IKEA ja muut huonekalukaupat

  • 29 600
  • 94
Kävin tänään elämäni ensimmäistä kertaa Ikeassa. Nytkään en olisi mennyt mutta Kiinalainen kollega halusi vertailla valikoimaa shanghain vastaavaan.
Täytyy ihmetellä että kuka helvetissä ostaa tommosesta basaarista yhtään mitään. Ja ihan älytön sokkelo. Kai jollain sitten on aikaa kiertää puoli tuntia helvetin labyrinttiä.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Hyi saatana mitä kompressiohimmeleitä. Kaipa nuo sitten kelpaa kehitysmaissa ja täällä tuulipukukansalle. Wikin mukaan vielä sama valikoima ympäri maailmaa. Oikea sisustuksen Tokmanni.

Voisikohan halvat hinnat olla syynä, että mainitsemasi tuulipukukansa käy Ikeassa?
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kävin tänään elämäni ensimmäistä kertaa Ikeassa. Nytkään en olisi mennyt mutta Kiinalainen kollega halusi vertailla valikoimaa shanghain vastaavaan.
Täytyy ihmetellä että kuka helvetissä ostaa tommosesta basaarista yhtään mitään. Ja ihan älytön sokkelo. Kai jollain sitten on aikaa kiertää puoli tuntia helvetin labyrinttiä.

Aika lailla samaa mieltä. Just itekin muutin pykälää suurempaan asuntoon, mutta tuohon lafkaan en oo aatellu meneväni uusia huonekaluja kattomaan. Matkaakaan ei paljoo olis, mutta saa mun puolesta olla. Tosin samaa lastulevyähän se on muissakin ketjuhuonekalukaupoissa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tosin samaa lastulevyähän se on muissakin ketjuhuonekalukaupoissa.

Ai niinkö...? Mulla on ollut Ikeasta sellainen mielikuva, että repertuaarissa on kaikille jotain...eri hintaluokista. No, kai se Ikea on sitten paska kun sinne eksyykin. Jyskit ovat pienempiä ja sieltäkin saa keskivertoja kalusteita. Ehkäpä parempi vaihtoehto taviksille.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Tosin samaa lastulevyähän se on muissakin ketjuhuonekalukaupoissa.

Ei ole. Suuri osa Ikean huonekaluista on ns. ovipuuta, siis vähän samantyylistä ainetta, kuin ovet, eli pinta on jotain kovaa puuta ja sisällä on kennomaisesti jotain pahvin tyylistä ainetta. Sinäänsä ihan fiksu idea, että nuo Ikean vehkeet on pirun kevyitä ja jopa ihan kohtuu kestäviäkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin tuntuu aina välillä että IKEA:n suurimmat kritisoijat ovat näitä samoja tyyppejä jotka käyttävät usein sanoja "tuulipukukansa", "Karjala-lippikset" jne. Eli on kiva dissata kaikkea massojen suosiossa olevaa koska näin saa mukavasti nostettua itseään jalustalle ja voi kuvitella olevansa parempi kuin muut.

Ei ole koskaan tullut ostettua IKEA:sta yhtään huonekalua ihan siitä syystä että lähimpään on matkaa satoja kilometrejä, mutta mitä nyt muutamilla tutuilla ja sukulaisilla olen nähnyt noita ko. lafkan tuotteita niin eipä nuo näytä kovin suuresti eroavan jostain Jyskin tai Stemman tuotteista. Eivät näytä yhtään sen huonolaatuisemmalta eivätkä tunnu sen heiveröisemmältä kuin nämä muutkaan "halpiskalusteet". Miksipä noita ei siis ostaisi jos hinnat ovat kerran halvempia kuin muissa liikkeissä, tuskin laadussa kovin isoja eroja on?
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Kävin tänään elämäni ensimmäistä kertaa Ikeassa. Nytkään en olisi mennyt mutta Kiinalainen kollega halusi vertailla valikoimaa shanghain vastaavaan.
Täytyy ihmetellä että kuka helvetissä ostaa tommosesta basaarista yhtään mitään. Ja ihan älytön sokkelo. Kai jollain sitten on aikaa kiertää puoli tuntia helvetin labyrinttiä.

Ainakin siviilisäätysi selvisi tästä viestistä.
 
Ainakin siviilisäätysi selvisi tästä viestistä.

Jaa. Kerro ihmeessä lisää.
-OO-:lle Onko se jotain itsensä jalustalle nostamista ettei pidä muovisista massatuotteista jotka eivät tuo latiakaan Suomen kansantaloudelle?
Ikean roska on samaa "chinaa" kuin honkkarin ja mäkkärin roska.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Kyllä meillä ainakin on IKEAn tuotteita varsin paljonkin ja ihan hyviä ja kestäviä ne on. Turhaan siitä joku vitttuilee, jos toisilla ei ole varaa ostaa "Kruunukalusteesta" kullattuja huonekaluja.

Ja paremman laatuisia nuo IKEAn tuotteet on kuin esimerkiksi JYSKin, jossa kaikki tavarat on pelkkää roskaa.

Perjantaina mennään taas käymään.
 

pongo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä meillä ainakin on IKEAn tuotteita varsin paljonkin ja ihan hyviä ja kestäviä ne on. Turhaan siitä joku vitttuilee, jos toisilla ei ole varaa ostaa "Kruunukalusteesta" kullattuja huonekaluja.
Muutimme tuossa viikko sitten paikkakunnalle jossa tällainen IKEA-tavaratalo sijaitsee. Nyt olemme käyneet kahdesti siellä, molemmilla kerroilla olemme ostaneet tavaraa ja molemmilla kerroilla olemme olleet tyytyväisiä kun opiskelijaperhe on saanut halvalla ihan mukavannäköisiä huonekaluja asuntoonsa. Ei todellakaan ole varaa mennä ostoksille nk. oikeisiin huonekaluliikkeisiin.

Olen huvittuneena koko ikäni kuunnellut ns. äijiä, jotka aina murisevat kuinka "akkojen kanssa joutuu tuntikausiksi IKEALLE haukottelemaan, hulluksihan siellä tulee". Jos joku kavereistani käy IKEAlla, yleensä hänen täytyy ilmoittaa siitä Facebookissa tyyliin "Vaimo pakotti taas IKEAlle, päästiinpä sieltä lopulta poiskin", tai "hävettää myöntää mutta uhrasin tänään tunnin IKEAlle". Kukaan kavereistani ei uskalla myöntää että he lähtisivät IKEAlle omasta tahdostaan, vaikka olisivatkin ihan vain menossa ostamaan itselleen huonekaluja. Meidän tapauksessamme minä olin se, joka ilmoitti vaimolle että nyt lähdetään IKEAlle. Syy: Vähän rahaa, halvat hinnat ja tarve saada muutamia tiettyjä huonekaluja asuntoon. Minun miehisyyteni ei ainakaan vielä näillä parilla reissulla jäänyt tavaratalon käytäville.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
-OO-:lle Onko se jotain itsensä jalustalle nostamista ettei pidä muovisista massatuotteista jotka eivät tuo latiakaan Suomen kansantaloudelle?
Ikean roska on samaa "chinaa" kuin honkkarin ja mäkkärin roska.

Minusta tuollaiset "tuulipukukansa" -kommentit on vaan juuri sitä että halutaan nostaa itsensä massan yläpuolelle. Pitäköön jokainen mistä tahtoo ja kaikkien ei tarvitse tosiaan pitää IKEA:n tuotteiden kaltaisista massatuotteista, mutta jokaisella ei ole varaa ostaa kalliita design-huonekaluja tai käsintehtyjä kalusteita jolloin IKEA on ihan hyvä vaihtoehto siinä missä muutkin halpoja huonekaluja myyvät ketjut. Harvemmin vaan kuulee samanlaisia kommentteja jostain Jyskin, Askon tai Stemman huonekaluista vaikka niidenkin myymät halpishuonekalut on ihan samanlaista paskaa (tai yhtä hyviä, on noissa halpishuonekaluissa ihan hyviäkin).
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minä en Ikeaan astu jalallani. Kenties periaatteesta, että yksi halpalafka on saanut koko kansan suosion ja sama tehdas valmistaa myös muiden huonekaluliikkeiden tuotteet (toinen asia tietenkin nämä suomalaisia legendoja vähättelevät tuotteet, joita ainakin joskus oli Ikealla myynnissä). Ns. parempaa tavaraa Ikeassa. Ja paskat! Itse olen ollut eräässä huonekaluliikkeessä töissä ja tiedän tasantarkkaan, että samoista tehtaista ne tuotteet tulee, mutta ne ovat vaan eri nimellä varustettuja ne tuotteet. Kuinka kummassa täysin samanlaisia tuotteita onkaan myös muiden liikkeiden tuotteet. SuomiSoffa täytyy erotella siitä joukosta ainakin, koska varmuudella tiedän niiden tuotteiden olevan muualta. Asun Jyväskylässä ja ihan satavarmasti en osta Ikeasta yhtään mitään senkin takia, että kun huonekaluja kasaan, niin monesti sieltä puuttuu joku palanen. On todella mukava matkata Ikeaan tai ruveta soittelemaan, josko saisi varaosan, joka sattui puuttumaan paketista. Ja taas puhun omasta kokemuksesta. Meinaan omaa työntekoani eräässä liikkeessä, jossa päivittäin osui asiakkaita kohdalle, joilla jotain puuttui tuotteesta. Välillä ne olivat ruuveja, mutta välillä esimerkiksi toinen kylki, joka on (sanoisinko) erittäin tärkeä. Pidän siitä, että palvelut ovat lähellä. Ja olen valmis siitä muutaman hassun euron maksamaan enemmän. Elkääkä ikinä syyttäkö liikettä siitä, jos tuotteesta puuttuu palanen! Se on tehtaan vika. Mieluiten hoitakaa homma asiallisesti ja ymmärtäen, ettei liikkeissä voida avata jokaista pakettia ja tarkastaa onko siellä kaikki palaset tallessa. Välillä se ärsyttää, että asiakas on "aina" oikeassa.

Täältä tähän.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa. Kerro ihmeessä lisää.
-OO-:lle Onko se jotain itsensä jalustalle nostamista ettei pidä muovisista massatuotteista jotka eivät tuo latiakaan Suomen kansantaloudelle?
Ikean roska on samaa "chinaa" kuin honkkarin ja mäkkärin roska.

No kyllähän Ikeassa on selvästi tyylikkäämpiä tuotteita kuin jossain Jyskissä tai Suomi-Soffassa (heheheh). Itse ainakin "tuen" mieluummin Ruotsin kansantaloutta kuin Suomen, koska Ruotsissa on sentään jotain mitä tukea. Tosin huonekalujen kohdalla tulee yleensä käännyttyä Vepsäläisen puoleen, sillä sieltä saa ihan kivasti BoConceptin tuotteita.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
-OO-:lle Onko se jotain itsensä jalustalle nostamista ettei pidä muovisista massatuotteista jotka eivät tuo latiakaan Suomen kansantaloudelle?...

Itsellä on olkkarissa vepsäläiseltä pöytä jotain 1500 egeä ja vahvistin sekä muu viihde-elektroniikka on ikean TV-tason sisällä, about 200€. Tosin tota on modifioitu ostamalla pinnalle lasilevy mikä maksoi jotain vaan en muista mitä.

Ei noissa mitään ulkonäöllistä eroa ole ja vepsäläisen pöytä on tehty italiassa, joten tuo kansantaloudelle tasan yhtä vähän kun ikean.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Jaa. Kerro ihmeessä lisää.

No toki. Jos asut "Ikean vaikutuspiirissä" ja elät parisuhteessa, niin pidän melkoisena ihmeenä, ettet ko. puljuun ole tutustunut. Itse ainakin olen käynyt lähimmän 50km säteellä lähes joka ikisessä kaluste- ja sisustusliikkeessä (Isku, Asko, Sotka, Ikea, Koti-idea, Vepsäläinen, Masku, Kodin ykkönen, Jysk, Suomi-soffa jnejne.) ja suurimmaksi osaksi tuon paremman puoliskon aloitteesta. Ei sen puoleen, en itse näissä mitenkään vastenmielellä mukana ole.
Ihmettelen vain asennettasi, sillä omiin kokemuksiin pohjaten, ihan sama mistä sen MDF-levyhässäkän hommaa. Toisissa lafkoissa tuo samainen hässäkkä maksaa enemmän ja toisissa vähemmän. Asia on tietysti toinen, jos on mieltynyt vaikkapa antiikkiin tai johonkin muuhun erikoisempaan.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Harvemmin vaan kuulee samanlaisia kommentteja jostain Jyskin, Askon tai Stemman huonekaluista vaikka niidenkin myymät halpishuonekalut on ihan samanlaista paskaa (tai yhtä hyviä, on noissa halpishuonekaluissa ihan hyviäkin).

Johtunee ainakin siitä, etten minä ainakaan ole koskaan käynyt esimerkiksi sellaisessa Askossa, jossa ei pysty suoraan kävelemään haluamalleen osastolle tarvitsematta "koukata" kaikkien paskaosastojen läpi. Jysk tosiaan myy pääsääntöisesti pelkkää missälie tehtyä paskaa, mutta Askosta ainakin löytää helposti laadukkaista materiaaleista valmistettuja kohtuuhintaisia kotimaisia kalusteita.

Omasta asunnosta löytyy jokunen Ikean kaluste ja ihan kohtuullisia nuo laadultaan tuntuvat olevan. Joka tapauksessa ihmettelen näitä ihmisiä, jotka jaksavat kyseisessä kaupassa aikaansa viettää ja keräillä niitä palapelejä kärryihinsä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No johan on Ikea keskustelua herättävä. Mua siinä puljussa vähän haittaa massiivinen koko ja ajatus, että on jossain suuressa postimyyntivarastossa sisällä. No kai sinne pitää lähteä katsomaan, kun kerran tekin kehutte. Eiköhän sinne hyvääkin tavaraa joukkoon sovi, jos sen vaan löytää/tunnistaa.

Mulla on yksi kaveri puuseppä ja häneltä saa tarvittaessa tilattua jotain persoonallisempaakin. Itse taas osaan piirtää mallit ja työkuvat, niin homma menee aika kivuttomasti. Onhan se vähän kalliimpaa, mutta tarvettakin on aika harvoin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Muutimme tuossa viikko sitten...

Tähän vahva sama. Yksikään Ikea:n "paskatuote" ei ole vielä minulla mennyt rikki. Varmaan Vepsäläiseltä löytyy tyylikkäämpiäkin tuotteita, mutta jos saan koko yksiööni itseäni miellyttävät kalusteet Ikealta siihen hintaan mitä Vepsäläisellä maksaa pelkkä TV-taso, niin varmasti käyn Ikeassa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mulla on yksi kaveri puuseppä ja häneltä saa tarvittaessa tilattua jotain persoonallisempaakin. Itse taas osaan piirtää mallit ja työkuvat, niin homma menee aika kivuttomasti. Onhan se vähän kalliimpaa, mutta tarvettakin on aika harvoin.

Ja kun puoli miljoonaa muutakin ihmistä haluaa puuseppäkamultasi tuollaisen persoonallisen kalusteen niin mitä tapahtuu? Tekeekö hän edelleen käsityönä yhden kalusteen muutamassa viikossa vai voisivatko metodit hieman muuttua:D

Ikean perustajan tapa toimia on alkuperältään mallia "kierrätä, pura ja kokoa". Nyttemmin homma on niinsanotusti lähtenyt lapasista. Ikean suunnittelijoiden joukossa on käsittääkseni nuoria lupauksia, jotka näin saavat omia tuotoksiaan tietoisuuteen. Miinusta kokonaisuus on erittäin toimiva konsepti. Myymälöissä on ravintolat, joista saa huokeasti purtavaa. Tarkoitus onkin juuri viettää aikaa ja kierrellä rauhassa. Kalusteiden hankkiminen on hieman eri asia mielestäni kuin, että oltaisiin ostamassa jotain vaatekappaletta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minulla ei ole mitään tunnepohjaista suhtautumista IKEAan. Hommaamme sieltä sellaista kamaa, mille on tarvetta. Lähinnä raakaa säilytystilaa. Ja ihan vain siksi, että hinta/laatu kohtaa kysynnän. Olen toki ostanut sieltä sängynkin, koska se miellytti silmää. Ja sellaista pientä tilpehööriä tulee haettua tasaisin väliajoin. Joskus pitää päivittää myös olohuoneen kalustusta. Tähän mennessä ei ole tyyliin sopivaa sohvaa tai sohvapöytää sieltä löytynyt, joten niitä on katsastettu myös muualta. Ja uskomatonta, mutta totta, ei se laatu ole muualla sen kummempi! Siksi en tajuakaan, miksi joku dissaa IKEAa oletetun paskan laadun takia. Tietenkin käsityönä saa tilattua/teetettyä kotiinsa vaikka mitä hienouksia, mutta niiden tarjonta onkin jo sitten ihan eri planeetalta, siis joltain pienemmältä. Kuten tuolla edellä jo vihjattiinkin.

Jotkut shoppailevat kirppiksellä, jotkut Sotkassa, jotkut IKEAssa. Jotkut noissa kaikissa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Täytyy todeta juuri isomman muuton ja kalustuksen uusimisen jälkeen että IKEA oli ainoa jossa homma toimi ja haluamat kalusteet löytyi hyllystä. Mulla ei ole mitään ennakkoluuloja minkään liikkeen suuntaan ja tutuiksi tuli arviolta noin 10 huonekaluliikettä. Mutta, oli ongelmia mm Vepsäläisessä ja ISKU:ssa. Olen melkein 100% varma että ISKU myi mainostamiaan ruokapöydäntuoleja ja Vepsäläinen BoConcept ruokapöytiä sellaisella tavalla että kerätään ensiksi ostajat ja sen jälkeen tilaus vetämään. Niin pitkät oli toimitusajat ja molemmissa edellämainituissa tapauksissa soittivat vielä peräänkin ja pidensivät toimitusaikaa kohtuuttomasti.

Nämä voi olla yksittäistapauksia mutta leimaavat itsensä ala-arvoisella toiminnalla.

Jos skippaa IKEAsta ne halvimmat opiskelija-huonekalut niin mielestäni sieltä saa hintaansa nähden laadukasta ja hyvännäköistä mööbeliä. Huomattavasti enemmän näkyy ajan tasalla olevan suunnittelijan työ ja korostavatkin sitä kiitettävästi nostamalla nimet esiin.



_
 

lihaani

Jäsen
Ulkonäköön en ota kantaa, mutta aika paljon huonekaluja entisöityäni ja korjattuni voin joitain hajahuomioita todeta eri tuotteiden työn laadusta.

Pääsääntöisesti umpipuusta ja metallista tehdyt pehmustamattomat huonekalut huonekalut ovat korjattavissa. Samoin metalliset jousitukset ammattiverhoilija laittaa uuden veroiseksi. Taas lastu- ja MDF-levystä tehdyt rikkoutuneet huonekalut kannattaa suoraan roudata kaatopaikalle. Syystä, että nämä levyt mekaanisessa rasituksessa haurastuvat.

Hyvin tehdyt lastulevykamatkin kestävät huolellisessa käsittelyssä kymmeniä vuosia. Eli mitään kovaa mekaanista rasitusta ne eivät kestä. Lastulevyinen sohvapöytä voi mennä yhdestä potkusta aivan paskaksi siinä missä umpipuinen vastaava ei ole moksiskaan. En pidä Ikean tuotteita mitenkään poikkeuksellisen huonoina. Vähän heppoisina toki. Hinta-laatusuhteeltaan minusta ne ovat ihan ok.

Kotimaiset tuotteet yleensä ovat hintansa väärtejä yhtä poikkeusta lukuun ottamatta. Poikkeus on Suomi-Soffa. Olen muutaman Suomi-Soffan purkanut ja en voi kuin ihmetellä. Kantavissa rakenteissa liian ohutta lastulevyä naulaimella hätäisesti koottuna. Repsottavia liitoksia, huolimattomasti turattua verhoilua. Ihan kuin kokoonpano olisi tehty kännissä.

Toki kaikissa sohvissa ei varmaan tilanne ole yhtä lohduton, mutta rohkenen suositella: Älkää pirussa ottako edes ilmaiseksi Suomi-Soffaa! Joudutte sen kuitenkin omalla kustannuksella viemään kaatopaikalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös