Harry Potter

  • 40 459
  • 175

zaluun

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tanska
Juu, en myöskääs ihan heti rupeaisi lukemaan Pottereita sun muita sormusten herroja.. eikös nämä ole tarkoitettu koululaisille niinkuin muutkin Bambit ja PeterPanit?

Itse tosiaan luen tosi vähän kirjoja, koska ei ole auennut miksi lukea 300 sivuinen kirja jonka lukemiseen menee, sovitaan vaikka 3 päivää, kun taas voit katsoa saman tarinan vaivattomasti tv:stä 2,5 tunnissa? Mikä se JUTTU siinä lukemisessa oikee on?

Jos kaikkea mitataan ajassa niin kai asian voi nähdä juuri noin. Miksi syödä 6 ruokalajin herkullinen ateria kun mahan saa yhtä täyteen parilla lihiksellä? Miksi katsoa kokokainen lätkämatsi, kun parhaat palat saa vaivattomasti 2 minuutissa Urheiluruudussa? Kyllä hyvän kirjan lukeminen on huomattavasti syvempi ja antoisampi kokemus, kun saman katsominen leffana.

Itse en ole yhtään Potteria lukenut, enkä voi niitä kommentoida, mutta pari ensimmäistä elokuvaa olen nähnyt ja niistä en pitänyt ollenkaan. Kirjoja luen kyllä noin muuten sen about 30 vuodessa, eli kai sitä jotain kirjallisuudesta tietää. Pottereihin liittyvää vouhotusta en ole koskaan tajunnut. Kai niihinkin on joskus tartuttava, niin ehkä ymmärtää. Tai sitten ei.
 

Soolo

Jäsen
Itse tosiaan luen tosi vähän kirjoja, koska ei ole auennut miksi lukea 300 sivuinen kirja jonka lukemiseen menee, sovitaan vaikka 3 päivää, kun taas voit katsoa saman tarinan vaivattomasti tv:stä 2,5 tunnissa? Mikä se JUTTU siinä lukemisessa oikee on?

Heh ja hohhoijaa, eikö sinulle ole kukaan koskaan kertonut vastausta? No se johtunee mahdollisesti siitä, ettei kukaan tohdi sitä suoraan sanoa, koska sinä sitä kehtaat kysyä. Mutta toisaalta ehkä sinä luet, jos luet, vain tekniikan maailmaa vaiko sitäkään, ehkä sinulle maittaa alibi ja vastaava informatiivisempi tuotanto. Ken tietää.

Miksi muuten täytyy ylipäätään oppia lukemaan, kun silmillähän sitä näkee totuuden? Kertokaa mulle ja sepille.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Heh ja hohhoijaa, eikö sinulle ole kukaan koskaan kertonut vastausta? No se johtunee mahdollisesti siitä, ettei kukaan tohdi sitä suoraan sanoa, koska sinä sitä kehtaat kysyä. Mutta toisaalta ehkä sinä luet, jos luet, vain tekniikan maailmaa vaiko sitäkään, ehkä sinulle maittaa alibi ja vastaava informatiivisempi tuotanto. Ken tietää..
Hui hai. Tunnen niin vähän ihmisiä jotka kuluttavat aikaansa nenä kirjassa, että eipä ole tullut kyseltyä.

Joo, en lue alibia enkä tekniikan maailmaakaan, lukunautinnot minulle tarjoaa veikkaaja-lehti ja jatkis.
Miksi muuten täytyy ylipäätään oppia lukemaan, kun silmillähän sitä näkee totuuden? Kertokaa mulle ja sepille.

Voin kertoa sinulle ja sepille: Tämä lukutaito nyt vaan on joku sivistyneisyyden mittari. Itse myös toivoisin lehtiin enemmän kuvia tekstin sijaan.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Voin kertoa sinulle ja sepille: Tämä lukutaito nyt vaan on joku sivistyneisyyden mittari. Itse myös toivoisin lehtiin enemmän kuvia tekstin sijaan.


Sivistyneisyys?? Onko se jotain syötävää? Ite kans lainaamani henkilön kanssa samaa mieltä, että eikös voitaisi laittaa kaikkiin lehtiin sivut täyteen isoja kuvia ja pieni kuvateksti laitaan...jos on aivan pakko kuvaan liittyvästä asiasta jotain kertoa. Itse ainakin olen ns visuaalinen henkilö, eli kuvat kertoo suurimman osan asioista.

Harry Potter, 5v tyttäreni on kova fani...ettei ihan off-topiciks mene. hymiö tähän.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Kyllähän niitä tulee lueskeltua. Pari kirjaa kuukaudessa, ehkä joskus enemmän jos ehtii.
Selvä, ensimmäinen vuodatuksesi vaikutti vain hieman siltä, että et ole oikein lukumiehiä... Ymmärrän täysin, jos Potter ei kolahda, minäkin inhoan muita fantasiakirjoja. Suositten Potterien kokeilemista. Ensimmäiset sata sivua käännyttäisivät sinut takuulla, jos et lukisi sitä kuin piru Raamattua.
 

Viheltäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
omasta mielestäni potter on parasta fantasia-kirjallisuutta. aikooko monikin lukea sen englanninkielisenä kun se tulee tässä parin päivän päästä?
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Tämän päivän Ilta-Sanomien mukaan Tampereella pitäisi olla joku kauppa, joka aloittaa myynnin 02.01.. Osaako palstaveljet ja sisaret sanoa mikä se on? Akateeminen ei ainakaan aloita.
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Spoilausta seiskakirjaa koskien

Iltalehti ainakin uutisoi jo eli seiskakirjaa näyttää jo leviävän netissä laittomasti.

Itsekin törmäsin jo pariinkiin linkkiin. Tästä linkistä ilmeisesti pystyy lataamaan seiskakirjan kokonaisuudessaan koneelle, tosin sen aitoudesta ei ole tietoa. Ja tämä on jo suuri spoilausvaara, älä lataa tuota jos et halua pilata lukuhetkiäsi aidon kirjan kanssa! Moderaattorit voivat poistaa tuon linkin, jos eivät pidä sitä sallittuna.
 

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Kirjat on ehdottamasti Se Juttu, elokuvat ovat vain mukavaa ajanviihdettä, vähän kuin kirjat kuvitettuina ja ilman syvyyttä. Kirja on varattu ja lauantai aamulla se pitää käydä hakemassa. Viikonloppu meneekin sitten varmaan 99 prosenttisesti eeposta lukiessa. Fiilis alkaa pikkuhiljaa nousemaan ja varmasti pumppu vähän hakkaa kun ensimmäisen kerran sen etukannen avaa. Ei oikein yhtään tiedä mitä tässä osaisi odottaa, toki mulla omat veikkaukseni on, mutta en nyt niistä jaksa niin hirveästi käydä täällä selittämään. No, lauantaina se nähdään. Sitä odotellessa.
 

tutzba

Jäsen
Kirjat on ehdottamasti Se Juttu, elokuvat ovat vain mukavaa ajanviihdettä, vähän kuin kirjat kuvitettuina ja ilman syvyyttä. Kirja on varattu ja lauantai aamulla se pitää käydä hakemassa.

Heti klo 9.00 kirjakaupan oven taakse ja nokka kohti Tallinnaa. Matka menee rattoisasti lukiessa.
 

suomi-poika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Pidän tosi paljon lukemisesta, ja luen viikossa noin 2 kirjaa yleensä, jos kirjoja on kotona. Olen lukenut yhden Harry Potterin, ja toista en tule lukemaan. Katsoin myös siitä elokuvan , ja toista en tule katsomaan vaikkakin se yllätti minut positiivisesti kirjaan verrattuna. Säälitti katsoa lehdestä kuvaa, jossa noin 30v miehet ja naiset jonottavat yötä, että he saisivat uusimman Harry Potterin ENGLANNINKIELISENÄ.Minusta tämä Harry Potter on lasten lukemista ja vaikka itse olen vielä lapsi, tämä kyseinen kirja ei ole temmannut minua mukaan yhtään. Kullakin oma kirjamakunsa, mutta en voi ymmärtää siltikään tätä Harry Potteria yhtään.
 

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Pidän tosi paljon lukemisesta, ja luen viikossa noin 2 kirjaa yleensä, jos kirjoja on kotona. Olen lukenut yhden Harry Potterin, ja toista en tule lukemaan. Katsoin myös siitä elokuvan , ja toista en tule katsomaan vaikkakin se yllätti minut positiivisesti kirjaan verrattuna. Säälitti katsoa lehdestä kuvaa, jossa noin 30v miehet ja naiset jonottavat yötä, että he saisivat uusimman Harry Potterin ENGLANNINKIELISENÄ.Minusta tämä Harry Potter on lasten lukemista ja vaikka itse olen vielä lapsi, tämä kyseinen kirja ei ole temmannut minua mukaan yhtään. Kullakin oma kirjamakunsa, mutta en voi ymmärtää siltikään tätä Harry Potteria yhtään.
Niin no, periaatteessa en nyt näihin jaksaisi tarttua, mutta arvaan että luit kirjan numero 1-4. Nimittäin kirja #5, puhumattakaan kirjasta #6 ovat kyllä sellaisia, että en usko että kovin moni kutsuisi niitä "lasten lukemiseksi". Ja ainakin itselläni tuohon englanninkielisenä lukemiseen vaikuttaa paljon myös se, että suomennos tulee joskus 9+ kuukauden päästä. Ja siihen mennessä joku vatipää on kyllä jo ehtinyt spoilata kirjan ratkaisukohdat. Itse kyllä lukisin kirjan muutoinkin englanniksi, mutta aika monella tuo spoilausvaara on varmaan aika tärkeä tekijä miksi se kirja englanniksi pitää lukea.
 

Vee_-

Jäsen
Minusta tämä Harry Potter on lasten lukemista ja vaikka itse olen vielä lapsi, tämä kyseinen kirja ei ole temmannut minua mukaan yhtään.
Mitäs jos Harry Potter onkin aikuisten lukemista, etkä sitä lapsena voi ymmärtää? Noh, leikki leikkinä, mutta minusta tuntuu, ettet nyt ole nähnyt sitä suurempaa kokonaisuutta kirja(sarja)n takana. Lähditköhän nyt ihan avoimin mielin kirjaa lukemaan?

Itseäni Pottereissa on eniten kiehtonut henkilöhahmot, jotka ovat suorastaan nerokkaita. Tämä luo pohjan upealle tarinalle, jonka jälkeen kaikennäköiset "mielikuvituskarkit" (taikamaailma, joka mahdollistaa mielikuvituksen käyttöä enemmän kuin 'normaali' maailma) tulevat hyvänä lisänä siihen ympärille. Yhdessä nämä muodostavat sellaisen paketin, joka tempaa mukaansa aika kovalla voimalla.

Muutenkin tuntuu, että kaikki Potterin haukkujat omistavat jonkinlaisia ennakkoluuloja tarinaa kohtaan. Ehkä se taikamaailma ja ensimmäisten osien 'lapsellisuus' (Harry kuitenkin 11-vuotias ensimmäisessä kirjassa, ja vähintäänkin kummalisen monipuolista tapahtumamaailmaa pitää kuvata) epäilyttävät näitä haukkujia, ja tästä kuvasta on vaikea päästä eroon...

Itse aion odottaa käännöksen julkaisua. Englanniksikin varmasti sujuisi, mutta kaikki termit ja nimet tulleet tutuksi, joten haluan "elää" viimeisen osan tutussa ympäristössä. Enkä varmasti googlaa Potteria vuoteen. Tosin en ole sitä tehnyt tätäkään ennen, mutta vältän spoilarit joka suunnasta.
 

Marwin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres
Itse olen jo tämän seiskapotterin ladannut koneelleni. Jokaisesta aukeamasta on otettu kuva ja ne ovat siis image-muodossa. Tekstistä on aika vaikea saada selvää, mutta sen verran olen lukenut että tiedän jo jonkin verran mitä siinä tapahtuu ja yritän ottaa lisää selvää.

Tällä palstalla en viitsi ruveta spoilaaman, ihan syystä sillä jotkut haluavat lukea kirjan oikeesti tietämättä tapahtumista mitään. Joku hesarin kirjoittajan jo ehti spoilata siitä vähän ja todellakin kirjan viimeinen luku on epilogi. Jos jotain oikeasti kiinnostaa, niin en kielläkään yhteyden ottamista yksityisviestillä.
 

tutzba

Jäsen
Säälitti katsoa lehdestä kuvaa, jossa noin 30v miehet ja naiset jonottavat yötä, että he saisivat uusimman Harry Potterin ENGLANNINKIELISENÄ.

Miksi hävetti?

Itselleni suurin syy siihen, että uuden kirjan luen englanninkielisenä on se, että sitä on odotettu niin pitkään. Suomennoksen odottaminen kestäisi juuri sen 9 kuukautta, mutta en niin pitkään enää jaksa odottaa. Toinen, selvästi pienempi syy on se, että jos en kirjaa lukisi, en pystyisi välttymään spoilauksilta. Siinä vaiheessa intoa ei enää niin paljoa olisi jos kuulisi joltakin että miten kirja lopulta päättyi. Olen jo vittuuntunut kun luin Marwinin viestin, vaikka ei se toisaalta mitään paljastakaan.
 
Viimeksi muokattu:

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viimeinen sanahan tässä kirjassa on arpi. Mitä se tarkoittaa? Olen miettinyt montaa eri keinoa miten se voisi olla viimeinen, mutta mitään fiksua en ole vielä saanut päähän.

Todettakoon, että J.K.Rowling on jo aiemmin tässä BBC:n haastattelussa todennut, että arpi ei ole kirjan viimeinen sana, vaikka onkin lähellä loppua.

Ylipäänsä minkään netistä ladattuihin versioihin perustuvan kirjoittaminen tähän ketjuun on typerää (esim. tuolla Marwinin kirjoituksella ei ollut mitään pointtia), mutta kun joku kuitenkin haluaa kehuskella tietävänsä jo kaiken mahdollisen, niin tämän ketjun seuraamista jatkan vasta kun kirja on luettu.

-tt
 

suomi-poika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tutzpa, ei hävettänyt vaan säälitti, nimittäin omasta mielestäni ei minua kovinkaan paljoa ketuttais jos saisin kirjan jonkin aikaa myöhemmin, enkä heti. Ei siinä englanninkielisessä painoksessa mitään väärää ole, sehän on vain parempi jos osaa englanninkieltä ja jos oppii sitä tuosta kirjasta. Mutta mahtaa siinä olla aika vaikeita sanoja:D. Katsoin juuri uusimman Potter elokuvan, ja mielestäni siinä ei ollut mitään haukuttavaa. Pääsin juonesta kiinni lukemalla netistä ,mitä muissa kirjoissa oli tapahtunut jne.. Se vaan säälitti että isot miehet ja naiset jonottaa yötä että saisi sen kirjan heti, luulisi heillä olevan aikaa lukea kirja vähän myöhemminkin, eikä heti.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Hermione oli muuten Conan O´Brienillä just hiljattain. Ärsyttävä tekopirteä superteini, joka jankutti koko ajan "niinku tiätsä" - jopa suuremmassa määrin kuin keskiovertoteiniämmät Vuosaaressa - ja se on jo PALJON!

Itse myönnän lukeneeni Pottereista kolme ensimmäistä kirjaa, koska minun ammatissani pitää tietää, mistä lapset baanalla puhuvat.
Tykkäsin kyllä tuosta kirjailijan luomasta taikamaailmasta - siihen asti, kun mukaan kuvioihin rupesi tulemaan väkivaltaa. Minulle Harry Potter parhaimmillaan oli sitä, kun esmes velhokoulun nuoret oppilaat biologian tunnilla vaihtoivat ärsyttäviä alruunoita kukkaruukusta toiseen, Harry ja Ron sekoilivat villiintyneellä Ford Anglialla, tai kun tyttöjen vessasta paljastui huvittava tyttökummitus.

Olen siis lukenut kolme ekaa Potteria.. ja sen jälkeen katsonut elokuvan muodossa ne kaikki muut. Ja olen kyllä pettynyt niihin kaikkiin muihin. Harry Potterin tarina on ainakin valkokankaalla pelkkää erikoistehosteiden kauhukavalkaadia, jota ei missään tapauksessa voi enää kuvitella "lasten" tarinaksi.
Tiedän toki, että näinhän tämän saagan piti kirailijan alkuperäisten suunnitelmien mukaan mennäkin...
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Tykkäsin kyllä tuosta kirjailijan luomasta taikamaailmasta - siihen asti, kun mukaan kuvioihin rupesi tulemaan väkivaltaa.
.
.
Tiedän toki, että näinhän tämän saagan piti kirailijan alkuperäisten suunnitelmien mukaan mennäkin...

Juu no lopulta minusta kun tuo sarja kokonaisuutenaan ei olekaan enää mikään ihan pienten lasten sarja. Mutta se, että kirjailija on tehnyt nyt siitä tuollaisen kuin se on, on vain hyvä juttu. Ainakaan ei ole mitään ihan hirveää purkkaa malliin Bambi. Enkä nyt sano, etteikö iloisia tarinoita saisi olla ja pitääkin olla, mutta kyllä tuo saga kokonaisuutena on näin juuri hyvä. Ja opettavainen.

Kuitenkin sen kaiken väkivallan keskellä kun loppuun asti pidetään merkittävänä asiana sitä, että rakkaus on voimallisempaa kuin pimeä ja kuolettava taikuus ja käsitykseni mukaan sillä on myös oma osansa sitten, kun kaikki tulee päätökseensäkin. Päättyi se sitten millä tavalla tahansa. Viimeisimmän kirjan pääideahan oli kyllä jo sellainen, että vähän rankemmin käsiteltynä se olisi kyllä karminut jo vähän vanhemmankin ihmisen selkäpiitä. Sen enempää en asiaan paneudu, koska toki en halua spoilata mitään sellaisiltakaan ihmisiltä, ketkä eivät ole aiempia kirjoja vielä lukeneet.

Niin voi kyllä olla, että tämä ketju menee itseltäni kohta pannaan siihen asti, kunnes olen viimeisen kirjan lukenut. Mitään spoilausta en todellakaan kaipaa tähän asiaan ja vaikka nyt tuskin tänne kukaan mitään kirjoittaakaan siinä mielessä, niin nyt on vain pakko ottaa kaikki varman päälle. Kyse on hyvin vakavasta asiasta :D
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Ainakaan ei ole mitään ihan hirveää purkkaa malliin Bambi.

Hirveää purkkaa malliin Bambi? Disney teki Bambin koko perheen elokuvaksi, mutta ilmeisesti leffan valmistumisvuotena se "koko perhe" oli "herkemmin" yhtäaikaa paikalla elokuvateatterissa - niinkuin varmasti tiedätkin?

Harry Potterin saaga on nyt kuitenkin muuttunut ainakin elokuvallisesti puuduttavan pitkäksi tietokoneilla valmistetuksi erikoistehostepyörremyrskyksi.
Onhan noita "ylipitkiä" tarinoita ennenkin sorvattu elokuvan muotoon vaikkapa kahdessa osassa - miksei siis tästä paksuimmasta Rowlingin romaanista olisi voinut tehdä kaksiosaista leffaa? Sellaista, jossa on mukana enemmän sisältöä koko kirjasta leffaan mukaan valittusta henkilögalleriasta?

Tuskin kovimmat fanit olisivat pahastuneet, jos leffan jatko-osa olisi tullut vaikkapa tämän vuoden joulumarkkinoille...
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Lauantaina se alkaa..

..kun saan viimeisen Harry Potter-teoksen käsiini, on turha yrittää tavoitella. Mitenkään.

Kävisikö Jatkoajan väelle että ensimmäinen, joka saa seitsemännen teoksen luettua avaisi uuden ketjun, johon voisi laittaa avoimempaa keskustelua itse teoksesta? Tässä ketjussa voitaisiin jatkaa keskustelua ilmiöstä yleisellä tasolla.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Mistä löytyy?

Mistäspäin nettiä se valokuvattu HP, jota Hesarissakin näytettiin, oikein löytyy?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös