Helsinki

  • 577 868
  • 3 528
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Joo huvikseni kurkkasin netistä. Seutulippu näyttää nyt maksavan kuljettajalta ostettuna 4.50 euroa, eli kahdelta aikuiselta meno-paluu 18e. Lapset 2.30e. Bussin 615 (aikataulut) matka-ajaksi on merkattu noin 40 min plus bussin odottelu siihen vielä päälle. Finnairin oma bussi näyttää maksavan 6.20e. Ja tuolta lentoaseman sivuilta löytyi tietoa pysäköinnistä (linkki). Viikon kun tuohon hintalaskuriin syötin, näytti halvin pysäköintialue maksavan 39 euroa.
Kolmosparkki eli P3 on vain vähän kalliimpi kuin tuo maanpäällinen parkkikenttä P4. Maksan mielelläni tuon kohtuullisen pienen erotuksen siitä hyvästä että auto saa olla sisätiloissa matkan ajan, varsinkin talvella jos reissu kestää viikon tai pari. Eipä silti, maksan kesälläkin.

Omilla reissuillani jätän aina auton Pekka Kolmoseen ja firman reissuilla Pekka Ykköseen, olettaen ettei lähtö ole siitä siivestä jota lähinnä sijaitsee tuo P3.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pieni s. Sen kaupungin nimi on Helsinki. Ja jokainen, joka sinne kirjansa muuttaa, on siitä päivästä lähtien helsinkiläinen, saavuttaen samat oikeudet kuin siellä vaikka sen jopa 35 vuotta asuneen.

Paljasjalkaisuus, ja pitkät sukuperinteet helsinkiläisyydessä ovat tietenkin jotain, mikä heille kuuluu, mutta ei muuten. Ja sitten, jos niitä vanhoja stadilaisia haetaan, niin aika vähiin menee.

Iso S. Stadi = Helsinki. Pieni s, jos tarkoitat stadilla keskustaa.

Mitäpä luulet, jos muutat vaikkapa Köyliöön, niin saako siellä vanhat köyliöläiset olevat ensisijaisesti aikaisemmin asunnon? En tosin tiedä yhtään ihmistä, joka olisi Köyliöön muuttanut vaikkapa työn perässä niin, ettei olisi ensin selvittänyt asumisasioita ennen muuttoa (enkä viittaa tässä lainkaan Lexaa:han). Helsinkiin sen sijaan muuttaa vuosittain ihmisiä ilman sen kummempaa varmuutta tai edes suunnitelmaa yhtään mistään. Ja kyllähän sitä kaupungin asuntoa saa anoa kuka tahansa, mutta olisi aina suotavaa, että jo aiemmin pitäjässä asustellut olisi etusijalla. Tämä tosin on vain mielipiteeni, eikä sillä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Jos vanhoja stadilaisia haetaan, niin voin aloittaa laskemisen vaikka itsestäni. Ainakin isoisoäitini vanhemmat ovat olleet paikallisia. Valitettavasti lähipiirissäni ei ole enää ihmisiä, jotka osaisivat kertoa, mennäänkö vieläkin pidemmälle. Eikä sillä ole väliäkään.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tosin tiedä yhtään ihmistä, joka olisi Köyliöön muuttanut vaikkapa työn perässä niin, ettei olisi ensin selvittänyt asumisasioita ennen muuttoa (enkä viittaa tässä lainkaan Lexaa:han).
Kuinka moni yleensäkään muuttaa mihinkään selvittämättä ensin asumisasioita?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Köyliöön, niin saako siellä vanhat köyliöläiset olevat ensisijaisesti aikaisemmin asunnon?

Mielenkiintoista sananvaihtoa näin espoolaisena - meillähän ei muita olekaan kuin muualta muuttaneita. En usko että vanha köyliöläinen saisi aiemmin asuntoa, tai jos sillä perusteella saisi, se tuskin kestäisi hallinto-oikeudessa.

Mutta totta joo, eihän mikään laki tai asetus anna minkään kunnan alueella pidemmän aikaa asunelle sen suurempia oikeuksia kuin vähemmän aikaa asuneelle.

Tästä tullaan myös mielenkiintoiseen NIMBY-teemaan, eli antaako asuminen jollakin alueella päätäntäoikeuden siihen, keitä naapurustoon asettuu asumaan. Ja antaako se suuremman päätäntäoikeuden kuin mikä olisi mahdollisilla tulijoilla?
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta sitten itse aiheeseen, niin Helsinki on kyllä parin vuoden ajan ollut yllättävän positiivinen kokemus asua, mutta vuokrakämppää ei kyllä meinaa löytyä mitenkään! Uusi kämppä pitäisi löytyä 2kk sisään ja yli vuoden olen eri tavoin yrittänyt löytää, mutta palvelu ollut erittäin huonoa ja ihmiset hyppivät ohitseni suhteiden tai muiden seikkojen avulla.

Pistä yhteydenottoa noiden vakuutusyhtiöiden asuntoihin. Sieltä sain viime tammikuussa viikossa hyvän kämpän Etelä-Haagasta. Tammikuun 9. päivä pistin ensimmäisen sähköpostin ja helmikuun alussa muutin tähän nykyiseen kotiini. Yllätti minut täysin noin nopea toiminta ja helmikuun maksoinkin sitten kahta vuokraa. Halusin kuitenkin tämän ison yksiön omalla saunalla työpaikkani läheltä. Aivan ilmaisia nämä eivät ole, mutta hiljaisia ja hyvin rakenettuja tuntuvat olevan.

Hakemukseen kerroin vain asunnon speksit, mistä ja mitä haluan, niin noin se toimi.

-duud-
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoista sananvaihtoa näin espoolaisena - meillähän ei muita olekaan kuin muualta muuttaneita. En usko että vanha köyliöläinen saisi aiemmin asuntoa, tai jos sillä perusteella saisi, se tuskin kestäisi hallinto-oikeudessa.

Toinen asia sitten on, kuka näistä päätöksistä valittaa yhtään mihinkään ja toisekseen, miten ylipäänsä saa tietoonsa, että joku esim. ulkopaikkakuntalainen sai juuri sen asunnon, mikä itselle olisi "kuulunut". Ja mulla ei siis ole mitään sitä vastaan, että Helsinkiin muuttaa muualta ihmisiä. "Ongelma" on enemmän siinä, että kaupungin asuntojonot ovat jo valmiiksi aivan turvoksissa. Mun mielestäni pitäisi ensin hoitaa niiden jo valmiiksi jonossa olevien helsinkiläisten asuminen kuntoon ennen kuin annetaan asuntoja niille, jotka muuttavat jostain muualta. Kun asumiskustannuksiltaan huomattavasti halvempiin asuntoihin on tunkua enemmän kuin asuntoja on olemassa, niitä ei tietenkään riitä kaikille. Jos suomalainen muuttaa Tukholmaan, ei kai sitä oleteta, että Tukholman kaupunki järjestää hänelle siistin ja edullisen asunnon? Ei. Jos suomalainen muuttaa Tukholmaan, hän on tietoinen siitä, että jonossa hänen edellään on ziljoona muutakin ja hän joutuu luonnollisesti järjestämään asumisensa jotenkin muuten. Lähinnä kai markkinahintaisella vuokra-asunnolla. Ok, Tukholma on sinänsä huono esimerkki, koska siellä vuokra-asuminen on ymmärtääkseni huomattavan paljon "monimutkaisempaa" jälleenvuokraussysteemeineen. Joku asiasta enemmän tietävä voisi kertoa siitä enemmän. Mutta periaatteessa Helsingin/Tukholman tilalle voisi vaihtaa minkä tahansa suurkaupungin. Jos muutat Lontooseen, tuskin Lontoon kaupunki järjestää ulkopaikkakuntalaiselle kovin pikaisesti vuokra-asuntoa. Tai mistä minä tiedän, voi olla, että järjestääkin :).

Kesäinen Helsinki on hieno. Jos vain mahdollista, kannattaa piipahtaa pidemmäksikin aikaa. Suomen mittakaavassa täällä riittää nähtävää useammaksi päiväksi. Tervetuloa!
 

Andrew

Jäsen
Asunnon etsiminen on varmasti Helsingissä ongelmallista, koska muuttovirta tänne on aivan järjetön johtuen työpaikoista. Suomessa työpaikat keskittyvät enemmän ja enemmän pääkaupunkiseudulle. Se on vaan fakta.

Tottakai ihmiset muuttavat työn perässä. Sama ongelma on muuten Norjassa ja Tanskassa, jotka ovat Suomeen verrattavia pieniä maita, koko liike elämän keskus sijoittuu pääkaupunkialueille ja se aiheuttaa asuntojen hintojen nousun.

Ostin itse asunnon noin pari vuotta sitten ja ajattelin, ettei asuntojen hinnat voi enää nousta tästä mutta niin ne vain jatkavat nousua... muuta selitystä ei kai ole kuin, että kysyntä on isompaa kuin tarjonta.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Itse hain joskus (olisko ollut tyyliin 2005 tai 2006) stadin kämppää ja sellainen mulle myönnettiinkin Vesalasta (Kontulan takana sijaitseva ei niin hyvämaineinen alue). Useamman vuoden Kontulassa asuneena alue ei ollut mulle ongelma. Muutin kuitenkin muijakaverin kanssa yhteen naikkosen kämppään juuri niihin aikoihin ja hylkäsin siksi viime hetkellä kyseisen asuntotarjouksen.

Ihmettelin kuitenkin jälkeenpäin miksi kämppä irtosi niin äkkiä. Eräs asiaan paremmin vihkiytynyt selosti, että asiaan vaikuttaa mm. se, kuinka akuutti asunnontarve hakijalla on. Toinen seikka on se, miltä alueelta hakee asuntoa. Eihän useimmat kermaperseet suostu ottamaan asuntoa vastaan syvältä itä-Helsingistä. Pelkästään Skatta tms. kelpaa. Eli jos on akuutti asunnontarve (ja pystyy jotenkin osoittamaan sen) eikä ole kranttu mistä asunnon saa, on varmaan hyvät mahkut saada stadin kämppä nopeallakin aikataululla.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelin kuitenkin jälkeenpäin miksi kämppä irtosi niin äkkiä. Eräs asiaan paremmin vihkiytynyt selosti, että asiaan vaikuttaa mm. se, kuinka akuutti asunnontarve hakijalla on. Toinen seikka on se, miltä alueelta hakee asuntoa. Eihän useimmat kermaperseet suostu ottamaan asuntoa vastaan syvältä itä-Helsingistä. Pelkästään Skatta tms. kelpaa. Eli jos on akuutti asunnontarve (ja pystyy jotenkin osoittamaan sen) eikä ole kranttu mistä asunnon saa, on varmaan hyvät mahkut saada stadin kämppä nopeallakin aikataululla.
Aika pieni todennäköisyys sieltä on asuntoa saada, vaikka edellinen asunto lähtisi alta ja olisit jäämässä asunnottomaksi. Nettisivujen mukaan noin 60 % hakijoista on merkattu erittäin kiireellisesti asuntoa tarvitseviksi. Vain noin kuusi prosenttia hakijoista saa kaupungilta asunnon ja varmaan moni niistäkin on joutunut jonottamaan vuosia.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Aika pieni todennäköisyys sieltä on asuntoa saada, vaikka edellinen asunto lähtisi alta ja olisit jäämässä asunnottomaksi. Nettisivujen mukaan noin 60 % hakijoista on merkattu erittäin kiireellisesti asuntoa tarvitseviksi. Vain noin kuusi prosenttia hakijoista saa kaupungilta asunnon ja varmaan moni niistäkin on joutunut jonottamaan vuosia.

Voi olla, että ajat on muuttuneet, mutta reilu puoli vuosikymmentä sitten kämppää tarjottiin omassa tapauksessani noin kahden-kolmen kuukauden odottamisella. Näppituntumalta uskon, että jengi on keskimäärin aika nirsoa, eikä ole halukasta ottamaan vastaan asuntoa mistä päin Helsinkiä tahansa. Olisi mukava nähdä myös statistiikkaa siitä kuinka moni kieltäytyy vastaanottamasta tarjottua asuntoa ja toisaalta kuinka moni ei hae asuntoa koko Helsingin alueelta (on rajannut haun koskemaan vain tiettyjä kaupunginosia). Luulen, että moni kieltäytyy, kun asuntoa tarjotaan Siltamäestä tai Kivikosta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi olla, että ajat on muuttuneet, mutta reilu puoli vuosikymmentä sitten kämppää tarjottiin omassa tapauksessani noin kahden-kolmen kuukauden odottamisella. Näppituntumalta uskon, että jengi on keskimäärin aika nirsoa, eikä ole halukasta ottamaan vastaan asuntoa mistä päin Helsinkiä tahansa. Olisi mukava nähdä myös statistiikkaa siitä kuinka moni kieltäytyy vastaanottamasta tarjottua asuntoa ja toisaalta kuinka moni ei hae asuntoa koko Helsingin alueelta (on rajannut haun koskemaan vain tiettyjä kaupunginosia). Luulen, että moni kieltäytyy, kun asuntoa tarjotaan Siltamäestä tai Kivikosta.

Jos hakee kolmiota tai isompaa, saa kaupungin vuokrakämpän käytännössä saman tien. Kaksioita ja varsinkin yksiöitä joutuu odottamaan vaikka mikä tahansa asuinalue kelpaisi.
 
Ja kyllähän sitä kaupungin asuntoa saa anoa kuka tahansa, mutta olisi aina suotavaa, että jo aiemmin pitäjässä asustellut olisi etusijalla.

Jos jonot ovat aivan tolkuttomat, eikö tämä käytännössä tarkoittaisi sitä, että muualla varttunut ei voi Helsingistä kaupungin kämppää saada? Sekö olisi mielestäsi ideaalitilanne?

Ei sillä, kyllä itseänikin kenkuttaa, kun Tampereen Tammelalle käy samalla tavalla kuin sen helsinkiläiselle vastineelle Kalliolle. Alunperin duunarikaupunginosina tunnetuilta alueilta lentää työväenluokka pihalle, kun keskiluokkaiset opiskelijat valloittavat kämpät niiden hyvän sijainnin vuoksi. Paikallinen puhelauluartisti summasi tämän gentrifikaation osuvasti: "Paluu juurille, eli Kallioon, sieltä muutettiin kun olin koululainen, nyt on vastaantulijoista joka toinen omituisesti pukeutunut oululainen."
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei sillä, kyllä itseänikin kenkuttaa, kun Tampereen Tammelalle käy samalla tavalla kuin sen helsinkiläiselle vastineelle Kalliolle. Alunperin duunarikaupunginosina tunnetuilta alueilta lentää työväenluokka pihalle, kun keskiluokkaiset opiskelijat valloittavat kämpät niiden hyvän sijainnin vuoksi.

Mun Kallion kämppä on onneksi semi-duunarin hallussa. Opiskelee sekin, mutta tarjoilijan hommia tekee siinä sivussa, persaukinen kun käytännössä on. Ja itsehän olen kanssa duunari, jos nyt ravintola-alan työntekijää voi sellaiseksi kutsua. Maalaisia ollaan toki molemmat, aivan kuten mun pari edellistäkin vuokralaista. Oululaisia ei sentään ole ollut yhtään.

Pitkästä aikaa kävelin säätytalon, Suomen pankin ja senaatintorin ohi. Kyllähän se nättiä seutua on ja turisteillakin kamerat lauloi kovasti. Tuomiokirkko on komea alhaalta katsottuna, kun takaa näkyy vain taivas.
 
Mun Kallion kämppä on onneksi semi-duunarin hallussa. Opiskelee sekin, mutta tarjoilijan hommia tekee siinä sivussa, persaukinen kun käytännössä on.

Se ei tee ihmisestä minkäänlaista duunaria (edes semi-sellaista), jos tekee nuorena opintojen ohessa vähän hanttihommia. Se kuuluu useimmilla keskiluokan lapsilla kuvaan. Eikä persaukisella ole varaa Kallion nykyiseen hintatasoon.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Se ei tee ihmisestä minkäänlaista duunaria (edes semi-sellaista), jos tekee nuorena opintojen ohessa vähän hanttihommia. Se kuuluu useimmilla keskiluokan lapsilla kuvaan. Eikä persaukisella ole varaa Kallion nykyiseen hintatasoon.

Noh, toi on mun vanha duunikaveri joka alkoi opiskelemaan pari vuotta töitä tehtyään. Joku taiteilijasieluhan se on. Mä annoin vähän alennusta vuokrassa kun tiesin saavani hyvän vuokralaisen, jolla on kuitenkin varaa maksaa vuokra ajallaan. Hyvä duunimesta opiskelun ohella, josta tekee ihan hyvin tippiä. Käsittääkseni ei ihan keskiluokan lapsi ole, mutta väliäkö sillä. Myöskään en laskisi tarjoilijan työtä automaattisesti hanttihommaksi, varsinkaan jos sitä harjoittaa espalla ns. paremmassa paikassa.

Ja jotenkin mua viehättää ajatus siitä, että Kallioon muuttaa aito taiteilijanalku hipsteröimään.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pieni s. Sen kaupungin nimi on Helsinki. Ja jokainen, joka sinne kirjansa muuttaa, on siitä päivästä lähtien helsinkiläinen, saavuttaen samat oikeudet kuin siellä vaikka sen jopa 35 vuotta asuneen.

Paljasjalkaisuus, ja pitkät sukuperinteet helsinkiläisyydessä ovat tietenkin jotain, mikä heille kuuluu, mutta ei muuten. Ja sitten, jos niitä vanhoja stadilaisia haetaan, niin aika vähiin menee.

Pyh, heistä tulee Helsingissä asuvia, ei helsinkiläisiä. Vai tuleeko musta muka ruotsalainen, jos muutan Ruotsiin? Aivan, ei tule vaikka kovastihan me ruotsalaisia haluaisimme olla.
 

Lohipoika

Jäsen
Pyh, heistä tulee Helsingissä asuvia, ei helsinkiläisiä. Vai tuleeko musta muka ruotsalainen, jos muutan Ruotsiin? Aivan, ei tule vaikka kovastihan me ruotsalaisia haluaisimme olla.

Sinusta tulee ruotsalainen, jos hankit ruotsin kansalaisuuden. Kuntien kohdalla ei ole kansalaisuuksia, joten jokainen Helsingissä asuva on helsinkiläinen. Sori nyt vaan, ei teissä hesalaisissa mitään erikoista ole.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Sinusta tulee ruotsalainen, jos hankit ruotsin kansalaisuuden. Kuntien kohdalla ei ole kansalaisuuksia, joten jokainen Helsingissä asuva on helsinkiläinen. Sori nyt vaan, ei teissä hesalaisissa mitään erikoista ole.
Gellnerin tapaisten vuoksi tuon aina mahdollisuuksien mukaan esille sen, että en ole alkuperäinen helsinkiläinen. Koomisia ovat tuollaiset stadilaisuutta romantisoivat ja siitä myös äärettömän mustasukkaisia olevat pääkaupunkiseudun tuotokset.

Onneksi taitavat kuitenkin olla vähemmistössä jopa ihan paljasjalkaisten joukossa.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Ihmettelin kuitenkin jälkeenpäin miksi kämppä irtosi niin äkkiä. Eräs asiaan paremmin vihkiytynyt selosti, että asiaan vaikuttaa mm. se, kuinka akuutti asunnontarve hakijalla on.

Näin todellakin on tai on ainakin ollut. Meinaa pääsin tutustumaan näihin "tarve" kategorioihin yhden asuntoja välittävän firman kautta, noin kymmenen vuotta sitten ja niitä oli silloin muistaakseni kolmea eri tasoa. Niissä oli myös tiettyä päällekäisyyttä. Jos esim. vuokrasopimus päättyi, niin voi voi, muistaakseni alinta kategoriaa, mutta jos laitat syyksi "häätö ilman omaa syytä", niin samantien korkeimpaan kategoriaan, raskaana olevien kodittomien naisten kanssa. Voi toki olla, että kategoriat ovat myöhemmin muuttuneet.
 
Gellnerin tapaisten vuoksi tuon aina mahdollisuuksien mukaan esille sen, että en ole alkuperäinen helsinkiläinen. Koomisia ovat tuollaiset stadilaisuutta romantisoivat ja siitä myös äärettömän mustasukkaisia olevat pääkaupunkiseudun tuotokset.

Eräs pääkaupunkimme legendaarisimmista asukeista eli Gösta Sundqvist totesi asiasta näin:
”Mun elämäni typerimmät ihmiset on olleet stadin kundeja. Mun mielestä sellainen älytön, järjetön länkyttäminen jostain stadilaisuudesta tai muusta vastaavasta... mä vierastan äärettömän paljon sellaista. Se on varmaan vähän niin kuin kehitysvaihe, että jotkut jää sitten siihen lapsen asteelle.”
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Eräs pääkaupunkimme legendaarisimmista asukeista eli Gösta Sundqvist totesi asiasta näin:
”Mun elämäni typerimmät ihmiset on olleet stadin kundeja. Mun mielestä sellainen älytön, järjetön länkyttäminen jostain stadilaisuudesta tai muusta vastaavasta... mä vierastan äärettömän paljon sellaista. Se on varmaan vähän niin kuin kehitysvaihe, että jotkut jää sitten siihen lapsen asteelle.”

No Göstahan oli espoolainen, joka muutti muistaakseni teini-iässä Rööperiin tms ja siihen aikaan sai varmaan espoolaisuudestaan ko kulmilla jonkin verran kuullakin. Göstakin pääsi kyllä takaisin kotiin Espooseen laulamaan viimeiset laulunsa. Tämän viestin kirjoitti espoolainen.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näin todellakin on tai on ainakin ollut. Meinaa pääsin tutustumaan näihin "tarve" kategorioihin yhden asuntoja välittävän firman kautta, noin kymmenen vuotta sitten ja niitä oli silloin muistaakseni kolmea eri tasoa.

Täällä kun oli joku kirjoittaja, jonka mielestä Helsingissä jo valmiiksi asuvien pitäisi olla etuoikeutetussa asemassa muualta muuttaviin verrattuna niin eikös asian voisi nähdä tältä kantilta juuri toisin päin? Kun olen vähän ollut ymmärtävinäni, että Helsingissä on tietyille aloille hieman hankalaa saada työvoimaakin korkeiden asumiskustannusten takia niin eikös se nyt olisi Helsingin kaupunginkin kannalta hyödyllistä saada nämä muualta Helsinkiin töiden perässä tulossa olevat asutettua ja uusiksi veronmaksajiksi houkuteltua? Ne, ketkä jo Helsingissä valmiiksi asuvat tuskin kovin suurella todennäköisyydellä ovat muualle karkaamassa, vaikka eivät kaupungin kämppää saisikaan. Vähän samalla periaatteellahan opiskelija-asuntojakin jaetaan ensisijaisesti muualta tuleville.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koomisia ovat tuollaiset stadilaisuutta romantisoivat ja siitä myös äärettömän mustasukkaisia olevat pääkaupunkiseudun tuotokset.
Mitä koomista on romantisoida kotikaupunkiaan ja -kaupunkilaisuuttaan? Musta olisi helvetin tylsää, jos kaikki kaupungit olisivat ihan persoonattomia. Olisi ihan suotavaa, että muutkin suomalaiset alkaisivat pitää kotikaupunkiaan arvossa, eivätkä suuntaisi energiaan Helsingin ja kaupungistaan ylpeiden asukkaidensa kritisoimiseen. Maailmallakin nyciläiset, lontoolaiset, berliiniläiset yms. ovat ihan yhtä ylpeitä omista synnynseuduistaan kuin stadilaiset täällä, mutta jostain syystä täällä sitä ei saisi tehdä, usein jostain hienosta syystä kuten että "helsinki on maailman mittakaavalla tuppukylä". Gellnerin huomautukseen viitaten porukka vetää myös ihan älyttömän helposti herneet nenään pienestä vinoilusta. Jos mä muuttaisin Tampereelle ja alkaisin kutsua itseäni tamperelaiseksi (mitä en by the way tulisi ikinä tekemään, koska olisin Tampereella asuva helsinkiläinen omassa pienessä päässäni), ottaisin ihan kernaasti vastaan kuittia siitä, että mitäs se stadilainen yrittää soluttautua, enkä tuohtuneesti sössöttäisi jotain siitä, miten asia teknisesti ottaen on.

Toki erikseen sitten ihmiset, jotka sallivat itsensä olla kusipäitä sen nojalla, mihin ovat sattuneet syntymään. Terve ylpeys ja pieni kettuilu on kuitenkin aina kohdillaan.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ne, ketkä jo Helsingissä valmiiksi asuvat tuskin kovin suurella todennäköisyydellä ovat muualle karkaamassa, vaikka eivät kaupungin kämppää saisikaan.

Itseasiassa varsinkin perheellisten osalta Helsingistä on melkoisesti muuttoliikettä poispäin, lähinnä muualla Uudellemaalle mutta nykyään edullisten asuntojen hintojen ja nopeiden kulkuyhteyksien vuoksi jopa Lahteen asti.

Eilen tulin itse junalla Lahdesta Pasilaan ja matka kesti vain 40 minuuttia. Ruuhka-aikaan kestää meiltä Keski-Espoosta joskus kauemmin.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siitä paljasjalkaisuudesta vielä. Jorvin sairaala valmistui Espooseen (vasta) vuonna 1976. Koska Espoossa oli pulaa synnytyspaikoista, seitsemänkymmentäluvun alkupuolella syntyneistä espoolaisista moni kävi syntymässä Eiran sairaalassa, josta Espoon kaupunki osti synnytyspaikkoja. Moni Espoossa syntynyt (kotipaikka) onkin siis paljasjalkainen stadilainen (syntymäpaikka), kun taas lähes kaikki "paljasjalkaiset" stadilaiset ovat joko syntyneet kaupungin rajalla Tullinpuomin vieressä (Naistenklinikka) tai suorastaan maaseudulla (Kätilöopisto).

On sitä kotikaupungin romantisointia tosiaan muuallakin. Aamulehden syntyneitä osastolla oli aiemmin kaksi eri palstaa: "Paljasjalkaiset Tamperelaiset" ja "Muittem mukulat". Voi olla, että palstat ovat vieläkin olemassa, en ole AL:ä lukenut vähään aikaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös