HIFK:n wanhat & hywät ajat -ketju

  • 578 226
  • 2 007

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
18.4.2011.

Muistaako kukaan, mitä tuolloin tapahtui?

Pelistä muistaa vielä kaiken, mutta yöstä pelkästään jotain pätkiä muunmuassa Kojon analyysit ja huumorin. Oih niitä aikoja. Noh, 2022 uusiksi.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitäsikö meidän järjestää vuotuinen 'Muistojen yö'? 'Taiteiden yö' on niin last season. Eiku venaas, niinhän toikin on. Itse asiassa useampikin kuin vain last season... Mutta kuitenkin!
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hexi on niin vaatimaton, ettei mainitse itseään Brewerin 'soihdunkantajana', vaikka omaksui Brewerin opit ehkä parhaiten. Täyttä karismaa kentällä ja pukukopissa!
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Hexi on muuten erään isotätini tuttavan sisarenpoika, täytyy mainita tähän väliin. :D
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaipa tämä kuuluu jo tänne.

Niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin kaipaan aikoja jolloin narrit latelivat samanlaisia riipustuksia Jatkoajan liigaosioon kuin mitä Sportin ja KK:n kannattajat tekevät nyt. Niistä narrien löpinöistä osasi ärsyyntyä ja vihastua, kun taas näistä nousukkaiden sepustuksista nousee lähinnä myötähäpeä ja harmitus siitä, että Liigasta on se toinen puolisko muualla.

Kovin on yksinäinen olo.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Minä jaan täysin @Seesamin ajatukset. Erona toki se, että narrien hankinnat useasti olivat ihan aidosti kovia koko Liigan mittapuulla. Ja jos joku narrifani joskus kirjoitti, että heidän ketjunsa on Liigan nopein, sitä joutui ihan tosissaan miettimään onko näin, asiaa ei pystynyt sivuuttamaan pelkällä naurulla ja myötähäpeällä. Jos tästä pakkoerosta jotain positiivista hakee, niin ainakin minulle on paljastunut, että lopulta me ja narrit nähdään tämä laji melkolailla samalla tavalla. Ajatusmaailma eroaa kuin yö ja päivä, mutta näkemykset ovat jollain muotoa silti yhteneväisiä. Vihanpito narrien kanssa on muuttunut naureskeluksi nousukkaille, jopa virtuaaliyläfemmoiksi naapurin kanssa.

Muutenkin kyllä kaipaan niitä aikoja, kun Liigassa oli hyviä ja nimekkäitä porukoita vähän joka paikkakunnalla. Tällä hetkellä kyllä kovasti kyseenalaistan KooKoon, HPK:n, Ässien ja Sportin rostereiden liigakelpoisuuden. Eikä kyllä helvetissä TPS:n puolustuskaan tuollaisena kuulu Liigaan, ei edes helvetti heinäkuussa.
 

wloff

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tjaa.

Minä kaipaan narreja liigaan monestakin syystä, niistä tärkeimpänä tietty paikallismatsien tunnelma - mutta jatkoajan suurimpien pellejen kirjoittelut eivät todellakaan ole yksi niistä syistä.

Parasta narrien ruplaliigaan lähdössä on ollut nimenomaan foorumin meneminen älykkäämmäksi ja idioottivapaammaksi.
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
  • @Seesam ja @Justice, runsas alkoholin juominen, varsinkin helteellä voi aiheuttaa arvaamattomia oireita. No makunsa kullakin, itse kaipaan Narreja ja heidän fanejaan kuin ihottumaa tai peräpukamia.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
  • @Seesam ja @Justice, runsas alkoholin juominen, varsinkin helteellä voi aiheuttaa arvaamattomia oireita. No makunsa kullakin, itse kaipaan Narreja ja heidän fanejaan kuin ihottumaa tai peräpukamia.

Sinulla tuntuu olevan jo melko vakavat oireet, lopeta välittömästi alkoholin käyttö, ainakin se runsas.
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
Sinulla tuntuu olevan jo melko vakavat oireet, lopeta välittömästi alkoholin käyttö, ainakin se runsas.
Ok. Myönnettäköön olen ollut jo (loma)viikon tiukalla grilliruoka- ja keskiolut ruokavaliolla. Liiallisen alkoholin suhteen tiedän kuitenkin rajani: silloin kun alan kokea tarvetta syvälliseen keskusteluun työttömän Itä-Helsinkiläisen sorvarin kanssa, on aika mennä nukkumaan. Harvinaista on kuitenkin ollut tämä.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Ok. Myönnettäköön olen ollut jo (loma)viikon tiukalla grilliruoka- ja keskiolut ruokavaliolla. Liiallisen alkoholin suhteen tiedän kuitenkin rajani: silloin kun alan kokea tarvetta syvälliseen keskusteluun työttömän Itä-Helsinkiläisen sorvarin kanssa, on aika mennä nukkumaan. Harvinaista on kuitenkin ollut tämä.

No on sulla jutut. Mitä pahaa työttömien itä-helsinkiläisten sorvareiden kanssa juttelemisessa on? Vai yrititkö sä hauskasti stereotypisoida kaikki jokerifanit? Ei oikeen osu ja uppoa, totuus kun ainakin minun ystäväpiirissäni on niin kaukana tuosta. Seuraavaksi varmaan joku kunnon HIFK-fani tulee kertomaan, miten omasta tuttavapiiristä ei jokerifaneja löydy, ja jos joku perkele tunnustaan, niin välit lyödään suoraan poikki. Mitä tulee alkoholiin, niin itse olen todennut, että sopiva hetki mennä nukkumaan on se, kun viinat on loppu.
 

Iso Paha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Go IFK
No on sulla jutut. Mitä pahaa työttömien itä-helsinkiläisten sorvareiden kanssa juttelemisessa on? Vai yrititkö sä hauskasti stereotypisoida kaikki jokerifanit? Ei oikeen osu ja uppoa, totuus kun ainakin minun ystäväpiirissäni on niin kaukana tuosta. Seuraavaksi varmaan joku kunnon HIFK-fani tulee kertomaan, miten omasta tuttavapiiristä ei jokerifaneja löydy, ja jos joku perkele tunnustaan, niin välit lyödään suoraan poikki. Mitä tulee alkoholiin, niin itse olen todennut, että sopiva hetki mennä nukkumaan on se, kun viinat on loppu.
Oman kantani asiaan olen jo tehnyt tiettäväksi, enkä näe asian vatvomisella saavutettavan enää mitään uutta tai hedelmällistä. Sinulle henkilökohtaisesti toivon kaikkea hyvää jatkossakin. Mielipiteeni toisten joukkueiden faneista, tai itse joukkueista voi jokainen halutessaan lukea aiemmista viesteistäni.
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
@Seesam ja @Justice mukava kuulla ja ihan samat on ajatukset itsellänikin.

No on sulla jutut. Mitä pahaa työttömien itä-helsinkiläisten sorvareiden kanssa juttelemisessa on? Vai yrititkö sä hauskasti stereotypisoida kaikki jokerifanit?.
Hesari teki HIFK:n ja Jokerifanien asuinpaikkavertailua jokunen vuosi sitten ja tutkimuksessa ilmeni että Itä-Helsingissä on yhtä paljon HIFK:n kuin Jokereidenkin faneja. Ainoa alue, jossa HIFK faneja on enemmän on Espoo, muuten kannatus on tasaista kantakaupungista Kontulaan.

70-luvulla tuollaiselle @Iso Paha :n stereotypioinnille löytyi vielä jonkin asteiset perusteet. Aikaa siitä on kulunut noin 40-vuotta ja ei voi kuin ihmetellä kuinka edelleen löytyy henkilöitä jotka ovat jämähtäneet mielipiteineen kyseiselle vuosikymmenelle. Jokereiden ja HIFK:n keskinäistä historiaa tutkinut ja siitä kirjan kirjoittanut Mika Wicström totesi, että Jokereiden ja HIFK:n historia on hyvin erilainen, mutta nykypäivänä ne ovat brändeinä liikuttavan samankaltaisia. Selvästi modernimpi stereotypia -kuin tuo asuinpaikka jaottelu- on se, että HIFK pelaa kovaa ja fyysistä lätkää ja Jokerit taitokiekkoa. Siinäkin stereotypiassa on ristiriita todellisuuden kanssa. Jokereilla oli toistaiseksi viimeisellä Liigakaudellaan eniten jäähyjä ja HIFK:lla vähiten. Eikä tuo viimeisinkään kausi ihan hirveästi tue HIFK:n tunnettua "aina sattuu ja tapahtuu" -slogania. Jäähyjä oli -toista kautta peräkkäin- vähiten koko Liigasta.

Stereotypioissa on perustavaa laatua oleva ongelma. Ne eivät koskaan kohtaa yksiselitteisesti todellisuuden kanssa. Kuten eivät niiden esittäjätkään.
 
Viimeksi muokattu:

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paikallisvastustajan puuttuminen on harmillinen juttu. Ennen tuli hyvän, Jokereita kannattavan, ystävän kanssa aina otettua vedot ennen kautta, käytyä välillä yhdessä matseissa ja muutenkin heitettyä juttua liigalätkästä. Eipä lätkä enää viime talven aikana puheissä pyörinyt, kun tuo "yhdistävä tekijä" eli paikallisasetelma katosi.

Ei sillä, IFK on IFK.
 

Darius

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaiholla muistan -98-mestarijengiä.. Samoin -11-jengiä.. Oonkohan tullut vanhaksi kun se taitokiekko kuitenkin tuntuu siltä millä menestyy??:-)
 

Seesam

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaiholla muistan -98-mestarijengiä.. Samoin -11-jengiä.. Oonkohan tullut vanhaksi kun se taitokiekko kuitenkin tuntuu siltä millä menestyy??:-)
Vuoden 2011 mestarijoukkue oli ennen kaikkea taitojoukkue, mutta siinä oli myös sitä ilkeyttä sekä äijämäisyyttä, jota tarvitaan mestaruuden voittamiseen. Ei mestaruutta voi voittaa ilman toista, pitää olla sekä kovuutta, että taitoa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Hywistä ajoista ei voida puhua, mutta ketju lienee sopiva :)

Eli tosta eilisestä HJK;n töppäämisestä tuli elävästi mieleen IFK:n viime vuosikymmenen takaiset poff-sarjat HPK:ta vastaan. Kaikki omissa käsissä ja vähän enemmänkin, mutta...
 

tomechkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näytti kyllä klubin veskarikin siltä että wanhan ajan ifkssa olisi veskarin paikka auennut... mitä näitä nyt oli Pitkämäki, Draper... Lunkkakin välillä

Wanhoina hywinä aikoina puuttui joukkueestakin puolet vielä tässä vaiheessa "kesää"
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hesari teki HIFK:n ja Jokerifanien asuinpaikkavertailua jokunen vuosi sitten ja tutkimuksessa ilmeni että Itä-Helsingissä on yhtä paljon HIFK:n kuin Jokereidenkin faneja. Ainoa alue, jossa HIFK faneja on enemmän on Espoo, muuten kannatus on tasaista kantakaupungista Kontulaan.

Olisi mielenkiintoista nähdä tuo jakauma. Mulle on sinällään sama missä fanit asuvat mutta kauan länsi-helsingissä asuneena on vahva kutina että esim Töölö-Munkka akselilla ja siinä hollilla on kyllä IFK kannattajia leijonan osa lätkän seuraajista, tai sitten ne vain pitävät enemmän ääntä itsestään.

_
 

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Olisi mielenkiintoista nähdä tuo jakauma. Mulle on sinällään sama missä fanit asuvat mutta kauan länsi-helsingissä asuneena on vahva kutina että esim Töölö-Munkka akselilla ja siinä hollilla on kyllä IFK kannattajia leijonan osa lätkän seuraajista, tai sitten ne vain pitävät enemmän ääntä itsestään.

Tässä Hesarin tekemän tutkimuksen kartta kannatuksen jakaantumisesta pääkaupunkiseudulla.
 

Liitteet

  • 1361514223401.jpg
    1361514223401.jpg
    413,1 KB · kertaa luettu: 691

444

Jäsen
Tässä Hesarin tekemän tutkimuksen kartta kannatuksen jakaantumisesta pääkaupunkiseudulla.
Vielä hirveän paljon enemmän kiinnostaisi nähdä vähän sitä statistiikkaa tuon kartan takana. Otanta on alle prosentti helsinkiläisistä, joten en tiedä, kuinka luotettavasta "gallupista" on kyse. Sen sijaan tuo kaupunginosajaottelu voi mennä pahastikin metsään, jos vaikka Herttoniemestä on saatu kolme vastaajaa ja vastapainona Munkkiniemestä 764.
Vaan eiköhän tuo ihan tarpeeksi löyhän kuvan anna asiasta. Muistelisin, että meillä ala-asteella (Puotila) ~20 vuotta sitten oli aika 50/60 kannatus joukkueiden välillä. Enemmän se oli riippuvainen fanin iästä kuin mistään muusta; ymmärrettävästi Jokerien kulta-ajat toivat enemmän nuoria uusia faneja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös