Iltapäivälehtien moraali

  • 9 499
  • 36
Tila
Viestiketju on suljettu.

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Miksi sitten avasit koko ketjun , jos mitä ilmeisimmin haluat, että kuolinsyy ei kuulu muille, eikä asiasta pitäisi keskustella?
Mahtoiko tässä käydä niin, että asiaan sopivaan sisäpiiriin kuuluminen oli jotenkin saatava kaikkien tietoon, ja täällä keskustelupalstalla se käy varsin kätevästi, kun avaa ketjun, ja kertoo sen sitten siinä avauksessa.

Ja vaikka tulin hetki sitten ulkoa, kun olin tuolla Eepin juhlaottelussa, niin ainakaan minulla ei ole hajuakaan, miksi on käynyt, niinkuin on käynyt. Mutta en ole siitä kiinnostunutkaan, koska en ole henkilöstä ikinä ennen kuullutkaan, joten ainakaan minun takiani sitä ei kenenkään tarvitse kertoa.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ja vaikka tulin hetki sitten ulkoa, kun olin tuolla Eepin juhlaottelussa, niin ainakaan minulla ei ole hajuakaan, miksi on käynyt, niinkuin on käynyt. Mutta en ole siitä kiinnostunutkaan, koska en ole henkilöstä ikinä ennen kuullutkaan, joten ainakaan minun takiani sitä ei kenenkään tarvitse kertoa.


Minua kiinnostaisi tietää, että mikä henkilö tämä Eepi on. Joku balettitanssija?
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Mitä moraaliin muuten tulee, niin olen Pate Mustajärven linjoilla. Hänhän totesi aika tyhjentävästi aikanaan, että "moraali on sitä että vittuun ei kusta."

Jahas. Eli siis vain moraalittomat tekevät niitä kusipäisiä lapsia. No tärkeä tieto tämäkin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tuota en itseasiassa tiedäkään, minä olin ajatellut HIV:n sukupuolitaudiksi.

Eiköhän me siitä lähdetä että ei Mandi varmaan itseään tappanut, sillä wikipediassakin lukee että se kuoli yllättäen ja siinä ei ole mitään yllättävää että kuolee mikäli tappaa itsensä.

Jos Iltapäivälehdillä ja ketjun avaajalla olisi jotain moraalia, niin koko kuolemista ei olisi uutisoitu eikä ketjua olisi avattu, eikä tämän ketjun lukijoista suurin osa edes tietäisi että kuka hemmetti joku Mandi on.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Heinrich Böllin romaani "Katharine Blumin menetetty maine" on ajankohtainen edelleen, myös suomalaisessa yhteiskunnassa.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Iltapäivälehdet ja Seiska yms Ohot ovat sieltä itsestään, kuten on tämä ketjukin. Mandi who? Okei, kuoli. Niin kuoli Jokelassakin moni. So fucking what sanoisi Jugner, mutta itse sanon että olipas Jussi Lammella jo vanha tytär (19), enpä osannut arvellakaan. Miksei tätä muuten otsikoitu "Mandi kuollut"..?
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tää kuuluisi kyllä "Asia joka avautui minulle"-ketjuun, mutta pakko kiittää tästä tiedosta, jonka olen vuosikausien ajan luullut kuuluneen Pullakuskien moraaliin.
Jos oikein muistan, niin lähes wittgensteiniläisen kompakti "vittuun ei kusta" -moraalikäsite periytyy jo Pullakuskeja edeltävältä Sleepy Sleepers-kaudelta. Samat tahot, nuo ajatusten Aavasaksat, ovat joka tapauksessa tämän käsitteen lanseeranneet.

Mitä tulee iltapäivälehtien moraaliin, suurta yleisöä kiihottavan lööpin aikaansaaminen on lehdelle tärkein asia. Tämä on ratkaisevin tekijä päivän myynnin kannalta ja onnistumisen aste näkyy vääjäämättä päätoimittajan ja muiden avainhenkilöiden palkkapussissa. Jos kilpailijan kampittava loistolööppi on pienestä sisäänpissimisestä kiinni, niin sellaiseen henkilökohtaiseen venymiseen löytyy kyllä tekijä.

Lehdistön moraalikysymyksistä kiinnostuneille suosittelen lukemistoksi Tommi Liimatan toimittamaa teosta Veikko Ennalan kirjoituksista: "Lasteni isä on veljeni ja muita lehtikirjoituksia", WSOY 2007. Ennala oli mm. Hymyn kuulu toimittaja, arvostettu mutta monissa piireissä myös äärimmäisen vihattu. Häntä pidettiin 1960-70-luvuilla moraalittoman likasankojournalistin perikuvana. Nykypäivän keskivertolukijan maailmaa Ennalan tekstit eivät suuremmin järkyttäisi, sillä aiheiden ja käsittelytapojen vulgaariuden, paljastavuuden ja vaikkapa seksuaalisen avoimuuden suhteen ronskimpaa otetta näkee lehdistössä päivittäin. Oli toki edellä aikaansa. Ennala-vainaan vahvuus oli hänen persoonallinen ja tyylitajuinen kirjoitustapansa, johon liittyi korkea viimeistelyn taso ja kirjallinen kunnianhimo. Vastaavaa ei nykymedioissa oikein tapaa.
 

Viljuri

Jäsen
Ketjun otsikko on ilmeisesti zen-buddhalainen koan, koska iltapäivälehdykät ja niissä työskentelevät moniosaajat eivät liene tunnettuja moraalisuudestaan, pikemminkin päinvastoin.

Eli jos iltapäivälehti osoittaa (synkässä) metsässä moraalia, eikä kukaan ole sitä näkemässä, niin onko iltapäivälehti osoittanut moraalia?

Tai jos nimitämme hurkasteluksi tilannetta, jossa molemmat iltapäivälehdet kertovat itse omilla sivuillaan syväluotaavasti osoittaneensa pidättyvyyttä ja moraalia jossakin yksittäisessä tilanteessa, niin mitä syntyy jos vain toinen iltapäivälehti tekee niin?

No jaa...
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Eiköhän me siitä lähdetä että ei Mandi varmaan itseään tappanut, sillä wikipediassakin lukee että se kuoli yllättäen ja siinä ei ole mitään yllättävää että kuolee mikäli tappaa itsensä.

Ainakin FF2:lla huhuillaan juuri että olisi tehnyt itsarin. Tosin siellä vihjaillaan myös että syynä oli tytttöystävän lähtö.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös