Internetpuhelu

  • 2 173
  • 7

Ziran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Tappara ja Le Bleu-Blanc-Rouge
Vaimon kiinalainen ystävä väittää kivenkovaa, että ihan tavallisella laajakaistayhteydellä voi soittaa ulkomaanpuheluita, ainakin Kiinaan.

Hintaa tulisi noin viisi senttiä minuutti Kiinaan, kun halvin mitä nyt käytän on Cubio, 29s/min +mpm.

Hän sanoi että asennat sen ja sen ohjelman (tietysti jokin kiinalainen ohjelma joka ei toimi minun koneessani), joka löytyy siitä ja siitä osoitteesta (Forbidden from this server). Just joo.

Eli, ihan yleisesti, tietääkö kukaan mitään tällaisista palveluista, ja löytyisikö palveluntarjoajan kotisivua?

Mahtaakohan olla muuten ihan laillista?
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti PKrJ
Vaimon kiinalainen ystävä väittää kivenkovaa, että ihan tavallisella laajakaistayhteydellä voi soittaa ulkomaanpuheluita, ainakin Kiinaan.

Hintaa tulisi noin viisi senttiä minuutti Kiinaan, kun halvin mitä nyt käytän on Cubio, 29s/min +mpm.

Eli, ihan yleisesti, tietääkö kukaan mitään tällaisista palveluista, ja löytyisikö palveluntarjoajan kotisivua?

Mahtaakohan olla muuten ihan laillista?

Toiminta on laillista ja käsittääkseni yleistymässä aika reippaasti. Monet yritykset ovat myös ottaneet tuon käyttöönsä kustannussyistä.

Ainakin Soneralla on käytössä tuollainen palvelu (joka luonnollisesti vaatii aktivoinnin). Hinta taisi olla juuri jotain 5 senttiä/minuutti, mihin tahansa soittaakin.

Tuolle on oma nimityksensäkkin, Voice over IP (ellen ihan väärin tuota muista..).

Lisäksi on muita, "ilmaisia" vaihtoehtoja. Esim. MSN-keskusteluohjelman avulla pystyy tavallisen chattimisen lisäksi jakamaan liikkuvaa kuvaa ja ääntä. Kerran olen tuota koittanut ja tuntui toimivan ihan ok.

*Edit* Täältä löytyy Soneralta infoa asiasta (tosin yritysasiakkaille..): http://www.sonera.fi/CDA.FI.Article...evelId=1015_428_331_&hierarchyId=1015,00.html
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
En nyt tiedä vastaako tämä ihan tarpeisiin mutta Soneralla on tosiaan joku Puhekaista tai mikä sen nimi nyt olikaan jolla tuona pitäisi olla mahdollista.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olin koekaniinina kun Sonera testasi tuota vuosi pari sitten. Silloin minulle annettiin ilmaiseksi USB-litännäinen puhelin, jolla sitten pystyi soittamaan ihan nätisti mihin vaan. Sillloin koeaikana jopa ilmaiseksi Soneran puhelimiin.

Ongelmia esiintyi lähinnä tuohon liittyvän softan kanssa, joka oli täysin buginen. Itse soitin sillä koemielessä vissin kolme puhelua kunnes kyllästyin koneen boottailuun.

Puhelu sinänsä noin laadultaan ei havaittavasti eronnut lankapuhelimesta, GSM:stä puhumattakaan. Eri asia on sitten se, että siihen puhelimeen ei voi soittaa, ellei kone ole päällä ja onko fiksua avata kone vain yhden puhelun takia?

Jossain vaiheessa tuo koekeilu muuttui tuotteeksi ja puhelut muuttuivat maksullisiksi, joten lopetin palvelun.

Näitä messengereitä olen käyttänyt menestyksellä ja todennut ne erittäin toimiviksi. Ainakin Yahoo toimii hyvin ja MSM myös mikäli käyttis on XP.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyllä se näin toimii, kyseessä on VoIP (voice over internet protocol).

Toiminta on täysin laillista, mutta Suomen tilanteesta en tiedä. Britanniasta voi soitella 7snt/min suomalaisiin kännyköihin. Mitään jekkua hommassa ei ole. Yhteyden taso tosin vaihtelee, käytännössä öisin kuuluu hyvin ja päivisin ei saa yhteyttä välillä ollenkaan. Eli suoraan miten internetissä on liikennettä.

Suomessa ilmeisesti vaatii jonkun tietokoneliittymän? Britanniassa homma onnistuu pelkällä lankaliittymällä jolloin puhelun eteen näppäillään vain koodi.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ja jos tarvitsee soittaa vaan yhdelle kaverille jolla on myös laajakaistainen internet (Kiinassa saattaa olla harvinaisuus, eh), niin näitä netinylipuhelemisohjelmia riittää vaikka kuinka monta. MSN Messenger, ICQ:llakin taitaa saada... Ja mikä estää käyttämästä vaikka johonkin nettipelailuun tarkoitettuja ohjelmistoja kuten TeamSpeakia tällaiseen, heh...

Joku jenkkifirma tarjosi aikoinaan tällaista palvelua, jossa hinta yhdysvaltoihin taisi olla sentti minuutilta, Suomeen olisi pystynyt kanssa puhumaan viidellä sentillä. Vaatimuksena oli tietenkin visa-kortti jota ei ollut silloin. Eikä vieläkään.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Jos on ihan pakko puhua ulkomaille, niin MSN Messnger toimii kuin sata jänistä. Itselläni on ko. ohjelmasta parin vuoden kokemus ja nimenomaan sen puhelumahdollisuuden käytöstä. Kalliiksi tulisi soittaa tyttökaverille Ruotsiin joka ilta neljän, viiden tunnin puhelu. Onneksi nyt ei tarvitse kuin sopottaa korvaan. ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös