Hirschovits, Loppi ja Pitkämäki tuoreet vahvistukset

  • 77 969
  • 293

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Santalan suoraviivaisempi ja hyökkäävämpi tyyli (vrt. Loppi) sopi loistavasti peliätekevän laiturin Leinon rinnalle. Hirso ja Leino samassa ketjussa on ja oli huono idea, ei mitään mahdollisuutta toimia.

Tuosta olen täysin samaa mieltä, että Hirsoa ja Leinoa ei kannattanut pistää samaan ketjuun. Molemmat tykkäävät pitää ja hautoa kiekkoa ja sellaisia pelaajia ei samaan ketjuun montaa mahdu. Santala oli tällä kaudella valovuoden edellä Hirsoa kaikessa tekemisessä. Santala oli loistava hyökkäysten rytmittäjä ja käynnistäjä ja syötöt olivat nopeita ja peliä edistäviä, yhteispeli ketjukavereiden kanssa oli erinomaista, mutta myös puolustavana sentterinä joukkueen paras. Santala sijoittui pitkistä omista painostusjaksoista huolimatta todella hyvin pelin alle ja näin vaaralliset vastahyökkäykset oli minimissä. Myös alivoimalla joukkueen tärkeimpiä pelaajia Wilmin ohella ja itse äänestinkin Tommin Jokereiden MVP:ksi, vaikka toki Leino olikin erinomainen.

Se, että Hirsoa peluutettiin joitakin vaihtoja myös pakin paikalla, johtui ennen kaikkea siitä, että pelinrakennukseen haettiin kiekollista taitoa ja pelisilmää. Mitään kummoista ei tuollakaan tosin saatu aikaan, mutta kieltämättä jonkin verran monipuolisuutta Hirsosta löytyy. Jos Loppiin verrataan niin toki Hirso on puolustavampi (niin kuin 99% kaikista senttereistä), mutta verrattuna joihinkin todellisiin kahdensuunnan senoihin, ei Hirsosta minusta kannata edes puhua samana päivänä. Toki ihan kohtalaisesti onnistui 0-0-pelaaminen kevään playoffeissa (saldo -3), silloin kun oli kokoonpanossa, mutta se vain ei ollut ollenkaan sitä mitä joukkueen kakkossentteriltä odotettiin.

Viimeisten näyttöjen perusteella Hirso on todella keskinkertainen pelaaja millä tahansa kriteerillä mitattuna. Toki potentiaalia kuitenkin on, vaikka verkkainen liike onkin suuri jarru, mutta ehkäpä Jalonen saa sen potentiaalin kaivettua. Kiinnostava pelaaja joka tapauksessa ensi kauden HIFK:ssa ja itse tulen mielenkiinnolla seuraamaan Hirson otteita. Ainakin rankkareihin HIFK saa Vescelle hyvän stuntin:)
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Santala oli loistava hyökkäysten rytmittäjä ja käynnistäjä ja syötöt olivat nopeita ja peliä edistäviä, yhteispeli ketjukavereiden kanssa oli erinomaista, mutta myös puolustavana sentterinä joukkueen paras.

Tämä viestin alku kuvaa mielestäni ne Hirson suurimmat puutteet pelaajana. Ensi kaudella nähdäänkin se, että onko kysymys enemmän siitä, että Hirsosta ei ole tämän tyyliseen peliin vai siitä, että miestä ei ole kukaan koutsi kunnolla koulinut tähän muottiin. Toki opettelussa kestänee aikansa.

Hirson vastakohtana tuli mieleen AUK, joka taas elää sillä, että mies osaa antaa oikea-aikaisia syöttöjä, jotka edistävät peliä. AUK vaatii rinnalleen hyvät laiturit, tai koko mies menee hukkaan. Henkilökohtainen taito on kuitenkin Hirsoa jäljessä huomattavasti ja näyttäviä yksilösuorituksia ei tältä mieheltä nähdä, mutta hyvässä ketjussa tekee sen 40p / kausi.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
wezq: Musta tuntuu, että sulla on hieman henkilökohtaista missiota Hirsoa eritellessäsi? 30 pinnaa hän teki jo meidän viimeisellä kaudella ja Aran alaisuudessa Hirso pelasi loistavat playoffit nimenomaan puolustavana senana. Hän pelasi itse asiassa Raipen pimentoon. Tuolloin Hirso oli playoffeissa esimerkiksi aloituksissa erinomainen. Pakiksi laitetaan kyllä aivan varmasti parhaiten puolustava keskus- tai laitahyökkääjä, jos joukkueella on pakkivajausta.

Hirson potentiaalista kertonee jotain NHL-varaus, Aravirran ja Sheddenin näkemys ja maajoukkueeseen pääsy, jossa peli ei ole ollut ihan paskaa. Monellehan tämä kynnys on jo liian kova. Näitä taustoja vastaan kukaan ei pysty puhumaan mulle Hirsoa absoluuttisen huonoksi. Haukun sen itse paskaksi, jos se pelaa oikeasti huonosti. Näinhän tässä on tullut tehtyä Kuhdan, Guollan ja kumppanienkin suhteen. Ihan toivottomana hankintana 08/09 liigaan Jalosen ja Hakkaraisen valmennettavaksi en häntä pidä. Ennemmin kuin Viitaluoma, jota myös yritettiin. Siis sen kiistän, etteikö Hirsossa olisi potentiaalia vaikka liigan parhaaksi sentteriksi, ei siitäkään ole kuin kaksi kautta. Mutta en automaattisesti oleta, että potentiaali saadaan esiin. Sitten on erikseen nämä sentterit, joissa ei ole edes potentiaalia. Väitän siis, että Hirsoa voi ja pitääkin verrata ensi kaudella liigan muihin huippusenttereihin. Jos hän ei pärjää siinä joukossa, hän on epäonnistunut. Hyvä 3-senataso ei riitä hänelle.

Santalahan on potentiaaliltaan NHL-tasoa, ihan eri luokan pelaaja kuin Hirso, ja ottaisin itse Santalan huomattavasti mieluummin kuin Hirson, tästä ei kahta sanaa. Santalan ongelmat ovat enemmän henkisellä puolella, siksi hän ei ole breikannut NHL.ssä toisin kuin esimerkiksi ex-ketjukaverinsa Miettinen. Huonohan Santala oli myös pari kautta sitten. Nyt pelasi hyvän kauden ja Sveitsi on oikea suunta hänelle.

AUK ja Make Hurme edustavat suuresti arvostamaani vakaata kokenutta liigasentteritasoa. Täysin aliarvostettuja pelaajia suhteessa tärkeyteensä. On helvetin hienoa, että joku pelaaja pystyy tajoamaan vakaan suoritustason pitkässä sarjassa, näitä kaivataan aina keväällä, kun alkukauden loistaneet junnut ovat hyytyneet ja tähdet loukkaantuneet fyysisesti tai henkisesti.

edit: St.Patrick - sinäkin siis olet hiffannut, että Hirso ja loppi eivät todellakaan ole keskenään samanlaisia senttereitä, hyvä meno! En ymmärrä, mikä siinä on niin vaikea hahmottaa. Hyökkäävät sentterit ovat pirun harvinaisia, kuten J.Jalonenkin totesi. Loppi edustaa pitkästä aikaa tätä lajia.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
wezq: Musta tuntuu, että sulla on hieman henkilökohtaista missiota Hirsoa eritellessäsi? 30 pinnaa hän teki jo meidän viimeisellä kaudella ja Aran alaisuudessa Hirso pelasi loistavat playoffit nimenomaan puolustavana senana. Hän pelasi itse asiassa Raipen pimentoon. Tuolloin Hirso oli playoffeissa esimerkiksi aloituksissa erinomainen. Pakiksi laitetaan kyllä aivan varmasti parhaiten puolustava keskus- tai laitahyökkääjä, jos joukkueella on pakkivajausta.

Hirson potentiaalista kertonee jotain NHL-varaus, Aravirran ja Sheddenin näkemys ja maajoukkueeseen pääsy, jossa peli ei ole ollut ihan paskaa.

Minä taas uskon että Jalonen saa Hirsosta esiin sen potenttiaalin mitä nähtiin ensimmäisellä Jokerikaudella. Minä uskon myös että Hirsolla itsellään on tästä surkeasta kauden lopusta ja paluusta siihen omaan joukkueeseen ensi kaudella niin paljon näyttöhaluja ja todistettavaa että Hirso on valmis raatamaan ylimääräistä (aivan puhun siitä samasta paskasta fleguilijasta joka meillä pelasi) että homma toimisi. Mielenkiintoista nähdä kuinka Hirso onnistuu.

Paskan maun Hirso jälkimmäisellä Jokerikaudella jätti mutta en silti kiistä miehen potenttiaalia. Ja aloittajana Hirso on loistava, oli loppuun asti myös Jokereissa vaikka mikään muu ei enää toiminutkaan. Saattoi olla jopa Jokereiden paras aloittaja, joka on kova suoritus Santalaan ja Wilmiin verrattaessa.
 

wezq

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
wezq: Musta tuntuu, että sulla on hieman henkilökohtaista missiota Hirsoa eritellessäsi? 30 pinnaa hän teki jo meidän viimeisellä kaudella ja Aran alaisuudessa Hirso pelasi loistavat playoffit nimenomaan puolustavana senana. Hän pelasi itse asiassa Raipen pimentoon. Tuolloin Hirso oli playoffeissa esimerkiksi aloituksissa erinomainen. Pakiksi laitetaan kyllä aivan varmasti parhaiten puolustava keskus- tai laitahyökkääjä, jos joukkueella on pakkivajausta.
Myönnän että minua ottaa päähän sellaiset ammattiurheilijat jotka eivät tee työtänsä loppuun saakka, vaan lopettavat hommien tekemisen puoli vuotta aiemmin kun ensi kauden sopimus on saatu allekirjoitettua muualle. Muuten olen, ihan vilpittömästi, onnellinen siitä ettei Hirso enää Jokereissa pelaa. Olemus, tausta, laiskuus, välinpitämättömyys olivat sellasia asioita jotka saivat suuren kyrvän kasvamaan otsaan, mutta näin se kyrpä tippuu pois yhden uutisen myötä. Tuosta Ilves-sarjasta ei ole minulla minkäänlaista muistikuvaa kuinka pelasi Raipea vastaan kun en ifk:n pelejä seurannut, joten en voi kommentoida mitenkään.

Jokereissa Hirso pelasi tällä kaudella pakkina muistaakseni vain pari vaihtoa, esim siinä surullisen kuuluisassa Blues-pelissä jossa urpoili itselleen pelikiellon. Sheddenin luotto Hirson omanpäänpeliin mureni palasiksi edellisen kauden aikana.

Hirson potentiaalista kertonee jotain NHL-varaus, Aravirran ja Sheddenin näkemys ja maajoukkueeseen pääsy, jossa peli ei ole ollut ihan paskaa. Monellehan tämä kynnys on jo liian kova. Näitä taustoja vastaan kukaan ei pysty puhumaan mulle Hirsoa absoluuttisen huonoksi...Hyvä 3-senataso ei riitä hänelle.
No NHL-varausta en pitäisi minkäänlaisena meriittinä, johan se on tällä keskustelupalstalla tyrmätty useampaan otteeseen. Se myönnän että Shedden on nähnyt Hirsossa jotain mihin juuri kukaan muu ei ole pystynyt, muuten ei kukaan pysty selittämään tuota älytöntä luottamusta jonka Hirso sai 1,5 kauden aikana. Maajoukkueessahan Hirso jäi vähän jalkoihin, mutta jäi kuitenkin mieleen niiden kahden huikean hienon rankkarimaalin takia. Eikä kukaan yritä puhua Hirsoa huonoksi, vaan kertoa omia näkemyksiä Hirson puutteista ja syistä miksi ura on ollut tuollaista vuoristorataa. Viimeisen 30 ottelun aikana Jokereissa Hirso ei ollut edes hyvä 3-sentteri, vaan lähempänä 4-ketjun sentteriä joka tekee kokemuuttaan liikaa virheitä jotta saisi enemmän peliaikaa. Ensimmäinen Jokeri-kausi oli ikäänkuin kuherruskuukausi joka loppui runkosarjaan ja Hirso katosi tyystin kuvasta, sen jälkeen joukkuetta piti pystyssä Wilmin johtama kentällinen.

Selvästi ollaan eri mieltä Hirson kyvyistä ja aikahan sen vasta näyttää kumpi lopulta on oikeassa. Tämän toteamiseen ei riitä ensimmäiset 15 ottelua, joissa Hirso on totutusti ollut intoa täynnä, vaan onnistuminen tulee analysoida vasta kauden jälkeen.
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
JHag, olen kanssasi samaa mieltä siitä, että Hirso ja Loppi ovat kaksi täysin erillaista keskushyökkääjää, nimenomaan pelitavoiltaan, siis ainoalla mittarilla, jolla on mitään merkitystä valmentajalle, katsottuna.

Määritelmistäsi olen hieman eri mieltä. Itse sanoisin näin (ja jonnekin olen tämän myös kirjoittanut):

Hirso tykkää pitää kiekkoa. Ilman kiekkoa hän hakeutuu paikkaan, jossa voisi saada kiekon. Ilman kiekkoa Hirson liikkuminen on melko vähäistä.

Loppi jakaa kiekko nopesti ja useasti. Kiekottomana hän ei ainoastaan mieti missä itse liikkuu vaan myös minne voisi syöttää. Hän liikkuu kiekottomana enemän kuin Hirso ja mielestäni "näkee" kentän paremmin.

Kiekon saatuaan Hirso "tekee peliä" haastamalla vastustajia ja vetämällä puolustajia itseensä. Hän pystyy vaikeissakin tilanteissa päättämään hyökkäyksiä tai syöttämään. Tässä Hirson vahvuus, huikea kiekonhallinta tulee apuun. Vaikuttaa siltä kuin Hirso pelaisi lyhyt näköisemmin kuin Loppi ja hakeutuu mielellään tiukkoihin ja vaikeisiin tilanteisiin, joista yleensä tulee kiekon kanssa ulos.

Loppi on huomattavasti laskelmoivampi. Näyttää siltä kun hän ennakoisi koko kentän syöttöketjuja etukäteen ja sen mukaan hakee vapaita paikkoja, josta myös nopeasti siirtää kiekon eteenpäin.

Näistä kahdesta nimenomaan Loppi on se "klassinen pelintekijä", kuten Guolla tai Bros... Ehkä myös Viuhkola en ole nähnyt pelejä tarpeeksi, jotta osaisin sanoa varmasti. Mutta suomalaiset keskushyökkääjät eivät moneen vuoteen ole tähän kategoriaan kuuluneet.

Hirso kuuluu tähän moderniin keskushyökkääjien joukkoon, johon kuuluvat mielestäni myös esim. Vesce ja Olli Jokinen. Jotka pitävät kiekosta ja joille sopii loistavasti nopeat vastahyökkäykset ja kulmaväännöt, mutta hitaisiin koko kentällisiin hyökkäyksiin heillä ei luovuus riitä.

Kolmos sentteri malli on tämä "suomalainen keskushyökkääjä" tunnollinen ja monipuolinen kahden suunnan pelitekijä. Santala, Viitaluoma, jne. ei niistä sen enempää.

Mitä tulee Hirson ja Lopin puolustus pelaamiseen. Kumpikaan ei mielestäni ole klassinen kahden suunnan keskushyökkääjä, mutta Hirso on vuosien aikana joutunut pelaamaan paljon puolustusvoitoisemmissa ketjuissa. Hän osaa puolustaa, jos niin haluaa. Lopilla ei tuota alempien kenttien koulutusta ole yhtä paljon ja voisi olla pulassa jos valmentaja pistäisi hänet jarrukentän keskelle.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Olen kyllä Ioota Rhoon kanssa eri mieltä klassisesta ja modernista sentteristä. Varsinkin siitä modernista.

Klassinen sentteri on mielestäni kaveri, joka perinteisesti haki kiekon maalin takaa ja oli hyvä tuomaan kiekkoa ylös. Maaliin johtaneet tilanteet lähtivät usein tämän kaverin loistavasta syötöstä, jolle yleisö hurrasi.

Moderni sentteri on pelaaja, jolla on loistava kyky ajoittaa omat luistelulinjansa ja syöttönsä. Pelaajalla on ymmärrys pelistä enemmän kuin yhden syötön verran eteenpäin. Tämä pelaaja ei välttämättä säkenöi yleisön mielestä illasta toiseen, mutta saa ketjukaverinsa näyttämään paremmilta.

Mielestäni Hirso istuu paljon paremmin tuohon ensimmäiseen muottiin. Hyvä kysymys on se, että millaiset laiturit Hirso tarvitsee rinnalleen?
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Olen kyllä Ioota Rhoon kanssa eri mieltä klassisesta ja modernista sentteristä. Varsinkin siitä modernista.

Klassinen sentteri on mielestäni kaveri, joka perinteisesti haki kiekon maalin takaa ja oli hyvä tuomaan kiekkoa ylös. Maaliin johtaneet tilanteet lähtivät usein tämän kaverin loistavasta syötöstä, jolle yleisö hurrasi.

Moderni sentteri on pelaaja, jolla on loistava kyky ajoittaa omat luistelulinjansa ja syöttönsä. Pelaajalla on ymmärrys pelistä enemmän kuin yhden syötön verran eteenpäin. Tämä pelaaja ei välttämättä säkenöi yleisön mielestä illasta toiseen, mutta saa ketjukaverinsa näyttämään paremmilta.

Mielestäni Hirso istuu paljon paremmin tuohon ensimmäiseen muottiin. Hyvä kysymys on se, että millaiset laiturit Hirso tarvitsee rinnalleen?

Klassinen tai moderni... En tiedä miksi kutsua noita, mutta eroista ollaan samaa mieltä. Ja nimenomaan niin, että Hirso kuuluu ensimmäiseen kategoriaan ja Loppi toiseen. Mikä taas puolestaan tarkoittaa sitä, että HIFKillä on kaksi täysin erillaista sentteriä.

Hirson tyyppiselle pelajalle on vaikeampi löytää laiturit. Näen saman ongelman maajoukkueessa O.Jokisen kanssa, joka on aina tarvinnut V.Peltosen tyyppistä "peliä tekevää" syöttökonetta vierelleen. Tällaista ei HIFKillä ole Hirsolle tarjota, ainakaan vielä. Jokereissa ensimmäisellä kaudella tuota tehtävää taisi hoitaa Leino, vai mitä? Ei ihme, että toisella kaudella peli suoritukset hiipuivat.

EDIT: Ei kun Leino joutui laitaan Santalan tultua... Mikä oli Hirson ketju Jokereissa ensimmäisellä kaudella?
 

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Varis-Hirso-Rita. Leinohan pelasi tuolloin vielä Kerhossa.

Aah, niin tietenkin. Laiskana en viitsinyt tuotakaan sitten tarkistaa.

En kyllä muista nähneeni tuon kentän peliä, joten en osaa sanoa mikä tehtävä milläkin pelaajalla oli, mutta arvataan Variksen vääntäneen laidoissa ja pelanneen hieman varmistelevammin. Hirson haastaessa vastustajia ja Ridan paiskatessa häkkejä Hirson syötöistä.

Silloin HIFK-versio tuosta voisi olla: Luttinen/X - Hirso - Pesonen/X

X on maalintekijä polkukone. Villeissä unelmissa, joku Salmelainen tai T.Koivisto, mutta todennäköisesti joku AHL-mies. Jos ei tule ketäään, niin miksei sitten vaikka tuo Luttinen - Hirso - Pesonen.
 
B

Brenahan

Minä taas uskon että Jalonen saa Hirsosta esiin sen potenttiaalin mitä nähtiin ensimmäisellä Jokerikaudella. Minä uskon myös että Hirsolla itsellään on tästä surkeasta kauden lopusta ja paluusta siihen omaan joukkueeseen ensi kaudella niin paljon näyttöhaluja ja todistettavaa että Hirso on valmis raatamaan ylimääräistä (aivan puhun siitä samasta paskasta fleguilijasta joka meillä pelasi) että homma toimisi. Mielenkiintoista nähdä kuinka Hirso onnistuu.
Piti lainata, koska olen todella yllättynyt Jokerifanin kehuista Hirsoa kohtaan. Itsekkin nimittäin näin hänen playoff pelejen lepsuiluja Canalin välityksellä.

Tätä toki jokainen IFK kannattajaa haluaa, että Hirso saisi itsestään kaiken irti Nokan opeissa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Nyt täytyy antaa flintstonelle iso käsi. Uskomattoman suoraselkäinen kirjoitus Hirsosta. Aivan sama, vaikka kuinka olisi eri mieltä tuosta, on rohkeaa tulla jokerifanina sanomaan tuollainen oma mielipide. Rispekt.

wezq: Olen aivan kärkipäässä siinä joukossa, joka muistuttaa itsekin, että lopullisia arvioita pelaajan iskukyvystä on aivan turha antaa kesken kauden. Jotkuthan tekevät näin jopa ennen kautta. Lätkässähän itse asiassa ne viimeiset 15 peliä ovat pirun paljon tärkeämmät kuin ne 15 ensimmäistä matsia. Jäädään odottelemaan ja itse olen pettynyt -myös kauden jälkeen- jos Hirso ei tee yli 40 pinnaa. 30 pinnaa olisi täydellinen floppi joukkueen 2-sentterille. Tai sitten hänellä täytyisi olla 20 plussapinnaa ja joukkueessa jotkut muut olisivat tehneet riittävän määrän maaleja. No, tuolloinhan hän olisi pelannutkin mitä todennäköisimmin 3-senana. Ykkös-kakkossenan palkalla, not good.

Playoffien paras pelaaja positiivisten yllätysten saralla oli tänä keväänä mielestäni Kärppien Paakkolanvaara. Otteluketjuissa ennen hänen ensimmäistäkään maalia diggasin kaveria varauksetta - ja kiva kun oli jopa oikeassakin. Tästä päästään aasinsiltaa Jaloseen ja Hakkaraiseen. Mulla on sellainen hytinä, että Porthen tai joku muu breikkaa kunnolla ensi kaudella. Se voi jäädä vaikka playoffeihin asti, mutta Jalosen jengeissä on tapahtunut selvästi joukkueen syvenemistä. HIFKin osaamisen kärki on mielestäni kaikkina Aran pronssin jälkeisinä kausina kaventunut kevättä kohti. Myös sinänsä hyvin menneellä Sheddenin kaudella. HPK-sarjassa edes Hauhtosen ketju ei saanut maaleja, puhumattakaan, että jostain muualta olisi tullut stuntteja. Omassa mittarissani valmentajan tasokkuutta kuvaa (vaikka hänen joukkueensa ei liigan paras olisikaan) pelaajien playoffisku. Aran playoffit eivät kaatuneet Loppiin ja Jantuseen, ennemmin veskareihin. Aran pronssikaudella hän puolestaan sai mm. Hirson ja Lundellin (!) venymään huikeasti pleijareissa. Jokainen menestyvä joukkue tarvitsee playoffeissa ylimääräistä leveyttä. Meillä Baxterin kanssa leveä hyökkäysrintama kapeni playoffeissa lopulta nuppineulan pään kokoiseksi piperrykseksi. Tämänkin vuoksi Jalonen on mieluisa. Mies jonka joukkueesta nousi esiin Paakkolanvaara Brosin vaipuessa. Heitinkin heti kauden jälkeen, että toivottavasti Tommin diilissä on oikeanlainen summa ensi kaudeksi. Muuten poikaa vituttaa, ottajia olisi.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä hommaisin kakkoseen keskushyökkääjän (esim. murray) ja istuttaisin Hirson laitaan. Toiselle puolelle Kuhta/Pesonen ja se olisi siinä.

Loppi saisi laidoilleen Petrellin ja jonkun maalitykin joka pitäisi olla vielä haussa.

Kolmoseen laittaisin Porthenin kanssa Luttisen ja Kuhta/Pesonen.

Neloseen Pikkarainen sekä näitä nuoria, (Liivik, Keränen, Wärn, Pöysti, Ahtola ym).

Näin ollen HIFK:lla olisi kolme hyvää ratkaisuihin kykenevää ketjua ja nelosessa Pikkaraisen ja Liivikin tapaisia kusipäitä. Lisäksi materiaalissa olisi leveyttä eikä homma kaatuisi loukkaantumissuman iskiessä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Loppi jakaa kiekko nopesti ja useasti. Kiekottomana hän ei ainoastaan mieti missä itse liikkuu vaan myös minne voisi syöttää. Hän liikkuu kiekottomana enemän kuin Hirso ja mielestäni "näkee" kentän paremmin.

Kiekon saatuaan Hirso "tekee peliä" haastamalla vastustajia ja vetämällä puolustajia itseensä. Hän pystyy vaikeissakin tilanteissa päättämään hyökkäyksiä tai syöttämään. Tässä Hirson vahvuus, huikea kiekonhallinta tulee apuun. Vaikuttaa siltä kuin Hirso pelaisi lyhyt näköisemmin kuin Loppi ja hakeutuu mielellään tiukkoihin ja vaikeisiin tilanteisiin, joista yleensä tulee kiekon kanssa ulos.

Mielenkiintoista spekulaatiota. Pääosin olen samaa mieltä tietyin variaatioin. Yksi koskee kentän "näkemistä". Tässä Hirso on mielestäni selvästi Loppia parempi. Hirso rakentaa peliä, pelaa tarvittaessa taaksepäin ja osaa ennakoida jopa asetelmat mahdollisen kiekonmenetyksen varalta. Hänellä on melkoisen suvereeni pelisilmä. Ja se on hänellä myös ongelma. Kun olisi simppelin 2-1 -hyökkäyksen paikka, Hirso tappaa sen. Hän ei osaa olla suoraviivainen silloin, kun pitäisi.

Loppi pyrkii kiekon saatuaan heti omalle vahvalle alueelleen eli mahdollisimman syvään. Hänen lähtökohtansa on harvinaisen terveesti sinänsä se, että hänen joukkueensa tekee pikaisesti maalin. Niinpä hän pelaa tasakentällisinkin suunnilleen niin kuin normisentteri ylivoimassa. Toimittaa kiekon heti itseltään, kun pystyy, jotta pääsee kiekottomana sinne maalin taakse johtamaan peliä. Hirso tsemppaa selkeästi alueiden hallinnasta ensisijaisesti; hyökkäyspään, keskialueen ja oman pään. Hän hautoo sitä kiekkoa nimenomaan siksi, että oma viisikko saa varmasti haltuunsa hyökkäysalueen. Loppia kiinnnostaa enemmän vastustajan maali. Pelicansissa muistaakseni isokoinen Julkunen pelasi toista laitaa ja hän ei paljon pisteillä voinut juhlia pysytellessään turvallisesti pelin alapuolella. Siinä kun olisi vielä ollut toinen pakeista sumeilematta hyökkäävä, niin Lopin ketjulle olisi myös tehty pirusti maaleja. Mielenkiintoinen kuvio. Meillä Luttinen sopisi loistavasti Lopin puolustavaksi laitahyökkääjäksi, siksi hänet sinne heittelinkin.

Lopista näkee, että välillä on mennyt aikaa Italiassa ja Mestiksessä. Hän on virkistävän irti luupääliigapelaajan perusmuotista ja olen satavarma, että vain Ara tai Jalonen olisivat nykyisistä liigavalmentajista saaneet hänestä irti nähdynlaisen osaamistason. Myönnän itsekin pitäneeni häntä hasbeenina. Kausi Baxterin kanssa, niin Loppi ei olisi erottunut pahemmin Keräsestä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ainakin Loppi noissa julkistus-kuvissa puki päälleen #2 eli vei Laakson numeron.
Pitkämäestä en tiedä, mutta veikkaan #30 tai #31 jotka on yleisimpiä maalivahtien numeroita #1:n ja #35:n lisäks

#30 on Janin käytössä. Jos olisin taikauskoinen, toivoisin todella, ettei Pitkämäen tuleva numero ole Jannelta juuri vapautunut #31. Samaten Hirso voisi pelata jollakin muulla numerolla kuin Narreista tutulla #44, jota meillä on nyt kantanut Max Wärn.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Miten kallis mies kolmossenaksi pitäisi sitten hankkia? Hurme on aivan heittämällä kolmossenan tasoa ja kotimainen. Pisteiden valossa myös ratkaisuihin kykenevä. Pelintekijä. Onko se kussut sun muroihin vai mikä siinä olisi vikana?

Ilmeisesti olet liian nuori muistamaan Hurmeen edellisen visiitin IFK:ssa. Kaverista ei ollut KOSKAAN yhtään mihinkään, etenkään ratkaisupeleissä. Aivan turha mies, ja en voi kertakaikkiaan ymmärtää, että joku haluaisi Hurmeen takaisin IFK:hon. Eikö viisi? vuotta mitäänsanomatonta surffailua riittänyt?

Kaiken lisäksi on kooltaan mikkihiiriluokkaa, eikä ole koskaan taklannut KETÄÄN... edes vahingossa. Aivan kertakaikkiaan järjetön idea.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilmeisesti olet liian nuori muistamaan Hurmeen edellisen visiitin IFK:ssa. Kaverista ei ollut KOSKAAN yhtään mihinkään, etenkään ratkaisupeleissä. Aivan turha mies, ja en voi kertakaikkiaan ymmärtää, että joku haluaisi Hurmeen takaisin IFK:hon. Eikö viisi? vuotta mitäänsanomatonta surffailua riittänyt?

.

Ilmeisesti et ollut paikalla kun Hurme paukutti hattutempun Tapparan verkkoon keväällä 2000 ja sinetöi välieräpaikan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaten Hirso voisi pelata jollakin muulla numerolla kuin Narreista tutulla #44, jota meillä on nyt kantanut Max Wärn.

Jep. Eikä myöskään nelosella, 88:lla, 40:llä. Kun on meiltä lähtenyt, on vanhan numeronsa hylännyt. Ihan vaan pikku muistutuksena Hirsolle siitä, että on käynyt vieraissa. hymiö.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Pelicansissa muistaakseni isokoinen Julkunen pelasi toista laitaa ja hän ei paljon pisteillä voinut juhlia pysytellessään turvallisesti pelin alapuolella. Siinä kun olisi vielä ollut toinen pakeista sumeilematta hyökkäävä, niin Lopin ketjulle olisi myös tehty pirusti maaleja. Mielenkiintoinen kuvio.

Lopin laitureina oli Sopanen ja Jantunen. Pakkiparina tässä ketjussa oli Suhonen ja Forsström. Mielenkiintoinen kuvio tosiaan, sillä Forsströmiä ja Jantusta lukuun ottamatta kaikki ketjusta on melko hazardeja omassa päässä ja ketjun puolustuspeli perustuikin pitkälti siihen, että vastustajalle ei luovuteta kiekkoa. Omiin tuolla viisikolla ropisikin kiekkoja eniten Pelicansista, mutta kokeneen Jantusen johdolla homma pysyi kuitenkin kasassa.

Mielenkiintoista nähdä miten Loppi tulee IFK:ssa onnistumaan. Parhaimmillaan hän on lähes maaginen, mutta ainakin tähän mennessä ammattimaista rutiinitasoa ei ole löytynyt. Vielä tänä keväänäkin Loppi haki lentäjäkouluun ja kaiken maailman muitakin projekteja herralla on ollut, ja hieman on ollut epäilystä pelaako Loppi tosissaan rakkaudesta lajiin, vaiko vain sen vuoksi, että hän on siinä helvetin lahjakas ja siitä saa "helpolla" hyvän liksan sillä aikaa kun miettii mitä isona ryhtyy tekemään. Parin viime vuoden aikana ammattimaisuudessakin tapahtui isoja edistysaskelia ja mielenkiintoista nähdä jatkuuko tämä edelleen IFK:ssa.

Nyt Loppi palaa "kotiin" ja voi olla, että työnteko joukkueen eteen alkaa maistumaan paremmin ja kasvaminen johtavaksi pelaajaksi jatkuu. Nyt Loppi tarvitsee vielä vierelleen kokeneen kaitsijan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös