Hattrick

  • 1 256 221
  • 10 198

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tällä kertaa ne eivät poikineet maaleja, mutta täpärä voitto irtosi silti. Ei voi olla kuin tyytyväinen; vaikka itse pelaankin pykälän ylemmällä sarjatasolla, niin FC Arabian pelaajabudjetti on silti aavistuksen omaani isompi eli todella kova vastustaja tässä kaatui.

Onnea voitosta, ansaittu oli.

Mullahan tuo jengi elää edelleen rakennusvaihetta joka alkoi keskikentästä. Sehän nosti palkat aika koviksi ja se onkin ainut valmis osa-alue jengissä. Laitoja treenaillaan nyt, mutta vielä on sen verran vaiheessa ettei kovin paljon potkua hyökkäyksiin saa. Vastiksia odottelinkin vähän, mutta oma pää oli silti pakko laittaa kuntoon, vaikka sitten kaksi normimaalia menikin. Noh, hyökkäävämmällä taktiikalla olisi voinut tulla rumemminkin nassuun. Toivoin että oma pää pitäisi ja saisin spessuja tai erikoistilanteita joista olisi isketty tarvittavat, mutta tällä kertaa ei ollut onni mukana, yksi nopea spessu hukattiin ja erikoistilanteita ei tullut yhtään.

Ensi kauden cuppia odotellessa, silloin on tavoitteena finaali.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Nyt olisi kotimainen ihan kelpo nuorehko laituri myynnissä kohtuuhintaan. AC Niinivaaran oma kasvatti, joka on pelannut tällä kaudella jopa jo yhden täyden matsin 4. divisioonassa:

Matti Ahti (355405717)

Määräaika: 18.11.2013 11.39
Hintapyyntö: 1 990 000 €

22 vuotta ja 32 päivää
Total Skill Index (TSI): 23 790
Palkka: 3 790 €/viikko
hyvä kunto, erinomainen kestävyys

Maalivahti: 1/20 surkea
Puolustus: 4/20 heikko
Pelinrakennus: 7/20 hyvä
Laituri: 13/20 unohtumaton
Syöttäminen: 6/20 kelvollinen

Maalinteko: 4/20 heikko
Erikoistilanteet: 2/20 kurja

Käykäähän joku huutamassa kaveri pois, jotta saisin kassaan täytettä uuden maalivahdin ostoa varten. :)

EDIT: Joku näköjään sitten jo tekikin heti tarjouksen. Jos oli tältä palstalta, niin kiitoksia!
 
Viimeksi muokattu:

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Melkoista dramatiikkaa tarjoilevat nämä ottelut parhaimmillaan, mutta sehän on pelin suola se. Oman 4. divarilohkoni kärkikamppailussa saatiin taas äsken tästä loistava esimerkki. Hallitsin peliä mielin määrin ja voitin raportin maalipaikat 9–3, mutta niin vain jäin vielä 79. minuutilla 2–3-tappioasemaan. Onneksi paria minuuttia myöhemmin tilanne olikin sitten jo 4–3 mulle, mikä olikin sitten lopputulos.

Haave lohkovoitosta elää siis edelleen melko vahvana, vaikka ns. paperilla joukkueeni ei kyllä todellakaan liene lohkon kovin. Pelaajabudjetti näyttää olevan mulla jopa lohkon kolmanneksi pienin.

Selväksi tuli kyllä taas jälleen kerran, että (ainakin) se uusi maalivahti pitää saada hankittua. Ainoastaan oman lohkoni jumboa vastaan ovat vastustajat rankoneet vielä kovemmalla prosentilla paikoistaan. Edellisessä viestissä mainitun laituri Matti Ahdin myynninkin jälkeen kassassa on vielä vain noin 3 miljoonaa euroa, mikä sekään ei taida ihan riittää selkeään vahvistukseen. Tomattrickin siirtovertailun mukaan Ahdin arvo olisi noin 2,2 miljoonaa euroa, joten toki tässä vielä toivotaan, että lisähuutoja tulisi.

Jatkoaika Cupin maanantaista finaalia ajatellen muuten Bengali Phantoms sai hyviä uutisia. AC Niinivaaran paras kk-mies loukkaantui illan sarjaottelussa. Eli ainakin jonkin verran tasoitusta tullaan siis tämän myötä antamaan.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Jatkoaika Cup, kausi 2 - finaali

Bengali Phantom–AC Niinivaara 1–7 (1–5)

Tällä kertaa ei voi ehkä oikein sanoa, että turnaus olisi saanut kovin arvoisensa lopun. Edes alkulohkoissa ei näitä teurastuksia nähty kuin muutamassa pelissä, missä 7. divarin jengi otti lujasti turpaansa. Finaalista sellaisen sitten tuli, ja koko peli oli kyllä täysin selvä jo ekan puolen tunnin (tilanne 4–0) jälkeen. Superyllättäjä Bengali Phantomin eväät oli ilmeisesti syöty välierien paukun jälkeen, ja kun joukkue ei jostain syystä liiemmin edes yrittänyt puolustaa finaalissa, niin tulos oli sitten tämä.

Mutta kiitokset kaikille tällä kaudella turnaukseen osallistuneille. Ensi kauden puolivälin tuntumassa (eli joskus helmikuun alkupuolella) voisi sitten olla kolmannen Jatkoaika Cupin vuoro, jos vaan jengillä vielä kiinnostusta on?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mutta kiitokset kaikille tällä kaudella turnaukseen osallistuneille. Ensi kauden puolivälin tuntumassa (eli joskus helmikuun alkupuolella) voisi sitten olla kolmannen Jatkoaika Cupin vuoro, jos vaan jengillä vielä kiinnostusta on?

Ehdottomasti, yritetään tehdä tästä perinne. Voishan sitä yrittää kehitellä vaikka pienen palkinnon (suppo?) tai jotain muuta porkkanaa kylkeen. Mutta katsellaan lähempänä ensi cuppia.
 

Aatelinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Glen Metropolit, New England Patriots
Bengali Phantom–AC Niinivaara 1–7 (1–5)

Tällä kertaa ei voi ehkä oikein sanoa, että turnaus olisi saanut kovin arvoisensa lopun. Edes alkulohkoissa ei näitä teurastuksia nähty kuin muutamassa pelissä, missä 7. divarin jengi otti lujasti turpaansa. Finaalista sellaisen sitten tuli, ja koko peli oli kyllä täysin selvä jo ekan puolen tunnin (tilanne 4–0) jälkeen. Superyllättäjä Bengali Phantomin eväät oli ilmeisesti syöty välierien paukun jälkeen, ja kun joukkue ei jostain syystä liiemmin edes yrittänyt puolustaa finaalissa, niin tulos oli sitten tämä.

Mutta kiitokset kaikille tällä kaudella turnaukseen osallistuneille. Ensi kauden puolivälin tuntumassa (eli joskus helmikuun alkupuolella) voisi sitten olla kolmannen Jatkoaika Cupin vuoro, jos vaan jengillä vielä kiinnostusta on?

Kun joukkueessa ei ole kolmea ehjää puolustajaa enempää, ei puolustavalle taktikaalle löydy mahdollisuuksia. Ajateltiin mennä kaikki tai ei mitään taktiikalla hyökkäys on paras puolustus, mutta nyt nähtiin miten siinä sitten kävi. Hieman isommalla puolustusringillä olisi turnaus saattanut saada paremman lopun, mutta nyt kävi näin. Kiitos kaikille turnauksessa mukana olleille ja toivottavasti ensi turnauksessa jälleen nähdään!
 

Jesyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kajaanin Hokki, Pittsburgh Penguins, Mestis, NHL
BOOMBOOMBOOM! Kärkiottelusta 1-3 vierasvoitto ja sen turvin sarjakärkeen. Hallinnat vei vihulainen varsin selkeästi, mutta maalipaikoissa oltiin tehokkaampia.

Vasta nyt alkaa oikeastaan itse uskoa nousumahdollisuuksiin.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minkäslaiset lippukokoelmat jengillä on? Itsellä ens viikolla 50/128 täyteen, siis maita missä olen käynyt pelaamassa harkkamatsin. Mun luona ei ole kuin 4:stä eri maasta ollut vierailijoita ja niistäkin yksi tietysti kotimaa. Mutta tavoite olisi joskus saada ainakin melkein kaikki täyteen noista missä itse vierailen. Tuntuisi aika vaikealta nuo Lähi-Idän ja Aasian maat. Nyt koitetaan saada kaikki Etelä-Amerikan maat fikkaan, muutamaa vaille valmis.
 

Rapala

Jäsen
Minkäslaiset lippukokoelmat jengillä on? Itsellä ens viikolla 50/128 täyteen, siis maita missä olen käynyt pelaamassa harkkamatsin. Mun luona ei ole kuin 4:stä eri maasta ollut vierailijoita ja niistäkin yksi tietysti kotimaa. Mutta tavoite olisi joskus saada ainakin melkein kaikki täyteen noista missä itse vierailen. Tuntuisi aika vaikealta nuo Lähi-Idän ja Aasian maat. Nyt koitetaan saada kaikki Etelä-Amerikan maat fikkaan, muutamaa vaille valmis.

Molemmat tilastot on noin 25/128. Ikinä en ole mitään kerännyt tai edes suunnitellut vaan itsestään tulleet. Mulla on kevääseen asti vielä kakkosjoukkue Intiassa että sinne voit Lunatico halutessasi käydä haastamassa jollekin viikolle harkkapelin niin saat yhden lipun lisää. En kyllä tuota joukkuetta ole jaksanut edes vähää alusta hoitaa, mutta kun täällä vetäset hihasta niin käyn hyväksymässä. Haluttua tavaraa tuntuu olevan tuon Intialaisen kanssa harkkamatsit kun haasteita tulee viikottain vähintään 10-15. Ilman sopimista en ole hyväksynyt yhtäkään kun ei tule jatkumaan tuo platinum supporter tilaisuus niin joukkue katoaa sitten keväästä kuitenkin.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Molemmat tilastot on noin 25/128. Ikinä en ole mitään kerännyt tai edes suunnitellut vaan itsestään tulleet. Mulla on kevääseen asti vielä kakkosjoukkue Intiassa että sinne voit Lunatico halutessasi käydä haastamassa jollekin viikolle harkkapelin niin saat yhden lipun lisää. En kyllä tuota joukkuetta ole jaksanut edes vähää alusta hoitaa, mutta kun täällä vetäset hihasta niin käyn hyväksymässä. Haluttua tavaraa tuntuu olevan tuon Intialaisen kanssa harkkamatsit kun haasteita tulee viikottain vähintään 10-15. Ilman sopimista en ole hyväksynyt yhtäkään kun ei tule jatkumaan tuo platinum supporter tilaisuus niin joukkue katoaa sitten keväästä kuitenkin.

Tsekkasin onko jo pelattu Intiassa ja kyllähän tuo oli jo napattu kokoelmiin, mutta kiitos kuitenkin. Nyt yritän saada Etelä-Amerikan maat kasaan, kaksi vaan enää puuttuu sieltä. Itsellä alkoi tämä ihan vahingossa, huomasin vaan kerran, että niitä lippuja oli kasassa joku 20+ niin siitä se ajatus sitten lähti.

Mulla on toi yksi lupaava jannu mokkena. Oma nosto. Kysyin majulta olisiko Jessellä tsäänssejä joukkueeseen sitten joskus ja vastaus oli, että ehkä. Pienet on mahikset, mutta mahikset on kuitenkin. Maalivahti on nyt viikon päästä 21v ja mokketaito on Uskomaton, erikoistilanne Mahtava ja pakki vasta Kurja. Siispä nyt alkaa hullu pakkitreeni, selvityksen alla on se, pysyyko kokooonpanokokemus Loistavana vaikka pelaisin normisti 3-5-2 ja harkkamatsit sitten 4-5-1 systeemeillä. Jos joku tietää tästä niin sanokaa vaan. Ilmeisesti ainakin pitäisi Mahtava tasolla tuo 3-5-2 mikä on siis se päämeininki. Se riittää kun tässä on menty nyt täysin tuon lupaavan maalivahtini armoilla ja hänen tahtiinsa. Kuitenkin koitetaan siellä kutosdivarissa pärjätä jotensakin ja hyvin se on nyt mennytkin. Mutta se mikä mun tavoite on tällä hetkellä HT:ssa on tuon maalivahdin saaminen maajoukkueeseen tai ainakin tehdä siitä jonkinasteinen legenda.

Taidan treenailla saamieni ohjeiden mukaan tuon moken pakkitaidot Yliluonnolliseksi. Sitten palataan mokkeharjoituksiin ja erikoistilanteisiin. Matka on pitkä kun Kurja tasolta lähdetään nousemaan. Onko tuo puolustustreeni sitten miten vauhdikas treenimuoto? Parit 17v pakit hankin tänään rahanteko tähtäimellä.
 

Rapala

Jäsen
Onko tuo puolustustreeni sitten miten vauhdikas treenimuoto? Parit 17v pakit hankin tänään rahanteko tähtäimellä.

Kaikista hitain. Noin nelisen HT-kautta saat vetää pakkia että 21v:llä kurjasta yliluonnolliseen nousee. Jotenkin ei mun mielestä kuullosta pelaaja maajoukkuekaverilta jos on noustessa ollut vain kurja puolustus. Sieltä kuitenkin Hyvä/Kelpojakin nousee aina toisinaan akatemioista. Noh onnea yritykseen ja kai siellä jotain chäänssiä on kerta olet ehkä saanut vastaukseksi.
 

Lunatico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaikista hitain. Noin nelisen HT-kautta saat vetää pakkia että 21v:llä kurjasta yliluonnolliseen nousee. Jotenkin ei mun mielestä kuullosta pelaaja maajoukkuekaverilta jos on noustessa ollut vain kurja puolustus. Sieltä kuitenkin Hyvä/Kelpojakin nousee aina toisinaan akatemioista. Noh onnea yritykseen ja kai siellä jotain chäänssiä on kerta olet ehkä saanut vastaukseksi.

Ok. No sitten mennään 4 HT kautta ei siinä. Kiva kuitenkin katsoa mitä tästä kaverista saan aikaiseksi. Tälle tielle kun kerta lähdettiin puolivahingossa niin viedä tehtävä maaliin saakka! Mahkut majuun on seitinohuet, mutta yritetään! Laskin kestävyystreenin osuuden 15% --> 10% Nyt seurataan miten kestävyysarvojen käy ja mikäli ne alkaa rajusti laskemaan niin siiten nosto 12-13% tai maksimissaan takaisin siihen 15%
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
AC Niinivaaran jotakuinkin täydellinen kausi sai sitten tänään illalla komean päätöksensä. Jatkoaika Cup voitettiin jo aiemmin, ja nyt kauden viimeisestä sarjaottelusta napsahti 3–0-voitto. Tuloksena oli suora nousu 3. divariin eli saavutus, josta en osannut kauden alkaessa edes haaveilla. Lopulta olisin noussut jopa tappiolla, kun raja jäi vain 32 pinnaan, ja mulle tuli nyt siis pisteitä yhteensä 36.

Vaikka itse sanonkin, niin saavutus oli kyllä aika huikea, koska joukkueeni viikkopalkkojen keskiarvo pyöri vain siinä 250 kiloeuron tienoilla. Lohkossa oli pari kolme paperilla/budjetiltaan mielestäni selvästi kovempaa jengiä, mutta niin vain ne kaikki kompuroivat enemmän tai vähemmän. Itse taas voitin kaikki pelini kahta lukuun ottamatta – ja ne ainoat kaksi tappiotakin tulivat vieraissa näitä 350–400 k -luokan pelaajabudjeteilla vetäviä jengejä vastaan eli otteluissa, jotka ns. pitikin hävitä. Paljonhan tässä oli varmasti onneakin mukana, useampi ihan ympäripyöreä ottelu vaan kääntyi edukseni, mutta niinhän se on pakko ollakin, jos suhteellisen kovasta 4. divarin lohkosta aikoo suoraan nousta.

Tässä yhteydessä on varmaan hyvä kiittää myös tällä palstalla vuosien saatossa mulle(kin) HT-hommissa hyviä vinkkejä antaneita nimimerkkejä. Varsinkin Micolta olen saanut paljon arvokkaita kommentteja.

Ensi kaudella sitten uudet haasteet 3. divarissa. Nyt odotellaan mielenkiinnolla tietoa siitä, millaiseen lohkoon noustaan. Vaikeaa tulee taatusti olemaan näin pienen budjetin seuralla (ja kassakin on täysin tyhjä), mutta tuohan tämä ainakin paljon uutta mielenkiintoa peliin seitsemän perättäisen nelosdivarikauden jälkeen. Toisaalta Jatkoaika Cupissa otettu puhdas 3–0-voitto Citystarsista on vaikka sellainen pieni juttu, mikä antaa kivasti uskoa siihen, että hyvänä päivänään AC Niinivaara pystyy saalistamaan pisteitä myös jopa 3. divarin keskitason jengeiltä. Lisäksi joukkueeseen hankittiin hiljattain aiemman yliluonnollisen veskan tilalle mv-taidoltaan maaginen eli päätaidoltaan kolme pykälää entistä parempi kaveri. Tämä toivottavasti auttaa tilkitsemään edes jonkin verran jo nelosessa paikoin aika pahasti vuotanutta puolustusta.

Jotakuinkin tällainen voisi siis olla ideaalitilanteessa AC Niinivaaran avauskokoonpano ensi kaudella 3. divarissa. Listassa lueteltu pelaajien iät ja päätaidot, ja edes jotenkin mainittavat aputaidot ovat sulkeissa. Mitä palstan asiantuntijat ennakoivat, voidaanko tällä lopulta taistella silti uskottavasti edes 6. sijasta?

AC Niinivaara

mv. 22-v myyttinen

lp. 28-v titaaninen (laituri: häikäisevä)
kp. 30-v yliluonnollinen (pr: kelvollinen, laituri: loistava)
lp. 30-v yliluonnollinen (laituri: armoitettu)

kk. 30-v titaaninen (syöttö: mahtava, erikoistilanteet: häikäisevä)
kk. 31-v titaaninen (syöttö: erinomainen, laituri: hyvä)
kk. 30-v yliluonnollinen (syöttö: erinomainen, erikoistilanteet: titaaninen)

l. 29-v myyttinen (pelinrakennus: häikäisevä)
l. 27-v yliluonnollinen (pelinrakennus: armoitettu, syöttö: erinomainen, erikoistilanteet: maaginen)

h. 29-v titaaninen (syöttö: armoitettu, laituri: mahtava)
tdf. 27-v pelinrakennus yliluonnollinen, syöttö unohtumaton (maalinteko: kelvollinen, laituri: välttävä)


Kovin kummoisia tähtipelaajia ei siis rosterissa ollut edes 4. divarin tasolle. Lisäksi penkiltä löytyy mm. seuraavanlaisia kavereita:

mv. 32-v yliluonnollinen (erikoistilanteet: loistava)
p. 28-v unohtumaton (pr: kelvollinen, syöttö: mahtava, laituri: erinomainen)
l. 22-v armoitettu (pr: mahtava)
kk. 33-v yliluonnollinen (laituri: mahtava)
kk. 35-v titaaninen
h. 35-v unohtumaton (syöttö: erinomainen, laituri: loistava)


Minkäslaiset lippukokoelmat jengillä on? Itsellä ens viikolla 50/128 täyteen, siis maita missä olen käynyt pelaamassa harkkamatsin. Mun luona ei ole kuin 4:stä eri maasta ollut vierailijoita ja niistäkin yksi tietysti kotimaa.
Mä olen kerännyt lippuja lähinnä vain kotipeleihin, enkä niitäkään erityisen aktiivisesti. Tällä hetkellä kotipeleistä on kasassa 68/128 lippua, ja tiistaina saadaan yksi lisää, kun joukkue Kirgisiasta saapuu kylään. Jo noinkin eksoottisten vastustajien bongaaminen harjoitusottelukorista on kyllä aika mahdotonta, mutta saahan niitä aina sitten joskus, jos jaksaa heittää yksittäisiä haasteita menemään. Nykyisellään tämän tosin pitäisi olla kait helpompaa, kun tuli jokin aika sitten mahdollisuus perustaa kakkosjoukkueita. Mutta ton Kirgisian joukkueen sain vastustajaksi vaikka vaan ihan niin, että heitin torstaina (eka päivä sopia harjoitusotteluita) haasteet menemään noin 20:lle Kirgisian 2. divarin jengille. Sieltä sitten joku manageri tarttui tilaisuuteen lähettää tiiminsä ystävyysotteluun Suomeen.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hämmentävä kausi takana. Eka kausi pitkästä aikaa vitosessa takana ja putoamista vastaan lähdettiin kamppailemaan. Alku olikin vähän kohmeinen (peluutin kakkosia sarjassa cupin takia), mutta sitten lähti rullaamaan vähän paremmin. Ensi viikolla pelataankin sitten toista kertaa putkeen karsintapeli, kun katsotaan riittääkö paukut neloseen asti. Eipä se tietysti haittaisi, enemmänhän sieltä sponsseja repii ja varmaan pari matsia voisi tällä miehistöllä voittaakin ja onhan mulla vähän rahaa hankkia vahvistuksiakin. Joukkuehenki on tapissa pitkän pic-putken takia, joten MOTS helähtää aika vahvana ensi lauantaina. Vihu on ihan voitettavissa, hirveä puolustus sillä on, mutta ei sitten oikein muuta.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jahas, pelit jatkuu nelosessa kun karsintapelissä haettiin 1-0 voitto. Ihan hauska lähteä sinne taas tauon jälkeen kokeilemaan, vaikkei jengin taso nyt oikein riitäkään vielä. Mitään isompia muutoksia tuskin rupean tekemään joukkueeseen, kun laituritreeni on vielä pahasti kesken. Katsellaan mihin tuo nykyinen runko riittää ja haetaan vahvistusta ehkä paremman TDF:n muodossa, veskakin voisi olla päivityksen tarpeessa.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
No niin, 2011 aloitin pelaamaan ja sain käsiini joukkueen, joka oli divisioonassa kahdeksan viimeisten joukossa aivan onnettomilla pelaajilla.

Nyt voin kuitenkin ylpeänä todeta, että joukkueeni aloittaa kahden viikon kuluttua pelit viitos divivisioonassa.

Paljon on tietysti pitänyt opiskella ja tutkia sekä ennen kaikkea kehittää joukkuetta, että tämä on ollut mahdollista. Nyt minulla onkin kohtuullisen hyvä joukkue kasassa mutta paljon on tekemistä valmentajalla, että paikka viitosessa säilyisi kauden jälkeen.

FC Asterix on tulossa, varokaa!
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Tiukille meni kauden loppu. Ensin viimeviikolla oli täysin omissa käsissä nelossija kolmosdivarissa ja 60 minuutin pelin jälkeen johdinkin peliä 3-0. Noh, sitten vastustaja tuli lopussa rinnalle ja tuloksena oli tippuminen sarjassa viidenneksi ja karsintapeli.

Karsintapeliin lähtökohdat olivat mielenkiintoiset ja aluksi tuntuikin, että pelistä tulisi ihan läpihuutojuttu, kun vastustaja pisti yli puolet pelaajistaan myyntiin, mutta sitten viikon aikana otteluennakkoon alkoi ilmestyä lista ostetuista pelaajista ja tässä kohtaa joutui jo hiukan asennoitumaan uudestaan siihen, mitä tuleman pitää.

Kun tuota ostettujen pelaajien listaa tutkailin, niin vähän pisti silmään aivan älytön ostettujen hyökkääjien määrä, mutta keskikenttäpelaajat loistivat poissaolollaan. Sitten vastustajani lähti viikon ystävyysotteluun 5-2-3 -taktiikalla ja täysin sekoitetulla kokoonpanolla, mitä pidin erittäin outona valintana. Selkeästikin tarkoituksena oli saada oma pelini sekaisin olemalla paljastamatta joukkueen todellista tasoa, koska kaikkien noiden ostojen ja myyntien jälkeen vastustajan tason arvioiminen oli täysin mahdoton tehtävä.

*****************

Noh, siten lauantaina omat pelkoni kävivät toteen vastustajan lähtiessä peliin tuolla samalla 5-2-3 -taktiikalla ja vastahyökkäyksillä. Pidin tuota tietysti edelleenkin outona valintana (eikö 4-3-3 olisi toiminut paremmin?), mutta samalla pelkäsin oman hyökkäykseni ja puolustukseni riittävyyttä, koska vastustajalla tiesin varsinkin hyökkäyksen olevan pelottavan kovan kaikkien ostettujen hyökkääjien jälkeen.

Myös vastahyökkäystaktiikan seurauksena tulevat vastahyökkäyspaikat (kolme kappaletta) pelottivat. Tämän osalta peli alkoikin juuri niin huonosti, kuin osasin pelätäkin ja 40 minuutin plin jälkeen peli olikin 0-3 vierailijoille. Kaikkein huvittavin oli vastustajan toinen maali joka syntyi vastahyökäyksestä tilanteessa, jossa oma joukkuueni oli juuri kääntänyt pelin keskustasta laidalle taktiikkani mukaisesti. Tämä paikka jäi siis saamatta ja tilanteesta tulikin vastahyökkäys vastustajalle. Enpä ole koskaan aikaisemmin vastaavaan törmännyt.

Tässä vaiheessa olin jo hyvin valmis heittämään pyyhkeen kehään, mutta sitten jotain yllättävää tapahtui (jos sitä nyt voi yllätykseksi sanoa, kun tiesin tämän olevan vasta vastustajan toinen peli kyseisellä taktiikalla): Vastustajan kokoonpanokokemus tippui välttävään viimeiseksi reiluksi viideksi minuutiksi.

Puoliajan lopun paikat jakautuivatkin minulle 3-1, vaikka koko aikaisemman pelin paikat olivat menneet vastustajalle 0-3 (kaikki maaliin tietysti). Paikoistani ensimmäinen oli normaali maalipaikka keskeltä, joka ei tuottanut tulosta, mutta seuraava paikka tuottikin jo nopean erikoistapahtuman ja tästä kavennuksen 1-3.

Puoliajan kaksi viimeistä minuuttia olivat sitten koko ottelun tärkeimmät. Ensin vastustaja sai omaan tapaani nopean erikoistapahtuman kautta maalipaikan, mutta oma nopea keskikenttäpelaajani esti tämän paikan realisoitumisen. Tästä peli 1-4:ään ja peli olisi ollut käytännössä ohi, mutta sitten puoli minuuttia ennen puoliaijan loppua sain "kyseenalaisen" vapaapotkun, josta joukkueeni tykitti 2-3 -kavennuksen ja tästä tilanteesta sitten puoliajalle. Puoliaikaa hallitsi Citystars 89 prosenttisesti...

**********************

Onnekseni olin ennen ottelua tehnyt käskyt, joilla pystyisin siirtymään huomattavasti hyökkäävämpään taktiikkaan, koska luonnollisestikaan tuollaisella hallinnalla niillä parilla prosentilla, jotka saan esim. peluuttamalla laitureita normaaleina ei ole mitään merkitystä verrattuna pariin prosenttiin enemmän hyökkäystehoja peluuttamalla laitureita hyökkäävinä.

Toinen puoliaika olikin aivan yhtä maalia joukkueeni hakiessa epätoivoisesti tasoitusta (paikat 3-0). Yksi puoliajan jälkeen käyttöön ottamistani käskyistä oli hyökkääjän siirtäminen laitaa tukevaksi, joten toivoin vain, että saisin edes sen yhden paikan tuolta laidalta, ja lopulta 68 minuutin pelin jälkeen se paikka siunaantuikin joukkueeni kääntäessä pelin jälleen laidalle. Maalintekijänä kapteenini, USA:n maajoukkuepelaaja, Charles Mcnutt ja peli tasan 3-3.

Tässä vaiheessa aloin vain toivoa jatkoaikaa, koska tiesin suurimman osan vastustajan puolustajista olevan vain kelvollisia kestävyydeltään, kun taas suurin osa omista pelaajistani oli vähintään hyviä tällä osa-alueella. Pelin loppu ei mitään suuria jännityksen hetkiä tarjonnutkaan paitsi, että Mcnutt järjesti jälleen yhden paikan lisää, mutta tällä kertaa hyökkäys tuli ikävä kyllä väärältä laidalta ja tilanteesta ei maalia. Näin ollen peli meni jatkoajalle tilanteesta 3-3. Vastustajan järjestäytyminen tässä vaiheessa oli hyvällä tasolla.

*******************

Jatkoaika käynnistyi voimakkaan keskikenttäpelaajani negatiivisella sääerikoistapahtumalla ja tässä vaiheessa sai taas vähän jännittää, koska aika usein itselleni on käynyt niin, että puolustajan tai keskikenttäpelaajan negatiivisen erikoistapahtuman jälkeen seuraava paikka on heti välittömästi omissa, mutta tällä kertaa näin ei onneksi käynyt.

Tämän jälkeen jatkoajan ensimmäinen puolisko pelailtiin vain pois ilman mitään mainittavan arvoista ja oma pulssini alkoi taas pikku hiljaa kohota, koska tiesin, että rankkarit ovat kuitenkin aina enemmän tai vähemmän arpapeliä, vaikka totta kai luotinkin omien pelaajieni erikoistilannetaitoihin ja kokemukseen (tällä kertaa olin sentään muistanut valita omat vetäjäni).

Sitten lopulta 109 minuutin pelin jälkeen minulle tuomittiin kulmapotku ja vihdoinkin tuntui siltä, että jännitys laukeaisi, kun pääpelitaitoinen puolustajani puski pallon varmasti verkon perukoille. Peli 4-3, ja sitten kun vielä minuutin päästä sain toisen paikan niin tuntui, että peli olisi taputeltu, mutta vielä mitä. Vastustajani sai ensimmäisen vastahyökkäyksensä 70 minuuttiin ja sinnehän se tasoitusmaali meni. Jo toinen vastahyökkäysmaali vapaapotkusta. (Jotain tuolle oman veskani erikoistilannetaidolle on tehtävä!)

Lopulta pelin viimeiset viisi minuuttia ennen rankkareita: Vastustajani erikoistilannemies ottaa kortin pelin viivyttämisestä ja minuutti tästä niin heidän kokoonpanokokemuksensa tippuu taas, tällä kertaa kelvolliseen. Tästä taas minuutti eteen päin (117 minuuttia pelattu) ja saan maalintekopaikan keskeltä. Pelin tässä vaiheessa kelvollinen keskushyökkäys vastaan loistava keskuspuolustus. Foxtrickin mukaan todellinen maalintekotodennäköisyys 14 %:a, mutta niin vain sinnehän se menee! Peli 5-4 kun kolme minuuttia jäljellä ja tällä kertaa se johto myöskin pitää eli paikkani kolmosdivarissa on turvattu toiseksikin kaudeksi.

**********************

Ensikaudesta tulee tosin varmasti vieläkin vaikeampi, koska divarista puuttuu heittopussi, jollainen siellä viimekaudella oli ja lisäksi divariin tippunut joukkue on aivan älytön: TSI jotain 2,5 miljoonaa ja palkat reilusti yli puoli miljoonaa eli vie palkkakuninkaan tittelin minulta selkeästikin. Luotan toki edelleen omaankin tekemiseeni, mutta helppoa siitä ei varmastikaan tule taaskaan.

*******************

Disclaimer: Eilen tuntui vähän siltä, että otan tämän pelin varmaan välillä vähän liiankin tosissaan, koska 40 minuutin pelin jälkeen tuntui tosissaan siltä, että viikonloppu on pilalla, mutta hyvinhän siinä sitten lopulta kävi :)

Eikä se putoaminenkaan mikään maailmanloppu olisi ollut, mutta lähinnä vain olisin joutunut silloin tekemään todennäköisesti joitain ihan kunnon rakennemuutoksia, koska joukkueeni olisi aivan liian kallis neloseen.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itselläni nihkeän nahkea 1-0 voitto karsinnasta. Kaikesta huolimatta pelit jatkuvat nelosessa.

Kauden päättävään ystävyysotteluun joukkue matkustaa Jamaicalle. Mukaan tarttuu 100. vieraslippu. 6-8 lippua tuosta on vielä poimittavaksi suhteellisen helposti, mutta loppujen kanssa joutuukin sitten tekemään enemmän töitä, mikäli halajaa nuo loputkin parikymmentä kokoon haalia. Kotona kasassa on 82 eri valtion isännöintiä.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Täällä kans saadaan jatkaa vitosessa. Meinasi käydä ohraisesti, kun ajattelin panostavani cupiin niin pitkälle kuin rahkeet sopivasti riittää, jonka jälkeen panostetaan sarjassa pysymiseen. Sarjassa pysyttiin, mutta tosiaan karsintamatsin kautta. Ens kaudella cup saa jäädä vähemmälle huomiolle. :)

Tässä täytyis maalintekotreenistä vaihtaa laituritreeniin. Kaks hyökkääjää ajattelin jättää treeniin ja loput 4 menee myyntiin. Niitä ei kuitenkaan tekis mieli myydä vielä, kun hinnat on suht matalalla. Toisaalta nyt olis hyvä ostaa uusia treenattavia, mutta 2miljoonan käteiskassalla ei ihan joka paikalle pelaajia saada. Ostoslista on seuraavanlainen:
2 laitapakkia laituritreeniin sarjaotteluihin (korkea pakitus, laituria mielellään mukana)
2 laituria sarjaotteluihin (laituri + pr molemmat korkeita)
2 pelaajaa skilltradeen
1-2 TDF:ää..
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
17 (58) -ikäinen mahtava pakki arvaamaton-erikoisuudella myynnissä ja takaraja noin kolmen tunnin päästä. Ostakaahan pois. Potentiaali näyttää päälle kahta tuhatta, joten pelaajan pitäisi olla reilustikin arvokkaampi pakki- pelinrakennus- tai miksei laituritreenaajallekin, kuin mitä siirtovertailu sanoo. Itse arvioisin arvon tällä hetkellä jonnekin 400 000:een, koska täytyy muistaa, että suurin osa siirtovertailuosumista on kuitenkin huomattavasti vanhempia.

Luonnekaan ei ole sieltä pahimmasta päästä :)

Kostia Jenu (388401045)

Ps. Muistakaa vaihtaa serverin numero, niin linkki ei heitä ulos.
 

Hybbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, MUFC, FCUM
Päädyin taannoin useamman vuoden tauon jälkeen palaamaan lajin pariin ja sarjatasoksi näemmä määräytyi seiskadivari.

Valmennukseen hankin hyvän koutsin (surkea kokemus, kehno johtaja), mutta mille tasolle tuolla valmennuksella saa pelaajat tehokkaasti kehitettyä ennen kuin kannattaa myydä, ja kuinka nopeasti valmennukseen kannattaa mutasarjajoukkueella taas panostaa?
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Valmennukseen hankin hyvän koutsin (surkea kokemus, kehno johtaja), mutta mille tasolle tuolla valmennuksella saa pelaajat tehokkaasti kehitettyä ennen kuin kannattaa myydä, ja kuinka nopeasti valmennukseen kannattaa mutasarjajoukkueella taas panostaa?

Valmentajallehan on taidon lisäksi merkitystä vain johtajuudella. Kokemuksella ei ole enää merkitystä paitsi, jos haluat muuttaa jonkun omista pelaajistasi valmentajaksi. Silloin pelaajan kokemus määrittää hinnan.

Valmentajan johtajuus vaikuttaa lähinnä vain joukkuehenkeen, mutta mutasarjoissa ei silläkään vielä ole niin hirveästi väliä. Valmentajaa ei tarvitse varsinkaan ihan alimmilla sarjatasoilla vaihtaa ennen kuin valmentajan valmennustaito alkaa "rapautua" eli kun johtajuus tippuu tarpeeksi alas ja valmennustaito alkaa laskea. Kehnon johtajuuden kaverilla se valmennustaito saattaisi tippua kelvolliseen ehkä noin kolmessa kaudessa. Eli siinä vaiheessa pitäisi taas vaihtaa.

Halvemmalla pääset, jos alat jo nyt etsiä siirtolistoilta jotain kelvollisen tai hyvän johtajuuden kaveria noin kelvollisella kokemuksella (muilla taidoilla ei niin väliä) ja peluutat sitä kaikissa mahdollisissa tilanteissa jotta kokemus nousee vähintään hyvään ennen valmentajaksi muuttamista (kokemus määrittää myös valmennustaidon maksimitason).

Hyvän kokemuksen ja kelvollisen johtajuuden pelaajan muuttaminen valmentajaksi on suurinpiirtein yhtä kallista kuin kolmen kehnon johtajuuden hyvän valmentajan rekrytoiminen ulkopuolelta, joten sellaisesta kaverista ei pelaajamarkkinoilla välttämättä kannata ihan hirveitä summia maksaa, mutta jos itsellä on mahdollisuus kartuttaa sitä kokemusta peluuttamalla (erityisesti sarja- ja cupin peleissä) niin sitten kannattaa se muutama tonni ilman muuta tuohon uhrata.

Pelaajien optimaalinen myynti-ikä on noin 21-22 vuotta (itse suosin 21-vuotiaina myymistä) ja melkeinpä taidon kuin taidon pitäisi siinä ajassa olla ehtinyt nousta titaaniseen tai ainakin yliluonnolliseen, jos lähtötaito on kelvollinen ja pelaajan ottaa treeniin noin 17,5-vuotiaana. Tosin nykyisellä pelaajahintojen kehityksellä kannattaa yrittää välttää puhtaan yksitaitoisia pelaajia, koska niiden kohdalla siirtohinnat putoavat heti. Eli kun päätaidot alkavat nousta tuolle tasolle, niin voisi olla paikallaan treenimuodon vaihtaminen (esim. pelinrakentajille syöttöä tai laitureille pelinrakennusta)

Toivottavasti näistä neuvoista on edes jotain apua. Pahoittelen jos tuli paljon sellaista asiaa, jonka jo tiesit. Varmaan aika paljon näistä asioista on puhuttu tälläkin palstalla jo aikaisemmin :)
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Huoh... Tulinpa sitten ostaneeksi kakkosjoukkueeseen tarkoitetun pakin ykkösjoukkueeseen... Näin siinä käy, kun on joukkueiden nimet liian ähellä toisiaan...

Onneksi sentään hinta oli melko maltillinen ja selvästi siirtovertailun alapuolella, joten pienen kunto- ja kestävyyskuurin jälkeen pitäisi olla ihan hyvät mahdollisuudet myydä pois jopa pienellä voitolla, joten ei tähän maailma kaatunut. Mutta kakkosjoukkue menetti hyvän pelaajan, joita ei varmasti kasva joka oksalla.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
17 (12) -vuotias kelvollinen junnupakki myynnissä. Ei kannata antaa kohtuullisen keskinkertaisten taitojen hämätä, koska potentiaalia on kuitenkin yli 1950, mikä on vain vajaat 50 pistettä todellisesta huippulupauksesta. Eli oikeanlaisella treenillä (pelinrakennus, laituri, puolustus, syöttö) tästäkin pelaajasta voi kehittyä vielä todellinen timantti ja suomalaisuuden takia pelaaja tulisi pitkässä juoksussa vielä huomattavasti halvemmaksi kuin joku random-ulkomaalainen.

Lopullinenkaan hinta ei todennäköisesti nouse paljon yli 5 000 €:n, joten tässä olisi mahdollista tehdä todellinen ryöstö. Eikä tuosta teknisestä erikoisuudestakaan varmasti haittaa ole. Luonnekin on sitä luokkaa, ettei ole pelkoa siitä, että ostaminen vaikuttaisi joukkuehenkeen tai, että pelaaja viettäisi montakaan peliä pelikiellossa tulevaisuudessa.

Petri Kopsa (391495704)
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Tärkeä kotivoitto tänään sarjanousijasta ja selkeästi taas huomasi, mikä vaikutus kestävyyksillä oikeasti on. Ottelun ekalla puoliskolla paikat jakautuivat 1-4 vastustajalle (ja lisäksi vastustajalla oli yksi laitahyökkäys, josta ei syntynyt varsinaista maalipaikkaa), kun taas toisella puoliajalla paikat menivät 4-1 minulle ja kaksi noista paikoista päätyi maaliinkin eli lopputuloksena 2-1 voitto.

Tuosta näkee myös aika hyvin sen arvon, mikä vastustajan alkurynnistyksen tukahduttamisella on: Tiesin, että vastustaja tulee menettämään ottelun loppua kohden tehoja ihan selvästikin, kun suurimmalla osalla pelaajista kestävyydet ovat vain luokkaa kelvollinen. Joten päätin sitten lähteä peliin 4-4-2 -muodostelmalla ottaen vastustajan kovat laitahyökkäykset pois peluuttamalla puolustajia laitoja tukevina. Tuo toimikin ihan hyvin ja sain estettyä vastustajan maalinteon kaikkiaan neljästä laitahyökkäyksestä.

Vähän ennen puoliaikaa aloin sitten vaihtaa muodostelmaa hyökkäävämmäksi, minkä ansiosta sain keskikentän hallinnan entistäkin selvemmin itselleni ja sitten ottelun viimeisellä puolituntisella pystyin vaihtamaan yhden puolustavista hyökkääjistäni huoletta pois menettämättä juurikaan ottelun hallintaa, koska vastustajan pelaajien kestävyydet olivat jo alkaneet laskea sen verran.

Lopulta sainkin sitten molemmat maalini tehtyä sen jälkeen, kun olin vaihtanut ainoan varsinaisen hyökkääjäni kentälle ja sain lisävoimaa hyökkäyksiini vastustajan puolustuksen samalla heikentyessä jatkuvasti. Ottelun lopussa sitten, kun vastustaja vaihtoi vielä kolmannen hyökkääjän kentälle (muodostelma 2-5-3) hallintani oli jopa 65 prosentin luokkaa eli lopulta voitto tuli varsin helposti.

*******************

Laitoin toisenkin junnun myyntiin. Tällä ikää vielä viikko vähemmän kuin edellisellä ja kelvollisen puolustuksen lisäksi tältä löytyy myös laituritaitoa kelvollisesti. Potentiaalikin on huimat 1981 eli oikeanlaisessa treenissä kyseessä on todellinen huippulupaus. (mahdolliset treenimuodot: laituri, pelinrakennus, syöttö, puolustus).

Eli jos on käyttöä, ostakaa pois. En uskalla luvata, että menisi ihan yhtä halvalla kuin edellinen, mutta saattaa hyvinkin jäädä alle parinkymmenen tuhannen tämäkin. Tosin jos kilpailua syntyy, pitäisin tuota ainakin 50 000 €:n arvoisena.

Markus Kuula, ikä 17 (5)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös