Imelletty vai imeltämätön laatikko?

  • 8 653
  • 18

Imelletty vai imeltämätön jouluruoka?

  • Vain perunalaatikko imellettynä

    Ääniä: 23 39,7%
  • Vain lanttulaatikko imellettynä

    Ääniä: 1 1,7%
  • Kaikki laatikot imellettynä

    Ääniä: 7 12,1%
  • Kaikki laatikot imeltämättöminä

    Ääniä: 4 6,9%
  • Aivan sama, en syö tai maista eroa kuitenkaan

    Ääniä: 23 39,7%

  • Äänestäjiä
    58

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olemme perimmäisten kysymysten äärellä. Nautitko mieluiten imelletyistä laatikoista vai etkö muka nauti? Vai onko aivan sama? Myönnän, etten ole aivan varma käytännöistä, joten jätin vastausvaihtoehdot kahteen, eli peruna- ja lanttulaatikkoon. Itse en ole törmännyt imellettyyn porgandilaatikkoon ainakaan tietääkseni.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, ja itse tykkään eniten lähinnä perunalaatikon imellytyksestä. Tosin syön kyllä muitakin, mutta nyt juuri uunissa muhii koe-erä lanttulaatikkoa, joka on imeltämätön.
 

Fordél

Jäsen
Imelletty perunalaatikko on kaameaa tavaraa enkä ylipäänsä syö perunalaatikkoa. Mulle riittää porkkanalaatikko.

Täytyy tänä vuonna kuitenkin antaa mahdollisuus taas muillekin laatikoille jahka sitä olisi aikuistunut.
 
Täytyy tänä vuonna kuitenkin antaa mahdollisuus taas muillekin laatikoille jahka sitä olisi aikuistunut.
Viime jouluna annoin lanttulaatikolle mahdollisuuden näyttää minulle makunsa. Sen verran olin aikuistunut että kinkun kanssa tuo laatikko uppoaa ihan hyvin. Porkkanalaatikko ei uppoa, liian makeaa minulle. Perunalaatikko ei ole kotini joulupöytään vakiovarusteena kuulunut, mutta menetteleehän sekin. Sitä en tiedä onko imellettynä parempaa vai ei. Olen maistanut koska kaikkea kuuluu maistaa, kyselemättä reseptien perään.

Vastaan maksalaatikko.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaveri käski kysyä mitä se imeltäminen on?

Noin muuten jouluruuasta pitävälle kaikki laatikot ovat perseestä, porkkanalaatikkoa lukuunottamatta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laatikkoruoat eivät kuulu ruokavaliooni. Otan niitä hyvin vähän maistiaisiksi, jos olen ns. virallisella lounaalla/päivällisellä. Kotona skippaan lootat aina. Niin, en tosiaankaan tiedä mitä eroa noilla vaihtoehdoilla on. Ei tarvitse selittää...
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Mitä eroa on imelletyllä ja ilmeltämättömällä? Itse syön kaikkia laatikoita ja muutenkin jouluruokaa kuluu suuria määriä. Lanttulaatikko on oma suosikkini.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Imeltäminen meinaa sitä, että muussattuun perunaan isketään hitunen jauhoja ja jätetään yleensä yön yli lämpimään paikkaan imeltymään. Imellytyksessä perunan tärkkelys alkaa pilkkoutua --> sokeria --> laatikkoon tulee makeahko (imelä) maku.

Imellytyksen jälkeen sekaan isketään muut matskut ja paistetaan loota rauhassa reilun voimäärän kanssa kanneltaan rapeaksi. Aijaijaijai... Suosittelen kokeilemaan.

Itä-Suomessa, tai ainakaan lähipiirissäni, ei imeltäminen ole ollut kovin tuttu juttu, mutta täällä etelässä tai lounaassa ilmeisen yleinen. Kaikki makeat leivät ynnä muut olivat mulle vähän homojen hommaa, kun tänne muutin aikoinaan, mutta vaimon suvun myötävaikutuksesta olen alkanut lämmetä varsinkin tuolle perunalaatikolle. Eilen ja tänään valmistin siis eka looran, ja hyvää tuli, vaikka itse sanonkin.
 

scholl

Jäsen
En tiedä mitä imelletty tarkoittaa. Syön sekä lanttu- että perunalaatikkoa. Ehkä suhteessa 2:1 lantun hyväksi.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Imeltäminen meinaa sitä, että muussattuun perunaan isketään hitunen jauhoja ja jätetään yleensä yön yli lämpimään paikkaan imeltymään. Imellytyksessä perunan tärkkelys alkaa pilkkoutua --> sokeria --> laatikkoon tulee makeahko (imelä) maku.

Imellytyksen jälkeen sekaan isketään muut matskut ja paistetaan loota rauhassa reilun voimäärän kanssa kanneltaan rapeaksi. Aijaijaijai... Suosittelen kokeilemaan.
Juuri näin se täytyy tehdä. Valitettavasti valmislaatikoissa oikaistaan siten, että imeltäminen korvataan sokerilla tai siirapilla. Makeus laatikkoon saadaan noinkin, mutta lopputulos aivan eri. Imeltämällä maku ja rakenne ovat aivan erilaisia (parempia). Pelkällä makeutusaineella saadaan aikaiseksi käytännössä makeaa perunamuussia.

Itä-Suomessa, tai ainakaan lähipiirissäni, ei imeltäminen ole ollut kovin tuttu juttu, mutta täällä etelässä tai lounaassa ilmeisen yleinen. Kaikki makeat leivät ynnä muut olivat mulle vähän homojen hommaa, kun tänne muutin aikoinaan, mutta vaimon suvun myötävaikutuksesta olen alkanut lämmetä varsinkin tuolle perunalaatikolle. Eilen ja tänään valmistin siis eka looran, ja hyvää tuli, vaikka itse sanonkin.
Äitini äiti oli kotoisin Varsinais-Suomesta ja hänen perinteisiinsä kuuluivat imelletty perunalaatikko ja hapanimelä leipä. Vehmaalla sijaitsevalla mökillä oli saunassa iso muurattu kiuas, jonka jälkilämmössä valmisti aina molempia. Makean joululimpun perään en ole lainkaan, mutta valitettavasti tuon hapanimelän leivän reseptin vei mukanaan hautaan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Tietysti perunalaatikko on imelletty. Minusta laatikot muutenkin ovat erinomaista höystettä joulupöytään - perunoita tai jotain absurdia karjalanpaistiahan sinne ei tule kelpuuttaa. Nyt muutama vuosi sitten maistoin perinteistä kotonatehtyä maksalaatikkoakin niin sehän oli piru ihan hyvän makuista, vaikka sitä vuosikymmeniä visusti boikotoinkin.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Olen yleensä kaikkiruokainen mutta kaikki joululaatikot maistuvat aivan karmealta.
Hirveimpiä muistoja lapsuudesta kun oli koulussa jouluruuat ja oli pakko syödä. Opettaja vielä latoi kahta laatikkoa lautaselleni suht runsaasti. 45 min yritin laatikoita syödä kunnes oksensin. Sitten ei tarttenut enään syödä.

Isäni heitti minut kouluun seuraavana päivänä ja piti opettajalle n.15min pikku puhuttelun. Seuraavalla viikolla tuli koululta anteeksipyyntökirje. Tämä tapahtui siis 90-luvun puolivälissä.
Taitanu jäädä pikku traumat noita hirveyksiä kohtaa. :)
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Vaihtoehto "aivan sama, syön kuitenkin" puuttuu kokonaan. Molemmissa on puolensa (imelletty/ei) ja uppoavat oikeinkin hyvin.

Rosolli on sitten oma lukunsa, sitä ei ole tarkoitettu syötäväksi lainkaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vaihtoehto "aivan sama, syön kuitenkin" puuttuu kokonaan. Molemmissa on puolensa (imelletty/ei) ja uppoavat oikeinkin hyvin.

Rosolli on sitten oma lukunsa, sitä ei ole tarkoitettu syötäväksi lainkaan.
Jos ruoka on hyvin tehtyä niin kyllä sitä syö, paremman puutteessa ainakin. Pätee myös laatikkoruokiin. Ihan sama onko imellettyä vai vihellettyä. Jos laatikkolinjalle mennään, niin olisi hyvä että vaihtoehtoja on useita. Jos esimerkiksi lanttulaatikko sattuu olemaan mautonta, niin ehkä peruna- tai porkkanalaatikko kompensoi tätä. Itse en viitsi vaivautua laatikkoruokia tekemään, jos emäntä haluaa niin saa tehdä. Jonkun valmistajan eineslanttulaatikko oli ainakin viime jouluna siedettävää.

Mikään suuri jouluruoan ystävä en ole. Jääkoneenkuljettajan mainitsema rosolli on menneisyydestä ruokapöytään jäänyt turhake. Ihan mitätöntä settiä. Puuttuvan rosollin perään joulupöydässä kyselevälle ei voi uskoa kovin haasteellisia tehtäviä vastuulleen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse en viitsi vaivautua laatikkoruokia tekemään, jos emäntä haluaa niin saa tehdä. Jonkun valmistajan eineslanttulaatikko oli ainakin viime jouluna siedettävää.
Kannattaa kokeilla. Lanttua saa valmiina soseena, ellei jaksa itse kuoria, pilkkoa ja keittää. Sekaan pari munaa, suolaa, inaus valkopippuria ja inkivääriä sekä kermaa, jos ei ole riittävän vetelää. Kunnon sekoitus, pintaan kuviot lusikalla, korppujauhoa ja tajuton määrä voita. Uppoaa varmasti laatikoiden ystäville. Ja todella helppoa. Aikaa menee soseen kanssa ehkä kaksi tuntia paistamisineen, tuoreiden lanttujen kanssa tunti enemmän.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kannattaa kokeilla. Lanttua saa valmiina soseena, ellei jaksa itse kuoria, pilkkoa ja keittää. Sekaan pari munaa, suolaa, inaus valkopippuria ja inkivääriä sekä kermaa, jos ei ole riittävän vetelää. Kunnon sekoitus, pintaan kuviot lusikalla, korppujauhoa ja tajuton määrä voita. Uppoaa varmasti laatikoiden ystäville. Ja todella helppoa. Aikaa menee soseen kanssa ehkä kaksi tuntia paistamisineen, tuoreiden lanttujen kanssa tunti enemmän.
Teknisesti homma on kyllä tiedossa, ja joskus kauan sitten lanttulaatikon tekoa on kokeiltukin. Jos taas esim. anoppi on kylässä jouluaikaan, niin tämäpä tekaisee laatikon kuin laatikon ennen kuin ennättää muodollisesti estelemäänkään.

On noissa jouluruokatouhuissa kyllä se puoli, että kun lapset ovat sopivan ikäisiä niin ruokaa voi tehdä porukalla. Siis mitä ruokaa nyt tehdäänkään, ei tarvitse olla välttämättä laatikoita. Tietysti laatikon tekemiseen pienikin keittiöapulainen voi osallistua luontevammin kuin monen muun ruokalajin. Yhdessä tekemällä rakentuu joulutunnelma kuin itsestään!
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Perunat ja naiset imelinä. Säilyy kauhun tasapaino.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Porkkana lodju on ainoata, jota syön ja sitäkin vain kinkun kanssa (tai kylmäsavulohen). Perunalaatikko on perseestä, vaikka voissa paistais. Hmm.. niin se vois olla hyvää. Perunamuusi on satakertaa parempaa, kuin mikään laatikko. Silti kuuluu jouluun myös meillä (syökööt saatana hullut, jos ei muuta).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös