Loistava markkinointi johtaa monesti lompakon paksuuntumiseen ja niin edelleen..
Että sillee..
Markkinoinnilla tuodaan tuotetta ja yritystä esille (mainonta, toimintamalli, yrityksen imago jne.) Sinä taidat viitata myyntityöhön, joka on yksi osa tätä kaikkea.
Yleisesti markkinointi ei toimi (tai tuota tulosta) jos itse tuote ei ole kunnossa. Kaikki lähtee siitä - tuotteesta.
Tuote tietty saadan kuluttajien tietoisuuteen mainonnan myötä (yksi osa markkinointia). Ja selvää on, että markkinointi on pitkälti kaikki se, mitä yritys tekee. Ilman toimivaa tuotetta on kuitenkin aivan sama, kuinka hienosti mainostat tai minkälaisen imagon yritys on onnistunut luomaan, näin esimerkiksi. Kuluttajaa kiinnostaa eniten se, täyttääkö tuote sille asetetut edellytykset. Kilpaurheilusta haetaan kuluttajan näkökulmasta elämyksiä ja menestyksen tunnetta. Se ei välttämättä edes tarkoita jatkuvia mestaruuksia, vaan jääkiekon kohdalla runkosarjaotteluiden voittoja sekä mahdollista pudotuspelimenestystä.
Kerho ei pysty myymään tuotetta yrityksille, jos tuote ei toimi (voita) ja sen seurauksena katsojia ei käy otteluissa. Se on hankala yhtälö kun tarvitaan rahaa jotta joukkue olisi kilpailukykyinen, mutta rahaa ei helposti saada, jos joukkue ei ole kilpailukykyinen.
Ei sillä, myyntityötä tulisi tehostaa ja etsiä uusia tapoja saada tulovirtaa. Sekään ei onnistu jos tuote ei ole kiinnostava ja sen kautta ei saavuteta toivottua yleisöä.
Lyhyesti kiteytettynä:
Tuote on markkinoinnin ensimmäisiä vaiheita. Muu rakentuu sen varaan.