Helsinki

  • 578 802
  • 3 529
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jalkapallon osalta on sanottava, ettei psyykeni ikinä taipuisi symppaamaan Klubia. Ei ikinä. Paitsi tietysti ulkomaisia joukkueita vastaan.

HIFK:n ongelma on sama kuin FC Lahdella: muutama(kymmentä) idioottia pilaa ottelutapahtuman. Ilveksen pelissä (kokemus yhdestä matsista) oli hyvä meininki. Kokonaisuudessaan palloiluihmisenä käy vähän tamperelaisia kateeksi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos verrataan nyt vaikka Lahden ja Helsingin ravintolakulttuuria niin ovathan ne täysin eri planeetalta. Lahdessa sitä ei oikeastaan ole, Helsingissä on viime vuosina kehittynyt todella rikas ravintolakulttuuri. Juuri ravintolakulttuuri on yksi merkittävä seikka, joka erottaa suuremmat kaupungit keskisuurista. Oikeastaan Suomessa vain lähinnä Helsingissä, Turussa ja Tampereella pääsee nauttimaan monipuolisesta ravintolatarjonnasta, mutta Helsinki vie tässäkin selkeän voiton. Sitten näissä keskisuurissa Jyväskylässä, Lahdessa, Kuopissa jne. ravintoakulttuuri on lopulta aika köyhää ja muutaman ravintolan varassa. Porvoo tekee tähän positiivisen poikkeuksen.

Niin montaako yksi ihminen vuodessa käyttää kotikaupungissaan?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin montaako yksi ihminen vuodessa käyttää kotikaupungissaan?
No vaikka kymmeniä jos on rahaa ja halua. Lahdessa on Roux ja siinäpä se kai pitkälti onkin. Aika tylsäksi kävisi jos vähän fiinimpää sapuskaa haluaisi. Toki Helsingissä sitten kaikissa muissakin kategorioissa on aivan ylivertainen tarjonta, esim. etnisellä puolella.
 

Fordél

Jäsen
Niin montaako yksi ihminen vuodessa käyttää kotikaupungissaan?

Siis montaako ravintolaa? No itse käyttäisin varmastikin vähintään kaksinumeroisen lukeman jos niitä olisi tarjolla. Valitettavasti ei ole, joten tulee syötyä kotikaupungissa aikalailla vain muutamassa ravintolassa. Helsingissä voisi pyörittää ihan erilaista rotaatiota.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Just pöllittiin lukittu hybridi-polkupyörä salilla käynnin aikana. Hieno kaupunki tämä.

Edit. Arabiumin edestä lähti, jos joku paikan tietää.

Itselläni ei ole pk-seudulla pöllitty fillaria reilun 10 vuoden asumisen aikana kertaakaan. Fasiliteetit pysäköidä se järkevästi ja lukita hyvin ovat aika hyvät. Jyväskylässä asuin myös noin 10 vuotta, siellä taisi neljä tai viisi pyörää lähteä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Just pöllittiin lukittu hybridi-polkupyörä salilla käynnin aikana. Hieno kaupunki tämä.

Kasakka ottaa sen mikä on huonosti kiinni. Sen jälkeen kun aloin kiinnittämään oman polkupyörän lukitsemiseen asiaan kuuluvaa huomiota niin rauhassa on saanut olla. Yksi lukko on sitten liian vähän vaikka olisi "murtovarma" jos alue on sellainen että voi rauhassa puuhastella.

OUPO - Lukitse pyöräsi oikein on Vimeo
OUPO - Lukitse pyöräsi oikein II on Vimeo
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Viitisen vuotta sitten läksin Oulusta töiden perässä PK-seudulle, enkä ole sekuntiakaan katunut. Ensin asuin Vantaalla, sitten piipahdin töiden perässä kehyskunnissa ja nyt ostin ensiasuntoni Pohjois-Helsingistä. Vartti bussilla ytimeen, lähiostarilla korealainen ravintola, Malmin kapakat 5 minsan dösäilyn päässä. Ai että. Ainoana miinuksena kehän ruuhkat varsinkin nyt tietöiden ajan.

Helsingistä on nopeassa ajassa tullut minulle koti, enkä taida täältä mihinkään lähteä, paitsi ehkä ulkomaan komennukselle väliaikaisesti. Ei missään muussa suomalaisessa kaupungissa ole samanlaista urbaania fiilistä kuin täällä.

Silti en ole helsinkiläinen. Olen vain Helsinkiä rakastava oululainen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Siis montaako ravintolaa? No itse käyttäisin varmastikin vähintään kaksinumeroisen lukeman jos niitä olisi tarjolla. Valitettavasti ei ole, joten tulee syötyä kotikaupungissa aikalailla vain muutamassa ravintolassa. Helsingissä voisi pyörittää ihan erilaista rotaatiota.

Nää on näitä kuplajuttuja. En omaan elämään pystyisi kuvittelemaankaan. Toisaalta jos siitä riipastaisiin huomattavasti vapaa-aikaa kuluttavat ihmissuhteet pois, niin aikaa järjestyisi. @Aces High
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
No onhan tänne kotiutunut. Mutta toisaalta jos kotiseudulle voisi järjellisesti palata, niin saattaisin sen tehdäkin. Mutta työmarkkinat ovat parhaat mitä maassa on ja toki hyviä puolia on paljon muutenkin. Kuitenkin täällä on edelleen tilaa hengittää ja luontoa lähellä. Julkinen liikenne on loistava ja kehittyy jatkuvasti.

Punavihervuoreen henkilöity kuplakulttuuri taas hieman itseä vieraannuttaa kuitenkin paikasta. En osaa samaistua selvästikään aitoon ja ainoaan oikeaan mielentilaan jota täällä junttilan ainoassa toivossa monien mielestä pitäisi harjoittaa. Kuitenkin monet avarakatseiset ja kultturellit stadilaiset ovat kotiseudun juntteja ahdasmielisempiä vastakkaisille ajatuksille/mielipiteille. Kaupunki jossa esim Veronika Honkasalon tyyliset suuret ajattelijat keräävät noin suuria kannattajakuntia tuntuu vain itsestä täysin epätodelliselta. Kuplia siis moneen suuntaan.

Mutta elinkelpoinen kaupunki tämä on ja joistakin ihmetyksistä huolimatta pidän kyllä paikasta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kova vastaveto, ei voi muuta sanoa! Ravintolapuolelta on kyllä pakko mainita, että Lahdesta on pirun vaikea löytää esim. niinkin yksinkertainen asia kuin sushi-buffet lounas.

Saattaapa olla. Täällä syödään lihamukeja. Koetan selvittää, jos vaikka jossain tarjottaisiin. Kannattaa kuitenkin syödä jotain jo aiemmin, koska nälkä saattaa olla aika kova ennen kuin asia järjestyy. Vaikka lihamuki (en ole koskaan syönyt niin en tiedä millainen setti se on).
 

Fordél

Jäsen
Nää on näitä kuplajuttuja. En omaan elämään pystyisi kuvittelemaankaan. Toisaalta jos siitä riipastaisiin huomattavasti vapaa-aikaa kuluttavat ihmissuhteet pois, niin aikaa järjestyisi. @Aces High

Niin siis mitä kuplajuttuja?

No vaikka kymmeniä jos on rahaa ja halua. Lahdessa on Roux ja siinäpä se kai pitkälti onkin. Aika tylsäksi kävisi jos vähän fiinimpää sapuskaa haluaisi. Toki Helsingissä sitten kaikissa muissakin kategorioissa on aivan ylivertainen tarjonta, esim. etnisellä puolella.

Itse asiassa nyt on kaksi "Rouxia", kun ko. pulju avasi toisen ravintelin, mutta vähän eri konseptilla. Itse en kaipaa edes fiiniä vaan jo pelkällä suht kattavalla ja laadukkaalla etnisellä ravintolaverkostolla pääsisi pitkälle. Valitettavasti Lahdessa ei ole sellaistakaan. Aikalailla puhutaan vain yhdestä nepalilaisesta ja sympaattisesta thaimaalaisesta paikasta.

Hyvä ero Lahden ja Helsingin erosta on jälkimmäisestä juuri löytämäni soppalounasmesta. Brittikaverit tarjoaa lounaaksi kolmea eri kasviskeittoa kera itse leivotun leivän. Toimii ja hinta on halvimmillaan seitsemän euroa. Tuskin toimisi tollanen konsepti Lahdessa, mutta se on toki tavallaan ihan ymmärrettävää.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Niin siis mitä kuplajuttuja?

Niitä, kun oman elämänsä näkökulmasta ei pysty kuvittelemaan toisen todellisuutta. Siis että minä aidosti yllätyn kun jollain on vapaa-aikaa käytettävissä ravintoloihin noin paljon. Ilman sarvia ja hampaita sanottuna.

Sitähän tässä ketjussa aukeaa juuri. Näkökulmia toisten maailmoihin. Ja sekin on mielenkiintoista, kuinka sen saman elämäntavan muuttaa kaupungista toiseen lähes 1/1 hyvin helposti.

Sitä vaan huomaa konttaavansa saman sählypallon tientukkeena, olettavansa että arki sujuu suht. samalla tavalla ja pyrkivänsä viikonloppuna näkemään samoja ihmisiä (jotka asuvat paikkakunnalla X). Puhuu kyllä että tuolla ja siellä pitäisi käydä, mutta ei järjestä sille aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Helsinki mukava pikkukaupunki lyhyen matkan päässä maaseudusta. Helsingin etuihin kuuluu myös se, että siellä asuu paljon eri puolilta Suomea kotoisin olevia, eikä kaikki ole sellaisia city-juntteja kuin Pettter, joiden elämänhallinta järkkyisi, jos joutuisi elämään yhdenkin illan ilman sähköä. Se on muuten huvittavaa, että nopeasti kasvaneessa pääkaupungissa on vieläkin sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole tottuneet murteisiin. Minusta se kertoo siitä, ettei Helsinki ole henkisesti mikään metropoli vaan vähän isompi junttikylä kuin Suomen muut paikat.

Suomen ulkopuolelta katsottuna Helsingin heikkous moneen muuhun eurooppalaiseen pääkaupunkiin on ehkä siinä, että se ei ole kovin kansainvälinen maailmankaupunki. Esimerkiksi Amsterdam ei ole kovin paljon Helsinkiä suurempi, mutta kaupungin kansainvälinen ilmapiiri saa Helsingin tuntumaan pikkukaupungilta, jota se isossa kuvassa onkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei minulla ainakaan ravintolareissu (ehkä reippain fine dining poislukien, mutta joku normi 3-4 ruokalajin) välttämättä vie enempää aikaa kuin ruoan valmistus, syöminen ja jälkien siivous.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Se on muuten huvittavaa, että nopeasti kasvaneessa pääkaupungissa on vieläkin sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole tottuneet murteisiin. Minusta se kertoo siitä, ettei Helsinki ole henkisesti mikään metropoli vaan vähän isompi junttikylä kuin Suomen muut paikat.

Väittäisin, että päinvastoin. Savoa puhuvalla ei ole lisääntynyt riski saada koteloon Helsingissä ja se johtuu juuri siitä että siihen on totuttu. Päinvastaisia tilanteita taas olen kuullut raportoitavan ja kokenut uhkaa myös itsekin.

Esimerkiksi Amsterdam ei ole kovin paljon Helsinkiä suurempi, mutta kaupungin kansainvälinen ilmapiiri saa Helsingin tuntumaan pikkukaupungilta, jota se isossa kuvassa onkin.

Berliinissä sisään heittää yöelämä ja Amsterdamissa päihdepolitiikka. Muistaakseni (en jaksa linkkiä etsiä) Trip Advisorin mukaan jopa kolmanneksen molempiin tuo mainitsemani asiat. Helsingissä ei vielä ole tuollaisia etuja mutta niihin tarttuminen on vain tahdosta kiinni. Helsinki kasvaa hitaasti, mutta varmasti miljoonakaupungiksi, mutta meillä täytyy olla asioita jotka erottaa muista.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse asiassa nyt on kaksi "Rouxia", kun ko. pulju avasi toisen ravintelin, mutta vähän eri konseptilla. Itse en kaipaa edes fiiniä vaan jo pelkällä suht kattavalla ja laadukkaalla etnisellä ravintolaverkostolla pääsisi pitkälle. Valitettavasti Lahdessa ei ole sellaistakaan. Aikalailla puhutaan vain yhdestä nepalilaisesta ja sympaattisesta thaimaalaisesta paikasta.

Hyvä ero Lahden ja Helsingin erosta on jälkimmäisestä juuri löytämäni soppalounasmesta. Brittikaverit tarjoaa lounaaksi kolmea eri kasviskeittoa kera itse leivotun leivän. Toimii ja hinta on halvimmillaan seitsemän euroa. Tuskin toimisi tollanen konsepti Lahdessa, mutta se on toki tavallaan ihan ymmärrettävää.
Tuossahan se Helsingin vahvuus juuri on tiivistettynä, kaikkea löytyy ja yleensä vielä reilusti vaihtoehtojakin. En mä osais jossain pikkupitäjässä asua, jos ulkona syömiseen olisi se ihan muutama vaihtoehto. Täällä voi perheen kanssa käydä jossain hyvässä perusmestassa ja testailla uusia paikkoja, vaimon kanssa kahdestaan taas tykätään kerran tai kaksi vuodessa käydä jossain fine diningissa todella nauttimassa. Kai noita tähtipaikkoja voisi käydä läpi vaikka Lahdestakin, mutta mukavampi näin, kun ei siihen usean sadan raflalaskun päälle tarvi vielä hotellia pulittaa. Etninen, katuruoka ja kasvisruoka Helsingissä on ihan omalla tasollaan, Turku kai lähinnä voi noissa kaikissa pistää jollain tavalla hanttiin, mutta häviää edelleen selvästi.

Espoossa kasvaneena ja sitä ennen maalla asuneena en Helsinkiä enää pois vaihtaisi. Yli kymmenen vuotta täällä on asuttu ja oikeastaan Tapiola voisi olla ainut realistinen vaihtoehto Helsingin ulkopuolella.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei minulla ainakaan ravintolareissu (ehkä reippain fine dining poislukien, mutta joku normi 3-4 ruokalajin) välttämättä vie enempää aikaa kuin ruoan valmistus, syöminen ja jälkien siivous.
Ainakin meillä ruoanlaitossa ja siihen liittyvässä menee yleensä kauemmin aikaa kuin vaikkapa lähistön nepalilaisessa asioimisessa. Ja on kivaa vaihtelua koko perheelle.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Helsinki... viihtyisä ja tapahtumarikas kaupunki, jossa en kuitenkaan haluaisi asua, enkä oikeastaan edes tiedä siihen perimmäistä syytä. Ehkäpä se sitten loppujen lopuksi olisi liian iso kaupunki tällaiselle varsinaissuomalaisen maaseudun pikkupitäjästä kotoisin olevalle. Ja olisi se varmasti nykyään ihan liian kalliskin, vaikka eipä se asuminen täälläkään erityisen halpaa ole.

Mutta joo, kiva siellä on käydä, varsinkin kun näin eläkeläisenä ei ole muuta kuin aikaa ja muutamalla eurolla pääsee täältä Turusta Onnibussilla Kamppiin ja vielä takaisin Turkuunkin. Paljonhan Helsinki tarjoaa sellaisia ajantappoaktiviteetteja joita täällä ei ole, ei ainakaan samassa mittakaavassa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Pari juttua, joita kaipasin kovasti, kun asuin Tukholmassa olivat paikkaan sidotut tuoksut ja kaupunginosakulttuuri.

Suomenlinnan kaukaisin kärki toukokuussa tuoksuu maailman parhaalle! Jäiden lähdön jälkeinen raikas kevättuuli on aivan fantastista. En ole pariin vuoteen kerennyt siellä käymään, mutta useasti olen siellä tuohon aikaan viihtynyt. Rantakivikolla saattaa mennä tunteja, jos ei sada.

Toinen paikka on tietysti Vallila aamuisin. Itse en kahvia juo, koska en pidä mausta, mutta tuoksusta totisesti diggaan!

Helsinki on muutenkin hyvän tuoksuinen kaupunki. Tähän on turha tulla änkyttämään maanantain aamuskeidasta Elielin aukiolla tai jostain Kaisaniemen puistosta. Tiedetään, ne haisevat kamalalle, mutta se ei määritä koko kaupunkia, ja muutoinkin nuo ovat aika ilmiselviä esimerkkejä pakollisista huonoista puolista.

Kaupunginosakulttuurista: Se on aina hauskaa kun joku dorka bönde tulee puhumaan Munkan ostarista. Siis mistä? Eieiei, Munkassa ei ole ostaria, sä olet Vuoressa. Yksi parhaista kättelyistä, jonka olen koskaan kokenut, oli viime vappuna. "Moi, hyvää vappua! Mä oon Arja Karhuvaara tuolta Suomenlinnasta". En ollut koskaan ajatellut itse tervehtiä noin, osin siksi, että kasvoin Malminkartanossa, josta nyt ei sinänsä tarvinnut joskaan tuntea varsinaista kaupunginosaylpeyttä vaikka oli meillä aina kovat skabat kantsulaispälärien kanssa, mutta olihan toi nyt siistiä! Karhuvaara tosin oli todennäköisesti omaksunut tapansa politiikan ajalta, mutta kuitenkin.

Melkein jokaisella kaupungiosalla on oma identiteetti, mikä on ihan huikeaa. Sen voi kokea vain natiivina. Lassila ei todellakaan ole Pohjois-Haaga. Pohjois-Haaga on täysin erilainen kuin Etelä-Haaga. Etelä-Haagasta kun kävelee Vihdintien yli Pikku-Huopalahteen, tulee aivan eri maailmaan. Tuolta kun jatkat Meikkuun, olet taas ihan eri mestassa, kaikin puolin. Meikusta on luonnollista jatkaa Munkinseudulle, ja jos skulaat Kuusi-, Lehti- ja Kaskisaaren läpi Laruun, tulet taas yhteen erittäin omaleimaiseen kaupunginosaan. Larusta vanhaa siltaa pitkin Ruoholahteen ja Suomen parhaaseen ruokakauppaan Cittariin. Sieltä Jätkäsaaren kierros, ihan vain että muistaa jatkossa vastustaa kertakäyttöasuttamista. Lopuksi suoraan kaiken maailman Löylyjen ohi Carusellin terdelle juomaan Lumumbaa. Tai jotain muuta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No vaikka kymmeniä jos on rahaa ja halua. Lahdessa on Roux ja siinäpä se kai pitkälti onkin. Aika tylsäksi kävisi jos vähän fiinimpää sapuskaa haluaisi. Toki Helsingissä sitten kaikissa muissakin kategorioissa on aivan ylivertainen tarjonta, esim. etnisellä puolella.

Ravintolahomma on mielenkiintoinen. Nykyisessä kotikaupungissani minulla olisi varaa käydä vaikka missä ravintolassa vaikka joka ilta, mutta ei todellakaan kiinnosta tai jaksa. On se kuitenkin erittäin hyvä, että vaihtoehtoja on lukemattomia, jos sille päälle joskus sattuu.

Eihän se aikaa viekään sen enempää, mutta ei niissä silti jaksa istua ja patsastella.
 

Fordél

Jäsen
Niitä, kun oman elämänsä näkökulmasta ei pysty kuvittelemaan toisen todellisuutta. Siis että minä aidosti yllätyn kun jollain on vapaa-aikaa käytettävissä ravintoloihin noin paljon. Ilman sarvia ja hampaita sanottuna.

Ok. Minä puolestani yllätyn, että jollain ei olisi tahtoessaan (kaikkienhan ei toki tarvitse tahtoa) aikaa käydä kerran kuussa ravintolassa. Jo tolla tahdilla pääsee kaksinumeroiseen lukuun. Tämäkin ilman sarvia ja hampaita. Jos ei lounaita lasketa mukaan, käyn ravintolassa nyt varmasti 1-2 kertaa kuussa. Jos asuisin Helsingissä, tahti olisi varmasti ainakin kaksi kertaa kuussa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Jatkan.

Käyn keskustassa päivittäin, koska opiskelen siellä. Haluan pitää saman rytmin jatkossakin, eli unelmani olisi saada sieltä suunnalta työpaikka. En kuitenkaan haluaisi asua keskustassa, pois lukien ehkä Pohjoisrannan Krunan edustalla. Se on niin kaunis alue.

Missä haluaisin asua? Munkkiniemessä, Munkkivuoressa, Meilahdessa, Niemenmäessä tai vaikka Pitäjänmäellä. Olen aika sitoutunut läntiseen Helsinkiin. Jos tulotaso antaa tulevaisuudessä myöten, Munkan lisäksi myös Taka-Töölö olisi aivan huikea vaihtoehto. Pohjois- tai Itä-Helsingissä en tule koskaan asumaan, ei tulisi kuuloonkaan. En diggaa yhtään. Eikä tämä ole disautusta niille, jotka siellä asuvat, saavat vapaasti asua. Samalla tavoin kuin hyvässä hengessä vittuilen HIFK-jengille, vittuilen myös malmilaisille. Haha, tsemppiä slummiin, varo neulalla puukottajaa! Joku Kontulan ghetto tai Savelan favela, hehheh!
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Berliinissä sisään heittää yöelämä ja Amsterdamissa päihdepolitiikka. Muistaakseni (en jaksa linkkiä etsiä) Trip Advisorin mukaan jopa kolmanneksen molempiin tuo mainitsemani asiat. Helsingissä ei vielä ole tuollaisia etuja mutta niihin tarttuminen on vain tahdosta kiinni. Helsinki kasvaa hitaasti, mutta varmasti miljoonakaupungiksi, mutta meillä täytyy olla asioita jotka erottaa muista.

Turismin näkökulmasta ehkä, mutta aika harva siellä asuu nimenomaan päihdekulttuurin takia. Helsinki ei ole yhtä vetovoimainen kaupunki opiskella tai tehdä töitä (etenkin taidealalla) kuin Berliini. Joskus 60- ja 70-luvulla päihdekulttuurilla oli ehkä merkitystä, mutta eipä juuri enää.

Helsinki on mukava kaupunki ja Suomen kaupunkimaisin kaupunki, mutta hintataso on aivan liian korkea, etenkin suhteessa laatuun. Helsinkiläiset taas ovat aika junttimaista väkeä kaupunkilaisiksi, mikä taas kuvastaa hyvin Suomea ja suomalaisuutta. Ei tänne mikään kunnollisemi metropoli sopisikaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös