HIFK kaudella 2023–2024

  • 465 288
  • 2 859

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Sitten pitää ohittaa hierarkiassa Motin, Kåsa, Salin tai Luhanka. Ei pitäisi olla mahdoton rasti, jos on niin kova pakki.

TPS ei ollut varsinaisesti mestarisuosikki viime kaudella, mutta ei Kiviharju siellä mikään sateentekijä ollut. Paljon pitää tapahtua, jotta homma muuttuu yhdessä kesässä.
Kai ymmärrät, että Kiviharju oli viime kauden alkaessa 16 vuotias? Kuinka kova "sateentekijä" olisi pitänyt olla? Tämänikäiset pelaajat kehittyvät isoin harppauksin, varsinkin kun puhutaan ikäluokkansa kärkitalentista koko maailmassa. Verrokkina Miro Heiskanen pelasi vastaavassa iässä kuin Kiviharju viime kaudella koko kauden A- ja B-junnuissa, mutta tästä seuraavalla kaudella olikin jo vakiokamaa liigamiehishössä.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Berglundista oli aika 50-50 fiilikset itselläni. Mielestäni hän tuli joukkueeseen hyvin sisään ja selvästi nosti IFK:n tasoa, mutta sitten Berglundin taso lähti tasaisesti laskemaan. Vähän tuntui siltä ettei enää huvittanut lyödä kaikkea likoon vaan pelasi "vähän sinne päin" -mentaliteetilla. Painoiko kenties sopimus Kärppiin takaraivossa?

Joka tapauksessa kymmenen kertaa kymmenestä valitsisin itse Berglundin ennen Rantakaria. Huhujen puolesta hyökkäys vaikuttaa hyvältä, mutta ainakin itseäni tuo Salmelaisen pakiston rakentaminen hirvittää. Aivan järkyttävä sukellus tullaan näkemään, jos pakisto rakentuu Lepistön, Melartin, Rantakarin, Kåsastulin, Salinin, Motinin, Kiviharjun ja Luhankan varaan. Tuo olisi tasoltaan täysin keskikastin puolustus ja näin ei taaskaan tultaisiin saamaan hyökkäyksestä parasta irti.

Kiviharjun mahdollisesta saapumisesta vielä sen verran, että hän tulee pomminvarmasti saamaan reilun mahdollisuuden alkukaudesta.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kai ymmärrät, että Kiviharju oli viime kauden alkaessa 16 vuotias? Kuinka kova "sateentekijä" olisi pitänyt olla? Tämänikäiset pelaajat kehittyvät isoin harppauksin, varsinkin kun puhutaan ikäluokkansa kärkitalentista koko maailmassa. Verrokkina Miro Heiskanen pelasi vastaavassa iässä kuin Kiviharju viime kaudella koko kauden A- ja B-junnuissa, mutta tästä seuraavalla kaudella olikin jo vakiokamaa liigamiehishössä.
Joo, ei mulla ymmärryksessä ole vikaa. Tulevalla kaudella on 17-vuotias. Sitten se nähdään miten sujuu. Toivottavasti ei kuitenkaan lasketa liikaa sen varaan, että pelaa kuin Heiskanen.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiviharju tulee pelaamaan ihan alusta asti, se on selvää. En myöskään ylläty jos ottaa heti vakipaikan. Silti jos pakisto näyttää seuraavalta:

Melart - Rantakari
Lepistö - Salin
Motin - Kåsastul
Kiviharju

On se vaan päin persettä kasattu taas kerran. Kyllä itselle on nyt tullut sellainen fiilis, että ottaisin mielummin aivan timanttisen pakiston ja jättäisin hyökkäyksen vaikka vähän heikommaksi sitten.
 

Nicky Nichols

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiviharju tulee pelaamaan ihan alusta asti, se on selvää. En myöskään ylläty jos ottaa heti vakipaikan. Silti jos pakisto näyttää seuraavalta:

Melart - Rantakari
Lepistö - Salin
Motin - Kåsastul
Kiviharju

On se vaan päin persettä kasattu taas kerran. Kyllä itselle on nyt tullut sellainen fiilis, että ottaisin mielummin aivan timanttisen pakiston ja jättäisin hyökkäyksen vaikka vähän heikommaksi sitten.

Tuohon jos lisäisi vaikka Lindbohmin tai Näkyvän niin paranisi kertaheitolla kummasti. Salinin pitäisi tosin breikata samalla Liigan kiekolliseen eliittiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dev

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Silti jos pakisto näyttää seuraavalta:
Ei voi tuolta näyttää. Ei meillä ennestäänkin huono pakisto vaan voi vuosi vuodelta entisestään huonontua. Työharjoittelija ottanee taas vastuun mutta ongelma on jos ei harjoittelusta huolimatta opi mitään. Ehkä ottaa vastuun juurikin siitä? Noh, odotellaan rauhassa.
 

C2 huutelija

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kiviharju tulee pelaamaan ihan alusta asti, se on selvää. En myöskään ylläty jos ottaa heti vakipaikan. Silti jos pakisto näyttää seuraavalta:

Melart - Rantakari
Lepistö - Salin
Motin - Kåsastul
Kiviharju

On se vaan päin persettä kasattu taas kerran. Kyllä itselle on nyt tullut sellainen fiilis, että ottaisin mielummin aivan timanttisen pakiston ja jättäisin hyökkäyksen vaikka vähän heikommaksi sitten.

Mä luulen, että Salin menee kauden aikana Rantakarin edelle, mutta pakko tohon on joku tulla. Toi on ihan ok pakisto, mutta ei mestaruuteen riittävä.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Melart - Rantakari
Lepistö - Salin
Motin - Kåsastul
Kiviharju

On se vaan päin persettä kasattu taas kerran. Kyllä itselle on nyt tullut sellainen fiilis, että ottaisin mielummin aivan timanttisen pakiston ja jättäisin hyökkäyksen vaikka vähän heikommaksi sitten.
Lisäksi pitää huomioida, että tuossa on seitsemän vakiokokoonpanon pelaajan joukossa kaksi junnuikäistä pelaajaa, jotka eivät isoa siivua budjetista haukkaa. Tätä paremmalla syyllä kärjen pitäisi olla entistä terävämpi.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja minä kun omassa päässäni annoin jo itseni kuvitella, että runko on puolustuksen osalta mallillaan ensimmäistä kertaa moneen vuoteen.

Onneksi foorumilla tiedettiin paremmin ja naama kääntyikin norsunvitulle oitis!
 

Incognito

Jäsen
Useissa tapauksissa kun täällä arvostellaan joitain pelaajia, niin eräiden kohdalla otetaan aina mittariksi, että pudotuspeleissä veti heikosti. Mikäli tämä on se mittari, niin minkälaisia sankaritekoja Ville Peltonen, Mikael Granlund ja Toni Söderholm tekivät keväällä 2012. Mikä oli tänä keväänä Tappara sarjassa Jääskän tai Vesalaisen panos? Tappara sarjan ei ratkennut siihen kilpailuun, että kummalla oli heikommat pelaajat. Se ratkesi siihen, että Tapparalla kärki oli kovempi. Tapparan 5 parasta pelaajaa olivat rooleissaan selvästi parempia, kuin 5 HIFK:n parasta pelaajaa. Tämä näkyi erityisesti YV:llä.
 

RedIsMyColor

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit
Useissa tapauksissa kun täällä arvostellaan joitain pelaajia, niin eräiden kohdalla otetaan aina mittariksi, että pudotuspeleissä veti heikosti. Mikäli tämä on se mittari, niin minkälaisia sankaritekoja Ville Peltonen, Mikael Granlund ja Toni Söderholm tekivät keväällä 2012. Mikä oli tänä keväänä Tappara sarjassa Jääskän tai Vesalaisen panos? Tappara sarjan ei ratkennut siihen kilpailuun, että kummalla oli heikommat pelaajat. Se ratkesi siihen, että Tapparalla kärki oli kovempi. Tapparan 5 parasta pelaajaa olivat rooleissaan selvästi parempia, kuin 5 HIFK:n parasta pelaajaa. Tämä näkyi erityisesti YV:llä.

Muuhun kantaaottamatta, mutta on silkkaa typeryyttä arvostella Jääskän panosta tämän vuoden playoffeissa, kun kaikki sen tietävät että pelasi enemmän tai vähemmän loukkaantuneena ja oli useamman pelin tämän vuoksi poissa kokoonpanosta.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Useissa tapauksissa kun täällä arvostellaan joitain pelaajia, niin eräiden kohdalla otetaan aina mittariksi, että pudotuspeleissä veti heikosti. Mikäli tämä on se mittari, niin minkälaisia sankaritekoja Ville Peltonen, Mikael Granlund ja Toni Söderholm tekivät keväällä 2012. Mikä oli tänä keväänä Tappara sarjassa Jääskän tai Vesalaisen panos? Tappara sarjan ei ratkennut siihen kilpailuun, että kummalla oli heikommat pelaajat. Se ratkesi siihen, että Tapparalla kärki oli kovempi. Tapparan 5 parasta pelaajaa olivat rooleissaan selvästi parempia, kuin 5 HIFK:n parasta pelaajaa. Tämä näkyi erityisesti YV:llä.
Voi jumalauta. MG ja Peltonen olivat just tuoneet mestaruuden himaan aiemmalla kaudella ja näyttäneet, että ainakaan heistä homma ei jää vajaaksi. Vesalaisella ja Jääskällä oli vaikeaa lopulta Tapparaa vastaan, mutta niin kovalla tasolla nuo pelasivat tällä kaudella pääosin, että olisin valmis katsomaan uutta yritystä näiltä ja ainakin itselläni on luotto kova siihen, että nämä eivät toista kertaa playoffeissa jäädy. Varsinkin kun Jääskällä oli jotain loukkia/tautia playoffien aikaan mikä selittänee hänen osaltaan vaisuhkoja otteita Tappara-sarjassa.
Muuhun kantaaottamatta, mutta on silkkaa typeryyttä arvostella Jääskän panosta tämän vuoden playoffeissa, kun kaikki sen tietävät että pelasi enemmän tai vähemmän loukkaantuneena ja oli useamman pelin tämän vuoksi poissa kokoonpanosta.
Jääskän suhteen ei ole itselläni kuin yksi (iso) huoli. Onko tuo pelikunnossa silloin kun ruvetaan pelaamaan isoista asioista? Jääskän loukkaantumishistoria on karua luettavaa. Aina ratkaisuhetkillä poissa/puolikunnossa.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä kyllä pitäisin Rantakarin jengissä edelleen, jos vain hinta on kohdillaan. Alkukausi oli paska, mutta sekin oli korvien välistä kiinni ja se saatiin fiksattua. Ensi kaudella samanlaista tilannetta tuskin ainakaan samoista syistä olisi näköpiirissä. Jollakin ne Rantakarinkin tehot pitäisi korvata, jos häntä ei pidetä ja kun nyt ihan realistisesti mietitään, kenestä siihen oikeasti olisi, siis ihan kentällä asti? Ihan hirveän montaa HIFK:n mahdollisuuksien rajoissa olevaa varmasti parempaa pelaajaa ei nyt tule mieleen.

Ykköshepaksi pitää hankkia joku kovempi hyökkäävä pakki (joka kuitenkin osaa myös puolustaa!), mutta Rantakari on lähtökohtaisesti ihan hyvä kakkosviulun soittaja. Jos vaikka Salin sitten nostaisikin huimasti tasoaan, Rantakarin voinee helposti tiputtaa kolmosviulistiksi, jos jotain numerointeja nyt on tarpeen ylipäätään käyttää. Itse olen sitä mieltä, että kuumille pelaajille kannattaa antaa enemmän vastuuta ja toivoa, että liekki palaa mahdollisimman pitkään. Melko usein jokaiselle pelaajalle tulee jonkinlainen suvantovaihe kauden aikana, jolloin sitten jollekin muulle avautuu mahdollisuus kantaa jengiä.

Mutta erittäin kiinnostavaa nähdä, miten HIFK on omaa pakistoaan ensi kaudelle rakentanut. Mähän nyt en luonnollisesti dumaa ketään tai mitään omista ennen kuin olen nähnyt, miten pelit kentällä kulkee.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse haluaisin laskea niin, Melartin ja Lepistön rinnalla on aina vielä ns. kiekollisempi puolustaja tyyliin:

Lepistö- Tämä mainistemasi blind kortti
Melart-Rantakari
Motin-Salin
Kåsastul-Kiviharju
Luhanka

Tässä olisi syvyyttä ja leveyttä vähän joka suuntaan. Mikäli Motin pelaa huonosti, mitä en usko, niin Kåsa tai Luhanka vie pelipaikan. Mikäli Rantakari vetää viime kauden syksyn tasolla, niin Kiviharju ja Salin ajaa ohi.

En ala asiasta sen kummemmin väittelemään kenenkään kanssa enää, mutta Motinille olisi erittäin tärkeää se, että siinä rinnalla on häntä huomattavasti kiekollisempi pelaaja. Minä uskon, että HIFK taistelee ensi kaudella mestaruudesta ja Motin tulee olemaan sellainen kolmosparin kulmapala.
Ei tästä tarvii väitellä ainakaan mun kanssa :)... juurikin realistisesti kasattu pakisto (johon rahat pitää riittää) ja kaikki tärkeimmät muutos tekijät listattu. "blind" pitää olla vain aikuisten oikeasti se ykkös pisteitä tekevä heppa tyylliin Gregoire/Kemiläinen/Niku....
 

Nicky Nichols

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tästä tarvii väitellä ainakaan mun kanssa :)... juurikin realistisesti kasattu pakisto (johon rahat pitää riittää) ja kaikki tärkeimmät muutos tekijät listattu. "blind" pitää olla vain aikuisten oikeasti se ykkös pisteitä tekevä heppa tyylliin Gregoire/Kemiläinen/Niku....

Mun lyhyen matikan laskelmien mukaan se ”blind” voisi olla myös ei niin kiekollinen-huippupakki, joka on kuitenkin hyvä avaamaan peliä ja omassa päässä jumala (koodinimi ”Lindbohm”). Tällöin ehkä vaan laskettaisiin Salinin ison breikkaamisen varaan sekä siihen, että Kiviharju alkaa heti väläyttelemään pisteiden muodossa. No Heiskanen väläytteli 17-vuotiaana ja 18-vuotiaana oli jo ylipäällikkö (19-vuotiaana olisi ollut liian hyvä tähän Liigaan).

No mä kyllä näkisin mielelläni Kristian Näkyvän tossa ”blindin” paikalla. Osaa puolustaa ja luulen että vääntäisi Liigan parhaan yv-pakin tittelistä Kemiläisen ja Lancasterin kanssa. Pelasi muuten pisteiden valossa uransa parhaan kauden.

Lehterän vaan sitten pitäisi opetella se tarjoilu viivaan uudestaan koska Näkyvä on lefti :)
 

Incognito

Jäsen
Voi jumalauta. MG ja Peltonen olivat just tuoneet mestaruuden himaan aiemmalla kaudella ja näyttäneet, että ainakaan heistä homma ei jää vajaaksi. Vesalaisella ja Jääskällä oli vaikeaa lopulta Tapparaa vastaan, mutta niin kovalla tasolla nuo pelasivat tällä kaudella pääosin, että olisin valmis katsomaan uutta yritystä näiltä ja ainakin itselläni on luotto kova siihen, että nämä eivät toista kertaa playoffeissa jäädy. Varsinkin kun Jääskällä oli jotain loukkia/tautia playoffien aikaan mikä selittänee hänen osaltaan vaisuhkoja otteita Tappara-sarjassa.

Jääskän suhteen ei ole itselläni kuin yksi (iso) huoli. Onko tuo pelikunnossa silloin kun ruvetaan pelaamaan isoista asioista? Jääskän loukkaantumishistoria on karua luettavaa. Aina ratkaisuhetkillä poissa/puolikunnossa.

You missed the point.
Voi jumalauta. MG ja Peltonen olivat just tuoneet mestaruuden himaan aiemmalla kaudella ja näyttäneet, että ainakaan heistä homma ei jää vajaaksi. Vesalaisella ja Jääskällä oli vaikeaa lopulta Tapparaa vastaan, mutta niin kovalla tasolla nuo pelasivat tällä kaudella pääosin, että olisin valmis katsomaan uutta yritystä näiltä ja ainakin itselläni on luotto kova siihen, että nämä eivät toista kertaa playoffeissa jäädy. Varsinkin kun Jääskällä oli jotain loukkia/tautia playoffien aikaan mikä selittänee hänen osaltaan vaisuhkoja otteita Tappara-sarjassa.

Jääskän suhteen ei ole itselläni kuin yksi (iso) huoli. Onko tuo pelikunnossa silloin kun ruvetaan pelaamaan isoista asioista? Jääskän loukkaantumishistoria on karua luettavaa. Aina ratkaisuhetkillä poissa/puolikunnossa.

Voi se mennä toisinkin päin, että Vesalainen, Jääskä, Motin ja kumppanit vetää ensi kaudella jumalmoodissa. Tarkoitus tässä oli se, että joukkue monesti symbioosissa ylisuorittaa tai alisuorittaa. Tappara-sarjassa oli meidän ylisuorittajat vähissä.

Jääskän kohdalla heti vedetään loukkaantumiskortti. Varmaan pitää paikkaansa, mutta Motinin kohdalla ei mahdollista?
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun lyhyen matikan laskelmien mukaan se ”blind” voisi olla myös ei niin kiekollinen-huippupakki, joka on kuitenkin hyvä avaamaan peliä ja omassa päässä jumala (koodinimi ”Lindbohm”). Tällöin ehkä vaan laskettaisiin Salinin ison breikkaamisen varaan sekä siihen, että Kiviharju alkaa heti väläyttelemään pisteiden muodossa. No Heiskanen väläytteli 17-vuotiaana ja 18-vuotiaana oli jo ylipäällikkö (19-vuotiaana olisi ollut liian hyvä tähän Liigaan).

No mä kyllä näkisin mielelläni Kristian Näkyvän tossa ”blindin” paikalla. Osaa puolustaa ja luulen että vääntäisi Liigan parhaan yv-pakin tittelistä Kemiläisen ja Lancasterin kanssa. Pelasi muuten pisteiden valossa uransa parhaan kauden.
No juurikin mulle riittäisi tuo pelinavaamistaito "Mr.Blindilta"... Näkyvä passaa mulle, hajuton&väritön, mutta mun silmissä tehtaan takuu johonkin (havainnot liian vähäisiä, tilastoja)
ps. Kemiläinen ei pelaa liigassa ensi kaudella...
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleisesti ottaen olen @Walkin in kanssa samaa mieltä tästä Jääskän ikuisuuskyssäristä, eli loukkaantumisherkkyydestä. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että Jääskä ei ollut pleijareissa pois loukkaantumisen takia, vaan sairastumisen takia. Eli, pääsee täysin terveenä treenaamaan koko kesän. Enkä kirjoita tähän nyt mitään jinxauksia.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Kyseiseen tilastoon ja sen tulkintaan liittyy kasapäin ongelmia ja nykyään kun paljon informatiivisempaa dataa on saatavilla, seurojen tai seuran erityinen kiinnostus tehotilastoon kuulostaa todella vanhanaikaiselta.

Siellä on taustalla hyvin paljon kehittyneempiä tilastoja kuin pelkästään +/- tilasto. Näillä tilastoilla myös on agentilla pöydässä kun sopimuksista neuvotellaan. Ja tämän skenen Salmelainen tuntee varmasti hyvin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös