Jääpallo

  • 28 997
  • 172

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Mitä mieltä jääkiekon seuraajat ovat jääpallosta? Pari kuukautta vielä ja ilmat kylmenevät niin saadaan jääpallokausi vauhtiin.

Jääpallossa on ensimmäisenä joukkuepelinä pelattu Suomen mestaruudesta. Polyteknikkojen urheiluseura voitti 1908 loppuottelussa HIFK:n maalein 8-3. Suomen mestaruudesta on pelattu yhtäjaksoisesti lukuunottamatta vuosia 1918, 1940 ja 1942.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Re: Jääpallo?

Viestin lähetti MS
Mitä mieltä jääkiekon seuraajat ovat jääpallosta?

Kun kysytään, niin vastataan. Hitonmoinen kenttä, valtava maali ja pallo, jota ei näe sen paremmin telkkarista kuin mistään muualtakaan.

Veskarilla on yhtä suuri mahdollisuus saada pallo kiinni kuin katsojalla nauttia pelistä.
 
Viimeksi muokattu:

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Re: Re: Jääpallo?

Viestin lähetti Oloneuvos
Veskarilla on yhtä suuri mahdollisuus saada pallo kiinni kuin katsojalla nauttia pelistä.

Jep jep, "... vedin todella hyvän illan, torjuntaprosentti melkein kymmenen!". Jopa käsismaalivahdit ovat vahvoilla tässä katsannossa!
 

theref

Jäsen
Jollakin tavalla takaraivossa heiluu ajatus "kuolevasta" lajista jota väkisin pidetään hengissä muutamalla tekojääradalla.

Äärimmäisen ikävä katsoa kun palloa ei tahdo nähdä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Itseasiassa jääpallo on todella miellyttävä laji seurata paikan päältä, kunhan ilmat vaan ei ole siihen liian vastaiset. Vielä semmosessa -10 asteessa katselee ihan mielellään jääpallo ottelua.
Se että onko maalivahdilla mahdollisuuksia saada pallo kiinni, niin kyllä on. Tai jos väitetään että tuurilla ne laivatkin seilaa, niin sittenhän kaikki jalkapallo maalivahditkin on tuuritorjujia.
Paras peli minkä olen itse käynyt jääpalloa katsomassa osuu jonnekkin 95 vuoden tietämille ja kyseessä on maajoukkuepeli. Suomi vastaan Venäjä Varkauden kentälle. Suomi voitti pelin.
Pakkasta sinä ikimuistoisena iltana oli vaivaiset -23 astetta.
Sitten yhden kerran olen käynyt katsomassa kun WP-35 kävi Helsingissä valloittamassa suomen mestaruuden.

Elikkä on kiva laji seurata, mutta ei läheskään niin kiva kuin jääkiekko.
 

Alfred

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Booriiiing...

Sanotaanko nyt vaikka näin, että jääpallo on yhtä tylsää kuin naisten pesäpallo tai suunnistus. Aina kun urheiluruudusta tulee jotain näistä lajeista, vaihtuu meidän talossa kanava hyvin nopeasti.

Ainiin, pelaahan siellä HIFK, mutta silti...Narukerä-Botnia 2-15, who cares?
 

Rolf Paski

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Raittiuslegioona & FC Kraak
Olenkin aina sanonut, että maailman turhin joukkuepelin pelipaikka on olla jääpallossa kakkosveskari!
 

aaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: Booriiiing...

Viestin lähetti Alfred
Ainiin, pelaahan siellä HIFK, mutta silti...Narukerä-Botnia 2-15, who cares?
Taisi luvut mennä väärinpäin.;)
Minä ainakin pidän jääpallon katsomisesta. Enemmän taitolaji kuin jääkiekko. Viimekaudella kävin melkein jokaisessa Narukerän kotiottelussa. Paras näkemäni jääpallo ottelu on -99 vuoden finaali ToPv - Narukerä jonka selvänä altavastaajana lähtenyt Narukerä voitti 8-4 ja voitti näin historiansa ensimmäisen ja tähän mennessä viimeisen suomen mestaruutensa.
 

J.Rita

Jäsen
Suomen SM-sarja alkaa jo olemaan kuollut, ainoastaan pohjoisessa taitaa olla pientä kiinnostusta. Västeråsissa asuessani tuli seurattua jääpalloa paljonkin paikan päällä. Tunnelma on mahtava kun katsomoissa on tuhansia katsojia, peli maailmanluokkaa ja kun taskumatti on tyhjentynyt.

Puhumattakaan Uppsalassa pelattavasti finaalista joka kerää n. 25 000 katsojaa...
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos TOPV on finaalissa niin saatan katsoa sen töllöstä. Muuten ei voisi vähempää kiinnostaa. Pari kommenttia tästä hienosta lajista jääpalloa pelanneilta kavereiltani:

Minä: "Paska laji toi jääpallo. Palloa ei näe livenä eikä varsinkaan töllöstä.".
Kaveri: "No ei siinä vielä mitään, mutta se vitutti kun oli pakkina eikä nähnyt/tiennyt missä pallo milloinkin oli.".

Minä: "Paska laji toi jääpallo. Sinne katsomoon jäätyy vaikka olis mitkä haalarit päällä.".
Kaveri 2: "No älä valita. Koitappa olla mokkena ja vieläpä ylivoimaisessa joukkueessa. Retkaise pari kertaa mahalleesi keväiselle jäälle jolla on 2cm vettä ja seisoskele sitten tunti tyhjänpanttina siellä tuulessa. Sitten voit sanoa että palelee.".
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti V-man
"No älä valita. Koitappa olla mokkena ja vieläpä ylivoimaisessa joukkueessa. Retkaise pari kertaa mahalleesi keväiselle jäälle jolla on 2cm vettä ja seisoskele sitten tunti tyhjänpanttina siellä tuulessa. Sitten voit sanoa että palelee.".
Kun tämän elämänmakuisen tunnustuksen lukee ja yhdistää aiemmin ketjussakin todettuun maalivahdin torjuntamahdollisuuksiin, niin mieleen tulee yksi kysymys: Kuka hullu suostuu menemään jääpallomaaliin?!? Eivätkö ihmiset hae urheilusta harrastetasolla onnistumisen elämyksiä ja peruskunnon parantamista? Jääpallomaalissa ei saa itselleen kun helvetillisen flunssan ja megalomaanisen vitutuksen kun torjuntoprosentti on kaiken todennäköisyyden mukaan yksinumeroinen luku.
 

The Hawks

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, FC Jazz, SBS Masku
Kyllä jääpallo minun mielestäni on suhteellisen viihdyttävä laji. Negatiivisia puolia ovat vain kova pakkanen ja se että palloa ei aina tahdo kunnolla nähdä. Poristakin löytyy jonkin verran jääpallo kulttuuria, vaikka se tavallaan pienen piirin varassa onkin. Täällä kun menee matsiin, törmää usein samoihin naamoihin. Kyllä minä ainakin aion mennä Narukerän otteluja talvella katsomaan.

Alfredin kommenttia naisten pesäpallon tylsyydestä en täysin ymmärrä. Kyllä minun mielestäni miesten pesäpallokin on tylsempää kuin naisten, jos niitä aletaan vertaamaan. Lyöntiarsenaalit esim. vaihtotilanteissa kapeampia jne. Sekä tietenkin kauniit naisetkin ovat vain plussaa. Jääpalloa ja pesistä en ala vertaamaan.

No, nämähän ovat aina mielipideasioita.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Jostain olen kuullut, että jääpalloa on luonnehdittu lajiksi, jota pelaajien tyttöystävät eivät edes viitsi olla katsomassa. Yhden ottelun paikanpäällä ja muutamia telkkarista katsottuna en lajista mitenkään erityisesti välitä.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Minulle jääpallo tulee mieleen aina, kun erehdyn liian myöhäiseen vuodenaikaan jalkapallokatsomoon. Kun palaan kotiin aivan umpijäässä, niin jostakin syystä mieleen tulee joka kerta sama ajatus: Miten kammottava kokemus mahtaisi olla jääpallo-ottelun seuraaminen viidentoista asteen pakkasessa?
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Pienellä parannuksella jääpallosta tulisi katsottava laji:
-pallo hieman isommaksi (eihän sitä edes näy)
-pienimuotoinen kontakti sallittava
-pelaajien määrän vähentämistä 1-2 per joukkue

Nykyisellään ei kiinnosta. Yhtä tylsää kuin golf.
 

aaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Jii
Pienellä parannuksella jääpallosta tulisi katsottava laji:
-pallo hieman isommaksi (eihän sitä edes näy)
-pienimuotoinen kontakti sallittava
-pelaajien määrän vähentämistä 1-2 per joukkue

Nykyisellään ei kiinnosta. Yhtä tylsää kuin golf.
Palloa on isonnettu viimevuosina. Jääpallo on kovempi laji kuin yleisesti puhutaan, käykää peleissä niin tiedätte mistä puhutte. Miksi pelaajia pitäisi vähentää? Kentällä on jo nyt ihan tarpeeksi tilaa...
Suomessa jääpallon vikana on se kun joukkueet ovat liian epätasaisia, mutta tasainen jääpallo ottelu on erittäin nautittavaa katseltavaa.
 

Turambar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Jii
-pienimuotoinen kontakti sallittava


Paskan marjat sanon minä. Peliä pitäisi kehittää roimasti väkivaltaisempaan suuntaan. Laajojen jääkenttien brutaalina vapaapainina laji tulisi menestymään, eivätkä katsojatkaan varmasti enää edes olisi huolissaan näkymättömästä pallosta, kylmistä keleistä tai maalivahtien flunssasta. Mitään "arvokeskustelua" ei tämän lajin kohdalla sitten tulisi harrastaa, jottei yleisön kiinnostus lajiin murenisi.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Turambar
Paskan marjat sanon minä. Peliä pitäisi kehittää roimasti väkivaltaisempaan suuntaan.
WCW goes jääkenttä. Hulk Hogan ja Esko Tammilehto herkässä mittelössä.

Hmmm... voisi toimia.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Nuorena kundina kävin Väiskillä katselemassa kun IFK pyöritti vastustajaa kuin vastustajaa ;-)
Sain pallon kerran päähäni ollessani pallopoikana maalin vieressä. Onneksi (?) oli paksu pipo päässä.

Eräitä muistoja:

a) lämmin mustaherukkamehu jota sai tauolla
b) Kalevi Pirkola
c) "Bansku", joka tauolla pani äitinsä maaliin ja veti täysillä rankkareita sisään huutaen äidilleen. "Mikset ota huora kiinni"
("Bansku" tunnetaan myös nimellä "Omsku" tai "Omena" ja asui siihen aikaan urheilukadulla)

Predatorille:
Mun mummon veli oli Kiffenissä (Krunika) kova luu ja pelit pelattiin kuulemma Krunikan edustalla jäällä. Siellä samaisella jäällä v. 1918 mummon veljeä ammuttiin kun punaiset pistivät valkoiset vangit riviin. Sattumako, että kuolema sattui omalla "kotikentällä"?
 

jerry

Jäsen
Viestin lähetti Jaakko
Jostain olen kuullut, että jääpalloa on luonnehdittu lajiksi, jota pelaajien tyttöystävät eivät edes viitsi olla katsomassa.

Tästä johtuen jääpallo onkin ainoa laji jossa on enemmän pakkasta kuin yleisöä. Ainakin suomessa.
 

MS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Et-Po 72, EuPa, Veitsiluodon Vastus,Hoopi Hänninen
Viestin lähetti jerry
Tästä johtuen jääpallo onkin ainoa laji jossa on enemmän pakkasta kuin yleisöä. Ainakin suomessa.
En paljoa kehuskelisi Pelicansien viimekauden yleisömäärillä...

Ruotsissa jääpallo on suosittua ja loppuoettelussa on usein yleisöä yli 20 000.
 

jerry

Jäsen
Viestin lähetti MS
En paljoa kehuskelisi Pelicansien viimekauden yleisömäärillä...

Ruotsissa jääpallo on suosittua ja loppuoettelussa on usein yleisöä yli 20 000.

Jaahas, ensimmäinen veti herneen nenään.
Luepas uudelleen tuo äsken kirjoittamani, ihan vaikka ajatuksen kanssa.
 

Haamu

Jäsen
Aika: Talvi, noin vuonna 1985.
Paikka: Viitaniemen kenttä, Jyväskylä.
Tapahtuma: Suomi vs. N-liitto(?), ystävyysottelu.
Laji: Jääpallo.

Pikku-Haamu on aikaisemmin viikolla saanut koulusta urheilutapahtumaan vapaalipun. Innokkaana urheilun harrastajana Pikku-H on innoissaan lähdössä ensimmäiseen jääpallo-otteluunsa. Vanhemmilta on saatu jäänmurtajan kuvalla varustettu kolikko irtokarkkien ostoa varten. Edes -15 pakkanen ja lumimyräkkä eivät saa odotuksia laskemaan.

Ottelussa pikku-Haamu seisoo 90(?) minuuttia lumisella puupenkillä yrittäen erottaa lumituiskun keskellä luistelevia pelaajia toisistaan. Ottelun jälkeen Haamu kuuli, että ottelussa kentällä oli ollut myös jonkinlainen pallo. Irtokarkitkin jäätyy pakkasella, kele.

Tuona pimeänä ja (lumi)myrskyisenä ehtoona, katsoi allekirjoittanut elämänsä ensimmäisen ja viimeisen kerran vapaaehtoisesti jääpalloa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös