Hieno hetki menneisyydestä

  • 10 806
  • 51

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Huutelen vieraisiin pöytiin sen verran että itse olen nähnyt Kiekko-Espoon ensimmäisen liigaottelun. Moniko tunnustaa olleensa paikalla ja kuka muistaa mikä oli ottelun tulos? (minä muistan)

En ollut paikalla, mutta Porissa hävittiin muistaakseni 5-0 (tai 6-0). Paikalla olin kyllä tuossa liiganousupelissä sekä ensimmäisessä voitossa liigassa silloin aikanaan.

Yksi ikimuistoinen peli on myös kevään 1998 neljäs peli puolivälierissä TPS:aa vastaan.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
En ollut paikalla, mutta Porissa hävittiin muistaakseni 5-0 (tai 6-0). Paikalla olin kyllä tuossa liiganousupelissä sekä ensimmäisessä voitossa liigassa silloin aikanaan.
Hyvin muistettu, 5-0: han tuo päättyi. Aika paljon oli silti espoosta väkeä paikalla (luonnollisesti). Kyllä siitä on paljon muuttunut espoolainen jääkiekko...
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisää huutelua vieraisiin pöytiin.

Kiekko-Espoo antoi meikäläiselle unohtumattomat muistot play-off sarjassa Lukkoa vastaan kaudelta 94-95. Peter Aholan johdolla Raumalle saapunut porukka meinasi järjestää todellisen yllätyksen tiputtamalla Lukon välieristä. Todellisia trillereitähän nuo matsit olivat.. Täytyykin kaivella You Tubea.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yksi hieno muisto lähihistoriasta on Kohnin voittomaali Karalahden pään kautta. Onhan noita niin pirusti varsinkin The Gardenin ajoilta.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Huutelen vieraisiin pöytiin sen verran että itse olen nähnyt Kiekko-Espoon ensimmäisen liigaottelun. Moniko tunnustaa olleensa paikalla ja kuka muistaa mikä oli ottelun tulos? (minä muistan)

Meikäläinen oli paikalla Porissa. Tapahtumasta jäi mieleen, että Isonmäen pisuaarit olivat metsässä hallin ulkopuolella ja sekös meitä Matinkylän loistokkuuteen tottuneita nauratti. Ässät vei peliä ja porilaiset katsojat huutelivat herjoja ja näyttivät kekeä meille. Erittäin hatara muistikuva kertoo Arto Javanaisen ainakin rökittäneen meitä tuolloin...
 

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
Ehdottomasti yksi tapaus on jäänyt mieleen aika helwetin hyvin. Nimittäin ottelu, jossa Marko Mäkinen teki debyyttinsä silloisen Kiekko-Espoon riveissä kotiluolassa. Oikeastaan kolme asiaa jäi mieleen tuosta debyytistä uudessa seurassaan:

- Ensimmäinen vaihto: Aivan tajuton pommi päätylaudoitukseen, uhria en muista mutta yleisö palkitsi tuon taklauksen todella hienosti.

- Ensimmäinen maali tuossa ottelussa ja uudessa seurassa. Mäkinen pelasi numerolla 44 ja maalin syntyaika oli kuinka ollakkaan 4:44

- Ottelun jälkeen yleisö huuti marko,marko,marko...Marko tuli sitten kättelyn jälkeen pokkaamaan päätykatsomolle...

Jotenkin tuo on jäänyt elävästi mieleen vielä lato-aikaisesta Espoosta. Harmi kun en muista millään mikä joukkue oli vastassa ja paljonko peli päättyi, mutta jotenkin muistelisin että K-Espoo sen voitti...
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Jotenkin tuo on jäänyt elävästi mieleen vielä lato-aikaisesta Espoosta. Harmi kun en muista millään mikä joukkue oli vastassa ja paljonko peli päättyi, mutta jotenkin muistelisin että K-Espoo sen voitti...

Erittäin hatara mielikuva, että vastustaja oli Jokerit ja peli päättyi 4-2 K-Espoolle. Ainakin oman muistikuvani mukaan Marko Mäkinen teki ensimmäisen maalinsa nimenomaan Jokereita vastaan. Voin olla väärässäkin.
 

fakta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Pienissä kaljoissa tapana selata youtubea ja mitä sieltä löytyykään. Kuka tunnustaa lisäkseni olleen paikalla?

http://www.youtube.com/watch?v=U61w9qzF8Rg
Paikalla olin. Ensimmäinen K-Espoo matsini. Taisi olla elämäni toka lätkäpeli ylipäätänsä, ensimmäinen oli muistaakseni TPS-Ässät suhteellisen uudessa Turkuhallissa. Olisikohan ollut kausi 91-92? Ottelu päättyi 3-1. Nordiksella tunnelma oli kuitenkin hitusen latautuneempi, 10-vuotiaalla oli ihmettelemistä. Huikea muisto.

Seuraava virallinen matsihan oli Isomäen jäähalissa. 5-0 päättyi Kiekko-Espoon eka liigamittelö. Parasta oli kuitenkin että porilaiset fanit tuli uhoa täynnä Matinkylään joitakin viikkoja/kuukausia myöhemmin ja otti turpaansa 0-6. :D

Muistelisin, että pelasi joitakin otteluita muitakin joukkueita vastaan. Ainakin muistikuva on Nordikselta ottelusta K-Espoo - Ilves kaudelta 1992-93 tai 1993-94.
Itse muistan K-Espoo - Tappara ottelun Nordikselta. Ei hajuakaan mikä oli kausi mutta muistan että australialainen vaihto-opillas oli seurassa tutustumassa jääkiekkoon ekaa kertaa elämässään. Ottelusta tuli oikea hurlumheikamppailu, eteni muistaakseni tasatahtiin 4-4:ään ja Espoo voitti lopulta 6-5.

Eräs Kupittaalla pelattu ottelu on myös jäänyt mieleen. TuTo - K-Espoo päättyi 2-10, ainakin siihen mennessä Espoon historian suurin voitto. Miinus oli silloin että joku amerikan kovis (työsulkuapu) ajoi törkeästi Iiro Itämiehen kulmauksessa. Tulipahan otettua lämpöä.

Selailin pölyistä VHS-varastoani ja löysin Urkkaruutuja ja Tulosruutuja TPS-sarjasta keväällä -98. Lisäksi koko neljäs puolivälierä löytyy kasetilta. :) Aivan uskomaton fiilis kaataa suuri, kaunis TeePeeÄss. Ikosen tasoitus ja Lehterän(?) voittomaali pari sekuntia ennen toisen erän loppua kolmannessa pelissä jäävät mieleen ikiajoiksi.

Telkkarista seurasin sitten seitsemättä puolivälierää Tapparaa vastaan 2003, Calounin maali on myös yksi ikimuistoisimmista Espoon historiassa. Telkkari oli sitten lähellä lentää ikkunasta joitakin hetkiä myöhemmin.

Summa summarum: monta hienoa hetkeä. Ei nämä viimeiset reilut 15 vuotta ole ihan poisheittetyjä olleet. ;)
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Itse muistan ainakin K-Espoon ekalta kaudelta sm-liigasta ja Nordikselta sellaisen pelin jossa debytoi kaksi uutta hyökkääjää: NHL-tähti Petri ”Pantteri” Skriko ja Grankulla IFK:sta tullut K-Espoon oma kasvatti Juha Ikonen. Skrikohan oli aikanaan Kurrin ja Tikkasen jälkeen se kovin suomalainen hyökkääjä/pelaaja NHL:ssä, joten puhuttiin todella kovasta hankinnasta. Ikosenkin paluuseenkin liittyi jotain omituista stooria tai draamaa, mutta enää en kyllä muista mitä se oli. Joka tapauksessa muistan kuitenkin ihmetelleeni sitä kuinka kuitenkin sen # 16 meno näytti paljon paremmalta kuin tän kovan luokan NHL tähden...
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ikonen tuli muistaakseni takaisin Espooseen, kun hänen joukkueensa joutui luopumaan sarjapaikastaan alemmalla tasolla.

Kyllähän niitä muistoja on monenlaisia. Olin kyllä katsomassa sitä nousupeliäkin, mutta en pelitapahtumista hirveästi muista. Sen kyllä, että suuri määrä kannattajia pomppasi jäälle pelin jälkeen. Ja näkyyhän se tuosta Youtube-pätkästäkin. Matinkylän ajoilta muistuu mieleen mm. Ikosen suoraan aloituksesta tekemä maali, joukkotappelu TPS:ää vastaan (jossa Kassu jahtasi Skopintsevia), TPS:n pudottaminen ja tuo Marko Mäkinen-show. Siihen liittyi vielä sellainen sivujuoni, että sekä Mäkinen kaiken lisäksi varjosti ottelussa pistepörssin silloisen kärkimiehen Petri Variksen täysin pimentoon. Molemmat pelaajat olivat San Josen varauksia ja Sharksin scoutit olivat tulleet peliin seuraamaan Varista, eivätkä tienneet Mäkisen siirtymisestä Espooseen.

Muitakin hienoja tapahtumia on, mutta sen verran vähän aikaa kulunut ettei niistä sen enempää.
 

Nametuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Yksittäistä hetkeä ei voi kylläkään sanoa mutta Matinkylän ajat kokonaisuudessaan on jotain sellaista mitä ei Espoossa tulla enään näkemään eli halli täysi joka pelissä ja tunnelma katossaan ja siihen kun lisättiin Puti rummun ja kumisaappaitten kanssa :D
 
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Blues ja Charleston Chiefs!
Yksittäistä hetkeä ei voi kylläkään sanoa mutta Matinkylän ajat kokonaisuudessaan on jotain sellaista mitä ei Espoossa tulla enään näkemään eli halli täysi joka pelissä ja tunnelma katossaan ja siihen kun lisättiin Puti rummun ja kumisaappaitten kanssa :D

Oli kyllä hienoja aikoja, mutta kyllä rehellisyyden nimissä pitää todeta että ei halli ollut läheskään joka kerta täynnä. Ajoin siellä oli jopa väljää.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muistelisin, että pelasi joitakin otteluita muitakin joukkueita vastaan. Ainakin muistikuva on Nordikselta ottelusta K-Espoo - Ilves kaudelta 1992-93 tai 1993-94.

Ässätkin pelasi kaksi kertaa K-Espoon vieraana Nordiksella:

27.1.1993 K-Espoo - Ässät 2-3 (0-0,2-2,0-0,0-1) ja 4805
22.9.1993 K-Espoo - Ässät 5-4 (2-0,0-3,2-1,1-0) ja 2915

Oliskohan Variksen Pete tehnyt voittomaalin tossa aiemmassa? Joka tapauksessa Ässät nousi kahden maalin takaa tasoihin ja 2-2 tasoitus tuli kahden miehen alivoimalla.

Tuossa toisessa pelissä Ässät puolestaan johti kahdella maalilla, Espoo nousi tasoihin ja jatkoajalla voittoon. Takon Kari pelasi mailansa kanssa ihan päin vittua tilanteen, josta voittomaali tuli. Muuten hän toki oli tuona aikana Ässien kantavia voimia.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Yksittäistä hetkeä ei voi kylläkään sanoa mutta Matinkylän ajat kokonaisuudessaan on jotain sellaista mitä ei Espoossa tulla enään näkemään eli halli täysi joka pelissä ja tunnelma katossaan ja siihen kun lisättiin Puti rummun ja kumisaappaitten kanssa :D

Itse taas muistelen ettei Putin rummut ollut mitenkään olennainen osa kannustusta. Itse fanikatsomosta löytyi rumpu (rummut) omasta takaa ja olihan siellä jotain ihme akku-repussa-töötti -viritelmiä.

Itse muistan Putin siitä seisomakatsomon ja sivukatsomon välistä, usein veti jotain ihan omaa juttua rummuillaan.
 

Blågula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Itse taas muistelen ettei Putin rummut ollut mitenkään olennainen osa kannustusta. Itse fanikatsomosta löytyi rumpu (rummut) omasta takaa ja olihan siellä jotain ihme akku-repussa-töötti -viritelmiä.

Itse muistan Putin siitä seisomakatsomon ja sivukatsomon välistä, usein veti jotain ihan omaa juttua rummuillaan.
Samaa mieltä.
Puti oli paremmin esillä ja enempi omassa elementissään joissain A-junnujen matsissa tai muissa pienemmän kaavan matseissa. Muistan että minä ja jotkut muut junnut lähdimme mukaan kovaan kannustukseen Putin johdolla jossain junnumatsissa jossa tunnelmaa ei muuten ollut nimeksikään. Sellaiset ottelut olivat Putia parhaimmillaan.

Noin muuten pitää peesata Molaria. Ensimmäisen divarikauden ottelut Jokereita vastaan olivat jotain aivan ainutlaatuista. Ne taisivat olla niitä ensimmäisiä pelejä missä oli sitä Matinkylän meininkiä - älytön tungos ja loistava fiilis.
Noin muutenhan divariajat olivat pitkälti sitä että K-Espoo pelasi jotain Imatran Ketterää vastaan ja katsomossa 427 henkeä. Perse umpijäässä ja vitosen pussi erätaoilla. Hienoa omalla tavallaan, mutta näin jälkikäteen noita latoaikoja on mielestäni glorifioitu vähän liikaakin.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Imatran Ketterää vastaan ja katsomossa 427 henkeä. Perse umpijäässä ja vitosen pussi erätaoilla. Hienoa omalla tavallaan, mutta näin jälkikäteen noita latoaikoja on mielestäni glorifioitu vähän liikaakin.

Höpöhöpö. Olihan se hienoa kun istuit äärimmäisen epämukavilla kuppipenkeillä joissa selkä kipeytyi ensimmäisen erän puolivälissä. Joukkueen tullessa jäälle oli hienot 'kipinätikut' joista lähtenyt savu leijaili ensimmäisen erän ympäri hallia. Erätauoillia sitten lihis kahdella nakilla eikä mitään puhetta hesen aterioista tai oikeista baareista.

Kyllä olisi karua, jos blues pelaisi ottelunsa jossain muualla kuin länärillä.
 

trap

Jäsen
Jotenkin on muistiin piirtynyt K-Espoo - JYP -ottelu, joka päättyi jotain 9-0 tai 9-1. SM-liigan mediasivujen otteluhistoriasta en kuitenkaan jostain syystä löydä kyseistä ottelua, joka onkin jossain määrin kummastuttanut. Hieno peli joka tapauksessa. Voiton lisäksi aika lailla ainoa muistikuva tuosta ottelusta on JYPin kikkailema "aikalisä", kun vaihtoivat ennen aloitusta 2 kertaa maalivahtia.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Jotenkin on muistiin piirtynyt K-Espoo - JYP -ottelu, joka päättyi jotain 9-0 tai 9-1. SM-liigan mediasivujen otteluhistoriasta en kuitenkaan jostain syystä löydä kyseistä ottelua, joka onkin jossain määrin kummastuttanut. Hieno peli joka tapauksessa. Voiton lisäksi aika lailla ainoa muistikuva tuosta ottelusta on JYPin kikkailema "aikalisä", kun vaihtoivat ennen aloitusta 2 kertaa maalivahtia.

Kyllä se löytyy:

14. 3.1998 k 9- 0 2248

Tuota varmaan tarkoitat. Joonas Jääskeläinen teki tuossa pelissä kolme maalia. Vaikka hän Espoossa 99 maalia tekikin, niin tuo oli muistaakseni ainoa hattutemppu liigapeleissä.

Sen lisäksi Jokke teki kolme maalia siinä hyväntekeväisyysottelussa Jere's Starsia vastaan. Sehän oli elokuussa 1999, eli samana vuonna kuin Jere voitti Dallasin kanssa Stanley Cupin. Tuossa ottelussa Bluesin riveissä esiintyi myös muuan Jussi Salonoja. Muistaakseni erätauolla nähtiin myös rankkarikisa, johon osallistui myös silloin 9-vuotias Sami Blomqvist. Ottelu päättyi Jeren ryhmän niukkaan voittoon (7-6 tai 6-5) ja sankari itse iski voittomaalin n. 15 sekuntia ennen loppua, syöttäjinä Jari Kurri ja Teemu Selänne.
 

jani#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Poissa.
Kyllä se löytyy:

14. 3.1998 k 9- 0 2248

Tuota varmaan tarkoitat. Joonas Jääskeläinen teki tuossa pelissä kolme maalia. Vaikka hän Espoossa 99 maalia tekikin, niin tuo oli muistaakseni ainoa hattutemppu liigapeleissä.

Sen lisäksi Jokke teki kolme maalia siinä hyväntekeväisyysottelussa Jere's Starsia vastaan. Sehän oli elokuussa 1999, eli samana vuonna kuin Jere voitti Dallasin kanssa Stanley Cupin. Tuossa ottelussa Bluesin riveissä esiintyi myös muuan Jussi Salonoja. Muistaakseni erätauolla nähtiin myös rankkarikisa, johon osallistui myös silloin 9-vuotias Sami Blomqvist. Ottelu päättyi Jeren ryhmän niukkaan voittoon (7-6 tai 6-5) ja sankari itse iski voittomaalin n. 15 sekuntia ennen loppua, syöttäjinä Jari Kurri ja Teemu Selänne.

Sen lisäksi Jokke kiskas hattutempun ekassa matsissaan Pelicans paidassa Bluesia vastaan...
 

stones

Jäsen
Itse muistan ainakin K-Espoon ekalta kaudelta sm-liigasta ja Nordikselta sellaisen pelin jossa debytoi kaksi uutta hyökkääjää: NHL-tähti Petri ”Pantteri” Skriko ja Grankulla IFK:sta tullut K-Espoon oma kasvatti Juha Ikonen...

Minä muistan ensimmäisen kotiottelun, jossa Skriko oli mukana. Matinkylän halli ennen sitä remonttia oli kyllä mielenkiintoinen. Tuon matsin aikana siinä länsipäädyn piippuhyllyllä oli pikkaisen ahdasta. Nykypäivänä lähtisi varmaan liigalisenssi jos sellaisia määriä sullottaisiin ihmisiä niin pienelle alalle. Kyllä siinä tungoksessa Tokion ruuhkametrotkin jää hopealle.

Siinä -98 TPS pleijarissa oli Matinkylässä kyllä ihan helvetillinen meteli. Hallin katosta leijui alas sitä lasivillaeristeiden nöyhtää, kun meteli oli kovimmillaan. Siihen aikaan Eastonit (Hirvonen-Kuki-Tiainen) oli parhaimmillaan ja pisti kaikkien liigajengien puolustukset sekaisin hirvittävällä paineella. Sellaista dominointia ei ole näkynyt sen jälkeen, mutta osana oli kyllä Matinkylän pienellä kaukalolla, jossa paineen sai aikaan rohkealla pelillä.

Kuten joku jo totesikin niin Puti oli ehdottomasti "parhaimmillaan/pahimmillaan" noissa A-junnujen matseissa. Kyllä sitä on joskus kuunneltu rummun pärinää ja "Ilves puuhun ja felineä suuhun" -huutoa, koko tehokkaan peliajan verran.
 

Nametuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Itse taas muistelen ettei Putin rummut ollut mitenkään olennainen osa kannustusta. Itse fanikatsomosta löytyi rumpu (rummut) omasta takaa ja olihan siellä jotain ihme akku-repussa-töötti -viritelmiä.

Itse muistan Putin siitä seisomakatsomon ja sivukatsomon välistä, usein veti jotain ihan omaa juttua rummuillaan.

Eihän ne kuulunetkaan siis putin rummut kuuluneetkaan. Joo siellähän se puti piti omaa metakkaansa vaikka välillä juttujen taso oli aika pohjassa.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sen lisäksi Jokke kiskas hattutempun ekassa matsissaan Pelicans paidassa Bluesia vastaan...

...ja kun kotiin ehti, niin pääsi teksti-tv:ltä lukemaan, että Blues oli erottanut päävalmentajansa Timo Tuomen. Se vasta oli nannaa se, että ex-Blues (Tuomen vapauttama hylkiö) lähetti Buutsin omalle lomalle....
 

Iippo31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Monta
Arto oli kuningas jo silloin...Vittu mitä tuubaa, ihan oikeesti

Olen täysin samaa mieltä. Toisaalta eiköhän idean ole keksinyt joku markkinointitiimin jäsenistä. Toivottavasti myös Blues News on alkavalla kaudella ilman kuuluttajan heikkoja "vitsejä", asiapitoisena se olisi hyvä lisä erätaukoihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös