Harvinaisia artisteja

  • 2 398
  • 20

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Oletteko ikinä törmänneet artisteihin, joiden tuotantoa haluaisitte kuulla enemmän, mutta sitä ei löydy mistään?

Itse kuulin italialaisen Kaostributo-yhtyeen ja ruotsalaisen My Orchardin musiikkia Xboxin Project Gotham Racing 2-pelistä. Musiikki kuulosti mukavalta, mutta piru vie kun sitä ei löydä mistään, kuten ei itse yhtyeistäkään ole pahemmin tietoa saatavilla. Kun pumppujen levyjä on vain harvalla, käytännössä mikään P2P-latausohjelmakaan ei saa hakutuloksia bändeistä (ja moralisoijille - hyi minua, tiedän kyllä harrastavani laitonta toimintaa).

My Orchardista sain jotakin tietoa heidän levy-yhtiönsä, Massproduktionin, kautta. Joiltakin sivuilta löytyy myös maininta heidän "Too Cool for School"-EP:stään vuodelta 1999, mutta tiettävästi sitä ei nettikaupoista löydä. Amazon.comissa sentään on tarjolla kaksi My Orchardin täyspitkää levyä.

Italialainen Kaostributo on ilmeisesti muuttanut nimensä pelkistetysti KT:ksi, mutta pumpun nettisivut ovat pahasti kesken; italiankielinen osio on puoliksi valmis, esimerkiksi "Media"-osasto ei toimi. Englanninkielinen puolikin piti kai olla tulossa, mutta se ei toimi laisinkaan. Toisilta italiankielisiltä sivuilta päättelin, että kuulemani kappaleet Liquido Statico ja Chimica Invisibile ovat bändin mukaan nimetyltä EP:ltä. Siinä kaikki.

Otan vastaan samantyylisiä kokemuksia, mutta ennen kaikkea myös apua kyseisten bändien tuotannon jäljittämisessä.
 

costi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, #33 Timo Hirvonen
No ei ehkä ihan, mutta melkein. Olen Yön kautta tutustunut "Colme cowboyta" projektiin, ko. bändissähän olivat mukana mm. Pate Mustajärvi, Pelle Miljoona, Jukka Lewis, Jani Viitanen, Daffy Terävä, Frogley, Lacu.

Tältä poppoolta ilmestyi yksi levy "Kuuden tähden hotelli", joka tehtiin ilmaiseksi, muusikot saivat korkeintaan minimaalia tuottoja levystä. Levyn "henkeä" kuvastaa hyvin se, että Viitanen ei halunnut nimeään kansilehtiseen, vaikka se painatusvaiheessa siitä unohtuikin.

Levyä on nykyään vaikeaa saada mistään, mutta onnekseni löysin sen divarista syksyllä. Levy on täyttä rautaa alusta loppuun! Toivottavasti joskus vielä nämä herrat yhdessä tekevät levyn.

Eksyin vähän aiheesta, mutta se sallittaneen
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Onhan noita. Takavuosina tuli Miettisen Räkärodeosta nauhoitettua hyviä biisejä, joista monet ovat jääneet tuntemattomiksi – oma vika, miksen ottanut esittäjiä ja kappaleiden nimiä ylös. Muutaman olen jälkeenpäin saanut selvitettyä.

- Shazam; jenkkibändi jolta nauhalla on tarttuva punk/pop-rallatus Chipper Cherry Daylily. Yhtye on tehnyt useamman albuminkin, mutta kotomaasta näitä ei löydy.

- Bongos, Bass, and Bob. Niin ikään Räkärodeon satoa. Ovat tehneet albumin Never Mind the Sex Pistols, Here's Bongos, Bass, and Bob (What on Earth Were They Thinking???). Tehty alkujaan siniselle vinyylille – liekö cd-versiota olemassakaan.

- Frank Bennett; Cash Landing ja 5 O’clock Shadow. Tätä hehkutin jossain toisessa ketjussa aikoinani. Kaveri on aussi ja esittää Frank Sinatra-tyylisesti mm. Smashing Pumpkinsia, RHCP:tä, Marilyn Mansonia, Madonnaa, Radioheadia ja Depeche Modea. Nämä levyt sain puolentoista vuoden odotuksen jälkeen. Kaipaisin lisää, mutta taitaa olla luova tauko levyjen teossa.

Bennettin sivuilla on näytteitä biiseistä. http://www.frankbennett.com/
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Aaron. Suomalainen bändi joka soittaa Elvis-covereita ja jonka esittämää See See Rideria soitettiin Pulkkisessa. Pulkkisen CD:llä on muutama bändin esittämä biisi ja ne ovat todella upeita versiointeja mutta valitettavasti levyn sketsit menevät jonkin verran biisien päälle. Jonkinlaisen bändin kotisivun löysin, jonka mukaan porukka on julkaissut yhden omakustannelevyn jota ei löydy enää mistään. Tuon kun jostain löytäisi, voisi siitä maksaa vaikka vähän enemmänkin kuin Anttilan uutuus-CD:n hinnan.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kaikki dance ja muu konemusiikki. Ainakin Jatkoajan kirjoittajille. Kiinnitkää rakkaat kuomat huomiota myös melodiseen tanssimusiikkiin, eikä kämyseen rokki/hevi/metalliin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Arnold kirjoitti:
Kaikki dance ja muu konemusiikki. Ainakin Jatkoajan kirjoittajille. Kiinnitkää rakkaat kuomat huomiota myös melodiseen tanssimusiikkiin, eikä kämyseen rokki/hevi/metalliin.
Eiköhän noiden dance- ja muun konemusiikin artistien tuotantoa löydy ihan helposti ja vaikka kuinka paljon? Ainakin viiden pennin discojytkettä saa jostain Anttilan alekorista levytolkulla, jos haluaa.

Yleistätkö kaiken rokin/hevin/metallin kämyiseen..?

Psykeä konemusiikin puolelta ei kyllä paljoa löydy levykauppojen hyllyiltä. Lisäksi monella ambient/psytranceartistilla on harmillisen pieni tuotanto ja sekin vähäinen on vaikeasti löydettävää ja harvinaista. Saa kahlata amazonia ja nettihuutokauppoja, että ehkä löytää. Jos sittenkään.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ted Raikas kirjoitti:
Eiköhän noiden dance- ja muun konemusiikin artistien tuotantoa löydy ihan helposti ja vaikka kuinka paljon? Ainakin viiden pennin discojytkettä saa jostain Anttilan alekorista levytolkulla, jos haluaa.

Yleistätkö kaiken rokin/hevin/metallin kämyiseen..?


Menee kyllä vähän ohi aiheen, mutta..

Ei löydy Analan hyllystä enää yhtä helposti tusinatrancedancekancelevyjä. Sinänsä sääli, sillä ainakin itse olen löytänyt ihan toimivia biisejä näistäkin levyistä.

No en nyt ihan kaikkea yhdistä kämyseen, mutta tuntuu, että ainoa arvostettava artisti Jatkoajassa on joku rokki/hevi/metallisuuruus, ja kaikki muu on paskaa. Toki makuasia sanoi koira kun pallejaan nuoli, mutta nämä herrat yleensä dissaavat konemusiikkia kaikkeista eniten. Itse olen tosin kaikkiruokainen, vaikkakin konemusa eri aloilta on lähinnä sydäntä.

Niin, ja onhan mullakin joku goatrancelevy. Vähän liian psykedeelistä mun makuuni.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Arnold kirjoitti:
No en nyt ihan kaikkea yhdistä kämyseen, mutta tuntuu, että ainoa arvostettava artisti Jatkoajassa on joku rokki/hevi/metallisuuruus, ja kaikki muu on paskaa. Toki makuasia sanoi koira kun pallejaan nuoli, mutta nämä herrat yleensä dissaavat konemusiikkia kaikkeista eniten.
Ymmärrän ja olen tuossa kanssasi jokseenkin samaa mieltä. Jatkoajasta nyt pelkästään osaa sanoa, mutta muutenkin törmää kaikkialla ennakkoluuloihin ja kaavoihinkangistumiseen musiikin suhteen.

Itse kuuntelen rokkia, konemusiikkia ja heviäkin nykyään, ainakin jonkintyyppistä. Vuosia sitten en olisi voinut kuvitella millään kuuntelevani metallimusiikkia, mutta niin ne ajat ja mielet muuttuu. Onneksi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikä ihme siinä on, että pitää taas vetää nämä stereotypiat tähänkin ketjuun? Josko kerrankin jätettäisi se juupas/eipäs pois tästä ja puhuttaisi niistä oikeasti harvinaisista, mutta samalla mielenkiintoisista artisteista.

Koska itselläni ei ole mitään erityisen harvinaisia suosikkeja, olisin kovasti kiitollinen, jos näitä tuntemattomia suuruuksia yritettäisiin hiukan valaista, millaista tyylisuuntaa edustavat. Hyvää musiikkia kun ei ole koskaan liikaa.

Mistä tulikin mieleeni, että sitä Jah Wobblea pitäisi ruveta taas metsästämään. Ei ole juurikaan Tampereen levykaupoista löytynyt.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
EBM (Electronic Body Music)-luokituksella löytyy upeaa musiikkia joka ei ole ainakaan Suomessa mitenkään kovin tunnettua. Bändit kuten De/Vision (DE), And One (DE), VNV Nation (UK), Apoptygma Berzerk (NOR) ja S.P.O.C.K (SWE) ovat sydäntä lähellä mutta levyt täytyy melko järjestään tilata ulkomailta, lähinnä Keski-Euroopasta. Jotain Tampereen pikkuliikkeistä löytyy mutta aika heikosti.

Myös Apoptygma Berzerkin pääjehun Stephen Grothin sivuprojektit Bruderschaft ja Fairlight Children ovat mahtavaa kamaa.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
EBM-"skenessä" on totta tosiaan todella paljon hyvää musiikkia ja Suomessa ei sitä hirveästi ole tarjolla. Myös suomalaisella Neuroactivella on joitakin hyviä biisejä, vaikkakaan ei taida välttämättä varsinainen EBM-yhtye olla. Suomen "EBM/industrial/gothic-keskus" taitaa muuten olla Tampere, jos en ihan väärässä ole.

Mutta sen verran pitää vielä kehua Saksaa, että kun siellä on perinteisesti ollut hyviä melodisia hard rock -yhtyeitä, niin siellä jaksetaan pitää perinnettä yllä. No, en nyt tiedä harvinaisuuksista, mutta kyllähän yhtyeet kuten Jaded Heart ja Frontline (ei Assembly) soittaa osaavat. Keski-Euroopassa tehdään muutenkin nykyään (vieläkin) hyvää AOR:ää.

Kommentoisin vielä tätä stereotypiakeskustelua sen verran, että on vain positiivista jos esim. kaveripiirissä on erilaista musiikkia kuuntelevia. Näin tulee tutustuttua helpommin sellaiseen musiikkiin, minkä muuten saattaisi ohittaa olankohautuksella. Tulee joskus tehtyä yllättäviä löytöjä ja hyvä niin.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
smasa kirjoitti:
Oletteko ikinä törmänneet artisteihin, joiden tuotantoa haluaisitte kuulla enemmän, mutta sitä ei löydy mistään?

Itse kuulin italialaisen Kaostributo-yhtyeen ja ruotsalaisen My Orchardin musiikkia Xboxin Project Gotham Racing 2-pelistä.

-KLIP KLIP-

My Orchardista sain jotakin tietoa heidän levy-yhtiönsä, Massproduktionin, kautta. Joiltakin sivuilta löytyy myös maininta heidän "Too Cool for School"-EP:stään vuodelta 1999, mutta tiettävästi sitä ei nettikaupoista löydä. Amazon.comissa sentään on tarjolla kaksi My Orchardin täyspitkää levyä.

Lainaan omaa tekstiäni ja uppaan samalla ketjuni ovelasti.

Taas avautui uusia asioita. My Orchard tuli taas mieleen, ja päätin vierailla CDON.comissa, onhan pumppu sentään Ruotsista. Ja kappas! Sieltähän koko tuotanto löytyi, neljä levyä. Kas kun ei aiemmin tullut mieleen. Voi olla, että joutuu laittamaan tilauksen vetämään. Kaostributoa ei sentään löytynyt.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ted Raikas kirjoitti:
Ymmärrän ja olen tuossa kanssasi jokseenkin samaa mieltä. Jatkoajasta nyt pelkästään osaa sanoa, mutta muutenkin törmää kaikkialla ennakkoluuloihin ja kaavoihinkangistumiseen musiikin suhteen.

Itse kuuntelen rokkia, konemusiikkia ja heviäkin nykyään, ainakin jonkintyyppistä. Vuosia sitten en olisi voinut kuvitella millään kuuntelevani metallimusiikkia, mutta niin ne ajat ja mielet muuttuu. Onneksi.

Täällä yleensäkin ihmisillä on tapana yrittää provosoida makuasioiden perusteella toisia yllättävän helposti, mitä ainakin itse olen merkille pannut ja valitettaen myönnän, että joskus olen itsekin ainakin lievästi siihen sortunut joten pahoittelut.

Mitä tulee kone- ja clubimusiikin saatavuudesta ihan laillisesti niin Lappeenranna Levymusiikki ainakin kattaa aika hyvin tätäkin genreä ja he myöskin tilaavat aika paljon jos vain pyytää. En tiedä yhtään, että mistä tilaavat, mutta eräskin tuttavani ostaa sieltä paljonkin tämän tyypin musiikkia. En näe clubimusan hankkimista Suomessa mitenkään vaikeana.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
avatar kirjoitti:
Mitä tulee kone- ja clubimusiikin saatavuudesta ihan laillisesti niin Lappeenranna Levymusiikki ainakin kattaa aika hyvin tätäkin genreä ja he myöskin tilaavat aika paljon jos vain pyytää. En tiedä yhtään, että mistä tilaavat, mutta eräskin tuttavani ostaa sieltä paljonkin tämän tyypin musiikkia. En näe clubimusan hankkimista Suomessa mitenkään vaikeana.
Ei se vaikeata olekaan. Onneksi. Levykauppojen kautta tilatessa voi vaan tulla aika kalliiksikin. Tietysti ymmärrettävä ratkaisu, jos ei ole luottokorttia, tai tuntee olevansa muuten vaan tosi käsi nettiostoksissa.

Kuitenkin esim. Platta, CDON ja Swampmusic tarjoaa ihan mukavasti kaikenlaista vähän harvemmin kauppojen hyllyillä nähtävää kone ja klubimusaa. Niin ja FreeRecordShop myös, sielläkin on tosin usein aika tyyriit hinnat.
 

Cube

Jäsen
Arnold kirjoitti:
Itse olen tosin kaikkiruokainen, vaikkakin konemusa eri aloilta on lähinnä sydäntä.
Totta. Olen itsekin huomannut, että olet todella kaikkiruokainen, sillä kuuntelet joka genrestä niitä paskimpia artisteja.

Vanha viesti, mutta pakko silti kuitata, jos joku Arska alkaa musiikkimaullaan pätemään. Täällähän ei elitisti saa olla kukaan muu kuin minä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ted Raikas kirjoitti:
Kuitenkin esim. Platta, CDON ja Swampmusic tarjoaa ihan mukavasti kaikenlaista vähän harvemmin kauppojen hyllyillä nähtävää kone ja klubimusaa. Niin ja FreeRecordShop myös, sielläkin on tosin usein aika tyyriit hinnat.

Ei sinällään kuulu tähän vaan ihan OT:ia, mutta play.com on dvd-elokuvien kannalta mielestäni hinta/laatusuhteeltaan paras tähän, en ole musiikki-cd-levyjen puolesta edes miettinyt millainen kyseinen paikka on, kun en musiikkilevyjä käytännössä ostele, ja jos joku nyt tulee kiroamaan piratismista, niin voin sanoa, että en juurikaan edes kuuntele myöskään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
avatar kirjoitti:
Ei sinällään kuulu tähän vaan ihan OT:ia, mutta play.com on dvd-elokuvien kannalta mielestäni hinta/laatusuhteeltaan paras tähän, en ole musiikki-cd-levyjen puolesta edes miettinyt millainen kyseinen paikka on, kun en musiikkilevyjä käytännössä ostele...
Hyvä paikka myös joskus CD-levyjen oston suhteen. Olen sieltä joskus jotain tilannutkin, kun muualta ei ole löytynyt, tai sitten on ollut kohtuu halpaa.

Luettelin vaan tuossa näitä suomalaisia kauppoja. Ulkomailta nyt useasti erikoisempaa musiikkia saakin paljon halvemmalla kuin Suomesta, jos vaan löytää oikeat paikat ja tilaa kerralla enemmän.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Chingon

Ghingon, eli ohjaaja Robert Rodriguezin bändi, joka vetää sellaista espanjalaista kitaramusaa, olisiko tuo nyt lähinnä sambaa? En tiedä. Bändiltä löytyy yksi biisi Kill Bill 2 dvd:n extroista, ja kolahti heti ja lujaa, vaikka en muuten tuon tyylistä musiikkia kuuntelekkaan. Cd:tä en ole onnistunut löytämään, mutta kai tuollainen jostain nettikaupsta löytyy, pitääkin mennä etsimään.

Saa suositella vastaavia artisteja jos tietää, kirjastosta lainasin joskus Chingonin innoittamana pari meksikomusiikki cd:tä, ja ne olivat täyttä kuraa alusta loppuun.

Arnold kirjoitti:
Kiinnitkää rakkaat kuomat huomiota myös melodiseen tanssimusiikkiin, eikä kämyseen rokki/hevi/metalliin.

Kun ei oikein pysty. Jotain Shania Twainia kyllä kuuntelen sujuvasti, mutta tämä ns. dance musiikki ei iske millään muotoa. Alan genret ovat minulle vieraita, mutta onkohan trance juuri tätä musiikkia joissa vannoutuneimmat kemuttajat tanssivat itsensä transiin (pillereillä tai ilman)? Minulla palaa hermot jos joudun kuuntelemaan tätä pidempään, joten en edes aio opetella kuuntelemaan, vaikka muuten olenkin nuoruuden hevimätöstä laajentanut skaalaani.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Borgie kirjoitti:
Ghingon, eli ohjaaja Robert Rodriguezin bändi, joka vetää sellaista espanjalaista kitaramusaa, olisiko tuo nyt lähinnä sambaa? En tiedä. Bändiltä löytyy yksi biisi Kill Bill 2 dvd:n extroista, ja kolahti heti ja lujaa, vaikka en muuten tuon tyylistä musiikkia kuuntelekkaan. Cd:tä en ole onnistunut löytämään, mutta kai tuollainen jostain nettikaupsta löytyy, pitääkin mennä etsimään.

Saa suositella vastaavia artisteja jos tietää, kirjastosta lainasin joskus Chingonin innoittamana pari meksikomusiikki cd:tä, ja ne olivat täyttä kuraa alusta loppuun.

Bändiltä on ilmestynyt sen niminen levy kuin Mexican Spaghetti Western, ainakaan itse en ole mistään levykaupasta vielä tuota suomesta löytänyt. Mutta esim. iTunesista tuon saa. Loistava levy, kannattaa ehdottomasti hankkia.

Itse olen kanssa etsiskellyt samantyylistä musiikkia mutta aika laihoin tuloksin. Oletko muuten tutustunut Tito Larrivaan (Tito & The Tarantulas lienee tuttu ainakin Rodriguezin elokuvien ystäville)?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Borgie kirjoitti:
Ghingon, eli ohjaaja Robert Rodriguezin bändi, joka vetää sellaista espanjalaista kitaramusaa, olisiko tuo nyt lähinnä sambaa? En tiedä. Bändiltä löytyy yksi biisi Kill Bill 2 dvd:n extroista, ja kolahti heti ja lujaa, vaikka en muuten tuon tyylistä musiikkia kuuntelekkaan. Cd:tä en ole onnistunut löytämään, mutta kai tuollainen jostain nettikaupsta löytyy, pitääkin mennä etsimään.
Chingonin levyä Mexican Spaghetti Western myydään vain ja ainoastaan bändin nettisivuilla. Malagueña Salerosa-biisihän löytyy toki Kill Billin soundtrackiltäkin.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiitoksia, pitänee sitten kääntyä iTunesin puoleen, sillä en taida jaksaa tilata cd:tä jenkeistä.

-OO- kirjoitti:
Itse olen kanssa etsiskellyt samantyylistä musiikkia mutta aika laihoin tuloksin. Oletko muuten tutustunut Tito Larrivaan (Tito & The Tarantulas lienee tuttu ainakin Rodriguezin elokuvien ystäville)?

En ole tutustunut, mutta jos on vastaavaa kuin Chingon, niin pitänee tutustua. Santanalla on kanssa joissain biiseissä vähän samanlaista jamittelua, mutta muuten tämän sortin musiikinedustajat ovat kyllä jääneet pimentoon ainakin meikäläiseltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös