Hannu Jortikka Jokerien päävalmentajaksi!

  • 199 345
  • 500

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Mitä tulee Nenä Jaloseen niin minusta mies on olemukseltaan sellainen että pyytää anteeksi omalta varjokuvaltakin joten en näkisi että Jalonen olisi tarpeeksi vahva persoona Jokereiden peräsimeen.
Varjokuvasta en tiedä, mutta peilikuvalleen puhumisesta on käsittääkseni yllätetty oululaisesta yökerhosta.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Lisäyksenä: nenä Jalosta en ottaisi koskaan Jokereita valmentamaan, voiko tuota tylsempää suolapatsasta saada vaihtoaitioon?

Sulla ja Gagsilla on aina kihelmöivä tarve vetää HIFK verrokiksi joka ainoaan asiaan. Siis yleensähän te olette napanneet meiltä valmentajat, joten kannattaa ruveta valmistautumaan siihen, että Nenä ilmestyy Ilmalaan - hymiö : ). Mutta on tuossa vähän tottakin. Nenän ja Petu Matikaisen diilit loppuvat keväällä -11 ja kylillä huhutaan molempien jatkavan pk-seudulla. Sinä flint oletkin profiloitunut tyylikkäällä tavalla anti-ifk:laiseksi ja pidät linjasi. Se on hienoa, oikeasti. Mutta Gags: Muistan joskus sun vakavissasi lausuneen, että jos Jokerit ei pelaa ja olet HIFK:n matsissa, olet "yleensä" HIFK:n puolella. Oikeastiko? Kamoon, tule ulos kaapista ja myönnä, että HIFK on pissannut muroihisi aikanaan. Jotain on joskus tapahtunut? En tiedä ketään muuta hyvää lätkäkirjoittajaa, jonka näkökulma suppenee yhtä joukkuetta koskien täysin. Enkä mä tässä sata lasissa tosissani siis ole - mielestäni mielipidepalstan idea ei ole se, että kaikki olisivat samaa mieltä esimerkiksi meikäläisen kanssa. Vitun tylsäähän täällä olisi möyhöttää yksin.

Itse asiassa mä tykkään teikäläisten parin mohikaanin jatkuvasta jurnutuksesta. Kadotin itsestäni tuon vaihteen jossain vaiheessa, mulle narrit on vain yksi vastustaja ja koetan kommentoida pelkästään peliä. Olen hiffaavinani esimerkiksi bozikissa ja cobolissa samaa tai sitten pelkään olevani sama henkilö. Olemme lähes aina täsmälleen samaa mieltä (peli)tilanteista. Ja näköjään koutseistakin. bozik on oikeassa sittenkin siinä, että Jortsun hyvä alku oli varmastikin uuden koutsin boosti? Mielestäni hyvä mittari keskustelupalstan nickien analysointiin on se, että kun näet topicin otsikon ja tietyn nimimerkin kirjoittaneen sinne, arvaatko etukäteen kirjoituksen sisällön? Gags ja flint ovat kaksi vuorenvarmaa tapausta joka ainoassa HIFK:ta käsittelevässä ketjussa. bozik tai cobol saattavat käydä kehaisemassa ja mä arvostin mm. cobolin reaaliaikaista kehaisua, kun Wärn kuittasi Granlundin ajelun. Perkasin omia jokerikirjoituksiani ja löysin pelitilanneketjuista enemmän pro- kuin anti -asiaa. Mä oon niin dorka, että katson vain peliä. Tai valmentajaa.

Ylläoleva oli peace and love -henkistä tavaraa kaikkiaan, en mä minkä tahansa urpojen jaarituksia jaksa edes lukea, saati kommentoida eli osoittaa kiinnostusta. Mutta kun nyt tuli puheeksi valmentajien mimiikka aitiossa, niin sillä nyt ei ole hevonvitunhumpan verran tekemistä sen kanssa, miltä peli kaukalossa näyttää. Ja peli kaukalossa ratkaisee. Jortikka saa meuhkata ja huutaa, samoin Ika Lehkonen. Mitä perkeleen väliä tai itsestäänarvoa sillä on, kun joukkue on silti väsynyt, muniinpuhalteleva lauma? Erkka ja nuorempi Tihonov ovat suolapatsaita ja kentällä tapahtuu. Nokkaahan olin itse kenkäämässä ulos viime kauden jälkeen. En mä mitään armoa anna jollekin koutsille / pelaajalle siitä, että se on HIFK:ssa duunissa. Tällä kaudella Nokka on tehnyt asioita kuitenkin paljon oikein, vaikkei hän osaakaan lukea peliä reaaliajassa aivan kybällä. HIFK:n ilme on ollut mainio ja vaatii totaalisia antilaseja vikistä HIFK:n kalastelevan jäähyjä. Kuopiossa HIFK kyllä kalasteli jäähyjä itselleen - ja sekin oli väärin ylilyöty ja väärin reagoitu pelin sisällä.

Neekerijutusta jos joku jaksaa vielä jauhaa (siis herranjumala sentään.....), niin totean, että kun tarpeeksi ahdistaa, ilo irtoaa yllättävän pienistä asioista. Nostanpa sitten rinnalle neiti Jortikan huomattavan homofobian. En tiedä yhtäkään Jortikan valmentamaa pelaajaa, jota ei olisi joskus kutsuttu homoksi. Kekäläisen Jarmon homottelu oli jo legendaa. Mulle näillä asioilla ei ole merkitystä, otin esiin ainoastaan neekerikeskustelun synnyttyä. Mutta jos nyt joku välttämättä haluaa hakea miehuudelleen tukea siitä että se ja se sanoi neekeri, niin kannattaisi ottaa esiin kaikkien muidenkin koutsien suustaanpäästämät neroudet. Kaikista löytyy lukuisia esimerkkejä. Mutta tällaisten asioiden kyttääminen on mielestäni vastenmielistä populismia ja tekopyhyyttä. Hyi vittu. Mankuminen ja kanteleminen ovat neitimäisyyden kivijalkoja. Jos olisin itse koutsi, huutaisin satavarmasti mitä vastenmielisimpiä asioita kiihkeissä tilanteissa - emme ole robotteja.

Oikeasti ihmettelen, miksi Jortikka naukuu ja itkee koko ajan pelaajista, tuomareista, sarjaohjelmasta ja ties mistä. Iso lihava vauva, todellinen estrogeenipommi. Musta olisi hienoa, jos joku lataisi Jortsua turpaan, mutta hänhän ei koskaan tosissaan isottele vahvemmilleen. Joihin kuuluu 90% väestöstä. Olen tavannut hänet mm. ruotsilaivan vessassa vinkumassa kuudesta mestaruudestaan. Pelkkä mulkaisu ja "ei vois vähempää kiinnostaa" sai lyllerön katoamaan. Psyko Summanen on sen sijaan sekä HIFK:ssa että Jokereissa haastanut pelaajiaan nyrkkitalkoisiin silmät leimuten. En mä tiedä onko sekään fiksua, mutta sillä saa enemmän pelaajien rispektiä kuin jatkuvalla naukumisella.

Tulos kaukalossa ratkaisee ja kyllä Jortikka(kin) saa kantaa oman vastuunsa Jokerien tämän kauden tuloksesta, vai mitä? Tokihan katseiden pitäisi siirtyä sinne Virmanen-Hjallis osastoon. Jos vuosikaudet toistellaan samoja virheitä, pitäisi kai nyt herranjumala sentään koskea jo toimitusjohtajaankin ? Tunnen nykyisistä narripelaajista parhaiten AJ Niemen ja arvostan hänessäkin ammattimiehen lojaalisuutta. Ei tule suoraa kritiikkiä työnantajaa kohtaan, mutta kyllä alta paistaa selvä tyytymättömyys johonkin ihan muuhun kuin pelkkään valmentajaan.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Siirryn reaaliaikaan ja kliinisyyteen, katson kaukalon tasoa. Juuri äsken Jortikka haukkui erätauolla Nylanderin, Hauhtosen ja jonkun kolmannen vielä. Olen kyllä tosi pahoillani, mutta tällainen toiminta on mielestäni naurettavaa. Tai sitten pitäisi joskus antaa itselleenkin miinuksia. Okei, sitä ei osaa Nokkakaan. Mutta ei hän vingu julkisesti pelaajista nimiä mainiten. Ei myöskään Sumo, Shedden, Erkka. Vain Alpo ja Jortsu tykkäävät tällaisesta pointtaamisesta. Haukuin myös Alpon tästä HIFK-aikanaan. Matias Loppi taisi olla joku 4-ketjun kokeilu loppukeväästä ja erään vierasottelun jälkeen Alpo kertoi pressissä, että "ei tuollaisilla Lopin tasoisilla suorituksilla voi näitä otteluita voittaa". Hävettävää.

Olen sitä mieltä, että kaikki henkilöasiat pitäisi käsitellä kopin sisällä. Ei tarvitse olla Einstein tajutakseen, että pelaajiaan julkisesti mollaava koutsi -siis usein näin tekevä- ei tällä toiminnalla millään tavalla nosta arvostustaan pelaajien keskuudessa. Ehkä tämä tyyli toimi 90-luvulla Turussa ? Jortikka unohtaa kuitenkin, että Jokerit on täynnä tähtiä, joilla on viime vuosilta selkeästi kovemmat näytöt kuin äijällä itsellään. Tämä yhtälö on vaikea. Arvostan esimerkiksi Hauhtosta omalla alueellaan enemmän kuin nyky-Jortikkaa omalla alueellaan. Vittumaista, koska kuten olen aiemmin tässä todennut, Jortikalla on kiistatta omat hyvät puolensa koutsina. Karulla tavalla oikoen voisin heittää ilmoille sellaisen ajatuksen, että kenties Jortikka toimisi nykylätkässä paremmin valmennuskaksikon toisena osapuolena? Se toinen vetäisi isot linjat ja Jortte saisi keskittyä vahvimpaan alueeseensa eli yksittäisten pelaajien valmentamiseen ja reaaliaikaiseen reagoimiseen? Olen siis vakavissani.

Muistelin tässä niitä suomalaisia liigavalmentajia, jotka ovat aidosti kritisoineet myös itseään. Pinosta tuli pelottavan ohut. Ika Lehkonen tulee ensimmäisenä mieleen ja Ika onkin nykyään pelaajien suuresti arvostama sälli. Jos liigapelaajilta kysyttäisiin suosikkivalmentajia, väitän Lehkosen löytyvän aivan kärkisijoilta. Petu Matikainen on joskus myöskin löytänyt vikaa myös itsestään. Muuten on hiljaista....tuleeko kenellekään mieleen mitään?
 

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muistelin tässä niitä suomalaisia liigavalmentajia, jotka ovat aidosti kritisoineet myös itseään. Pinosta tuli pelottavan ohut. Ika Lehkonen tulee ensimmäisenä mieleen ja Ika onkin nykyään pelaajien suuresti arvostama sälli. Jos liigapelaajilta kysyttäisiin suosikkivalmentajia, väitän Lehkosen löytyvän aivan kärkisijoilta. Petu Matikainen on joskus myöskin löytänyt vikaa myös itsestään. Muuten on hiljaista....tuleeko kenellekään mieleen mitään?

No Jukka Koivu nyt ainakin Lukko-aikanaan muisti jokaisen hävityn pelin (ja niitähän oli) jälkeen ottaa syyt niskoilleen ja ruotia omaa tekemistään. Se oli kyllä ihan toinen äärilaita toiminnalle ja meni IMHO ihan naurattavuuteen asti.

Mutta asiaa kirjoitat, kyllähän Jortikalla on myös vahva itsetutkiskelun paikka. Niin pelitavallisissa asioissa (ja niitten iskostamisessa joukkueeseen, roolittamisessa jne.) kuin media-käytöksessäänkin.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Mutta asiaa kirjoitat, kyllähän Jortikalla on myös vahva itsetutkiskelun paikka. Niin pelitavallisissa asioissa (ja niitten iskostamisessa joukkueeseen, roolittamisessa jne.) kuin media-käytöksessäänkin.

J. Koivusta puhut totta. Ja kiitokset asiallisesta kommentista muuten ! Mua niin vituttaa, että on olemassa tahoja joiden rotsit suhisevat joidenkin koutsien ja pelaajien suhteen sitä mukaa, kun he vaihtavat joukkuetta. Ts. omaan jengiin tullessaan aiemmin alimpaan helvettiin tuomittu sälli olisikin ihan jees. Jos olisin toivottanut esimerkiksi Alpon tervetulleeksi HIFK:hon kaikkien aiempien Alpo-kirjoitusteni jälkeen, multa olisi pitänyt ottaa alhaisen ÄO:n takia kirjoitusoikeudet. Jos neitimäinen Jortikka tulee HIFK:hon ja huudan hurraata, joku saa vapaasti hakea aseen ja ampua mua päähän. Armonlaukaus siis, sillä logiikka ei pelaa enää, joten aivotoiminta on loppunut. En koskaan muuta mielipidettäni siitä, että valmentaja, joka pointtaa omia pelaajiaan illasta toiseen, on vastenmielistä kuunneltavaa. Suomessa vaan katsellaan läpi sormien, jos kaveri on muuten jonkunlaisen äijän maineessa. Tämä on itkemistä. Ja kerrankin tämä termi osuu oikeaan. Lisäksi en voi suhtautua vakavissani -ja tämä koskee kaikkea ammattilaisurheilua- selkeästi ylipainoiseen ja huonokuntoiseen ammattivalmentajaan vuonna 2010. Selkeää Kummeli-kamaa ja haisee menneisyydeltä.

Muuten itkeminen-sana on kokenut täällä totaalisen inflaation ja se on yksi niitä monista asioista, mistä huomaa Jatkoajan kirjoitusten olevan äärimmäisen kaukana kaukalontasolta. On liikuttavaa, että jokainen valmentajan kannanotto hakataan näppisten kautta "itkemiseksi". Valmentajathan eivät ole robotteja. Jos lehdistötilaisuudessa kiehuu koutsilla esimerkiksi jonkun aidosti kyseenalaisen tuomion takia, niin kertokaa mulle miksi vitussa ihmisen geenit omaava valmentaja ei saisi reagoida asiaan siinä muutkin ihmiset? Jos tuomari hyväksyy selkeän paitsiomaalin, millä joukkue häviää, onko tämän jengin koutsi itkijä, jos häntä vituttaa ja hän sanoo, että tuomarilla oli iso rooli ? Jos olisin joukkueen omistaja, en voisi sietää teflonpannutyyppistä valmentajaa, johon ei vaikuttaisi mikään. Jos hän ei elä tunteella mukana, miksi maksan hänelle palkkaa? Jatkoajassa arvostetaan siis paitsi joukkueen kokoamista stigaukkoperiaatteella, myös valmentajan mahdollisimman muovista olomuotoa. Ei tunteita, ei sydäntä. Toisaalta vingutaan, jos valmentaja on suolapatsas. Amatöörien puuhastelua.

Joku raja siis siihenkin, mikä määritellään itkemiseksi. Tai sitten omakin näppis hiljaiseksi, koska samalla logiikalla sieltä on tulossa - itkua! Eli mielipide. Mukailen Con Air -leffan hienoa kohtausta, missä Steve Buscemi määerittelee ironian: "Putoavassa lentokoneessa biletetään hoilaten musaa sellaiselta bändiltä, jonka jäsenistä suuri osa kuoli lento-onnettomuudessa". Jatkoajan ironia: "Mielipidepalstalle sydäntään vuodattavat ja tunteella reagoivat jääkiekon harrastelijat kutsuvat mielipiteitään vuodattavia ja tunteella reagoivia oikeita jääkiekon ammattilaisia itkijöiksi". Toisin sanoen kuurot kommentoivat Beethovenin sävellyksiä.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joku raja siis siihenkin, mikä määritellään itkemiseksi. Tai sitten omakin näppis hiljaiseksi, koska samalla logiikalla sieltä on tulossa - itkua! Eli mielipide. Mukailen Con Air -leffan hienoa kohtausta, missä Steve Buscemi määerittelee ironian: "Putoavassa lentokoneessa biletetään hoilaten musaa sellaiselta bändiltä, jonka jäsenistä suuri osa kuoli lento-onnettomuudessa". Jatkoajan ironia: "Mielipidepalstalle sydäntään vuodattavat ja tunteella reagoivat jääkiekon harrastelijat kutsuvat mielipiteitään vuodattavia ja tunteella reagoivia oikeita jääkiekon ammattilaisia itkijöiksi". Toisin sanoen kuurot kommentoivat Beethovenin sävellyksiä.
Vaikka meneekin offtopiciksi, niin olipa hyvin sanottu. Sama asia on itseänikin jaksanut jo vituttaa jonkin aikaa. Toinen on se, että aina joukkueen hävitessä se on pelaajien asenteen vika, koska niitä ei huvita pelata.

Mutta Jortikkaan: Kun Hannu-setä tuli joukkueeseen, hän sanoi, ettei jengi ole huonossa kunnossa tai huonosti harjoitellut. Pelitavallisia asioita hiukan yksinkertaistettiin, eli suoraviivaisemmin maalille yms. On selvää, ettei pelitapaa luoda hetkessä, mutta miten on mahdollista, että vieläkään selvää sapluunaa pelinavaamiseen ei ole olemassa? Ylivoiman ylöstuonnissa on löydetty käyttöön sama kuvio, jota Jortikan edelliselläkin visiitillä poikkeuksetta käytettiin.

Mutta pitääkö sentterin olla vähintään Tommi Santala, että hän osaa pelata itsensä vapaaksi keskustaan, johon voidaan heittää kiekko lapaan? Kalpa-ottelussa Lahti-Pirnes-Rita pelasivat pari kertaa ihan nätisti kiekon ylös ja maalipaikkaan, mutta miksi sellaista ei nähdä enempää?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mutta Jortikkaan: Kun Hannu-setä tuli joukkueeseen, hän sanoi, ettei jengi ole huonossa kunnossa tai huonosti harjoitellut. Pelitavallisia asioita hiukan yksinkertaistettiin, eli suoraviivaisemmin maalille yms. On selvää, ettei pelitapaa luoda hetkessä, mutta miten on mahdollista, että vieläkään selvää sapluunaa pelinavaamiseen ei ole olemassa? Ylivoiman ylöstuonnissa on löydetty käyttöön sama kuvio, jota Jortikan edelliselläkin visiitillä poikkeuksetta käytettiin.

Mutta pitääkö sentterin olla vähintään Tommi Santala, että hän osaa pelata itsensä vapaaksi keskustaan, johon voidaan heittää kiekko lapaan? Kalpa-ottelussa Lahti-Pirnes-Rita pelasivat pari kertaa ihan nätisti kiekon ylös ja maalipaikkaan, mutta miksi sellaista ei nähdä enempää?

Samaa kysymystä olen pohtinut kuten lisäksi sitäkin, miten pakkien avaukset voivat olla kenties surkeimpia koko liigassa. Pelitavallisesti jos tarkastelee, Jortikan Jokerit on tällä kaudella aivan käsittämätön ilmiö. Jortikan tullessa Jokerien pelitapa saatiin muutamassa viikossa kohtuulliseen tai ainakin välttävään tasoon. Sen jälkeen on menty osin taaksepäin. Ja ei, selitykseksi ei kelpaa Nylanderin ja Battaglian tulo. Yksinkertaisesti jo siksi, että kumpikaan heistä ei pelaa pakkeina. Jokerien suuri mutta ei ainoa heikkous on se, että puolustajien saadessa kiekon omalla alueella, ei tapahdu oikeastaan mitään sellaista joka tukisi 5vs5 pelissä hyökkäykseen lähtöä. Ei rauhoittavaa levitystä, ei lyhyttä mutta laadukasta avausta eteenpäin... Ainoa mitä tapahtuu usein toistuvina sarjoina on pakkien paniikki. Tämän tietävät kaikki liigajoukkueet ja lyövät siksi painetta Jokerien pakeille.

Asian tekee vielä kummallisemmaksi se, että Kivistö ja Eronen ovat Jokerien parhaat puolustajat kuten sekin, että Brooks osaa kohtuullisesti avaukset ja hän myös näytti ne osaavansa tullessaan kesken kauden Jokereihin. Mutta muutaman pelin jälkeen Brooks ei enää pyrkinytkään avaamaan ja pelaamaan kuten paineellisessa tai paineettomassa avauksessa pitää, vaan sortui mitä ihmeellisempiin ratkaisuihin kiekon kanssa. Koivisto osaa avata, Kauppinen osaa avata, mutta miksi he eivät tee sitä Jortikan Jokereissa ja anna joko pakki-pakki syötön jälkeen tai suoraa lyhyttä syöttöä keskustaan tai laitaan?

Osavastaus on se, että hyökkääjät eivät tee itseään riittävästi pelattavaksi lyhyille syötöille kuin liian harvoin. Entäs pitkät avaukset? Niihin hyökkääjät eivät anna mahdollisuutta kuin ehkä kerran erässä. Silti Jokerien pakeista ennen kaikkea Eronen ja myös Kivistö pyrkii pelaamaan kuten pelata pitää ja kuten he ovat oppineet mm. Rannan valmennuksessa A-junnuissa. Nyt Ranta on Jortikan kakkosena mutta Jokerien hyökkäyksiin lähdöt ja avauspeli on kuin haavoittuneiden dinosaurusten touhua: aivan liian hidasta ja aivan liian arvattavaa, kuin luistimet jähmettyvässä laavassa kiinni.

Mistä siis ehkä on kysymys? Jortikka ei ole tehnyt kotiläksyjään muutamaan vuoteen ja valmennuspaikan yllättävä aukeaminen näyttää hänet pelitapamielessä lähes aseettomana joukkueella, jota hän itse ei ole kasannut eikä luisteluttanut eikä valmentanut jääharjoituksissa kesällä. Sanokaa mitä sanotte, mutta tämä kausi kertoo Jortikan sittenkin olevan tällä hetkellä vain keskinkertainen valmentaja. Toivon että Hannu-setä ottaa itseään niskasta kiinni ja tekee ensi kauden läksyt kunnolla. Vasta sen jälkeen pelaajilta voidaan vaatia virhettömämpiä suorituksia ja heidän potentiaalinsa hyödyntää.

Edelleen ihmettelen mitä aivan järkevätkin kirjoittajat eivät osaa analysoida Jokerien pelillistä tilannetta. Esimerkiksi UL:n Esko Seppänen & Petteri Sihvonen nimesi ennen kautta Jokerit mestarikandidaatiksi ja pelitapamielessä erinomaisesti kasatuksia joukkueeksi, jossa on sopiva sekoitus kaikkea. Kesken kauden, vähän ennen Aran potkuja UL:ssa parissa artikkelissa nimettiin sitten Virmanen sen hetkisen Jokeripelin suurimmaksi ongelmaksi. Ara vaihtui Jortikkaan ja kun Jortikka sai Nylanderin ja Battaglian, Seppänen nimesi Jokerit jälleen mestarikandiksi, nyt jopa suurimmaksi sellaiseksi. Ja muutama viikko siitä Jokerien ongelma olikin Seppäsen mukaan se, että Nylander on tappanut hengen.

Hävettää lukea moisia juttuja. Ne on tehty vailla tuntemusta siitä, mitä kentällä tapahtuu. Älkää hyvät kirjoittajat ja analyytikot seuratko mitä valmentajat kuiskuttelvat korvaanne vaan mitä valmenjat tekevät. Ara ei saanut koskaan pelitapaansa toimimaan ja se oli suurin syy Jokerien floppaamiseen. Jortikka ei ole saanut pelitapamielessä mitään aikaiseksi ja hänen poissaollessaan Ranta vielä vähemmän. Jokerien ongelma ei todellakaan ole se, että Nylander myrkyttää ilmapiirin eikä joukkue siksi taistele ja luistele. Nämä ovat vastuuttomia puheita seuran sisältä. Kun peliä katsoo ja analysoi, Jokerit taistelee ja luistelee ihan yhtä paljon kuin vaikkapa Lukko tai Tappara.

Mutta toimivaa pelitapaa ei edelleenkään ole ja siitä tämä mättää. Kun sitä ei ole, pelaajat eivät voi hädän hetkellä turvautua mihinkään, vaan tekevät mitä sattuvat tekemään. Tällöin hyväkin puolustava pakki kuten Brooks ajautuu aivan asettomaksi ja tekee vääriä ratkaisuja. Vika ei kuitenkaan ole hänen, vaikka sitäkin myydään nyt kaiketi Jortikan toimesta ja näytetään, että Brooksin pelaaminen vaatii hänen hyllyttämisensä. Katsokaa nauhalta Brooksin pelaamista heti kun hän tuli Jokereihin. Se mies nimittäin osaa pelata varmistavana pakkina.

Miksi esimerkiksi Urheilulehti ja Seppänen ei uskalla tarttua kysymykseen miten hyvä varmistava pakki Brooks - joka sen myös osoitti ensimmäisissä Jokeripeleissään - voi vajota niin syvälle kuin on vajonnut sen sijaan, että Seppänen tarjoilee viimeisimmäksi syyksi Jokerien konttaamiselle Nylanderia? Avatkaa itsellenne Jokerien pelaaminen ja hupsista, samalla näette todellisen ongelman eli toimivaa pelitapaa ei ole. Tietenkään tästä ei voi syyttää yksin Jortikkaa koska hän tuli kesken kauden mukaan. Mutta on myös sanottava, että Jortikka ei myöskään ole osannut tuoda mitään sellaista Jokerien pelaamiseen, jossa taidollisesti erittäin kova joukkue saisi tulosta aikaan.
 
Viimeksi muokattu:

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hävettää lukea moisia juttuja. Ne on tehty vailla tuntemusta siitä, mitä kentällä tapahtuu. Älkää hyvät kirjoittajat ja analyytikot seuratko mitä valmentajat puhuvat vaan mitä he tekevät. Ara ei saanut koskaan pelitapaansa toimimaan ja se oli suurin syy Jokerien floppaamiseen. Jortikka ei ole saanut pelitapamielessä mitään aikaiseksi ja hänen poissaollessaan Ranta vielä vähemmän. Jokerien ongelma ei todellakaan ole se, että Nylander myrkyttää ilmapiirin eikä joukkue siksi taistele ja luistele. Nämä ovat vastuuttomia puheita seuran sisältä. Kun peliä katsoo ja analysoi, Jokerit taistelee ja luistelee ihan yhtä paljon kuin vaikkapa Lukko tai Tappara.

Mutta toimivaa pelitapaa ei edelleenkään ole ja siitä tämä mättää. Kun sitä ei ole, pelaajat eivät voi hädän hetkellä turvautua mihinkään, vaan tekevät mitä sattuvat tekemään. Tällöin hyväkin puolustava pakki kuten Brooks ajautuu aivan asettomaksi ja tekee vääriä ratkaisuja. Vika ei kuitenkaan ole hänen, vaikka sitäkin myydään nyt kaiketi Jortikan toimesta ja näytetään, että Brooksin pelaaminen vaatii hänen hyllyttämisensä. .

Hyvää analyysiä cobol jälleen kerran! Itselleni herää vain kysymys, että tuleeko ensi kaudestakin sitten jälleen floppi? Jos Jortikka ei saa pelitapaansa toimimaan?

En tiedä miten paljon pelaajia rassaa henkisesti myös se, että jokaisen virheen jälkeen sinut palautetaan maanpinnalle. Tämä negatiivinen palaute pelaajille on asia jota Jortikan valmennuksessa en voi ymmärtää! Mielestäni se johtaa siihen, että pelaajista tulee liian varovaisia eivätkä he uskalla oikein pelata koska pelkona on takaraivossa valmentajan haukkumiset?
Voi olla, että olen ihan metsässä tämän asian kanssa, mutta kyllähän valmentajan pitäisi kannustaa pelaajia ja jos jotain palautetta pitää antaa, niin sen voi tehdä myös hienotunteisesti eikä huutaa naama punaisena.

Kuinkahan monta pelaajaa Jokerit on mennettänyt tälläisen valmennustyylin takia?
 

Hopeinen Kuu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä miten paljon pelaajia rassaa henkisesti myös se, että jokaisen virheen jälkeen sinut palautetaan maanpinnalle. Tämä negatiivinen palaute pelaajille on asia jota Jortikan valmennuksessa en voi ymmärtää! Mielestäni se johtaa siihen, että pelaajista tulee liian varovaisia eivätkä he uskalla oikein pelata koska pelkona on takaraivossa valmentajan haukkumiset?
Voi olla, että olen ihan metsässä tämän asian kanssa, mutta kyllähän valmentajan pitäisi kannustaa pelaajia ja jos jotain palautetta pitää antaa, niin sen voi tehdä myös hienotunteisesti eikä huutaa naama punaisena.
Enpä usko, että olet ihan metsässä. Päinvastoin, nyt menee vähän sivuraiteelle muuta menköön, vastaavaa negatiivista palautetta eräässä narrien junnujoukkuessa ( 8 vuoden ajan ) nähneenä, sanoisin, että jo junnuissa on monet pelaajat menetetty muihin joukkueisiin ja jopa pois lajilta.

Aikuiset on tietty eri juttu. Kuitenkin, aika harvassa on varmaan ne tyypit, jotka julkisesta mediamollaamisesta heräävät, ehkä heitäkin on...
Virheiden pelkääminen ja ennenkaikkea armoton vitutus valkkua kohtaan ovat aika luonnollisia reaktioita, kuka siinä sitten parantaa suoritustaan ?

Jortsu vaan on Jortsu, en usko, että hän enää haluaa tai edes kykenee muuttamaan tyyliään, vaikka haluaisikin....
 

yki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Mielestäni on ihan oikein, että pelaaja saa palautteen heti. Jos joku Tom Koivisto oman maalin takaa avaa suoraan kärkikarvaajalle, josta tulee maalipaikka vastustajalle, niin kyllä siitä pitää antaa heti palautetta. Toinen asia on taas, että antaako sen palautteen pelaajien kesken pukukopissa vai lyttääkö pelaajan suoraan median edessä. Pelaajien lyttäämistä mediassa Jortikan tulisi vähentää ja keskittyä enemmän myös rakentavaan palautteeseen ihan vain pelaajien kesken.
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Samaa kysymystä olen pohtinut kuten lisäksi sitäkin, miten pakkien avaukset voivat olla kenties surkeimpia koko liigassa. Pelitavallisesti jos tarkastelee, Jortikan Jokerit on tällä kaudella aivan käsittämätön ilmiö. Jortikan tullessa Jokerien pelitapa saatiin muutamassa viikossa kohtuulliseen tai ainakin välttävään tasoon. Sen jälkeen on menty
osin taaksepäin. Ja ei, selitykseksi ei kelpaa Nylanderin ja Battaglian tulo.

-----

Miksi esimerkiksi Urheilulehti ja Seppänen ei uskalla tarttua kysymykseen miten hyvä varmistava pakki Brooks - joka sen myös osoitti ensimmäisissä Jokeripeleissään - voi vajota niin syvälle kuin on vajonnut sen sijaan, että Seppänen tarjoilee viimeisimmäksi syyksi Jokerien konttaamiselle Nylanderia? Avatkaa itsellenne Jokerien pelaaminen ja hupsista, samalla näette todellisen ongelman eli toimivaa pelitapaa ei ole. Tietenkään tästä ei voi syyttää yksin Jortikkaa koska hän tuli kesken kauden mukaan. Mutta on myös sanottava, että Jortikka ei myöskään ole osannut tuoda mitään sellaista Jokerien pelaamiseen, jossa taidollisesti erittäin kova joukkue saisi tulosta aikaan.

Erittäin hyvä analyysi cobolilta. Ensimmäisen Jortsun kuukauden Jokerit pelasi pelitavallisesti jopa yllättävän hyvin. Kiekkoa avattiin hyvin ja nopeasti lyhyillä syötöillä ja Jokerit hallitsi suurinta osaa otteluista. Mutta joulun jälkeen alkoi laskeva trendi, joka vain kiihtyi runkosarjan loppua kohden.

Vaikea sanoa, mistä moinen trendi johtuu, mutta sen se kertoo vääjäämättä, että Jortsulla ei ole homma hallussa. Toki on tullut paljon uusia pelaajia, koko ajan on pelejä, eikä kunnon pelitavallisia pohjia ole saatu luotua, mutta myös Jortikka on hukassa pelitapansa kanssa. Ehkä se on niin, että ollakseen oikeasti menestyvä valmentaja SM-liigassa, se tarvitsee pidemmän aikajänteen ja sellaista pelitavallista kokemusta, jonka päälle voidaan rakentaa oikeasti menestyvä joukkue. Kun katsotaan Jortsua pidemmälle, eihän tämä ole Jokereissa ollut edes mahdollista pitkiiin aikoihin, eikä Jokereihin ole pystytty luomaan minkäänlaista pelillistä identiteettiä.

Aravirta oli periaatteessa hyvä haku, mutta ehkä sittenkin liian varman päälle pelattu kortti ja käyrä oli jo edellisellä kaudella laskeva Pelicansissa. Tämän kauden esityksillä potkut olivat lopulta aivan oikea ratkaisu. Joka tapauksessa Jortikalla mennään vielä vuosi, mutta silloin pitää pelin olla kuosissa pelitavallisesti heti alusta alkaen ja silloin ei selitykset enää kelpaa. Jos homma toimii, niin sitten jatkoa voisi Jortikankin kanssa harkita.

Suurin ongelma Jokereissa on jokatapauksessa urheilutoimen ammattitaidottomuus. Pelitavoista ei ymmärretä mitään ja valmentajia hommataan statuksen perusteella esim. Lindström & Hanlon räikeimpinä esimerkkeinä. Mitään pitkäjänteistä ei voida rakentaa, kun johto on noin sokea. Säilynojastakaan ei ole tainnut olla urheilupuolelle toistaiseksi mitään hyötyä ja Virmanen nyt on jo vanha vitsi, Harkimosta puhumattakaan. Kun Holtari on menetetty, olisiko esim. Erkka Westerlund vapailla markkinoilla pistämään jokerilaivan takaisin oikealle reitille pois telakalta? UTJ:lla pitäisi olla vahva valmennuksellinen näkemys peliin, jotta he pystyisivät yhdessä valmennuksen kanssa pohtimaan pelaajahankintoja. Tosin pelaajahankintoja varten tarvitaan vähän erityyppistä kaveria kuin Westerlund. Oikeastaan Jokereissa pitäisi olla kaksi tyyppiä UTJ:n hommissa, toinen johtaisi valmennusta niin miehissä kuin junnuissa ja toinen vastaisi pelaajarekrytoinnista kaikkiin joukkueisiin.
 

Fordél

Jäsen
Jortikassa ihmetyttää tosiaan tuo negaation kautta lähestyminen joka asiaan. Lisäksi ihmetytti lausunto, jossa hän ilmoitti, että ollaan töissä tässä yhtiössä ja tehdään tänne töitä. No onhan se fakta, mutta kertoo mielestäni hyvin mikä on Jokeredein suurin ongelma kun jo valmentajatasolta tulee tällaisia lausuntoja. Helposti tuolloin pelaajatkin ovat vain töissä ja syttyminen tapahtuu ainoastaan käydessä tilipäivänä pankkiautomaatilla eikä vetäessä pelipäivänä Jokereiden pelipaitaa päälle.
 

PJx

Jäsen
Eiköhän pelitapa yms pohdinnat voi jo unohtaa kun katsoo koko kauden isoa kuvaa: Valmentajat eivät ole vaan saaneet joukkuetta näppeihinsä eikä sen jälkeen mistään tule mitään.

Jortsun tultua remmiin homma näytti ensin lähtevän sujumaan, mutta sitten ote lipesi. Ennen kuin suurin vastavoima, tai mikä lienee mielipidevaikuttaja, saadaan kuriin, kurssi tuskin oikenee. Koska trendi oli nähtävissä jo Aran aikana, niin tällä "hengellä" on ikää jo ainakin tämän kauden verran.

Harvalla on kai tietoa siitä, kuka/mikä tämä valmentajan yli menevä "auktoriteetti" oikein on.
 

Masentaja

Jäsen
Pakko lätkäistä oma haiseva mielipide aiheeseen:

Eli, joukkuehan on kuin palapeli. Sitä rakennetaan, ainakin jokereissa, liian usein kausikohtaisesti. Kesällä ostettiin uusi palapeli, jossa on paljon paloja. Valmentaja otti kesällä palapelin pois pussista ja alkoi katselemaan sitä, ja totesi että onhan tässä aikaa... No kausi alkoi, mutta palaset ei jostain syystä alkanut loksahdella paikalleen. Kauden edetessä alkoi tilanne menemään sellaiseksi, että tuli jo tarve katsella jämäpaloja muista palapeleistä, mutta mikä on todennäköisyys että vieraasta palapelistä pala osuisi suoraan kohdalleen? Välillä palapelin rakentajaa vaihdettiin, ja uusi rakentaja saikin pari palaa kohdalleen. Tässä vaiheessa muutama pala hajosi, joiden korjaaminen vie aikaa, ja korvaavia paloja ei varastosta löytynyt, ja taas joudutaan hakemaan paloja muualta. Lopulta, todettiin että nyt loppui palojen hankinta, kun säännöt kieltävät niiden hankkimisen. No, nyt vastassa on tilanne, jossa on paloja useasta eri palapelistä, jotka ei vaan loksu kohdalleen. Onko se palapelin hankkijan vika vai sen rakentajan? Vai voisiko palaset tehdä asian eteen jotain? Väittäisin, että palojen yhteensopimattomuuden syy ei ole nykyisessä rakentajassa, joka toivottavasti saa tehdä tarvittavat palojen hankinnat ensikaudeksi...

Tämä vaatimaton mielipiteeni oli tässä...
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Hesarissa Jortikka juttelee tämän illan pelistä ja mielipiteistään säälipleijareita kohtaan. Aika tyhjänpäiväinen juttu, paitsi silmään pistää täällä käydyn "negaatiokeskustelun" jälkeen haastattelun kohta

"Vastasin kun kysyttiin, mutta aina kun minä sanon, niin kerrotaan, että Jortikka haukkui. Mutta olen sen verran näitä hommia tehnyt, että mulla saa olla mielipiteitä", hän nauroi.

Eli ehkäpä on niinkin, että osa Jortikan lausunnoista tulkitaan printtimediaan aina valitteluksi ja haukkumiseksi, vaikka tosiasiassa Jortikka ei välttämättä asiaa niin ole edes tarkoittanut. Toki niitä TV-kameroidenkin edessä tapahtuneita avauksia on tapahtunut ja voi miettiä kuuluvatko ne vielä 2010-luvun valmennusmetodeihin. Mä kyllä tykkään siitä, että Jortikka antaa virheen tapahduttua heti palautteen. Epäilen myös, että kun palaute on annettu niin asiaan ei enää sen jälkeen ole tarvetta palata vaan jatketaan eteenpäin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mä kyllä tykkään siitä, että Jortikka antaa virheen tapahduttua heti palautteen.

Ei kai tästä kukaan ole eri mieltä?

Kysymys on palautetavasta. En usko että Nylanderia, Battagliaa, Brooksia, Brembergia, Pirnestä, Hauhtosta, Koivistoa ja muita konkareita motivoi se, että valmentaja huutaa pää punaisena. Jokainen voi asettaa itsensä työntekijän asemaan ja pohtia kuinka se motivoisi, jos oma esimies käyttäytyisi samalla tavalla ja huutaisi pää märkänä virheestä.

Minusta järjetön huutaminen on suoraan sanoen ryssämäistä käytöstä ja jos olisin Brooks tai joku muu, vetäisin Jortikkaa lättyyn. Ihan oikeasti. Tainnut Brooks sen tehdäkin :)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei se Ara Hannuvirrankaan "hyvä pojat"-tyylikään näyttänyt motivoivan. Pitäisi jostain löytää välimallin valmentaja.
 

PJx

Jäsen
Kysymys on palautetavasta. En usko että Nylanderia, Battagliaa, Brooksia, Brembergia, Pirnestä, Hauhtosta, Koivistoa ja muita konkareita motivoi se, että valmentaja huutaa pää punaisena. Jokainen voi asettaa itsensä työntekijän asemaan ja pohtia kuinka se motivoisi, jos oma esimies käyttäytyisi samalla tavalla ja huutaisi pää märkänä virheestä.
Eiköhän näitä miehiä syö paljon enemmän se, ettei mikään suju. Valmentajan huuto tarttuu tajuntaan kuin vesi hanhen selkään (tai valmentajan haluama pelitapa jakeluun).

En väitä, että huuto auttaisi mitään, päinvastoin, mutta ei se tätä laivaa ole kivillekään ajanut.
 

Outsider

Jäsen
Jortikassa ihmetyttää tosiaan tuo negaation kautta lähestyminen joka asiaan. Lisäksi ihmetytti lausunto, jossa hän ilmoitti, että ollaan töissä tässä yhtiössä ja tehdään tänne töitä. No onhan se fakta, mutta kertoo mielestäni hyvin mikä on Jokeredein suurin ongelma kun jo valmentajatasolta tulee tällaisia lausuntoja. Helposti tuolloin pelaajatkin ovat vain töissä ja syttyminen tapahtuu ainoastaan käydessä tilipäivänä pankkiautomaatilla eikä vetäessä pelipäivänä Jokereiden pelipaitaa päälle.

En nyt tiedä mitä lausuntoa tarkalleen tarkoitat, mutta näitä asioita voi tulkita monella tapaa. Ainakin runkosarjan viimeisen pelin jälkeisessä haastattelussa Urho tv:llä minulle tuli sellainen käsitys, että Jortikka on enemmän huolissaan Jokereista kun omasta maineestaan, koska pelien loppuminen tässä vaiheessa tulee varsinkin tarkoittamaan kovia taloudellisia tappioita.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Jortikassa ihmetyttää tosiaan tuo negaation kautta lähestyminen joka asiaan.

Turkulaiset aloittavat jokaisen lauseensakin negaatiolla, joten ei tuo mikään ihme ole jos turkulainen noin toimii. Normaali ihminen kysyy, että "mennäänkö bisselle?", niin turkulainen "et sä kaljalle lähtis?". Ihmeellistä kansaa nämä turkulaiset.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tällä kertaa tylytyksen saivat ulkomaalaiset pl. Bremberg & Nylander. Battaglia penkitettiin ja kommenteista voisi päätellä, että Brookskaan ei Jokereissa ensi kaudella pelaa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tällä kertaa tylytyksen saivat ulkomaalaiset pl. Bremberg & Nylander. Battaglia penkitettiin ja kommenteista voisi päätellä, että Brookskaan ei Jokereissa ensi kaudella pelaa.
Eli kolmesta ulkomaalaisesta yksi oli paska ja kaksi ratkaisivat pelin meille. Ulkomaalaiset pl. Bremberg & Nylander on hauskasti sanottu, sillä se tarkoittaa Battagliaa. No joka tapauksessa oikein penkittää BB.

Edelleen tuota avauspelin suunnitelmattomuutta on masentavaa seurata. Tänäänkin Koivisto antoi vapaana olevalle Nylanderille muutaman metrin syöttöä, mikä meni mihin sattuu. Suikkasellahan oli tähän joku kommentti.

Muutenkin pakit olivat jatkuvasti paniikissa, jos Tappara ehti lyödä painetta. Kun mitään systemaattista tapaa avata peliä ei ole, joudutaan heittämään paljon purkukiekkoja pitkäksi tai laitoja pitkin ylös. Parhaimmillaan taisi tulla viisi peräkkäistä pakki-pakki-syöttöä ja sen jälkeen kiekonmenetys. Liian usein kaikki puolustuspään syötöt annetaan siksi, että on paniikki luopua kiekosta karvaajan takia.

En ole niinkään huolissani tästä kaudesta, sillä mestaruudesta on turha haaveilla. Mutta ensi kaudella tilanne ei voi olla sama, tai muuten näitä samoja matseja pelataan vuoden päästä. Enkä ole vaatimassa Jortikan erottamista, vaan lähinnä kaipaisin sitä, että meillä olisi joku valmennustiimi, joka voisi yhdessä kehittää pelitavan. Nyt tuntuu, että meillä ei ole mitään sapluunaa hyökkäyspelaamiseen ihan pakin avauksista lähtien.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt tuntuu, että meillä ei ole mitään sapluunaa hyökkäyspelaamiseen ihan pakin avauksista lähtien.
Se sapluuna on sellainen, että pakki jolla on kiekko omassa päässä koettaa roiskaista kiekon jollekin keskialueella seisovalle hyökkääjälle. Jos onnistuu niin hyökkääjä koettaa päästä vauhtiin ja viedä kiekon kulmaan. Yleensä tuo avaus ei onnistu ja silloin samaa toistetaan niin kauan kunnes vihulainen tekee maalin tai tulee erätauko.

Tässä ei ole mitään liioittelua. Näin se on mennyt.
 

Mietsuslav

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli kolmesta ulkomaalaisesta yksi oli paska ja kaksi ratkaisivat pelin meille. Ulkomaalaiset pl. Bremberg & Nylander on hauskasti sanottu, sillä se tarkoittaa Battagliaa. No joka tapauksessa oikein penkittää BB.

Sanoin vähän huonosti, mutta Jortikka siis puhui kaikista joukkueen ulkomaalaisista, ei vain tänään pelanneista. Brenkku & Nylle ovat kuulemma paikkansa ansainneet, mutta muut "hiihtelijät" eivät ole minkään sortin vahvistuksia.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Turkulaiset aloittavat jokaisen lauseensakin negaatiolla, joten ei tuo mikään ihme ole jos turkulainen noin toimii. Normaali ihminen kysyy, että "mennäänkö bisselle?", niin turkulainen "et sä kaljalle lähtis?". Ihmeellistä kansaa nämä turkulaiset.

Jos on pessimisti, ei pety niin helposti. Parempi olettaa pahinta eli kielteistä vastausta. Silloin myöntävä vastaus tuntuu paremmalta, se on silkkaa bonusta.

Olemme me turkulaiset todellakin ihmeellistä kansaa, se on totta. Naiset ovat täällä kauneimpia ja jääkiekon saralla täältä on tullut parhaat suomalaiset maalivahdit, huippupelaajia kuten Koivun veljekset sekä liigavalmennuksen osalta tietysti kuuden kullan mies, Mantun Grillin erikoisasiamies Jortsu.

Jortsun kommentit Jokereista ja töissä olemisesta oli tulkittavissa siten, että työmoraalia ja työylpeyttä täytyy olla: työt täytyy tehdä hyvin, ja Jokerien kaltaisessa isossa organisaatiossa myös odotusten täytyy olla isoja, tosiaan minkään kymmenennen sijan tai kuudennen sijan ei tulisi riittää.

Tällä kaudella Jortsu sai sentään uppoavan laivan käännettyä säälipleijareihin - joiden olemassaolon Jortikka toki tyrmäsi täysin tarpeettomina otteluina. Ja oikeassahan Jortsu tietysti on tässäkin asiassa, sillä säälipleijarit saisi unohtaa ja siirtyä suoraan puolivälieräotteluihin. Turhaa rahastustahan nämä pelit ovat, sillä aikaa kun puoli Suomea odottaa toista viikkoa paremmin sijoittuneiden joukkueiden pleijarien alkua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös