Helsinki

  • 579 004
  • 3 529
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Helsinki on mukava kaupunki ja Suomen kaupunkimaisin kaupunki, mutta hintataso on aivan liian korkea, etenkin suhteessa laatuun. Helsinkiläiset taas ovat aika junttimaista väkeä kaupunkilaisiksi, mikä taas kuvastaa hyvin Suomea ja suomalaisuutta. Ei tänne mikään kunnollisemi metropoli sopisikaan.

Asia selvä. Anteeksi synnyinkaupunkini ;)

Ja kyllä ne päihteet ja yöelämä nimenomaan luo sitä kansainvälisyyttä. Hyvässä ja pahassa. Lihavointiin saa toki jättää perusteluitakin.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pohjois- tai Itä-Helsingissä en tule koskaan asumaan, ei tulisi kuuloonkaan. En diggaa yhtään.

Olet tainnut saada turpaas joltain romanilta. Haha!

Mielestäni aidon helsinkiläisen tunnistaa siitä, että se viis veisaa siitä, mistä ihminen on tullut (tai missä asunut / asuu), jos ei ole naapurista.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Mielestäni aidon helsinkiläisen tunnistaa siitä, että se viis veisaa siitä, mistä ihminen on tullut (tai missä asunut / asuu), jos ei ole naapurista.

Allekirjoitan tämän. Ettei menisi onelineriksi niin mainittakoon vielä että omista lapsuudentovereista iso prosentti oli junantuomia. Tai ensimmäisen polven helsinkiläisiä.

EDIT: Oletan tietysti, että naapurilla tarkoitettiin HIFK faneja joiden taustaan toki tartuttiin tilanteen vaatiessa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Olet tainnut saada turpaas joltain romanilta. Haha!
En ole, pääsin aina karkuun! Mutta sekin oli aina tuolla Maltsussa kun jouduin sitä yhtä jäbää pakenemaan.

Mielestäni aidon helsinkiläisen tunnistaa siitä, että se viis veisaa siitä, mistä ihminen on tullut (tai missä asunut / asuu), jos ei ole naapurista.
Samaa mieltä, muiden kriteerien muassa. Mutta älä tähän sekoita tota mun kaupunginosakuittailua, se on heitetty täysin kieli poskella. Mulla on frendejä koko ghettobelt täynnä.

Tuli muuten mieleen eräänkin muovista eläinnenää käyttäneen helsinkiläishumanistin riimi parin vuoden takaa:

"Itäkeskus, Malmi, Pakila, Kannelmäki
Kehän varrella aktiivinen väki.
Aina tehny ja tulee tekemään tuhoja,
vuonna 3000 pöhisijät pöllii ufoja".
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Paljon positiivista, paljon negatiivista.

Plussaa: jalalla ja julkisilla liikkuminen on sujuvaa, ja paikkoja joihin mennä on joka lähtöön. Urheilua, musiikkia, safkaa jne. riittää. Ja kannaltani tärkein tekijä: hyvätasoinen koulu. Lisäksi asuinalueeni on rauhallinen ja ajoittain jopa kohtalaisen kaunis. Iso plussa: ei turun murretta tai muutakaan länsirannikkolaista mielenterveyden vaarantavaa mongerrusta (kyllä, överiksi vedetty paikallinen slangi on ihan samaa sarjaa).

Negatiivista: Itä-Helsinki ainakin joiltain osin. Rumaa, harmaata ja betonista mestaa löytyy riittävästi. Ja se syy miksi tuolla kukaan joutuu asumaan, eli asuntojen hinnat, on yksi merkittävä miinus sekin. Asemien ym. läheisyydessä varsinkin iltasella pyörivä epämääräinen jengi.

Kokonaisuudessaan aika neutraalia on suhtautuminen maamme pääkaupunkiin. Asun täällä koulutustarjonnan takia, tullen viettämään myöhemmin paljon aikaa työtarjonnan seuruksena. Mahdollisuuksien mukaan olen täältä poissa; usein viikonloput menee vanhassa, omaan silmään huomattavasti kauniimmassa, kotikaupungissa. Vahvat mielipiteet aiheesta jaksaa huvittaa. Jos nyt jätetään keskenkasvuiset pois, niin onhan se hauskaa kun aikuiset ihmiset kokee suurta ylpeyttä kaupungista johon ovat sattuneet syntymään / vihaa niitä jotka arpanoppa tai pragmatismi on sinne heittänyt. Aika pieniä ilmiöitä toki kummatkin. Ja sama pätee luonnollisesti isommassakin kuvassa: liikaa on tässä maailmassa typerää ylpeyttä ja vihaa vaikkapa eri kansalaisuuksien välillä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mielestäni aidon helsinkiläisen tunnistaa siitä, että se viis veisaa siitä, mistä ihminen on tullut (tai missä asunut / asuu), jos ei ole naapurista.

Juuri näin. Kääntöpuolena tosin on se negatiivisuus, ettei helsinkiläinen ole välttämättä lainkaan kiinnostunut muusta maasta vaikka kysymys olisi jostain taloudellisesti tärkeästä asiasta. Pahoittelut tästä yleistyksestä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Juuri näin. Kääntöpuolena tosin on se negatiivisuus, ettei helsinkiläinen ole välttämättä lainkaan kiinnostunut muusta maasta vaikka kysymys olisi jostain taloudellisesti tärkeästä asiasta. Pahoittelut tästä yleistyksestä.

Lainaus meni vähän mönkään, vaikka tuon sanoin allekirjoittavani. Olen kyllä kiinnostunut muistakin seuduista, mutta oma koti on siellä missä oma koti on. Helsinkiläiselle tämä on ylimielisyyttä ja muille kotiseuturakkautta. Siinä mielessä osut oikeaan, että ainoa asia mikä minut Helsingistä pois veisi (mukaan lukien ulkomaat) on raha.

Ja Berliini on mulle SE juttu. Se kaupunki missä olen kuin kotonani vaikka olen ihan helvetin kaukana sieltä. En silti näe itseäni asuvani siellä. Ymmärrän varsin hyvin jos joku tamperelainen taikka raumalainen kokee samoin.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Hyvä ero Lahden ja Helsingin erosta on jälkimmäisestä juuri löytämäni soppalounasmesta. Brittikaverit tarjoaa lounaaksi kolmea eri kasviskeittoa kera itse leivotun leivän. Toimii ja hinta on halvimmillaan seitsemän euroa. Tuskin toimisi tollanen konsepti Lahdessa, mutta se on toki tavallaan ihan ymmärrettävää.

Onhan Lahessa parikin pelkkää soppaa tarjoavaa lounasmestaa halvalla joten miksei toimisi?

Ketjun aiheeseen niin onko missään tilastoa kuinka paljon Helsingissä nykyään asutaan kimppakämpissä ihan työssäkäyvän porukan kesken? Muutama frendi ~30v asuu kantakaupungissa näin ja mietin että onko se vain junantuomien harrastus vai onko ko. trendi lisääntymään päin?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ketjun aiheeseen niin onko missään tilastoa kuinka paljon Helsingissä nykyään asutaan kimppakämpissä ihan työssäkäyvän porukan kesken? Muutama frendi ~30v asuu kantakaupungissa näin ja mietin että onko se vain junantuomien harrastus vai onko ko. trendi lisääntymään päin?
Kyllä mäkin tommosia tiedän, just nuoria aikuisia jotka haluaa asua kantakaupungissa, mutta fyrkka ei riitä omaan luukkuun, edes vuokralle. Tai sitten ei riittäsi tarpeeksi juhlimiseen.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Asemien ym. läheisyydessä varsinkin iltasella pyörivä epämääräinen jengi.

Pari viikkoa niin pitäs asua keskellä Itä-Helsinkiä, Rastilassa. Vähän kieltämättä kuumottaa kuinka siellä elo sujuu, ei noin muuten vaan juurikin tämän epämääräisen jengin takia. Väittävät, että pitäis olla ihan ok seutua mutta kyllähän noista asemien läheltä ainakin minä poistun niin äkkiä kun mahollista varsinkin iltaisin. @V-G- heittää vielä vettä kiukaalle, ei ehkä parasta seutua asua, mutta kai siellä selviää. Valinnanvaraakaan ei juuri opiskelijoilla ole.

Tätä seikkaa lukuunottamatta kiva nähdä kuinka pahasti kirkkaat valot häikäisevät.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ketjun aiheeseen niin onko missään tilastoa kuinka paljon Helsingissä nykyään asutaan kimppakämpissä ihan työssäkäyvän porukan kesken? Muutama frendi ~30v asuu kantakaupungissa näin ja mietin että onko se vain junantuomien harrastus vai onko ko. trendi lisääntymään päin?

En tiedä lukuja, mutta tiedän kyllä tuota porukkaa ja lienee lisääntymään päin. Se ei vieläkään silti kuulu kulttuuriin eikä taida olla kaikilla edes tiedossa, että maailman metropoleissa tuo on aivan normaalia. Ihan todella kovapalkkaisetkin ihmiset jakavat asumiskulujaan, koska ne ovat niin naurettavia.

Puhumattakaan miten hieman vähemmän tienaavat asuvat.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Minä puolestani tykkään juuri Itä-Helsingistä. Itäkeskus-Myllypuro-Kontula-Mellunmäki-akselilla on sellainen konstailemattoman elämää nähnyt ilmapiiri. Metrolla matkustajat kyllä huomaavat sen tunnelman muuttumisen Herttoniemen jälkeen. Kantakaupunki ja länsiosat tuntuvat siltä, että niissä pitää olla olevinaan. Idässä voi elää ihan pellossa, kun muutkin elävät. Rappioromantiikka tuoksuu ilmassa.

Liikuntamyllyyn puntille kesäpäivänä, siinä on sitä jotakin.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Itseni mielestä itäinen Helsinki on sitä surkeinta aluetta. Ahdistava paikka kokonaisuudessaan, vaikka toki pitää sisällään useitakin alueita. Mutta joku Kontulan vuokrablokki... Spurgut ja epämääräiset hiihtäjät/asemahengailijat ovat niitä joita ei kotikonnuilta kaipaa ja sitä itä tarjoaa.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Olen asunut aikuisikäni Kalliossa, mutta viime vuosina pyörinyt jonkin verran paljon Kivikossa. Siinä karisevat ennakkoluulot Itä-Helsingistä: kivoja uusia taloja, valoisia asuntoja, puita talojen ympärillä ja välissä, ihan kuin Munkkivuoressa tai Haagassa, paljon luontoa ihan lähellä. Autolla hyvät yhteydet, joukkoliikennekin parantunut aika lailla. Lapsiperheelle oikein kohtuuhintainen kohde.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helsingissä en ole koskaan aikuisiällä asunut, tosin sen ympärys- ja radanvarsikunnissa olen useammassakin. Hyvin tuttu kaupunki siis, töiden puolesta tuli aiemmin ajeltua ympäri Helsinkiä päivittäin. Turistille Helsinki lienee myös omanlaisensa kokemus. Viime vuonna esittelin paikkoja eräälle naisihmiselle ja avautui, että siellä on/oli monia paikkoja joissa en ollut koskaan käynyt (temppeliaukion kirkko, Uspenski) tai jos olin, niin joskus alle 12-vuotiaana (Suomenlinna, Korkeasaari). Viimeksi asuin Krakovassa, joka Euroopan kaupungeista muistuttaa jossain määrin Helsinkiä lähinnä kaupungin koon ja yleisen pöhinän osalta.
Suomeen palatessani piti nyt Helsinkiin muuttaa, mutta työkuviot veivät muualle.


Plussat:
+Tallinna
+Kansainvälisyys
+Hyvät liikenneyhteydet niin julkisilla kuin omalla autollakin.
+urheilu- ja konserttitarjonta
+saaristo
+turvallisuus

Miinukset:
-Lähi-Itä-Helsinki
-Hintataso
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pari viikkoa niin pitäs asua keskellä Itä-Helsinkiä, Rastilassa. Vähän kieltämättä kuumottaa kuinka siellä elo sujuu, ei noin muuten vaan juurikin tämän epämääräisen jengin takia. Väittävät, että pitäis olla ihan ok seutua mutta kyllähän noista asemien läheltä ainakin minä poistun niin äkkiä kun mahollista varsinkin iltaisin. @V-G- heittää vielä vettä kiukaalle, ei ehkä parasta seutua asua, mutta kai siellä selviää. Valinnanvaraakaan ei juuri opiskelijoilla ole.

Tätä seikkaa lukuunottamatta kiva nähdä kuinka pahasti kirkkaat valot häikäisevät.
Junantuomakin pärjää ilman mitään ongelmia, kunhan muistaa ettei puolenyön jälkeen ehkä kannata yksin hortoilla kaatokännissä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Toisaalta Nuuksion kansallispuisto on 30 km päässä keskustasta ja kyllähän keskuspuistokin tarjoaa ihan hyvää luontokokemusta, saati sitten esimerkiksi Helsingin edustan saaret.
Meri ja saaristo on ok, mutta kyllä ihan oikea luonto järvine, metsine ja kumpuilevine maisemineen on ihan muualla. Mulle läntisen Savon ja Keski-Suomen maisemissa varttuneena ne ovat se juttu, mitä on välillä ikävä jopa tässä Lohjanjärven rannallakin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ok. Minä puolestani yllätyn, että jollain ei olisi tahtoessaan (kaikkienhan ei toki tarvitse tahtoa) aikaa käydä kerran kuussa ravintolassa. Jo tolla tahdilla pääsee kaksinumeroiseen lukuun. Tämäkin ilman sarvia ja hampaita. Jos ei lounaita lasketa mukaan, käyn ravintolassa nyt varmasti 1-2 kertaa kuussa. Jos asuisin Helsingissä, tahti olisi varmasti ainakin kaksi kertaa kuussa.

Itseasiassa nyt kun oikein mietin, niin tuleehan sitä syötyä. Tai ainakin Tampereella tuli. Tosin silloin kyse oli usein "väliin jääneestä lounaasta", jolloin se pikku pakko siinä määritti hommaa.

Lounaita en tosiaan laske minäkään. Niitä tulee viikonloppuisin syötyä mutta aika vakiopaikoissa joita on 3-5.

Varmasti noin puolet ravintoloiden ilta-antimista tulee syötyä muualla kuin kotipaikkakunnalla.

Lahti on kohtalaisen pienen tarjonnan kaupunki. Silti täällä on paikkoja, joissa piti "joskus käydä" jo edellisellä asumiskerralla yli kaksi vuotta sitten, mutta on edelleen käymättä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei Itä-Helsingissä vaarallista ole elää. Harvemmin siellä joutuu ongelmiin. Mukavaa jengiä ja rappioromantiika tuoksuu ilmassa ja hengittää yläpuolella.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
b. ravintoloita on ja yksi ihminen ei montaa luultavasti käytäkään jokaisessa yli 100k asukkaan keskuksessa (pl. Espoo) ... e. monikulttuurisempaa kuin Hervanta kaipaa tuskin kukaan.
Luettelen monikulttuurisia ruokaravintoloita, joissa ainakin olen Helsingissä käynyt:

suomalainen, kreikkalainen, italialainen, espanjalainen, ranskalainen, saksalainen, irlantilainen, texmex, meksikolainen, jamaikalainen, perulainen, latinalaisameriikkalainen, havajilainen, japanilainen, kiinalainen, thaimaalainen, vietnamilainen, korealainen, intialainen, nepalilainen, autralialainen, venäläinen, turkkilainen, libanonilainen, egyptiläinen, etiopialainen ja marokkolainen. Luultavasti muutama taisi unohtuakin, seuraavaksi olisi tarkoitus päästä ainakin georgialaiseen ravintolaan. Kokeilemisen arvoisia saattaisi olla vaikka somalialainen tai kurdilainen ravintola myös.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei Itä-Helsingissä vaarallista ole elää. Harvemmin siellä joutuu ongelmiin. Mukavaa jengiä ja rappioromantiika tuoksuu ilmassa ja hengittää yläpuolella.

Valtaväestöön lukeutuva normaalikokoinen ja taloudellisesti ei erottuva mies saa selvin päin kulkea melko rauhassa ihan missä päin Suomea vaan. Kaikki eivät ikävä kyllä sovi tuohon määrittelyyn. Ei tarvitse kuin vaihtaa sukupuoli, niin pelkästään pelko, lopulta aiheetonkin, huonontaa elämänlaatua.

Helpoin keino lisätä omaa turvallisuuttaan, on alkoholista pidättäytyminen. Tämä pätee kaikkiin asuinalueisiin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Luettelen monikulttuurisia ruokaravintoloita, joissa ainakin olen Helsingissä käynyt:

suomalainen, kreikkalainen, italialainen, espanjalainen, ranskalainen, saksalainen, irlantilainen, texmex, meksikolainen, jamaikalainen, perulainen, latinalaisameriikkalainen, havajilainen, japanilainen, kiinalainen, thaimaalainen, vietnamilainen, korealainen, intialainen, nepalilainen, autralialainen, venäläinen, turkkilainen, libanonilainen, egyptiläinen, etiopialainen ja marokkolainen. Luultavasti muutama taisi unohtuakin, seuraavaksi olisi tarkoitus päästä ainakin georgialaiseen ravintolaan. Kokeilemisen arvoisia saattaisi olla vaikka somalialainen tai kurdilainen ravintola myös.

Hienoa sinulle. Suurin osa noista jäisi käymättä terveydellisistä syistä. Ei omistani, mutta hänen, kenen kanssa useimmiten syön.

Lahti ei listalle pärjää, mutta Tampere pääsisi ainakin lähelle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helsingin etuihin kuuluu myös se, että siellä asuu paljon eri puolilta Suomea kotoisin olevia, eikä kaikki ole sellaisia city-juntteja kuin Pettter, joiden elämänhallinta järkkyisi, jos joutuisi elämään yhdenkin illan ilman sähköä.
Heh. En mä silleen sähköä välttämättä aina tarvitse. Mun jopa tekisi mieli mennä rinkka ja teltta selässä viikoksi tai kuukaudeksikin vaeltelemaan jonnekin pohjoiseen. Viime syksynä ostin noi kaikki kamatkin. Mökilläkään en kaipaa mitään luksusta, telkkaria esimerkiksi. Kännykkä mulla on usein täällä himassakin äänettömällä. Tänä kesänä kävin parin vuoden tauon jälkeen viikon tuolla mökillä ja se oli kivaa, vaikka kieltämättä viimeisinä päivinä jo kaipasin ihmishälinää ympärille.

Ketjun aiheeseen niin onko missään tilastoa kuinka paljon Helsingissä nykyään asutaan kimppakämpissä ihan työssäkäyvän porukan kesken? Muutama frendi ~30v asuu kantakaupungissa näin ja mietin että onko se vain junantuomien harrastus vai onko ko. trendi lisääntymään päin?
Mä oon nyt tän kesän seurannut vuokrakämppiä ja netin palstoja ja on pistänyt silmään miten paljon noita kimppakämppiä tarjotaan ja etsitään. Mulla on jo pitkään ollut jonkinlainen kaipuu tuollaiseen asumismuotoon, eikä kyse oikeastaan ole rahasta eikä siitäkään että pääsisi keskustaan asumaan. Käytännössä mä en vaan ehkä soveltuisi enää tuollaiseen kun välillä valvon yöt ja dokailen jne. Reissatessakin hostellien dormit on monesti tosi kivoja paikkoja. Ei pelkkä rahan säästäminen aja ihmisiä niihin.

Minä puolestani tykkään juuri Itä-Helsingistä. Itäkeskus-Myllypuro-Kontula-Mellunmäki-akselilla on sellainen konstailemattoman elämää nähnyt ilmapiiri. Metrolla matkustajat kyllä huomaavat sen tunnelman muuttumisen Herttoniemen jälkeen. Kantakaupunki ja länsiosat tuntuvat siltä, että niissä pitää olla olevinaan. Idässä voi elää ihan pellossa, kun muutkin elävät. Rappioromantiikka tuoksuu ilmassa.
Samaa mieltä. Harvoin tulee käytyä, mutta onhan siellä aina sellainen hyvä fiilis. Lauantaina kävin Kontufestareilla ja sunnuntainakin keksin huvikseni lähteä sinne pörräämään. Niissä baareissakin, vaikka siellä on vaikka millaista örveltäjää, on jotenkin rento meininki. Kaikki on sun kavereita ja sä oot kaikkien kaveri. Toista se on vaikka keskustan Teerenpelissä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
@heavy Mikä aussimesta? En ole itse käynyt, mutta kuulostaa kalaruoalta joten kiinnostaa kyllä. Mistä päin Tamperetta löytyy hawaijilainen ravintola? Helsingissä on Hoku, joka on muuten aivan fantastinen paikka!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös