Ilveksen tila

  • 10 257
  • 71

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
HN ja muutkin. Kun nyt sattuu olemaan niin, että mulla on lehtimiestausta - minkä aika moni täällä tietääkin - niin kyllä mulle erilainen sensuuri iskee aina korvaan.

Kerron hieman taustaa. Aiemmassa historiassani mulle kävi vielä niin, että kustantajaa painosti eräs isompi taho ja kustantaja vaati sitten mua kirjoittamaan eräästä vakavasta asiasta vastoin totuutenani pitämää linjaa. Mun linja noudatti tässä asiassa ihan samaa, mitä riippumaton lehdistö asiassa yleensäkin noudatti. Mutta se ei kelvannut kustantajalle ja niinpä irtisanoin itseni. En voinut kirjoittaa vastoin tunteitani. Eli suomeksi valehdella...

Nyt kun The G:tä syytetään todella kovalla kädellä siitä, että hän on leimannut päätoimittajan natsiksi, niin olen yrittänyt pyytää tästä asiasta mustaa valkoisella.

The G kyllä kirjoitti, että "Aivan uskomatonta kansallissosialismia ja pahemmanluokan mielipiteen sensuuria mitä rakastamani seuran keskustelupalstalla harrastetaan." Tässä kaikki.

Koska kyseessä on nuorten suosima mielipidepalsta, jossa hyväksytään vastaavien muiden palstojen ohella aika räväkkäkin kirjoittaminen lähinnä nuorten käyttämänä tyylikeinona, kyse on tässäkin tapauksessa aivan selvästi siitä. Niinpä päätoimittaja ei voi mitenkään väittää, että tuossa The G:n kirjoittamassa kappaleessa päätoimittajaa tai ketään muutakaan sivujen ylläpidodosta vastaavaa syytetään natsiksi.

Kaiken lisäksi aivan puhdasta kansallissosialimisa harjoitettiin myös Stalinin aikaan Neuvostoliitossa. Heitä kutsuttiin puolueen eturivin kaadereiksi, kommunisteiksi. Kansallissosialismi ei ole siis pelkästään natsismia.

Jokainen voi vaikka kuvitella, että jos päätoimittaja haastaisi The G.n käräöjäoikeuteen siitä, että The G syyttää häntä tai jotain muuta tahoa natsiksi, kestäisikö syyte tältä osin vai ei. En todellakaan usko.

Ihan tämän perusteella olen vahvasti sitä mieltä, että kyseessä on rankaisu siitä, että ko. henkilö eli The G kirjoitti Ilveksen valmennuksesta sen mitä kirjoitti.
 

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Äimän käkenä

No johan on täällä pompannut. Tässä ihan äimän käkenä lukee näitä "totuuden eri versioita", joita ihan sanavapauden nimissä on liikkeelle laitettu ja saman vapauden nimissä puolustetaan.

Minäkin olen muutaman vuoden näille palstoille kirjoitellut, muinaiseen Kiekkopesään, tänne ja Ilves.comiin. Milloin mitäkin. Olen näppäimistöä takoessani koittanut pitää mielessäni sen, miten minä käsitteen sananvapaus ymmärrän, ja sitten myös toteuttaa sitä käsitystä teksteissäni. En vanno, etteikö muutaman kerran olisi jo oltu hyvän maun rajoilla, ainakin silloin kun Ilves Jursinovin viimeisellä sekä Mälkiän ekalla kaudella konttasi ja syvällä, silloin kun pelissä ei ollut mitään järkeä.

Kuitenkin. Mitä sananvapaus tarkoittaa? Jos minut olisi jonkin kirjoituksen perusteella hyllytetty tai nyt hyllytettäsiin näiltä palstoilta, olisiko sananvapauttani loukattu? Olisiko minun sanavapauteni kadonnut? Minusta sanavapaudelleni ei olisi tapahtunut mitään. Minä saisin edelleen ajatella mitä haluan, tuoda sen tietyin rajoituksin esiin ja julkaista sen parhaaksi katsomallani, käytössäni olevalla tavalla, painamalla tai saarnaamalla. Kuvittelemassani tilanteessa vain mahdollisuus kirjoittaa tänne tai sinne Ilves.comiin olisi pois käytöstäni, mutta aika monta tapaa vielä jäljellä. Ehkä vaivalloisempia ja vähemmän yleisöä tavoittavia, mutta yhtäkaikki minulla edelleen olisi sananvapauteni. Sitä Jatkoaika eikä Ilves pysty viemään.

Pointti: Näiden palstojen ylläpitäjät saavat vapaasti valita, ketkä tänne kirjoittavat, ja milloin viestien sisältö ei enää vastaa heidän suunnitelmiaan tai tarpeitaan. Heillä on luonnollisesti ihan velvollisuus katsoa, ettei heidän palstoillaan loukata toisia, syyttömiä ihmisiä. Minusta on ihan tasan ymmärrettävää, että esimerkiksi Ilves jollakin tavalla haluaisi rajata niitä negatiivisia ja itselleen haitallisia purkauksia, joita sen ylläpitämällä palstalla itsestään julkaistaan. (Ja tätä ei seurajohdon toimesta ole kuulemma vielä kertaakaan edes tapahtunut.) Silloin ei kai puhuta vielä mistään sananvapauksien rajoittamisesta, sillä Suomen tasavallan perustuslaissa ei kansalaiselle ole säädetty perustuslailista oikeutta kirjoittaa Jatkoaikaan tai Ilves.comiin. Vai onko? Tämä olisi minusta hyvä sisäistää, ennen kuin uppoutuu tähän nettikirjoitteluun. Ei sinne Hesariinkaan mielipidettään saa esiin vain siksi, että "mää haluan ja mulla on sanavapaus".

Termien "sananvapauden loukkaaminen" ja "sensurointi" käyttö sinänsä on ihan ymmärrettävää. Niillähän saa omiin teksteihinsä lisää potkua, dramatiikkaa ja ehkä vielä ripauksen marttyyriyttäkin. Jos sensuroinnin korvaisi sanalla moderointi, niin dramatiikka vähenisi ja rajusti.

Toinen asia sitten tietenkin on, että tällainen nyt tapahtunut "palstojen siivoaminen" osuu aina jossain määrin hyvääkin tarkoittavan tahon omaan nilkkaan. Homma on eräänlaista tasapainoilua sen hyvän päämäärän ja mahdollisten imagovahinkojen välillä. Tämän tapahtuman kulku kuitenkin on täällä tullut jo aika selväksi, ja tämä tuntuu vain lähinnä puhdistaneen ilmaa, ainakin "Ilves-jengin" sisällä.

Ilveksen palstalla on, niin kuin ylläpidon edustajat ovat toitottaneet, saanut esittää melkoisen rankaa kritiikkiä seuran nykymenoa kohtaan. Ihan hyvä niin, sillä niin kauan kuin epätoivoiset kannattajat vielä jaksvat puhua, surra ja vaahdota seuran huonosta menestyksestä, he ovat seurasta ja sen tästä kaudesta kiinnostuneita, ja niin ollen saattavat vaikka vastoin järjen ääntä saapua halliin "vielä kerran". Sitten kun Ilveksen palsta hiljenee kritiikistäkin, seura on isommassa pulassa kuin nyt.

Vielä kaksi mielipidettäni tässä ketjussa käsitellyistä asioista.

Dergille, a.k.a. Keltaiselle vaaralle, toteaisin omana mielipiteenäni, että sinun poijuhyökkäyksesi kyllä jo hieman ylitti "oikeutesi vaatia valmentajanvaihtoa". Menit jo henkilökohtaisuuksien puolelle. Siis minusta. Se, että otit vain mallia, ei riitä huonoksikaan puolusteluksi.

Mitä tulee tähän natsisyyttelyyn, minun mielestäni sellaista The G:n alkuperäinen viesti ei kyllä sisältänyt. Kansallissosialistinen viestintäpolitiikka (vai mitä se nyt olikaan) oli vahva kielikuva, mutta ei se vielä ketään ole kansanmurhaajaksi leimannut.

PS. Nyt meidän ilvesläisten pitää taas olla toiveikkaita. Ensinnäkin Pelicans on jo takapuskurissamme kiinni. Josko pelko viimeiseksi jäämisestä saisi vähän vipinää peliin. Toiseksi, jos niin säälittävällä pelillä, mitä Pelicans esitti ensimmäiset 30 minuuttia, voi voittaa, meillä ei enää olekaan mitään hätää. Voitamme vielä ennen joulua.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Äimän käkenä

Viestin lähetti Jip Pii
Pointti: Näiden palstojen ylläpitäjät saavat vapaasti valita, ketkä tänne kirjoittavat, ja milloin viestien sisältö ei enää vastaa heidän suunnitelmiaan tai tarpeitaan. (...) Minusta on ihan tasan ymmärrettävää, että esimerkiksi Ilves jollakin tavalla haluaisi rajata niitä negatiivisia ja itselleen haitallisia purkauksia, joita sen ylläpitämällä palstalla itsestään julkaistaan.

Juuri näin. Tästä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ilveksellä on oikeus rajoittaa negatiivisia viestejä. Mutta kysymys ei koko treidissä olllutkaan siitä, onko Ilves.comilla siihen oikeus. Asia nousi esiin juuri siksi, että

a) Ilves.com teki näin ja
b) Ilves.comin päätoimittajaa myöten todettiin, että täällä väitetään valheellisesti, että Ilves.comissa mukamas olisi jotain sensuuria.

Sillä tällaista toimintaa kutsuttiin ainakin ennen sensuuriksi. Uskonpa jopa niin, että sitä kutsutaan sensuuriksi edelleenkin.

Onko sensurointiin esimerkiksi Ilves.comissa sitten oikeus tai jopa velvollisuus, se on todella kokonaan toinen asia. Itse puutuin vain siihen, että hieman lyhentäen koko prosessi oli:

a) sensuuri iski,
b) asian saama julkisuus palautti toisen kirjoittajan oikeudet
c) Ilves.comia edustavat kielsivät koko tapahtuman

Mutta kaikesta huolimatta tai ehkäpä juuri siksi toivon, että Ilveksen joukkue nousee siivilleen ja pelaa kuten poikien pitääkin. Ja että nähdään hyviä peleja myös Tampereella jatkossa -;)
 

The G

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves ja Calgary Flames
Ei niin pahaa ettei jotain hyvää

Vedin alunperin juttuni tänne, koska koin että sanan vapauttani loukattiin ja minua sensoroitiin täysin tarpeettomin keinoin ja täysin asiattomasti asiasta.

Toivon että kyseinen keskustelu herätti keskustelijoita ympäri kiekkomaan. Olen seurannut tiiviisti tätä keskustelua ja kuinka cobol asiallisesti puolusti kanssani samaa asiaa.

Ilkeäksi asian tekee sen että en tahdo liata rakkaan seurani turkkia, enkä kanna nyt henkilökohtaista kaunaa ketään kohtaan. Pyrin olemaan sen verran kypsä että voin ohittaa nämä "valehtelija", "loanheittäjä" ja "omaan pesää kusija" nyt ottamatta siitä henkilökohtaista ongelmaa.

Keskustelu oli siis tarpeellinen. Asiasta löytyi montaa kulmaa ja se oli erittäin tunteisiin vetoavaa. Kulissien takana kävi vielä kuumemmat hiilet. Mutta julkinen keskustelu mielestäni tässä oli parasta. Sen tarkoitus ei ollut yksin hyökätä Ilves.comia vastaan (joka on eri kuin Ilves Hockey oy), vaan herättää keskustelua ja antaa minulle mahdollisuus puolustaa itseäni nimimerkkinä. Nimimerkin takaa usein paljastuu ihminen.

Syytökset natsiviesteistä ovat aika rajusti yliammuttuja ja se on kai tullut myös selväksi. Ilveksen maineen tuhoaja on myös aikamoista dramatiikkaa mitä sain osakseni.

Merkillisintä asiassa oli, että kukaan ei pyytänyt minulta anteeksi loukkaavista viestestä, sensuurista tai syytöksistä. Kenestäkään asian omaisesta ei löytynyt sen vertaa miestä. Aika ala-arvoista. Samalla samat kirjoittajat pyörittelevät päätään minun ylireagoinnista ja tuhon tuonnista. Ja vaikka pyysin julkisesti anteeksi tuottamaani mielipahaa, se ei riittänyt. Se otettiin vastaan, mutta kenestäkään ei ollut ihmistä asettua nahkoihini kuin "sivullisen" cobol nimimerkin.

Ehkä cobol oli oikeassa siinä että näitten pääkäyttäjät koostuvat nourista ehkä alle 20-vuotiasta vielä (kaikella kunnioituksella) kokemattomista nuorista. Monilla ei ole vielä aikusta kykyä asettua toisen ihmisen sijaan, eli empatiaa. Empatia on muutenkin kilpailuyhteiskunnassa vähenevä piirre. "Minä, minä, minä..."

Sain keskustelua yleisesti forum journalismista ja tavoista. Koen että se riittää minulle voitoksi. Jos joku lukija oppi tästä jo lapsellisuuksiin edenneestä jupakasta jotain - voitin.

Seuraavaksi toivoisin että voittaja olisi Tampereen Ilves. Valmentajalla millä hyvänsä.
 

Tarkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nöyrä anteeksipyyntö The G

Nöyrin anteeksipyyntöni koko Ilves.comin puolesta.

Ehkä tämä lopputulos tyydyttää sinua. Olet saanut loistavalle työtiimille sensorin maineen - tiimille, jolle avoimuus palstan toiminnassa on ollut aina johtotähti ja kunnia-asia.

Kirjoitin tähän viestiin alunperin yön pimeimpinä tunteina masentuneena hiukan toisin, mutta uutena päivänä tulin siihen tuloksen, että en hitto vie voi antaa niin helposti periksi perusteettomille syytöksille.

Pohdimme asiaa tästedes oma piirissä - Suomen hienoimman nettitiimin kanssa.


Tarkki Hurskainen
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Mielenkiintoinen keskustelu mielenkiintoisesta aiheesta (sananvapaudesta)

Ja tuntuu että molemmat puolet on ylireagoineet varsin rajusti ja mutkia on vedetty suoriksi oikein urakalla. Molemmin puolisia vääriä johtopäätöksiä toisen teoista ja sillä ollaankin saatu kunnon solmu aikaiseksi. Myös oman ylireagoinnin tunnustaminen tuntuu olevan vaikeaa. Ja mielellään itse kysymykseen vastaamisen sijaan puhutaan puuta heinää asian sivusta vastaamatta itse kysymykseen.

Ja lopuksi hieman ihmettelyä eli Tarkki kirjoitti:
"Ehkä tämä lopputulos tyydyttää sinua. Olet saanut loistavalle työtiimille sensorin maineen - tiimille, jolle avoimuus palstan toiminnassa on ollut aina johtotähti ja kunnia-asia."

Aluksi pyydetään anteeksi mutta mielestäni tuo lainaamani kohta vesittää kokonaan kyseisen anteeksipyynnön. Näin ollen uskallan epäillä pyynnön vilpittömyyttä. Miksi muuten edes pyytää anteeksi jos ei oikeasti tarkoita sitä? Ei kai tässä kukaan asianosaisista ollut täysin viaton, ei vaikka näin sieltä Tarkin toimesta yritetäänkin antaa ymmärtää?
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti cobol
Nyt kun The G:tä syytetään todella kovalla kädellä siitä, että hän on leimannut päätoimittajan natsiksi, niin olen yrittänyt pyytää tästä asiasta mustaa valkoisella.

The G kyllä kirjoitti, että "Aivan uskomatonta kansallissosialismia ja pahemmanluokan mielipiteen sensuuria mitä rakastamani seuran keskustelupalstalla harrastetaan." Tässä kaikki.
Tulee tästä kohdasta mieleen Saksan ja Yhdysvaltojen välinen poliittinen kiista. Saksalainen poliitiikko (Schröder?) sanoi Yhdysvaltojen käyttävän ulkopolitiikkaa sisäpolitiikan työkaluna ja lisäsi että Hitler teki samalla tavalla. Natsi-sana on arka asia vielä tänäkin päivänä ja hyvä niin, mutta sen sanominen ei automaattisesti tarkoita kohteen rinnastamista kaikkiin natsien toimiin. Natsi-Saksa oli ensimmäinen maa jossa maksettiin lapsilisää. Niinpä kaikki lapsilisää maksavat maat toimivat samalla tavalla kuin natsi-Saksa.

Ulkopuolisen silmin tilanne on melko kaksipiippuinen. Ylläpito provosoitui kyseistä sanasta melko helposti. Samalla tavalla myös the G provosoitui helposti hänen sananvapauteensa kajoavasta päätöksestä laittaa ketju lukkoon ja poistaa kirjoitusoikeudet.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Mielenkiintoinen keskustelu mielenkiintoisesta aiheesta (sananvapaudesta)

flintstone kirjoittaa asiaa - mikä anteeksipyyntö tullainen tilitys on? Kyllä jatkoajassa ainakin osataan lukea ketjut loppuun ja muodostaa niistä mielipide. 'Sensorin maine' oli jo selvitetty kattavasti ja tunnustettu puolin ja toisin tapahtuneeksi ylireagoinniksi. Ei kritiikki joka pystytään torjumaan faktoilla kenenkään mainetta pilaa, mutta tilanne jossa kritiikkiä ei saisi esittää ON sensuuria ja tämä pilaa esittäjänsä maineen.
 

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Re: Nöyrä anteeksipyyntö The G

Viestin lähetti Tarkki

Kirjoitin tähän viestiin alunperin yön pimeimpinä tunteina masentuneena hiukan toisin, mutta uutena päivänä tulin siihen tuloksen, että en hitto vie voi antaa niin helposti periksi perusteettomille syytöksille.

Pohdimme asiaa tästedes oma piirissä - Suomen hienoimman nettitiimin kanssa.


Tarkki Hurskainen

Heh. En alun perin uskonutkaan silmiäni, ettäkö itse Tarkki Hurskainen pyytelisi keneltäkään anteeksi - tosissaan.

Eipä ollut silmiä uskominen...
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Olen seurannut tätä keskustelua murheellisin mielin. Pisteenä i:n päälle Tarkin anteeksipyynnön muuntelu näyttää todella, mistä koko jupakassa on ollut kyse.

The G ei todellakaan ole saanut tälle "loistavalle työtiimille" sensorin leimaa. Kyllä te olette ansainneet sen ihan itse!

Halveksin tällaista käytöstä ja olisin raivoissani saadessani itse aiheesta tällaisen anteeksipyynnön irvikuvan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Never cry wolf

Todella surullista tekstiä täältä löytyi. Onneksi luin loppuun asti, vaikka teki mieli vastata jo kahden sivun jälkeen.

Olen ollut ilves.comin lukija sen alkumetreiltä asti ja olen aina pitänyt sen keskustelufoorumin linjaa avoimena, niin nytkin. Mielestäni ilves.comin väki on toiminut johdonmukaisesti etukäteen ilmoitettujen periaatteidensa mukaisesti The G:n alkuperäisten viestien kanssa. Ei rinnakkaisia ketjuja (lukkoon) eikä henkilökohtaisuuksiin meneviä viestejä (nämä pois kokonaan, tarvittaessa penalttia). Tämä on ollut politiikka ja saa olla vastedeskin. Poikkeuksia ei tehdä edes arvostettujen persoonien suhteen, sen on saanut jopa hapokas ja ansioitunut konkari pstrom tuntea. Ehkä vastoin nykyistä käytäntöä nuo päätökset voisivat olla läpinäkyvämpiä, eli jäähyt, lukitut viestit ynnä muun voisi koota jonnekin omaan roskalaatikkolinkkiinsä, näkyville, mutta pois varsinaisia keskusteluja haittaamasta.

Sensuuria tässä ei ole harrastettu, eikä ilves.comin väkeä sensoreiksi maalattu, sitä laulua en toivo ammattitaitoisen tiimin enää laulavan yhtään. Viime aikoina olen ollut toistuvasti ylpeä ilves.comin toiminnasta ja tiedotuslinjasta (mm. laamanen-viitakoski-case). Keskustelufoorumi toimii hyvin paitsi informaatiolähteenä, myös tunteiden tuuletukseen kuten viimeiset kipeät viikot ovat opettaneet. Kritiikki on saanut runsaasti palstatilaa armottomille ja ansaituille ruoskaniskuilleen. Niitä ei ole lakaistu maton alle.

Toivon sydämestäni, että The G, joka on yksi niistä jotka osaavat kirjoittaa punniten, tunteella ja värikkäästi (vihr-kelt-must), pääsisi tämän ylitse ja palaisi ilves.comiinkin ilahduttamaan meitä lyhempikynäisiä rotusukulaisiaan. Tuossa sivu aiemmin ajattelin jo ääneen, että "perkele, aikuiset miehet (?), nyt lyötte kättä ja palaatte hommiin", mutta luettuani loppuun tajusin, että kovasti on tunteita pelissä. Tunteiden vallassa valitut sanat näyttävät tekevän tarkka-ammuksen lailla tuhojaan molemmissa leireissä. Tarkin anteeksipyynnöksi naamioitu valkoisen lampaan talja oli sisältä susimainen poskelle läpsäisy, loukatun lapsen irvistäminen selän takana, josta toivottavasti edes häpeän puna leviää sanojansa kasvoille. Joko pyytää rehdisti anteeksi tai ei pyydä ollenkaan (jos ei ole tarvetta). Ei näin.
 

holvius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Red Wings
Isot miehet ja isot tunteet. Niistä ei syyny ikinä mitään järkevää ja rakentavaa. Mutta silti ulkopuolisen on hyvin vaikea tajuta miksi tässä kävi miten lopulta kävi. The G esitti kriittikinsä täysin asiallisesti ja palkka oli petturin maine ja vittuilua päätoimittajalta kaupan päälle. Ei minusta täysin asiallista ja korrektia toimintaa keneltäkään asianosaiselta.
 

JanJ

Jäsen
Ilves.comissahan tämä juttu on jo farssi. Siellä comin toimitus kirjoittaa monella eri nimimerkillä sekä koittaa haukkumalla Jatkoaikaa saada huomion pois omista toimistaan.
Lisäksi ketjun nimeäminen "The G:n syytökset ja Ilves.com" osoittaa missä mennään. Mautonta.

Mutta se olkoon Ilveksen foorumi. Ymmärrän että siellä siedetään aika vähän Ilvekseen kohdistuvaa kritiikkiä.

Tottakai G tuli Jatkoaikaan kirjoittamaan kohtelustaan. Minne sitten? Ilves.comiin ei päässyt, ja minnekään oulunkarpat.fi-foorumiinkaan tuskin kannattaa mennä asiasta kertomaan.

Loppuun erinomainen esimerkki miten ilves.com reagoi palautteeseen:
En myöskään saata kuin ihmetellä miksi Jatkoajan toimittaja on niin kovasti kateellinen saamistamme ansioista. Eikö Jatkoajan markkinointi ole poikinut toivottavaa taloudellista menestystä? Helpotukseksi kateelliseen olotilaan voin mainita, että työstämme emme kerää edes provisiopalkkaa, joten tuo lapsellinen kadehtiminen on aivan turhaa.

Vetäkää siitä johtopäätöksenne.
 

Petaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: Nöyrä anteeksipyyntö The G

Viestin lähetti Noose


Heh. En alun perin uskonutkaan silmiäni, ettäkö itse Tarkki Hurskainen pyytelisi keneltäkään anteeksi - tosissaan.

Eipä ollut silmiä uskominen...

Täällä ei näköjään penaltteja henkilökohtaisuuksista jaella. Ei ainakaan henkilökunnalle, näemmä. (Täällä tämän kai saa laittaa villinä arvauksena näin nimimerkin takaa?)
 

Petaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
JanJ

Kun noin kovasti näit vaivaa siteeratakseni minua, niin olisiko ollut paikallaan otta koko asia käsittelyyn, eikä irrottaa sitä asiayhteydestään?

Jatkoajan toimittaja itse kärtti koko ajan saamiamme palkkioita. Rehellisen vastauksen antaminen ei siis ole tarpeeksi. Mitä siihen olisi vielä pitänyt runoilla, että olisitte tyytyväisiä?

Noose: Kuitenkaan toiminta ei käsittääkseni ole aivan omakustanteista kuten annat ymmärtää, ja tekijöille jää hommasta jotakin jopa käteenkin.

Allekirjoittanut: Kyllä. Asia olettamuksestasi riippumatta on nyt niin, että tästä työstä me emme saa palkkaa.

Noose: Niin, ainoastaan proviikoita?

Allekirjoittanut: En myöskään saata kuin ihmetellä miksi Jatkoajan toimittaja on niin kovasti kateellinen saamistamme ansioista. Eikö Jatkoajan markkinointi ole poikinut toivottavaa taloudellista menestystä? Helpotukseksi kateelliseen olotilaan voin mainita, että työstämme emme kerää edes provisiopalkkaa, joten tuo lapsellinen kadehtiminen on aivan turhaa.

Koska rautalangastakaan väännetty totuus ei tahtonut mennä perille, oli asia kerrottava niin, että sen ymmärtää. Tuohon jankuttamiseen olisi voinut tuhrautua vaikka koko päivä.

Kertokoon tämä asiayhteydestään irrotettu tiedonmurunen Jatkoajan tavasta puuhastella hommissaan.
 
Viimeksi muokattu:

holvius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara,Red Wings
"En myöskään saata kuin ihmetellä miksi Jatkoajan toimittaja on niin kovasti kateellinen saamistamme ansioista. Eikö Jatkoajan markkinointi ole poikinut toivottavaa taloudellista menestystä? Helpotukseksi kateelliseen olotilaan voin mainita, että työstämme emme kerää edes provisiopalkkaa, joten tuo lapsellinen kadehtiminen on aivan turhaa."

Ei ole kovin korrektia lainata yhtä osaa pitkästä keskustelusta jossa tunteet käyvät kuumina.

Yleisluontoisesti jos vielä ajatellaan. Niin mitkä ovat yksittäisten fanien vaikutus mahdollisuudet omaan seuransa asioihin. Jokainen ymmärtää, että vaikutusmahdollisuudet ovat hyvin pienet, lähes olemattomat. Vähän huutamista pelissä ja sitä rataa.Minusta internet ja sen tuomat mahdollisuudet ovat muuttaneet tilannetta hieman. Nyt yksittäinen fani voi esittää krittiikiä ja pyrkiä tuomaan omia näkökantojaan esille isolle joukolle. Nyt vain näyttä siltä, että syystä tai toisesta The G:n tapauksessa näin ei käynyt.

Jatkoaika ei myöskään ole mikään sananvapauden taistelun esisoturi. Kuka muistaa vielä Ifk:n RALLIN ? Ralliltakin lähti kirjoitusoikeudet Moberin kritisoinnista.
 

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Re: JanJ

Aijaa, Petäjä halusi vaihtaa areenaa. No passaahan se.

Viestin lähetti Petaja

Täällä ei näköjään penaltteja henkilökohtaisuuksista jaella. Ei ainakaan henkilökunnalle, näemmä. (Täällä tämän kai saa laittaa villinä arvauksena näin nimimerkin takaa?)

Käsittääkseni henkilökunnalle on enemmänkin jaettu penaltteja.

Totesin tuossa, että tuskin itse Tarkki Hurskainen keneltäkään anteeksipyytele tosissaan. Voitko todistaa minun olleeni väärässä? Tosin toivon saavani ko. todistusaineistoa jahka Tarkki liittyy seuraamme.

Viestin lähetti Petaja

Jatkoajan toimittaja itse kärtti koko ajan saamiamme palkkioita. Rehellisen vastauksen antaminen ei siis ole tarpeeksi. Mitä siihen olisi vielä pitänyt runoilla, että olisitte tyytyväisiä?

Nimimerkki Noose kärtti. Luulin tehneeni jo asian selväksi tuolla .comin puolella, vieläkö se pitää kerrata?

Loppulainauksesta sen verran, että laitoin sinne sulkeisiin "(hymiö)", jonka ilmeisesti vain unohdit viestistäsi. Se tarkottaa sarkasmia, nääs, ellei puutteellisesta kirjoitustaidostani johtuen sitä muuten pystynyt huomaamaan.

Keskustelun Ilves.comin puolelta voi lukea osoitteesta http://www.ilves.com/ubb/Forum1/HTML/001595.html
 

Petaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Holviuksen kommentissa on tervettä ulkopuolisen tahon tuomaa etäisyyttä asioihin.

Koska nyt näyttää siltä, että olen sotajalla koko Jatkoajan kanssa, on parempi että vetäydyn koko palstalta hetkeksi. Ymmärrän kyllä jos jollakin on vielä tarve väännellä sanomisiani, onhan se lystiä, mutta onko siinä mitään järkeä?

Petäjä
Ilves.com
webmaster

P.S. Sanottakoon vielä lopuksi, että itse en osallistu Ilves.comin sisällöntuotantoon, moderointiin enkä muutenkaan sisällöntuotannon johtamiseen. Syy miksi tahdoin tuoda kantani vahvasti esiin on puhtaasti se, että kollegoitani ja hyviä ystäviäni on asetettu tahallisesti outoon valoon, mitään henkilökohtaista puolusteltavaa minulla ei asiassa epäselvyyksien selvittämisen jälkeen ole ollut.
 

tsei_tsei

Jäsen
Re: Voi hellanlettas sentään

Viestin lähetti HN
Saisit potkut miltä tahansa järjellisesti moderoidulta keskustelupalstalta, jos esittäisit sen ylläpitäjää tai valvojaa kohtaan vakavia natsisyytöksiä.

Paskapuhetta. Mielestäni esimerkiksi täällä ylläpito saa aika kovaa ja usein aiheetontakin kritiikkiä natsiudesta. Kuitenkaan valittaa saa vapaasti ja niihin pyritään vastaamaan. Joskus saattaa kestää tai jäädä vastaamatta, mielestäni sisäisen tiedottamisen heikkoudesta johtuen. Mielestäni Jatkoajassa pyritään pitämään moderointi avoimena, vaikkakin tiukkana, eikä hyssytellä taustoissa.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti holvius
[BJatkoaika ei myöskään ole mikään sananvapauden taistelun esisoturi. Kuka muistaa vielä Ifk:n RALLIN ? Ralliltakin lähti kirjoitusoikeudet Moberin kritisoinnista. [/B]

Ei Mobergin kritisoinnista, vaan aiheettomien syytösten esittämisestä, herjauksesta. Lisäksi Ralli jauhoi samaa mantraa joka ketjuun. Tuolloinkin Rallille annettiin useampi varoitus ja mahdollisuus lopettaa herjaaminen. Edelleen keskustelupalstat ovat vastaavien toimittajien ja päätoimittajan johdolla vastuussa lakituvassa palstalaisten kirjoituksista. Tämän tosiasian mainitsi joku Ilves.comin ylläpitäjistäkin käsittääkseni täällä.
 

Dragon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiekkoa ja kiekon vierestä

Luettuani sekä Jatkoajassa että Ilves.comissa kirjoitetut aiheeseen liitetyt viestit (ja ketjut) kokonaisuudessaan, mietin itsekseni, että tälläistä kirjoittelua ei olekaan pitkään aikaan päässyt kokemaan! Vaikka aiheena nyt onkin jääkiekko, niin sanan säilä on leikannut paremminkin "sana on vapaa"-osastoa ja sitä, mitä oikeuksia kenelläkin on ja missä tilanteessa. Tietyssä mielessä olen tyytyväinen, että näinkin moni pitää oikeutettuna saada äänensä kuuluviin ja ansaittu älähdys ollaan päästetty.

Hieman tilanne haiskahtaa väärinkäsitystensä summalta. Se onkin asiallisen kirjoittelun suurin ja eniten hiuksia halkova ongelma. Mitä kukin haluaa asian suhteen ymmärtää toisen sanoneen- tai sanomatta jättäneen, aiheuttaa joskus massiivisia tapahtumaketjuja, suurempiakin kuin Ilves.comissa tapahtunut. Silloin syntyy myös oikeasti ruumiita, eikä vain bittiavaruudessa. Tätä on nyt puitu todella monen kirjoittajan toimesta ja mielestäni paremmin ei asian laita voisi olla. Jokainen on varmasti saanut miettiä omia näkemyksiään ja mitä todella haluaa vapaalta kirjoittelulta, onko siinä- tai saako siinä olla sensuuria.

Itse en kannata sensuuria missään muodossa, niin naiivilta kuin se voikin kuulostaa. En edes pommiohjeiden jakamisessa internetissä, sillä on olemassa monenlaisia turvaverkkoja asian pelastamiseksi ennen kuin mielenterveydelliset ongelmat kasaantuvat noinkin pahoiksi, mitä Myyrmäessä ja S.S.:n tapauksessa ampumaradalla. Valitettavasti Suomessa ollaan poistettu mielenterveyden peruspalveluita rankalla kädellä, joten ongelmia on syntynyt ja tulee varmasti myöskin lisää syntymään.

Jottei minua pidettäisi edesvastuuttomana ja sokeana sananjulkaisuvapauden puolestapuhujana, totean että Myyrmäen pommimies Petri eli nimimerkki "RC" itsekin totesi, "että kuka tahansa kykenee peruskemian kirjoja lukemalla rakentamaan pommin". Eli tietoa saa monia kautta, ei auta rajoittamalla internet-kirjoittelua, että palaamme Jumalan pilkka-aikakaudelle tai siihen, minkälaisia kirjoituksia Neuvostoliitosta saa kirjoittaa. Yhden tiedonhankintaväylän katkaiseminen ei auta. "Ei kysyvä tieltä eksy"-kehäpäätelmä sopii tähänkin asiaan vallan mainiosti.

Suomessa ollaan tietyissä asioissa jäljessä. Tämä asia on kritiikin vastaanottaminen. Suomi on täynnä sinisilmäisiä ihmisiä, joille on vain yksi totuus. On vain oikea ja väärä. Tietyistä asioista ei saa, eikä voi kirjoittaa. Ennen se oli Neuvostoliitto, tänä päivänä se on ulkomaalaiset. Valtiovalta on pyrkinyt rajoittamaan ulkomaalaisiin kohdistuvan negatiivisen kirjoittelun rasismiin nojaten. Lehdille on annettu huomautuksia kirjoituksista, joissa mainittiin esimerkiksi rikoksen tehneen ulkomaalaistausta. Tämä johti siihen, että kaikenlainen kirjoittelu väheni minimiin. Nykypäivänä melkoinen prosentti rikollisuudesta on ulkomaalaisten käsissä suhteessa ulkolaisväestön vähäiseen määrään ja tästä on myös mustaa valkoisella, valtion itsensä tuottamana. Nyt valtio on pyrkinyt hiljaisuudessa korjaamaan virhettään julistamalla, että tulevaisuudessa siirtolaiset valitaan tarkemmin.

Mitä yritin jääkiekkopalstalla edellisellä kappaleella julkituoda? Sitä, että jos ulkomaalaisten osuus rikoksissa oltaisiin huomattu lehtien kirjoittelun perusteella, ongelmaan oltaisiin pyritty varmasti nopeammalla temmolla puuttumaan. Hyssyttely myöskin jääkiekossa on pahasta. Ei se ongelma maton alle lakaisemalla katoa. Esimerkiksi IFK:n perusongelmat ovat kaikkien ifkiläisten tiedossa ja lisäksi on mielipide-eroja siitä, miten pitäisi joukkuetta ohjata. Niin pelillisessä kuin myöskin toiminnallisessa mielessä.

Toisaalta kaikki vaikuttaa kaikkeen, eikä lopputuloksesta voi varmasti sanoa totuutta. Siksi on mielipidepalstat. Jos vastaus olisi ilmiselvä, ei mitään foorumeja tarvittaisi. Eikä toisaalta urheiluakaan. Voittaja julistettaisiin joukkueiden muodostuttua ja laskemalla ennalta miten kaudella tulee käymään.

Samalla nämä ovat reittejä tiettyjen tunteiden purkamiseen, sillä siitä on urheilusta kyse, tunteista. Muutenhan minäkin voisin kannattaa tunteettomasti Jokereita, enkä IFK:ta. Tässä olisi hymiön paikka, mutta koska niitä ei enää ole, joudun käyttämään *HYMÖ*ä. Mielestäni nämä hymiöt olivat mainioita, sillä ne nousivat tekstin yläpuolelle luomaan ja tuomaan kirjoittajan mielentilan huomattavasti nykyistä paremmin esille. Nyt :) ja ;) sun muut eivät hypi silmille muistuttamaan kirjoitusten leikkimielisyydestä, jota monet kuitenkin etupäässä viljelevät teksteissään. Vakavissaankin asioihin toki otetaan kantaa ja mielenpurkaukset näkyivät paremmin ennen, kun hymiöt yksinkertaisesti vihastuksissaan jäivät pois, vahingossa tai tarkoituksellisesti. Makuja tähänkin asiaan löytyy monia.

Ilves.comissa tapahtunut oli mielestäni lähinnä se, että väärinkäsitykset johtivat tilaan, jossa perussuomalaismiehisesti ei annettu tuumaakaan periksi omasta näkökannasta. Kuka on oikeassa, vai onko ongelma katsantotavassa. Mitä kukin tarkoitti kirjoituksellaan tai teoillaan? Se on toki jo selvinnyt. The G valotti jo kansallissosialismistaan kirjoittamistaan ja Ilves.com omia kantojaan asiaan. Oliko kyse sensuurista? Siltä se G:stä tuntui. Eikä aivan aiheetta. Toisaalta ei Ilves.com aivan väärinkään toiminut. Brezneviläinen tiedoituspolitiikka tulisi kyllä uudistaa siellä, sillä syiden ja seuraamusten julkistaminen ei ole koskaan pahasta. Ainakaan rikosten ja rangaistusten osalta. Sait jäähyn, koska... Tulee vähän mieleen IFK:n tämänkautiset esitykset, kun osa porukasta ei tiedä mihinpäin mennä tai mitä pitäisi tehdä. Nuoruuden intoakin, joka ei ollut Draperin mieleen. Perheenisä kaipaa tiettyä vakautta, johon nojata. IFK on poikamainen ryhmä, joka on vasta löytämässä sitä punaista lankaa ja otteet heittelehtivät suunnalta toiselle. Uusi kassari sopii ikänsä puolesta tehtävään (ensi alkuun try-out) varmasti paremmin.

Ilves on pelannut surkeasti tulosten valossa, se on ainoa mitä voi todeta. Johtuuko heikot esitykset valmentajasta, joukkueesta, ilmapiiristä vai summasta, ei ole minulla tiedossa,vaikka yleensä ongelmat johtuvat aina niistä, ah, kaikkien tiedossa olevista perusosasista ja siksi IFK:kin antoi kenkää Tom Draperille, hän ei sopeutunut ryhmään. On tosiaan helpompi potkaista yksi mies organisaatiosta kuin koko vaihtopenkillinen, sillä se tulee huomattavasti kalliimmaksi. Tällä kertaa en ole tosin aivan varma... ;) Yleensä potkittu on valmentaja/valmennusryhmä.

Mikä on uutisointia ja mikä provosointia? Eräs mielenkiintoinen seikka on heitettävä ilmaan, vaikka se ei ehkä aiheeseen suoranaisesti liitykkään. Lukiessani kaupungilla IFK-JYP-ottelua ennen kirkuvan kokoiset otsikot IFK:sta, Karalahdesta & KOFFista hymähdin itsekseni ärtyneenä, että ilmeisesti lehdistö on jälleen pelästynyt IFK:n mahdollista menestymistä ja päättänyt vetää pelipäiväksi otsikoita, jotka mahdollisesti sekoittaisivat peliä. Ja kyllä, olin kaukaa-viisas. IFK saikin tauluunsa. Tuleekin lähinnä mieleen kausi 1997-98, kun kesken kautta kaikenlaista hölynpölyä liitettiin IFK:hon. Toisaalta, pelin pitäisikin olla niin vahvaa, etteivät pienet otsikot paljoa päätä palele. Tai sitten vain katson asioita liian väritetyin silmin. Ehkä olenkin väärässä? [silmää iskevä *HYMIÖ*]
 
Viimeksi muokattu:

Tarkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Nöyrä anteeksipyyntö The G

Viestin lähetti Tarkki

Ehkä tämä lopputulos tyydyttää sinua. Olet saanut loistavalle työtiimille sensorin maineen - tiimille, jolle avoimuus palstan toiminnassa on ollut aina johtotähti ja kunnia-asia.

Kyllä. Tämä oli lapsellista. Se lähti kiehuvasta korvien väliköstä hetkenä, jolloin olisi pitänyt pysyä poissa näppäimistöltä.
Olen pahoillani tästä typeryydestä.

Tarkki
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös