Helsinki

  • 571 456
  • 3 516

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
ps. onko tuo siis argumenttisi lumien mereen kippaamisen puolesta? Että kun keväällä, kesällä ja syksylläkin niitä mikromuoveja ja muuta röökinnatsaa sinne mereen päätyy, niin sama kai se on talvellakin ne sinne laskettaa.

Nyt jumalauta jaska rauhoitut. Kommentti viittasi siihen, että tämä lumien kippaaminen on noussut keskusteluun, kun se on näkyvää toimintaa. Hulevedet ovat poissa näkyvistä ja poissa mielestä. Esim. WWF:n mukaan hulevedet ovat pahempi ongelma.

edit. Artikkelisi on yli viisi vuotta vanha, toivottavasti asiat olis jo paremmalla kantilla.

Siinä mielessä tilanne ei ole pahin mahdollinen, että Helsingissä kantakaupungin hulevedet menevät sekaviemäriin puhdistettavaksi. Tämä on toki pieni osa Helsingin pinta-alasta. Saas nähdä, kun ilmasto lämpenee ja rankkasateet voimistuvat, kestääkö Viikin kapasiteetti?
 

PetriVaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onneksi tuosta voi edelleen nousta ramppia ylös ja pyöräillä turvallisesti leveällä pyörätiellä. Ei tuossa kohtaa toki kovaa ajeta, mutta en kyllä laittaisi omia lapsia tuohon uudelle viritelmälle pyöräilemään. Voi toki olla, että tuohon on vielä jotain parannusta tulossa.

Kyllähän siinä kiihdytellään kun nopeus hyppää 30 -> 50km/h. Hyvin harva tuota 30 nopeusrajoitustakaan noudattaa kun käpy on vuosien mittaan palanut noihin jatkuviin tietöihin. En kyllä itse ihan hevillä lähtisi tuohon pyöräilemään rekkojen kylkeen.
 

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Kyllähän siinä kiihdytellään kun nopeus hyppää 30 -> 50km/h. Hyvin harva tuota 30 nopeusrajoitustakaan noudattaa kun käpy on vuosien mittaan palanut noihin jatkuviin tietöihin. En kyllä itse ihan hevillä lähtisi tuohon pyöräilemään rekkojen kylkeen.
Tuo pätkä joka kulkee autotie viertä on aika lyhyt ja kokonaisuudessaan kolmenkympin alueella. Mutta kyllä tohon varmaan joku aita tms olisi hyvä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Aika huonolta päätökseltä vaikuttaa, mutta mistäpä minä mitään tiedän. Tämän jälkeen Helsingissä voi autolla liikkua poikittain Hesarin/Runskin jälkeen.. yksikaistaisella Espalla? Toki ei liian pitkälle talvisin, koska Lönkalla ei saa ajaa nastoilla.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Aika huonolta päätökseltä vaikuttaa, mutta mistäpä minä mitään tiedän. Tämän jälkeen Helsingissä voi autolla liikkua poikittain Hesarin/Runskin jälkeen.. yksikaistaisella Espalla? Toki ei liian pitkälle talvisin, koska Lönkalla ei saa ajaa nastoilla.
Aika huono on melkoinen understatement. Minulle kelpaa Hämeentien ja Kaivokadun sulkemiset ja Espojen yksikaistaisuus heti silloin, kun keskustatunneli on toiminnassa. Tämä taas ei kelpaa demareille ja vihreille ja muille vassareille. Syistä, joita on järjellä mahdotonta ymmärtää.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuomiokirkkoon kahdeksan euron sisäänpääsymaksu.

Rahat pois turistiryhmiltä ymmärrän sinänsä, mutta itse näen kirkot mielellään matalan kynnyksen hiljentymispaikkoina.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Vain melko poikkeuksellisissa ja pakottavissa tilanteissa tulee lähdettyä Helsingin keskustan itäpuolelle, ja tämän aikanaan tapahtuvan Kaivokadun sulkemisen jälkeen saa tilanne olla suorastaan äärimmäisen poikkeuksellisen, mutta tuskin sellaista tilannetta edes on. Niin mahdottomaksi nyt tehdään autolla liikkuminen Helsingin läpi.
 
Vain melko poikkeuksellisissa ja pakottavissa tilanteissa tulee lähdettyä Helsingin keskustan itäpuolelle, ja tämän aikanaan tapahtuvan Kaivokadun sulkemisen jälkeen saa tilanne olla suorastaan äärimmäisen poikkeuksellisen, mutta tuskin sellaista tilannetta edes on. Niin mahdottomaksi nyt tehdään autolla liikkuminen Helsingin läpi.
Ymmärrän näkemyksesi jos asut kaivokadun toisessa päässä ja käyt töissä/harrastuksissa/muuten vaan sen toisessa päässä. Minä olen asunut itse Helsingissä vuosikymmenen ja kun näin tämän uutisen, totesin alkuvastustuksen jälkeen etten ole ajanut autollani kertaakaan tuota tienpätkää henkilöautolla. Julkisilla tai omalla fillarilla kylläkin satoja kertoja.

Mutta luulen ymmärtäväni mistä tässä viestissäsi oli oikeastaan kyse. Helsingissä riittää tienpätkiä joissa yksityisautoilun vastustaminen perustavanlaatuisesti ja periaatepäätöksenä on oikein. Ja sitten taas puolestaan on niitä tilanteita riittämiin, missä se periaatepäätös ei tunnu oikealta käytännön kokemuksiin perustuen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ymmärrän näkemyksesi jos asut kaivokadun toisessa päässä ja käyt töissä/harrastuksissa/muuten vaan sen toisessa päässä. Minä olen asunut itse Helsingissä vuosikymmenen ja kun näin tämän uutisen, totesin alkuvastustuksen jälkeen etten ole ajanut autollani kertaakaan tuota tienpätkää henkilöautolla. Julkisilla tai omalla fillarilla kylläkin satoja kertoja.

Mutta luulen ymmärtäväni mistä tässä viestissäsi oli oikeastaan kyse. Helsingissä riittää tienpätkiä joissa yksityisautoilun vastustaminen perustavanlaatuisesti ja periaatepäätöksenä on oikein. Ja sitten taas puolestaan on niitä tilanteita riittämiin, missä se periaatepäätös ei tunnu oikealta käytännön kokemuksiin perustuen.
Käytätkö itse siis Espaa autoiluun?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmasti ensimmäisinä viikkoina haasteita tulee, Raide-Jokerin ympäristö kun ei ole ollut raitiovaunuvyöhykettä aiemmin ja vaikka isolta osin Jokeri kulkeekin omilla eristetyillä kiskoillaan, poikkeaa reitti myös autoteiden lomitse.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Ymmärrän näkemyksesi jos asut kaivokadun toisessa päässä ja käyt töissä/harrastuksissa/muuten vaan sen toisessa päässä. Minä olen asunut itse Helsingissä vuosikymmenen ja kun näin tämän uutisen, totesin alkuvastustuksen jälkeen etten ole ajanut autollani kertaakaan tuota tienpätkää henkilöautolla. Julkisilla tai omalla fillarilla kylläkin satoja kertoja.

Mutta luulen ymmärtäväni mistä tässä viestissäsi oli oikeastaan kyse. Helsingissä riittää tienpätkiä joissa yksityisautoilun vastustaminen perustavanlaatuisesti ja periaatepäätöksenä on oikein. Ja sitten taas puolestaan on niitä tilanteita riittämiin, missä se periaatepäätös ei tunnu oikealta käytännön kokemuksiin perustuen.
Itse asuin Helsingissä 2010-2015 ja Kaivokatua tuli käytettyä aika aktiivisesti, kun piti liikkua omalla autolla väliä Hakaniemi-Kamppi. Helsingistä pois muuton jälkeenkin olen ajanut Kaivokadulla aika monta kertaa. Näköjään Google Mapsin mukaan 6 minuuttia tulee lisää matka-aikaa (Hakaniemi-Kamppi), kun Kaivokatua ei voi ajaa. Ja varmaan tuon saa todellisuudessa tuplata lisääntyneen Espan liikenteen ja yksikaistaisuuden takia.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kaivokatua on tullut ajettua äärimmäisen harvoin viime vuosina (viimeksi muistaakseni joskus vuonna 2021), koska nykyään on harvemmin asiaa ydinkeskustaan ja koska autoilu on jäänyt ylipäänsä vähiin. Näin ollen tämä muutos ei oikeastaan kosketa minua ollenkaan ja vaikka se näin äkkiseltään tuntuu aika hurjalta, että jatkossa Kaivokatu on kävelykatu, saa tuo idea minulta vihreää valoa.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat

Taas yksi toimistorakennus on tulossa Helsinkiin. Onneksi niiden käyttöaste on todella korkea, joten on varmaa, että tämä uusikin tekele pääsee nauttimaan sadoista uusista vuokralaisista.

Elisasta tulee tuon talon pääkäyttäjä jahka se valmistuu. Iso osa niistä hiljaisista toimistotaloista Pitäjänmäessä ja ne ovat monessa tapauksessa vanhoja ja nykystandardeihin käyttökelvottomia tai sijaitsevat muuten vain huonoissa lokaatioissa. Olisi hyvä jos niitä pystyttäisiin helpommin muuttamaan muuhun käyttöön. Triplan toimistotilat ovat käsittääkseni hyvin käytössä, joten en näe miksi kadun toiselle puolella tilanne olisi eri.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hienoa, että Keski-Pasilan tornialue etenemässä vihdoinkin. Parikymmentä vuotta suunniteltu ja kaavailtu, mutta ratapiha ammottaa edelleen tyhjyyttään.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Keskusta jatkaa kuolemistaan. Ehkei saapumista sinne ole vielä vaikeutettu tarpeeksi?
Pitää muistaa että autoilijoiden maksamilla veroilla ylläpidetään Suomen teitä, mukaan lukien pyörätiet. Jos jäljelle jää vain pyörätiet niin kuka maksaa niiden tekemisen ja ylläpidon?
 

Jeffrey

Jäsen

Taas yksi toimistorakennus on tulossa Helsinkiin. Onneksi niiden käyttöaste on todella korkea, joten on varmaa, että tämä uusikin tekele pääsee nauttimaan sadoista uusista vuokralaisista.

Ymmärtääkseni radanvarsissa käyttöasteet ovat varsin hyviä, ongelmat sitten ovat muualla. Luulisin, että seuraavien vuosikymmenien aikana näitä muualla olevia toimistotiloja tultaneen purkamaan ja tilalle asuinaluetta. Esimerkiksi Huopalahdenportti on tästä mielestäni ihan hyvä esimerkki.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Minun on tosi vaikea keksiä syitä, miksi lähtisin keskustaan ostoksille. Autolle kyllä on tilaa parkkihalleissa vaikka kuinka, minulle pysäköinti on lisäksi firman autolla ilmaista. Mutta silti. Mitä siellä on, jota ei kehäteiden varrelta saisi? Tätä en ole n. 25 vuoden pk-seudulla asumisen aikana keksinyt. Aikoinaan käytiin baarissa, ehkä jossain vaatekaupassakin. Muuten kaiken isomman saa kätevästi kauppakeskuksista.

En millään tajua, kuinka ”maksuttomien pysäköintipaikkojen puute” ja ”yksityisautoilun hankaloittaminen” tappoi liiketoiminnan keskustasta.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Keskusta jatkaa kuolemistaan. Ehkei saapumista sinne ole vielä vaikeutettu tarpeeksi?
Pitää muistaa että autoilijoiden maksamilla veroilla ylläpidetään Suomen teitä, mukaan lukien pyörätiet. Jos jäljelle jää vain pyörätiet niin kuka maksaa niiden tekemisen ja ylläpidon?
Autoilun verotuottojen ja siitä autoiluun palaavien rahavirtojen laskeminen ei kuitenkaan ole niin yksinkertaista, kuin vaikkapa esimerkiksi jokin Autoliitto laskee ja väittää.

Autoilu aiheuttaa Suomessa epäsuoria kustannuksia miljardeittain päästöjen, onnettomuuksien ja erityisesti, sekä ensisijaisesti, yhtenä isoimpana ihmisten liikkumattomuuden aiheuttajana.

Pyöräilystä ja kävelystä voi taas kokonaisuudessaan olla jopa miljardien edestä taloudellista hyötyä valtiolle ja yhteiskunnalle.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Minun on tosi vaikea keksiä syitä, miksi lähtisin keskustaan ostoksille. Autolle kyllä on tilaa parkkihalleissa vaikka kuinka, minulle pysäköinti on lisäksi firman autolla ilmaista. Mutta silti. Mitä siellä on, jota ei kehäteiden varrelta saisi? Tätä en ole n. 25 vuoden pk-seudulla asumisen aikana keksinyt. Aikoinaan käytiin baarissa, ehkä jossain vaatekaupassakin. Muuten kaiken isomman saa kätevästi kauppakeskuksista.

En millään tajua, kuinka ”maksuttomien pysäköintipaikkojen puute” ja ”yksityisautoilun hankaloittaminen” tappoi liiketoiminnan keskustasta.

No tämäpä se on. Jos lasketaan ilmaisten parkkipaikkojen määrää esimerkiksi, niin kuinka paljon niihin on edes "parhaimmillaan" mahtunut ihmisiä verrattuna esim. toimiviin kävelykatuihin yhdistettynä tehokkaaseen julkiseen liikenteeseen? Ja kuten sanoit, pysäköintitilaa kyllä löytyy.

Keskustan elinvoima | Helsingin ydinkeskustassa seisoo kokonaisia taloja tyhjillään

Näyttäisi vähän siltä, että toimistotilojen liialliseen määrään ollaan viimein heräämässä ja ehkä vaikuttamassakin kaavoitusratkaisuin. Tätä soisi edistettävän pikaisesti. Kun ns. Prisma-perhettä ei helposti keskustaan Espoosta saa, kannattaa asuntojen määrä maksimoida ja kuten jutussa sanotaan, tarjota sellaisia palveluita, joita ei kauppakeskuksista saa. Hyvien ravintoloiden ja pubien lisäksi erilaiset tapahtumatilat ja kulttuuripalvelut ovat tulevien kaupunkipalveluiden ydintä. Tai itse asiassa ovat sitä jo nykyään tavallisen hyödykekaupan menettäessä internetin myötä valtavasti merkitystään.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Meinaatko että pyöräily ja kävely tuottaa valtiolle enemmän kuin autoilu?

"Ecological Economics -tiedelehdessä julkaistu tutkimus The Social Cost of Automobility, Cycling and Walking in the European Union, kertoo että pyöräily tuottaa yhteiskunnalle 0,18 € kilometriä kohden ja kävely jopa 0,37 € / km. Yksityisautoilusta sen sijaan aiheutuu yhteiskunnalle 0,11 € kustannus jokaista ajettua kilometriä kohden.

Tutkimuksen mukaan EU:ssa syntyy vuodessa pyöräliikenteestä 24 miljardin ja jalankulusta 66 miljardin edestä hyötyjä vuosittain. Yksityisautoilu sen sijaan aiheuttaa 500 miljardin euron kustannukset EU-maissa.

"Voimme arvioida eri kulkumuotojen hyötyjä verrattuna toisiin. Jos autolla kulkevat vaihtaisivat pyörään tai jalankulkuun lyhyilläkin matkoilla, olisivat hyödyt valtavia”, sanoo tutkimusryhmää vetänyt professori Steffan Gössling Linné -yliopistosta.

Potentiaalia matkojen vaihtamiseen yhteiskunnan kannalta parempiin on Suomessakin: viimeisimmän henkilöliikennetutkimuksen mukaan jo 2-3 km:n matkoista 60 % tehdään yksityisautolla."
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Itsellä pyörii sellainen monivälinesirkus arjessa, että maakunnissa voi olla vaikea käsittää. Työmatkat pääosin junalla, mutta usein pyörän kanssa, kun en palaa suoraan kotiin. Lyhyitä matkoja kävellään tietenkin. Silti se viimekätinen keino, jonka varaan korttitalo rakentuu, on auto. Vaikka sitä ei käytetä kuin 1-3 kertaa viikossa, ilman sen tuomia mahdollisuuksia pitäisi vaihtaa vähintään työpaikkaa. Toisinaan se pysäköidään seuraavan päivän tarpeita huomioiden 7km päähän kotoa Oulunkylän aseman lähelle, josta junalla kotiin.

Tuolla se kuitenkin yleensä vie parkkipaikan päivittäin autoilijoita. Sori siitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös