HIFK:n huhut, mutut & htt-spekuloinnit

  • 7 112 466
  • 30 185

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Aika yksioikoinen katsantatapa. Jos Jääskä pelaa näytöillään itselleen sopimuksen esimerkiksi Sveitsiin tai Ruotsiin, ja Koivistoinen saavuttaa tavoitteensa, eli saa hyvän sopimuksen ulkomailta, niin silloinhan IFK ja Peltonen ovat onnistuneet viemään ko. pelaajia eteenpäin urallaan.

"Yle Urheilu haastatteli tätä juttua varten myös toista pelaaja-agenttia. Hän esiintyy jutussa nimettömänä oman työnsä vuoksi.

Hänen mukaansa esimerkiksi Ruotsi houkuttelee pelaajia allekirjoitusbonuksen avulla. Ennen Ruotsiin siirtymistä maksettava bonus on usein parhaimmilla seuroilla 30-35 prosenttia bruttopalkasta, mutta huonoimmat seurat maksavat sitä jopa 60 prosenttia.

Erityistyöihmisten allekirjoitusbonuksesta tarvitsee Ruotsissa maksaa vain 15 prosentin lähdevero.

– Tämä mahdollistaa heille huomattavan veroedun Suomeen nähden. Ruotsissa huippupelaajien nettopalkat ovat ainakin kolminkertaisia Suomeen verrattuna, pelaaja-agentti selventää.

Ruotsin pääsarjaseura Luulajaa edustava Juhani Tyrväinen antoikin Ruotsin radion (SR) haastattelussa kovaa kritiikkiä SM-liigan tasosta. Tyrväinen sanoi jutun toimittaneen Christer Flythströmin mukaan, ettei yksikään huippupelaaja halua pelata enää Suomessa. Pelaamista Suomessa voivat Tyrväisen mukaan harkita ainoastaan ne, jotka ovat jo pelanneet parhaammat vuotensa.

– Ruotsissa peruspelaajan taso on paljon korkeampi. Vaikuttaa siltä, että kuilu vain kasvaa. Ruotsi menee menojaan ja sarja kehittyy. Tuntuu, että Suomessa se on toisinpäin, Tyrväinen sanoi Ruotsin radiolle."

Mutta voidaanhan me tietysti myös sopia, että jos Koivistoinen, Jääskä ja Vesalainen lähtevät tämän kauden jälkeen ulkomaille, on se osoitus Villen imun puutteesta koutsina :)

Tyrväinen voi flirttailla ruotsin median kanssa, mutta minusta se ei ole urallaan eteenpäin menemistä jos siirtyy IFK:n ykkösketjusta vaikka Örebron tai Luleån kolmos- tai nelosketjuun. Ja vaikka huippupelaajien nettopalkat olisivatkin kolminkertaiset, ei se tarkoita että Jääskä, Tyrväinen, Rask tai Koivistoinen saisi merkittävää palkankorotusta siirtyessään Ruotsin puolelle.

Tuo allekirjoitusbonuksen alhainen veroprosentti on kyllä mielenkiintoinen ja uusi tieto.
 

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
En, vaan ainoastaan eri mieltä kanssasi. Sinulla ei ole objektiivista totuutta hallussasi.

Perustellakseni ton lauseen, esitin objektiivisia ja useissa medioissa esiintyneitä totuuksia sekä yleistietoa siinä osassa, jonka leikkasit lainauksestasi pois. Nimenomaan ulkomaille siirtymisen kanssa ja siitä, että siellä saa enemmän palkkaa ja pelataan vähemmän pelejä eli saa olla enemmän kotona.

Pelaajat on sitä sanoneet eri haastatteluissa vuosien ajan ja kritisoineet liigaa. Jääskä on sanonut ihan mullekin, että lähtee ulkomaille, kun eka hyvä tarjous tulee. Koivistoinen on sanonut saman haastattelussa. Vesalainenhan on useaan otteeseen sanonut, että haluaa takaisin ulkomaille.

Nättisestä ja Pakarisesta en tiedä. Nättinen ei välttämättä edes ole Salmelaisen suunnitelmissa, koska jos Peltosella ei ole imua, niin Lehterällä on. Voi olla aika kovia jäbiä haluamassa tulla pistää kiekkoa reppuun Lehterän syötöistä.

Mutta ulkomaille siirtymiset ei ole mikään imun mittari ja tämä on toki mielipide, mutta noi objektiiviset faktat puhuu mun mielipiteeni puolesta. Se mistä mulla ei ole objektiivista tietoa on nää kotimaan siirtymiset. Jos Huuhtanen menee Ilvekseen vaikka on ihan selvää, että varmaan Salmelainen on sen perässä, niin siirtyykö se Ilvekseen hallin vai koutsin vai molempien takia? Jos tosin Pakarinen siirtyy nyt vaikka TPSään, niin voi olla aika varma, että syy on Peltosessa.

Mä en usko, että Peltosella on samanlaista imua kuin vaikka vuosi sitten, kun Lindbohm kehu sitä tänne tullessaan. Mutta siitä mulla ei ole objektiivista totuutta. Voi olla, että pelaajat edelleen diggaa Peltosesta ja uskoo sen tuovan kannun stadiin. Itse en olisi antanut enää jatkosopparia, mutta mä en olekaan tän jengin diktaattori.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tyrväinen voi flirttailla ruotsin median kanssa, mutta minusta se ei ole urallaan eteenpäin menemistä jos siirtyy IFK:n ykkösketjusta vaikka Örebron tai Luleån kolmos- tai nelosketjuun. Ja vaikka huippupelaajien nettopalkat olisivatkin kolminkertaiset, ei se tarkoita että Jääskä, Tyrväinen, Rask tai Koivistoinen saisi merkittävää palkankorotusta siirtyessään Ruotsin puolelle.

Tuo allekirjoitusbonuksen alhainen veroprosentti on kyllä mielenkiintoinen ja uusi tieto.
Mitä olen kuullut pelaajan sanoneen, joka Ruotsiin siirtyi 3-4 vuodeksi pelaamaan, niin sai todella paljon parempaa palkkaa, kun mitä Liiga seurastaan sai, jossa pelasi 4-5 kautta. Toki, kun pelaat juuri pari hyvää kautta ennen siirtoa, niin silloinhan on ymmärrettävää että siirryt ns. kovana pelaajana ja liksakin on hyvä, mutta taloudellisesti oli kuulemma todella hyvä juttu siirtyä Ruotsiin pelaamaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Forever#88

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mä näen ulkomaille suuntaamisen oikeastaan ensisijaisesti kokeilunhaluna ja uteliaisuutena testata, mihin omat kyvyt riittää ja miltä maailma muualla näyttää. Rahaakin on kiva tienata, mutta ei se kaikki kaikessa ole. Itte lähdettiin puolison kanssa Eurooppaan duuniin nuorina vast’ikään tutkinnon suorittaneina ihan vaan kokemuksien perässä. Neljä vuotta parissa eri kohteessa, suosittelen! Pari lasta myöhemmin paluu Suomeen oli sekin hyvä ratkaisu, aikansa kutakin.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ritchie tuskin on tälle kaudelle saatavissa, ellei Kärpät pura kaverin sopimusta.

Edelleen (tälle tai) ensikaudelle Ritchien naaraaminen olisi todella Penamainen suoritus. Tutinaa, tötinää ja vääränlaista äijä-meininkiä. Onneksi nuo ajat ovat takanapäin.

Ylipäätään ihmettelen miten täälläkin haikaillaan jonkun Ritchien tai Paajasen perään. Ihan kun joukkueessa ei olisi jo tarpeeksi raskasjalkaisia pelaajia. Mitä esim. Paajanen toisi mitä joukkueessa jo ei ole. Aloitustaitoa ja "kokonaisvaltaisuutta". Onneksi sentään Marleaulla on erikostaitoa. Vähän jopa surullista, että farmin farmista tulee kaveri, jolla parempi laukaus, kun kellään IFK:ssa sitten...

Jos mun ihan pakko olisi pienellä budjetilla tämän joukkueen hyökkäykseen saada yksi pelaaja, niin jalkaa neloseen ja jos on sentteri vielä, niin plussaa.

Tämmöisellä Tallberg-Väänänen/Seppälä/Åsten nelosella saadaan sitä mitä on viime kaudet meidän neloselta saatu. Tallberg on oikeastaan ainoa noista jolle mielelläni antaisin paikan nelosessa. Kelleen muulle en paljoa käyttöä näe. Åsten voi paikeata Talea, joka sentään on loistava av-pelaaja. En muuten usko, että Komarov pelaa monta peliä nelosessa. Aika pian löytää itsensä Lehterän ketjusta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Otto Paajasesta on aika ajanut ohitse. Varmasti löytyisi Liigasta joku sellainen pelaaja, joka pysyy edes menossa mukana. Yhtään en väheksy Paajasen kokemusta ja menneitä urotekoja, mutta kyllä se vain niin on, että jos tarkoitus on pystyä nopeuttamaan peliä entisestään, Otto Paajasella ei tee yhtään mitään. Viime kauden pleijarit olivat toki ihan jees, varsinkin, jos vertaa aivan umpisurkeaan runkosarjaan, mutta kyllä iso kiitos Paajasen pleijareistakin kuuluu ennakkoluulottomasti ja ennen kaikkea tehokkaasti hyökkäyssuuntaan pelanneille Kaskimäelle ja Teissalalle. Varmasti Paajasella oli siinäkin roolinsa, mutta itse haluan kyllä paljon parempaa kuin nykymallia olevan Otto Paajasen.
Joo, Paajanen runnoi sen ratkaisevan maalin, jolla välieriin viime keväänä, ja eiköhän se riitä IFK:n ja Paajasen hyväksi vikaksi muistikuvaksi, ja nyt katellaan muita pelaajia.

Jos KooKoosta joku, niin pakki D'Astous sopisi IFK:hon täydellisesti. Mutta jos/kun tätä kevättä mietti, niin KooKoo taistelee poff-paikoista, joten tuskin luopuvat 1-pakistaan.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
minusta se ei ole urallaan eteenpäin menemistä jos siirtyy IFK:n ykkösketjusta vaikka Örebron tai Luleån kolmos- tai nelosketjuun.
Totta kai kovempaan sarjaan siirtyminen on eteenpäin menemistä. Samalla logiikalla NHL-sopimus ei ole eteenpäinmenemistä, jos aloittaa AHL:stä.

Ja varmasti moni pelaaja haluaa ulkomaille ihan kokemuksenkin takia. Edelleenkään, esimerkiksi Jääskän ja Koivistoisen siirrot ulkomaille eivät kertoisi IFK:sta mitään muuta kuin positiivista. Pelaajat haluavat seuroihin, joissa on mahdollisuus voittaa ja joista on mahdollisuus edetä kovempiin sarjoihin.

EDIT: eipä se sisältö @Helsingforce tuosta yhdestä sanasta mihinkään muutu. Eiköhän täällä jokainen ymmärrä, ettei kenelläkään meillä ole täällä absoluuttisia totuuksia.

Tuntuu vain todella oudolta ajatukselta, ettei kovempaan sarjaan siirtyminen olisi pelaajalle urallaan eteenpäin menemistä. Luonnollisesti rooli on (ainakin aluksi) pienempi, kun siirrytään kovempiin sarjoihin, ja SHL nyt on jo aikapäiviä sitten mennyt selkeästi ohi Liigasta. Eli sinun mielestäsi esimerkiksi Rask ja Tyrväinen eivät menneet urallaan eteenpäin siirtyessään Ruotsiin?

EDIT2: ja hieman huvittaa, että pitää kommentoida yhden sanan puuttumista lainauksesta, kun itse jätit @C2 huutelija ’n viestistä lainauksessasi pois koko lainausta selittävän osuuden :D mutta ei siinä, mennään näillä.
 
Viimeksi muokattu:

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Perustellakseni ton lauseen, esitin objektiivisia ja useissa medioissa esiintyneitä totuuksia sekä yleistietoa siinä osassa, jonka leikkasit lainauksestasi pois.

En minä leikannut mitään pois. Minä kommentoin ainoastaan siihen lauseeseen, jossa väitit että olen monessa mainitsemistasi asioista "väärässä". Mutta kun se ei ole niin mustavalkoista, että sinä olet oikeassa ja minä väärässä. Ihmisillä on monia syitä lähteä tai jäädä tai valita rahakkaampi tai vähemmän rahakas tarjous. Itse en juuri urapolkujani valinnut rahan perusteella.

Totta kai kovempaan sarjaan siirtyminen on eteenpäin menemistä. Samalla logiikalla NHL-sopimus ei ole eteenpäinmenemistä, jos aloittaa AHL:stä.

..Sen sijaan sinä leikkasit pois aika oleellisen sanan lainauksestasi. Minä en kirjoita tuollaisia mustavalkoisia "näin on" lauseita, voisit ystävällisesti lisätä siihen takaisin sen sanan "minusta" eteen. Sillä se on minun mielipiteeni, enkä väitä sitä objektiivisena totuutena että ei ole urallaan eteenpäin menemistä siirtyä IFK:n ykkösestä Örebron kolmoseen.

On mielestäni aika väärin myös verrata Liiga/SHL asetelmaa samaksi (tai saman logiikan mukaiseksi) kuin AHL/NHL. Ei Liiga sentään SHL:n farmi ole, vaikka hieman heikkolaatuisempi onkin.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni on enemmän perusteltua hankkia se pisteitä tekevä, ylivoimalla pelaamaan pystyvä pakki vasemmalle.

Tämä tulisi siis kakkosylivoimaan, koska tuonne ykkösylivoimaan ei puolustajaa mahdu. Martin on viivassa, vasemmalla Marleau ja oikealla Lehterä.

Nimenomaan näin. Kun lefti-Lehterä pyörittää ykkösylivoimaa ja viivassa right-Martin, niin kakkosylivoimaa voisi pyörittää toiselta puolelta right-Ikonen viivapelotteenaan leftin puolustaja.

Mä olen kaipaillut samaa. Selasin tuossa Euroopan huippusarjojen vasen käsi alhaalla pelaavat suomalaiset, ruotsalaiset ja pohjoisamerikkalaiset kiekolliset puolustajat läpi, joista voisi olla joku irroitettavissa Liigaan. Mahdollisia naarattavia rightin kundeja löytyisi yllättävän hyvin E. Erosesta Pokkaan.

Kuitenkin suosikkini, josta voidaan täällä edes jotenkin haaveilla, on Lukas Ekeståhl Jonsson. Tehnyt todella kovia pisteitä kahdella viime kaudella Sveitsissä ja Ruotsissa. Sai tällä kaudella Klotenista 16 ottelun jälkeen monoa, jonka jälkeen palasi Rögleen - sielläkään fanit eivät ole olleet tyytyväisiä esityksiin.

Miksei tulisi Stadiin hakemaan uutta nostetta uralleen? Mulla lähtee flygari seiskalta Götikseen, niin voin vaikka tuoda mukana takaisin. Ei siitä kentältä aja kuin parisen tuntia Ängelholmiin.
 

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
En minä leikannut mitään pois. Minä kommentoin ainoastaan siihen lauseeseen, jossa väitit että olen monessa mainitsemistasi asioista "väärässä". Mutta kun se ei ole niin mustavalkoista, että sinä olet oikeassa ja minä väärässä. Ihmisillä on monia syitä lähteä tai jäädä tai valita rahakkaampi tai vähemmän rahakas tarjous. Itse en juuri urapolkujani valinnut rahan perusteella.

Leikkasit mun kirjoituksesta osuuden pois, jossa perustelin tuon lauseen, jota lainasit. Eli leikkasit.

Siinä oot oikeassa, että ihmisillä on eri haluja ja tavoitteita elämässä.
 

skattankundi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Röda
Oma näkemykseni on se, että tärkeintä olisi turvata tuo 1 ylivoiman toimivuus. Lehterän pyörittämä yv on älyttömän kova valttikortti keväällä, jonka kaikki viime kevään playoffeja seuranneet tietävät. Siinä on oltava rightin pakki ja rightin snaipperi. Jos täydennyshankintoja loppukaudeksi tehdään, niin ne on tehtävä sitä silmälläpitäen, että joku loukkaantuu. Jos Martin tai Marleau ovat keväällä klesana, niin meillä pitää olla niille paikoille laukaisu-uhan aikaansaavat rightin pakki sekä rightin snaipperi, koska päteviä backuppeja ei omasta takaa löydy. Näin ollen Tobbarina kyttäisin ennemmin rightejä kuin leftejä.
 

Stintti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Lapin kiekkoilu
Oma näkemykseni on se, että tärkeintä olisi turvata tuo 1 ylivoiman toimivuus. Lehterän pyörittämä yv on älyttömän kova valttikortti keväällä, jonka kaikki viime kevään playoffeja seuranneet tietävät. Siinä on oltava rightin pakki ja rightin snaipperi. Jos täydennyshankintoja loppukaudeksi tehdään, niin ne on tehtävä sitä silmälläpitäen, että joku loukkaantuu. Jos Martin tai Marleau ovat keväällä klesana, niin meillä pitää olla niille paikoille laukaisu-uhan aikaansaavat rightin pakki sekä rightin snaipperi, koska päteviä backuppeja ei omasta takaa löydy. Näin ollen Tobbarina kyttäisin ennemmin rightejä kuin leftejä.
Tiettyyn pisteeseen asti ei mikään jengi voi tehdä hankintoja vain mahdollisia loukkaantumisia ajatellen. Mitä, jos Lehterä loukkaantuu? Pitäisikö hänelle hankkia jo back-up varmuuden vuoksi. Ei meillä ole hänenkään tilalle saman tason kaveria omista heittää ylivoimalle (eikä edes Euroopasta löydy montaa kaveria siihen toimittaamaan samaa virkaa yhtä laadukkaasti). Tärkeämpänä pitäisin sitä yhtä kiekollista pakkia, oli se sitten right tai left. Silloin ainakin teoriassa saataisiin pakkiparit tasapainoisemmaksi. Ellei nyt ennen siirtorajaa joku erittäin tärkeä palanen vedä klesaksi kunnolla ja olisi loppukauden sivussa, niin yhtään en euroja polttaisi hyökkäykseen. Se on jo niin laaja ja nimivahva (varsinkin jos/kun Komarov tuosta saadaan täyteen kuntoon).
 

skattankundi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Röda
Tiettyyn pisteeseen asti ei mikään jengi voi tehdä hankintoja vain mahdollisia loukkaantumisia ajatellen. Mitä, jos Lehterä loukkaantuu? Pitäisikö hänelle hankkia jo back-up varmuuden vuoksi. Ei meillä ole hänenkään tilalle saman tason kaveria omista heittää ylivoimalle (eikä edes Euroopasta löydy montaa kaveria siihen toimittaamaan samaa virkaa yhtä laadukkaasti). Tärkeämpänä pitäisin sitä yhtä kiekollista pakkia, oli se sitten right tai left. Silloin ainakin teoriassa saataisiin pakkiparit tasapainoisemmaksi. Ellei nyt ennen siirtorajaa joku erittäin tärkeä palanen vedä klesaksi kunnolla ja olisi loppukauden sivussa, niin yhtään en euroja polttaisi hyökkäykseen. Se on jo niin laaja ja nimivahva (varsinkin jos/kun Komarov tuosta saadaan täyteen kuntoon).
Sitten vaan rightin pakkia sisään ja Ikonen Marleaun laukaisukouluun.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Salin saattaa aivan hyvin nostaa tasoaan tässä seuraavan kahden kuukauden aikana sille, missä se jo oli esim. viime kaudella, tai mihin se vahvasti oli menossa toissakaudella ennen loukkaantumista. Silloin Martinin takana on jo se rightin varapakki Lehterän ylivoimalle. Mutta siihen toiseen ylivoimaan ei ole riittävän laadukasta leftin ylivoimapakkia, joten se täytyy hankkia.
 

Ccrb

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Ilveksen foorumilla jonkinnäköinen huhu siitä, että Hifk olisi ainakin tehnyt tarjouksen Petr Kodytekille ensi kaudesta. Kodytek olisi hylännyt sitä ennen Ilveksen tarjouksen ja se asia olisi jäänyt siihen Ilveksen osalta.
 

Kake74

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Junior-Pelicans, Tamin Tribuuttiketju
Ilveksen foorumilla jonkinnäköinen huhu siitä, että Hifk olisi ainakin tehnyt tarjouksen Petr Kodytekille ensi kaudesta. Kodytek olisi hylännyt sitä ennen Ilveksen tarjouksen ja se asia olisi jäänyt siihen Ilveksen osalta.
Viihdyttävä pieni sentteri. Taitavakin. Kelpaa hyvin, muttei ihan ygösruutuun asti. Tekee senan tontilta enemmän maaleja ku syöttää niitä. Silleen erilainen nuori.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilveksen foorumilla jonkinnäköinen huhu siitä, että Hifk olisi ainakin tehnyt tarjouksen Petr Kodytekille ensi kaudesta. Kodytek olisi hylännyt sitä ennen Ilveksen tarjouksen ja se asia olisi jäänyt siihen Ilveksen osalta.
Vaikea uskoa, että HIFK palkkaisi tsekin joita ei ole joukkueessa nähty sitten Penan aikojen.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Vaikea uskoa, että HIFK palkkaisi tsekin joita ei ole joukkueessa nähty sitten Penan aikojen.
Onhan siellä ollut Karavaanarin erinomainen löytö Petr Stloukal pyörimässä!

On kyllä erikoista, että IFK ei enää löydä kunnon tsekkejä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös