksi. No, makuasia, mutta tuosta olen aika vahvasti toista mieltä. Nedvedhän ei tehnyt kisoissa maaliakaan ja taisi syöttää jopa yhden. Aika kehno saldo hyökkäävälle keskikenttäpelaajalle, joka sattuu olemaan vielä pelintekijäkin. Muutenkin pysyi aika pimennossa lukuunotamatta komeaa ylärimalaukausta Hollantia vastaan.

Aina parhautta ei mitata syötöillä ja maaleilla. Nedved teki valtaisesti töitä ja kannusti joukkuettansa mm. Kreikka-ottelussa todella raivokkaasti ja oli todellinen kapteeni Tsekille (johan meni hehkutukseksi). Vaikka Nedvedillä ei ollutkaan kuin yksi maalisyöttö näissä kisoissa, niin hänen syöttöjensä ansiosta syntyi moni Tsekin maalitilanne. Filmaamisesta vielä sen verran, että mielestäni Nedved syyllistyi tähän jalkapallon syöpäläiseen, näissä kisoissa todella harvoin.
 

Damien

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja suomen maajoukkueet.
Selvästi vähemmän kuin normaali otteluissaan mutta silti erottui vieläkin sukeltelullaan. Nedved oli minusta odotetun huono, huonoa kautta seurasi huonot kisat jos haluan arvostaa jonkun Nedvedin pelkästään juoksumäärällään kisojen parhaaksi niin tuskin katson jalkapalloa vaan siirryn katsomaan marathonia.

Rehhagel on sopinut jatkostaan 2006 kisoihin
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Slovakia vs Saksa
  • 1.95
  • 4.20
  • 3.10
Sveitsi vs Norja
  • 1.16
  • 7.50
  • 13.00
Ruotsi vs USA
  • 2.46
  • 4.40
  • 2.34
Tshekki vs Suomi
  • 2.66
  • 4.20
  • 2.36
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös