HIFK:n huhut, mutut & htt-spekuloinnit

  • 7 019 105
  • 29 660

Bromse

Jäsen
Joukkue on todennäköisesti muutenkin rakennettu jo lähestulkoon valmiiksi, ja ainoat mahdollisesti puuttuvat palaset on jotain ihan kärkijätkiä. Mutta jos pitäisi tosiaan veikata, niin sanoisin että 90% joukkue on jo kasassa. Ei liiaksi kannata jäädä surkuttelemaan miksi toi ja toi ei tullut, ne ketä halutaan on varmaan jo sopparin kirjoittanut jos ylipäätään IFK on kiinnostanut vaihtoehtona.

Onko se Melart jo unholaan jätetty?
Tais tehdä ensi kaudesta sopparin Ruotsiin tossa muutama viikko takaperin jos oikein muistan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
@Aurinkotuuli : Minähän siis en toivo Hirsoa HIFK:hon, koetan vaan aanailla Nybarin ajatuksenjuoksua. Parasta olisi, että oikeasti napataan Ramun stuntti, eikä haaveilla Hinestä 1-sentterinä. Mutta mitäpä jos tilanne on Nyban pöydällä tällainen eli vaihtoehtoina: 1) Ramua ei korvata, Hintz siirtyy ykköseksi. 2) Sama, mutta Hirso otetaan messiin tuomaan syvyyttä. Eli jos tosiaan olisi vain nämä kaksi skenaariota ja Nyban tuntien tämä ei olisi edes mahdoton ajatus. En mä silloin tiedä, sanoisinko Hirsolle no thanks. Ja huom - tähän skenaarioon ei kelpaa vastaukseksi "Ei Hirsoa, mutta joku muu Ramun korvaaja". koska se on vaihtoehto, jonka varmasti jokainen itsestäänselvyytenä valitsee. Minä ainakin. Mutta kelatkaas nyt jos vaihtoehdot ovat oikeasti 1) ja 2).
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Joo, katsoin, ja aika hyväntuulisin tunnelmin... Muistutuksena palstaveljille ja -siskoille => yksi oikein sijoitettu lecaharkko torjuu kaikki vedot maailmassa (vedä kaksi narua maalin yläkulmista ja yhdistä ne keikkoon = torjuntasektori) ja veskarin hyvyyttä ei välttämättä mitata siinä, miltä tekeminen näyttää.

Totta, lisäksi lecaharkko ei loukkaanu koskaan ja pystyy vetämään samalla tasolla 60 matsia + pleijarit. Nämä ominaisuudethan ovat aika lähellä NHL-veskaria ja minä suhtaudun varsin positiivisella mielellä tähän comebackiin. Liigan mielenkiintoisin veskari vetää ensi kaudella HIFK:ssa backuppinaan Lankinen. Joka mielestäni saa vielä yhden kauden aikaa kasvaa VL:ksi. Tällä hetkellä Keke on kelpo 2-mv runkosarjapeleihin, mutta playoffeissa ei ikävä kyllä riittänyt.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Tämä olisi taas äärimmäisen surullinen esimerkki Karavaanarin kädettömyydestä UTJ:nä! Holtari ja Tuomenoksa olisivat etsineet mennen kauden kissojen ja koirien kanssa Ramun korvaajaehdokkaita, eivätkä edes harkitsisi Hirsoa. No, koska tämä kaikki on silkkaa spekulaatiota niin en sytytä roviota Nordiksen parkkiksella (puita sinne voi jo kasata) vielä. Itselläni edelleen hyvin pieni luotto Karavaanarin jengin rakennustaitoihin!

Aaltosta on tuolta narreista vahvasti huhuiltu tänne! Katselin niiden viime kauden rosteria, ja huomasin siellä olevan muitakin pelimiehiä vapaana! Niko Kapanen (joo, on huhuiltu Kerhoon) olisi ainakin mulle mieluisampi ja varmempi 'tandem-pari' Hintzille sekä Atte Ohtamaa puolustukseen (voi olla toki, että tähyää ulkomaille). Pöysti ja Rita taas ovat 'eikiitos'-osastoa.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
2) Sama, mutta Hirso otetaan messiin tuomaan syvyyttä.
No tämähän ei toimi. Hillon on saatava olla ykkös-starba. Muuten pellaaminen ei nappaa. Tämä skenaario (2) edellyttää sitä että Hintz on heitettävä ulos Hillon tieltä. Avot! ja syvällä ollaan.
Parasta meille olisi, jos Hillo jatkaa Kärpäsissä tai siirtyy Tapparaan. Ei taida kyllä toteutua nämäkään..
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tällä hetkellä Keke on kelpo 2-mv runkosarjapeleihin, mutta playoffeissa ei ikävä kyllä riittänyt.

Ailahteleva taso on se haaste. Viimekaudella piti meitä kuitenkin pitkään hengissä kun Husson taso laski loukkaantumisesta. Pleijareissa oli mm. Ipa sarjassa ajoittain maaginen.
Tän kauden Husso ei antanut Kekelle mitää saumaa(paitsi ne rehelliset tsäänssit mitkä meni pieleen). Ens kaudella pakko olla jo tasaisempaa tai menee janiniemiseksi.
 

RedWhiteBlue

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New York Rangers
Joonas Järvinen ei luultavasti siirry Jokereihin ensi kaudeksi kun niiden pakkikalustoa katselee, joten voiko jopa olla että jatkaa meillä?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Joonas Järvinen ei luultavasti siirry Jokereihin ensi kaudeksi kun niiden pakkikalustoa katselee, joten voiko jopa olla että jatkaa meillä?

Ei kyllä jatka, siirtyy eniveis ulkomaille mun tietääkseni.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Kirjoitan ylös muutamia yleisiä pelkotilojani, jotka saavat mut syömään kynsiäni. Seuraavat skenaariot eivät saisi koskaan toteutua HIFK:ssa. Laitoin myös näkemykseni uhan realistisuudesta koskien ensi kautta.

1) Huono valmennus. Ei tarvinne selittelyjä ja tämä asia on kunnossa.

2) Riittämätön mv-taso. Bäcksin tullessa asia kunnossa.

3) Riittävästi senttereitä ja tasokas 1-sena. Tästä olen huolissani! Ramu ja Liivik lähtevät, se on kaksi senaa ulos. Lennu tulossa, ei apua tälle sektorille. Leinohan on toki sentteri, mutta ilman Ramun stunttia nämä ovat näin: Hintz-Elkins-Leino-Nykopp. Ihan absoluuttisena määränäkään neljä sentteriä pitkäksi kaudeksi ei riitä kyllä yhtään mihinkään. Minähän kokoaisin joukkueen aina niin, että senttereitä ei ole koskaan liikaa ja ottaisin mieluiten hyökkääjiä, jotka pelaavat keskellä ja laidassa. Saatana, tämä on ratkottava jotenkin. Pelkään, että kauteen lähdetään liian pienellä sentterimäärällä.

4) Tikutaku-pakisto.

Lähes hirvittävintä mitä tiedän. Luotan siihen, että tämän kauden ns. "Ihmisen kokoinen alakerta" -projekti on opettanut sen verran, että kiekollisen taidon lisäksi pakistossa pitää olla kokoa, jämäkkyyttä ja ilkeyttä. Olen tästäkin hieman huolissani. Gene-Mattin jatko olisi hieno homma. Mä en saatana jaksa pirteitä sebastianmobergeja joka pariin.

5) Tikutaku -hyökkäys.

Jep, kärkiketjut täynnä eerosomervuoria - sellaista ei enää tarvitse toivottavasti katsella. Tämän kauden jengi oli kokonaisvaltaisen fyysinen ja Pude, Parru, Luttinen, Jasse ja kumppanit olivat mainioita kaksinkamppailuissa. Tästä olen myöskin huolissani. Nykylätkässä ei kertakaikkiaan pärjää pelkillä robertleinoilla - ja hänen jatkoonsahan olen kyllä tyytyväinen. Mutta muskeleita ja röyhkeyttä tännekin kaivataan.

6) Omat pojat etusijalla.

Kaunis ajatus, mutta ei please liian pitkään teppoja ja salmia, jos ei näy mitään kehitystä. Eikä myöskään tarvitse haalata markkinoilta joka ainoaa ex-meikäläistä takaisin. Tämä koskee esim. Hirsoa. Lennu kelpaa, mutta muistutan, että hän ei ole pelannut tehoiltaan kummoisia kausia Sveduissa.

Lopputulema on se, että tämän kauden joukkue oli kertakaikkiaan hyvin koottu ja ikävä totuus on se, että rosterin parantaminen on silkka mahdottomuus. Jossain määrin tässä täytyy totutella ajatukseen, että vähän tulee tasonlaskua ja toivoa, että se on sitten oikeasti vähän. Lisäksi taso pitää peilata suhteessa muihin jengeihin, niitäkin täytyy kuikuilla. Kauden 15/16 -pakisto oli kokonaisuudessaan mielestäni paras sitten kauden 97/98 - ja tämä tietenkin aikaansa suhteutettuna. Helvetin hyvä jengi meillä oli tällä kaudella!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä oleellinen kysymys on, mitä Stögö haluaa. Totta kai Karavaanari voi ehdotella kaikenlaisia pelaajia, mutta kai se nyt ensin kysyy Stögöltä, onko tällaiselle pelaajalle käyttöä vai ei. Joten odotellaan nyt, millaista sopparia sieltä kassakaapin uumenista ilmaantuu; viritellään sitä roviota vasta sen jälkeen (Frankie, mä tuon bensat!)
 

starcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä oleellinen kysymys on, mitä Stögö haluaa. Totta kai Karavaanari voi ehdotella kaikenlaisia pelaajia, mutta kai se nyt ensin kysyy Stögöltä, onko tällaiselle pelaajalle käyttöä vai ei. Joten odotellaan nyt, millaista sopparia sieltä kassakaapin uumenista ilmaantuu; viritellään sitä roviota vasta sen jälkeen (Frankie, mä tuon bensat!)
Näinhän se menee UTJ kokoaa sellaisen joukkueen kun valmentaja haluaa. Ei toisin päin että UTJ määrää täysin joukkueen kokoonpanon.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JHagin ansiokkaseen pelkolistaan tunnustan nro3 pelottavan myös itseäni. Muuten nou hätä. Nyba on hoitanut mv-osaston aina mallikkaasti ja Stögö oppi toissakaudesta kun Taipalus-Teppo-Heikkinen 'putsaili' maalinedustaa. Ei tule tikuja alakertaan ainakaan. Varsinaisesti noi huhutut/varmat lähtijät yläkerrasta eivät vie fyysisyyttä mukanaan, muuta kylläkin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Joo, nää on tällaisia hahmottomia pelkotiloja, eivät varsinaisesti liity Stögöön vaan HIFK:hon yleensä. Mulle on käynyt fyysisyyden suhteen eräänlainen uudelleenherääminen. HIFK:ssa ymmärrettiin Penan aikaan fyysisyys pelkkänä tutinana & tötinänä ilman taitoelementtiä ja sijoitukset olivat aina osastoa "ynnä muuta". Niinpä menin itsekin siihen miinaan, että oletin jossain vaiheessa liiallisen fyysisyyden olevan este menestykselle (kyllä, jopa kausista 97-99 huolimatta)! Tervehdin, tai yritin tervehtiä, ilolla pari kautta sitten lanseerattua taitavaa tikutaku-ifk:ta ja oikeastaan heräsin tästä unesta suunnilleen playoffeissa -12, jolloin narrit pyyhki jäätä pleijareissa meidän oravapartiolla. Joka oli ollut runkosarjassa ihan riittävä.

Stögön aikaan, siis nimenomaan tällä toisella kaudella, on löytynyt sama efekti kuin Nokan kahdella vikalla kaudella - ei voi mennä pelkillä tikutakuilla, ei vaikka ne olisivat kuinka saatanan taitavia. Pitää olla myös särmää, munaa, kaksinkamppailuvoimaa ja ilkeyttä. Varsinkin oman maalin edustalla! Ja nyt taas tajuan silleen positiivisella tavalla, että fyysisyys on paitsi hemmetin makea ja viihdyttävä asia, myös edellytys menestykselle. Pitää olla vaan taitoa ja pelintekoa mukana keitoksessa. Vitun tutina & tötinä -möhellys pilasi hetkeksi aikaa raikkaan ja rakkaan fyysisen kiekon maineen. Tämän kauden HIFK oli ihastuttava Ihmisen Kokoinen Joukkue, jossa oli myös huikeaa yksilötaitoa. En ole lähtökohtaisesti enää koskaan tyytyväinen joukkueeseen, joka on joko pelkästään fyysinen tai pelkästään taitava mikkihiiripartio. Kiitti siis Stögölle (ja Kojolle) fyysisyyden oikeanlaisesta palauttamisesta Nordikselle.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@JHag Jep, noinhan se suurinpiirtein on. Tappara mm. on edustanut vittumaista fyysisyyttä koko finaaliaikakautensa ajan. Taito& taktiikka on vain feilannut ennen tätä kautta, tai pikemminkin vastustajalla ne oli parempia. Ässien mestaruus oli täynnä oikeaa komboa ja myöskään Marjamäki ei kiellä fyysisyyttä tai kaihda sitä, kunhan ne muut jujut on selkäytimessä.

Pakistossa jako on selkeä, fifty-fifty fysiikka-taito. Sitten on näitä Söde ja Grilli tyylisiä ketkä taitavat molemman puolen leikit. Mutta pitää olla myös Genejä ja Taimia että homma pelittää.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@JHag tunnistan noi pelkotilat, mutta jotenkin tuntuu, että Stögön aikakaudella noihin ei jumiuduta.

Jengissä on imua ja jotenkin tuntuu, että ne ketkä on menneet ohi on menneet ohi, koska Nyba ei ole enää valmis maksamaan mottipäistä.

Kemiläinen/Rantakari on kyllä sellaisia pakkeja, jotka olisi sopineet Stögön sapluunaan, mutta ehkä heidänkin liksapyynti on nyt just vaan liikaa.

Olen varma, että sentteriosastolle tulee vahvistusta yhdellä nimihankinnalla. Mutta tuleeko sieltä enemmän "Wirtanen" kuin "Ramu", jää nähtäväksi.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
@JHag tunnistan noi pelkotilat, mutta jotenkin tuntuu, että Stögön aikakaudella noihin ei jumiuduta.

Näin mäkin haluan uskoa, mutta sen verran kyyninen olen, että uskon lopullisesti vasta kun näen nimet pahveissa. Bäcks on ihan loistava homma, mutta Lennu on kyllä mielestäni enemmän hankinta fanien (myös minun!) mieleen kuin täsmäpalanen menestystä hakevaan joukkueeseen. Tämä kaikella kunnioituksella mainiota Lennua kohtaan, mutta vuonna 2016 hän taitaa olla käytännössä Liivikin korvaaja. JMA olisi kova haalaus, mutta kuka on hänen sentterinsä? Auvitun ja Järvisen korvaajat? Molemmat aivan helvetin kovatasoisia profiilipakkeja. Kuten totesin - tämän kauden jengi oli henkeäsalpaavan hyvä ja mielestäni aivan vastaavaa ei kyllä saada jalkeille vähään aikaan. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö voitaisi menestyä! Tapparastakin on rouhaistu joka vuosi isoja nimiä veks, mutta aina se jengi löytyy finaaleista.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kuten totesin - tämän kauden jengi oli henkeäsalpaavan hyvä ja mielestäni aivan vastaavaa ei kyllä saada jalkeille vähään aikaan. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö voitaisi menestyä! Tapparastakin on rouhaistu joka vuosi isoja nimiä veks, mutta aina se jengi löytyy finaaleista.

Tässä voi myös näkyä selkeä ero joukkueiden pelityylissä. Törmäsen kiekko vaatii jokaiselta pelaajalta aika paljon, ja pelitavan onnistunut toteuttaminen voi vaatia rosterilta kovempaa taitotasoa kuin Tapparan pelitapa, joka kuitenkin lähtee enemmän kontrolloidun puolustuspelin kautta. Sen verran hyvä pöhinä joukkueen ympärillä on kuitenkin ollut ja pelaajat kehuneet kilpaa Törmästä, että uskon imua olleen sen verran paljon, että asialliset korvaajat saadaan. Auvitu ja Järvinen kuitenkin niin kova pari, että tuskin niin kovaa kaksikkoa kuitenkaan saadan tilalle, että kaikki olisivat heti tyytyväisiä. Ramu nousi myös tällä visiitillä niin kovalle tasolle, ettei saman tasoiset pelaajat ensisijaisesti liigaan ole tulossa.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Mä näen Lennussa enemmän erikoisosaamista kuin Simossa vaikka suht saman profiilin pelaajia ovatkin => käsi ylös kuka muistaa Lennun pelaamisen AV:lla? Ja sitä verraten Simon vastaavaan...
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Kyllä on Tapparallakin tekemistä ensi vuoden jengin kanssa, kun oletettavasti Kuusela ja Laine lähtee.

Se jengi oli kyllä kohtuullisen harmaata massaa näiden kahden ilmiömäisen pelaajan takana. Toki hyviä pelaajia kuten Peltola, Järvinen yms. mutta kahden tuollaisen poikkeusyksilön korvaaminen on aika kiven takana.

Jutun kuva tuleekin olemaan löytää se uusi poikkeusyksilöksi nouseva pelaaja. Rask oli hyvä esimerkki. Parissa vuodessa Stögön alaisuudessa kasvoi musta liigan kärkijätkiksi.

Kuten Auvitu.

Aaltosen sainaus on sen takia hyvä asia, että se tuo yhden pelotteen. Siniviivalle kun saadaan vielä yksi pelote niin alkaa YV olla yhtä pelottava kuin Tapparalla oli tänä vuonna.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Mä en osaa olla tippaakaan huolissani ensi kauden jengin osalta. Imua on, rahaa on, näkemystä on, jatkuvuutta on. Voisin lisäksi kuvitella, että officella on tullut tieto Auvitun, Zabon ja Ramun lähtöhaluista jo jonkun aikaa sitten, kuitenkin niin, että korvaajat on jo ehditty kartoittaa. Puustiset, Taipalukset & co:t korvataan vakaiden liigapelaajien ämpäristä, ja sillä ämpärillä me todennäköisesti päästään valitsemaan ensimmäisenä tällä hetkellä. Itse toivoisin ensi kaudelle hyökkäykseen enemmän tasaisuutta ja puolustukseen heti alusta alkaen kolmea jääkaappipakastinta. Järvisen jatko ratkaisisi tältä osin todella paljon, Generousille pitää rustata jatko oli mikä oli. Ostakaa vittu vaikka sen sopimus ulos, jos se on jonnekin tyritty, Genematin on jatkettava punaisissa. Aulie oli loistava, toivottavasti jatkaa meillä. Jotenkin kuitenkin pystyn hyväksymään muutoksen Yonkmaniin, olettaen että Järvinen ja Generous kumpikin jatkavat meillä.

Aaltonen korvaa ainakin tehojen ja ratkaisupotentiaalin osalta Zabon. Ramun korvaajan pyrkisin löytämään joukosta Hodgman, Gagnon, Vesce ja Maxwell. Voi olla, että joku potentiaalinen ja vapaa pelaaja unohtuikin. Pointtina lähinnä se, että korvaajan soisi olevan Liigassa jo tasonsa aiemmin osoittanut pelimies. Auvitu ja Järvinen ovatkin sitten vaikeampia tapauksia korvattaviksi. Tai no, jos Bono tulee Stadiin, niin sitten on kyllä Auvitulle löydetty kovan luokan stuntti. On siellä tietysti myös muuan Salmela vailla sopimusta, mutta itse en tätä leijaa IFK:hon kyllä haluaisi. Eipä sillä, tuskin olisi muutenkaan tulossa. Järvisen korvaaminen on meikäläisen lapuissa se kaikkein vaikein homma, mistä löytää yhtä kiekkovarman ja vaikeasti kierrettävän isännän. Euroopasta ei suoraan tule kyllä mieleen yhtään ukkoa, mutta varmasti heitäkin on olemassa. Sitä varten meillä on Kiva-Harri, Nyba ja kumppanit, että tällaisen kaverin jostain meille taikovat.

Maalivahtien osalta huolestuttaa ainoastaan Bäckströmin kasassapysyminen, miten lie miehen lonkka(?) kestää. Taso kyllä tulee riittämään.

Kaikkinensa uskon IFK:n tulevan pikapuoliin julkisuuteen melko vakuuttavan nimilistan kanssa. Muutamat jatkot ryyditettyinä tähtihankinnoilla ja fanien suosikeilla, sitä minä odotan.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa mieltä pakistosta @Justice kanssa. Fyysisten pelaajien(Järvinen, Gene nyt esimerkkeinä) on jostain syystä vaikeampi oppia Stögön systeemi. Ne on hyvä tuoda mukaan heti alusta. Lisäksi pelisysteemin oppiminen/muistaminen vie aina aikaa ja vahva pakisto jeesaa tässä mukavasti. Jostain kumman syystä junnujen sisäänajokin onnistuu paremmin kun alakerrassa on pakastimia.

Hyökkäyksessä mä kuulutan vain sopivien senttereiden määrää. Ehkä kuitenkaan se 1kpl 'ramuja' ei riitä? No katellaan.
 

Machoman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers
Olin itse ollut siinä kuvitelmassa, että nimenomaan Lädä voisi olla se kaveri, joka Järvisen tulisi ensi kaudella korvaamaan. Nyt kun kuitenkin teki jatkoa Luleån kanssa on Järvinen toivottavasti jatkamassa Bisnes-Tommin pakkiparina myös ensi kauden.

Samaa mieltä myös Genematista. EHDOTTOMASTI jatkolappua kouraan tälle kaverille.
Missäköhän pelaa muuten ensi kaudella Markus Niemeläinen?
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Mitä tohon sentteristöön tulee, niin kyllä minäkin määrää sinne kaipaan. Jos Kari jatkaa meillä, niin kärkeen se Ramun korvaaja ja sitten neloseen kilpailija Nypsille, joka on anyways koko ajan rikki. Sitten laitaan 3-4 kaveria, jotka voivat pelata myös keskellä, niin avot.

"Ramu v. 2.0 - Hintz - Elkins - Nykopp - "Nypsin kirittäjä" + Leino - Tuomisto - Luttinen.

Kyllä mä tolla voisin kauteen lähteä. Toki noiden laitureiden taso keskellä ei riitä kuin satunnaisiin paikkaamisiin, joten kesken kauden pitäsi keskikaistaa sitten vahvistaa.
 

Cover

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rikollislauma
Ramstedtin tuleva seura voi löytyä yllättävänkin läheltä. Ja mun lähteiden mukaan Nikke ei ole yhtään niin varma, kuin täällä puhutaan. Lennu sen sijaan on varma. En toki täysin varmuuteen näistä mene, mutta tälläistä omiin korviin juteltu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös