Hannu Aravirta

  • 11 934
  • 60

Pegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New York Rangers, HJK, Arsenal, 1. FC Köln
Kiitos JHag tiivistelmästä. Vaikka eri näkemykset meillä onkin siitä, miten pitää pelata, niin kummankin äijän nenässä, takaraivossa (tai jossain muussa paikassa?) on otsikko "IFK" ja "1897". Tuota jälkimmäistä oon mielelläni käyttänyt, kun joku ex-Töölön Vesan fani tulee mulle urputtamaan.

Ja kyllä mulla tottakai rispektiä löytyy JHagin ja hengenheimolaisten filosofialle. Meitä faneja on moneen lähtöön!

Kun muistellaan viimeistä mestaruutta, niin legendaarisen siitä tekee tietysti se, että silloin pitopöydästä löytyi koko menyy:

- Ylilyöntejä.
- Äijämäistä pelaamista (tätähän JHag-veljemme Petolaumalta ennen kaikkea haluaa).
- Sontaa median taholta IFK:n niskaan.
- Vittuuntumista pelaajakaupoista (mikä kuuluu asiaan IFK:ssa).
- Herkullista vastustajien nöyryyttämistä taitolätkällä (joista maukkain oli ehkä JYPiä vastaan joulukuussa -97: 9-3 Nordiksessa).
- Menestystä.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Pegu: Juurikin näin. Mun otsa ja koko pää on umpiluuta, siihen sopii loistavasti HIFK-logo. Eikun kolisutellaan!

PS. Pauli Levokari takaisin HIFKiin!
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Kirjoitetaan mieluummin tähän ketjuun omat näkemykset pelityylin merkityksestä. Tuohon HIFK-Jokerit -otteluketjuun ne eivät juuri kuulu.

Itse pidän fyysisestä rytinäkiekosta, ehdottomasti. Se on heittämällä mukavampaa katseltavaa kuin peruuttelu ja varmistelu. Koska lähestyn asiaa viihdyttävyyden kannalta, pidän myös taitokiekosta. Hienoista kuvioista ylivoimalla, nopeista kiekonkuljetuksista ja hyvistä laukauksista. Nämä kaksi elementtiä haluaisin itse nähdä, aina kun kiekko-ottelua paikan päällä seuraan. Toinenkin kelpaa kohtuuviihdyttävän ottelun aikaansaamiseksi, ja oma valintani tässä tapauksessa olisi ns. rytinäkiekko. Jotenkin se vain sytyttää enemmän.

Voitto on toki tärkeä, mutta ainakin jos itse paikan päällä peliä seuraan, sanoisin tärkeämpää olevan tavan, jolla se saavutetaan. Viihteestä kuitenkin puhutaan, ainakaan itse en mene hallille lähtöarvoisesti kolmeksi tunniksi haukottelemaan ja kelloa katsomaan, odottaen pelin päättymistä. Jos tämä seikka(=pelin viihdearvo) ei olisi minulle tärkeä, seuraisin kaikki ottelut kotoa käsin teksti-tv:n välityksellä.

Pudotuspeleissä asia hieman muuttuu, voiton tärkeys korostuu hieman. Silti pidän keväisinkin kiinni teeseistäni, paikan päällä katsottuna pelin pitää olla viihdyttävääkin. Viittaan edellisen kappaleen viimeiseen virkkeeseen.

Vieraspelit, joita en kovin montaa käydessä käy katsomassa, ovat hieman kinkkinen juttu. Toivon aina IFK:n pelaavan omalla tyylillään, mutta yllä antamieni perusteiden mukaanhan minulle pitäisi olla oikeastaan aika sama, millä tyylillä voitto tulee, jos tulee. Tämä ei kuitenkaan ihan pidä paikkaansa, sillä ajattelen IFK:ia aina omana joukkueenani, josta olen/haluan olla ylpeä. Ja minä olen nimenomaan ylpeä siitä tavasta, jolla IFK parhaimmillaan (joidenkin mielestä pahimmillaan) pelaa. Eli paljon kuulutettu HIFK-kiekko.

Kallistun siis kaiketi sille kannalle, että tyyli ja viihdyttävyys menestyksen ja voittojen edelle.

Tuli hieman sekavaa tekstiä, toivottavasti saa kuitenkin selkoa.
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Viestin lähetti Pärde
Itse pidän fyysisestä rytinäkiekosta, ehdottomasti. Se on heittämällä mukavampaa katseltavaa kuin peruuttelu ja varmistelu. Koska lähestyn asiaa viihdyttävyyden kannalta, pidän myös taitokiekosta. Hienoista kuvioista ylivoimalla, nopeista kiekonkuljetuksista ja hyvistä laukauksista.
Pakko olla samaa mieltä kuin cobol toisessa ketjussa: rouhivaa voimaa ja teknistä taitoa, molempia tarvitaan nautittavaan ja menestyvään lätkäjoukkueeseen. Jokereilta uupuu nyt edellistä, IFK:lta jälkimmäistä. Hifkin mestarijengissä palaset olivat kohdallaan. Eli mieluummin sekä-että kuin joko-tai. Mutta jos vain jompikumpi on mahdollinen, niin sitte rytinällä. Keletana.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Vepu Surenkin

Vepua olen itse ollut lobbaamassa HIFKiin, kun Ara siirtyy joskus sivuun, ja esimerkiksi Salamoiden kahden "nyrkkisankarin" tuomiosta kertovassa Jatkoajan uutisessa on paljon mielenkiintoista luettavaa, josta copypeistaan loppuosan tähän:

---
Surenkin pitää pelikieltoja täysin järjettöminä, sillä kukaan ei loukkaantunut, ja pitää mailaniskuja paljon vaarallisempina. Salamavalmentaja epäileekin tuomioissa olevan Surenkin-Lähteenmäki-lisää. Ari Lähteenmäki on joukkueen toinen valmentaja.

- Kyseenalaistan liittovaliokunnan päätökset. Sillä ei ole mitään tekemistä urheilun kanssa, kunhan pääsevät kokouksesta päivärahojaan nostamaan, Surenkin arvostelee ja ihmettelee miksei häneltä ole kysytty mitään.

Kilpailupäällikkö Antila ennakoi, että salamavalmentajalle on rangaistus luvassa.

- Surenkinin käytös oli ala-arvoista. Videolta näkyy, kuinka hän yrittää haastaa vastustajan valmentajaa tappeluun.

- Tilanne lähti liikkeelle siitä, kun Hokin kakkosvalmentaja lähti tulemaan vaihtoaitiosta ja huuteli kuten Hokin huoltajakin. Kummallisesti on tämä jätetty täysin huomiotta. Tässä tuomitaan taas seuraus eikä syytä, Surenkin vastaa.

---

Vepulle on aina sosiaalinen tilaus meikäläisen HIFKissä.
 

sovhoosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Vepu Surenkin

Viestin lähetti JHag
Vepulle on aina sosiaalinen tilaus meikäläisen HIFKissä.

Juuri näin, mutta ehkei sentään ykkösvalmentajaksi. Ehdotukseni olisi ottaa Surenkin ensi kaudeksi Aran tai vaikka Penan kakkoseksi. Tuskin kukaan Harrin perään huutaisi (paitsi tietenkin Sakke ja pari muuta kaveria). Takalinjoille ottaisin vahvistukseksi maineikkaan puolustaja- Bautinin. Surenkinin ainoaksi tehtäväksi annettaisiin Bautinin peluuttaminen. Jos mies osoittautuisi kelpo valkuksi voitaisiin hänen tehtäväkenttää laajentaa pelaajahankinnoista vastaavaksi.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Yritin tässä etsiä sopivaa ketjua tyyliin "voittava valmentaja". En löytänyt. Mutta koska asia liippaa läheltä Aravirtaa, löpisen tähän.

Innoituksena tälle oikeastaan oli lukemani kommentit narrien juuri voittamasta HPK- pelistä. Oli kuulema (siis narrifanien mielestä) Jukka Jalonen itkenyt turhasta. Tästä mieleni seikkailemaan JHagin mainostamaan mahdollisuuteen, että joskus jossain vaiheessa JJ olisi halukas valmentamaan IFKoota. No, mikäs siinä, olen ajatellut. Mutta nytpä mieleeni välähtikin oikea ajatus. Onko Jukka Jalonen voittava maaliv.. eikun valmentaja? Onko Ara sitä?

Kerhon ronssit alkavat olla varmaa veikkausvoittotavaraa. Viime vuonna vain Ara ja Jere estivät sen, mutta taitaa tämäkin kausi päättyä Kerhon ronssiin. Ara oli mukana Curren kakkosena MM95:ssä, mutta sen jälkeen ei isoja voittoja ole tullut. Toki paljon kakkos- ja kolmossijoja, mutta ei juuri niitä Voittoja. Äkkiä tulee mieleen että molemmat ovat runkosarjan voittavia valmentajia, mutta kun tulee kova paikka eteen = mm-finaali tai vastaava, niin aivot jäätyy. Päinvastoin kuin Midaksella, jolle runkosarjalla ja pleijareille ei ole mitään eroa. Aivot kun alkoholilla liotettuna eivät jäädy.

Tämä kausi mielestäni osoittaa, onko Ara voittava valmentaja. Viime kaudella hän osittain oli, koska pronssi voitettiin kaikesta sähläilyistä eri koiramerkkien kesken huolimatta. Onko kuitenkaan potkua ja uudistumiskykyä ihan siihen kaikkein tärkeimpään asti? Jo viime kaudella ja varsinkin tällä kaudella on usealta eri suunnalta osoitettu arvostelua HIFKin vanhanaikaista pelitapaa kohtaan. Mikäli optiota halutaan käyttää Aran kanssa, on mietittävä sekä IFKoon että Aran puolella löytyykö intoa ja motivaatiota kehittää eteenpäin pelikuvioita, vai tekeekö Ara pietilät ja siirtyy "konsultointiin". Vanhat systeemit alkavat olla jo menneen talven varpusia. Tuli vaan mieleen.
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti fiftyeight
Jo viime kaudella ja varsinkin tällä kaudella on usealta eri suunnalta osoitettu arvostelua HIFKin vanhanaikaista pelitapaa kohtaan.
IFK on tavallaan pelityylinsä vanki, eli mestaruutta ei haluta voittaa tyylillä millä tahansa. Tämä on totta. Mutta juuri nämä "vanhanaikaiset" karvaamis/taklaamissessiot hyökkäyspäässä ovat usein kotimatsien hienointa antia. Kun saadaan kenttä haltuun, joskus jopa kiekko riistettyä jo hyökkäyspäässä ja maali tehtyä, ei meinaa "IFK"-huudoille tulla loppua.
Eli, IFK:n tapa on hankala toteuttaa, se vaatii fyysisen ja taitavan jengin samaan aikaan ja varmasti tämä tyyli vähentää mestaruuksien määrää. Mutta, antaa vähentää puoletestani. Sitä paremmalta se sitten maistuu. Ara peluuttaa juuri sitä peliä kuin on tilattu. Olisiko joku ajokoirakiekko parempi ratkaisu?

Itsekin haluan IFK:lta menestystä, mutta en keinolla millä hyvänsä. En ehkä ole ihan täysiverinen 'rytinäpronssin' kannattaja, mutta en todellakaan halua nähdä mitään Kimmorintaspainotteista IFK:ta, never. Vaikka voitettaisiin kuinka paljon. Ara suorittaa hankalaa missiotaan toistaiseksi aika menestyksekkäästi, hyvin on saatu rytinää tälläkin kaudella ja on voittojakin tullu mukavasti.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
HIFK on toki ns. "pelityylinsä vanki". Siitähän tämä koko meidän ideologia "Parempi ryminäpronssi kuin neppailemalla saatu kultamitali" lähtee. HIFK pelaa erittäin tunteenomaisesti, jopa silloin kun tämä uhkaa lopputulosta, hyvä niin.

Nyt ollaan kuitenkin 8 ottelun voittoputkessa. 5 viimeistä peliä ovat tuottaneet 15p, vaikka ne kaikki on pelattu vieraskentällä. Paketti on pysynyt kasassa sarjatauon jälkeen kaikissa peleissä koko ottelun ajan, paitsi Espoossa reilun parin minuutin ajan, jolloin Blues muutti tilanteeksi 3-3, vaikka HIFK johti hetkeä aikaisemmin 3-0. Aravirran on pakko tehdä asioita täsmälleen oikein joukkueen valmentamisessa ja johtamisessa, kun pystymme tällaiseen voittojen sarjaan.

Minusta HIFK pelaa tällä hetkellä fiksua kiekkoa. Suurin osa rymistelystä on saatu kanavoitua taklaamiseen. Jos vastustaja on taitavampi kiekollisesti kuin me, niin alkuosa pelistä keskitytään pommittamaan niiden tehonyrkkien parhaat pelihalut pois. Lopussa käännetään pelit voitoksi. Lisäksi maalivahti Lundell on kyennyt tukemaan voittamista tekemällä pelien ratkaisuhetkillä voittavia torjuntoja.

Nyt näyttää HIFK:n ja Aravirran meininki hyvältä. 8 voittoa peräkkäin ei onnistu sattumalta. Näkisin isoimpana uhkana kohti kevään play-off pelejä hieman yllättäen NHL-työsulun mahdollisen loppumisen. HIFK menettäisi melkein koko kakkoskentällisen (Zidlicky, Ruutu, Pirjetä) ja Maddenin rosterista. Jokerit ja Kärpät on rakennettu paremmin niin, että työsulun loppuminen ei niihin vaikuta.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Itse en ole tästä HIFK:n voittoputkesta nähnyt kuin muutaman ottelun, mutta jo niiden perusteella on helppo yhtyä mielipiteeseen että paljosta voi kiittää pelityyliä ja sitä kautta valmennusta. Joukkuetta on peluutettu fiksusti, sen vahvimpia ominaisuuksia hyväksikäyttäen. Vaikka joukkue on paljolti joutunut pääasiassa rikkomaan peliä ja kiekollinen oma tekeminen on yksinkertaistettu minimiin, niin on huomattavasti parempi että tätä harjoitellaan tässä vaiheessa kautta, sillä keväällä homma on osattava play offseissa. Kun Pärssinen tuosta kuntoutuu, voidaan kevätkaudella taas panostaa enemmän kiekollisen pelin harjoitteluun. Täytyy sanoa että näyttää vahvasti siltä, että HIFK:ta peluutetaan paljolti kevättä ajatellen ja merkit on ihan hyvät.

Onko Aran jatkosta tihkunut mitään tietoa, sillä eikö perinteisesti jo ennen joulutaukoa valmentajakuviot ole aika selvät seuravaa kautta ajatellen?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Hyvää läppää kiekosta selkeästi ymmärtäviltä 58:lta, Johnnylta, Johannekselta ja Gagsilta. HIFKin 8. voitto peräkkäin on saanut Tommy-tyyppiset "asiantuntijat" jo naukumaan asioista, joista heillä löytyy ymmärrystä yhtä paljon kuin meikäläiseltä astrofysiikasta. Niinpä en menekään nolaamaan itseäni mahdolliselle astrofysiikkasaitille.

On hyvin sanottu, että HIFK on pelityylinsä vanki. Joukkue prässää ja pakottaa vastustajaa tekemään koko ajan jotain joka antaisi kiekon ja edun HIFKille. Näin tehdään koko kenttäalueella. Se on pirun raskas pelitapa ja parhaimmillaan ah niin viihdyttävä! Kuten olemme nähneet. Nyt ollaan kuitenkin siinä tilanteessa, että kaikille osaaville koutseille, jollaiseksi esimerkiksi Curren lasken, on tullut selväksi, että HIFKin tullessa vieraaksi kotijoukkueen on löydettävä joku muu tie kuin avoin kontaktipeli. Sitä ei voi HIFKiä vastaan voittaa. Ei ainakaan minkään todennäköisyyden mukaan. Kärppiä vastaan ei kannata luistella kilpaa, HIFKiä vastaan ei kannata haastaa ryminään kun HIFK on vieraskentällä ja kotijoukkueella on viimeinen vaihto-oikeus. Kotiotteluissaan HIFK ajelee edelleen, se on varmaa, koska se on Aran saama ohje. Arahan peluuttaa niinkuin hänen toivotaan peluuttavan; HIFKin näköistä kiekkoa. Ja sen yhdistäminen menestykseksi jopa kultaan asti on paljon vaikempaa kuin passiivinen pakittelukulta. Niinpä en ihan dumaa Araa valmentajaksi, joka ei osaa voittaa, jos kultaa ei tule, mutta pelityyli pysyy. Mielestäni Aran voittamisen kyky SM-liigassa ei ole sinänsä kadonnut minnekään 90-luvun jokeriaikojen jälkeen. Mutta vain luunkova voitonjanoaja pystyy viemään HIFKin kultaan asti nykyisellä pelityylillä. En ole vakuuttunut siitä, että Aralla on tällaista tappajanvaistoa (SW:llä oli 97/98), mutta olen helvetin tyytyväinen, jos tyyli pitää ja pinnoja tulee riittävästi = mitaliin asti.

Aravirran syyttäminen "Summas-kiekosta" vaatii jo korkeimman asteen tietämättömyyttä. Katsaus HIFKin joukkueen koostumukseen ja kokoon paljastaa tämän. HIFK ei voi oikeastaan pelata kuin fyysisesti. Jos HIFK haluaa olla passiivinen ja varmisteleva, se ei onnistu lujaa luistelemalla. Passiivinen HIFK on tylsä keskialueen tukkija ja lihakasa, jota on vaikea ohittaa. Sitä en toivo, mutta väitän, että HIFKin vieraspeleissä kotijoukkueen valmentajat tulevat tekemään kaikkensa, jotta HIFK ei pääse prässäämään ja ajelemaan. Täälläkin mainittu Jukka Jalonen esitti -vieläpä HIFKin kotihallissa- syksyllä sen, kuinka HIFKiltä otetaan fysiikka-ase pois ja voitetaan peli. Se ei ollut kaunista katsottavaa, mutta valmennuksellisesti sain taas yhden syyn lisää arvostaa Jalosta. Monikin turakainen ihmetteli, kuinka Jalonen sanoi ottelun jälkeen HIFKiä "liigan fyysisimmäksi". Eihän se hei taklannut hei yhtään niinku ...? Ei niin, HPK ei päästänyt taklaamaan, koska se otti fyysiseltä joukkueelta fysiikan pois. Mikä ei tehnyt joukkueesta tietenkään epäfyysistä, vaan muuten vaan aseettoman. Sen kisan Jalonen vei Aralta ja mulle käy hyvin, että Jalonen koutsaa HIFKiä jatkossa :)

HIFK yrittää jatkaa Aravirran diiliä, vaikka Aran alkuperäinen ajatus onkin ollut lähteä sapatille ensi keväänä. Kaikki on mahdollista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös