Jääkiekkoon liittyvä liiketalouden opinnäytetyö?

  • 4 296
  • 5

Jone29

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, sympatiat KalPalle
Opiskelen MAMK:ssa liiketaloutta ja kesän aikana olisi hyvä keksiä
opinnäytetyön aihe. Jääkiekko kiinnostaa ja siksi olisikin mukava värkätä oppari jostain kiekkoon liittyvästä.

Sellaista aihetta jo pohdiskelin tässä, että tutkisin mikä yhtiömuoto on paras vaihtoehto kiekkoseuran taustaorganisaatiolle Mestiksessä.

Mukava olisi jos opparissa voisin tutkimuskohteena käyttää juurikin Mestis-seuroja/seuraa.

Olisiko ideoita?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sellaista aihetta jo pohdiskelin tässä, että tutkisin mikä yhtiömuoto on paras vaihtoehto kiekkoseuran taustaorganisaatiolle Mestiksessä.

Mukava olisi jos opparissa voisin tutkimuskohteena käyttää juurikin Mestis-seuroja/seuraa.

Olisiko ideoita?
Tuo aihe on omasta mielestäni vähän väkisin raahattavan oloinen, ja liekö siitä aikaansaatavissa mitään hyödyllistä työpaperia mestisseuroillekaan, mene ja tiedä. Tuskin Mestiksessä mikään seura on saanut tai jäänyt saamatta ansaitsemaansa urheilullista tai taloudellista menestystä juuri yhtiömuotonsa ansiosta. Tietysti eri yhtiömuodoissa on omat puolensa, mutta nämä ovat mielestäni suureksi osaksi aika geneerisiä asioita. Tietysti voit tehdä taulukkomuotoisen yhteenvedon vaikka kaikkien mestisseurojen taloudellisista ja toiminnallisista realiteeteista ja pohtia sitten kuinka hyvin nämä istuvat vallitsevan toimintamallin ohella osakeyhtiöön, kommandiittiyhtiöön, rekisteröityyyn yhdistykseen, osuuskuntaan tai vaikkapa kolhoosiin...

Mestisseurojen urheilullisten ja taloudellisten tavoitteiden ja näihin liittyvien toimintamallien vertailussa voisi olla kiinnostavia piirteitä. Eri mestisseurojen läpikäynti vaikkapa riskienhallinnan näkökulmasta voisi olla jännä kokemus, eli miten homman jatkuvuus on varmistettu. Sitten voit arvioida seurojen toiminnan kypsyyttä tai suorituskykyä suhteessa hahmotettuun riskipositioon.

Jokin käytännönläheinen asiakastutkimuskin saattaisi olla kiinnostava, siis esim. kohdistuen matseissa käyvään yleisöön. Tutkimusmenetelmästä riippuen tämä vaatisi kuitenkin enemmän tai vähemmän resursseja, mutta konkreettiselle ja hyödylliseksi arvioidulle idealle löytyy aina tämän verran maksajia. Voit tiedustella seuroilta halukkuutta tehdä esim. segmentointitutkimus kotiyleisön keskuudessa, jotta ymmärretään millaiset ihmiset (=kuluttajat) seuraavat joukkueen pelejä, mistä asioista he pitävät ja ylipäätään miten he käyttäytyvät seuran ja mainostajien kannalta relevantteissa asioissa. Onhan noita varmasti tehty siellä ja täällä, mutta aina tällaista peruskamaa tarvitaan kunhan se tehdään kunnolla.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Olen hyvin samoilla linjoilla pirun pitkän kääpiön kanssa. Eli tuo yhtiömuodon tutkiminen voi olla aika hedelmätöntä puuhaa. Tai riippuen siitä mitä itse työllä haet. Jos tavoitteena on vain saada lopputyö tehtyä, niin tuo aihe on ihan hyvä, koska se jättää asiat kohtalaisen avoimiksi, ja tutkijalla on kohtuu vapaat kädet tehd olettamuksia. Mutta jos haluat tehdä työn, joka voisi mahdollisesti olla käytännöllinen yhdelle tai useammalle seuralle, niin harkitsisin muita vaihtoehtoja.

Yleisön tutkiminen voisi olla tosiaan ihan mielenkiintoinen aihe, eli tutkia esimerkiksi syitä miksi ihmiset peleissä käyvät ja mihin asioihin he ovat itse ottelutapahtumassa tyytyväisiä / tyytymättömiä. Tämän aiheen kanssa voisi saada paljon mielenkiintoisia ehdotuksia katsojilta ja mahdollisesti voisit laskea kustannus-hyöty-analyysejä sun muita näiden ehdotuksien pohjalta.

Toisaalta vielä mielenkiintoisempaa voisi olla tutkia ihmisiä, jotka eivät käy peleissä. Uskoisin että jokaisella mestis seurallakin on jonkinlaiset tiedot heidän kannattajakunnastaan, jonka pohjalta voi muodostaa jonkinlaisen määritelmän kohderyhmästä. Tämän jälkeen kaupungille kyselemään kohderyhmään kuuluvilta, että miksi he eivät peleissä käy. Tämä vaatisi kyllä paljon aikaa aineiston keräämiseen ja lisäksi pitäisi etukäteen suunnitella tarkkaan, että miten kyselyn pystyy hyödyntämään.

Näiden lisäksi Kääpiön mainitsema riskinottostrategia olisi erittäin mielenkiintoinen. Jokainen Mestisjoukkue (toivottavasti) on määritellyt jonkinlaiset taloudelliset rajat riskinotossa, näitä voisi olla mielenkiintoista tutkia. Jos regressoanalyysit sun muut ovat tuttuja, niin niitä voisi hyödyntää tällaisessa tutkimuksessa. Toisaalta, tämä vaatisi melkeinpä kaikkien (tai ainakin usean) mestisjoukkueen yhteistyötä, joka on aika epätodennäköistä.

Yhtenä mahdollisuutena voisi olla tutkia lippujen hintoja sekä katsojalukuja. Näissä on varmasti eroja paikkakunnittain. Eli tutkia mitkä olisivat ideaalihinnat eri paikkakunnille, suhteessa hallintäyttöasteeseen. Itselläni ei ole mitään käryä Mestiksen katsojaluvuista, mutta voisin kuvitella, että täyttöaste on suurempi pienemmillä paikkakunnilla. Kannattaisiko siis ehkä suuremmilla paikkakunnilla laskea hintoja ja (toivottavasti) pitää katsomot täydempänä. Toki tämä tutkimus pohjautuisi siihen olettamukseen, että halvemmat lippujen hinnat toisivat lisää katsojia halliin, mikä ei varmastikkaan ole totta joka paikassa.

Myös mestisjoukkueen(joukkueiden) markkinointi voisi olla ihan mielenkiintoinen tutkimuksen aihe. Mutta jälleen kerran tarvitsisi tietoa monelta eri joukkueelta. Eli minkä verran markkinointiin käytetään rahaa ja onko seuroilla tietoa, että minkä verran se vaikuttaa tuottavuuteen. Veikkaisin tosin, että markkinointi on monessa Mestis-seurassa lähinnä sitä, että pistetään ottelupäivänä mainos paikallislehteen. Mutta kenties jotkut joukkueet käyttävät rahaa markkinointiin järjestelmällisemmin ja ovat huomanneet positiivisen vaikutuksen esim. lipun myynnin ja markkinoinnin välillä.

No joo, en tiedä onko näistä mitään apua, mutta kirjoitinpa nyt ajatuksia sitä mukaan kun ne mieleen tulivat. Jääkiekko on siitä hyvä aihe, että tutkimuksen aiheita varmasti löytyy niin paljon kuin jaksaa miettiä.
 

ditrim

Jäsen
Tee asiakastyytyväisyystutkimus tai bränditutkimus SaPKolle.

Asiakastyytyväisyystutkimuksen rakenne voisi olla seuraava:

1. Johdanto
- SaPKo
- Mestis
- Teoreettinen viitekehys 1
- Teoreettinen viitekehys 2
2. Palveluammatit ja asiakastyytyväisyys
- Mikä on palveluammatti?
- Palveluiden määrittely
- Ydinpalvelu, avustavat palvelut ja tukipalvelut
- Vuorovaikutus palvelutilanteessa
- Onnistunut ja epäonnistunut vuorovaikutus
- Asiakastyytyväisyys ja -uskollisuus
3. Savonlinnalaiset kohderyhmänä
- Mikä on savolainen?
- Savo ja mainosmediat
- Jääkiekko ja Savo
4. Markkinoinnin kilpailukeinot (4P/7P/9P)
- Tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä jne
5. Asiakastyytyväisyystutkimus
- Tutkimusprosessi
- Tutkimusongelmat ja menetelmät
- Aineiston keruu
- Otanta ja otoskoko
- Tutkimuslomake ja sen rakentaminen
- Reliabiliteetti ja validiteetti
-Tutkimustulokset
6. Yhteenveto ja johtopäätökset

Bränditutkimuksen rakenne voisi olla:

1. johdanto
- Rakenne
- SaPKo
- Teoreettinen viitekehys 1
- Teoreettinen viitekehys 2
2. Brändäyksen strategia
3. Brändi kilpailuetuna
4. SaPKo-brändin ominaisuuksia
5. Viestinnän rooli brändäyksessä
6. Mittaaminen ja seuranta
7. SaPKon bränditutkimus
8. Yhteenveto ja johtopäätökset


Noista kahdesta saisit ainakin nopeasti tehtyä hyvän opinnäytetyön. Molemmissa aiheissa lähdemateriaalia on riittävästi, jotta tekeminen on mukavaa. Yhtiömuotojen tutkimisessa saatat päätyä siihen, että keksit pyörän uudelleen tai et keksi mitään. Siihen tilanteeseen et halua päätyä.

www.theseus.fi ja asiasanojen selauksesta löydät vastaavia töitä joista voit katsoa mallia. Varsinkin jos kysymyslomakkeen kysymyksien keksimisessä on vaikeuksia, niin tuolta saa hyvin otettua mallia. Kysely kannattaa tehdä Webropolin avulla niin et joudu käsittelemään saamaasi tutkimusmateriaalia ns. käsin, vaan voit antaa koneen tehdä ikävät hommat. Jokaisesta tutkimuksesi kysymyksestä saat aikaan vähintään sivun verran materiaalia. Joten kysymysten määrällä voit suhteellisen helposti kasvattaa opinnäytetyösi kokonaispituutta. Loppujen lopuksi homma on helppoa kuin heinän teko, mikäli aihe on mieluisa ja lähdemateriaalia on riittävästi.
 

Fordél

Jäsen
Itse ehdottaisin ottamaan yhteyttä Arto Sirviöön, joka on juuri pestattu Mestiksen kehitysjohtajaksi. Hänellä olisi varmasti ajatuksia siitä, mitä tarvisi tutkia Mestisseurojen tai itse sarjan osalta. On paljon mielekkäämpää tehdä opparia, jolle on selkeästi tilausta ja tilaaja, joka auttaa opparin tekemisessä (avustaa materiaalin hankinnassa jne.) kuin että itse keksii aiheen ja alkaa vääntämään sitä ns. tyhjästä. Eli ota ihmeessä yhteyttä Sirviöön!
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Itse ehdottaisin ottamaan yhteyttä Arto Sirviöön, joka on juuri pestattu Mestiksen kehitysjohtajaksi. Hänellä olisi varmasti ajatuksia siitä, mitä tarvisi tutkia Mestisseurojen tai itse sarjan osalta. On paljon mielekkäämpää tehdä opparia, jolle on selkeästi tilausta ja tilaaja, joka auttaa opparin tekemisessä (avustaa materiaalin hankinnassa jne.) kuin että itse keksii aiheen ja alkaa vääntämään sitä ns. tyhjästä. Eli ota ihmeessä yhteyttä Sirviöön!

Tämä on kyllä hyvä idea, etenkin kun uskon nimenomaan uudella kehitysjotajalla olevan monia aiheita, joihin voisi apua tarvita. rohkeasti vain ottamaan yhteyttä. Pahin mahdollinen tilanne noissa päättötöissä on se, kun aihe ei kiinnosta pätkän vertaa, eikä sitä kukaan todennäköisesti tule ikinä lukemaan. Jos on tilaaja tiedossa tai ainakin aihe sydäntä lähellä, niin motivaatiota löytyy ihan eri tavalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös