Ismo Lehkonen

  • 95 372
  • 369

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä että nyt kuusikymppisenä tätä tapausta kommentoi, mutta enemmän kiinnostaisi miten on oman yli 30 vuotta kestäneen valmennusuransa arjessa toiminut.
No, en ole ollut paikalla läpi Ikan arjen tai urallaan luotsaamien porukoiden pukukopin ja kai tähänkin seuraavaan tähän lainaamaani puheenvuoroon voi sanoa että no helppo se on nyt kuuskymppisenä kommentoida, mutta varmaan tämä Ikan tuoreimman Kalju Cornerin puheenvuoro aiheesta antaa jotain osviittaa siitä, minkälaisia arvoja ja huoneentauluja Ika kohtalaisen jämäkkänä ja lajiaan kunnioittavana valmentajana on luultavimmin yrittänyt valmentamissaan yhteisöissä vaalia ja kasvattaa jo aiemminkin kuin nyt kuusikymppisenä:

"Puhutaan koppikiusaamisesta, ihmisten alistamisesta, väheksymisestä, koppiväkivallasta jne. niin nää on sellasia juttuja jotka oikeasti pitää olla kristallinkirkkaana kun astutaan jo isä-poika-luisteluun ja siellä lähdetään kasvattamaan näitä ja lähdetään ohjaamaan mitkä on sen seuran arvot, ja niistä arvoista pitää pitää tosi tarkkaan kiinni. Ja se ei voi mennä sillai, eikä saa mennä, että jos sä oot pirskatin hyvä pelaaja, niin sun hölmöilyjä katotaan aina läpi sormien. Ei se sillai vaan voi mennä. Tai sä teet riittävästi maaleja ja pisteitä niin sä saat olla siellä kukkona tunkiolla ja tehdä ihan mitä tahansa.

Että tää on tällanen hyvä slogani mistä mä oon itse tykännyt että mulkkuus on muuten valinta, ja jos sä oot mulkku niin ei sulla oo kyllä kauheesti kavereita eikä sulla oo kauheesti käyttöä sellasessa yhteisössä mitkä tavoittelee isoja juttuja. Sä oot rasite, sä oot hiekottamassa muiden ja sen yhteisön tietä tosi pahasti ja sen takia nää tällaset jutut pitää viheltää tosi tarkasti pois."


Tämän jälkeen Ika kertoo seuraavaa junnujen parissa valmentamisesta:

"Meillä oli esim. sellanen juttu että aina kun tultiin hallille niin käteltiin. Meillä oli sellaisia ryhmiä kenen kanssa me opeteltiin katsomaan silmiin ja kätteleen ja aina vuoropäivinä piti pitää esitelmä rivin edessä ja opeteltiin kommunikoimaan ja nää on sellasia juttuja että näistä nuorista asti pitää saada ne oikeat jutut ja oikeat asiat taottua, mutta jos ne saa elää kun pellossa niin kyllähän tyhmyys aina tiivistyy ryhmässä."

Eli tämän täällä nostetun kriittisen näkökulman osalta kun Ika viasatin studiossa ärähti, että mitäs Ika käytännössä meinaat tehdä tai mitäs oot tehnyt aikanaan niin edelleen en ole ollut ikinä paikalla mutta uskaltaisin jopa väittää että Ika on, omalla tyylillään toki mutta silti on osansa vuosien varrella tehnyt kasvattaakseen suoraselkäisiä ja toisia ihmisiä kunnioittavia nuoria miehiä ja ammattilaiskiekkoilijoita.

Nostin nämä tähän kun minä pidin Ikan puheenvuorosta ja arvostan, niin tätä Kalju cornerin sanomaansa kuin viikonloppuna Viasatin studiossakin nähtyä.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Vielä pysty piikittelemään ikään kuin haudan takaa.

"Kun se brändi on heitetty romukoppaan, kun sillä ei kuulemma voi pärjätä, niin IFK pelaa kuin Tapolan Tappara. Ei Ville Peltonen halua olla mikään Tappara!".

Tapolan Tappara aina paha, Ville Peltosen IFK aina hyvä. Ja näin.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Olisi kyllä tänään Riksusta himaan ajaessa tullut se vanha kunnon "Double Facepalm" jos ei olisi pitänyt pitää vähintään yhtä kättä ratissa, niin vihkoon vetelin nyt Satavan Keisari puhuessaan Ville Peltosesta ja HIFK:sta "Ikan Perkuulaudalla" Urheilucastissa... Syy onkin siinä, että #BRÄNDIKIEKKO on unohdettu ja joku mystinen voima pakottaa Villen peluuttamaan jengiä "kuin Tapparaa"?? Alkaako jo Ikan asiantuntijuus riittää pikku hiljaa, liika on liikaa (ja liiga on liigaa).
 

Caine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Leijonat
liika on liikaa
Joo samaa mieltä. Tuntuu että pari vuotta sitten oli kommentit parempia mutta Ikan jutut alkaa jotenkin rakoilemaan. Tämä kyseinen keissi siis ei ainut asia, vaan toinen mielestäni hyvä esimerkki tällä viikolla oli että aluksi koutsin vaihdot ok kun puhutaan änäristä. Ja kun ääni muuttuu Peltoseen niin yhtäkkiä se vaihto onkin huono asia. Ööö okei. :D
Ei kovinkaan loogisia aina nämä Ikan heitot.
Ja kirsikkana ne ketjut Olympialaisiin/WorldCupiin vähän outoja. McDavid laidalle.. ja kuitenkin ”McKinnon on niin kova sentteri”.. ja McDavidkö ei ole?? :D
Suomen ketjut kuulemma ”helppoja” ja kaikki kuitenkin ihan erilaisia mitä muut asiantuntijat ja me fanit olemme sommitelleet.
Läpsyt naamaan!
 

Knipexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turku, Kupittaan puoli.
Joo samaa mieltä. Tuntuu että pari vuotta sitten oli kommentit parempia mutta Ikan jutut alkaa jotenkin rakoilemaan. Tämä kyseinen keissi siis ei ainut asia, vaan toinen mielestäni hyvä esimerkki tällä viikolla oli että aluksi koutsin vaihdot ok kun puhutaan änäristä. Ja kun ääni muuttuu Peltoseen niin yhtäkkiä se vaihto onkin huono asia. Ööö okei. :D
Ei kovinkaan loogisia aina nämä Ikan heitot.
Ja kirsikkana ne ketjut Olympialaisiin/WorldCupiin vähän outoja. McDavid laidalle.. ja kuitenkin ”McKinnon on niin kova sentteri”.. ja McDavidkö ei ole?? :D
Suomen ketjut kuulemma ”helppoja” ja kaikki kuitenkin ihan erilaisia mitä muut asiantuntijat ja me fanit olemme sommitelleet.
Läpsyt naamaan!
Ika uskaltaa mennä valtavirtaa vastaan. Siitä iso respect. Eniten toki mietityttää, että miksi hän nuolee Peltosen persettä niin paljon? :D
 

Yön Kärppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Suomi
Syy onkin siinä, että #BRÄNDIKIEKKO on unohdettu ja joku mystinen voima pakottaa Villen peluuttamaan jengiä "kuin Tapparaa"?? Alkaako jo Ikan asiantuntijuus riittää pikku hiljaa, liika on liikaa (ja liiga on liigaa).
Isto Lehtonen ei pidä yhtään Tapolasta tai Tapparasta. En itsekään pidä, mutta minä olenkin puhdas Kärppä-fani keskustelupalstalla. Mikäli esiintyisin mediassa asiantuntijana, niin ei tulisi mieleenkään hyökätä kaksi viimeisintä mestaruutta voittanutta Tapolaa tai Tapparaa vastaan.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Ika uskaltaa mennä valtavirtaa vastaan. Siitä iso respect. Eniten toki mietityttää, että miksi hän nuolee Peltosen persettä niin paljon? :D

Aistin fiilispohjalta, että kunnioittaa Peltosta kiekkopersoonana aika paljon ja on myöntänyt omaavansa IFK-sydäntäkin.

Toisaalta, näkee, tai ainakin haluaa nähdä, Peltosen tuovan kehiin jotain muuta mitä kehistä löytyy. Tyyliin sveitsikiekkoa. En tiedä onko luulo, tieto vai toive. Kun alkaa lataamaan joukkueisiin ja valmentajiin toiveita omista mielihaluistaan niin joskus osuu, joskus voi olla osumattakin. Grönman kiekkostudioissa myös tätä harrastaa.

Sitten olen myös aistinut miten haluaa myös suojella valmentajakuntaa. Kun yleisesti tiedetään ja yleisessä käsittelyssä valmentaja on ensimmäinen sylkykuppi kun joukkueella alkaa sakkaamaan niin Ika ei halua tähän osallistua. Ainakaan Peltosen kohdalla.
 

Caine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Leijonat
Niin näinhän se on. Toivoisin jotenkin kyllä että Ika pystyisi puimaan näitä juttuja ihan kylmältä asiantuntija pohjalta ja jättämään tunteet pois kaikista kommenteista, koska arvostin häntä aiemmin enemmän hard core asiantuntijana. Mutta jos mielipiteet selkeästi kuulostaa jo omaankin (maalikon) korvaan oudoilta ja ristiriitaisilta vs jopa hänen omiin kommentteihin lajista ja siihen liittyvistä asioista, niin usko miehen kommentointiin ja minun omaan näkemykseeni ja hakemaani lisäarvoon lajin tietämyksestä ja näkemyksistä horjuu. Harmi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sitten olen myös aistinut miten haluaa myös suojella valmentajakuntaa. Kun yleisesti tiedetään ja yleisessä käsittelyssä valmentaja on ensimmäinen sylkykuppi kun joukkueella alkaa sakkaamaan niin Ika ei halua tähän osallistua. Ainakaan Peltosen kohdalla.

Tämä pätee käytännössä kaikkiin muihinkin kotimaisiin valmentajiin kuin Pyhään Villeen. Joukkueiden toimitus/urheilujohtajia Ika on innokas heittämään bussin alle, mutta valmentajien tekemisiin ei oteta kantaa.

Tavallaan kunnioitettavaa olla lyömättä puukkoa kollegan selkään, mutta tavallaan myös syö Ikan analyyseilta pohjaa pois kun yksi osatekijä yhtälössä on aina se "koskematon".
 

Kaikuluotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HK Poprad
Tämä pätee käytännössä kaikkiin muihinkin kotimaisiin valmentajiin kuin Pyhään Villeen. Joukkueiden toimitus/urheilujohtajia Ika on innokas heittämään bussin alle, mutta valmentajien tekemisiin ei oteta kantaa.

Tavallaan kunnioitettavaa olla lyömättä puukkoa kollegan selkään, mutta tavallaan myös syö Ikan analyyseilta pohjaa pois kun yksi osatekijä yhtälössä on aina se "koskematon".
Lienee herran oma päävalmennusura taustalla miksi näin on. Pääsarjan puolella ainakin suhteellisen vaatimattomaksi jäi menestys niin ei oikein kehtaa bussinkaan alle heittää heitä jotka kyseisillä palleilla nyt istuvat. Pidän tätä kylläkin ihan inhimillisenä ja ymmärrettävänä - joskin kuten mainitsit niin pohjaa syö.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Tämä pätee käytännössä kaikkiin muihinkin kotimaisiin valmentajiin kuin Pyhään Villeen. Joukkueiden toimitus/urheilujohtajia Ika on innokas heittämään bussin alle, mutta valmentajien tekemisiin ei oteta kantaa.

Tavallaan kunnioitettavaa olla lyömättä puukkoa kollegan selkään, mutta tavallaan myös syö Ikan analyyseilta pohjaa pois kun yksi osatekijä yhtälössä on aina se "koskematon".

Mulla ei oo sinänsä mitään sitä vastaan, että Ika ajelee NHL-vankkureilla ja vahvasti vastaan Vierumäki-Meidän Peli linjaa. Onpahan pelikentällä useita vahvoja mielipiteitä eri kulmista. Enkä yksilökehityksen suhteen epäile ihan kaikkea mitä Ika toimittaa.

Sitten taasen joskus tuntuu miten painottaa tiettyjä asioita ja sulkee silmänsä toisilta. Tyyliin, miksi joku matalamman budjetin jengi kykenee ns. ylisuorittamaan ja isomman budjetin jengi laahaa? Ettei vaan valmennus kykenisi antamaan kilpailuetua omalla toiminnallaan? Muutenkin kuin menemällä miljoonaa. Kuitenkin pienempien seurojen täytyy etsiä sitä kilpailuetua myös valmennuspuolelta.

Tapolan Tappara osoitti miten paremman budjetin joukkue kykenee laittamaan muille luun kurkkuun, useampana kautena. Pekka Virran Lukko samoiten miten kyetään pelaamaan voittavasti ja vauhdikkain rytmein, pitempi pätkä. Yks viime vuosien viihdyttävimmistä voittavista lafkoista noina aikoina. En nyt muista kuin usein Ika on muistanut antaa krediittiä näille herroille.

IFK:n ja Peltosen kohdalla on myös muistanut mainita miten "agentit on myyneet pelaajat tietyllä statuksella, heidän pitäs suorittaa" eli ikään kuin kierretään tuo valmentajan vaikutus koko kuvioon.
 

Sihti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suomen ketjut kuulemma ”helppoja” ja kaikki kuitenkin ihan erilaisia mitä muut asiantuntijat ja me fanit olemme sommitelleet.
Läpsyt naamaan!
Nhl.comin kolmen asiantuntijan listaus ainakin oli lähes nimestä nimeen sama listaus kun Ikalla vaikka ei itse ketjukoostumuksiin menty.

Samaa mieltä toki siitä, että saa aivan liikaa palstatilaa ja Ika pitää itseään jonain suomikiekon grand old manina, nyt kun Tami on höperöitynyt ja siirtynyt syrjään. Pahasti puhuu itsensä ristiin kun joka paikkaan pitää jauhaa sitä kaikkitietävää mantraa.
 

Parson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Toistan itseäni, mutta ei voi olla uskottavaa kun sama kaveri toimii
- NHL joukkueiden asiantuntijana
- Kaikkien suomalaisten NHL pelaajien asiantuntijana
- Useiden valmentajien syväasiantuntijana
- Sama paletti SM Liigan kohdalta
- Syväasiantuntijana junnujen osalta jopa tyyliin "tämä kiinnostaa eniten"
- Maajoukkuepelien asiantuntijana
- Ruotsin Liigan jonkinlaisena tuntijana

Aika usein sanoo, että on katsonut jonkin seurattavan joukkueen jokaisen vaihdon.

Tykkään kuunnella Ikaa ja mielipiteetkin ovat pehmentyneet itselleni sopivammaksi, mutta en vain usko, että oikeasti on joka paikassa noin syvällä...
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Milloin mandaattipaikat ovat muka poistuneet?
Tätä jäin tuosta kanssa miettimään, että kimemäisesti onko tosiaan noin eli oliko veljensä, Karhu-Kissojen valmennuspäällikkönä toimiva Timo Lehkonenkin siinä jaksossa jossa oli vieraana aivan kujalla eikä tiedä noista sarjapaikkahommista ja mandaattipaikoista mitään?

Piti nimittäin tällaisen maallikon korvaan ihan vakuuttavan oloisen ja painavahkon puheenvuoron aiheesta junnukiekko ja just noi eri koukerot sarjapaikoista jne, niin erikoista jos puhui ihan pehmoisia.
 

Vatso

Jäsen
Ainakaan missään ei tuollaisia uutisia ole tullut vastaan, voinet linkata juttuun? Ylempään loppusarjaan nyt ei sentään mandaattipaikkoja ole, kun kaikki eivät sinne mahdu, mutta alemmassa loppusarjassa paikat edelleen on ja liiga-joukkueet eivät voi tippua mestikseen.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Toistan itseäni, mutta ei voi olla uskottavaa kun sama kaveri toimii
- NHL joukkueiden asiantuntijana
- Kaikkien suomalaisten NHL pelaajien asiantuntijana
- Useiden valmentajien syväasiantuntijana
- Sama paletti SM Liigan kohdalta
- Syväasiantuntijana junnujen osalta jopa tyyliin "tämä kiinnostaa eniten"
- Maajoukkuepelien asiantuntijana
- Ruotsin Liigan jonkinlaisena tuntijana

Aika usein sanoo, että on katsonut jonkin seurattavan joukkueen jokaisen vaihdon.

Tykkään kuunnella Ikaa ja mielipiteetkin ovat pehmentyneet itselleni sopivammaksi, mutta en vain usko, että oikeasti on joka paikassa noin syvällä...
Vastailen ranskalaisin, jotta pysyy itelläkin ajatus kasassa :)
- Nimeä joku toinen asiantuntija, joka klaaraa paremmin ja on saatavilla? Kotiläksyt mielestäni tehty riittävän hyvin, mutta aina voi sen jälkeen tapahtua muutoksii. Kun osaa, 1 peli on helppo pistää pakettiin 1,5 tunnissa, ku kelaa tauot, mainokset ja katkot pois = Peli 60 min + ”pääkohdat” paperille. Olen kokeillut.
- Seuraa varsinkin suomipoikien otteita ja hyvä niin, sillä sehän meitä (tai ainakin mua) kiinnostaa.
- Harvoin analysoi valmentajia syvällisesti. Antaa Sihvosen hoitaa se.
- Niinhän me kaikki.
- Näin viimeksi viime viikolla vetämässä junnutreenejä ja mäkin olen huolissani suomalaisesta junnuvalmennuksesta sekä sarjojen kilpailukyvyn puutteesta.
- Niinhän me kaikki.
- Ruotsista sen verran, et poikansa pelas siellä jokusen vuoden ja nyt siellä pelaa käsittääkseni vävypoika. Lisäksi Ruotsin sarja on pysynyt pelitavoiltaan samanlaisena usean vuoden. Ja mikä parasta= siellä on tulosvastuu ja takapaine tekemiseen, muuten käypi hassusti. Terveisin Tukholman joukkueet.

Jos joku katsoo Valioliigan pelipäivänä asiantuntijoita: Aina samat (kutakuinkin) ja mitään uutta ja mullistavaa sieltä ei tule. Viihdettä ja viihdyttävää. Mutta ei niistä kaikki tykkää.

Vaikeaa on asiantuntijan/kommentaattorin keksiä joka kerta uutta sanottavaa tai sanoa se eri lailla. Siihen tarvittais kässäri ja näyttelijä.
Mä pidän Lehkosen intohimosta lajiin, joskus läikkyy, mut läikkyköön.

Joidenkin mielestä Mertaranta on parasta ikinä ja Selänteen & Timosen pitäis olla asiantuntijoina ja suon se kaikille eikä se mua haittaa. Itse käytän mutea, sillä ymmärrän lätkää ilmankin ääntä.
Joku täällä vertasi Tamiin, jolla ei koskaan ollut kotiläksyt tehtynä, niin ero on ainakin mun mielestä valtava.
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Ainakaan missään ei tuollaisia uutisia ole tullut vastaan, voinet linkata juttuun? Ylempään loppusarjaan nyt ei sentään mandaattipaikkoja ole, kun kaikki eivät sinne mahdu, mutta alemmassa loppusarjassa paikat edelleen on ja liiga-joukkueet eivät voi tippua mestikseen.
Olen itse tätä juttua kuullut pariin otteeseen ”Ikan Perkuulaudalta”, ”KaljuCornerista” sekä ”Kiekkokiukaalta”, muusta en tiedä, enkä yksityiskohdista sen enempää, google toiminee sinullakin…
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Eikös ne ensi kaudelle poisteta tjsp.? Siis tämä kausi vielä vanhalla systeemillä ja ens kaudesta eteenpäin urheilu edellä, näin itse ymmärsin…
Ei ihan noin. Muutoksia tulee, mutta edelleenkään Liiga-organisaatioiden ja Jokreiden juniorit eivät voi pudota Mestikseen. Toki ylimmältä tasolta (12 jengiä) näiden mandaattipaikka poistuu. Näin olen itse ymmärtänyt.
 
Ainakaan missään ei tuollaisia uutisia ole tullut vastaan, voinet linkata juttuun? Ylempään loppusarjaan nyt ei sentään mandaattipaikkoja ole, kun kaikki eivät sinne mahdu, mutta alemmassa loppusarjassa paikat edelleen on ja liiga-joukkueet eivät voi tippua mestikseen.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko

Eli mitä opimme tästä? Kaikki eivät voi tietää kaikkee, ennen kuin se on varmaa ja julkista. Ei voi myöskään linkata juttua, mikäli sitä ei oo vielä julkaistu virallisesti esim. liiton sivuilla. Näyttää olevan julkaisupäivä tänään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös