Jalkapallon EM-kisapäivä 16.6.2008: Itävalta-Saksa ja Puola-Kroatia

  • 8 683
  • 86

trap

Jäsen
Nähtiinhän se jo UCL-finaalissa, että Cristiano Ronaldon pää ei kestä oikeasti kovaa paikkaa. Lisäksi Portugali on C. Ronaldon lisäksikin täynnä niin vastenmielisiä pelaajia, että pakko toivoa Saksan voittoa puolivälierästä. Pepe ehkä kaikkein ärsyttävimpänä - tosin kyseinen jamppahan ei edes ole portugalilainen. Äsken mainitulta Decolta en koskaan ole nähnyt hyvää ottelua.

On siellä toki ihan symppiksiäkin, kuten Simao ja Nuno Gomes. Gomesin sukunimikaima Gomez joutaa kyllä Saksalta penkille, todella surkeita esityksiä kerta toisensa jälkeen.

Ps. Käyttäkää Cristiano Ronaldon nimen edessä sitä C:tä, äsken tuli lyhyen hetken ajan pohdittua, että puhuttiinko Gomez-vertailussa yhdestä kaikkien aikojen parhaimmista viimeistelijöistä vai tästä toisesta (C.) Ronaldosta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Itse ihmettelen sitä, miten vähän on huomioitu Portugalin muita taitavia pelaajia. Esimerkiksi nimet Moutinho, Deco, Simao ja vaikkapa hyvin nouseva laitapakki Bosingwa voivat myös pystyä hienoihin suorituksiin Saksaa vastaan...

Mä taas ihmettelen, miten kukaan arvostaa Decon tyyppisiä pelaajia, yksi päätähdistä viime MM-kisojen skandaaliottelussa Hollanti-Portugali.

...Itse veikkaan pelin ratkeavan Lehmannin yhteen "helppoon" sekä Portugalin pelaajien Saksaa parempaan yksilötaitoon..

Niin, yksilötaito on aina ollut se avain joukkuepeleissä. Tuohon kun joukkueet vaihtaa niin kommentti on kuin viime kisojen puolivälierä Brasilia-Ranskan otteluennakosta. Saksa on aina menestynyt joukkueena. Mitä Portugali on voittanut?

...Lisäksi Scolari luo varmasti hyvän taktiikan Saksaa vastaan ja Portugali jatkaa kohti finaalia.

Saksa pelaa aina vastustajan mukaan. Taktiikka tulee olemaan varmasti juuri oikeanlainen.
 

Cube

Jäsen
Onko joku suomalainen potkupallovalmentaja taas päästänyt tällaista suustansa vai mistä vitusta tämä lässytys Gomezin nuoruudesta on oikein lähtöisin?
Multa on ilmeisesti jäänyt jotain henkilökohtaisia kaunoja huomaamatta, koska mitenkään muuten ei tuollaista lapsellista raivaria asiallisesti kirjoitettuun kattavaan viestiin vastatessa voi oikein ymmärtää. Ei sikäli, etten itse olisi useinkin vastaavaan sortunut.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Nähtiinhän se jo UCL-finaalissa, että Cristiano Ronaldon pää ei kestä oikeasti kovaa paikkaa. Lisäksi Portugali on C. Ronaldon lisäksikin täynnä niin vastenmielisiä pelaajia, että pakko toivoa Saksan voittoa puolivälierästä. Pepe ehkä kaikkein ärsyttävimpänä - tosin kyseinen jamppahan ei edes ole portugalilainen. Äsken mainitulta Decolta en koskaan ole nähnyt hyvää ottelua.

On siellä toki ihan symppiksiäkin, kuten Simao ja Nuno Gomes. Gomesin sukunimikaima Gomez joutaa kyllä Saksalta penkille, todella surkeita esityksiä kerta toisensa jälkeen.

Ps. Käyttäkää Cristiano Ronaldon nimen edessä sitä C:tä, äsken tuli lyhyen hetken ajan pohdittua, että puhuttiinko Gomez-vertailussa yhdestä kaikkien aikojen parhaimmista viimeistelijöistä vai tästä toisesta (C.) Ronaldosta.

En tiedä puhummeko samasta pelaajasta, mutta minä muistan pelaajan joka teki UCL-finaalissa hienon päämaalin ja oli ehkäpä suurin tekijä ManU:n Champions League-voitossa voittaen maalikuninkuuden 8 maalillaan. Ja olet kyllä aika pihalla, mikäli et ole eläessäsi nähnyt Decolta hyvää ottelua. Tai ehkäpä katsot vain pelejä värilasit päässä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huvittavaksi on mennyt kun saa ketjusta toiseen lukea näitä Cristiano Ronaldoon liittyviä parjausviestejä.

Ymmärrän että löytyy pelaajia joista ei liiemmin välitä, mutta kuinka tämä yksi ja sama jätkä voi olla niin monelle niin vastenmielinen? Jos se liittyy siihen turhanpäiväiseen käsienlevittelyyn ja filmaamiseen, miksi juuri C. Ronaldo on niin vahvasti aina framilla vaikka olette varmaan näissäkin kisoissa nähnyt kymmeniä pelaajia filmaavan huomattavasti räikeämmin ja olevan sen lisäksi paljon vähäisempiä pelimiehiä? Aika mielenkiintoinen tapa seurata futista, jos tuollaisen pelimiehen kaikista ominaisuuksista mielessä on vain ne negatiiviset puolet. Vituttaa minuakin kun vastustajansa verrattuna fyysisesti sekä taidolisesti ylivertainen portugalilainen jää ohittamisen sijaan levittelemään, mutta pääsen siitä kyllä yli kun seuraavalla kerralla kaveri ottaa ohi ja tekeekin taas maalin.

Ei ole tarkoitus olla mikään keittiöpsykologi, mutta vaivaakohan valtajengiä sittenkin se että C. Ronaldo on aivan vitun hyvä, tienaa ihan saatanasti ja on jonkun mielestä vielä hyvännäköinenkin ja saa naista sen minkä nussia ehtii? Samaan aikaan lukuisat slobot ja kerbot pitkin maailman futiskenttiä harrastavat kahta kauheampaa filmaamista, pyöriskelyä ja käsienlevittelyä eivätkä pysty puoliinkaan niistä suorituksista, joihin portugalin Ronaldo illasta toiseen yltyy, mutta heitä ei täällä kukaan ole kuuluttamassa "maailman ärsyttävimmäksi" futaajaksi tai ihmiseksi.

Nähtiinhän se jo UCL-finaalissa, että Cristiano Ronaldon pää ei kestä oikeasti kovaa paikkaa.

Paskoihin juttuihin ei tunnetusti kannata tarttua, mutta eivätköhän ne joilla pää ei lajissa tai soisessa kestä kovia paikkoja kirjoittele tälläkin hetkellä skeidaa netin keskustelupalstoille, samaan aikaan kun nämä toiset pelaavat arvokisoissa, muistelevat päättyneellä kaudella huippuliigoissa voittamiaan maalikuninkuuksia sekä kiillottelevat näistä samoista liigoista voittamiaan pyttyjä. Sitä paitsi, ainakin CL-finaalissa upottamassaan upeassa päämaalissa portugalilaisen pää kesti varsin hyvin, otsa piti hyvin muotonsa mutta pallo soikeni hetkeksi ennen uppoamista Chelsean verkkoon.
 
Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että keitäköhän tarkoitat, näillä kömpelöillä köntyksillä? Ei kyllä minusta vaikuta Saksan puolustus mitenkään erityisen hitaalta ja kömpelöltä. Näkemissäni otteluissa vain Kroatian puolustus on vaikuttanut paremmalta.

Ainakin Mertesacker on yksi nykyfutiksen hitaimpia ja kömpelöimpiä toppareita koko maailmassa. Kun puhutaan huippujoukkueista. Ei Metzelderkään niitä maailman nopeimpia ole, mutta muut taidot riittää kyllä korvaamaan puutteet jalalla. Lahmissa nyt ei mitään valittamista olekaan ja Friedrich pelasi myös mallikkaan ottelun eilen.
 

laurel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielenkiintoista nähdä, että pelaako Lahm Portugalia vastaan vasemmalla ja jos pelaa, niin onko lupa nousta? Lahmin nousut on kuitenkin yksi Saksan vahvuuksista, eikä Kristiinaa saa silti jättää millään huomioimatta erikseen.

Lahmin rooliin kuuluu joka pelissä tilaisuuden tullen nousta laitaa pitkin ja rakentaa/tukea hyökkäyksiä. Tätä ominaisuutta ei kuitenkaan voi käyttää ylenmäärin, ei kenenkään fysiikka kestä 90 min ajan paahtaa joka kerta hyökkäyksiin ja toisaalta sijoittua ajoissa puolustusasemiin. Tämä pätee erityisesti Portugalin taitavaa ja nopeaa joukkuetta vastaan.

Pitää muistaa, että Saksa on perinteinen turnausjoukkue. Tässä tilanteessa, tosipelien alkaessa aloitetaan puhtaalta pöydältä ja uskon, että Saksa tulee tarjoamaan kovan vastuksen Portugalille. Joukkue ei ole materiaaliltaan heikentynyt 2006- kisoista, vire ei toki (vielä?) ole samaa tasoa. Italia näyttä muuten juuri nyt mallia hitaasti lämpiävästä turnausjoukkueesta Ranksaa vastaan, 2-0 tuli juuri.

Löwillä on torstain kokoonpanon kanssa vielä paljon pohdittavaa. Fringsillä on kylkiluun murtuma, pelaaminen on epätodennäköistä. Poldilla on todettu pohjevamma, ei kyennyt harjoittelemaan tänään. Leveyttä ja vastuunkantajia toki löytyy: Schweini keskikenttään, Kuranji Klosen kärkipariksi jos Poldi ei ole pelikunnossa. Alakertaan Itävalta-pelin pakisto.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Pakko sanoa, että pelien seuraaminen tai edes tilastoihin tutustuminen ei ainakaan haittaisi.


Ranger

Tarkastin Klosen tilastot ja maalisarake näyttää edelleen nollaa.
Ja tämä siis on mielestäni valitettavaa, sillä olen Klosen suuri ihailija.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Puhut täyttä potaskaa, Gomez on Ronaldoa melkein puoli vuotta nuorempi.

No-joo-o, olisihan pitänyt arvata, että täällä tartutaan yhteen sanaan ja väännetään ja käännetään sitä sitten. Everton jo asiaa ylempänä valaisi.

Pahoittelut purkautumisestani. Se ei ollut tarkoitettu edes sinulle vaan lähinnä Ylen selostajille, jotka ovat jokaisen Saksa-ottelun aikana mainostaneet tätä Gomezin nuoruutta. Nyt meni kuppi nurin, kun asiasta sai lukea vielä täälläkin. Kirjoituksesi oli täyttä asiaa. Anteeksi.
 
Pakko sanoa, että pelien seuraaminen tai edes tilastoihin tutustuminen ei ainakaan haittaisi.

Olen seurannut Mertesackeria jo Hannoverin ajoilta. Kuitenkin miehen kömpelyys on iskenyt pahasti silmään vasta tällä kaudella. Jätkä näyttää kentällä 35-vuotiaalta, vaikka ei ole täyttänyt vielä edes kahtaneljää. Mihin tilastoihin suosittelisit tässä kohtaa tutustumaan?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mites syöttötilastot ja pelien seuraaminen?


Ranger

Ihme settiä kyllä heität, sillä olen luullut että lähtökohtaisesti ollaan samalla puolella. Pitääkin tarkistaa, että et sittenkin ole joku liimatukkien puolesta liputtava futisforumilainen täällä provoilemassa

On totta, että muutaman hyvän syötön Klose on antanut, varsinkin Gomezille. Olen jo aikaisemmin kritisoinut tätä uutta hyökkäystaktiikkaa, jossa Klose peruuttaa selkeästi Marion alapuolelle (jos siis vertaillaan MM`06 : Miro <-> Podo), joten eipä siitä sen enempää.

Pelit olen seurannut kaikki enemmän tai vähemmän tarkasti, paitsi Ranskan ja Romanian välisen pelin, siinä taisi käydä tuuri.

Kyllä kovana Saksan kannattajana olen ollut pettynyt Miroon, mutta tämä siis ei varsinaiseti hänen vaan pelitaktiikan vika.
Toinen asia, jota olen kaivannut on "saksalaisia" vetoja kauempaa. Ehkä Hitzlsperger pitäisi nostaa avaukseen? Ja miksi Pander ei päässyt joukkueeseen? Minun joukkueessani lunasti paikan jo Wembelyn 1-2 voittokanuunalla!
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Katselin tuossa matsin uudestaan, ja aivan pakko oli tulla ihan vain kertomaan, että voiko jumalauta olla upeampaa laukausta?

No, Panderin kuti Wembleylllä oli ehkä vielä komeampi, joskaan ei yhtä tärkeässä paikassa.


EDIT: Niin, ja on sanottava sekin, että vaikka Saksa on niin vihattu, ilman värilasejakin kaikki voisivat myöntää, että jotain aika perkeleellisen tyylikästä ja vakuuttavaa siinä on, peliasusta alkaen. Kuin Mercedes Benz, Stuttgartin tähti.

Mutta esim. suuri suomalainen valmentajavelho Malinen: Saksalla on yksi maailmanluokan pelaaja. Joopa joo.

BTW, "huippuasiantuntijat" nimeltään Jallu Rantanen ja Jukka Rönkä ovat ala-arvoisen paskan puhujia. "Arsenal sitä ja Englanti tätä" -Rönkä onnistui vielä nytkin tunkemaan kolumniinsa britit ja ukko kehtaa vielä väittää, ettei ole fani. Kun kirjoittaa pelistä, niiden seuraaminen auttaisi.



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Toinen asia, jota olen kaivannut on "saksalaisia" vetoja kauempaa.

Mä olen ikävöinyt "saksalaisia" liukutaklauksia. Ovat mielestäni aina osanneet ottaa pallon tiukoissa paikoissa pois vastustajilta juuri puhtailla taklauksilla. Näitä ei näissä kisoissa ole pahemmin Saksan puolelta viljelty.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...BTW, "huippuasiantuntijat" nimeltään Jallu Rantanen ja Jukka Rönkä ovat ala-arvoisen paskan puhujia. "Arsenal sitä ja Englanti tätä" -Rönkä onnistui vielä nytkin tunkemaan kolumniinsa britit ja ukko kehtaa vielä väittää, ettei ole fani. Kun kirjoittaa pelistä, niiden seuraaminen auttaisi.



Ranger


Täysin samaa mieltä. Röngän viimeisin kolumni aivan hirveää paskaa. Mies nostaa Euroopan "kovimmiksi" maiksi tulevia MM-kisoja ajatellen Espanjan, Venäjän ja ENGLANNIN. Hollanti bubbling under.

Olen nyt monesti tämän sanonut, mutta sanonpa vielä kerran, että kovana Saksan kannattajana olen jo vuosia joukkueen esityksiä seuratessani pitänyt 2010 kisoja jonkinlaisena päätavoitteena tälle sukupolvelle.
Espanjaa ja Venäjää nyt on toimittajan helppo hehkuttaa, kun pääsivät välieriin, mutta ENGLANTI. Minä näen asian täysin eri tavoi kuin Rönkä, minusta englantilainen futis on mennyt alamäkeä viime vuodet ja pahalta näyttää jatkokin.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Röngän viimeisin kolumni aivan hirveää paskaa. Mies nostaa Euroopan "kovimmiksi" maiksi tulevia MM-kisoja ajatellen Espanjan, Venäjän ja ENGLANNIN. Hollanti bubbling under.

Jep. Toki Englanti on aina varteenotettava joukkue, siitä ei ole kysymys, mutta Röngän värilasit vituttavat. Ja sitten kun tosiaan äijä vielä vakavissaa väittää, ettei ole Englannin kannattaja. Mies seuraa suunnilleen pelkkää Valioliigaa ja tekee sen perustaalle englantilaispelaajista vähän pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Ja joo joo, Saksa on Röngän mukaan ylihypetetty ja kaikkea, mutta siellä ne on kohta finaalissa. Jälleen kerran. Vaan mitä sitä sellaisista turhista sivuseikoista kuin ihan oikeat tulokset - Saksa on ollut arvokisojen finaalissa toistakymmentä kertaa, esim. Englanti tasan kerran.

Harmittaa sikäli, että oikeasti pidän englantilaisista pelaajista ja joukkueista, mutta täysin yksisilmäinen suomalaismedia on liki pilannut koko jutun. Vaikka eihän se tietty enkkujen vika ole.


Ranger
 

Fordél

Jäsen
EDIT: Niin, ja on sanottava sekin, että vaikka Saksa on niin vihattu, ilman värilasejakin kaikki voisivat myöntää, että jotain aika perkeleellisen tyylikästä ja vakuuttavaa siinä on, peliasusta alkaen. Kuin Mercedes Benz, Stuttgartin tähti.

Mutta esim. suuri suomalainen valmentajavelho Malinen: Saksalla on yksi maailmanluokan pelaaja. Joopa joo.

Noh noh, entinen Saksa oli pappamaisempi ja jyräsi eteenpäin kuin diesel Mersu, mutta nyt kyseessä on nopeampi, urheilullisempi ja nuorekkaanpi Saksa, joten vertaisin sitä mielummin BMW:n.

Ja mitä tulee Saksan maailmanluokan pelaajiin niin itse sanoisin, että heitä on kiistatta kaksi: Ballack ja Lahm. Sitten jos lähdetään laveammalle linjalle niin mukaan tulee muutama muu ja näiden kisojen jälkeen voi lista kasvaa. Toivotaan niin. Mutta kuinka monta maailmanluokan pelaajaa on Venäjällä? Entä Turkilla? Niin kauan kun kyse on joukkuepelistä niin ratkaisee se, miten yksilöt saadaan pelattua yhteen. Tässä Saksa on parhaimmillaan sekä nämä kisat ovat osoittaneet, että myös Venäjä.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Noh noh, entinen Saksa oli pappamaisempi ja jyräsi eteenpäin kuin diesel Mersu, mutta nyt kyseessä on nopeampi, urheilullisempi ja nuorekkaanpi Saksa, joten vertaisin sitä mielummin BMW:n.

No joo, fair enough. Onhan se noinkin.

Ja mitä tulee Saksan maailmanluokan pelaajiin niin itse sanoisin, että heitä on kiistatta kaksi: Ballack ja Lahm.

Kyllä itse uskaltaisin pitemmittä puheitta laskea esim. Klosen, Fringsin ja Mertesackerin maailmanluokan pelaajiksi, vaikka suomalaisnäkölmasta uutispimennossa pelaavatkin. Podolsillakin on yksi maailman parhaista vasureista. Tietenkin se on sitten vähän makuasia, mikä on "maailmanluokan pelaaja" ja mikä ei.

Niin kauan kun kyse on joukkuepelistä niin ratkaisee se, miten yksilöt saadaan pelattua yhteen. Tässä Saksa on parhaimmillaan sekä nämä kisat ovat osoittaneet, että myös Venäjä.

Juurikin näin. Hiddink on kyllä melkoinen vellho, siitä ei ole kahta sanaa. Loistava huippuammattilainen. Venäjällä ja venäjäläisillä tuntuu nyt onnistuvan laajalla rintamalla kaikki. Mitä jalkapalloon vielä tulee, Espanja voi kuitenkin olla liian kova pala.


Ranger
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Ja mitä tulee Saksan maailmanluokan pelaajiin niin itse sanoisin, että heitä on kiistatta kaksi: Ballack ja Lahm. Sitten jos lähdetään laveammalle linjalle niin mukaan tulee muutama muu ja näiden kisojen jälkeen voi lista kasvaa...

En suinkaan ole kanssasi eri mieltä, mutta pari huomiota:

-" Metzelder on maailman paras toppari " - Sir Alex Ferguson (hehheh:)

-Podolski on maailmanluokan hyökkääjä. Ollaanpa rehellisiä, jos pelaisi Valioliigassa, hehkuttaisivat miestä kaikki.

- Klose on mm. MM-kisojen maalikuningas. I rest my case.

- Englannilla on vähemmän maailmanluokan pelaajia kuin Saksalla.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Podolski

Kyllä itse uskaltaisin pitemmittä puheitta laskea esim. Klosen, Fringsin ja Mertesackerin maailmanluokan pelaajiksi, vaikka suomalaisnäkölmasta uutispimennossa pelaavatkin. Tietenkin se on sitten vähän makuasia, mikä on "maailmanluokan pelaaja" ja mikä ei.

Eikös Podolski ole maailmanluokan pelaaja? Jokusen maalin on jo näissä EM kisoissakin tehnyt ja muutaman maalin jäjestellyt.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
-" Metzelder on maailman paras toppari " - Sir Alex Ferguson (hehheh:).

Jätin itse Metzelderin mainitsematta siksi, että alla oli loukkaantumistenkin runtelema heikko kausi.

Sen sijaan esim. 2002 MM-kisoissa kaveri oli ehkä koko kisojen paras toppari, aivan fantastinen.

EDIT: Typoja.


Ranger
 
Viimeksi muokattu:

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Eikös Podolski ole maailamanluokan pelaaja? Jokusen maalin on jo näissä EM kisoissakin tehnyt ja muutaman maalin jäjestellyt.

Juuri ennen kuin lähetit viestin, ehdin korjaamaan. Tokikaan Podolski ei ole päässyt seurajoukkueessa loistamaan, mutta toisaalta hän joutuu siellä kilpailemaan peliajasta Klosen ja Tonin kanssa.

Minkäköhän ihmeen takia hän ei siirtynyt pois Bayernista jo kesken viime kauden? Hitzfeldiltä ei luottoa tullut, ja kentälle päässessäänkin kaikesta näki, että miehen itseluottamus on katiessa, kun mikään ei tahdo onnistua.


Ranger
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Jätin itse Metzlderin mainitsematta siksi, että alla on loukkaantistenkin runnellema heikko kausi.

Itse en henk.koht. vaihtaisi Metzelderiä kehenkään toiseen näissä EM kisoissa pelanneeseen toppariin. Arvostan hänet erittäin korkealle. Oli muuten hyvin lähellä, ettei hän 'torjunut' Portugalin avausmaalia Portugali-Saksa matsissa.
Karsimaattinen ja isoksi ukoksi hyvin liikkuva pelaaja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös