HIFK kaudella 2014–2015

  • 1 487 982
  • 3 548

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
-Ville- on naapurin puolella ampunut alas Petrellin saapumisen Jokereihin.

...mikä tarkoittaa, ettei Lennu ole Jokereihin tulossa. Herää kysymys, johon haluaisin vilpittömästi kuulla mielipiteitä: Kumpi on tärkeämpää juuri nyt: Se, että Lennu tulisi ensi kaudesta lähtien takaisin punaisiin vai se, ettei Lennu tule lainkaan Jokereihin?

Täällä päässä parin kilsan pätkää tietysti jälkimmäinen, mutta mikä fiilis Nordiksella, Lennu himaan vai jaksaako vielä venailla?

edit.
Vaikka kyseinen nimimerkki onkin hyvin perillä Jokereita koskevissa asioissa, niin tästä en pistäisi kuitenkaan päätä pantiksi.
-Ville- on kerran (yhden ainoan kerran) ollut tietojensa kanssa metsässä. Ei nyt palata siihen keissiin, mutta pointti on se, että ko. nimimerkillä on suorat kontaktit Jokereihin.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Vaikka kyseinen nimimerkki onkin hyvin perillä Jokereita koskevissa asioissa, niin tästä en pistäisi kuitenkaan päätä pantiksi.

Aika kertoo totuuden.

Jos Lennu Jokereihin signaa ja saa siitä palkaksi kottikärryllisen fyrkkaa niin hyvä hänelle. Minä en ainakaan häntä soimaa.

Menisi Ilmalassa kategoriaan "palkkasoturit".
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Herää kysymys, johon haluaisin vilpittömästi kuulla mielipiteitä: Kumpi on tärkeämpää juuri nyt: Se, että Lennu tulisi ensi kaudesta lähtien takaisin punaisiin vai se, ettei Lennu tule lainkaan Jokereihin?

Minulle henkilökohtaisesti se, että hän löytää paikan, jossa viihtyy ja saa vastuuta. Jos se paikka on HIFK, niin olen erittäin tyytyväinen ja iloinen.

Ilman, että ollaan samassa sarjassa Jokerit eivät ole minulle se sama narrilauma kuin ennen ja minulle on aivan sama jos sinne HIFK-taustaisia siirtyy.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Herää kysymys, johon haluaisin vilpittömästi kuulla mielipiteitä: Kumpi on tärkeämpää juuri nyt: Se, että Lennu tulisi ensi kaudesta lähtien takaisin punaisiin vai se, ettei Lennu tule lainkaan Jokereihin?

Mulle on ihan sama missä pelaa jos ei Liigassa pelaa. Seuraan yhtä paljon KHL:ää kuin vaikka Sveitsin tai Tanskan liigaa niin ei mitään väliä. Kunhan Liigassa seura on HIFK niin se riittää. Lennu on antanut IFK:lle uran nousuvaiheessa kaikkensa ja kehittyi huimasti. Mikäli ja kun nyt on sen eläkekassan kartuttammisen aika niin se hänelle suotakoon mistä sen parhaiten pystyy itselleen repimään (pl. muut Liiga-joukkueet, ja se tuskin olisi edes mahdollista).
 

Nouzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmeen moni tätä tuntuu toitottavan. Itse taas en käsitä mistä moinen ajattelutapa kumpuaa. Narri on narri, pelasi se sitten NHL:ssä tai Mongolian liigassa.

Itse olen täysin samaa mieltä. Jos Lennu narreihin haluaa mennä niin mun puolesta voi sitten pelata uransa loppuun siellä.

Toivottavasti hankitalistalla on yksi taitavampi laitahyökkääjä, mielellään tasoa "Keränen". Ei nimittäin pitkälle pötkitä, jos uudet laiturit ovat pelkästään Wärn, Hardt, Lamberg yms. tyylisiä pelaajia.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei nimittäin pitkälle pötkitä, jos uudet laiturit ovat pelkästään Wärn, Hardt, Lamberg yms. tyylisiä pelaajia.

Jep. Hyökkäyskalusto on tuolloin liian yksipuolinen, joskin hyvin IFK:n näköinen. Paljon voimahyökkääjiä ja vahvoja kahden suunnan pelaajia, mutta taitoniekkoja/pelinrakentajia ei löydy kuin Ramu ja siltäkään ei tiedetä mitä saadaan. Mä olisin erittäin tyytyväinen mikäli toukokuun tiekkarissa tulisi julki Wärn, Lamberg, Harin jatko ja se taitoniekka ykköseen + tietysti puolustajahankinnat. Tämän jälkeen jengi voisi näyttää joltain seuraavalta:

"Michael Keränen" - Corey Elkins - Juuso Puustinen
"Max Wärn" - Teemu Ramstedt - Iiro Pakarinen
Arttu Luttinen - Matti Kuparinen - "Janos Hari"
Matti Lamberg - Thomas Nykopp - Mika Partanen

Toni Leinonen, Jasse Ikonen + muut

Tuolloin kolmesta ensimmäisestä ketjusta löytyisi kaikista se kaveri joka pystyy juonikkuudellaan rakentamaan ketjukavereilleen paikkoja. Esim. kolmosessa Hari näytti jo loppukaudesta, että hän pystyy siihen, tämän takia haluaisin pitää miehen joukkueessa.
 

Iris

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
...tai sitten tehdään Ryan Laschille se mottipäinen, jota Pelsu ei pystynyt maksamaan. Oliko se nyt 400 000e? Nelosketjun laiturin verran enemmän, millä Pikku-Hakki olisi tullut? Stadista pääsee helposti Lahteen muijankin luo.

Ainiin, meillä olisi Arttukin täällä. Luttinen ja Lasch pelasivat aivan huikean vuoden kimpassa Pelsun ykkösessä. Ramu siihen väliin.

Luttinen - Ramstedt - Lasch
Pakarinen - Elkins - Puustinen
Petrell - Kuparinen - Wärn
Partanen - Nykopp - Lamberg

+ Leinonen, Ikonen

Kelpaa mulle.
 
On se sitten Lasch tai joku muu, peliätekevä laituri on mun mielestä must-juttu. En halua ottaa Elkinsiltä ja Puustiselta mitään pois, mutta kyllähän kumpikin jätkistä pelasi selkeästi parhaat pelinsä Peltosen rinnalla, joka on kuitenkin kohtalaisen hyvä pelintekijä, vaikka pystyy myös itse ratkaisemaan. Ville taisi olla jossain vaiheessa kautta syöttöpörssin top3:ssa. Siis aikana, jolloin tehtiin vielä maaleja. Ja ykkössyöttöjä 18, kakkossyöttöjä "vain" 10. Ramu on sitten itse playmaker, joten siihen voi sitten laittaa vaikka Arttua, Wärniä, Pakarista ja kumppaneita kaksin kappalein huoletta.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On se sitten Lasch tai joku muu, peliätekevä laituri on mun mielestä must-juttu.

Olen täsmälleen samaa mieltä, kuten olen pyrkinyt useassa viestissä toteamaan. En näe asiaa lainkaan niin, että joku pisteitä paljon urallaan tehnyt pelaaja (Max Wärn) olisi se mitä HIFK kaipaa Elkinsin ja Puustisen rinnalle ja että paljon pisteitä urallaan tehnyttä pelaajaa voitaisiin automaattisesti pitää taitavana. Mitään Wärniltä pois ottamatta, mutta hän on pelajaaprofiililtaan voimahyökkääjä. Tosin hyvä sellainen ja mahtuu allekirjoittaneen HIFK:hon aina.

Paras ketjukemia muodostuu, kun kentällisessä on eri tyyppisiä pelaajia. Kun miettii näitä HIFK:nkin parhaita kentällisiä menneinä vuosina, niin niissä on aina ollut hyvin eri tyyppisiä pelaajia.

Pärssinen-Harkins-Kuhta = Duunari-Syöttötaitoa-Sniper. Tämä ketju oli siinä mielessä loistava esimerkki, että yksinään kukaan heistä ei olisi ollut liigan paras pelaaja, mutta yhdessä tässä keitoksessa natsasi kaikki.

Caloun-Davidsson-Ruutu = Taitoa-monipuolisuutta-Ryminää. Tästä ketjusta periaatteessa puuttui se puhdas sniper, mutta toisaalta jokainen pystyi tekemään maaleja. Ruudun rooli korostui tässä sitten pudotuspeleissä.

Peltonen-Granlund-Haataja = Monipuolisuutta-Taitoa-maalintekovoimaa/ryminää

Se mitä tällä yritän sanoa on se, että mikäli kolme ominaisuuksiltaan hyvin samantyyppistä pelaaja lyödään yhteen, olivat he sitten tehneet mitä tehopisteitä urallaan hyvänsä, ei saada ulos maksimaalista hyötyä. Tämä toimii myös toiseen suuntaan, eli kolme puhdasta taitopelaajaa ja ei varmasti tule ainakaan keväällä tulosta. Siksi itseäni eivät viehätä ajatukset sellaisista ketjuista kuin Wärn/Pakarinen-Elkins-Puustinen tai Luttinen-Kuparinen-Partanen. Tämä korostuu kun puhutaan etenkin kärki- ja YV-kentistä. Nelosketjuna kolmen voimahyökkääjän yhtälö voi toimia ja korostua etenkin pudotuspeleissä.

HIFK tarvitsee muutaman sellaisen pelaajan tuohon joukkueeseen, joilla on taitotaso aivan eliittiä tähän sarjaan. Nyt on sellainen pieni riski tässä ilmassa, että HIFK rakentaa liian "HIFK:n näköisen" joukkueen. HIFK:n menestykseen on aina kuulunut ääripään taito ja se ei tule mihinkään muuttumaan. Mikäli kolme "duunarihyökkääjää" lyodään samaan kentälliseen, niin parhaimmillaan meno voi olla ihan hyvää ja tuloksellistakin, mutta pitkässä juoksussa se pelaaminen on niin yksipuolista, että tulosta ei tule tasaisesti ja viimeistään keväällä se ratkaisuvalikoima menee tehottomaksi punnertamiseksi. Ei voida lähteä siitä, että Peltonen paikataan taas jollain uudella voimahyökkääjällä ja sitten odotetaan, että tulee tulosta. Esim. yksi suurimmista HIFK-suosikeista ikinä Petrell olisi katastrofi Peltosen paikkaajana.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mitä laitahyökkääjiin tulee, niin mun mielestäni on liian vanhanaikaista ajatella niin, että heidän pitäisi kaikkien olla tunnetusti kovia maalitykkejä ja taitopelaajia. Totuushan on se, että laidalla voivat pelata vaikka Jeesus ja Jumala mutta jos sentterinä on Töppö Tuheroinen Tanskan liigasta, ketjun peli yskii. Niin tässä liigassa näinä aikoina. Menen -koska aikaa on kun just nyt HIFK:lla ei ole käyttöä pelaamiselle- teoriatasolla läpi jääkiekkojoukkueen. Ja aloitan siitä, että voittoja saadakseeni joukkueen on tehtävä enemmän maaleja kuin vastustaja. Mutta näinä aikoina sama asia pitäisi oikeastaan sanoa niin, että joukkueen pitää päästää vähemmän maaleja kuin vastustaja. Lätkä on yhä enemmän maalinestopeli. Niinpä joukkueen kokoaminen pitää aloittaa siitä, että maalinestokoneisto on mahdollisimman hyvä:

-veskarit
-pakisto

Nämä ovat prioriteeteissa mailikaupalla edellä laitahyökkääjiä. Sitten pitää panostaa pelintekemiseen ja erikoistilanteisiin. Tarvitaan:

-sentterit
-hyvä yv
-hyvä av

Senttereistä voisi käsitellä poikkeuksellisesti ensin 3- ja 4-senat, joiden perusduuni on sama kuin veskarin ja pakiston - vastustajan maalinestäminen. Tarvitaan hyvää kahdensuunnanpeliä ja suhteellisen vittumaisia laitahyökkääjiä, jotka tappavat vastustajan 1-2 -ketjujen peli-ilon. Vieläkään ei ole käyttöä pelkkään taitoon nojaaville laitureille. Tosin tärkeysjärjestyksessä 1- ja 2-ketjut ovat tottakai edellä, mutta menen nyt joukkueen täyteen poikkeuksellisesti alakerran kautta. Jotta maalejatekevien laitahyökkääjien todellinen tarve, tai paremminkin lukumäärä, aukeaa paremmin.

No, vihdoin ollaan yläkerrassa. 1- ja 2-ketjujen tehtävänä on maalinteko ja ylivoimat ja näissäkin ketjuissa/koostumuksissa kaikki lähtee senttereistä. Peli on kovaa, tilaa on vähän, joten hyvässä 1- ja 2-ketjussa on nykyään lähes järjestään tilaatekevä voimalaituri. Joka osaa tarvittaessa maalinteonkin, ei siinä mitään. Niinpä hyvin kasatun jengin kahden eka ketjun (6 pelaajaa) 2 laituripaikkaa menee wärneille. Huikean taitaville laitureille on näinä aikoina siis tasan kaksi paikkaa (2 kpl) joukkueessa. Katsokaa mitä tahansa menestynyttä jengiä, näin se menee. Joukkueen kykyyn tehdä maaleja pitää laskea mukaan siis yv ja tällä alueella tarvitaan pari hyvää hyökkäävää pakkia, jotka tuovat mukavasti pisteitä ja maaleja. Ja ottavat samalla maalintekopainetta pois laitahyökkääjiltä.

Pointtina on se, että menestyvässä, hyvin kasatussa lätkäjengissä 95% on jotain ihan muuta kuin taitavia laitahyökkääjiä. Heidän mukanaan joukkue ei nouse eikä kaadu. Mutta jos tuo muu 95% on koottu päin helvettiä, taitavista eerosomervuorista ei ole mitään hyötyä. Se nyt on vain niin, tykättiin siitä tai ei, että ilman hyvää veskaria, pakistoa ja senttereitä ei kannata haaveita menestyksestä ollenkaan. Ei vaikka olisi kuinka taitavia laitahyökkääjiä. Tästä syystä en ole valtavan huolissani siitä, saako HIFK ollenkaan sisään huikean taitavia laitureita. Väitän, että jos muu kuvio (mv, pakit mukaanlukien pisteitätekevät pakit, senat, alemmat ketjut) on kunnossa, joukkue voi pärjätä Luttisilla & Wärneillä laitahyökkääjien paikalla. Ja katsokaa nyt kuitenkin jostain Wärnistäkin hänen pisteidentekopotentiaalinsa - onko varaa sanoa kiitos ei +30 pinnan kaverille, koska hän ei jonkun ysärilätkän speksien mukaan ole tarpeeksi "taitava"? Se on ihan yhtä paljon pinnoja kuin mitä saadaan kimmokuhdalta. HIFK:n mestarijoukkueessa vm- 11 oli yksi huipputaitava laituri, JP Haataja. Ihan hyvin riitti, kun muu joukkue oli tarpeeksi hyvin koottu ja roolitettu. Eikä Hadekaan pelännyt mustelmia tai kontakteja.
 
HIFK:n mestarijoukkueessa vm- 11 oli yksi huipputaitava laituri, JP Haataja. Ihan hyvin riitti, kun muu joukkue oli tarpeeksi hyvin koottu ja roolitettu. Eikä Hadekaan pelännyt mustelmia tai kontakteja.

Nohnoh, jos puhutaan huipputaitavista laitureista ja mainitaan Haataja ennen Peltosta, ollaan väärällä tiellä. Haataja oli helvetin hyvä pelaaja, muttei mielestäni mikään huipputaitava yksilö. Kyllähän siellä Haden peruselementeissä oli nimenomaan kova työmoraali ja taito hakeutua paikoille. Kyllä mun mielestä kolmikko Peltonen-Kuhta-Haataja oli "hieman" eri tasolla, kuin joku Pakarinen-Puustinen-"Wärn".

Toki mestaruuskaudesta puhuttaessa päästään siihen sentteriosastoon ja sen tärkeyteen. Granlund-Wirtanen-Töykkälä-Liivik-Ramstedt. Eihän tuollaista sentteriosastoa enää kovin helpolla kasata ja siksi lähtisin hakemaan sitä taitoa myös laidoille. Ja sehän se trendi on ollutkin esimerkiksi tänä keväänä. Siellä on joukkueensa tärkeimpinä hyökkääjinä mm. Vahalahti, Pyörälä, Aaltonen, Kuusela, Davis. Noin kärkinelikosta katsottuna. Klassisia Harkinstyylisiä lätynheittäjiä ei enää näy, koska vastaavan peliälyn omaavat pelaajat ovat Liigaan auttamatta liian hitaita/hyviä.

Ja vaikka kiekko on nykyään maalinestopeli, niin kyllä mä mielelläni katson hienoja yksilösuorituksia ja ne voittoon riittävät 2-3 maalia. Tänä vuonna ei ollut juuri taitoa keskellä tai laidalla ja joulun jälkeen oltiin muistaakseni 2. vähiten maaleja tehnyt joukkue. Ei tosin päästettykään paljoa, mutta tulos oli 98% paskaa. Ja jos katsoo Kärppiä (jolla suht vastaavat resurssit), niin kyllä siellä on tehty myös ylivoimaisesti eniten maaleja, mutta myös viihdyttävillä pelaajilla. Itse nauttisin, jos näkisin HIFK:ssa Humlin, Aaltosen, Donskoin ja Pyörälän tyylisiä, kiekollisesti taitavia pelaajia, joilta voi odottaa jotain vähän yllättävääkin välillä.

Edit: Ja siis pointtina oli, että Elkinsistä saadaan varmasti enemmän, jos hyökkää "laschin" ja Pakarisen, kuin Luttisen ja "wärnin" kanssa. Sentteriosasto on Kuparisen jatkaessa (siis jos jatkaa) jo täynnä ja minun mielestäni joukkueen hyökkäyksessä on taitovajetta. Näin ollen sitä täytyy lähteä täyttämään laidoilta. Menestyvässä joukkueessa 95% on muuta kuin taitavia laitureita, mutta mun papereissa mestaruuteen vaaditaan 100% suoritus.
 
Viimeksi muokattu:

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JHagilta ihan hyvää settiä, ja periaatteessa melko lailla samaa mieltä. En vaan ymmärrä miksi "eerosomervuori" laitetaan tuoksi huipputaitavaksi. Toinen juttu on se, että jos HIFK:n tämän hetken sentterit omaavaan jengiin kasataan nuo huikeat kaksi taitavaa laituria menee koko paska aivan puihin yhden loukkaantumisen takia. Ja Finnair, agentit ja ECHLCHL-liigan pelaajat kiittävät Nybarin raahatessa tänne yrittäjää toisen perään. Tämän hetken HIFK:ssa ongelma on se, että senttereistä ainoastaan yksi on perinteinen kiekollinen sentteri, ja sekin on paksu kysymysmerkki.

Wärnissä on toki pisteidentekopotentiaalia, en kiellä, mutta Wärn vaatisi mun mielestäni joko Puustisen tai Pakarisen mestan. Enkä itse kyllä vaihtaisi. Mutta jos tulee niin miksi ei voisi olla yhdessä esim. Harin ja Kuparisen kanssa todella kova kolmikko. Tuosta sitten Haria vaihtamalla pykälää kovemmaksi kiekolliseksi (esim. Keränen) voisi olla jopa potentiaalinen ykköskenttä).

Mutta jos kakkosen laiturit ovat Pakarinen ja Wärn niin hohhoijaa. Vaatisi toimiakseen timanttisen kiekollisen sentterin mitä HIFK:lla ei ole tällä hetkellä tarjota.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Mutta jos kakkosen laiturit ovat Pakarinen ja Wärn niin hohhoijaa. Vaatisi toimiakseen timanttisen kiekollisen sentterin mitä HIFK:lla ei ole tällä hetkellä tarjota.

Minun mielestäni Ramstedtilla on tarvittavat eväät siihen, että hän olisi "timanttinen" kiekollinen sentteri Liigassa. Onko sitten motivaatiota tehdä duunia sen eteen, että potentiaali realisoituu on toinen asia.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nohnoh, jos puhutaan huipputaitavista laitureista ja mainitaan Haataja ennen Peltosta, ollaan väärällä tiellä. Haataja oli helvetin hyvä pelaaja, muttei mielestäni mikään huipputaitava yksilö. Kyllähän siellä Haden peruselementeissä oli nimenomaan kova työmoraali ja taito hakeutua paikoille. Kyllä mun mielestä kolmikko Peltonen-Kuhta-Haataja oli "hieman" eri tasolla, kuin joku Pakarinen-Puustinen-"Wärn".
Näinhän se kyllä on. Lisäksi yleensä aina unohdetaan se, että HIFK:lla oli pudotuspeleissä sivussa Jeff Hamilton. Olisi pomminvarmasti pelannut ilman loukkaantumista, eikä olisi ollut nelosen jyrä.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minun mielestäni Ramstedtilla on tarvittavat eväät siihen, että hän olisi "timanttinen" kiekollinen sentteri Liigassa. Onko sitten motivaatiota tehdä duunia sen eteen, että potentiaali realisoituu on toinen asia.
Aivan liian iso kysymysmerkki. Ei HIFK voi lähteä ensi kauteen toivotaan-toivotaan-meiningillä.
 

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aivan liian iso kysymysmerkki. Ei HIFK voi lähteä ensi kauteen toivotaan-toivotaan-meiningillä.

Miksei voisi? Näinhän niihin muihinkin kausiin on lähdetty poislukien muutama poikkeus.

Pakka on ensi kautta ajatellen niin levällään, että voi jo nyt sanoa, että mitään ihmeempiä ei kannata odotella. Hyvä valmentaja (Törmänen) tulee asiaa jonkin verran pelastamaan, mutta Törmänen ei tule saamaan niitä työkaluja käyttöönsä, mitä pitäisi kuten ei saanut Summanenkaan. Nybari pitää siitä huolen adjutanttinsa Kautosen kanssa. Amerikan arpoja on taas luvassa yllin kyllin. Jos huhuissa pyörii jotain Aviuttuja, Taipaluksia, H.Pikkaraisia puolustuksen osalta, osa-aluella joka on pahiten levälläään, niin voi jo nyt sanoa morjens. Ja kun tähän nyt joku kuitenkin tulee kommentoimaan, että kyllä niitä sopimuksia on muidenkin pelaajien kanssa, niin kysyn vaan, miksi olisi käynyt niin, että kaikki jo nyt "vuodetut" laatupelaajat ovat hyökkääjiä, mutta laatupuolustajista ei ole mitään huhuja.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä laitahyökkääjiin tulee, niin mun mielestäni on liian vanhanaikaista ajatella niin, että heidän pitäisi kaikkien olla tunnetusti kovia maalitykkejä ja taitopelaajia. Totuushan on se, että laidalla voivat pelata vaikka Jeesus ja Jumala mutta jos sentterinä on Töppö Tuheroinen Tanskan liigasta, ketjun peli yskii.

No tästä sentteripelaamisesta ollaan sentään samaa mieltä. Itse näen asian kuitenkin niin, että vaikka Elkins on loistava sentteri, niin hänen suurimmat puutteensa ovat kuitenkin tilanteiden rakentamisessa ja sen takia hänen laidallensa haluan pelaajan jonka vahvuudet ovat tilanteiden luomisessa. Silloin pelaajat täydentävät toisiaan ja saadaan paras lopputulos. Mielestäni mennään metsään jos siihen laitettaisiin Wärn tai Petrell. Puustiselle lasken tässä kentässä Haatajan roolin. Elkins on huomattavasti fyysisempi sentteri, kuin Granlund, mutta samalla ei kiekon kanssa läheskään yhtä maaginen. Pitää muistaa, että Haataja pääsi pelaamaan kentässä, jossa oli liigatasolle huikea määrä kiekollista taitoa Peltosen ja Granlundin muodossa ja näin Haataja pääsi tekemään sitä duunia, jossa hän on parhaimmillaan. Siinä ketjussa oli kaikkea, jota menestyvä ketju vaatii.

Wärnin otan HIFK:hon mielelläni, mutta laskisin hänen sopivan Ramstedtin kenttään. Muuten ajatus joukkueen rakentamisesta niin, että tuota ja tuota ei ole varaa olla ottamatta on väärä lähestymistapa. Pentti Matikainen ja Frank Moberg rakensivat joukkueensa näin ja sitten puuttui 1. mv kokonaan, Hucko pekasi YV:tä tai senttereitä oli 2. Samaan aikaa Lasse Pirjetä paineli nelosen laidassa näin kärjistetysti. Tietysti on olemassa pelaajia, jotka pitäisi aina signata ja etsiä ratkaisu joukkueen balanssiin sitten jotain toista kautta. Tyyli Caloun sisään ja joukkueen ainoa kiekollinen pakki Giroux ulos on väärä tapa.

Nyt pitää tarkentaa tätä käsitystä "taitopelajasta". En tarkoita Eero Somervuoren tyyppistä kulmissa pörrääjää. Lasken Somervuoren perustaitavaksi rivimieheksi, jota ei ole peliälyllä liiemmin siunattu. Janos Harissa näen vähän sitä pelaajaprofiilia, jota tässä haen, mutta Hari ei ole vielä omassa roolissaan tarpeeksi hyvä pelaamaan ykköskentässä. Tarkoitan pelaajaa, joka tekee sen ratkaisevan syötön tai harkautuksen muutaman sekunnin ennen maalia. Jan Caloun oli tämän pelaajaprofiilin ääriesimerkki. sellaisia on vähän vaikea tähän liigaan löytää, mutta Ilveksen Keränen voisi olla edes jotain sinne päin. Peltonen mestaruuskaudella sopi myös profiiliin täydellisesti.

Olisihan se nii helvetin kaunis ajatus, että HIFK pystyisi pelaamaan sellaista kiekkoa, että ykkösketjussa olisi kolme fyysistä pelaajaa ja sitten pistettäisiin ukot seinälle ja kiekko maaliin, mutta kun sellaisella joukkueella ei mitään voiteta. Pitää muistaa että HIFK:nkin mestarijoukkueissa on ollut ihan huikea määrä kiekollista taitoa: Hagman, Granlund, Caloun nyt vain kolme mainitakseni. Lisäksi pitää myös muistaa pakiston kiekollinen osaaminen menestysvuosina. Näin se on ollut ja näin se tulee jatkossakin menemään. Ei tästä edellisestä mestaruudesta nyt niin kauan ole, että pääperiaatteet joukkueen rakentamisesta olisivat oleellisesti muuttuneet.

Korjataan nyt tätä "taitopelaaja" käsitettä vielä sen verran, että parempi nimitys tälle pelaajatyypille olisi ehkä peliä tekevä pelaaja, jonka suurin vahvuus on peliäly. Hockey Sense. Voihan jollain pelaajalla olla periaatteessa käsiä, mutta silti maalintekopaikkojen rakentaminen ei onnistu, vaan pelaaminen menee tehottomaksi näpertelyksi = Eero Somervuori.
 
Viimeksi muokattu:

SuperKakke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK ja New York Rangers
Paljon on puhetta täällä hyökkääjistä sekä puolustajista.

Miten on maalivahtien laita?

Itse en uskaltaisi lähteä kauteen Ville Hussolla. Yksinkertaisesti kaveri on vaan liian nuori ja kokematon vielä toistaiseksi. Taustalle Ville sopii erinomaisesti, muttei päävastuun kantajaksi. Voittava sekä itsevarma maalivahti on mielestäni joukkueen menestymisen tärkein yksittäinen elementti.
Ilmeisesti edes mitään huhuja ensi kauden maalivahdista ei ole liikkeellä.

Husso on hyvä 2. maalivahti. 1. maalivahdiksi tarvitsisimme jonkun luokkaa "Ortio" mikäli pysti halutaan Helsinkiin tuoda ensi kaudella.
 

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Ilmeisesti astun pahaan miinaan tai sitten edellä oleva kirjoittelija ei tiedä mistä kirjoittaa. Husso on aivan riittävä 1.maalivahti liigaan, jopa loppuun saakka vieväksi maalivahdiksi. Hussoon ei tällä kaudella kaaduttu. Kakkoseksi joku kokenut hyvä kirittäjä, niin hyvä tulee.
 

SuperKakke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK ja New York Rangers
Ilmeisesti astun pahaan miinaan tai sitten edellä oleva kirjoittelija ei tiedä mistä kirjoittaa. Husso on aivan riittävä 1.maalivahti liigaan, jopa loppuun saakka vieväksi maalivahdiksi. Hussoon ei tällä kaudella kaaduttu. Kakkoseksi joku kokenut hyvä kirittäjä, niin hyvä tulee.


Mielipiteitä. Mielipiteitä.
En kiellä Husson tämän kauden näyttöjä. Olihan mies paikallaan kyllä. En vaan pysty luottamaan Villen otteisiin pitkällä aikavälillä. En näillä näytöillä vielä.

Voin olla erittäin väärässä tosin. Tämä on vaan mielipide.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U15
Ilmeisesti astun pahaan miinaan tai sitten edellä oleva kirjoittelija ei tiedä mistä kirjoittaa. Husso on aivan riittävä 1.maalivahti liigaan, jopa loppuun saakka vieväksi maalivahdiksi. Hussoon ei tällä kaudella kaaduttu. Kakkoseksi joku kokenut hyvä kirittäjä, niin hyvä tulee.

Katsoin Jatkoajasta joukkueiden sopimustilanteita ja Ville Hostikalla ei ole viellä julkaistua sopimusta ensi kaudelle. Nybari hereillä!
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Katsoin Jatkoajasta joukkueiden sopimustilanteita ja Ville Hostikalla ei ole viellä julkaistua sopimusta ensi kaudelle. Nybari hereillä!

Eikös Wiikmania ole täällä huhuiltu 2.veskariksi vai oliko tuo vain kirjoittajien toiveita?

Husso pelasi sen verran hyvin, että mikäli pitää viime vuotisen tason niin menee heittämällä ykkösenä. Toisaalta nuorilla pelaajilla toinen vuosi ammattilaissarjoissa on yleensä vaikea, enkä nyt tiedä uskaltaako lähteä kauteen Husso ykkösenä, jos hänelle sattuisi pahemmanlaatuinen sophomore jinx iskemään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös