Hiihtofani
Jäsen
Koska urheilijan elämään kuuluu paljon muitakin asioita kuin urheilusuoritteen tekeminen. Palautuminen, riittävä uni, syöminen, juominen ja kokonaisterveydestä huolenpito. Peruskuntoa harjoittavan ihmisen ei tällaisia asioita tarvitse miettiä. Se on esimerkiksi minun ja Patrik Laineen tai Iivo Niskasen ero. Heillä ei ole varaa heräillä keskellä yötä katsomaan suosikkijoukkueen peliä, koska se vaikuttaa heidän omaan tekemiseen niin paljon, että heidän tulevaisuus voi olla pelkästään tämän valinnan seurauksena erilainen.
Patrik Laineen laji on jääkiekko ja sinun lajisi on sinun lajisi, mutta jos nostat enemmän kuin Patrik Laine, olet vahvempi(tässä ominaisuudessa) kuin Patrik Laine.
Panostuksen määrä ei ole ratkaiseva, vaan se miten paljon nostat. Joku voi saavuttaa hyvän tuloksen puhtaasti lahjoilla ja sipsejä syömällä ja joku voi saada saman tuloksen kovalla harjoittelulla. Minä en pidä ns. huippu-urheilijoita minään erityisasemassa. Eikö se tässä huippu-urheilussakin ole niin, että vain tulos ratkaisee.
Tullaan myös sitten urheilun määritteeseen. Mitä urheilu tarkoittaa? Jos urheilu tarkoittaa pelkästään ihmisten fyysisten ominaisuuksien mittaamista ja siihen liittyvää kilpailua ja niiden kehittämistä niin esim. maastohiihto on paljon lähempänä urheilua kuin esim. jalkapallo. Erään tulkinnan mukaan edes jalkapallo ei ole urheilua vaan peli verrannollinen esim. Monopoliin tai Afrikan tähteen.
Mutta ongelmana tässä on se, että lajit ovat erilaisia. On lajeja kuten makihyppy tai sulkapallo, jossa yläkropan voima on urheilusuoritteen kannalta täysin merkityksetön. Siihen on syynsä miksi korkeushyppääjät ja moukarin heittäjät näyttävät erilaisilta, enkä minä lähtisi heitä arvostelemaan tai arvostamaan sen perusteella, että kummat heistä ovat kovempia urheilijoita. Molemmissa lajeissa tie huipulle vaatii kovaa panostusta, lahjakkuutta ja onnea.
Jotkut lajit tai asiat ovat vaativampia kuin toiset. Jos sinä nostat enemmän kuin Patrik Laine, se voi johtua siitä, että olet joko luontaisesti lahjakkaampi voimatasoissasi kuin Laine tai siitä, että lajisi on sen verran vaativampi kuin jääkiekko, että se kehittää voimatasojasi enemmän kuin jääkiekko.
Se että kaikki lajit ovat yhtä vaativia on täysin populistinen väite tai jos asia näin on, on hyvä tuoda minulle tieteellinen esitys, että miksi asia näin on.