Istumapaikka vai seisomapaikka?

  • 2 246
  • 27

Paikka hallissa jonne ostat mieluiten lippusi?

  • Puupenkki

    Ääniä: 3 2,8%
  • Betoniporras

    Ääniä: 10 9,3%
  • Seisomapaikka (konkreettinen)

    Ääniä: 30 28,0%
  • Kuppituoli (muovinen)

    Ääniä: 20 18,7%
  • Pehmustettu tuoli

    Ääniä: 42 39,3%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 2 1,9%

  • Äänestäjiä
    107
En ainakaan löytänyt ketjua tästä aiheesta, joten niin...no joo... Tosiaan. Tällainen aihe tuli vaan mieleen, koska olen muutaman kerran ollut lukevinani täältä kuinka jotkut henkilöt ovat ilmoittaneet halunneensa, että tiettyjen hallien kaikki paikat pitäisi muuttaa seisomapaikoiksi (kärjistämistä?). Itse en tuosta tunnelmasta tiedä, kuinka se muuttuu seisomapaikkojen osalta. Varmaan ainakin pienemmillä paikkakunnilla se on parempi seisomakatsomoissa. Tosin seisomapaikkojen määrä lienee kokoajan vähentymään päin - kaikissa halleissa, kun ei niitäkään enää ole.

Ajattelinkin tässä siis kysellä, että millaiselle paikalle Sinä mieluiten hankit lipun hallille mennessäsi?

Itse jostain syystä en pidä seisomakatsomoista. Hakametsän seisomakatsomolla se ei tosin ole ihmekään. En vain jotenkin tunne oloani "mukavaksi" puupenkeillä/betoniportailla/koko pelin ajan seisomassa kaiteeseen nojaten mahdollisesti tiiviissä tunnelmassa. Pääasia, että oma paikka on edes numeroitu, jottei joku pääse viemään sitä sillä välin, kun käyt erätauolla jossain.

Omasta puolestani Hakametsän seisomakatsomot saisi vaikka poistaa (ja tässä vaiheessa joku sanoo: "hyvä ettet päätä asiasta") ja laittaa niiden tilalle parin/muutaman rivin verran vanhoja kuppituoleja jostakin varastosta. Tosin tässä tapauksessa kokonaiskapasiteetinkin määrä vähenisi merkittävästi. En missään tapauksessa toki toivo sitä, että tunnelma hallista kaikkoaisi. Enemmänkin vähemmän näitä "virkamiehiä" halliin, kun useimpia ei taida pelikään hirveästi kiinnostaa.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Nyt istun pehmustetulla, mutta joko seisomapaikka tai kuppituoli olisivat parhaita. Seisomaanhan meillä ei pääsekään nykyään, kun ei ole seisomapaikkoja.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tällä kaudella on tullut istuttua sekä kuppituolilla istumakatsomossa että seisottua seisomakatsomossa. Molemmissa paikoissa on puolensa, mutta jotenkin tunnen edelleen oloni kotoisammaksi seisomakatsomossa.

Laitan tähän aikaisemman kirjoitukseni ketjusta, jossa pohdittiin seisomakatsomojen tarpeellisuutta.

"Seisomakatsomo kuuluu Isomäkeen. On vaikea kuvitella Porin jäähallia ilman sitä, mutta ehkä sekin aika vielä koittaa, että hallissa on pelkkiä istumapaikkoja. Seisomakatsomosta kumpuaa, jos on kummutakseen, peleihin se jäljittelemätön tunnelma, joka on tärkeä osa penkkiurheilun viehätystä.

Menen edelleen yleensä mieluummin seisomaan kuin istumaan, jos sille ei ole esteitä. Ainoa tilanne, jossa suosisin selkeästi istumista, olisi se, että halli olisi tupaten täynnä, mistä nyt viime aikoina ei ole ollut pelkoa. Ehkä se on tottumiskysymys. Kun olen aina enimmäkseen seissyt matseissa, en kavahda seisomista.

Seisomakatsomon hyviin puoliin kuuluu juuri mainitsemani tunnelma. Siellä kannustetaan, kommentoidaan ja myötäeletään pelissä siinä missä istumakatsomossa usein keskitytään jurottamaan apaattisina ja kyttäämään innokkaimpia pitkin nenän vartta. Seisomakatsomo on parhaimmillaan kuin yhtenäinen, huojuva, ääntelevä, kohahteleva ja kannustava ihmismeri. Tätä tunnetta on vaikeampi saavuttaa istumakatsomossa.

Ehdoton seisomakatsomon etu on, että paikkaansa voi vaihtaa. Voi mennä vapaasti vaikkapa siihen päätyyn, mihin kotijoukkue hyökkää - ensin Raumantien puoleiseen ja sitten kaupungin puoleiseen päätyyn, kuten Färdin Jokkekin aina jaksaa muistuttaa. Turvallisuusseikkoja en vähättele, sillä ainahan on vaara, että joukkoon eksyy joku rettelöitsijä. Jos asiaa ajattelee vain omasta näkökulmastaan, niin seisomakatsomossa on mahdollista myös vähän valikoida vierustovereitaan. Paikkaansa voi siis vaihtaa vaivihkaa, jos seura ei miellytä. Istumassa on istuttava omalla paikallaan, vaikka vieressä istuisi miten sietämätön neropatti tahansa, jos hän ei kuitenkaan aiheuta mitään järjestyshäiriöitä.

Sitä paitsi näkeehän sieltä!"
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Nythän tuonne Nordenskiöldinkadulle en pääsekään istumaan muualle, kuin pehmustettuihin tuoleihin. Hyvä niin, sillä vuodet puupenkissä alkoivat jo ärsyttämään. Seisomakatsomo olisi hyvä idea Petoluolaan, mutta ei taida enää sopia nykyajan bisnes- ajattelumaailmaan.
 

hörkkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Seisomakatsomo tietysti!

Isomäen jäähallissa en voisi kuvitella katsovani SM-liigaa, muualta kuin betonisesta seisomakatsomosta!

Muutaman kerran olen olosuhteiden pakosta joutunut peliä istumakatsomosta katsomaan, ja hirveäähän se on!
Kun riemunkarjauksen päästät suustasi, niin parikymmentä silmäparia katsoo paheksuvasti!

Isomäen istumapaikat on rakennettu liian väljiksi. Eli istuimien välissä on aivan liian paljon tilaa. Sekä istumakatsomot on aivan liian loivia, joten ne ovat liian kaukana kentästä. Näin tunnelma on sen takia istumassa niin huono.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Nojatuolissa, siis pehmeällä penkillä.

Seisomaan en menisi enää, sillä sitä tuli joskus mukulana tehdyksi ihan tarpeeksi. Lukemattomat flunssat tuli hankituksi Kupittaalla laidan viereressä jään päällä seisten.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Porissa ei voi pelejä tosiaan katsoa muuta kuin seisomakatsomosta ja siellähän minäkin aina olen.

Tuntuu, että muissa halleissa (joissa siis olen käynyt) ei seisomakatsomo ole mitenkään hyvällä paikalla, joten olen usein ostanut istumalipun, poikkeuksina Rauma ja H-linna.

Istumaan Porissa en menisi, kerran olen ollut istumassa ja se riitti. Jos jalka olisi poikki, voisin harkita.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Seisomapaikka ehdottomasti. Tunnelma on huomattavasti parempi.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Joku muu...

... eli makuupaikka. Mielellään untuvatyynyn kera. Jospa siinä asennossa ei olisi aina niin hemmetin jännittynyt ja tuskainen olo IFK:n peliä katsellessa.
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yleisesti ottaen Forssan muovisilla tuoleilla. Joskus istun päädyssä puupenkeillä, tai seisoskelen sillä puolella päädyssä, josta pelaajat luistelevat jäälle. Jos liiga lähden katsomaan, niin istumapaikka. Kerran olen rinkulalla seissyt, siitä jäi traumaattiset muistot!
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Joskus aikoinani olisin ehdottomasti vastannut tähän, että seisomakatsomossa, sillä siellä tuli melkoisesti aikaa vietettyä nuorempana. En ole mielestäni vieläkään mikään ikäloppu raakki, mutta kyllä minä paljon mielummin katson peliä tätä nykyä kunnon pehmustetulta tuolilta ja kyllä se tunnelma sielläkin voi olla hyvä, sillä loppujen lopuksi se tunnelma tulee niistä faneista, ei tuoleista/seisomokatsomon betonista.
 

Rok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat
Järvenpäässä ei moisissa asioissa kauheammin löydy valinnanvaraa, samanlaiset puiset penkit jököttävät joka paikassa. Kyllähän noilla istuu, mutta en pistäisi vastaan, mikäli joku nerokas taho päättäisi istuttaa järvenpääläiset nojatuoleihin. Niin, tunnelma on Järvenpään "hornankattilan" joka kolkassa aivan samanlainen. Sitä ei siis ole. Toki yritän muiden harvalukuisten fanien kanssa tehdä asialle jotain.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Istumaan pitää päästä. Paikkani on ihan tavallinen muovituoli ilman mitään pehmusteita.

Niinhän ne väittävät, että istumapaikkojen myötä tunnelma katosi jäähalleista, mutta tiedä tuota sitten. Joskus minäkin katselin pelejä sieltä seisomakatsomosta kun Raumalla ei juuri muita paikkoja ollut, mutta kaudesta 1990-91 olen ostanut istumapaikalle kausikortin. Tosin koko aikaa en ole samalla paikalla ollut, nykyinen paikkani on järjestyksessään kolmas.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mielelläni seisoisin, mutta kun ei ole mahdollisuutta. Nykyään istunkin joko pehmustetulla penkillä katsomossa tai sitten baarijakkaralla.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Aina yksin mennessäni luonnollisesti seisomaan. Samalle paikalle, missä olen ollut jo kymmenen vuotta. Turvallisesti kaikki samat naamat ympärillä...

Lasten kanssa on taas pakko mennä istumaan (noin 1/4 peleistä), pelistä hiukan riippuu ostetaanko 1 vai 2 lippua. Jos tietää että on paljon tilaa ostetaan vaan 1 ja vaihdetaan paikkaa sellaiseen paikkaan jossa on molemmille istumapaikat. Porissa se on kuitenkin aika helppoa (onneksi).
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kaikkein mieluiten seuraan ottelua istuen pehmustetulla tuolilla. Töissä joutuu olemaan aivan tarpeeksi jaloillaan joten vapaa-aikana haluan istua aina kun se on mahdollista!

Näin on näreet...

vlad#16.
 

el pebe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Seisoma!
Niin kuin se on monta kertaa sanottu: parempi ja tiiviimpi tunnelma, kannustajia ja eläytyjiä ei katsota kieroon, jne jne. Seisomakatsomossahan se kannustuksen ja metelin ydin on.

(Noustaanko Kisapuiston D-katsomossa maalin jälkeen edes seisomaan? Taputetaanko siellä?) Hihii.
 

Xtrmntr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, JYP
Sekä seisoma- että istumakatsomossa on omat hyvät puolensa. Ainakin Hippoksella seisomakatsomossa on parempi tunnelma, mutta toisaalta näkyvyys on huomattavasti heikompi. Budjettisyistä olen itse yleensä seisomakatsomossa. Istumassa on toisaalta mukavampi olla, mutta jotenkin pelin katsominen on jotenkin erilaista. Liputkin on tietysti kalliimmat, mutta näkyvyys vastaavasti huomattavasti parempi. Minusta henkilökohtaisesti vaan tuntuu jotenkin siltä, että kun olen seisomakatsomossa, niin olen ottelussa enemmän "fanimeiningillä" eli nautin hyvästä tunnelmasta ja elän ottelussa paremmin mukana. Sitten kun olen istumassa, niin katselen peliä enemmän analyyttisesti enkä elä pelissä niin suurella tunteella mukana. Tiedä häntä sitten kumpi on parempi, ehkäpä vaihtelu virkistää. Mutta vastaus kysymykseen, minut löytää yleensä seisomakatsomosta.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Enää ei ole ikävä kyllä valinnan varaa, eli pehmustettu on koko fanikatsomo. Siinäkö se fiilis menikin;) Edellisten kausien kuppikin oli mielestäni jääkiekko-ottelun tunnelmaan parempi vaihtoehto.

Katse hamuaa aina silloin tällöin haikeana ylös F-katsomoon entisen puupenkin suuntaan mitä tuli vuosikausia kulutettua. Ja mestaruuskin koettua. Ja vielä haikeampana E:n entisen seisomakatsomon suuntaan... oi niitä aikoja. Tähän on tultu. Näillä mennään. Nyyh.
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pehmustettu!

Onhan pehmustettu tuoli tärkeä. Kyllä se lätkä pitää olla sellaista nauttimista eikä mitään seisomista vaikka seisomista olisi kyllä kiva joskus ihan muuten vaan kokeilla. Pasilan areenassa ei ole vissiin edes mahdollista seistä(?) paitsi fani katsomossa missä on myöskin tuolit. Nyt en kyllä kaipaisi tälläista, mutta esim MM- kisoihin mikä nyt ei ole tietenkään mahdollista mutta Suomen omiin MM-kisoihin olisi nastaaa että siellä seistäisiin ja kannustuskin olisi parempi, paha viellä haukkua kannustusta mutta... Siinä olisi kunnon tunnelma.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Halvimmat liput rahatilanteesta riippumatta. Tunnelma on aina paras työväen keskuudessa.
 

Juha Salminen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Elyséellä istumapaikka. B2:sestahan se paras tunnelma löytyy ja kyllä sieltä yläosasta pystyy peliä ihan hyvin katsomaan/analysoimaan. Seisomaan en ko. areenalla viitsi mennä, voi olla että 170-senttisellä nappulalla tuppaa olemaan näkövaikeuksia. Hämeenlinnassa tms. kuitenkin seison oikein mielelläni.

Vastaus oli kuitenkin pehmustettu tuoli, ei oikein vaihtoehtoja löydy tuosta kotihallista...
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pehmustetulla penkillä minä tuppaan yleensä istuksimaan. Aiemmin, kun vierailin Jyskylässä JYP-TPS-peleissä, niin ostin yleensä lipun seisomakatsomoon, ihan budjetin vuoksi. Siellä oli tunnelmaa ja fiilistä. Mutta mitä ne HIFK-fanit tekivät noissa peleissä?

Onko siinä muuten perää, että pehmustetut penkit vaimentavat ts. imevät äänet itseensä, elikkä pienemmän porukan kannustus hukkuu kalusteisiin? Minä olen tuollaista vain joskus pohdiskellut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös