AL:ssä tänään 6.12. oli Ilves HC OY:n taloudesta seuraavaa
Kesällä velkoja oli 3.1 milj, nyt enää 2.6 (Kainulainen)
Verovelat maksettu
Ostovelkoja maksetaan. tilinpäätöksen 830k on pienentynyt 500k – 600k (Honkalehto)
Kassatilanne parempi, luunrankoja ei enää kaapissa (Honkalehto)
Akuutit velat muutettu pitkäaikaisiksi.
Tilikauden tavoite saada ostovelat alle 300k, Honkkis neuvotellut velkojien kanssa erikseen
”velkatilanne on seesteinen” (Honkalehto)
Liigaosakearvostuksen kritiikkiin Honkalehto ja Kainulainen kertoilee, ettei arvo ole tippumassa lähiaikoina, sillä sama summa pyydetään KooKoolta.
Kulupuolella tavotellaan 400k säätöjä
Pelaajabudjetista 250k säästöjä
Toimistolta 50k säästöjä
100k säästetään rahoituskuluissa (korot ja perintämaksut)
Ottelutapahtumatuotosta 50k lisää, ja loput ”kaupunkitaulu- ja videomainontahankkeista”
Honkalehdin mukaan yhtiö voi ohjata rahaa takasin urheilupuolelle kahden vuoden päästä, jos kulukuri puree.
”joukkue on tulevaisuudessakin silti nuori” (Honkalehto)
Ihan hyvä että on suunnitelmat katastrofaalisen talouden kuntouttamiskesi, mutta nyt mennään taas sitten metsään siinä, että keskitytään vain talouteen, kun se myytävä tuote on kuitenkin se jääkiekko-ottelu, jossa joukkueen menestyminen on The Markkinointikeino. Suunnitelmien pitäsi sisältää strategian jossa urheilullinen menestys olisi se kulmakivi, josta ponnistetaan talouden tervehdyttämiseen. Nyt hölistään jostain lisärahasta urheilupuolelle parin vuoden päästä. Näin voi olla, että se pohja talouden tervehdyttämiselle murenee ja mitään taloustavoitteista ei saavuteta, jos joukkue pidetään halpana. Halvallakin voi menestyä, kuten Tuokkola näyttää, mutta tänä varaan laskeminen on aikamoista riskipeliä.
Strategiakin julkaistiin (
http://ilves.com/?p=23521), jossa on kaikkea hyvää ja kivaa, kyse on siitä, miten strategian periaatteet jalkautetaan ja miten arvot tulevat näkymään toiminnassa. Avoimmuusaspekti on se ensimmäinen askel, jota toivottavasti tämä taloussuunnitelman julkituonti edustaa (ei, kukaan ei tarkoita avoimuudella joidenkin yksittäisten pelaajasoppareiden avaamista julkisuudessa, vaan yhtiön toimintatapoja sidosryhmiä ja mediaa kohtaan).