J. Karjalainen – Lännen Jukka

  • 14 803
  • 53

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
Tämä herra ansaitsee oman ketjun (en ainakaan löytänyt moista ketjua)!!! Tänään julkaistaan uusi lätty, LÄNNEN JUKKA! Monissa keskustluissa hehkutettu omaperäisenä kiekkona! Jossakin luki esim. levy kuuluu kategoriaan "löytyy jokaisen suomalaisen levyhyllystä"! Hukeita biisejä, renkutti eilen muutaman biisin Njassan vieraana Radio Helsingissä, etenkin kaikkien tuntema Piupali paupali -versio oli huikea! Jotenkin hieno saundi Lännen Jukan äänessä, aluksi kuulosti hiukan väkinäiseltä laulaminen, mutta Jukan omien sanojen mukaan ääni on luonnollinen!
En malta odottaa iltaa, että pääsen kuuntelemaan kiekkoa! Muillekin hiton hyviä hetkiä levyn parissa!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kantritohtori soitti levyä eilen illalla. Ensi tiistaina on Jukka sitten vieraana ko. ohjelmassa.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Se veto, jossa lauletaan kotipolttoisesta pontikasta (tmv), on aivan kurko. LJ tuntuu kadottaneen 93% aivokapasiteetistaan tuota laulaessaan. Aivan mahtava esitys, jolle edes Appalakkien meth-veteraanit eivät kykene banjoineen vastaamaan.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Kuulin n. viikko sitten joitain helmiä tuolta levyltä, huikeaa kamaa. Täytynee hankkia.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Sain kesällä mahdollisuuden kuunnella näitä biisejä livenä, akustisesti ja oli kyllä aika huikeaa menoa, vaikken mikään musiikki-ihminen varsinaisesti olekaan.

Voisin kuvitella, että levy on samanlaista meininkiä.
 

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
dude kirjoitti:
Sain kesällä mahdollisuuden kuunnella näitä biisejä livenä, akustisesti ja oli kyllä aika huikeaa menoa, vaikken mikään musiikki-ihminen varsinaisesti olekaan.

Voisin kuvitella, että levy on samanlaista meininkiä.

Liveä odotellessa, Jukka renkuttaa Sello salissa lähiaikoina ja jossakin ravitelissa marraskuussa (siis pääkaupunkiseudulla). Huikee muuusikko! Kiitos Jukka!
Eilinen meni levyn viilistelyssä! On muuten aika vitun hienot kannet, ei ainakaan ihan ihan heti tule mieleen parempia/hienompia kansia!
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Zuppana kirjoitti:
Liveä odotellessa, ...

Olenko ymmärtänyt ihan oikein, mutta eikös Jii vedä nämä Lännen-Jukka keikat viulistin ja kitaristin kanssa. Levyllähän soi vain mies ja banjo.

Ovat muuten nuo Radio Helsingissä soitetut biisit kyseiseltä levyltä aika pirun kovia. Vahvassa ostoharkinnassa tämä(kin) levy.

Arvostan erityisesti sitä, että Karjalainen on uskaltanut lähteä ihan uudelle linjalle ja vastakkaiseen suuntaan näistä doriksista sun muista. J. Karjalainen yleensä kun ei muutenkaan ole ihan mun juttu.
Jos mä ihan oikein ymmärsin kun tästä levystä muistaakseni Soundista luin niin Lännen-Jukka on ollut ihan oikea ihminen, kunnon vanhan liiton äijä, joka on Karjalaiselle sepittänyt tarinoita 20-luvun Jenkkeihin lähtijöistä. Varmaankin hieman väritettynä.
"Lännen-Jukka näytti Karjalaiselle miten banjoa soitettiin rystyotteella ja miltä vanhat suomalaiset renkutukset kuulostivat amerikanrytkeellä hoilattuna. Samalla tuli muisteltua siirtolaisvuosia...Vuosien mittaan ystävyys syveni, ja lännen-Jukka alkoi pitää Karjalaista melkein omana pojanpoikanaan.Vuonna 1981 Karjalainen saattoi Lännen-Jukan hautaan."

Samassa haastattelussa Karjalainen kertoo, että opetteli ihan vasta pari vuotta sitten banjon soiton reilussa vuodessa:
"Minä en soita banjoa bluegrass tyyliin pikkaamalla vaan vanhemmalla clawhammer-meiningillä (kuulostaa muuten todella heviltä, ainakin mun korviin) rystypuolelta...Se ei kuitenkaan kuulostanut hyvältä aluksi. Sain karsittua kaiken turhan pois ja yhtäkkiä soitto oli luontevaa. Tajusin lopulta osaavani homman riittävän hyvin kun soitin Kaustisilla yön yli Riley Baugus-nimisen banjo mestarin kanssa. Ei tarvitse olla virtuoosi, taytyy vain tietää mitä tekee ja miten."

Hienoa Jii. Niin nuo keikoilla mukana olevat artistit ovat viulisti Ninni Poijärvi ja kitaristi Mika Kuokkanen.

(Lainaukset ovat Soundin numerosta 10/2006)
 

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
Köntsä kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt ihan oikein, mutta eikös Jii vedä nämä Lännen-Jukka keikat viulistin ja kitaristin kanssa. Levyllähän soi vain mies ja banjo.

Ovat muuten nuo Radio Helsingissä soitetut biisit kyseiseltä levyltä aika pirun kovia. Vahvassa ostoharkinnassa tämä(kin) levy.

Arvostan erityisesti sitä, että Karjalainen on uskaltanut lähteä ihan uudelle linjalle ja vastakkaiseen suuntaan näistä doriksista sun muista. J. Karjalainen yleensä kun ei muutenkaan ole ihan mun juttu.
Jos mä ihan oikein ymmärsin kun tästä levystä muistaakseni Soundista luin niin Lännen-Jukka on ollut ihan oikea ihminen, kunnon vanhan liiton äijä, joka on Karjalaiselle sepittänyt tarinoita 20-luvun Jenkkeihin lähtijöistä. Varmaankin hieman väritettynä.
"Lännen-Jukka näytti Karjalaiselle miten banjoa soitettiin rystyotteella ja miltä vanhat suomalaiset renkutukset kuulostivat amerikanrytkeellä hoilattuna. Samalla tuli muisteltua siirtolaisvuosia...Vuosien mittaan ystävyys syveni, ja lännen-Jukka alkoi pitää Karjalaista melkein omana pojanpoikanaan.Vuonna 1981 Karjalainen saattoi Lännen-Jukan hautaan."

Samassa haastattelussa Karjalainen kertoo, että opetteli ihan vasta pari vuotta sitten banjon soiton reilussa vuodessa:
"Minä en soita banjoa bluegrass tyyliin pikkaamalla vaan vanhemmalla clawhammer-meiningillä (kuulostaa muuten todella heviltä, ainakin mun korviin) rystypuolelta...Se ei kuitenkaan kuulostanut hyvältä aluksi. Sain karsittua kaiken turhan pois ja yhtäkkiä soitto oli luontevaa. Tajusin lopulta osaavani homman riittävän hyvin kun soitin Kaustisilla yön yli Riley Baugus-nimisen banjo mestarin kanssa. Ei tarvitse olla virtuoosi, taytyy vain tietää mitä tekee ja miten."

Hienoa Jii. Niin nuo keikoilla mukana olevat artistit ovat viulisti Ninni Poijärvi ja kitaristi Mika Kuokkanen.

(Lainaukset ovat Soundin numerosta 10/2006)

Hanki nyt helvetissä tuo levy, siis ihan huikee! Täältä löytyy lähes koko Karjalaisen tuotanto ja tämä levy taitaa nousta kaikkein kovimmaksi!
Biisien tunnelma on valtava, kuuntelin eilen levyä ja mietin levytystilannetta. Jukka on soittanut keltasen mökin vintillä, pipo päässä, Jaloviina pöydällä, huopatossut jalassa ja koivun klapit uunissa! Yhdellä otolla levy purkkiin!
Karjalainen ilmaisi, että teki levyn itselleen. Halusi nähdä, onko äijästä mihinkään soittaja!

Tuo soundin haastattelu oli hyvä! Tulee juttua Lännen-Jukan tapaan! Karjalainen kävi aikoinaan väh. kerran kesässä kuuntelemassa Länne-Jukan juttuja, ei ollut väliä oliko jutuissa värikynää vai ei, pääasia, että tarinaa tuli! Lännen-Jukka oli kaiken nähnyt ja kokenut...

Keikkakokoonpano on just tuo, viulisti ja kitaristi! "Keikolla turha odotella mitään Jii:tä", terv. Lännen-Jukka.

Suomalaisista muusikoista ykkönen, nämähän on tietysti mielipide asioita!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vieläkös tuo saatanan määkijä tekee sitä musiikkiaan? Kuvittelin ja vähän toivoinkin, että olisi lopettanut jo aikoja sitten.

Jii Karjalainen on kyllä yhden biisin mestari, jos kuka.

Onneksi on radio harvemmin auki, niin ei tarvitse kärsiä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ted Raikas kirjoitti:
Vieläkös tuo saatanan määkijä tekee sitä musiikkiaan? Kuvittelin ja vähän toivoinkin, että olisi lopettanut jo aikoja sitten.

Jii Karjalainen on kyllä yhden biisin mestari, jos kuka.

Onneksi on radio harvemmin auki, niin ei tarvitse kärsiä.

Mie tossa olen muutaman päivän pohtinut kuumeisesti, että kuka yleensä on tämä Lännen Jukka. Niin kovaa mielenkiintoa ei ollut, että olisin alkanut kysellä. Eli siis sama mies kuin Jii Karjalainen. Jaajaa, no olen kerran livenä Ruisrokissa nähnyt. Ei oikein ole meikäläisen musiikkia.

edit: No muutaman päivän. Eilenhan tää ketju avattiin, mutta siitä saakka siis. :)
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
avatar kirjoitti:
Mie tossa olen muutaman päivän pohtinut kuumeisesti, että kuka yleensä on tämä Lännen Jukka. Niin kovaa mielenkiintoa ei ollut, että olisin alkanut kysellä. Eli siis sama mies kuin Jii Karjalainen. Jaajaa, no olen kerran livenä Ruisrokissa nähnyt. Ei oikein ole meikäläisen musiikkia.

edit: No muutaman päivän. Eilenhan tää ketju avattiin, mutta siitä saakka siis. :)

Vieläkö J. Karjalainen muuten musisoi? Itseltäni on ainakin mennyt kaikki ohi viimeiset 10 vuotta.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Zuppana kirjoitti:
Keikkakokoonpano on just tuo, viulisti ja kitaristi! "Keikolla turha odotella mitään Jii:tä", terv. Lännen-Jukka.

Ja niin kuin Jii totesi jossain, ei varmasti keikoilla tuo musiikki ole niin raskaan kuuloista kuin levyllä. Viulu ja kitara tuovat kuitenkin aika paljon kepeyttä soitantaan. Pelkkällä banjolla säestettynä toi Karjalaisen murina on kyllä kun teräslekalla päähän takoisi. Hyvässä mielessä.

Tedille muuten sellaset terkut, että itsehän suorastaan vihaan J.Karjalaisen biisejä. Ei todellakaan ole mun juttu, muutenkin kun suomenkielinen musiikki menee aika kakoen alas niin J on ollut aina yksi suurimmista inhokeista.
Mutta mutta Lännen-Jukka on ihan erisuunnassa, niin kuin jo sanoin. Se on melkein sama kuin jos Gösta olisikin elossa ja Leevi and the Leavingsin alter egoksi paljastuisi Lordi. Tai jotain.

Lisäksi mun mielestä on ihan pirun hyvä että Suomessakin joku uskaltaa tehdä jotain ihan muuta mitä on tehnyt omalla urallaan. Varsinkin jos se "muu" on Suomen kuvioissa jotain todella harvinaista.

Ihan muuten btw, onko kukaan kuullut suomalaisen bluegrass - pioneeri Jussi Syrjän ja kumppaneiden versioita HIM:n suurimmista hiteistä.
Mahtavaa kamaa, soi viime kesänä koko matkan Helsingistä Roskildeen.
Kannattaa tutustua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Köntsä kirjoitti:
Ihan muuten btw, onko kukaan kuullut suomalaisen bluegrass - pioneeri Jussi Syrjän ja kumppaneiden versioita HIM:n suurimmista hiteistä.
Mahtavaa kamaa, soi viime kesänä koko matkan Helsingistä Roskildeen.
Kannattaa tutustua.

Tarkoittanet Jussi Syreniä? Yhtyeen koko nimi kuuluu Jussi Syren & The Groundbreakers. Kerrassaan hienoa bluegrassia, tuon HIM albumin lisäksi on tehnyt kolme loistavaa albumia. Suosittelen tutustumaan jos ko. musiikkityyli kolahtaa.

Mutta itse aiheeseen: Eilen tuli hankittua tuo Lännen Jukka -albumi ja nyt olen sen pari kertaa ehtinyt kuuntelemaan. Hienoa huomata että joku "iso nimi" uskaltaa vielä poiketa totutuista kaavoista ja tehdä oikeasti erilaista musiikkia. Mahtava levy mahtavalta artistilta!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ted Raikas kirjoitti:
Jii Karjalainen on kyllä yhden biisin mestari, jos kuka.

Melkein suosittelisin tutustumaan muihinkin kuin siihen yhteen biisiin, Jii on niiden hittiensä lisäksi ison kasan upeaa musiikkia. Mutta eihän kaikesta tietenkään voi pitää.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
-OO- kirjoitti:
Melkein suosittelisin tutustumaan muihinkin kuin siihen yhteen biisiin, Jii on niiden hittiensä lisäksi ison kasan upeaa musiikkia. Mutta eihän kaikesta tietenkään voi pitää.

Jep, pitkä ura on miehellä jo takana ja monta hittiä siihen mahtuu. Kun tuossa lueskelin Poko Rekordsista kertovaa kirjaa, Karjalaisenkin uraa käydään siinä aika tarkkaan läpi. Kulta-ja platinalevyjä Jii on saanut aikas monta Doriksen jälkeenkin, joten yhden hitin miehestä ei ole kysymys.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Enpä ole minäkään J. Karjalaisen muusta tuotannosta suuremmin innostunut (liian sisäsiistiä menoa minun makuuni), mutta Lännen-Jukka -cd:n hankin ja loistavahan se on. Vuoden kotimaisia levyjä, ilman muuta. Tätä cd:tä ei kannata karttaa, vaikka tuntisi puistatusta J. Karjalaisen muun tuotannon äärellä, sen verran on nyt päällä rosoisempi meininki.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla kans kävi niin, että huomasin jo aikoja sitten tämän nimisen ketjun, mutta en tajunnut että kyseessä on J.Karjalainen. Tätä uusinta Lännen Jukkaa en ole kuullut, mutta täytyy kyllä harkita jos ostaisin.

Itse tykkään kovasti J.Karjalaisen (vanhasta) musiikista ja mielestäni hän on yksi parhaimmista kotimaisista artisteita. Kyllä melkein jokainen jamppa tuntee häneltä lähes kymmenen hittibiisiä, viimeistään silloin kun kuulisi niitä. Esimerkiksi: Sankarit, Kolme Cowboyta, Doris, Ankkurinappi, Apinaorkesteri, Sekaisin, Mä meen, Telepatiaa, Mies jolle ei koskaan tapahdu mitään, Missä se Väinö on, Oi mikä ihana ilta, Mikä mahtaa olla in, Laura Häkkisen silmät, Villejä lupiineja, On kaikki niinkuin ennenkin, Hölmö nuori sydän, Pelastusrengas, Avaruuden ikkuna jne...
 
Viimeksi muokattu:

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä taitaa olla sitten sama kaveri joka teki aivan kamalan renkutuksen verisestä ruumiista missälie niemessä. Mikäl kyseessä on sama mies niin ansaitsisi tunnin turpaan jokaiselta suomalaiselta me ollaan sankareita kaikki-renkutuksen takia.

Hyviäkin kappaleita miehellä on mutta tuon kappaleen takia voisin muutaman kerran mäjäyttää Lännen Jukkaa.
 

manu 17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Canadiens, K-Vantaa, Arsenal
vision kirjoitti:
Tämä taitaa olla sitten sama kaveri joka teki aivan kamalan renkutuksen verisestä ruumiista missälie niemessä. Mikäl kyseessä on sama mies niin ansaitsisi tunnin turpaan jokaiselta suomalaiselta me ollaan sankareita kaikki-renkutuksen takia.

Hyviäkin kappaleita miehellä on mutta tuon kappaleen takia voisin muutaman kerran mäjäyttää Lännen Jukkaa.

J vaan sattui olemaan paikalla kun saaresta tuli verinen mies soutuveneellä Marjaniemen uimarannalle.Hesarissa muistelivat tapahtunutta silloisen uimavalvojan kanssa.Varmaan jäänyt loppuelämäksi miehen mielee.
 

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
manu 17 kirjoitti:
J vaan sattui olemaan paikalla kun saaresta tuli verinen mies soutuveneellä Marjaniemen uimarannalle.Hesarissa muistelivat tapahtunutta silloisen uimavalvojan kanssa.Varmaan jäänyt loppuelämäksi miehen mielee.

Meniköhän se noin? Oliko Jii itse paikalla näkemässä? Olen lukenut aivan toisin...
No ei se mitään, tarina on tosi ja on vaikuttava biisi!

Olen kuunnellut uutta Jukkaa todella paljon, biisit kuulostaa koko ajan vain paremmalta... tällä hetkellä Juomaripojan tarina on suosikki!
Musiikkimakuja on monia, mutta voisin heittää heti 20 biisiä, jotka iskee todella lujasti sydämeen! Taas kerran kiitos tästä musiikista...
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
On Jii kulkenut aika pitkän tien Elina, anna tukkasi kasvaa -biisin ajoista, jota juuri nyt kuuntelen :) Koko Mustat Lasit -debyyttilevy vetää kyllä naamaa hymyyn pitkästä aikaa kuunneltuna. Hyvinkin perus-blueskaavaa noudattavaa musaa mutta jostain syystä toimii mulle h-vetin hyvin.

Kookospähkinäkitaraan lopahti aikoinaan diggailu ja oikeastaan koko 90-luvun tuotanto on IMO kauheata p*skaa.
 

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Faijalle tuli tämä kyseinen lätty ostettua isänpäivälahjaksi, ja tietysti käytin tilanteen hyväksi ja kuuntelin renkutukset pariin kertaan läpi. Täytyy myöntää, että itseeni ainakin iskee hyvin tuollainen täysin karsittu "juuri"-meininki. Aika paljon on samaa henkeä joidenkin Tuomari Nurmion tuotosten kanssa. Myös kansikirjasessa on aivan eri tavalla fiilistä kuin normaaleissa läystäkkeissä. Pitänee siis hommata omaankin levyhyllyyn.
 

Jyrla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves.
Kaveri oli hankkinut kyseisen levyn ja kehui vuolaasti. Kuunneltiin läpi. Tippui ihan täysillä.
Huomena pitää vissiin käydä ostamassa.

Suosittelen lämpimästi kaikille.
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jii Karjalainen on nero

ja pidän miestä - Pauli Hanhiniemen ohella - suurimpana suomalaisena lauluntekijänä. Tuotanto löytyy levyhyllystä lähes kokonaan, alkuaikojen lättyjä puuttuu pari. Ja uusin puuttuu myös. Onpa nimittäin käynyt levyn pakkaamisesta vastaavalla firmalla pahanpuoleinen kämmi; Ostin levyn viime viikolla ja kas kummaa! Kotelossa ei ollutkaan lättyä olleskaan. Ehdin lähteä jo reissun päälle aikomuksena viihdyttä itseäni uudella Jiillä koko matkan ajan jahka pääsen suoralle tielle. Vitutti niin kovaa, että hyvin alkanut (nyt 10. päivä) tupakkalakko oli vaarassa.
Kun pääsin takaisin Hämptoniin sanoi myyjä paikallisessa Anttilassa, notta samanmoista on käynyt aika paljonlailla kaikille ja että ko. tuote on nyt valit. lopussa. Meinasin pahastua, mutta hyväksyin kuiteskin hyvitykseksi NYPD:n ekan tuotantokauden. Eli Lännen-Jukka on vielä kuulematta. Hienoa kuiteskin kuulla kovasti kehuvia kommentteja levystä. Jos jaksaisin niin keskeyttäisin vapaaherran maanantaioleilun kotona ja lähtisin hankkimaan ko lättyä, mutta enpä taida, kun on pakkasta ja kaikkea. Netistää en kehtaa sitä varastaa. Mutta taidanpa kuunnella jonkun aiemmin mainitseman J.Karjalainen ja Mustat Lasit nimialbumin pitkästä aikaa. Kelpo lätty kun on.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt tuli hommattua ko. plätty ja kyseessä on kyllä täysin vastustamaton paketti. Erittäin hyvin toimii ja tunnelma on karuudessaan mahtava. Toisaalta musiikkityyli on sellainen, että useampaa tällaista ei levyhyllyni kaipaa, mutta yksittäisenä kuriositeettina puolustaa paikkaansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös