Hukatut potentiaalit – Mitäs susta olisi voinut tulla?

  • 4 930
  • 51

Fordél

Jäsen
Nyt kun elämää alkaa olla eletty sen verran paljon, että suurimmat suuntaviivat on jo vedetty, on tullut pohdittua, mitä kaikkea itsestä olisikaan voinut tulla.

Jos unohdetaan tylsät perusammatit niin mussa olisi ollut potentiaalia ja voinut tulla:

1. Rock/pop-musiikin säveltäjä/tuottaja
Nuoruudessa tuli soiteltua aika paljonkin skittaa ja bassoa. Musiikki, sen kuuntelu ja soittaminen, oli pari vuosikymmentä lähes koko elämä. Ymmärsin jo aika aikaisessa vaiheessa sen, että musta ei tule huippusoittajaa. Ei riittänyt kärsivällisyys tekniikan treenaamiseen ja tiluttelut ei kiinnostanut. Eikä kiinnostanut erityisesti esiintyminenkään ja keikkailu.

Sen sijaan mua kiinnosti musiikin teko ja säveltäminen. Siihen riitti intoa ja sitä tuli tehtyä. Skitankin kanssa jaksoin muiden biisien opettelun sijaan aina vain lähinnä kehitellä omia biisejä. Suurimmat fiilikset tuli musassa aina siitä, kun sai jonkun hyvän riffin aikaan ja alkoi siitä väsäämään koko biisiä sekä etenkin kun sai kuulla biisiraakileen ensimmäistä kertaa bändin soittamana. Silloin meni iho aina kananlihalle.

Uskallan sanoa, että mulla on ihan ok korvaa ja tajua hyville, tarttuville melodioille ja biiisien sisältämille pikkujutuille. Kiinnitän niihin edelleen paljon huomiota ja pohdin biiseissä, miten ite olisin tietyn kohdan tehnyt, jos se on musta jäänyt puolitiehen.

Vakaasti uskonkin, että jos vain ois alkanut kunnolla panostamaan nimenomaan musiikin tekemiseen, hankkinut kunnon kamat sitä varten ja opetellut niiden käytön niin musta olisi voinut tulla ihan ok rock/pop-musiikin säveltäjä tai tuottaja. Mitään Teemu Brunilan tai Tuomas Holopaisen tyyppistä hittitehtailijaa musta ei varmastikaan olisi tullut, mutta joku pari kolme astetta mitättömämpi tapaus.

2. Futismaalivahti
En ole liikunnallisesti erityisen lahjakas, mutta mulla on hyvät refleksit ja hyvä taito lukea peliä. Paljon tuli pelailutua lapsena pihapelejä ja aina yleensä maalilla, oli kyseessä futis tai pihalätkä. Aina seurasin molemmissa lajeissa veskojen pelaamista. En kuitenkaan koskaan tohtinut lähtemään harrastamaan kumpaakaan lajia kunnolla mihinkään jengiin, koska olin hyvin ujo. Vasta aikuisiällä tuli kokeiltua ekaa kertaa veskan hommia ja kyllähän sitä huomasi, että mulla oli potentiaalia. Mutta toki kun koskaan ei ollut kukaan opettanut mitään tekniikoita niin tietyt rajat tuli siltäkin kannalta vastaan.

Tää on toki todella suurta jossittekua, nutts Jmjos olisi jo pienestä pitäen tullut treenattua futista maalilla niin ehkä ihan kaiken menessä nappiin ja jos motivaatio olisi riittänyt oisin voinut olla max. ok kansallisen tason futisveska tai ainakin kolkuttelemassa niitä ovia. Pääkoppa ja voitontahto ei olisi varmastikkaan riittänyt pidemmälle, todennäköisesti ei tietenkään edes tuollekkaan tasolle, mutta potentiaalia olisi ollut.

Mitäs hukattuja potentiaaleja muut tunnistavat itsessään?
 
Viimeksi muokattu:

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Minusta olisi voinut tulla

1. Ihan kai ok pesäpalloilija, tuli höntsäilijä.
2. Kitaristi, tuli punkin rämpyttäjä.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Minusta olisi voinut tulla huomattavasti parempi ruotsin kielessä, sillä olisin keskiarvollani päässyt Siuntion lukioon. Sen sijaan valitsin Malmin lukion.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Näyttelijä

Aloitin teatteriharrastuksen ala-asteikäisenä 90-luvun alussa. Ja ilokseni heti elämäni toinen rooli oli päärooli kesällä 1992 (vaiko 1993, en edes muista) porilaisen kesäteatterin näytelmässä Vaahteramäen Eemeli.. eli siis itse Eemeli. Tämän mainitsen erikseen, koska kyseessä oli niin tärkeä elämäni virstanpylväs. Näytelmän ohjasi tuolloin jo eläkeikäinen teatteriohjaaja, ja muistan kun hän sanoi minulle, että sinä olet yksi lahjakkaimpia lapsinäyttelijöitä mitä olen koskaan nähnyt. Se oli todella paljon sanottu lapsen itsetunnolle, ja muistankin miten tuolloin päätin, että minusta tulee isona näyttelijä..

Siitä teinkin sitten aktiivisesti teatteria noin 25-vuotiaaksi asti käytännössä tauotta, vähän jopa "puoliammattimaisesti" esimerkiksi esiintyjänä erilaisissa nuorten kulttuuriprojekteissa, joista siis sai jopa rahallista korvausta. Mutta lukiossa ollessa sitten kuitenkin muutin mieleni, etten haluakaan ammattinäyttelijäksi kun aloin hahmottaa myös niitä ammatin huonoja puolia. Ristiriitaista kyllä, hain silti ylioppilaskeväänä opiskelemaan Turun taideakatemiaan esittävän taiteen koulutusohjelmaan, vaikka olin oikeastaan jo tehnyt päätöksen etten edes halua alalle. Putosinkin sitten kolmannessa vaiheessa, ja lähdin muihin nykyisiin ihmisläheisiin hommiin..
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minusta olisi voinut tulla päihderiippuvainen, jos en olisi saanut kasvaa alkoholittomassa perheessä ja ympäristössä. Sen verran voimakkaaksi olen addiktioherkkyyteni havainnut, että olen jopa aika varma asiasta.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Maailma menetti minussa saakelinmoisen ampumahiihtäjän. Ei olisi tarvinnut kuin opetella hiihtämään ja ampumaan.

Koulun hiihtokisoissa saatoin parhaimmillani yltää tulosliuskalla puolivälin paikkeille, mutta silloin piti olla hirmuisen liukkaat waxit suksissa ja hernekeitossa lujasti sattumia. Yleensä lykin häntäpäässä maaliin ja hävisin voittajalle puoli päivää. Muistan, että sivakoinnin ohessa oli antoisaa tarkkailla, löytyykö ladun varrelta jäniksenjälkiä tai muuta mukavaa.

Ampuminen sujui jo huomattavasti hiihtoa paremmin, varsinkin jos ase oli oikea. Haulikolla räkätti tipahti omenapuusta huomattavasti todennäköisemmin kuin neuvostovalmisteisella pienoiskiväärillä. Kun haulikolla täräytti oksalta vittuilevaa lintua päin näköä alle 10 metristä, niin tulipa sylttyä! Eikä 80-luvulla niin paheksuttu, jos syrjäkylillä joku keskenkasvuinen harvensi vahinkolintupopulaatiota milloin milläkin ampuma-aseella. Nyttemmin istuttaisiin kriisipalavereissa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Jos olisin ryhtynyt suunnistajaksi, niin olisin varmasti vaikuttanut käänteentekevällä tavalla mm. lämpökameroiden kehitykseen. Leikkaaminen, ei siis ihmisten, vaan videonauhan vaikutti joskus todella kivalta ja mielenkiintoiselta ja ylipäätään, jos olisin uskaltanut tehdä kerran päätöksiä asuinpaikan suhteen, olisin todennäköisesti suuntautunut telkkarin, tai ylipäätään liikkuvan kuvan puolelle. Noh, nyt tuotetaan erilaisia ääniä sitten, ei kehon.
 

axe

Jäsen
Mulle liikunnanopettaja sanoi, että hänen oppilaistaan oli siihen mennessä tullut yksi huippujalkapalloilija ja musta tulisi toinen. Edelleen olen kuitenkin sellaisen sata A-maaottelua perässä sitä toista kaveria ja alkaa pikkuhiljaa tuntua, että en koskaan yllä siihen potentiaaliin.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Mä olin ihan varma että musta tulee uusi Ritari Ässä ja viiletän hienolla Pontiac Trans AM autolla.
No nyt näistä haaveista on mennyt reilut 35vuotta. Todellisuudessa mä ajelen Mercedes Benz farmarilla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mä olin ihan varma että musta tulee uusi Ritari Ässä ja viiletän hienolla Pontiac Trans AM autolla.
No nyt näistä haaveista on mennyt reilut 35vuotta. Todellisuudessa mä ajelen Mercedes Benz farmarilla.
Jos sulla on Mersun helmapelleissä kittiä, niin aika lähelle olet päässyt.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vedin ala-asteen, yläasteen ja lukion läpi tekemättä käytännössä kertaakaan läksyjä tai lukematta kokeisiin. Silti kirjoitin ylioppilaaksi M:n paperein. Jos en olisi ollut niin laiska vaan olisin oikeasti opiskellut, olisin varmaan laudaturin papereilla kävellyt sisään oikikseen ja olisin juristi. Nyt olen vain perus virkamies. Tosin ihan tyytyväinen tähänkin olen. Yhtä laiska olen edelleenkin. Saatana.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Täällä moni menee taiteen ja urheilun pariin, mutta laskeudun itse vähän toiselle tasolle.

Näin eläkeläisenä ehtii miettiä liiaksi kaikkea. Olen lähiaikoina keksinyt parikin alaa, jonne olisin voinut hakeutua.

Kuuroille kirjoitustulkki. Seuraan toisinaan luentoja, joissa kirjoitustulkit tulkkaa puhetta valkokankaalle. Voisin tykätä tuosta. Olen aika luonnostaan oppinut nopeaksi konekirjoittajaksi. Aloitin jo aika junnuna kirjoittamaan tietokoneella erilaisia päiväkirjatekstejä ja jonkinlaisia novelleja. Konenäpyttely on kivaa. Miksi en siis ole vaikka sanelunpurkaja? Tuohonkaan ei pitkä matka olisi ollut, sairaalassa on tullut työskenneltyä, mutten tuollaiseen koukkuun tarttunut.

Kääntäjä. Yliopisto-opinnot ei itseä houkutellut, mutta nyt kun mietin innostustani kieliin, olisi pitänyt osata kysellä tuosta enemmän. Tuo edellä mainittu konenäpyttely ja kieli-innostus olisi ollut helppo yhdistää vaikka kirjojen parissa. Olen aina ollut ahkera lukijakin. Olisin ehkä jaksanut panostaa lukiovalintaan ja kirjoituksiin, jos olisin tämän keksinyt ajoissa. Yläasteeni ei tässä ollut ehkä mikään antoisin, ja minuakin kun pidettiin hieman "vajaana". Ja samoin tuo kuurojen tulkkihomma, ei kouluissani osattu kertoa, missä alaa voisi ehkä opiskella. Nyt sen tiedän, ja tuossahan aika lähellä se olisi, jos vielä innostun. Toki ei ysärinä myöskään ymmärretty vielä tietokoneiden päälle, olin vähän edellä tuossa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mielenterveysongelmaisen, sekä alkoholi- ja lääkeriippuvaisen äidin lapsena minusta olisi voinut tulla jotakin hyvin ikävää, tai ainakin elämäni olisi voinut olla erittäin synkkä. Olen kuitenkin nyt aikuisena normaalisti työssäkäyvä ja parisuhteessa elelevä ukkeli, ja elämä on muutoinkin järjestyksessä niin olen mielestäni hoitanut asiani hienosti lähtökohdat huomioon ottaen. Siksi en mieti, olisinko voinut olla jotain "enemmän", sillä en voi olla kuin tyytyväinen itseeni. Toisenlainen lopputulema olisi voinut olla hyvin mahdollinen.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Ei sitten yhtään mitään. Nyt sentään tuli...niin joo, ei sittenkään mitään.
 

444

Jäsen
Vedin ala-asteen, yläasteen ja lukion läpi tekemättä käytännössä kertaakaan läksyjä tai lukematta kokeisiin. Silti kirjoitin ylioppilaaksi M:n paperein. Jos en olisi ollut niin laiska vaan olisin oikeasti opiskellut, olisin varmaan laudaturin papereilla kävellyt sisään oikikseen ja olisin juristi. Nyt olen vain perus virkamies. Tosin ihan tyytyväinen tähänkin olen. Yhtä laiska olen edelleenkin. Saatana.
Tämä on kuin omalta näppikseltä. Ala-asteella oli turhan helppoa, kun jo ykkösluokalla tein neljännen luokan tehtäviä ja lukemaan olin oppinut aiemmin. Yläasteella meno ei paljon muuksi muuttunut, vaikka opettajat jaksoivat mussuttaa tekemättömistä läksyistä. Päättötodistuksessa reilun ysin keskiarvo, silti päätin mennä fyysisesti lähimpään lukioon, koska sinne suurin osa kavereistakin meni. Lukiossa sitten jo vähän tietyissä aineissa, esim. pitkässä matematiikassa ja fysiikassa, tökki kun en koskaan ollut opetellut tekemään läksyjä, ja nyt ei enää pärjännyt pänttäämättä. Ylioppilaaksi silti lukematta M:n papereilla. Jos olisi koskaan ollut motivaatiota opiskeluun, niin musta olisi ehkä tullut muuta kuin tylsä tradenomi. Ylemmän amk:n aloitin, mutta sitten iski avioero ja muutto toiselle paikkakunnalle, ja kuulemma etänä ei voinut opiskella. Se siitä sitten. Ei napannut ajaa työpäivän päätteeksi 200km koululle ja takaisin.
Virkamiestäkään musta ei koskaan tullut, mutta silti hyvin omillaan toimeen tuleva palkollinen. Laiska kuin mikä edelleen, mutta sovitut työt tulee tehtyä aina ennen aikarajaa. Usein pitkää päivää juuri ennen aikarajaa painamalla. Kuten aina ennenkin. Parempi motivaatio olisi voinut siivittää vaikka mihin, mutta en jaksa murehtia hukattua potentiaalia. Mieluummin nautin vapaa-ajasta niillä resursseilla, mitä on käytössä ja annan muiden hoitaa uraohjuselämän. Aidosti kiinnostaviin asioihin suhtaudun intohimoisesti, työntekoon en niinkään. Kunhan asuntolaina lyhenee ja leivän päälle löytyy muutakin kuin marketin halvinta voin korviketta, niin se riittää.

Muistan kun ala-asteella opettaja kysyi, että mitä susta tulee isona, niin vastasin, että tähtitieteilijä tai taksikuski. Oli siinä 8-vuotiaalla tavoitteet kohdallaan.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Minusta olisi voinut tulla upporikkaan saksalaisen perijättären poikaystävä/gigolo, pyydettiin, rukoiltiin hartaasti, mutta ei ihan kantti riittänyt jäädä Berliiniin ja palasin Suomeen kesätöihin TVL:lle.

Olisin varmaan eläinlääkäri, jos kestäisin veren näkemistä paremmin.
Eläinlääkäri oli minunkin lapsuuteni/nuoruuteni haave, mutta laiskuus koulussa ja urheiluharrastukset vaativat veronsa ja tulikin (vahingossa) insinööri.
Sikäli hyvä, ettei tullut eläinlääkäriä, sillä olisin joutunut maksamaan itseni kipeäksi korvauksia ja istunut vankilassakin muutamaan otteeseen törkeistä pahoinpitelyistä eläinten kaltoinkohtelijoita kohtaan - insinöörinä en pahoinpidellyt kuin korkeintaan itseäni... henkisesti...
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Elokuvaohjaaja/käsikirjoittaja/tuottaja. Lapsesta asti ollut kova palo elokuvaan. Opiskelin alaa ja monet koulukavereista työllistyi kaikenlaisin tavoin. Ehkä minäkin olisin voinut johonkin taiteelliseen tehtävään valmistua, se olisi periaatteessa ollut ihan mahdollista. En ole kuitenkaan mitenkään katkera, koska vointi ei olisi koskaan riittänyt niin raskaisiin töihin. Näin on ihan hyvä. Saan kuitenkin kirjoittaa elokuva-arvosteluita, joten jollain tavalla olen aina kulttuurimenoissa mukana toteuttamassa itseäni. Olen ollut jopa itsensä Tapani Maskulan opissa, mitä ei olisi aikanaan uskonut tapahtuvan missään todellisuudessa.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Hauska ketju. Ihmisethän löytävät itsestään yleensä vaikka mitä hukattua potentiaalia tyyliin "minusta olisi voinut tulla maailman kovin kitaristi jos olisin harjoitellut (12 tuntia päivässä)". Tämä ei ole oikeasti menetettyä potentiaalia vaan myös sinnikkyys työntekoon on lahjakkuutta. Jos se puuttuu, ei varmasti pääse huippu-urheilijaksi tai huippumuusikoksi (tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta).

Joskus kuitenkin voi olla tilanteita, joissa todellinen potentiaali jää esim. jonkin tragedian tai yhteiskuntaan liittyvän rakenteellisen syyn vuoksi realisoitumatta. Itse ajattelen asian olevan kohdallani päinvastoin. Synnyin köyhään perheeseen olemattomalla työmoraalilla ja heikolla keskittymiskyvyllä varustettuna. Olin kuitenkin utelias ja rakastin kirjoja. Ilmainen laadukas koulu tarjosi paljon tyydytystä tiedonnälkään (huolimatta siitä, etten koskaan tehnyt esim. läksyjä) ja vieressä ollut kirjasto tarjosi rajattomasti lukemista niin fiktio- kuin faktapuolellekin. Teini-ikään mennessä olin jonkinlainen itseoppinut monen asian "vähäntuntija", mistä seurasi haku yliopistoon ja historioitsijaksi opiskeleminen.

Olen siis pystynyt käyttämään potentiaalini lähtökohtiin nähden poikkeuksellisen hyvin. Jossain muunlaisessa järjestelmässä/muunlaisissa olosuhteissa olisin päätynyt todennäköisesti heikompaan asemaan kuin mihin olen Suomessa päässyt.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Ei tullut liigavalmentajaa minusta, piti tyytyä touhuamaan noiden junioreiden parissa. Ei siinä, arvokasta työtä sekin, vaikkei siitä arvostusta ja kiitosta saakkaan. Hyvä minä siinä hommassa kuitenkin olin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olin ahkera ja innokas musiikissa, urheilussa ja koulunkäymisessä.

Olin jokaisessa noista sellaista harmaata keskitasoa että mitään jossiteltavaa ei jäänyt kun rajoitin löi vastaan. Kivaa oli silti.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Olin penskana tosi hyvä futaaja mut vanhempien kiinnostus oli kaikkialla muualla kuin lapsen harrastuksessa joten se loppui siihen kun ei sen ikäisellä penskalla ollu rahaa lisenssiin ym.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ai niin, musajuttuja. Mutsi ei suostunut hankkimaan rumpuja ja täysin hysteerinen lastenvihaaja-musaopettaja, sekä opettajakunnan hellimä ajatus siitä, että musaluokalle pääsee vain Mozartin tasoiset oppilaat, tuhosi lopunkin innostuksen. Tai ei ne innostusta musiikkiin tuhonneet, koska minusta tuli ahkera keikoilla kävijä, levyharrastaja, dj, sekä tapahtumajärjestäjä, mutta soittamiseen kylläkin. Enkä mä nyt mutsiakaan mistään syytä. Lapsuudenkodissa on aina tuettu sitä mitä nyt olen päähäni saanut harrastaa, mutta ehkä koulun pedagogiikka ei nyt tukenut tätä. :) Noh, nyt sitten vanhempana olen koittanut ottaa takaisin mitä otettavissa on ja pimpotella menemään pienin, mutta horjuvin askelin.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jokusilla paremmilla valinnoilla olisi voinut attepentikäismäisen uran kiekossa tehdä. Sinänsä asian kanssa pystyy hyvin elämään kun kaikki ollut omia valintoja eikä ole tarvetta katkeruuteen, parhaiten pärjänneiden joukkuekavereiden tasoon ei olisi ollut mahdollisuutta edes tuurilla ja pelin vaatimukset olisi uran aikana muuttunut liikaa pitkään pääsarjauraan.

Ammattirikollisen uraa olen pitänyt nyt viimeiset 15v tauolla mutta varmaa lopetuspäätöstä en ole tehnyt, valitettavan paljon lahjoja olisi tuohon hommaan. Olkoot ainakin vielä jokusen vuoden tauolla.

Kohtuullinen kapiainen olisin voinut olla mutta en ole, koska en ole. Olisi ollut useammalla ikäluokalla vittumaisia hetkiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös