Jääkiekkofani ja hiihtäminen

  • 1 388
  • 31

Suhteeni hiihtämiseen?

  • Olen aktiiviharrastaja ja käyn hiihtämässä useamman kerran viikossa.

    Ääniä: 4 4,1%
  • Suuntaan ladulle 10-20 kertaa talvessa.

    Ääniä: 7 7,1%
  • Muutaman kerran talvessa.

    Ääniä: 15 15,3%
  • Harvemmin, mutta pidän kuitenkin hiihtotaitoani yllä.

    Ääniä: 6 6,1%
  • En harrasta hiihtämistä, mutta en kieltäydy ehdottomasti, jos joku pyytää kanssaan lenkille.

    Ääniä: 20 20,4%
  • Vihaan hiihtämistä. Vain koulu tai armeija ovat saaneet minut ladulle.

    Ääniä: 46 46,9%

  • Äänestäjiä
    98

Iiro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liperin Taimi
Talven vaihtuessa kevääksi ulkoilusäät ovat ihanteelliset ja tänään ainakin Pirkan hiihdon osallistujia sää suosi. Tästä tulikin mieleen järjestää gallup talven ulkoilmalajeista perinteisimmän lajin suhteen. Eli mikä on Sinun suhteesi hiihtämiseen?

1. Olen aktiiviharrastaja ja käyn hiihtämässä useamman kerran viikossa.
2. Suuntaan ladulle 10-20 kertaa talvessa.
3. Muutaman kerran talvessa.
4. Harvemmin, mutta pidän kuitenkin hiihtotaitoani yllä.
5. En harrasta hiihtämistä, mutta en kieltäydy ehdottomasti, jos joku pyytää kanssaan lenkille.
6. Vihaan hiihtämistä. Vain koulu tai armeija ovat saaneet minut ladulle.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Hehehe, olin ensimmäinen joka antoi äänen kohtaan #5, täydet 100%, no ehkä tämä kertoo miksi suomen hiihto ei niin sanotusti luistanut SLC:ssä. Kyllä kansa tietää.;)
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En lähde ladulle...

...vaikka pyydettäisiin, maaniteltaisiin, käskettäisiin tai uhkailtaisiin. Olen se ensimmäinen, joka äänesti viimeistä vaihtoehtoa. Selittänee...
 

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei oikein mitään näppärää löytynyt, pistin kolmosvaihtoehdon, vaikkei minkäänlaista hiihtotaitoa olekaan. Mitä nyt jokunen kerta puolessa kuukaudessa, ehkä kerran siinä ajassa.
 

Brandon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat
Hiihtäminen on mukavaa, tulin juuri tunti sitten hiihtolenkiltä.
Käyn muutaman kerran viikossa hiihtämässä ,yleensä hissukseen 3-10 km tallustelen nauttien raikkaasta ulkoilmasta ja ite hiihdosta. Muka harrastus kunhan ei paina veren maku suussa ympäri latua.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Armeijassa tuli muutaman kerran hiihdeltyä. Siihen se sitten jäikin.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Murtsikka on loistava laji. Itse hiihdän aina kun ehdin, 2-4 kertaa viikossa. Näillä mahtavilla keleillä laji on suorastaan maaginen.

Vielä kun oppisi luistelutekniikan :D . Onko alan miehillä havaintoa, vaikuttaako suksi kuinka paljon tuohon tekniikkaan? Eli, jos haluaa mennä luistelutekniikalla, pitäisikö hankkia siihen tarkoitettu suksi?
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Selvisin jopa armeijan hiihtämättä senttiäkään. Säät olisi kyllä antaneet periksi, mutta joukkueenjohtajamme ei syystä tai kolmannesta halunnut hiihdättää miehiään. Kiitos siitä.

Olen hiihtänyt viimeksi muistaakseni peruskoulun 5. luokalla, eli talvella 87-88. Se riittää kiitos, tuskimpa enää elinaikanani ladulle lähden. Sukset jalassa ainakaan...
 

Kh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Perskuta rallaa. Pohjia on tullut hiihdeltyä jonkin verran, kun täytyy ensi viikonloppuna osallistua 113. Tervahiihtoon. Itselläni se on 2. Tervahiihto; viime vuonna voitin 110 kiloisten sarjan huippuajalla 4.59.14,7. Eli 40 kilometriä nippa nappa viiteen tuntiin; eikä edes tarvitse pitää kiirettä, ja voi huoletta tankata välillä kunnolla.

Hiihtäminen keväthangilla, kevätauringossa on terapeuttinen kokemus.
 

hamy

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, LA Kings
Pari kertaa talvessa tulee käytyä hiihtämässä. Yleensä perheen kanssa lapissa kerran vuodessa. Viimeinen kerta taitaa olla armeijassa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Mulle riitti hiihto ala-asteen osalta. Sen jälkeen en ole tainnut sivakoida yhtään, en ylemmillä luokilla, enkä myöskään armeijassa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ylivoimaisesti suosituin vaihtoehto

Itse kuulun ryhmään kuusi, eli "Vihaan hiihtämistä". Jos ihan tarkkoja ollaan, niin en niinkään vihaa, mutta armeijan jälkeen en ole hiihtänyt, enkä todennäköisesti enää koskaan aiokaan hiihtää.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joopa... enpä minäkään ole suksille kavunnut SAIntin jälkeen... enkä varmasti kapua vapaaehtoisesti. Sen verta pahat traumat jäi jo ala- ja yläasteelta.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Viimeiseen viiteen vuoteen en ole hiihtänyt kuin kerran armeijahiihtojen lisäksi. Sitä ennen, joskus varhaisina kouluaikoina tulikin kierrettyä vähän kisojakin. Nykyinen hiihtämättömyyteni johtuu lähinnä siitä, ettei ole suksia. Ihan mielelläni mä voisin käydä hiihtämässä, jos aikataulu ja kelit kohtaisivat.

Viestin lähetti Vakio

Onko alan miehillä havaintoa, vaikuttaako suksi kuinka paljon tuohon tekniikkaan? Eli, jos haluaa mennä luistelutekniikalla, pitäisikö hankkia siihen tarkoitettu suksi?

En mä mikään alan mies ole, mutta ainakaan silloin kun itse enemmän hiihtelin, niin perinteisen suksilla luisteluhiihtoa ei kyllä erityisen hyvin pystynyt harrastamaan. Perinteisen sukset ovat pidemmät ja löysemmät kuin luisteluhiihtoon on hyvä olla ja sauvatkin saavat olla jonkin verran pidemmät luistellessa. Onhan niitä yhdistelmä- eli kombisuksiakin, mutta ei nekään kai mitkään erinomaiset ole kumpaankaan hiihtotyyliin. Itselläni ei tosin ole niistä kokemusta. Olen kyllä sitä mieltä, että jos vähänkin enemmän hiihtelee, niin kyllä oikeisiin luisteluvälineisiin kannattaa investoida. Tekniikka ikäänkuin loksahtaa paikoilleen kunnon välineillä. :)
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Ovatko sukset ongelmajätettä?

Murtsikat eivät ilman aseella uhkaamista jalkaan mene. Sen sijaan mutkamäki on ihan mukava paikka tuulettaa liian täyteen ahdettua korvien väliä.

Ainoat kunnon hiihtovälineet ovat pullosauvat mallia U. Turhapuro! :D
 

Aksu

Jäsen
Hiihtäminen on kuntoilumuotona erinomainen, mutta valitettavasti välineitä ei ole (lajina sinänsä ahterista, mutta...). Opiskelijabudjetilla pitää vapaa-aikaan ja liikuntaan suunnatut rahat käyttään valikoiden eikä valinta nyt vahingossakaan ole osunut viime vuosina suksiin ja monoihin.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Jatkoaikalaiset on...

Jatkoaikalaiset on laiskoja flösöjä. Olen muuten pannut saman merkille seuratessani jääkiekkofaneja yleensä. Aika outo ilmiö, että monikaan "fani" ei pysyisi luistimilla varmaan edes pystössä.

Hiihtäminen on hyvää liikuntaa, jota tulee itsellä harrastettua aivan liian vähän.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Re: Jatkoaikalaiset on...

Viestin lähetti Black Adder
Jatkoaikalaiset on laiskoja flösöjä. Olen muuten pannut saman merkille seuratessani jääkiekkofaneja yleensä. Aika outo ilmiö, että monikaan "fani" ei pysyisi luistimilla varmaan edes pystössä.

Näin on. Hyvä kun itsekin jaksan raahautua baaritiskille erätauolla, suunnatonta ponnistelua, hengityksen lähes totaalista lamautumista, inhottavaa hikoilua. Täten ehdotankin, että nykyisillä teknisillä mahdollisuuksilla, kausikortin omaavan penkkiurheilijan on saatava minibaari-jääkaappi-yhdistelmä penkkinsä alle. Siellä sitten odottaisi aina sixpack valmiina, hieman lenkkimakkaraa, sinappia ja brandya. Tätä sitten voitaisiin myydä "hieman" kalliimmalla hinnalla, esim 2000€/kausi, jollakin hienolla PlatiniumSuite-seat nimellä. Täten erätauko menisi vain kusemisessa ja tupakoidessa, ei enää jonoja.


No, oikeasti pyrin itse ainakin pääsemään jäälle (luistelemaan) aina kun vain on mahdollista. Hiihtämisestä, vaikka vähän aikaan sitä ei ole tullut harrastettua, johtuen tästä suht lähellä Helsingin keskustaa asumisessa, joten tästä ei pahemmin mitkään latupartiot ole viilettänyt ohitse. Niin kyllä se on ihan mukava laji kuntoilu/ulkoilu mielessä.
 

Miguel

Jäsen
Vaikka muuten innokas liikkuja olenkin, hiihdosta pinnasin yläasteella parhaani mukaan. Nyt kipinä on taas löytynyt. Mutta en ole kovinkaan aktiivinen hiihtäjä, menen yleensä nimenomaan silloin kun on hieno sää tai joku pyytää mukaan. Sanotaan 1-2 kertaa viikossa, olosuhteista riippuen. Ääneni laitoin kohtaan 2.

Vakio, minä hiihdän luistellen ja käytän kombisuksia. Ihan hyvin tuntuvat toimivan. Perinteisen suksista en tiedä, kun en ole moisia aikoihin käyttänyt. Perinteistä tyyliä ei tule käytettyä juuri koskaan, joten luistelusukset olisi varmaan pitänyt ostaa. Mutta kyllä kombisuksetkin toimivat.
 

Iiro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liperin Taimi
Hiihtokuntoilusta ja muusta kestävyysliikunnasta

Omalla kohdalla hiihtämisessä oli muutaman vuoden tauko, mutta sitten opiskeluvuosina innostuin lajista uudestaan ja nyt "kriitisillä hetkillä", 30 ikävuoden taitteessa en juuri parempaa kuntoilumuotoa tiedä. Mutta ymmärrän kyllä, että sosiaalinen paine ei suosi hiihtoa. Mielummin "mukavat" joukkuelajit vetävät väkeä. Huolestuttavaa sinänsä, että perinteiset yksilölajit ovat täysin kuolemassa suomalaisesta liikuntakulttuurista (esim. kuntosaliharjoittelua en pidä yksilöurheiluna). Yksinkuntoilu/ kestävyysharjoittelu parantaminen on monelle painajainen.

Kertokaahan vielä hiihdosta tarpeeksi saaneet, mikä siinä ala-aste- ja yläasteaikojen hiihtämisessa synnytti niin suuret traumat?
 

Brandon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat
Vakiolle noista suksista.

Kombi-suksilla pärjää aivan mainiosti kummallakin tyylillä harrastuskäytössä. Perinteisen suksilla on kieltämättä vaikea hiihtää luistelua ja päinvastoin, mutta kombeilla kumpaakaan riippuen tietysti voiteista, tietty balanssi siihen voiteluunkin löytyy jos aikaa molempia hiihtää samalla reissulla.
Urheiluliikkeissä myyjät kyllä neuvovat näissä asioissa jos vähääkään tietävät hiihdosta.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mutkamäkeen

Tällä kunnolla mutkamäki on vähintään yhtä raskasta
kuin 10 km murtsikkaa HIFKn suuren menestyksen aikoina
1969-74
 

ApZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beijing Nordic Vikings
Koulussa hiihtäminen teki jo pahaa, kun satuimme saamaan liikunnanopettajaksemme natsin, jolla ei ollut mitään muuta elämässään kuin hiihto, tuo lajeista jaloin....

Mutta armeijassa se hiihtämisen ilo vasta alkoikin, kun viikko-ohjelma sisälsi lähes järjestään n. 10-70 km hiihtoa viikossa. ...siis siloin kun oli lunta maassa...ja täysi rinkka+ahkio+jne mukana tottakai... Kevään lopuksi vielä sitten 45 km pakkaus selässä kilpaa komppanian kesken...No tämäkai selittää negatiivisen suhtautumiseni hiihtämiseen niin harrastuksena kuin urheilulajina.

Omat sukset on siis hakattu päreiksi....SUURELLA MIELIHYVÄLLÄ
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös