HIFK kaudella 2014–2015

  • 1 486 782
  • 3 548

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Nyt en ihan ymmärrä. Eikö Nykopp ollut hyvä omassa roolissaan 3-4 kenttien puolustavana sentterinä? Mielestäni hän oli loistava.

Minun mielestäni Nykoppilla oli/on paljon kehitettävää omassa päässä pelaamisessa ja kroppaa voisi/pitäisi käyttää paljon enemmän, ja kyllä odotin hieman enemmän pisteitäkin kaverilta. Toki kyseessä on nuori jannu ja kyllä minä olisin Nykoppin täällä vielä pitänyt ainakin kauden verran.

Ja kuka tilalle jos Nykopp lähtee? Mistä minä tiedän?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä JHagin alkuperäinen väittämä siitä, että Liigan maalivahdit ovat suhteessa yhtä kaukana NHL:n tasosta kuin puolustajat on hyvin lähellä totuutta. Itse uskon, että mainitsemasi Karalahti pärjäisi NHL:ssä puolustajana erittäin hyvin. Itseasiassa suhteessa paljon paremmin kuin yksikään tämän kauden liigavahdeista.

Minäkin olen kyllä eri mieltä tästä, etenkin hyökkäävien puolustajien osalta (joista siis enimmäkseen puhutaan kun yv-pelotteita vertaillaan). Miettikää esim. Söderholmia, joka on kiistatta Liigan eliittiä tuossa roolissa. Hänellä ei olisi mitään jakoa pelata menestyksellä tuota roolia NHL:ssä, kun taas joku Jussi Rynnäs voisi NHL:ssä yksittäisissä otteluissa jopa loistaa. Enkä nyt sano että Rynnäs pärjäisi helposti tai hyvin nahilassa, mutta mielestäni Rynnäs pelaa NHL:ssä todennäköisemmin nollapelin kuin Söde tekee esim. 1+1.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
No, hyvän NHL-veskarin pitää pelata +60 matsia vakaalla tasolla pitkien pelireissujen, aikaerojen sun muiden paineiden alla. Ei mun mielestäni kannata edes keskustella siitä, pystyisikö joku liigapelaaja (veska, pakki tai puolustaja) pelaamaan joitain yksittäisiä hyviä otteluita NHL:ssä. Aika monikin pystyisi. Mutta NHL-scouttaus on helvetin tarkkaa ja kyllä sinne on noukittu kerma kaikille pelipaikoille. Yksittäiset hyvät matsit eivät riitä mihinkään. KHL on mun mielestäni huonoimmillaan laiskanpulskeaa yksilötaitoon perustuvaa pelailua ja taktisesti selvästi meidän omaa Liigaamme jäljessä.

Nykoppin asenteesta olen tykännyt aina. Mielellään katselisin tulisiko se breikkaus meillä. Sen verran vituttaa Pöystin ja Liivikin lähdöt, että en haluaisi kauheasti jatkaa kyseistä listaa. Mutta eipä siinä mitään, jos tilalle on tulossa vakaa liigapelaaja, en mä jää hirveästi häntä kaipaamaankaan. Siis jos tulee vastaava tai parempi tilalle. Toivon kuitenkin, että Nykopp jäisi.
 

Inge Glid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Team Finland
Ihan tarkoituksella kysyin HIFK:n viivalämäreistä. Se menee nimittäin yksittäisten suonenvetojen muisteluksi: Forsberg lokakuussa, Eklund talviklassikossa, Söde silloin tällöin.

Jep, kirjoitin tästä aiemmin jälkipyykit osioon. Kirjoitin muutaman kerran pitkin kautta siitä miten muutamalla yv-pakilla oli erittäin heikot vedot esim. JDS ja Eklund.

Viivalla ei ollut pelotetta. Ja kun viivalla ei ole pelotetta niin alivoiman ei tarvitse korostetusti peittää puolustajalle menevää syöttölinjaa.

En voi ymmärtää, että jos pelaa hokia 20 vuotta ja ei vieläkään osu maalipuiden väliin. Minä osun n. 90%
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, hyvän NHL-veskarin pitää pelata +60 matsia vakaalla tasolla pitkien pelireissujen, aikaerojen sun muiden paineiden alla. Ei mun mielestäni kannata edes keskustella siitä, pystyisikö joku liigapelaaja (veska, pakki tai puolustaja) pelaamaan joitain yksittäisiä hyviä otteluita NHL:ssä. Aika monikin pystyisi. Mutta NHL-scouttaus on helvetin tarkkaa ja kyllä sinne on noukittu kerma kaikille pelipaikoille. Yksittäiset hyvät matsit eivät riitä mihinkään. KHL on mun mielestäni huonoimmillaan laiskanpulskeaa yksilötaitoon perustuvaa pelailua ja taktisesti selvästi meidän omaa Liigaamme jäljessä.

Tämä on täysin totta. Otin kuitenkin kantaa nimenomaan Liigan mittapuulla huippuveskan ja parhaiden kiekollisten yv-puolustajien tasoon. Esim. Väänänen kykenee pelaamaan kv-tasolla, sillä hänen tasonsa ei samalla tavalla skaalaudu vastustajan mukaan, kuin tekee esimerkiksi Söderholmin taso. Liigasta ei juuri tule edes MM-tasolle päteviä kiekollisia pakkeja - maalivahteja kylläkin.

Oli asia miten oli koen, että kiekolliset pakit on hoidossa jos meillä pelaa Söde ja Eronen. Sitten täytyy olla vielä ainakin kolme vakaata liigapuolustajaa, jotka kykenevät vähintään yksinkertaisiin ratkaisuihin kiekon kanssa. Mulle kävisi tuoksi kolmikoksi mainiosti Jokela-Fernholm-Mäkelä, mikäli huhut Fernholmin loukkaantuneena pelaamisesta pitävät paikkansa. Viimeisellä paikalla voisi sitten pelata päivän kunnon mukaan Kurvinen, Nyqvist tai Teppo. Hassua kyllä tykkään Kurvisesta pelaajana hemmetisti ja jos näyttää, että voisi olla ensikaudella kunnossa, löisin lappua kouraan. Palkka lienee ihan pähkinöitä ja pelatessaan on fyysinen ja varma peruspakki. Ihan eri tasoa kuin joku Forsberg.
 
Minäkin olen kyllä eri mieltä tästä, etenkin hyökkäävien puolustajien osalta (joista siis enimmäkseen puhutaan kun yv-pelotteita vertaillaan). Miettikää esim. Söderholmia, joka on kiistatta Liigan eliittiä tuossa roolissa. Hänellä ei olisi mitään jakoa pelata menestyksellä tuota roolia NHL:ssä, kun taas joku Jussi Rynnäs voisi NHL:ssä yksittäisissä otteluissa jopa loistaa. Enkä nyt sano että Rynnäs pärjäisi helposti tai hyvin nahilassa, mutta mielestäni Rynnäs pelaa NHL:ssä todennäköisemmin nollapelin kuin Söde tekee esim. 1+1.

Mä en osta tätä väitettä. Ensinnäkin sen takia, että yksittäisen ottelun onnistumisia ei voida ottaa vertailun pohjaksi. Lisäksi vieroksun ajatusta, että Södeä pitäisi NHL:en sovitettaessa miettiä hyökkäävänä puolustajana. Itse pidän Södeä tässä ajatusleikissä pelkkänä puolustajana, jonka taso varmasti riittäisi auttavasti myös maailman kovimmassa kiekkoliigassa. Toki itse uskoisin Karalahden pärjäävän viime kauden liigapakeista parhaiten NHL:ssa, mutta se on toinen tarina. Minun mielestä tasoero vertailussa Rask/Lundqvist/Varlamov/Muutgosset - Rynnäs on ihan yhtä iso kuin Söderholm - Chara/Doughty/Weber/Karlsson/Subban/mitänäitänyton.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi vieroksun ajatusta, että Södeä pitäisi NHL:en sovitettaessa miettiä hyökkäävänä puolustajana. Itse pidän Södeä tässä ajatusleikissä pelkkänä puolustajana...

Miksi ihmeessä jos tässä mietittiin asiaa nimenomaan viivapelotteena yv:llä pelaavien pakkien kannalta? Jos väittää, että syy siihen miksi Liigassa nähdään vähemmän pakkien ylivoimalla viivalta tekemiä maaleja on se, että pakkien osalta tasoero NHL:n ja Liigan välillä on veskareita suurempi, niin miten tähän liittyy esim. "Söden" kyky pelata tasakentällisin omassa päässä?

Harmillisesti tuskin pääsemme koskaan aiheesta empiiristä koetta tekemään ja saatat hyvinkin muuten olla oikeassa. En voi omalta osaltani kun mutuilla ja jo nyt olen pääni sisällä tullut vastaan ja todennäköisesti aliarvioin hieman maalivahtien tasoeroa.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä jos tässä mietittiin asiaa nimenomaan viivapelotteena yv:llä pelaavien pakkien kannalta? Jos väittää, että syy siihen miksi Liigassa nähdään vähemmän pakkien ylivoimalla viivalta tekemiä maaleja on se, että pakkien osalta tasoero NHL:n ja Liigan välillä on veskareita suurempi, niin miten tähän liittyy esim. "Söden" kyky pelata tasakentällisin omassa päässä?

Harmillisesti tuskin pääsemme koskaan aiheesta empiiristä koetta tekemään ja saatat hyvinkin muuten olla oikeassa. En voi omalta osaltani kun mutuilla ja jo nyt olen pääni sisällä tullut vastaan ja todennäköisesti arvioin hieman maalivahtien tasoeroa.

Empiirisesti tuskin tullaan ikinä kummankaan näkemystä näyttämään todeksi. Harmihan se ei ole, koska Söden pelaaminen IFK:ssa on minulle isompi juttu kuin se, että herra pelaisi minkään NHL-joukkueen takalinjoilla. Omalta osaltani tämä ajatusleikki alkoi siitä, että liigapuolustajat ovat samassa suhteessa huonompia kuin NHL-puolustajat liigamaalivahdit NHL-maalivahteja. Viivavetojen maalille meneminen tai pakkien ylivoimamaalien määrä ei ollut tämän keskustelun alku. Tämä voinee selittää sen, miksi määritämme Söden pelitapaa eri tavalla.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt en ihan ymmärrä. Eikö Nykopp ollut hyvä omassa roolissaan 3-4 kenttien puolustavana sentterinä? Mielestäni hän oli loistava. Todellinen paskansyöjä, joka laittoi itsensä likoon joka vaihdossa. Ei kai kukaan häneltä pisteitä odottanut, vai odottiko? Ei näitä hemmoja puissa kasva. Tai senttereitä ylipäätään.

Toki, jos haluaa muualle ja isompaa roolia, niin ymmärrän. Mutta mielestäni täytti paikkansa erinomaisesti. Nuori jannu kuitenkin.

Kuka tilalle?

Nykopp pelasi hyvän ja nousujohteisen kauden - puolustava sentteri, joka veti tehokkaita vaihtoja alivoimalla ja heittäytyi tarvittaessa nöyrästi kiekon eteen. Nykoppin panosta joukkueen eteen voi täysin vertailla vaikka Leinoseen, jota moni sijoittelee ensi kaudella kolmosketjun laitaan. Omasta mielestäni Nykopp on ehdottoman nousujohteisia esityksiä esittänyt kehityskelpoinen pelaaja. Mutta nämähän ovat aina yksittäistapauksia - millainen rooli tarjolla ja mitä haetaan. Mahdollista korvaajan roolia voi sovitella Matti Lambergille.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mahdollista korvaajan roolia voi sovitella Matti Lambergille.

Mutta eikö Lamperg ole rightin laituri? Nykopp on kuitenkin sentteri, joita ei tämänkään kauden IFK:ssa ollut liikaa. Jos Nykopp päästetään pois, voisi ajatella, että pitää hankkia kaksi uutta sentteriä sisään. Tämä siis, jos mutkat vedetään suoriksi kunnolla. Nykoppin tilalle voidaan laittaa toki kuka tahansa muukin tämän kauden senttereistä.

En päästäisi ennen kauden alkua yhtään sentteriä mäkeen ja hankkisin silti pari-kolme senaa lisää. Kesken kauden on aina senttereille käyttöä ja jos kaikki pysyvät terveinä, joku on aina tyytymätön asemaansa joukkueessa ja on kelpoa kauppatavaraa.

Ja juuri sen jälkeen HIFK:n sentterit loukkaantuvatkin yksi toisensa jälkeen ja Nybari yrittää kissojen ja koirien kanssa naarata markkinoilta edes auttavasti pelitaitoista sentteriä. Näin se HIFK-karma toimii.
 
Jokela päästettiin KalPaan. (linkki vie uutiseen KalPan sivuilla)
Harmi, sillä mies nosti tällä kaudella tasoaan huimasti.

Voi jumavittu! Nyt Mäkelälle äkkiä se jatkosopimus ja samalla uudistan vaatimukseni Per Savilahti-Naganderista. Fyysisyyttä pakistoon perkele!
 

Jindebyne

Jäsen
Voi jumavittu! Nyt Mäkelälle äkkiä se jatkosopimus ja samalla uudistan vaatimukseni Per Savilahti-Naganderista. Fyysisyyttä pakistoon perkele!

Kelpuuttaisin myös Matt Generousin Raumalta. Viime kausi meni aika vihkoon, mutta ne pelit mitä olen tällä kaudella nähnyt, niin vahvistaisi HIFK:ta ja olisi hyvä stuntti Jokelalle. Savilahti-Nagander olisi sitä toki myös.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Voi jumalauta! Oisin pitänyt Jokelan mielelläni. HIFK:lla on todellinen mikkihiiripakisto jos Mäkelää ei pidetä ja Jokelaa ei korvata. Paska uutinen.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Voi jumalauta! Oisin pitänyt Jokelan mielelläni. HIFK:lla on todellinen mikkihiiripakisto jos Mäkelää ei pidetä ja Jokelaa ei korvata. Paska uutinen.

Äläs nyt Veli huoli! Nybondas lupasi, että parempaan pyritään ja fanien pettymys ymmärretään. Eiköhän Tomppa The Dressman löydä naftaliinista jonkun IFK:n ex A- junnun vm. 2000. Painoa on yli 120 kiloa ja liikkuuvuutta ei olenkaan. Levis's farkut "44 eivät juuri nyt mahdu päälle, mutta kyllä se siitä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Levis's farkut "44 eivät juuri nyt mahdu päälle, mutta kyllä se siitä.

Kyseessä on varmaan Kummelista tuttu Läski-Salonen. Tarvittaessa hän menee maaliin!
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Todella mielenkiintoista nähdä, miltä IFK:n puolustus näyttää ensi kaudella. Söde on ainoa runkopelaaja, joka on sainattu, huhuja ei juuri ole, eikä omista junnuista taida olla tulossa sateentekijöitä.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Äläs nyt Veli huoli! Nybondas lupasi, että parempaan pyritään ja fanien pettymys ymmärretään. Eiköhän Tomppa The Dressman löydä naftaliinista jonkun IFK:n ex A- junnun vm. 2000. Painoa on yli 120 kiloa ja liikkuuvuutta ei olenkaan. Levis's farkut "44 eivät juuri nyt mahdu päälle, mutta kyllä se siitä.

Tuohon pitää muistaa lisätä että ko. kaveri pelasi viimeksi täyden kauden A-junnuissa vuonna 2000, sen jälkeen ollut loukkaantuneena vähintään 20 peliä kaudesta, viime vuosina vielä enemmän. Mutta ehkei se tänä vuonna loukkaannu?
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Todella mielenkiintoista nähdä, miltä IFK:n puolustus näyttää ensi kaudella. Söde on ainoa runkopelaaja, joka on sainattu, huhuja ei juuri ole, eikä omista junnuista taida olla tulossa sateentekijöitä.

Totta ja pitää muistaa että pelejä on ensi kaudella CHL:stä johtuen enemmän kuin tänä vuonna, joten rosterissa olisi syytä olla leveyttä.
Eikös Eronen ole ollut huhuissa pakkipuolelle, mutta muita en ole kuullut.

Sattuko joku muuten tietämään paljonko tuo CHL tuo lisää pelejä?
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Todella mielenkiintoista nähdä, miltä IFK:n puolustus näyttää ensi kaudella.

Mielenkiintoista on myös nähdä kuinka moni uusii kausikorttinsa? Aika vaikea on mun mielestäni Nybondaksen jatkaa. On pelannut korttinsa tosi huonosti. 101% kannattajista on siihen täysin vittuuntunut ja vitutus vaan kasvaa, kun se 'julkaisee' seuraavan The Tiedotteen.
 

faro

Jäsen
Totta ja pitää muistaa että pelejä on ensi kaudella CHL:stä johtuen enemmän kuin tänä vuonna, joten rosterissa olisi syytä olla leveyttä.
Eikös Eronen ole ollut huhuissa pakkipuolelle, mutta muita en ole kuullut.

Sattuko joku muuten tietämään paljonko tuo CHL tuo lisää pelejä?

No se varmasti riippuu siitä, kuinka pitkälle joukkue etenee. Kun tämä kaiken lisäksi tulee korvaamaan nykyisen europhean trophyn, niin pelimäärät tuskin oleellisesti tulevat lisääntymään verrattuna edellisiin kausiin.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Mielenkiintoista on myös nähdä kuinka moni uusii kausikorttinsa? Aika vaikea on mun mielestäni Nybondaksen jatkaa. On pelannut korttinsa tosi huonosti. 101% kannattajista on siihen täysin vittuuntunut ja vitutus vaan kasvaa, kun se 'julkaisee' seuraavan The Tiedotteen.

Täällä on yks joka ei ole Nybariin täysiin vittuuntunut. Tiedän että kaltaisiani on muitakin. Mutta tälle aiheelle on oma ketjunsa ja käydään puintia siellä. Tosin olen sanonut siellä jo kaiken mitä mulla on aiheeseen sanottavaa.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
No se varmasti riippuu siitä, kuinka pitkälle joukkue etenee. Kun tämä kaiken lisäksi tulee korvaamaan nykyisen europhean trophyn, niin pelimäärät tuskin oleellisesti tulevat lisääntymään verrattuna edellisiin kausiin.

Joo tietysti riippuu siitä miten pitkälle edetään, mutta paljonko pelejä on "runkosarjassa"?

Ja oletan että harkkapelejä pelataan vaikkei Europhean Trophyä pelattaisikaan, joten siinä mielessä pelejä tulee enemmän.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Harmittaa kyllä Jokelan päästäminen muualle. Vihdoin mies lunasti odotuksia ja heti lasketaan karkuun. Jos tämän lisäksi Tuukan annetaan mennä ohi, menee jo vitutuksen puolelle rankasti. Jokela on korvattava vastaavantyyppisellä fyysisellä puolustajalla. Jännä nähä miten Nyba onnistuu...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös