Inttiin lähdössä?

  • 1 217 344
  • 3 574

Sic

Jäsen
Itsellä neljän päivän morttileiri takana, aika schaissea oli mutta odotetustikin näin ja mieluummin tuolla on vaikka pienessä sateessa kun n. 30 asteen pakkasessa. Eniten hommasta jäi kuitenkin vituttamaan se, kun jouduin n. 10 muun kanssa kuskihaastatteluihin kun ilmeisesti meidän komppaniaan pitäis väkisin saada tarpeeks kuskeja ja näköjään olen yksi niistä jotka voi tonne joutua. Toisaalta komppaniassa on ehkä liikaakin aukkiin halukkaita mutta ei sitten kuskeiksi... ei jööses mikä älytön vitutus nousi tästä, enkä sit loppuviikosta vielä kerennyt kapteenin puheille valittamaan asiasta. Alkuviikosta toki menen sinne heti ja kysyn miksi lukion käynyt ja pitkääkin matikkaa suorittanut jamppa olisi mukamas sopiva kuskiksi tänne. Ei saatana että voi olla huono tuuri ihmisellä..

Alunperinhän hain ykkösvaihtoehtona viestimieheksi ja kakkosena tulenjohtoon, molemmat miehistöhomma siis.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Itsellä neljän päivän morttileiri takana, aika schaissea oli mutta odotetustikin näin ja mieluummin tuolla on vaikka pienessä sateessa kun n. 30 asteen pakkasessa. Eniten hommasta jäi kuitenkin vituttamaan se, kun jouduin n. 10 muun kanssa kuskihaastatteluihin kun ilmeisesti meidän komppaniaan pitäis väkisin saada tarpeeks kuskeja ja näköjään olen yksi niistä jotka voi tonne joutua. Toisaalta komppaniassa on ehkä liikaakin aukkiin halukkaita mutta ei sitten kuskeiksi... ei jööses mikä älytön vitutus nousi tästä, enkä sit loppuviikosta vielä kerennyt kapteenin puheille valittamaan asiasta. Alkuviikosta toki menen sinne heti ja kysyn miksi lukion käynyt ja pitkääkin matikkaa suorittanut jamppa olisi mukamas sopiva kuskiksi tänne. Ei saatana että voi olla huono tuuri ihmisellä..

Alunperinhän hain ykkösvaihtoehtona viestimieheksi ja kakkosena tulenjohtoon, molemmat miehistöhomma siis.

No vittujee... Olisin halunnut kuskiks mutta kysyin liian myöhään ja paikka meni sivu suun. Ekalla viikolla tehtiin jo kuskipatteripäätökset täällä Niinisalossa...
 

Mentos

Jäsen
Suosikkijoukkue
Provoviestit & Ylilyönnit
Ekalla viikolla tehtiin jo kuskipatteripäätökset täällä Niinisalossa...
Jos tarkkoja ollaan, niin toisen viikon lopussa päätettiin kuskit. 3:nnella viikolla alkoikin jo itse koulutus.

Itse siis kuskipatterissa juurinkin Niinisalossa. Vaikka kuvitellaan, että kuskipatterissa pääsee melko helpolla, niin kyllä sielläkin duunia väännetään niska limassa.
Oma mosaleiri oli viime viikolla, ja loppuen lopuksi uusia kokemuksia tuli kyllä paljon. TST-aserata oli kyllä tyylikäs ja sirpalekäsikranaatin heittäminen oli melko miehistä.

Siltikin, tuleville alokaille suosittelen jo nyt ehdottomasti kuskipatteria, loistava paikka!
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
No aika pitkälti ekalla viikolla oli kaikki kuski infot kaikille pattereille ja kaikki halukkaat varmaankin pääsi...
 

Sic

Jäsen
Nosiis kyllähän meilläkin tulevat kuskit muuttivat toisen komppanian tiloihin jo (olikohan) kolmannella viikolla, mutta ilmeisesti kuskeja ei tullut tarpeeksi meidän komppaniaan niin pitää väkisin haalia porukkaa lisää. Toisaalta meidän komppaniassa on ilmeisesti vähän yli tarpeenkin aukkihalukkaita.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Itse siis kuskipatterissa juurinkin Niinisalossa. Vaikka kuvitellaan, että kuskipatterissa pääsee melko helpolla, niin kyllä sielläkin duunia väännetään niska limassa.
Kyllä ehkä ekat viikot joutuu jotain tekemään, kuten muutkin alokkaat. Mutta kyllä se lepi pian alkaa, ihan niin kuin kuvitellaan. Ei huolta. Kyllä kuskin homma on yksi löysimmistä, ainakin Niinisalossa. Siellä olin, en tosin kuskina, mutta ihan tarpeeksi sai niiden vätystelyä seurata. Sinusta vain nyt tuntuu siltä, että se on joku kovakin paikka, kun niin vähän aikaa olet ollut.

Ja tosta morttileiristä: Huomattavasti mukavampaa oli olla morttina siellä kesällä kuin kokelaana -30 c lämpötilassa. Ihan rento leiri se kuitenkin loppupeleissä on. Vähän harjoitellaan sitä sun tätä pientä, ei todellakaan, ainakaan 5 vuotta sitten, mitään suurta sykkimistä tapahtunut. Ne oikeasti vittumaiset ja raskaat leirit ovat vasta edessäpäin.
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maanantaina morttileirille. Mitäs sinne kannattaa ottaa matkaan muuta kuin lapussa olevat? Suklaata? Patukoita?
Juurikin pääasiassa noita. Määrät sitten tietenkin riippuen leirin pituudesta, mutta alakanttiin ei ikinä kannata arvioida ;) Rannekello ja joku otsalamppu on hyvä olla mukana eikä omasta puukostakaan varmasti ole haittaa. Ja tietenkin pakkipusseja riittävästi, kun joltain aina kuitenkin puuttuu omat. En tiedä teidän linjauksista kertakäyttöruokailuvälineiden suhteen, mutta muutama lusikka voi olla hyvä idea, jos onnistuu jotenkin salassa niitä käyttämään eikä jaksa syödä paskasella luhalla. Ylimääräinen vesipullokaan ei varmasti ole haitaksi lämpimillä keleillä. Ja jos sataa, niin kannattaa ehdottomasti käyttää sitä kortsupukua, vaikka kuinka tyhmältä se tuntuisi. Myös vinkkinä talvelle, että kannattaa silloinkin käyttää sadeasua jos joutuu poterossa makailemaan. Nimim. 2,5 tuntia poterossa räntäsateessa ilman sadeasua, ei kiva.
Itsellä neljän päivän morttileiri takana, aika schaissea oli mutta odotetustikin näin ja mieluummin tuolla on vaikka pienessä sateessa kun n. 30 asteen pakkasessa.
Täytyy kyllä sanoa näin jälkikäteen, että olen äärimmäisen tyytyväinen mentyäni talvella inttiin(ja päästyäni miehistöön). On se vaan niin helvetin paljon mukavempaa, että kelit paranee loppua kohti kuin että vitutus vaan kasvaa pakkasessa joskus J-kaudella kun niitä viikon pituisia leirejä oli ainakin meillä se 3 kappaletta.

Yrittäkää kestää, jälkeen päin sille ei voi muuta kuin nauraa. :)
 

Baldrick

Jäsen
Vaikka kuvitellaan, että kuskipatterissa pääsee melko helpolla, niin kyllä sielläkin duunia väännetään niska limassa.

Siis P-Kausihan on kaikilla sama ihan normaalisti, mutta sitten E-kaudella hommista tulee lepimpää ja varsinkin sitten, kun teille ei enää mitään hommia hurjemmin tarvitse opettaa, niin se homma menee melkein kokonaan makoiluks. Ainakin mitä noita meijän kuskeja katteli Keuruulla.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ja tietenkin pakkipusseja riittävästi, kun joltain aina kuitenkin puuttuu omat.

Tietysti riippuen toki siitä saako noita käyttää a) vielä tässä vaiheessa tai b) ylipäätään koko palvelusaikana.

Mukaan nyt kannattaa ottaa enimmäkseen pitkää pinnaa ja hyvää huumoria. Nuo mässyt tulevat sitten hyvällä pronssisijalla.
 

tutzba

Jäsen
Alkuviikosta toki menen sinne heti ja kysyn miksi lukion käynyt ja pitkääkin matikkaa suorittanut jamppa olisi mukamas sopiva kuskiksi tänne.

Älä esitä sitä sitten ihan noin. Esim. me saatiin aikamoista palautetta kapteenilta, kun olisimme halunneet yhden alokkaan AUKiin mutta skapparit laittoivat vaunupuolelle. Sanoimme, että kaveri on todella fiksu, selkeää johtaja-ainesta, jonka lahjat menevät hukkaan vaunun komentaja. Ai että sitä huudon ja mussutuksen määrää, kun emme muka arvostaneet kaikkia tehtäviä ja "mitenköhän te vittupäät perustelette sen, etteikö kaikissa Suomen armeijan tehtävissä tarvittaisi viisaita ja johtamiskykyisiä miehiä?". Tiivistettynä: sinä et voi olla liian hyvä mihinkään tehtävään.

Kannattaa oikeasti miettiä aikalailla sanatarkkaan mitä meinaat sanoa.

Ja talvileirit ovat noin sata kertaa parempia kuin kesäleirit. Tetsaaminen ja kaikki muu on paljon hauskempaa kun on hiukan pehmustetta alla, eikä tarvitse kivien päälle loikkia. Niin ja ei niitä hämähäkkejäkään talvella ole.

Terveisin,

araknofobia-tutzba
 

Sic

Jäsen
Älä esitä sitä sitten ihan noin. Esim. me saatiin aikamoista palautetta kapteenilta, kun olisimme halunneet yhden alokkaan AUKiin mutta skapparit laittoivat vaunupuolelle. Sanoimme, että kaveri on todella fiksu, selkeää johtaja-ainesta, jonka lahjat menevät hukkaan vaunun komentaja. Ai että sitä huudon ja mussutuksen määrää, kun emme muka arvostaneet kaikkia tehtäviä ja "mitenköhän te vittupäät perustelette sen, etteikö kaikissa Suomen armeijan tehtävissä tarvittaisi viisaita ja johtamiskykyisiä miehiä?". Tiivistettynä: sinä et voi olla liian hyvä mihinkään tehtävään.

Kannattaa oikeasti miettiä aikalailla sanatarkkaan mitä meinaat sanoa.

Nojoo, mahdollisimman asiallisesti toki yritän asiani saada selväksi. Mahdollinen vuoden nakki vituttaa ja masentaa ihan pirusti jo nyt, enpä tiedä mitä tässä tekisi...
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alkuviikosta toki menen sinne heti ja kysyn miksi lukion käynyt ja pitkääkin matikkaa suorittanut jamppa olisi mukamas sopiva kuskiksi tänne. Ei saatana että voi olla huono tuuri ihmisellä..

Eipä tuolla koulutuksella kannata tuolla hirveästi alkaa elvistelemään, kun ei se niitä kuitenkaan kiinnosta. Varmasti joudut sellaisiin hommin mihin et halua, jos menet asian noin ilmaisemaan.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos et ole riemumielin olemassa sitä vuotta menee se kuitenkin kuskihommissa huomattavasti helpommin kuin AUK/RUK .

Vaunun johtaminen on muuten yllättävän haastavaa verrattuna normi nurmipora alikersantin hommiin verrattuna että ei sinnekkään mitään täysiä idiootteja voi laittaa. Vaatii ihan järkevää ajattelua, päätöksentekoa nopeasti ja paljon vastuunottoa. Ainakin meillä vaunujen johtajat huolehtivat koko joukkueen suunnistamisesta ym. hommista.

Miksi muuten esim. Niinisalossa kuskikurssit alkavat jo P-kauden aikana. Säkylässä ainakin alkavat aivan normaalisti E-kauden alussa.
 
Alkuviikosta toki menen sinne heti ja kysyn miksi lukion käynyt ja pitkääkin matikkaa suorittanut jamppa olisi mukamas sopiva kuskiksi tänne.

Voit toki mennä mutta en suosittele koska sillä ei ole luultavasti mitään merkitystä. Nostat turhaan vaan päätäsi tikunnokkaan. Kaveri kävi aikoinaan sanomassa mille lie päällikölle edeltävänä päivänä että jos joudun aukkiin lähen vetämään. Molemmat piti päänsä.

Itseni kohalla oli listalla ihme hyppäys aakkosissa ja päädyin aluksi vanhan luokkakaverini vastapäätä. Alikersanttina toki piti huolen ettei puolta vuotta pidempään tarvinut maailman turhimmassa paikassa lonnia.
 

Sic

Jäsen
Jos et ole riemumielin olemassa sitä vuotta menee se kuitenkin kuskihommissa huomattavasti helpommin kuin AUK/RUK .

Juu kyllähän se niin on mullakin että AUK/RUK tulee vasta kuskin hommien jälkeen, parhaimpana puolena kuskin hommissa on just tuo ettei metsässä tarvitse enää ryynäillä jne. Mutta toisaalta kuskin hommat on jo niin rentoja että itellä varmaan pää sekoaisi siihen tylsyyteen ja päivien laskemiseen. Samalla sitä varmaan miettis että miks vitussa sen piti olla juuri minä joka sai tämän nakin. Sit kun suurin osa muista kuskeista olemaan jotain bensalenkkareita niin voi jööses, vaikka onhan siellä sellastakin porukkaa ketkä eivät ole kuskiksi ikinä halunneet haastatteluissa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Nojoo, mahdollisimman asiallisesti toki yritän asiani saada selväksi. Mahdollinen vuoden nakki vituttaa ja masentaa ihan pirusti jo nyt, enpä tiedä mitä tässä tekisi...

Onhan noita keinoja, kunhan esität asiasi järkevästi. Jos järki ei vetele, niin sano että pelkäät ajaa autoa tms. Esimerkkinä kaveri, joka aluksi suurin vaivoin perusteli itsensä pois AUK:sta opiskeluasioiden (pääsykokeiden) vuoksi ja lopulta sitten konemiehen 9kk tehtävästä sillä verukkeella, että on räjähdehobia. Tuskallista jauhaa, mutta palkinto oli mieluinen ja ensimmäinen veruke oli jopa pätevä.

Itse myös venkoilin AUK-silmukasta pois pääsykokeisiin vedoten. Sanoi, että heinäkuun erässä vielä toimii, mutta tammikuussa ei olisi hyväksynyt (suurempi määrä keskeytyksiä).

Toki nämä keskustelut sekä reaktiot niihin ovat aina tapauskohtaisia.

Tai sitten ajat siviilissä kännissä ja menetät korttisi - avot. Mutta jos turvaudut tähän, niin tee se nopeasti. Wau, mikä idea!
 

Egonomic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Mestis KalPa
Aikoinaan itsekkin taistelin AUK komennusta vastaan ja hyvällä menestyksellä. Se päivä kun jokainen sai kuulla oman tulevan tehtävänsä niin meitä oli 3, jotka otettiin vielä keskustelemaan omasta tulevaisuudesta komppaniassa. Yhdelle sanottiin suoraan, että AUK kutsuu ja toinen käskettiin tekemään toinen pällitesti niin, että pisteet riittää AUKiin.. No, minähän kävin vähän pitemmän keskustelun komppanianpäällikön kanssa ja perustelin oman kielteisyyteni AUkia kohtaan mm. työtilanteellani sekä suunnitelmillani opiskeluiden suhteen.

Eli kyllä meillä ainakin tuntuivat ymmärtävän hyvin, kun kertoi asiallisesti, että työpaikka on tiedossa ja hakee syksyllä opiskelemaan, jolloin myös rahalle on käyttöä. Lisäksi tietenkin tuli mainittua, ettei AUK kiinnosta yhtään. Jostain ne sitten minun tilalleni sinne jonkun sankarin etsivät.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nämä toimivat ihan oikeastikin.

Keplottelin itselleni 6kk pestin ensin vetämällä P2-kokeen päin vittua (lue 0 pistettä, 1 vai 2 piti olla ehdoton minimi AUKiin.) Sitten P-kauden lopulla jouduin jonkun tyyliseen esihaastatteluun missä oli haluttomia AUK / kuskiehdokkaita toivepapereiden mukaan.
Tämä toimi ja pääsin 180 vuorokauden kuluessa palvelukseen astumisesta kotiin.

E-kauden tupakaverikin pääsi kuskihommista pois, ajamalla rattijuopumuksen pari viikkoa ennen P-kauden päättymistä (tahallisuus-motiivista ei varmaa tietoa), joten luonnollisestikaan ilman korttia häntä ei voitu laittaa kuskiksi.

Nämä ovat huonoja,koettu käytännössä. Porukka teki tuota koetta uudestaan kun oli P2-koe tehty selvästi tahallaan päin vittua.

Myös meillä yksi vuoden kuskinakkiin "pakotettu" ajeli E-kauden ekoilla lomilla kännissä kun halusi päästä pois puolella vuodella. Oli kuitenkin sen verran myöhässä että palvelusajaksi oli ehditty vahvistamaan 12kk. Oli sitten vuoden diplomikirjuri ja yleinen nakkikone. Samaten oli yksi vanhempi kuski joka oli järkeillyt että jos ei pääse intin autokoulusta läpi ja siis saa rekkakorttia pääsee lyhyemmällä palveluksella(eräs toinen kuskiksi määrätty oli saanut vaihdettua hommia kun äkillisen näön huononemisen takia ei voinutkaan ajaa rekkaa) Eihän se ihan niin mennyt ja kyseinen sankari palveli 12kk henkilöautokuskina.

Opiskelut ovat myös huono peruste jos porukkaa on lopettanut liiaksi tai esim. AUK:kiin on liian vähän halukkaita. Toimivaksi sen sijaan on koettu AUK halukkuutta kysyttäessä vastata ettei kiinnosta yhtään/motivaatio=0/vetää itsensä jojoon jos joutuu. Ensisijaisesti ottavat pelkästään vapaaehtoisia.

Toki edelleen kuskinakin saaminen on todennäköistä.
 

anatsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thrashers
Olenko minä päästäni sekaisin, kun olen ihan mielelläni menossa vuoden palvelukseen? =D varsinkin kun lukee viimeisiä viestejä. En osaa kyllä tosin sanoa, miten sen asenteen saa sellaiseksi kun itellänikin on. Mutta minusta on mukava pistää itseni ihan "rajoille" ja kyllä se kroppa ilmoittaa, kun riittää. Väsymys ja kipuhan on mielentila, näin minulle venäläinen valmentaja on opettanut. Kuollut tuolla on tainnut harva. Kyllä sieltä selviää, kunhan pää kestää.

Ainoa asia mikä tällä hetkellä vituttaa on aamuherätykset. Ei mikään muu kuin se, että joku karjaisee sen herätyksen. Voisin ihan hyvin herätäkin 6:lta, mutta mielummin vaikka herätyskelloon kuin siihen huutoon.

Toinen ehkä on se, että oon ollu nyt kaks viikkoa enemmän tai vähemmän kipeänä. Nytkin on selvästi poskiontelotulehdus, mutta en kehtaa lähteä vemppaan, kun morttileiri on tulossa. Olin jo vempassa viime viikolla, kun muut oli tetsausleirillä vesisateessa. Käydään sitten lämärin tykönä leirillä ja sitten perjantaina veksissä, kun on vkl muutenkin kiinni (virka-apu).
 

TimanttiLada

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen kiekko ylipäätänsä
Nyt heinäkuussa kotiutuneena ja vuoden palvelleena suositten kyllä anatsku ehdottomasti koko vuotta, mikäli vain yhtään on kiinnostusta. AUK oli hienoa aikaa ja jos vaan antaa elämäntilanne periksi, suosittelen käymään. Kuulostaa hirveältä kliseeltä, mutta kyllähän se kasvattaa ihan helvetisti ihmisenä, kun joutuu ottamaan vastuu 20-30 herrasta pelkän oman perseen sijasta. Oppii tuntemaan itseään ihan eri tavalla, kun vastuu kasvaa.

Itsehän kävin Meritulenjohto-AUK:n, ja voin kyllä se uusien alokkaiden kanssa puuhailtu 8 viikkoa oli melkein parasta aikaa tuolla palveluksessa.

Niin ja herätyksetkin helpottuvat, kun tulee nappulaa rintaan ja yhtäkkiä sitä huomaakin olevan itse se, joka karjuu niitä alokkaita ylös.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Nämä ovat huonoja,koettu käytännössä. Porukka teki tuota koetta uudestaan kun oli P2-koe tehty selvästi tahallaan päin vittua.

Sen kokeen kyllä voi tehdä johdonmukaisesti huonosti. Jos olet huono vastaaman niihin väittämiin mitä sieltä tulee niin sitten voit joutua uusimaan sen testin.

Mortti-leirille suosittelen ottaa omaa safkaa jonkin verran mukaan, koska sen poteron kaivaminen käy työstä ja jotenkin oman muistikuvana mukaan tällä leirillä oli myös sitä safka-aikaa tavallista vähemmän. Joku lamppu on myös kätevä varsinkin, jos joudut hälyytystä juoksemaan niin pilkkopimeässä vesisateessa tuo ei onnistu kovin nopeasti. Yksi kaveri, eri joukkueesta tosin eksy tonne metsään ja oli onnistunut aamu neljäksi kävelemään takaisin kasarmille, joka oli noin 7km päässä leiripaikasta muistaakseni. Oli päivystäjällä ollut vähän outo tilanne, kun spollet toivat kaverin yksikön ovelle.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...E-kauden tupakaverikin pääsi kuskihommista pois, ajamalla rattijuopumuksen pari viikkoa ennen P-kauden päättymistä (tahallisuus-motiivista ei varmaa tietoa), joten luonnollisestikaan ilman korttia häntä ei voitu laittaa kuskiksi.

Siis kaverisi vaihtoi kalliin ajokorttikoulutuksen rikosrekisterimerkintään ja ajokieltoon?? Hölmö kaveri.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Siis kaverisi vaihtoi kalliin ajokorttikoulutuksen rikosrekisterimerkintään ja ajokieltoon?.

Tyhmä kysymys, joka ei edes sinällään liity aiheeseen, mutta eikö kännissä ajelusta (, vaikka kortin menettäisikin) voi selvitä ilman ehdollistakin/yhdyskuntapalvelua, jolloin mitään merkintää ei toki tule. Ei siinä, tyhmäähän tuo toiminta on.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tyhmä kysymys, joka ei edes sinällään liity aiheeseen, mutta eikö kännissä ajelusta (, vaikka kortin menettäisikin) voi selvitä ilman ehdollistakin/yhdyskuntapalvelua, jolloin mitään merkintää ei toki tule. Ei siinä, tyhmäähän tuo toiminta on.

En tiedä, ehkä näin on, mutta pohdin vaan motamoron kaverin toimivaa keplottelua. Vaihtoehtoina vuosi armeijassa, käteen kuorma-autokortti tai puoli vuotta ja rattijuoppous, tosi toimivaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös