Jalankulkijana oletko se väistävä vai väistettävä kohdatessasi vastaantulijan?

  • 778
  • 15

Väistätkö vai meetkö?

  • Yritän väistää parhaani mukaan jos tilanne tulee eteen

    Ääniä: 15 44,1%
  • En ole tullut ajatelleksi tällaista

    Ääniä: 6 17,6%
  • Olen kohtelias ja tietenkin väistän

    Ääniä: 5 14,7%
  • Mä meen ja kusen seisaaltaan! Urpot, saatana!

    Ääniä: 3 8,8%
  • En käy ulkona ja jos käyn, ajan autolla

    Ääniä: 3 8,8%
  • EXTRA: Menen suoraan - yleensä hassusti muut väistää

    Ääniä: 2 5,9%

  • Äänestäjiä
    34

redpecka

Jäsen
Ollut pitkään mietteissäni kysellä tällaista tärkeää asiaa kanssakulkijoilta. Eli on se jalkakäytävä tai kävelykatu niin ihmisiä menee yleensä kahteen päinvastaiseen suuntaan.

Tästä oli palstalla juttua jo aiemmin tämän artikkelin myötä, mutta minua kiinnostaa asia yleisemmin eikä pelkästään miesnaiskysymyksenä, sillä olen havahtunut tähän jo 30+ vuotta sitten ilman sukupuolittunutta näkemystä.

Tunnistan muutaman arkkityypin tässä: menijä, haahuilija, stressari, eteerikko. Minä kuulun niihin jotka kävelevät lujaa ja kalkutoivat etukäteen mahdollisimman sujuvat kulkureitit: on päätettävä kummalta puolelta ohittaa edessä kömmeltävän mummon siinä kuin vastaantulevan teinilauman, pitää tarkistaa onko tie yksisuuntainen, jotta voi käyttää korvia hyödykseen ja skannata mahdolliset ohiajavat autot ja tarvittaessa pompata autotielle jatkaakseen harppomistaan.

Huolimatta paikoin stressaavasta kävelyvauhdistani, joskus iskee jokin kosminen ei nyt darra, mutta sellainen eteerinen olo kun vaan haahuilee. Oma fiilis on loistava kun ei ole kiire mihinkään ja kaikki tuntuu kauniilta. Ristiriitaista kun toisaalta vihaan tällaista haahuilija-arkkityyppiä jotka vaan sekoittaa normaalien ihmisten rutiineja.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Vastasin heti, koska olen kyllä kova hyötyliikkuja. Kävellen hoidan todella paljon asioitani.

Klikkasin ylimmän, mutta todellisuudessahan jo kaukaa tarkkailen, mitä tekee vastaantulija. Jos näen hänen ottavan askelta keskemmälle, en tietenkään itse toimi. Ja jos olen keskustan jalkakäytävällä, olen ehkä itsekin aika haahuilija, kun en niin millintarkkaan katso, kävelenkö aivan reunassa. Laidemmilla kelveillä sitten taas olen reipas ja tarkka, että olen aivan reunassa.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hurvittelen toisinaan ajamalla jalankulkuväylillä leikkuupuimurilla. Rikkaat ja menestyneet ajaa, köyhät ja luuserit kävelee. Ruokakaupassakin ajan Lamborghinilläni liukuovien läpi ja ajan siellä hyllyjen välissä, kurkottelen etupenkille mitä nyt satunkaan hyllyistä ylettämään, ja ajan pois, maksamatta tietenkin. Jos joku köyhä ei ehdi alta pois niin lähetän heidän perikunnalleen autoni siivous- ja korjauslaskun.
 

redpecka

Jäsen
HUOMIO: Lisäsin tuon viimeisen ekstra-vaihtoehdon, koska tuntui että sellainen puuttui.

Äänestys on anonyymi, mutta minun täytyy harjoitella ehkä vielä vähän ettei vaihtoehdot olisi liian leimaavia siihen mitä mieltä itse satun olee.
 

redpecka

Jäsen
Itse siis toisaalta pidän siitä, että robotit kulkevat suoraan eivätkä tee mitään inhimillisiä muuveja kuten arpoisi että miltähän puolelta sitä nyt pitäisi väistää tuotakin. Pystyn siis mielestäni itse luovimaan älykkäästi tungoksissa.

Maailma on niin monimutkainen. Kieltämättä kiusallisia tilanteita jos kaksi ihmistä tekee samansuuntaisia vartaloharhautuksia hyllyjen välissä ostoskärryineen eivätkä pääse etenemään. Pahimmassa tapauksessa näissä on päädytty jopa avioliittoon vaikka puuroa lähti reiska ja pirjo vain ostamaan.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
HUOMIO: Lisäsin tuon viimeisen ekstra-vaihtoehdon, koska tuntui että sellainen puuttui.

Äänestys on anonyymi, mutta minun täytyy harjoitella ehkä vielä vähän ettei vaihtoehdot olisi liian leimaavia siihen mitä mieltä itse satun olee.
Ei mua haittaa jos kerron kansalle kusevani kun haluttaa ja kansa sen tietää!!

Väistän jos en itse kävele oikeaa reunaa tai vastaan tulee joku vanhempi ihmisoletettu tai liikkumisrajoitettu.
En kauheasti väistä kun kävelen oikeaa reunaa ja jos joku teini/keski-ikäinen/mummu räplää kännykkää ja kävelee minua päin, kattois eteenpäin. Take My Word!!
 

redpecka

Jäsen
Ei mua haittaa jos kerron kansalle kusevani kun haluttaa ja kansa sen tietää!!

Väistän jos en itse kävele oikeaa reunaa tai vastaan tulee joku vanhempi ihmisoletettu tai liikkumisrajoitettu.
En kauheasti väistä kun kävelen oikeaa reunaa ja jos joku teini/keski-ikäinen/mummu räplää kännykkää ja kävelee minua päin, kattois eteenpäin. Take My Word!!
En ole väärinpäinmaailmassa ikinä käynyt, mutta päteekö niissäkin takapajuloissa meidän oikeat säännöt että kävellä pitää oikeaa laitaa pitkin eikä väärää laitaa pitkin?
 

redpecka

Jäsen
Klikkasin ylimmän, mutta todellisuudessahan jo kaukaa tarkkailen, mitä tekee vastaantulija. Jos näen hänen ottavan askelta keskemmälle, en tietenkään itse toimi.
Olet kaukaa viisas!

Mulle tulee kyllä kieltämättä kiusallinen fiilis jos ei ole muita ja 20 metriä edessäni lähestyvä normaali kansalaiselta vaikuttava ihminen hyppää jo ajotielle. Tekisi mieli siinä toisemme sivuuttaessamme pyytää anteeksi tai kiittää. Oliko mun tukka niin nuhjunen ja vaatteet repalaiset..? Ei kai se sen takia varmuuden vuoksi väistänyt? Näihin ei ikinä saa vastausta ellei tartu sitä hihasta ja vaadi häntä tulla kuuntelemaan baariin mun elämäntarinani.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Olet kaukaa viisas!

Mulle tulee kyllä kieltämättä kiusallinen fiilis jos ei ole muita ja 20 metriä edessäni lähestyvä normaali kansalaiselta vaikuttava ihminen hyppää jo ajotielle. Tekisi mieli siinä toisemme sivuuttaessamme pyytää anteeksi tai kiittää. Oliko mun tukka niin nuhjunen ja vaatteet repalaiset..? Ei kai se sen takia varmuuden vuoksi väistänyt? Näihin ei ikinä saa vastausta ellei tartu sitä hihasta ja vaadi häntä tulla kuuntelemaan baariin mun elämäntarinani.

Turussa onneksi ollaan vaitonaisia. Eikä ne ajotietkään liian lähellä, jos kelvillä vähän jättää reunaan tilaa. Turku on sopiva kuplaeläjille. Ei tuollainen haahuilukaan saa ketään pahasti suutahtamaan. Toki pyöräilijät ja autoilijat saattaa vähän pahalla katsoa. Viis heistä.
 

redpecka

Jäsen
Itte äänestin siis numero kolmosta eli kohtelias ja väistän. En minä kohteliasuuttani kyllä välttämättä väistä, mutta tunnen pääseväni kuisallisista tilanteista helpommin eroon tällä tavalla. Ehkä sitten lievästi anteeksipyydellen olomassaoloani mutta mahdollisimman pienin vahingoin anyway.

Olen kyllä äärimmäisen rasittavan lojaali jonottajakin ja tuhahtelen marttyyrina mielessäni kun siinä jo neljäs menestyjä tilaa juoman ennen mua.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Itse pyrin aina väistämään, mutta joskus tulee samanlaisilla suunnitelmilla varustettu henkilö vastaan ja siitä aiheutuva erikoinen tanssi on helvetin ärsyttävää. Nuo tilanteet eivät onneksi kestä kuin muutaman hassun sekunnin ja unohdan ne suunnilleen heti, mutta jotenkin oma rytmi kärsii siitä, kun kaikki ei menekään niin kuin oli suunnitellut.

P.S. Valitsin siis ensimmäisen vaihtoehdon.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Oikea vaihtoehto puuttui.
Jos on kiire, niin väistän ja menen sieltä mistä mahtuu. Jos ei ole kiire, pidän linjani (oikea tai vasen reuna) ja pysähdyn ennen vastaantulijaa. Kukaan ei ole toistaiseksi tahallaan törmännyt. Toki, jos vastaantulija ehtii pysähtyä ensin, kierrän hänet.
Tätä taidettiin kysyä tasa-arvoketjussa (?) hiljattain.
 

redpecka

Jäsen
Väistetään aina oikealle, niin törmäyksiä ei tule.
Eikös lentävät eläimet toimi myös näin? Muistelen lukeneeni, että tunnelissa vastakkaisiin lentävät lepakot eivät törmää toisiinsa kun noudattavat liikennesääntöjä.

Oikea vaihtoehto puuttui.
Jos on kiire, niin väistän ja menen sieltä mistä mahtuu. Jos ei ole kiire, pidän linjani (oikea tai vasen reuna) ja pysähdyn ennen vastaantulijaa. Kukaan ei ole toistaiseksi tahallaan törmännyt. Toki, jos vastaantulija ehtii pysähtyä ensin, kierrän hänet.
Tätä taidettiin kysyä tasa-arvoketjussa (?) hiljattain.
Tällaiseen en ole koskaan törmännyt. Pysähtelemiseen.

Juu, taisi tasa-arvoketjussa olla jotain tuon avausviestiin linkkaamani jutun tiimoilta. Minä harrastan väistämista huolimatta minkä sukupuolinen sieltä vastaan tulee, mutta en kiellä etteivätkö miehet olisi röyhkeempiä ottamaan oman tilansa kadulla. Joku nainen voi helposti tästä tehdä päätelmän että tuo ei väistä koska olen nainen, mutta minä voin miehenä sanoa että moisia jyriä väistää kaikki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös