HPK - ry vaiko oy?

  • 23 399
  • 229

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti HN
Nii-in... Pienenkin on helppo ostella ja tuhlailla, kun toimii aatteellisena yhdistyksenä osakeyhtiöiden liigassa. Eipähän tarvitse jokaista menoa ja tuloa kirjata ihan niin pilkun päälle kuin tiukemmilla säädöksillä sidottujen oikeiden liikeyritysten.

Osuit muuten naulankantaan, eihän Oy-asiassa juuri muuta eroa olekkaan, kuin menojen ja tulojen pimentämisen helppous Ry puolella.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti HN
Nii-in... Pienenkin on helppo ostella ja tuhlailla, kun toimii aatteellisena yhdistyksenä osakeyhtiöiden liigassa. Eipähän tarvitse jokaista menoa ja tuloa kirjata ihan niin pilkun päälle kuin tiukemmilla säädöksillä sidottujen oikeiden liikeyritysten.

Mitä, Hervanta? Onko sinulla meille jotain kerrottavaa? Jos ei, olisikohan tuon (katkeran?) viestin ehkä voinut jättää kirjoittamatta?
Vaikka nimimerkin takaa kirjoitteleekin, voisin heittää sinulle ystävällismielisesti pienen vihjeen: tuollaisten juttujen suoltaminen vailla mitään todellisuuspohjaa saattaapi ennemmin tai myöhemmin osoittautua vaaralliseksi.
Vai tarkoititko tuolla kenties sittenkin vain omia bisneksiäsi? :)
 
F

Flonaldo

Viestin lähetti HN
Nii-in... Pienenkin on helppo ostella ja tuhlailla, kun toimii aatteellisena yhdistyksenä osakeyhtiöiden liigassa. Eipähän tarvitse jokaista menoa ja tuloa kirjata ihan niin pilkun päälle kuin tiukemmilla säädöksillä sidottujen oikeiden liikeyritysten.

Sopii sitten taas kertoa meille tyhmyreille, jotta mitenkä HPK huijaa kirjanpidossa? Ja ilmeisesti aiheen experttinä voit kertoa ihan lainopillisesti kuinka ry:n on helpompaa rikkoa lakeja? Sekä tietysti voit kertoa kuinka tilintarkastajat on lahjottu - sekä siinä sivussa tietysti myös SM-liiga ja Helkovaara?
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
By the way, miksi HPK ei ole yhtiöitynyt, vaikka kaikki muut liigaseurat ovat?
Itse en muista kuulleeni/lukeneeni mistään mitään, joten voisiko joku Kerhon asioista paremmin tietävä valaista?
 
F

Flonaldo

Viestin lähetti Ande
By the way, miksi HPK ei ole yhtiöitynyt, vaikka kaikki muut liigaseurat ovat?
Itse en muista kuulleeni/lukeneeni mistään mitään, joten voisiko joku Kerhon asioista paremmin tietävä valaista?

Kysymyshän kuuluu pikemminkin "Miksi olisi?" Suurimmalta osalta liigaseuroista toiminnan siirtäminen osakeyhtiöille sekä tähän liittyneet osakeannit eivät menneet ihan putkeen. Ja kun liigahallitus kerran ei ole asettanut mitään aikarajaa - tai edes esittänyt järkeviä perusteita nopealle yhtiöittämiselle -, niin täällä mennään vielä ry:llä. Minun tekemäni haastattelu HPK:n toimitusjohtajan Risto Korpelan kanssa löytyy täältä ja tässä on osa siitä haastattelusta.

ML: Siitä päästiinkiin tuohon yhdistyspuoleen. Eli HPK on yhä ainoana liigajoukkueena rekisteröitynä yhdistyksenä. Millä aikataululla muutos osakeyhtiöksi on tulossa ja mitä selvitettäviä asioita siihen vielä liittyy?

RK: Kyllä se siis varmaankin tulevaisuutta on. Sehän on aina silloin tällöin pompannut esiin tämä meidän yhdistyksenä toimiminen. Tosin ne velvoitteet esim. verottajaa kohtaan ei siitä juurikaan muutu. Mehän toimitaan arvonlisäveron piirissä, se kriteerihän me täytetään. Eli me emme sinällään ihan pelkkänä aatteellisena yhdistyksenä toimita. Meillä ei ole aikataulua sille. Meillä on edelleenkin työ käynnissä sen yhtiöitymisen suhteen. Se tausta-ajatus on kuitenkin koko ajan, että tätä tehdään tälle koko maakunnalle. Tässä ei sellainen bisneksen haku ja bisneshenki ole, että täytyisi HPK:sta saada sellainen yhtiö, joka tuottaa valtavia voittoja. Se on sangen vaikeata.

Kuitenkin täytyy muistaa, että me ollaan kilpaurheilussa mukana. Ei bisneselämässä mukana sillä lailla mitä se on pohjimmiltaan. Toki talousasiat täytyy olla kunnossa. Kyllä minä sanoisin, että ihan loistava taloudellinen suoritus Kärpiltä – ja tietysti myös urheilullinen menestys oli aivan loistava heiltä. Ja se toi tietysti sitten taloudellista menestystä vielä enemmän kuin mitä he edes itse varmasti odottivat. Se että siellä on sitten osinkoja jaettu, niin sanotaanko että se ei ole kovin yleistä. Ei muut liigayhtiöt ole sitä tehneet. Kyllä se tahtoo mieluummin kääntyä niin päin, että sitten kun saat sitä voittoa ja niitä taloudellisia resursseja parannettua, niin kyllä ne yleensä siirretään sinne kilpailulliselle puolelle, jotta olisit kilpailussa mukana edelleenkin.

Jo tämä kilpailuhenkisyys aiheuttaa sen ettei tästä sellaista suoranaista bisnestä välttämättä ole mahdollisuuskaan saada aikaiseksi – ja vallankaan Hämeenlinnassa. Se varmaankin jossain vaiheessa tulee vastaan se yhtiöittäminen, mutta se että missä muodossa ja millä lailla, niin nämä kysymykset on meille vielä avoimia. Ja se on tietysti ihan taloudellinen kysymys. Me halutaan kuitenkin pitää tämä yhdistys, niin että siinä vaiheessa kun lähdetään yhtiötä rakentamaan meillä on puhdas pöytä. Sillä ei ole ajallista suunnitelmaa, että esimerkiksi kahden vuoden päästä HPK olisi yhtiö. Niin tarkkoja suunnitelmia meillä ei ole. Varmaankin se on tulevaisuutta.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Flonaldo


Kysymyshän kuuluu pikemminkin "Miksi olisi?" Suurimmalta osalta liigaseuroista toiminnan siirtäminen osakeyhtiöille sekä tähän liittyneet osakeannit eivät menneet ihan putkeen. Ja kun liigahallitus kerran ei ole asettanut mitään aikarajaa - tai edes esittänyt järkeviä perusteita nopealle yhtiöittämiselle -, niin täällä mennään vielä ry:llä. Minun tekemäni haastattelu HPK:n toimitusjohtajan Risto Korpelan kanssa löytyy täältä ja tässä on osa siitä haastattelusta.


Fonaldo,

Ihan tyypillinen kerho vastaus tähän kysymykseen tuo "Miksi olisi?"
Mutta oletko todellakin ajatellut miksi ei? Mitä muuta haittoja löydät Oy-pohjaisesta toiminnasta. Ylimääräisiä kuluja ei ole, niihin et voi kantaasi perustella. Joten jonkun mielestä ei vaan ole järkevää muutta toimintaa Ry:stä Oy-pohjalle, joten jos voit perustella tuota kantaasi jotenkin niin moni on varmaan valmis kuuntelemaan!
 
F

Flonaldo

No minähän en voi väittää tietäväni HPK:n johdon syitä, joten kirjaanpa vain omia syitäni. Koen vaan hieman hulluksi sen, että tässä tilanteessa minun - ja yleisesti HPK:n - pitäisi perustella miksi halutaan pysyä yhdistyksenä. Koska kaikki ulkopuoliset tahot yrittävät pakottaa HPK:n hoitamaan toimintaa oy:nä, niin ainakin minun järjenjuoksuni mukaan silloin muiden pitäisi esittää argumenttinsa meille yhtiömuodon muuttamisen puolesta.

* Talkootyö. Osakeyhtiö ei voi hyödyntää talkootyötä samoin kuin ry. Lähes kaikki hallin toiminnot liigapeleissä toimivat talkoovoimin: järkkärit, lipunmyyjät, kaljanmyyjät.

* Osakeyhtiön tappiottomuusvaatimus. Oy ei voi tehdä useampana tilikautena peräkkäin persnettoa ilman, että ilman erityistoimia päätyisi selvitystilaan. Nyt HPK:lla on mahdollisuus tehdä ry:nä vaikkapa kolmena tilikautena perätysten sinänsä merkityksettömiä parin sadantonnin tappioita.

* Imago. HPK on Hämeenlinnan ja vaikutusalueen yhteinen juttu. Ei kenenkään makkarikeisarin tai Hjalliksen leikkikalu. Ry:nä toimiminen korostaa tuota imagoa pienestä, paikallisesta urheiluseurasta, joka tarjoaa kaupunkilaisille viihdettä.

* Muiden tarkkailu. Suurin osa liigaseuroista siirsi toimintansa hiljattain oy:n pyöritettäväksi. Osakeanneista on saatu jo monenlaisia kokemuksia. Nyt sitten odotellaan miten toiminta lähtee muilla seuroilla todellisuudessa pyörimään, kun taustalla onkin oy. HPK saa jatkuvasti infoa siitä miten muut ovat tehneet asioita ja pystyy näiden kokemusten perusteella tekemään kenties parempia ratkaisuja. Toinen vaihtoehto olisi tietysti hätiköidä päätä pahkaa ja mokailla huolella siinä sivussa - siitähän esimerkkejä löytyy.

Eihän siitä nyt mitään pitkää listaa tullut eivätkä syyt ole mitenkään erityisen painavia. Mutta. Nyt sitten toivoisin sinun listaavan vastavuoroisesti ne kaikki syyt minkä vuoksi HPK:n kannattaisi siirtää toimintansa oy:lle. Ja syyksi ei kelpaa "no kun kaikki muutkin".
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Fonaldo,

Voisi tietysti kysyä miksi HPK, joka viimeisenä porukasta lipesi Oy-hommasta nyt sitten "hyötyy" muita löysemmästä kontrollista kuten itsekkin tuossa perustelussasi totesit "Voi tehdä useampana tilikautena tappiota...". Eikä pelkästään tappiota, vaan Ry:n on Oy:tä helpompi järjestellä esim. rahoitustaan, rumasti sanottuna vaikka "pimeällä rahalla" kuin Oy:n koska Ry:ten kontrolli on suorastaan satunnaista esim. verotarkastusten muodossa.
Onko sinusta oikein, että toisilla on kontrolli ja toisilla ei. Kuten olemme huomanneet HPK ei millään voi pysyä julkisesti ilmoittamissaan budjeteissaan ilman ylimääräistä rahoitusta jota julkisesti ei ilmoiteta. En tietenkään voi tätä väitettä perustella mitenkään muuten kuin HPK:n halulla suojella omaa RY-pohjaa.
Tämä on siis minun henkilökohtainen johtopäätös asiasta.
 
F

Flonaldo

huli12,

Vastasin oikein kiltisti kysymyksiisi ja vastavuoroisesti pyysin sinua vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Et vastannut siihen millään tapaa, mutta sen sijaan nyt vaadit vastauksia entistä naurettavimpiin kysymyksiin. Voisitko ystävällisesti vastata kysymykseeni, ktos.

Voisi tietysti kysyä miksi HPK, joka viimeisenä porukasta lipesi Oy-hommasta nyt sitten "hyötyy" muita löysemmästä kontrollista kuten itsekkin tuossa perustelussasi totesit "Voi tehdä useampana tilikautena tappiota...". Eikä pelkästään tappiota, vaan Ry:n on Oy:tä helpompi järjestellä esim. rahoitustaan, rumasti sanottuna vaikka "pimeällä rahalla" kuin Oy:n koska Ry:ten kontrolli on suorastaan satunnaista esim. verotarkastusten muodossa.

Kyllä tyylikkäästi surffataan eteenpäin ilman faktan faktaa. Millä tavoin HPK lipesi oy-hommasta? Miten HPK järjestelee rahoitustaan pimeällä rahalla? Millä tavoin jonkun SM-liigajengin oy:n kontrolli on tarkempaa kuin HPK:n ry:n?

Onko sinusta oikein, että toisilla on kontrolli ja toisilla ei. Kuten olemme huomanneet HPK ei millään voi pysyä julkisesti ilmoittamissaan budjeteissaan ilman ylimääräistä rahoitusta jota julkisesti ei ilmoiteta. En tietenkään voi tätä väitettä perustella mitenkään muuten kuin HPK:n halulla suojella omaa RY-pohjaa.
Tämä on siis minun henkilökohtainen johtopäätös asiasta

Ei, sellainen ei olisi oikein. Mutta jos nyt tietäisit yhdenkin faktan, niin tietäisit myös, että HPK-Edustusjääkiekko ry:n kohdalla kontrolli on täsmälleen samanlainen kuin millä tahansa muulla liigajoukkueella. HPK on verovelvollinen siinä kuin mikä tahansa muu liigaseura ja alv-paperit menevät verottajalle. Tilintarkastaja käy HPK:n kirjanpidon läpi. Sen jälkeen paperit menevät liigalle, joka tarkastaa ne. Minkälainen lisäkontrolli on oy:llä? Ovatko SM-liiga, Helkovaara ja tilintarkastajat HPK:n taholta lahjottuja? Ja jos ovat, niin miksi SM-liiga on tällaiseen suostunut? "Kuten olemme huomanneet...". Ketä ovat me? Miten ja missä olette tällaisen huomanneet? Mistä ylimääräinen rahoitus tulee, miksi sitä ei ole ilmoitettu budjetissa, miten se on pystytty salaamaan? Miten päädyit tällaiseen johtopäätökseen, mihin faktoihin se perustuu?

Minä esitin tuossa useampia syitä siihen miksi HPK on yhä ry. Ohititko sinä ne kaikki edes miettimättä ja yksinkertaisessa mielessäsi päätit, että ry:nä pysymiseen voi olla ainoastaan yksi syy: huijaaminen?
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Flonaldo
No minähän en voi väittää tietäväni HPK:n johdon syitä, joten kirjaanpa vain omia syitäni. Koen vaan hieman hulluksi sen, että tässä tilanteessa minun - ja yleisesti HPK:n - pitäisi perustella miksi halutaan pysyä yhdistyksenä. Koska kaikki ulkopuoliset tahot yrittävät pakottaa HPK:n hoitamaan toimintaa oy:nä, niin ainakin minun järjenjuoksuni mukaan silloin muiden pitäisi esittää argumenttinsa meille yhtiömuodon muuttamisen puolesta.

* Talkootyö. Osakeyhtiö ei voi hyödyntää talkootyötä samoin kuin ry. Lähes kaikki hallin toiminnot liigapeleissä toimivat talkoovoimin: järkkärit, lipunmyyjät, kaljanmyyjät.

* Osakeyhtiön tappiottomuusvaatimus. Oy ei voi tehdä useampana tilikautena peräkkäin persnettoa ilman, että ilman erityistoimia päätyisi selvitystilaan. Nyt HPK:lla on mahdollisuus tehdä ry:nä vaikkapa kolmena tilikautena perätysten sinänsä merkityksettömiä parin sadantonnin tappioita.

* Imago. HPK on Hämeenlinnan ja vaikutusalueen yhteinen juttu. Ei kenenkään makkarikeisarin tai Hjalliksen leikkikalu. Ry:nä toimiminen korostaa tuota imagoa pienestä, paikallisesta urheiluseurasta, joka tarjoaa kaupunkilaisille viihdettä.

* Muiden tarkkailu. Suurin osa liigaseuroista siirsi toimintansa hiljattain oy:n pyöritettäväksi. Osakeanneista on saatu jo monenlaisia kokemuksia. Nyt sitten odotellaan miten toiminta lähtee muilla seuroilla todellisuudessa pyörimään, kun taustalla onkin oy. HPK saa jatkuvasti infoa siitä miten muut ovat tehneet asioita ja pystyy näiden kokemusten perusteella tekemään kenties parempia ratkaisuja. Toinen vaihtoehto olisi tietysti hätiköidä päätä pahkaa ja mokailla huolella siinä sivussa - siitähän esimerkkejä löytyy.

Eihän siitä nyt mitään pitkää listaa tullut eivätkä syyt ole mitenkään erityisen painavia. Mutta. Nyt sitten toivoisin sinun listaavan vastavuoroisesti ne kaikki syyt minkä vuoksi HPK:n kannattaisi siirtää toimintansa oy:lle. Ja syyksi ei kelpaa "no kun kaikki muutkin".

Tässä nyt sitten vastaukset, jota olet odottanut vaikka minä kyllä kysyin ensi ja niita vastauksia saadaan varmaan odottaa maailman tappiin jos kerhon tapaan tässä toimitaan.
Eli miksi kerho ei ole muuttanut toimintaansa Oy-pohjalle?

Minun vastaukseni ovat tässä:

kohta 1:
Millä tavalla Oy-pohjainen toiminta estää talkoo toiminnan, minun mielestäni ei millään vaan päin vastoin kun talkootyöntekiällä on muutama osake noin kannatus mielessä takataskussa, pitäisi sen vain lisätä motivaatiota.

kohta 2:
Tässä on juuri se kontrolli asia, joka olisi kerhollakin hyvä olla kun tietyn väliajoin täytyy panna talous kuntoon säästö linjalla (esim. viime kausi) ja seuran johto ei ole käytännössä vastuussa kenellekkään kun tilintarkastaja voi olla vaikka puheenjohtajan vaimo joka ei Oy:ssä onnistuisi. Ja jos ongelmia sitten kuitenkin heikon kontrollin jälkeen löytyy ei osakeyhtiölain tiukemmat rangaistukset ole häiritsemässä.

kohta 3:
Imago... sainpahan hyvät naurut. juuri se mistä kerhofanit eniten pääkaupungin joukkueita parjaavat imagokeskeisyydestä. Onko siinä mitään pahaa että useampi Hämeenlinnalainen tuntisi joukkueensa ihan omaksi omistamalla muutana osakkeen?

kohta 4:
Muita tarkkailemalla on teitin johto todennut, että Ry-pohjalla on omat hyötynsä ja siinä haluavat pysyä.
Ja tätähän minä tässä ajankin takaa ja teidän johtonne ajaa omma asiaansa ja ajttelee omaa napaansa. Pitemmän päälle olisi teillekin hyväksi, että johtonne olisi paremman kontrollin alla kuin nyt ja olisi vastuussa osakkeen omistajille eikä itselleen.

Kysymykseesi "millä tavalla HPK lipesi Oy-hommasta" voin vain vastata, että eipä ole toiminut yhteisten päätösten mukaan, eli on edelleen Ry.

Ja kysyi myös: "Millä tavoin jonkun SM-liigajengin oy:n kontrolli on tarkempaa kuin HPK:n ry:n?". Noh jos toisen toimintaa seuraa tiukempi osakeyhtiölaki ja toisen Ry-lainsäädäntö voi ihan rauhassa töppäillä ja vaikka tunnustaa moka ja selvitä muutamilla päiväsakoilla, ellei sitten asianosaisella ole vaatimuksia, mutta miksi yhdistyksen hallituksella olisi vaatimuksia itseään vastaan.

Fonaldo,
Tässä nyt tämä ja jos on edelleen kysymyksiä voisitko ystävällisesti käyttää minun omaa niminerkkiäni niin ei tule epäselvyyksiä. ihan niinkuin omat etikettisi (noin moderaattorina) edellyttävät.

olen myös selvästi osittanut edellisissä kirjoituksissani, että nämä ovat minun mielipiteitäni enkä ole vättänyt HPK tehneen mitään väärää vaan sen olevä vain RY-pohjalla toimiessa mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
F

Flonaldo

Parahin hultsi14,

Tässä nyt sitten vastaukset, jota olet odottanut vaikka minä kyllä kysyin ensi ja niita vastauksia saadaan varmaan odottaa maailman tappiin jos kerhon tapaan tässä toimitaan.
Eli miksi kerho ei ole muuttanut toimintaansa Oy-pohjalle?

Kyllä, sinä kysyit ensin. Ja minä vastasin. Jos haluat HPK:lta vastauksia, niin voinet soittaa Pallokerhon toimistolle pyhien jälkeen ja pyytää toimitusjohtaja Korpelan linjan päähän vastaamaan kysymyksiisi. En nimittäin usko, että Riiva tänne meitin hiekkalaatikolle tulee kommentoimaan.

Minä olen yhä sitä mieltä, että muiden tahojen - kuten tällä kohtaa sinun - pitäisi esittää perusteluja sille miksi nykyistä erittäin hyvin toimivaa toimintatapaa pitäisi muuttaa, eikä suinkaan niin että minun - ja HPK:n - pitäisi perustella miksi sitä ei pitäisi muuttaa.

kohta 1:
Millä tavalla Oy-pohjainen toiminta estää talkoo toiminnan, minun mielestäni ei millään vaan päin vastoin kun talkootyöntekiällä on muutama osake noin kannatus mielessä takataskussa, pitäisi sen vain lisätä motivaatiota.

Oy-pohja jo itsessään estää sellaisenaan talkootoiminnan. Oy:n hyväksi ei voi työskennellä ilman palkkaa, vaan oy:n pitää maksaa työntekijöilleen. Sinä kun tunnut olevan erittäin hyvin perehtynyt yhtiölainsäädäntöön, niin olisin luullut sinun tämän tietävän. Tällä hetkellä HPK maksaa talkootyöntekijöilleen ilmaisilla kahveilla, sisäänpääsyillä, satunnaisilla vieraspelireissuilla yms. Käteisellä maksaminen tulisi kalliimmaksi. Osakkeita ei ole yhdessäkään liigayhtiössä todellakaan myyty yksityishenkilöille yksittäin. HPK:n tapauksessa kaikki oy:n osakkeet tulee omistamaan sitten tulevaisuudessa nykyinen ry. Tämä ei vaatinut kuin luetun ymmärtämistä.

kohta 2:
Tässä on juuri se kontrolli asia, joka olisi kerhollakin hyvä olla kun tietyn väliajoin täytyy panna talous kuntoon säästö linjalla (esim. viime kausi) ja seuran johto ei ole käytännössä vastuussa kenellekkään kun tilintarkastaja voi olla vaikka puheenjohtajan vaimo joka ei Oy:ssä onnistuisi. Ja jos ongelmia sitten kuitenkin heikon kontrollin jälkeen löytyy ei osakeyhtiölain tiukemmat rangaistukset ole häiritsemässä.

HPK:lla ei ollut viime kaudella mitään säästölinjaa eikä taloutta todellakaan laitettu viime kaudella kuntoon. Sitten tuleekin lisää valheita, tai ehkä sinä itse uskot noihin puheisiisi. SM-liigajoukkueen toimintaa pyörittävän yhteisön tilintarkastaja ei voi olla Veikko Virtanen, kadulta poimittu pummi. Etkö tajua, että SM-liiga tarkistaa kaikkien joukkueidensa kirjanpidon? HPK:n tilit tarkastaa erittäin pätevä KHT-tilintarkastaja. Ja jos et vieläkään edellisestä viestistä osannut lukea, niin kaikkien liigajoukkueiden kohdalla kontrolli on täsmälleen sama. Ja jos todellakin mennään tilanteeseen, jossa oikeasti ollaan antamassa lakiin perustuvia rangaistuksia, niin tällöinhän kaikki on mennyt niin pahasti vituralleen, ettei sillä ole väliä onko seura ry, oy, ay, ky vai pa.

kohta 3:
Imago... sainpahan hyvät naurut. juuri se mistä kerhofanit eniten pääkaupungin joukkueita parjaavat imagokeskeisyydestä. Onko siinä mitään pahaa että useampi Hämeenlinnalainen tuntisi joukkueensa ihan omaksi omistamalla muutana osakkeen?

Yhdenkään liiga-oy:n osakkeita eivät omista yksittäin yksittäiset henkilöt. Ei ole tainnut sinun päähäsi juolahtaa, että tuohon liittyisi sellainen riski, jota kukaan ei ole valmis ottamaan. Ja HPK:n kohdalla kaikki osakkeet tulee omistamaan ry.

kohta 4:
Muita tarkkailemalla on teitin johto todennut, että Ry-pohjalla on omat hyötynsä ja siinä haluavat pysyä.
Ja tätähän minä tässä ajankin takaa ja teidän johtonne ajaa omma asiaansa ja ajttelee omaa napaansa. Pitemmän päälle olisi teillekin hyväksi, että johtonne olisi paremman kontrollin alla kuin nyt ja olisi vastuussa osakkeen omistajille eikä itselleen.

Totta kai me ajatellaan omaa etuamme ja omaa napaamme. Niin tekee jok'ikinen liigaseura. Pitäisikö meidän nyt ajatella mikä olisi Hjalliksen kannalta parasta? Meidän johtomme on erinomaisen kontrollin alla. Sanoisin jopa, että HPK on yksi parhaiten kontrolloituja liigaseuroja.

Kysymykseesi "millä tavalla HPK lipesi Oy-hommasta" voin vain vastata, että eipä ole toiminut yhteisten päätösten mukaan, eli on edelleen Ry.

Mikä on se yhteinen päätös, jota HPK ei ole noudattanut? Liigahallitus voisi missä tahansa kokouksessaan päättää aikarajasta, johon mennessä HPK:n täytyy siirtää toimintansa oy:lle. Tällaista päätöstä ei ole koskaan tehty. Heti kun sellainen tehdään, niin HPK varmasti myös noudattaa tuota päätöstä.

Ja kysyi myös: "Millä tavoin jonkun SM-liigajengin oy:n kontrolli on tarkempaa kuin HPK:n ry:n?". Noh jos toisen toimintaa seuraa tiukempi osakeyhtiölaki ja toisen Ry-lainsäädäntö voi ihan rauhassa töppäillä ja vaikka tunnustaa moka ja selvitä muutamilla päiväsakoilla, ellei sitten asianosaisella ole vaatimuksia, mutta miksi yhdistyksen hallituksella olisi vaatimuksia itseään vastaan.

Kuten jo todettua, niin jos ollaan sellaisessa tilanteessa, että tosiaankin pohditaan lainsäädännön tarjoamia erilaisia rangaistusmahdollisuuksia, niin silloin ollaan niin syvällä kusessa, ettei millään ry/oy -jutulla ole yhtikäs mitään väliä. Luuletko että SM-liiga ei reagoisi millään tavoin, jos liigaseuran kirjanpidossa on rikottu lakia? Luuletko, että kaupunginhallituksen puheenjohtaja, tuleva senaattori, käräjäoikeuden puheenjohtaja, laamanni ja mitä kaikkea Lintumäki nyt onkaan, niin tosissaan ottaisi noin vaan mielellään pikku sakot.

Fonaldo,
Tässä nyt tämä ja jos on edelleen kysymyksiä voisitko ystävällisesti käyttää minun omaa niminerkkiäni niin ei tule epäselvyyksiä. ihan niinkuin omat etikettisi (noin moderaattorina) edellyttävät.

Ihan hauska vaatimus ottaen huomioon, että sinä olet osoittanut minulle kolme viestiä ja yhdessäkään et ole käyttänyt minun oikeaa nimimerkkiäni.

olen myös selvästi osittanut edellisissä kirjoituksissani, että nämä ovat minun mielipiteitäni enkä ole vättänyt HPK tehneen mitään väärää vaan sen olevä vain RY-pohjalla toimiessa mahdollista.

Kuten olemme huomanneet HPK ei millään voi pysyä julkisesti ilmoittamissaan budjeteissaan ilman ylimääräistä rahoitusta jota julkisesti ei ilmoiteta.

Mitään et ole väittänyt, yhäkö olet samaa mieltä?

Näihin seuraaviin kysymyksiin toivoisin yhä vastauksia, ktos.

Ketä ovat me? Miten ja missä olette tällaisen huomanneet? Mistä ylimääräinen rahoitus tulee, miksi sitä ei ole ilmoitettu budjetissa, miten se on pystytty salaamaan? Miten päädyit tällaiseen johtopäätökseen, mihin faktoihin se perustuu?

Lisäksi todettakoon, että olen nyt toistuvasti pyytänyt perusteluita sille miksi HPK:n pitäisi vaihtaa oy:ksi. Enää en edes viitsi niitä pyytää, koska en ilmeisestikään tule niitä saamaan. Vastineissasi olet joka kerta kiertänyt tämän asian. Mikä olisi sellainen syy, jonka vuoksi HPK-johdon pitäisi vaihtaa seura oy:lle? Parempi kontrolli ei ole käypä vastaus, koska kaikilla liigaseuroilla on täsmälleen sama kontrolli, jonka yläpäässä on Helkovaaran johtama SM-liiga. Muita syitä et sitten esittänytkään.

Jos vaakakupissa A on vaikkapa vain yksi syy - sanotaan esimerkiksi tuo talkootyö - ry:n säilyttämisen puolesta, ja vaakakupissa B ei ole yhtään syytä oy:ksi vaihtamisen puolesta, niin miksi ihmeessä HPK:n tulisi tehdä mitään? Jos kerran muut liigaseurat eivät ole sitä mieltä, että HPK:n tulisi välittömästi vaihtaa oy:ksi jostain syystä, niin oletko todellakin sitä mieltä, että sinä olet suurempi expertti kuin he? En ainakaan usko, koska yhtiönlainsäädännön tuntemuksesi on heikko ja otteesi todellisuuteen häilyvä.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Flonaldo, uskot varmaan joulupukkiinkin...

En nyt jaksa kirjoittaa muuta kuin väitteesi "Osakkeita ei ole yhdessäkään liigayhtiössä todellakaan myyty yksityishenkilöille yksittäin." ei todellakaan pidä paikkansa.

Vastaat vain väitteisiin toisella väitteellä, tulee ihan Paavo Väyrysen "todista väitteeni vääräksi"-tekniikka mieleen. Keskutelu jos sitä sellaiseksi voi kutsua on minun osalta ohi.

Ja anteeksi muuten että olen epähuomiossa kirjoittanut nimimerkkisi väärin nyt se on oikein.

Hyvää Joulua sinulle Flonaldo ja kaikille muillekin palstan lukijoille ja varsinkin kirjoittajille.
 
F

Flonaldo

Ok, minä uskon joulupukkiin ja sinä uskot, että HPK hoitaa rahoituksensa rikollisin keinoin.

Voit varmasti kertoa minkä seuran osakkeita on myyty yksityishenkilöille yksittäin.

Minä vastasin väitteisiisi faktoilla, kai niitä voi sitten väitteiksi näköjään myös kutsua. Jos minä kerron sinulle, että oy:n ei ole mahdollista käyttää talkootyövoimaa, niin kai se sitten on paavoväyrystelyä. Sinun väitteesi olivat hyvin helppoja todistaa vääriksi, koska esimerkiksi tietämyksesi yhtiölainsäädännöstä, liigaseurojen taloudellisesta kontrollista, seurojen yhtiöittämistä sekä HPK:n tilanteesta on erittäin puutteellinen.

Keskusteluahan tämäkin oli, vaikka toinen osapuoli keskittyikin valheellisten väittämien jatkuvaan toisteluun, toisen esittäessä taas faktoja asioiden todellisesta tilasta.

Hyvää joulua vaan sinnekin ja toivottavasti pukki tulee kylään.
 

Ice71

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Ikävänkantaja, Jerry100, Hereworth
Arvoisa nimimerkki hull16 !

Verottajalla on olemassa vihjepuhelin. Jos olet sitä mieltä, että HPK:n toiminta perustuu rikollisuuteen ja verovilppiin, niin soitapa vihjepuhelimeen ja kerro tarinasi.
Näin me kaikki saisimme tietää mieltämme askarruttaneen asian.

Tuntuu siltä, että Oy:sta on tullut seuroille muotiasia. (jos Jokerit on osakeyhtiö, niin mekin harkitsemme vakavasti oy muotoa. Näin sanoo Humppilan HU-HU TEAM:n puuhamies "Oiva Molopää")
Miksi kaikkien seurojen pitäisi olla samasta muotista tehtyjä? Jos HPk on ry, niin mitä se kuuluu muille joukkueille, tai varsinkaan niiden faneille. HPK:n budjetissa ei ole penniäkään(centtiäkään) teidän rahoja.
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Ice71
Tuntuu siltä, että Oy:sta on tullut seuroille muotiasia. (jos Jokerit on osakeyhtiö, niin mekin harkitsemme vakavasti oy muotoa. Näin sanoo Humppilan HU-HU TEAM:n puuhamies "Oiva Molopää")
Miksi kaikkien seurojen pitäisi olla samasta muotista tehtyjä? Jos HPk on ry, niin mitä se kuuluu muille joukkueille, tai varsinkaan niiden faneille. HPK:n budjetissa ei ole penniäkään(centtiäkään) teidän rahoja.

Jääkiekko on nykyään bisnestä, surullista, mutta totta.
Pelaajat ovat ammattilaisia. Kultaista 80-lukua ei enää saada takaisin, jolloin pelaajat reenasivat päivätyön jälkeen.
Minäkin haluaisin taas aikaan, jolloin veijarit ja virtuoosit pelasivat hienoja kuvioita puhtaasta rakkaudesta lajiin. Summanen teki kaudella 82-83 36:ssa runkosarjaottelussa 45-maalia! Lähellekään tätä ei kukaan koskaan tule pääsemään jos otetaan huomioon vielä suhteutus nykyisellä pelimäärällä.
Se oli kaunista aikaa, kun nykyään peli on enemmän pystypainia ja perustuu puolustamiseen.

HPK on yksi SM-liigajoukkueista ja käsittääkseni tavoittelee myös voittoa taloudellisesti. Jääkiekkojoukkueet eivät ole enää nykyään yleishyödyllisiä yhdistyksiä.

Flonaldo kertoikin jo ansiokkaasti HPK:n Ry - Oy kuvioista siitä hänelle kiitokset. Taas selvisi monta uutta asiaa Kerhosta meikäläisellekin.
 

hull16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManUtd.
Viestin lähetti Ice71
Arvoisa nimimerkki hull16 !

Verottajalla on olemassa vihjepuhelin. Jos olet sitä mieltä, että HPK:n toiminta perustuu rikollisuuteen ja verovilppiin, niin soitapa vihjepuhelimeen ja kerro tarinasi.
Näin me kaikki saisimme tietää mieltämme askarruttaneen asian.

Tuntuu siltä, että Oy:sta on tullut seuroille muotiasia. (jos Jokerit on osakeyhtiö, niin mekin harkitsemme vakavasti oy muotoa. Näin sanoo Humppilan HU-HU TEAM:n puuhamies "Oiva Molopää")
Miksi kaikkien seurojen pitäisi olla samasta muotista tehtyjä? Jos HPk on ry, niin mitä se kuuluu muille joukkueille, tai varsinkaan niiden faneille. HPK:n budjetissa ei ole penniäkään(centtiäkään) teidän rahoja.

Anteeksi jos olen kirjoittanut asian epäselvästi mutta olen kokoajan vain todennut, että Ry-pohjalla toimivan on helpompi ja riskittomämpi tehdä filunkia ohi kirjanpidon kuin Oy-pohjalla.

En ole syyttänyt ketään tai mitään olen vain todennut vallitesevan tilanteen, joka ei ole tasapuolinen muitten "pikkuseurojen" kanssa. Kaikki me muistamme Hannu Kapasen kommentin urheiluruudussa joku kuukausi sitten ja se tuki kyllä minun käsityksiäni asiasta.

Hyvää joulua vielä kerran kaikille, älkää menettäkö yöunianne ja pukki tulee huomenna...

PS. Flonaldo, suomen osakeyhtiölaki kieltää sellaiset osakeannit joissa se joka osakkeita haluaa ei niitä voisi merkitä itselleen oli sitten yksittäinen henkilö tai joku muu. poikkeuksena ovat tietysti suunnatut osakeannit joissa osakkeen omistajat itse laajentavat oskepääomaa joita lähinnä esiintyy yhtiöiden kriisitilanteissa. En ymmärrä miksi joku osakeyhtiö yleensä kieltäytyisi yksitysen henkilöitten rahasta, Ei ainakaan Jokerit, Hifk, Kärpät, Saipa ja näköjään ei myöskään myös Lukko ja uskon kaikilla muillakin olevan osakkaina yksityishenkilöjä. Blues taitaa olla ainoita joissa osakkeet ovat lähes kaikki yhden henkilön takana ja eiköhän Salonojakin ole yksityshenkilö joka tosin varmastikkin omistaa osakkeet jonkin yhtiön kautta.
Talkootyöstä sen verran, että ainakin minä teen talkootyötä Jokereiden eteen, ja siinä ei ole mitään ongelmia ja maksan vielä päälle kolme kausikorttiakin.
 
Viimeksi muokattu:

Jantse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Osakkeet yksityisille

Oulun Kärpät OY:n osakkeet olivat saatavilla julkisessa annissa. 20 kpl:een erän hinta oli 1000 markkaa. Kärppiä omistaa viimeisimmän tiedon mukaan 222 tahoa. Niin yksityisiä henkilöitä kuin rahoitusyhtiötäkin (mm. HeadInvest). Jokereiden vastaava luku on 14.

Nämä kaksi seuraa ovat ainoita Suomessa, jotka kuuluvat ns. arvo-osuusjärjestelmään.

http://www.hexgroup.com/pdf/tilastot/yhteenveto0111.pdf
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tämä nyt ei varsinaisesti liity asiaan, mutta HPK:n talkootöillä suorittama järjestysmiestoiminta on kyllä huomattu. Huonompaa ja kotiinpäinvetävämpää toimintaa ei kyllä ole missään. On se vaan kummallista, että vuodesta toiseen siellä saa ne toivottomat idoootit hoitaa vastuullista hommaa.

-ipa rules
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti ipa rules
Tämä nyt ei varsinaisesti liity asiaan, mutta HPK:n talkootöillä suorittama järjestysmiestoiminta on kyllä huomattu. Huonompaa ja kotiinpäinvetävämpää toimintaa ei kyllä ole missään. On se vaan kummallista, että vuodesta toiseen siellä saa ne toivottomat idoootit hoitaa vastuullista hommaa.

-ipa rules

Sanos muuta. Ja perhana vieköön, kun yleisöstäkin suurin osa vetää koriinpäin ja kannustaa Kerhoa. Vaadimme ehdottomasti Oy-pohjaista järkkäritoimintaa. Kyllä muualla on selvästi paremmat järkkärit, kun ovat oiken ammattilaisia.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On hieman eri asia toimia ottelussa järjestyksenvalvojana kuin katselijana. Kerhon kotiotteluiden järkkäreistä on liikkunut viime vuosina kaikenlaisia juttuja, eikä savua tunnetusti esiinny ilman tulta. Olisiko siis HPK ry:n paikka katsastaa tilanne, sillä kohtahan Rinkelinmäelle ei uskalla tulla edes ilman Kerhon fanikamaa. Ei vaan, mutta soisi Kerhon kannattajien kommentoivan asiaa hieman eri tyyliin kuin mitä Ossi yllä teki.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Perustelemattomaan kommenttiin saa perustelemattoman vastauksen (ja näköjään vielä typon kera). Haukkuminen on aina niin helppoa. Jos järkkäreiltäkin vaaditaan ehdotonta puolueettomuutta, eikö pitäisi vaatia samaa otteluiden kuuluttajiltakin?
 

bystander

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki, Mika Saukkosen lenkkikengät
Ottelun kuuluttajalla tuskin on paljoakaan sanavaltaa siihen, millainen todennäköisyys on saada turpaan pelkästään sen takia että olet vierasjoukkueen kannattaja.

Tulipas pitkä lause, toivottavasti ymmärsitte mitä ajoin takaa.

Eikä mulla ole mitään sanottavaa Rinkulan järkkäreistä - ei negatiivista eikä positiivista - kunhan vaan off-topiccina heitin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä, olivatko serkkupoikani yliherkkiä, vai ovatko Kerhon järkkärit oikeasti "epäpäteviä".

Olimme meinaan hakemassa HPK-HIFK -matsin toiseen erään paikkoja seisomakatsomosta, ja järkkäri näytti, että tossa on hyvin tilaa. Mä olin jo menossa siihen, kun toinen serkuista nykäs hihasta ja sano, et ei mennä sikakatsomoon, kun sulla on noi IFK-vermeet päällä.

Kysymykseni kuuluukin, olisinko saanut rauhassa katsoa toisen erän (ja kannattaa IFK:ta) sikakatsomossa? :confused:
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös