Helsingin jääkiekko 2013 – missä menet?

  • 36 456
  • 133

winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, minäkin olen asunut stadissa ...Mutta sitähän minäkin olen monesti sanonut, että stadi on yhtä maaseutua koko mesta, jos siellä viitsii edes joskus pyörähtää.

Just joo. Taas joku rypsikynsi luulee tietävänsä mikä "stadi" on.

Stadin ainoa "maaseutu" on Kaivopuisto tai Laakso. Stadin määrittää se mihin spora kulkee.

Helsinki on eri juttu. Mutta ei mitään pois maalaisjoukkueilta, pelasitte paremmin kuin stadilaisjengi ja hesalaisporukka ja ehdottomasti hatunnosto sinnepäin.
Itse haluaisin nähdä finaalin Ässät-Lukko. Luulisi löytyvän fiilistä.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Just joo. Taas joku rypsikynsi luulee tietävänsä mikä "stadi" on.

Livettäköön vielä hetkeksi aiheesta, vaikka sieltä sentään tuli tunnustus paremmilleen.

Mitä tietämistä myyttisessä "stadissa" on? Kuinka pitkään siellä pitää asua, että stadin tuntee? Syntyä? Hengittää Helsingin ylivertaista ilmaa joka ikinen päivä? Käänteisesti, mitä vittua sinä tunnet rypsikynsien asuttamista kaupungeista? Olen myös asunut noin 10 kertaa isommassa kaupungissa kuin Helsinki, ja se antaa tiettyä perspektiiviä stadin kovien kundien höpöhöpölle.

Fakta on silti se, että helsinkiläiset jääkiekkojoukkueet armon kaudella 2012-13 tippuivat oikeutetusti puolivälieristä ulos. Ja siinä on miettimisen paikka niin HIFK:lla kuin Jokereillakin. Joten palataanko aiheeseen?
 

winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Livettäköön vielä hetkeksi aiheesta, vaikka sieltä sentään tuli tunnustus paremmilleen.

Mitä tietämistä myyttisessä "stadissa" on? Kuinka pitkään siellä pitää asua, että stadin tuntee? Syntyä? Hengittää Helsingin ylivertaista ilmaa joka ikinen päivä? Käänteisesti, mitä vittua sinä tunnet rypsikynsien asuttamista kaupungeista? Olen myös asunut noin 10 kertaa isommassa kaupungissa kuin Helsinki, ja se antaa tiettyä perspektiiviä stadin kovien kundien höpöhöpölle.

Fakta on silti se, että helsinkiläiset jääkiekkojoukkueet armon kaudella 2012-13 tippuivat oikeutetusti puolivälieristä ulos. Ja siinä on miettimisen paikka niin HIFK:lla kuin Jokereillakin. Joten palataanko aiheeseen?

A) Joo, oikeasti kannattaa syntyä paikkaan, että tuntee sen kunnolla. Ei pintapuolisesti, vaan myös henkisesti. Sama koskee tietysti jokaikistä mestaa maan päällä. Myös Turkua. Ja Helsingin myyttisyys esille tulee vain teille, meille se on ihan normaali mesta. Ja meikäläinen on ihan mammaripoika.

b) Totta, en ymmärrä mitään rypsikynsien asuttamista kaupungeista tahi kylistä, paitsi että niistä löytyy paljon seksuaalisesti aktiivisia tyttöjä, jotka haluavat hengata "stadin junttien" kanssa. Kiitokset vain Heidille, Katille, Riialle ja Marjutille. Ja tämä koskee omalta kohdaltani nimenomaan Jyväskylää, missä olen aikoinani asunut 3 kuukauden ajan.
Kiva paikka, kaksi katua "keskustassa". Nuoriso dokaa kirkkopuistossa ennen putkaanjoutumistaan.

c) Itse olen asunut 8 vuotta New Yorkissa ja tiedostan hyvin, ettei Stadi ole maailman keskus. Mutta stadilaisille se on hieno paikka. Ja en ole tavannut ketään maalta muuttanutta, joka osaisi lukea stadia oikein. En minäkään ymmärtäisi esim. Raumaa. Eikä se ole raumalaisten vika. En tajunnut kyllä Jyväskylääkään, mielestäni se ei ole kaupunki, vaan taajama Espoon tyyliin.

D) Onnittelin jo maalaisjengejä viestissäni ja totesin että hyvä meininki, mihin meidän jengit eivät kyenneet. Ja totta on, että työtä riittää meillä päin.
Luetaan niitä viestejä ajatuksella, jooko?(ja tähän se hymiö).
 
Viimeksi muokattu:

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jokereiden ongelma on mielestäni Jaffatölkkiin muuton jälkeen ollut glamourin hakeminen joukkueiden rakentamisessa sen sijaan, että oltaisiin mietitty kemioita. Tänä kautena Jokerit mielestäni oli itse asiassa ihan hyvin rakennettu joukkue periaatteessa, mutta Rauman peleissä oli ongelmia molemmissa päissä kenttää.

Jotenkin tuntuu, että itsekkyys nousee esiin monella pelaajalla, kun saavat sopparin jompaan kumpaan Helsingin jengiin. Pitävät vaan näyteikkunana isoihin rahoihin ja pelaavat täten itselleen.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jokereiden ongelma on mielestäni Jaffatölkkiin muuton jälkeen ollut glamourin hakeminen joukkueiden rakentamisessa sen sijaan, että oltaisiin mietitty kemioita. Tänä kautena Jokerit mielestäni oli itse asiassa ihan hyvin rakennettu joukkue periaatteessa, mutta Rauman peleissä oli ongelmia molemmissa päissä kenttää.

Jotenkin tuntuu, että itsekkyys nousee esiin monella pelaajalla, kun saavat sopparin jompaan kumpaan Helsingin jengiin. Pitävät vaan näyteikkunana isoihin rahoihin ja pelaavat täten itselleen.

Vai oisko syynä ollut vain se, että Kilpeläisen pää ei (edelleenkään) kestä.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kuvavaa sille miten fokus on vääristynyt Helsingin jääkiekossa on se, että Jokerit-nimistä yhtiötä ei olllut välillä enää osakeyhtiönä, vaan seura toimii Helsingin Halli Oy nimisenä. Nyt yhteystiedoissa sm-liigan sivuilla lukee sentään Jokerit HC Oyj, joten kai sellainenkin yhtiö on oikeasti olemassa. Odotan "innolla" sitä päivää, kun HIFK-Hockey Oy:n nimeksi muutetaan esim. Helsinki Garden Oy, jonka alla toimii lähes pakon sanelemana myös jääkiekkojoukkue sm-liigassa, että saadaan jääkiekkoporukat ihmisvirroiksi uuteen megarakennuskompleksiin, Stadionin viereiselle tontille. Jääkiekkojoukkueen kannattajien vierailu peleissä ei ole pääasia, vaan pieni osa ihmisvirtoja hallin sisältävässä monimuotoisessa rakennus-kokonaisuudessa, alleviivataan nyt jääkiekkopuolen toiminnan vähäistä painopistettä tulevassa eri liiketoiminnoissa, joita Heklsinki Garden sisältää. En vastusta Helsinki Gardenin rakentamista, vaan ihmettelen lähinnä sitä, että missä sivulauseen kohdassa HIFK:n sm-liigajoukkueen pelaaminen ja menestyminen sm-liigassa sijaitsee HIFK-Hockey Oy:n eri johtohenkilöiden prioriteettien viidakossa. Epäilen, että aika syvällä ja kaukana toiminna keskiöstä jääkiekkotoiminta sijaitsee ja erityisesti kiinnostus menestykseen sm-liigassa on sellainen asia, joka nähdään satunnaisena, ei oikeiden tekojen väistämättömänä tuloksena. Väärin, näin ei ole asia. Voit tehdä myös urheilupuolella vuodesta toiseen asiat oikein ja sen jälkeen tulee menestystä, ei jokaisella kaudella, mutta aika usein, ja ainakin parempaan pystytään kuin nykymenon jatkuessa sm-liigajoukkue HIFK:ssa ja Jokereissa kaudesta toiseen.

Johtoherrat Helsingin jääkiekossa eivät ole nykypäivänä oikeita urheilupuolen osaajia, vaan erittäin hyviä liikemiehiä, toistetaan asia vielä kerran ja Helsingin jääkiekon menestyminen ei kaudella 12-13 ollut hävettävän huonoa, vaan tavaliisen kehnoa. Se tässä juuri ihmetyttää, että miten Helsingin jääkiekko on sellaisessa jamassa, etä poikkeusvuosi on sellainen, kun edes toinen joukkueista, HIFK tai Jokerit, pelaa välierissä tai jopa finaalissa. Ymmärrän senkin näkökulman, ettei kaudessa 12-13 ollut mitään poikkeuksellista koko sm-liigan nokkimisjärjestyksen näkökulmasta, koska Helsingin jääkiekko on sen tason puuhastelua urheilupuolella sm-liigajoukkueissa, ettei sen edes odoteta muualla menestyvän, koska asiat näkee ulkopuolelta selkeämmin kuin me itse täällä kehä ykkösen sisäpuolella näemme.

Kultamitalin voittaminen ei kuulu Helsingin jääkiekossa oikeastaan edes puheenaiheisiin, useammin kuin kerran vuosikymmenessä, nykypäivänä. Nyt kirjoitan ajasta jälkeen 1.1.2000, jota voi pitää jonkilaisena vedenjakajana siitä ajanjaksosta, josta viestissäni kirjoitan, koska en näe enää nykypäivän menestyksenä kevään 1998 HIFK:n mestaruutta, vaan se on jo osa sm-liigan historiaa, ei nykypäivää. Iso muutos kohti sitä, että jääkiekko tipahtaa vain yhdeksi alaviitteeksi kiinteistötoiminnassa on tietysti huhtikuussa 1997 avattu Ilmalan areena ja sen jälkeinen aika, sitä en myös kiellä.

Hyvät kiinteistöbisneksen osaajat ja markkinoinnin tähtitykit, osaamisenne omilla osa-alueillanne liike-elämästä Teillä on häikäisevän hienot näytöt, mutta niilä ei nyt vaan pitkälle pötkitä urheilupuolen osaajina. Rakentakaa myös urheilupuolen toimintanne yhtä hienoiksi kuin esim. HIFK-Hockey Oy:n markkinointipuoli, joka kerää vuodesta toiseen alan palkintoja. Älkää tyytykö keskinkertaiseen muiden, palkkaamienne henkilöiden, tekemiseen, vaan käykää läpi mitä oikea menestyminen jääkiekossa vaatii urheilupuolen organisaatioon ja rakentakaa kuvio sellaisen kuosiin, että menestyminen ei jää tekijöiden kyvystä tehdä asioita tai tekijöiden lukumäärästä kiinni. Lopettakaa puuhastelu ja aloittakaa vaatiminen tekijöiltä tai vaihtakaa tekijät. Nykymeno maksaa vielä eniten rahaa urheilupuolella, kun pelaajia ja valmentajia tulee ja menee, yleisön kiinnostus ja katsojamäärät kääntyvät laskuun, eikä saada menestystä sm-liigassa.

Ihan detaljina, kesäharjoittelun voi aloittaa ja se pitää aloittaa jo 8.4, kuten TPS tekee Kai Suikkasen valmennuksessa tai viimeistään 15.4.2013, hyvät HIFK ja Jokerit. Nyt ei ole itsesäälin, "kaudesta toipumisen" (= dokausputkien), eikä jälkiviisastelun aika, vaan täytyy käynnistää aidot urheilupuolen teot Helsingin jääkiekossa, jonka jälkeen menestyminen kaudella 13-14 ei jää siitä kiinni, etteikö kaikkea mahdollista olisi tehty menestyksen eteen myls urheilupuolella, ei ainoastaan markkinoinnissa ja kiinteistöbisneksissä.
 
Viimeksi muokattu:

Jamina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HJK
Itse kymmenen vuotta Stadissa asuneena tiedän, ettei stadilaiset voi koskaan tajuta, miltä he ulospäin näyttävät, ennenkuin muuttavat edes hetkeksi muualle Suomeen. Se nyt vaan on niin. Eivät he sitä pahuuttaan tee, mutta ulospäin he näyttäytyvät kovapintaisina, törkeinä, suorapuheisina, itseriittoisina öykkäreinä, jotka ajavat vain ja ainoastaan omia asioitaan.
Tämän voisi kiteyttää Värttiinää lainaamalla "Meidän kylän pojat leuhkii isolla tavaralla vaikkei ole kuin musta tupsu paidan helman alla".
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kuvavaa sille miten fokus on vääristynyt Helsingin jääkiekossa on se, että Jokerit-nimistä yhtiötä ei olllut välillä enää osakeyhtiönä, vaan seura toimii Helsingin Halli Oy nimisenä.
Seura toimii samalla nimellä, jolla se toiminut vuodesta 1967 lähtien, Helsingin Jokerit. Ihan paskan hailea onko SM-liigajoukkueen toimintaa pyörittävän osakeyhtiön nimi Hjallis Holding Oy tai HIGK-Hockey Ab.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä (alkuperäinen ketjunavauksesi) että kyllä Stadissa on osattu resursseja hukata molemmissa seuroissa (yhtiöissä). Kuvaavaa oikeastaan on, että asiasta ei kunnolla pystytä edes keskustelemaan, vaan ketju meni jo nurmivasaroiden vänkäämiseksi.

Saattaa olla että kummankin helsinkiläisjoukkueen toiminnassa mennään liikaa bisnes edellä, jolloin urheilupuoli väistämättä kärsii. Pahinta tässä kaikessa on kuitenkin se, että nämä kaksi seuraa kerta toisensa jälkeen toistavat toistensa mokia. Alan pikkuhiljaa uskoa että näillä seuroilla tosiaankin on fokus liikaa toisissaan ja toistensa tekemisessä.

Selvää on että tällä hetkellä koko Helsingin kiekkoilu oireilee ja kun vielä Blueskaan ei osaa ottaa hyötyä irti näiden kahden gigantin kyräilystä ja sähläämisestä, niin oikeastaan vaikuttaa koko pääkaupunkiseudun kiekkoiluun.

Muuta lääkettä minulla ei ole, muuta kuin että kumpikin keskittyisi omaan tekemiseen ja rakentaisi tulevaisuuttaan pitkällä aikajänteellä.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Just joo. Taas joku rypsikynsi luulee tietävänsä mikä "stadi" on.

Stadin ainoa "maaseutu" on Kaivopuisto tai Laakso. Stadin määrittää se mihin spora kulkee.

Helsinki on eri juttu. Mutta ei mitään pois maalaisjoukkueilta, pelasitte paremmin kuin stadilaisjengi ja hesalaisporukka ja ehdottomasti hatunnosto sinnepäin.
Itse haluaisin nähdä finaalin Ässät-Lukko. Luulisi löytyvän fiilistä.
Mutta mikä sitten tekee HIFK:sta "stadilaisen", kun suurin osa tuntemistani HIFK-faneista asuu Uudenmaan (ruotsinkielisellä) maaseudulla? Ei HIFK ja Jokerit ole suomalaisessa jääkiekossa mitään ainutlaatuista, samanlaisia oman maakuntansa (Uudenmaan) joukkueita kuin SaiPa on Etelä-Karjalassa tai HPK Hämeessä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Itse en kyllä allekirjoita väitettä siitä, että Helsingin jääkiekolla menisi nyt mitenkään poikkeuksellisen huonosti.

Tällä kaudella Jokerit oli runkosarjan jälkeen paras joukkue tässä maassa. Viime kaudella Jokerit oli lopulta pleijarien jälkeen maan kolmanneksi paras joukkue, annettuaan ensin tiukan vastuksen tulevalle mestarille. Tätä ennen HIFK vei mesaruuden, vaikka Jokerit oli yhden läpiajon päässä puolivälieräsarjan voitosta. Urheilullisesti ei siis olla mitenkään erityisen syvissä vesissä. Tällä kaudella Jokereilta petti Kilpeläinen ja HIFK:n startti kauteen oli masentava kaikkine sekoiluineen. Shit happens.

Saman muutaman kauden otannalla junioritoiminta on vakuuttanut. Liigaan on noussut Erosen, Teräväisen, Melartin, Pulkkisen ja kumppanien tasoisia pelaajia ja taustalla vaanii monta kaveria valmiima viemään pelipaikan kokeneemmilta. Samoin ulkopuolelta on seuroihin tullut nuorta verta kehittymään: Granlundit, Ortio, Lamberg ja kumppanit kertovat omalla toiminnallaan siitä, että Helsingin joukkueet nähdään hyvinä paikkoina myös kehittyvälle pelaajalle.

Mitä muuhun tulee, niin esimerkiski Jokereilla katsojamäärät ovat kehittyneet mukavasti nyt parin kauden aikana ja HIFK nyt myy hallinsa täyteen vaikka tonnin lipuilla. Samoin Eteläpääty on vienyt faniskeneä reilusti eteenpäin ja fanitoiminta on laajentunut mukavasti.

Vaikea tässä on ranteita auki vetää, vaikka tuloksellisesti tämä kausi ei vastannutkaan odotuksia.
 

tallaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko teillä niin tyhmiä tuttavia jotka oikeasti leuhkivat sillä, että he ovat asuneet stadissta tai jossain vai mistä tää stadilaisten ylimielisyys juttu kumpuaa?

Tuskinpa vaan. Veikkaan, että se kumpuaa juurikin fiksuista janttereista, jotka katsovat asiakseen kertoa syvällä vakaumuksella totuuksia siitä, miten stadi on myyttinen paikka maalaisille :) Tämä, jos jokin, on menneessä elämistä. Hieman suomalaista historiaa tuntemalla tietää, että ne ajat todellakin olivat olemassa 60-70- luvuilla, jolloin työn perässä pääkaupunkiseudulle muuttaneet maalaiset suhtautuivat helsinkiin mahdollisesti hieman samaan tapaan kuin Ruotsiin tai Yhdysvaltoihin työn perässä muuttaneet suomalaiset. Mutta sekin juna on mennyt jo kauan aikaa sitten, mutta mielikuvat elävät vahvasti oman varsin erikoisen asenteen vaikuttaessa luonnolliselta; ehkä se on tullut "äidinmaidossa" omien vanhempien havaintojen kautta. Identiteetin rakentamisessa ja ylläpitämisessä on kyse hyvin pitkälti unohtamisesta ja myyttien (usein puhutaan esimerkiksi kansallisista myyteistä, mutta tässä tapauksessakin "myytti" on ihan käyttökelpoinen termi) luomisesta unohdetun tilalle. Johonkinhan se kivitalo täytyy perustaa. Ei se mitään, ihan normaali juttu, hieman vain hymyilyttää toisinaan nämä jutut.

Menneessä elämisestä puheen ollen - ja takaisin ketjun aiheeseen hamuten - ensimmäinen asia, joka henkisellä tasolla olisi Jokerien organisaation ja kannattajien saavuttaa, on sen 90- luvun kultaisten vuosien jättäminen ihan toden teolla sinne muistojen kirjaan. Sinänsä erinomaisen hieno ja tuloksekas ajanjakso tuntuu tällä hetkellä toimivan ainakin faneilla ainoastaan tekosyiden ja itsensä pettämisen ehtymättömänä varastona. En tohdi organisaation vaikuttajahenkilöistä puhua samoin, mutta miettikääpä, miten tuhoisaa ammattilaisorganisaatiolle hyvin kilpaillulla alalla on menneeseen takertuminen? Ylpeä saa ja pitääkin olla, mutta muistot ovat muistoja, ei sieltä 20 vuoden takaa enää selityksiä tähän päivään auta hakea.

edit.
Itse en kyllä allekirjoita väitettä siitä, että Helsingin jääkiekolla menisi nyt mitenkään poikkeuksellisen huonosti.

Niin, tässä täytyy olla täysin samaa mieltä. Tämänhetkinen HIFK:n ja Jokereiden "alennustila" on pitkälti kuviteltua. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö juuri kuvitelmat "häpeällisestä tappioputkesta" voisi toimia ylimääräisenä paineen lisääjänä, mikä seisoo omalta osaltaan vielä paremman menestyksen tiellä.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Itse kymmenen vuotta Stadissa asuneena tiedän, ettei stadilaiset voi koskaan tajuta, miltä he ulospäin näyttävät, ennenkuin muuttavat edes hetkeksi muualle Suomeen. Se nyt vaan on niin. Eivät he sitä pahuuttaan tee, mutta ulospäin he näyttäytyvät kovapintaisina, törkeinä, suorapuheisina, itseriittoisina öykkäreinä, jotka ajavat vain ja ainoastaan omia asioitaan.

Menee hieman off-topic ketjun aiheesta, mutta itse myös muualla Suomessa asuneena, syntyperäisenä helsinkiläisenä, olen nähnyt aika selkeästi sen, että pääkaupunkiseudulla siedetään erilaisuutta ihan eri tavalla kuin muualla ja toivotetaan tervetulleeksi ihmisiä erilaisista lähtökohdista. Täällä ollaan myös paljon avulaampia ja ystävällisiä kanssaihmisille kuin muualla Suomessa kuvitellaan. Esim. turkulaiset ovat todella töykeitä kusipäitä keskimäärin stadilaisiin verrattuna. Pk-seudun asukkaat kustantavat myös aika suurilla summilla asumista muualla Suomessa tulonsiirtojen kautta.

Itse ketjun aiheesta sen verran, etten näkisi Stadin kiekkoilun olevan mitenkään kriisissä. Tänä vuonna muut jengit olivat parempia. Siitä olen samaa mieltä, että resursseja tulisi pystyä käyttämään paremmin ja jengien tulisi istua alas pohtimaan sitä, miten tämä keskinäinen suoranainen vihanpito voitaisiin lopettaa. Näin äärimmilleen, kuin tällä kaudella on nähty, mennessään siitä on vain haittaa koko liigalle ja tietysti eniten joukkueille itselleen. Eivät pelaajat mitään robootteja ole, kyllä otsikot näkyvät ja kuuluvat. Toivon ensi kauden sujuvan hieman eri merkeissä, vaikka uskonkin/pelkäänkin Valtosen putiikkia haettavan tilille pölyn hieman laskeuduttua.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mutta mikä sitten tekee HIFK:sta "stadilaisen", kun suurin osa tuntemistani HIFK-faneista asuu Uudenmaan (ruotsinkielisellä) maaseudulla? Ei HIFK ja Jokerit ole suomalaisessa jääkiekossa mitään ainutlaatuista, samanlaisia oman maakuntansa (Uudenmaan) joukkueita kuin SaiPa on Etelä-Karjalassa tai HPK Hämeessä.

Onko se IFK:n vika, että espoolaiset kannattavat seuraa? Toki itsekkin nauran sille, että IFK:n fanit tulevat tulevat matseihin Espoosta, mutta eikö se ole ihan toisen tahon vika miksi näin on?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Muuten olen kanssasi samaa mieltä (alkuperäinen ketjunavauksesi) että kyllä Stadissa on osattu resursseja hukata molemmissa seuroissa (yhtiöissä). Kuvaavaa oikeastaan on, että asiasta ei kunnolla pystytä edes keskustelemaan, vaan ketju meni jo nurmivasaroiden vänkäämiseksi.

Kyllä, juuri näin. Tiettyjen heinäkenkien alemmuuskompleksi on aivan käsittämätön. Joku mainitsee sanan "Helsinki" ja heti tullaan kertomaan, että ei se Helsinki siis mikään ihme mesta ole, oon käynyt isommassakin kaupungissa ja päläpälä. Ketä kiinnostaa? Helsinki on selvästi tehnyt jarkkoruudut: se on päässyt monien ihon alle. Jos ketjun avaus olisi ollut "Isojen organisaatioiden menestymättömyys, mistä se johtuu?" tjsp. täällä käytäisiin asiallista keskustelua.

Siitä olen samaa mieltä, että Kärpät ja Lukko pitää niputtaa myöskin jatkuvasti ohiampuviin ison rahan seuroihin. Toisaalta, osa urheilun kiehtovuutta on sen arvaamattomuus ja reiluus. Loppujen lopuksi tässä mitataan kuitenkin aina urheilullista osaamista ja turha meidän on täällä nyrppäillä Tapparalle ja Lukolle, jotka pyyhkivät jäätä stadilaisilla seuroilla. Enkä mä näkisi asiaa niin helppona, että esimerkiksi Jokerit putosi yhden henkilön alisuorittamiseen. Kysymys pitää kääntää tähän muotoon: Miten on mahdollista, että Kekäläisen kokoamassa 3 millin joukkueessa ei ole voittavaa playoffmaalivahtia, puhumattakaan mitat täyttävästä kakkosmaalivahdista? Osa urheilullista osaamista on se, että jengissä ei ole epävarmuustekijöitä. Lukko on tehnyt Jokereita parempaa työtä maalivahtipuolella. Mieluummin sanon näin kuin että Jokereilla oli nyt vaan huono tsägä. Jokerien ja HIFK:n budjeteilla ei pitäisi sortua siihen, että jengeissä pyörii keskeisillä tonteilla kilpeläisiä ja perraultteja. On tehty urheilullisesti huonoa työtä kun näin on päässyt käymään. Siksi Tappara ja Lukko menivät ohi. Heillä on osattu koota joukkue paremmin. Ei muuta kuin uutta matoa koukkuun ja Dekon kanssa jaan sen käsityksen, että stadilainen jääkiekko on nyt vedenjakajalla ja ennustan, että HIFK ja Jokerit ovat taas matkalla kohti menestystä. Tie on kivinen ja Silja Linella kestää kauan kääntyä, mutta pahimmat Penat ja Masat on nyt kuitenkin pudotettu kyydistä.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Mutta mikä sitten tekee HIFK:sta "stadilaisen", kun suurin osa tuntemistani HIFK-faneista asuu Uudenmaan (ruotsinkielisellä) maaseudulla?

Joukkueen alkuperä ja historia, ensisijaisesti. Moni stadilainen on vanhemmiten muuttanut Espooseen/Vantaalle, koska niissä on hieman halvempi elää ja asua väljemmin kuin täällä ja sitä myöten kannattajakunta on laajentunut jälkikasvun myötä. Toki ainahan on ollut myös näitä iiropakarisia Suonenjoelta yms. jotka kannattavat seuraa sen perinteiden, pelityylin jne. takia. Toki joukkueella on edelleen myös paljon faneja Stadissa, eli nimenomaan kantakaupungissa, mutta yhtä lailla niitä on muualla Helsingissä ja ympäröivissä kunnissa.
 

juhana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1975-2013, 2023-, Roihuttaret, K-Vantaa
Minä olen kanssa samaa mieltä, että vaikka nyt ei enää helsinkiläisiä joukkueita nähdä pleijareissa ja vaikka 2000-luvulla on tullut yhteensä vain 2 mestaruutta Helsinkiin, niin silti ei voi suoraan sanoa, että muualla tehdään asiat oikein ja Helsingissä väärin.

Tappara oli ihan paska kaksi edellistä kautta, jopa liigan tylsin joukkue, Lukko on tosiaan monena kautena alisuorittanut pahasti resursseihin verrattuna, Ässät oli muutama kausi sitten lähellä jopa tippua Mestikseen, Pelicans oli viime vuoden hopeasta huolimattaa toissa kaudella runkosarjan viimeinen eikä tällä kaudella päässyt edes pleijareihin, Kärpät on mestaruusvuosien jälkeen tullut vauhdilla alas, TPS mestari 2010, muuten ilonaiheet Turussa olleet vähissä viime vuosina...

Ainoa joka on viime vuosina tehnyt tasaisen hienoa työtä, on JYP. Myös pk-seudun kolmas joukkue Blues oli ennen tätä kautta ollut useana keväänä välierissä.

Lisäksi tulee muistaa, että Jokerit voitti kuitenkin runkosarjan, ei se tule 60 pelin sarjassa sattumalta tai pelkästään rahalla.Tietysti se ei nyt auta mitään, kun Lukko oli parempi puolivälierässä. Silti tuntuu vähintääkin erikoiselta, kun kauttaan jatkavien joukkueiden fanit tulevat neuvomaan, ettei rahalla voi tehdä joukkuetta...Itse uskon ja todella toivon, että pitkäjänteisyyttä on nyt Harkimollakin enemmän kuin joskus takavuosina.

Samoin IFK:lle tämä kausi oli erittäin vaikea useiden syiden johdosta. Uskoisin, että ensi kaudelle päästään rakentamaan parempi joukkue ja myöskin paljon vähemmillä häiriötekijöillä.

Katsotaan sitten pitääkö vastaavanlainen ketju perustaa vuonna 2014...
 

Stigu

Jäsen
IFK ja Jokerithan operoi kaudesta toiseen liigan TOP4-budjeteilla, joten todennäköisyyden mukaan mestaruuksia pitäisi tulla Helsinkiin tai Stadiin suunnilleen joka toinen vuosi. Näin ei kuitenkaan ole. IFK:n osalta näen stadilaisen jengin ongelmiksi seuraavat:

1. Talous edellä-ajattelu
Jo Don Frank aikoinaan totesi, että mestaruus on sivutuote. Sen jälkeen puikoissa oli Sir Pentti, joka sähläsi sekä talous- että urheilullisen puolen. Nyt IFK on ammattimaistunut taloudellisen puolen osalta, urheilullinen puoli hoidetaan seurassa edeleen Sir Pentti-stailii. Everi ja Valtanen tekevät tavallaan karhunpalveluksen IFK:n urheillulliselle puolellle, kun hankkivat kaudesta toiseen liigan TOP4-budjetin, jonka joku ammattitaidoton Karavaanari sitten käyttää parhaan kykynsä mukaan.

2. Lyhytjänteisyys
IFK luo kaudesta toiseen itse itselleen menestymispaineet, vaikka fakta on se, että mestaruus tulee kerran 13 vuodessa. Nämä imaginäärset menestymispaineet taas aikaansaavat lyhytjänteisyyden, jolloin jokainen kausi on oma erillinen projektinsa, eikä mitään punaista lankaa joukkueen kokoamisessa, saati juniorityössä ole nähtävissä

3. Ammattitaidottomuus ja Hyvä Veli-järjestelmä
HIFK on oganisaationa hieman niinkuin valtion virasto. Kun sinne kerran on päässyt, on sieltä helvetin vaikea saada kenkää. Hyvä Veli-verkostolla on myös suuri painoarvo. Itse jos saisin päättää, pistäisin seuran sääntöihin kiellon, ettei "omaa poikaa" saa palkata kopiovastaavaa korkeampaan pestiin organisaatiossa..

Jokereilla pullat tuntuu olevan hieman paremmin uunissa, tosin hekin varmasti painivat samojen ongelmien kanssa. Varsinkin ensi kausi on Narreille vedenjakaja: Ammattimies poistui organisaatiosta, ja nyt pitäisi valita, yritetäänkö seuraa luotsata a) ammattimaisesti vai b) Sir Pentti/Matti Wirmanen-tyylisesti. Itse tietysti toivon vaihtoehtoa B. IFK:n Dynastia-korttitalohan rämisi alas parissa viikossa Nokan lähdön jälkeen, joten olisi hienoa nähdä Ilmalassa vastaavanlainen spektaakkeli.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Kyllä, juuri näin. Tiettyjen heinäkenkien alemmuuskompleksi on aivan käsittämätön. Joku mainitsee sanan "Helsinki" ja heti tullaan kertomaan, että ei se Helsinki siis mikään ihme mesta ole, oon käynyt isommassakin kaupungissa ja päläpälä. Ketä kiinnostaa? Helsinki on selvästi tehnyt jarkkoruudut: se on päässyt monien ihon alle. Jos ketjun avaus olisi ollut "Isojen organisaatioiden menestymättömyys, mistä se johtuu?" tjsp. täällä käytäisiin asiallista keskustelua.

Hyvä kirjoitus! On aivan totta, että eihän se Helsinki ole mikään ihme mesta. Miksi olisi? Paljon siellä on tullut pyörittyä, paljon on ystäviä sieltä, eikä me nähdessämme ikinä vängätä Helsingin hyvyydestä/huonoudesta, lätkäseurat sitten erikseen. Aivan eriasia jos joku yksittäinen/yksittäiset rupeavat jauhamaan paskaa miten hienoa siellä on tai miten siellä ollaan parempia kuin "maalla", täyttä paskaahan se on, sama pätee myös toisinpäin, "junttius" lähtee aivan muualta kuin asuinpaikasta, vaikka tietyt rajat tietty tässäkin..
 

ss74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jokerit FC
Mitä tietämistä myyttisessä "stadissa" on? Kuinka pitkään siellä pitää asua, että stadin tuntee? Syntyä? Hengittää Helsingin ylivertaista ilmaa joka ikinen päivä? Käänteisesti, mitä vittua sinä tunnet rypsikynsien asuttamista kaupungeista? Olen myös asunut noin 10 kertaa isommassa kaupungissa kuin Helsinki, ja se antaa tiettyä perspektiiviä stadin kovien kundien höpöhöpölle.

Itse olen asunut vuosia ulkomailla, mutta Stadi on mun kotikaupunki, johon aina mukava palata. Stadi on snadi mut buli ja se on ainakin itselleni se juttu.

Eikä Stadi ihan noin kansainvälisestikään ihan persreiäksi ole tunnustettu:

Helsinki is the world's sixth best city to live in - Good News from Finland

Itse olen henkisesti lähdössä taas ensi kaudella metsästämään Jokereiden mestaruutta, eikä se ole ylimielisyyttä. Tavoitteita pitää olla, muuten ei tosiaan kannata lähteä pelaamaan ollenkaan. Mikäli tämä tulkitaan pöndellä ylimielisyytenä ja öykkärimäsenä käytöksenä kannattaa omaa suvaitsevaisuutta tarkastella.

Ei lehdistökään mielestäni ole Stadin jengeistä sen enempää kirjoitelleet, kuin muista. Negatiiviseen skeidaan molempien Stadin jengien osalta lehdistö kyllä tarttuu, vaikka aina ei aihetta olisikaan.

Jokerit eivät tosiaan ole, kuin kerran 2000-luvulla juhlineet mestaruutta, mutta ei tämän vuotista runkosarja voittoa voida ihan skeidana suorituksena pitää. Myös junnu toiminta näyttää olevan ihan hyvällä tolalla.

Tässäkin ketjussa oli ihan uskomaton väite, että mikäli esim. Saipa, Pelsut tai Ässät pelaisi samalla budjetilla tulisi mestaruus joka toinen vuosi. Aika kovalla budjetilla esim. Lukko ja Kärpätkin ovat vetäneet ja ei viime vuosina ole paljoa kannuja tarvinnut nostella. Nyt Lukolla on tosin mahdollista tehdä tämä 50-vuoden breikin jälkeen. Sinne on tosin vielä pitkä matka edessä.

Mestaruuden ansaitakseen pitää kaikki osua kohdalleen ja kiekonkin hieman pomppia. Hyvälle joukkueelle se kiekkokin tosin pomppii enemmän, kuin heikolle joukkueelle.

Mikäli Stadi viha on se minkä takia hallille jaksaa raahautua niin ei siinä mitään. Jatkakaa samaan malliin. Kyllä se mestaruus tänne Stadiinkin joskus taas tulee ja toivottavasti sen takia kenenkään ei tarvitse pöndellä viritellä köyttä kaulaan.
 

tallaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen henkisesti lähdössä taas ensi kaudella metsästämään Jokereiden mestaruutta, eikä se ole ylimielisyyttä. Tavoitteita pitää olla, muuten ei tosiaan kannata lähteä pelaamaan ollenkaan. Mikäli tämä tulkitaan pöndellä ylimielisyytenä ja öykkärimäsenä käytöksenä kannattaa omaa suvaitsevaisuutta tarkastella.

No eihän se tietenkään ole ylimielisyyttä, hyvänen aika! Tuskin kukaan kunnianhimosta tai voittamisen halusta ketään syyttää. Tietenkin "keulijakortin" pelaajia aina riittää, mutta se ei todistetusti rajoitu stadin jengien kannattajia vastaan esitetyksi :) Todennäköisesti on niin, että tässä suhteessa mielipiteet eroavat jonkin verran, mutta kuten tuolla aiemmin itse yritin avata, uskoisin, että monia risoo itsetunnustettujen stadilaisten tietynlainen jatkuva kujallaolo omasta asemastaan ja muiden mielipiteistä heitä kohtaan. Onko "ylimielisempää" kuin heitellä tänne kaikenlaisia naurettavia selityksiä "maalaisten alemmuuskompleksista", "stadivihasta" yms. ? Mutta, ette te sitä tahallaan tee - jolloin se ei varsinaisesti ole ylimielisyyttä - te vain tunnutte olevan toisinaan snookerissa omien ajatusmallienne takana ymmärtääksenne näitä asioita ;) Kaikki meistä ovat joidenkin asioiden suhteen, ja kaipa tämä internetmaailma vielä korostaa mielikuvia mielipiteiden ja tulkintojen kärjistyessä. Ei siinä se on tavallaan ihan sympaattista, kun vain jaksaa muistaa juuri asian inhimillisen puolen. Tämän kehottaisin myös muiden pitävän mielessä ainakin aika ajoittain. Pahoittelen OT:a, tämä tästä minun osaltani, ellei jotain maata mullistavaa uutta esiin tule.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tässäkin ketjussa oli ihan uskomaton väite, että mikäli esim. Saipa, Pelsut tai Ässät pelaisi samalla budjetilla tulisi mestaruus joka toinen vuosi. Aika kovalla budjetilla esim. Lukko ja Kärpätkin ovat vetäneet ja ei viime vuosina ole paljoa kannuja tarvinnut nostella. Nyt Lukolla on tosin mahdollista tehdä tämä 50-vuoden breikin jälkeen. Sinne on tosin vielä pitkä matka edessä.

Tämä on ollut hieno ketju seurata enkä ole halunnut tulla pilaamaan tasoa omilla mielipiteilläni mutta kun täällä kaikki puolustelevat omiaan vedoten eri syihin niin puolustetaan nyt Lukkoakin sitten vaikka sillä että liigan ylivoimaisesti pienin paikkakunta ja junnupohja. Jos meillä olisi edes lähelle sama määrä väestöä mistä ammentaa junnuja kuin kenellä tahansa niin ei teillä muilla olisi mitään jakoa. Tuhansia ellei satoja ellei kymmeniä mestaruuksia olisi kaapit täynnä.
 

Supertähti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Stadilaisuus tiivistyy omasta mielestäni antikepulaisuuteen. Kaikki tasoitussysteemit nurmivasaroille pitäisi lopettaa välittömästi. Pitäisi olla täysin selvää, ettei jyskyläläisillä tai hpk:lla 3000 yleisömäärillä saisi olla mitään mahdollisuuksia voittaa mestaruutta. 4-5 isoa kärkiseuraa nostaisi liigan tasoa selvästi. Käsittämätöntä puuhastelua HIFK:n, Jokereiden, TPS:n ja Kärppien johdossa, kun useampi floppaa kaudesta toiseen. Isojen täytyy antaa kasvaa rajatta, pienet saa jäädä jalkoihin. Tietysti välillä on hyvä tulla yksittäisiä yllätyksiä, mutta ei kaikki voi sukeltaa tällä tavoin. Suomalainen 'mielummin kaikki paskoja, kuin joku parempi kuin mä' -mentaliteetti on vahva myös jääkiekkopiireissä, tasaisuus on SM-liigan syöpä.
 

scholl

Jäsen
Mutta mikä sitten tekee HIFK:sta "stadilaisen", kun suurin osa tuntemistani HIFK-faneista asuu Uudenmaan (ruotsinkielisellä) maaseudulla?

tunnet maalaisia sen takia, koska olet itse maalainen.

IFK:sta tekee stadilaisen se, että se on aina toiminut Töölössä. Väiskin kentältä Calle Branderin kiekkokoulu on kouluttanut kundeista pelimiehiä jne. Pelaajat ja kannattajat ovat tulleet nimenomaan kantakaupungista, eikä lähiöistä.

Uudenmaan ruotsinkielisellä maaseudulla kuten vaikkapa Tammisaaressa ja Hangossa on muuten yllättävän paljon esim. TPS-faneja. Kyllä niitäkin Stadi ja IFK vituttaa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avaatko näitä väitteitä? Jokerit itse ostelee isolla rahalla floppeja ja sortuu ylimielisyyksiin, joista seuraa auttamatta turpiinotto, kun pitkäjänteisesti rakennettu ja motivoitunut joukkue tulee isolla palolla ja kävelee ostojoukkueiden yli. Samaan hätäiseen osteluun teksti-tv scouttauksella on hetki sitten sortunut Kärpätkin ja viime vuosien sijoituksista voi katsoa, että milloin he sen aloittivat.

Mun näkemyksen mukaan tämä on vähän vanhentunut kuvaus helsinkiläisistä liigaseuroista. IFK:n parin vuoden takainen mestaruus rakentui siihen, että joukkuetta oli Kari Jalosen alaisuudessa kehitetty ja kasattu pitkäjänteisesti ja tuo joukkue hajosi vasta viime keväänä luonnollisen kehityksen myötä, kun SM-liigasta uloskasvaneet runkopelaajat siirtyivät isompiin sarjoihin. Jokereiden joukkuetta on myös kehitetty viime vuodet pitkäjänteisesti ja joukkueen tulevan kauden runko on jo hyvin kasassa. Ja kevään kyykkäyksestä huolimatta se ei ole huono runko; huono jengi ei voita 60 ottelun runkosarjaa. Kummassakin helsinkiläisseurassa on viime vuosina ollut merkittävä määrä omia kasvatteja ja pelaajia, jotka ovat profiloituneet vahvasti IFK- tai Jokeripelaajiksi.

Osittain tämän taustalla on varmasti myös rahakkaiden liigaseurojen viime vuosina muuttunut kilpailuasema pelaajamarkkinoilla. Isot suomalaisseurat eivät enää kykene hankkimaan "teksti-tv-skouttauksella" maakuntien tähtipelaajia ja kasaamaan ns. ostojoukkueita, koska KHL vie tänä päivänä kovalla prosentilla nämä pelaajat.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Stadilaisuus tiivistyy omasta mielestäni antikepulaisuuteen. Kaikki tasoitussysteemit nurmivasaroille pitäisi lopettaa välittömästi. Pitäisi olla täysin selvää, ettei jyskyläläisillä tai hpk:lla 3000 yleisömäärillä saisi olla mitään mahdollisuuksia voittaa mestaruutta. 4-5 isoa kärkiseuraa nostaisi liigan tasoa selvästi. Käsittämätöntä puuhastelua HIFK:n, Jokereiden, TPS:n ja Kärppien johdossa, kun useampi floppaa kaudesta toiseen. Isojen täytyy antaa kasvaa rajatta, pienet saa jäädä jalkoihin. Tietysti välillä on hyvä tulla yksittäisiä yllätyksiä, mutta ei kaikki voi sukeltaa tällä tavoin. Suomalainen 'mielummin kaikki paskoja, kuin joku parempi kuin mä' -mentaliteetti on vahva myös jääkiekkopiireissä, tasaisuus on SM-liigan syöpä.

Menee jo pahasti OT:n puolelle, mutta antikepulaisuus on aina iso plussa, Helsingissähän on kunnallispolitiikassa se loistava puoli, että kepulla ei juurikaan ole kannatusta. Tämä suomen elinkelvottomien alueiden hengissä pito on kallista, turhaa ja typerää, se on totta. Jääkiekkoon tämä ei liity.

Mutta tarkoitatko nyt, että liigasta pitäisi saada keinotekoisesti epätasainen? :D Nyt kun se on tasainen ilman mitään salaliittoteorioita tai muuta paskaa, tuntuu olevan nyt jonkinnäköinen selitys tämä mystinen tasoitusjärjestelmä mitä ei ole olemassa. Urheilu kertokoot puolestaan. Onhan Ruotsissakin Elitserienistä tippunut Tukholman iso jengi, noussut kaikkia perähikiöiden jengejä ihan urheilullisesti, onko sielläkin jokin tasoitusjärjestelmä? Ei ole itselle tullut vastaan. Siitä tietysti voidaan olla montaa mieltä, että onko se tervettä liiketoimintaa jos Elitserienissä on pikkukylien jengejä ja allsvenskanissa isojen kaupunkien.

SM-liigassa ei tosiaan ole puuhasteluun varaa kellään, se on hyvä asia, eikä ole mitään keinotekoista tasoittelua. On eriasia mihin eri jengit käyttävät resurssinsa tai miten toimivat resurssiensa kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös