Järjestyksenvalvojaksi?

  • 22 283
  • 26

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Heipä hei. Pitkän aikaa olen pyöritellyt päässäni ajatusta, että alkaisin tekemään viikonloppuisin/iltaisin järjestyksenvalvojan hommia ravintoloissa, Jypin ja Jjk:n peleissä, yökerhoissa ja muissa tapahtumissa (Festarit yms.). Ongelmana onkin hyvän järjestyksenvalvojakurssin löytäminen Keski-Suomen alueelta. Teen 3-vuorotyötä, joten kurssi saisi sijoittua viikonloppuun. Pikaisella Googlen söörtsillä löysin MPM-Service Oy:n. Tulevia kursseja ei kuitenkaan sivuilta löytynyt. Hinnalla ei ole niinkään väliä, normaalistihan se pyörii 130-160e välillä, mutta olen valmis maksamaan vaikka tuplat kunhan kurssi olisi mahdollisimman pian ja tosiaan viikonloppuisin. Kysymys kuuluu: Mitä muita firmoja järjestää kursseja Jkl-alueella?

Järjestyksenvalvojana toimivat Jatkoajan käyttäjät, kertokaa toki ammatin hyvistä ja huonoista puolista niin vuolaasti kuin mahdollista. Palkkausjärjestelmän jo tiedän, joten siitä ei tarvitse sen enempää puhua.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse nuorempana tein jonkun keikan noita hommia ja täytyy sanoa ettei ollut minua varten. Isommissa yökerhoissa homma on vielä ihan ok, kun on kollegoita paikalla ja korvamikrofonien kanssa saadaan kaverit nopeasti paikalle mikäli tarve vaatii, mutta räkälöissä on tuskaisempaa. Saat pyöriä ovelta takanurkkaan ja takaisin koko illan ja siinä välissä kuunnella vittuilua jos jonkinlaisista asioista. Illan päätteeksi saat vielä taluttaa/kantaa juopot nurkista ulos, että pääset kotiin.

Tunnen toki jonkun verran ihan asiallisiakin tyyppejä, jotka tuosta hommasta kai jossain määrin jopa tykkäävät, mutta minua varten tuota homma ei siis ole keksitty.
 

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Tuli suoritettua järkkärikortti tuossa muutama viikko sitten, mutta hommia ei ole vielä tullut tehtyä. Yyterissä järjestettävä BeachFutis on ensimmäinen tapahtuma mihin olen menossa. Hieman hirvittää, kun en mikään kovin isokokoinen ole, mutta toivottavasti ryhmävoima on se joka ratkaisee. Baarin ovelle en ole aikeissa mennä.

Mikäli järkkärikurssi Porin seudulla kiinnostaa, voi ottaa yhteyttä yksityisviestillä minuun. Tutut järjestävät näitä kursseja, joten voin antaa yhteystietoja.
 

tutzba

Jäsen
Meille tarjottiin armeijassa kahteen kertaan mahdollisuutta suorittaa kurssi, mutta molemmilla kerroilla tuli pahasti joku viikon mittainen leiri päälle. Nyt tekisi mieli hommata jv-kortti, ei siitä ainakaan haittaa olisi. Tampereella olisi syksymmällä kurssi, mutta Hämeenlinnasta on vähän paha lähteä sinne kun kurssipäiviä on kuitenkin aikas monta.

Ei Hämptönissä varmaankaan olisi kurssia joskus lähitulevaisuudessa? Netistä yritin etsiä, mutta en ainakaan löytänyt.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Kiitoksia kaikille neuvoa antavista viesteistä! Tuo Bulter Oy kiinnostaisi kursseista ehkä eniten, nimittäin kahtena viikonloppuna saisi sen käytyä. Ei minullakaan ole mitään hajua, tykkäänkö hommasta. Siitä saa kuitenkin rahaa ja vaikkei siitä tykkäisikään niin tuo kurssimaksu maksaa itsensä takaisin reilussa illassa. Nyt pari napakkaa lisäkysymystä:

-Haittaavatko silmälasit työhön pääsyä?
-Pitääkö työvaatteet (M-kuusvitoset ja kauluspaita) hankkia itse vai onko työnantajalla valmiina?
-Onko tuo jv:n kertauskurssi tyyliin autokoulun II-vaihe, eli puoli vuotta töitä takana--->kertauskurssille?
 

Locksmith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, BVB
-Haittaavatko silmälasit työhön pääsyä?

Ei haittaa. Järjestyksenvalvoja voi toimia niin monessa erilaisessa tapahtumassa järkkärinä, että varmasti suurimpaan osaan voi tulla lasit nenällä. Joitain poikkeuksia toki voi olla, mutta käytännössä eivät haittaa.

-Pitääkö työvaatteet (M-kuusvitoset ja kauluspaita) hankkia itse vai onko työnantajalla valmiina?

Riippuu työnantajasta ja sen käytännöistä. Joissaikin firmoissa pitää hankkia työvaatteet itse ja osassa ne annetaan työntekijälle Järjestyksenvalvojan tunnukset (esim. liivit) annetaan kyllä työkohteeseen mennessä.

-Onko tuo jv:n kertauskurssi tyyliin autokoulun II-vaihe, eli puoli vuotta töitä takana--->kertauskurssille?

Järkkärin kortti on voimassa 5v. Sitten sen loppuessa pitää käydä kertauskurssi, mikäli meinaa edelleen tehdä jv:n tehtäviä. Kertauskurssilla kerrataan teoriaa ja ihan käytännön otteita. Kertauskurssilla ei nykyään enää koetta ole. Kertauskurssin suorittamisen todistavalla paperilapulla haetaan sitten poliisilta uusi jv-kortti taas 5 vuodeksi.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Hieman hirvittää, kun en mikään kovin isokokoinen ole, mutta toivottavasti ryhmävoima on se joka ratkaisee. Baarin ovelle en ole aikeissa mennä.

.

Tässä tapauksessa koolla ei ole väliä. Monesti iso ja pumpattu JV on enemmän aggressiivisuutta herättävä monessakin känniääliössä. Fiksu käytös antaa JV:lle mahdollisuuden tehdä mukava työrupeama. Ne muutamatkin tappeluhaluiset idiootit pysyvät nahoissaan kun niitä kohtelee arvokkaasti ja reilusti. Porkkanaa ei keppiä, niin homma rulaa.

Valitettavasti näitä punttijärkkäreitä näkee liikaa ja varsinkin kun aasit ovat ryhmässä, niin testo haisee ja rytinää haetaan. Kokemuksesta voisin sanoa, että JV itse aiheuttaa 90 prosenttia ongelmista ja tosiaan jotkut niitä ihan hakevatkin. Älä provosoidu äläkä provosoi.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tuli suoritettua järkkärikortti tuossa muutama viikko sitten, mutta hommia ei ole vielä tullut tehtyä. Yyterissä järjestettävä BeachFutis on ensimmäinen tapahtuma mihin olen menossa. Hieman hirvittää, kun en mikään kovin isokokoinen ole, mutta toivottavasti ryhmävoima on se joka ratkaisee. Baarin ovelle en ole aikeissa mennä.

Hah, heitän sut mereen senkin inhottava järjestyksenvalvoja. No, enpä heitä vaikka paikalle tulen ja jurrissakin touhuan.

Mitä näitä järkkäreitä olen nähyt, niin harvoin sillä koolla kuitenkaan niin paljoa on väliä, eikä niitä tappeluita nyt niin kamalasti ole.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Kaverini (175cm/75kg) On ollut pokena paikallisen yökerhon ovella opiskeluaikoina. Kerran tuli paikalle riitaa haastava testosika, kokoa oli vähintään 190/120. Yritti jurrissa tempaista turpaan pienehköä kaveriani, mutta kahden promillen humalassa olevan miehen lyöntiä on helppo väistää. Väistön jälkeen testosika mahalleen maahan--->rautoihin--->putkaan. Tällä siis yritän selittää, että ei vaadi 50cm paksuista olkavartta tai ovenlevyisiä hartioita, jos kyse on humalaisten paimentamisesta. Jos koolla olisi väliä, en olisi ketjua edes tänne laittanut (olenhan vain 187/105).
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Suurin osa jv toiminnasta on kännisten asiakkaiden ohjaamista ulkotiloihin valomerkin tultua. On pöljää väittää, etteikö koolla olisi väliä. Pikkuisena ovimikkona pärjää kyllä mutta surkea koko hankaloittaa työtä ovella melkoisesti. Pieni ihminen järjestyksenvalvojana on kuin...no, mikä tahansa pikkunen juttu, jossa kuitenkin vaaditaan isoa objektia.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Käsittääkseni JV:llä on koosta riippumatta kuitenkin sen verran auktoriteettiä, että känniääliöt yleensä ymmärtävät puhetta. Itseänikin on baarissa komennellut päätä lyhyempi ja reilu parikymmentä kiloa kevyempi järkkäri ja riitaa en ala haastamaan, vaan tottelen kiltisti. Marginaaliosa alkaa haastamaan riitaa, ja niissäkin tapauksissa saa apua kollegoilta jos siltä tuntuu, ettei itse saisi retkua heitettyä ulos.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Käsittääkseni JV:llä on koosta riippumatta kuitenkin sen verran auktoriteettiä, että känniääliöt yleensä ymmärtävät puhetta.

No tämähän sitä JV:n normaalia duunia juuri onkin. Siihen kuuluu myös valomerkin jälkeen tehtävät duunit eli tyhjentää paikka juopoista. Tätä harvoin itse näkee koska lähtee jo aikaisemmin pois. Silloin yleensä ne ongelmat alkavat.
 

kasipallo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Täällä on noista ovihommista jo keskusteltu, joten voisin laittaa muutaman asian lavanedustyöskentelystä.

Suurin osa lavanedustyöskentelystä on paikallaan seisomista ja yleisön tarkkailua (pullot, videokuvaus, yleisöpaine, "liian"humalaiset, olkapäillä istujat, surffaajat, sairaskohtaukset, väkivalta, räjähteet, pitit, veden jako ja suihkutus) ja tapahtumiin reagoimista. Usein saamme myös toimintaohjeet artistin turvallisuuspääliköltä ja näihin saattaa sisältyä asiakkaiden lavalle nostamista, artistin turvaamista jos hän päättää mennä katsojien sekaan yms. Eräs keikka oli sellainen, jossa bändin secu antoi meille tehtäväksi noutaa yleisön joukosta lasinen viinapullo, jonka artisti antaa yleisön joukkoon keikan aikana.

Lavanedustyöskentely saattaa siis olla hyvinkin monipuolista, mutta mukaan mahtuu valitettavan paljon keikkoja, joissa vain seisoskellaan pari tuntia. Tietenkin on hyvä asia jos mitään ei tapahdu, mutta kyllähän se aika menee nopeasti jos pääsee töitäkin tekemään. Olen ollut keikalla, jossa me nosteltiin paineaidan edestä lähes 200 ihmistä 90 minuutin aikana, ja voin sanoa että tätä keikkaa tule muisteltua vanhempanakin.

Pitit ovat yleistyneet Suomessa räjähdysmäisesti viimeisen viiden vuoden aikana. Tämä on tuonut taas oman lisänsä pittien hallintaan ja paineen hallintaan. Tarkoituksena on laittaa järkkäreitä pittien reunoille ohjaamaan painetta sekä puuttumaan liian rajuun pittailuun (kyynärpäät liian korkealla, potkut, liian humalassa oleva asiakas). Pitissä voi siis olla sellaiset viisi asiakasta tai sitten useampi sata, jonka mukaan lisätään järkkäreiden määrää. Myös wall of death on oma juttunsa, jossa ei ainakaan keskelle kannata mennä. Itse olen kokenut parhaimmaksi wod:issa siirtyä sivulle ja heti törmäyksen jälkeen lähteä nostelemaan (tai kantamaan) asiakkaita. Ite olen asiakkaana pittaillut paljon sekä ollut mukana myös wall of deatheissa, kuten suurin osa niistä järkkäreistä, jotka pittivahteina työskentelevät.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Kasipallolta loistavaa tekstiä! Itseänikin kiinnostaisi kovasti tuo lavanedustatyöskentely, tässä on jo niin monta vuotta tullut oltua aidan täydemmällä puolella. Harmi vain, että tällä talousalueella ei vieraile niin isoja nimiä, että siihen olisi mahdollisuus ainakaan paikallisten JV-firmojen kautta. Netistä luin, että useat firmat maksavat festareilla ja areenakeikoilla lavanedustyöntekijöille palkan pimeänä, onko mitään perää?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Käsittääkseni JV:llä on koosta riippumatta kuitenkin sen verran auktoriteettiä (...)

Väärin. Auktoriteettia joko on, tai sitten sitä ei ole. Ihan riippumatta siitä, onko jv-lätkää rinnassa eli ei. Yksi parhaista tuntemistani pokeista on ehkä 175-senttinen ja 65-kiloinen. Ei provosoi eikä provosoidu, mutta auktoriteettia on niin paljon, että porukka lähtee pihalle sormien napsautuksesta. Samaten tunnen myös loistavan, ehkä 190-senttisen ja 150-kiloisen poken; ei ärsyynny, mutta on jämäkkä, ja asiakkaat tykkäävät.

Jos jv-hommiin meinaa, ainakin olettama siitä, että on "kova kundi, jota heti kaikki tottelee" on täysin väärä. Samaten sinne ei kannata mennä nk. appelsiinit kainalossa ja pullistellen. Asiallisesti, ystävällisesti, tiukasti, rauhallisesti.

Marginaaliosa alkaa haastamaan riitaa, ja niissäkin tapauksissa saa apua kollegoilta jos siltä tuntuu, ettei itse saisi retkua heitettyä ulos.

Aika monessa baarissa (pl. isot yökerhot) siinä ovella ollaan ihan yssikseen. Kävipä muuten kerran eräälle nuorelle - kaasullaan ja pampullaan elvistelleelle sankarille - niinkin, että ensimmäisen vai toisen vuoron aikana sai omaa kaasua päälleen ja omasta pampusta osumaa.
 

kasipallo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kasipallolta loistavaa tekstiä! Itseänikin kiinnostaisi kovasti tuo lavanedustatyöskentely, tässä on jo niin monta vuotta tullut oltua aidan täydemmällä puolella. Harmi vain, että tällä talousalueella ei vieraile niin isoja nimiä, että siihen olisi mahdollisuus ainakaan paikallisten JV-firmojen kautta. Netistä luin, että useat firmat maksavat festareilla ja areenakeikoilla lavanedustyöntekijöille palkan pimeänä, onko mitään perää?

Se firma missä teen keikkaa maksaa palkat lain mukaan. Aikoinaan kun jv-uraa aloittelin, niin silloin ei hirveästi verokorttien perään kyselty. Nyt kun työ on menossa koko ajan ammattimaisempaan suuntaan, niin isomman mittakaavan produktioissa täytyy verokortit olla esillä.
 

tutzba

Jäsen
Ei Hämptönissä varmaankaan olisi kurssia joskus lähitulevaisuudessa? Netistä yritin etsiä, mutta en ainakaan löytänyt.

Vastaan itselleni, kyllähän niitä löytyy. Vanajaveden Opisto järjestää syksymmällä muutaman kurssin ja postiluukusta kilahtaneesta esitteestä löytyi vielä muistaakseni talvelle jonkinlainen esimieskurssi. Molemmat olisi tarkoitus käydä läpi.

Anniskelupassi, hygieniapassi ja jv-kortti löytyy jahka tuon jv-kurssin olen suorittanut. Mitäköhän seuraavaksi?
 

Prinsiippi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pahoittelen, että olen huono etsimään asioita netistä, mutta minulla oli vaikeuksia etsiä tietoa Helsingissä tai yleisemmin pk-seudulla syksyllä tai talvella pidettävistä järkkärikursseista. Suuret kiitokset, jos tiedätte paremmin. Yyveenä tai ihan julkisesti.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Pahoittelen, että olen huono etsimään asioita netistä, mutta minulla oli vaikeuksia etsiä tietoa Helsingissä tai yleisemmin pk-seudulla syksyllä tai talvella pidettävistä järkkärikursseista.

Alla olevista linkeistä löytynee osin suoraa infoa tai ainakin maili/numero mistä voinee kysellä tarkempia ajankohtia pk-seudun kursseista:

1
2
3
4

Linkit vievät siis jv-koulutuksesta informoiville sivuille.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kannattaa myös miettiä sitä, miten paljon haluaa laittaa likoon kyseisen alipalkatun duunin puolesta. Terveytensäkö?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Pahoittelen, että olen huono etsimään asioita netistä, mutta minulla oli vaikeuksia etsiä tietoa Helsingissä tai yleisemmin pk-seudulla syksyllä tai talvella pidettävistä järkkärikursseista. Suuret kiitokset, jos tiedätte paremmin. Yyveenä tai ihan julkisesti.

Aika moni järkkärifirma myös maksaa koulutuksen, jos meinaa jäädä talon palkkalistoille. Eli kannattaa kysellä =)

Kannattaa myös miettiä sitä, miten paljon haluaa laittaa likoon kyseisen alipalkatun duunin puolesta. Terveytensäkö?

Duunin riskit riippuvat kovasti siitä, missä meinaa hommia tehdä. Siistien ja fiksujen ravintoloiden (ei yökerhojen) ovella harvemmin mitään pientä kinaamista isompia ongelmia tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös