Haluatko miljonääriksi? – visailuklassikon paluu

  • 632 483
  • 3 454

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse taas olettaisin, että annetuilla vaihtoehdoilla vähintään 90 ihmistä sadasta tuon tietäisi. En tiedä kumpi on oikeassa, mutta aika heikkona pidän yleistietämyksen tasoa sivistysvaltiossa, jos esimerkiksi keskimäärin allet puolet aikuisista ihmisistä osaisi tuohon vastata. Jossain jenkeissä ehkä voisi vielä ymmärtää.
Suomessa kolmasosa ihmisistä ei usko evoluutioteoriaan, joten tuskinpa 9/10 tietää tuonkaan vastausta.

Ilmastonmuutos on suomalaisille enemmän totta kuin evoluutio - Tarinoita tieteestä
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Ihmiset ovat keskimäärin varsin suppeita kiinnostuksen kohdiltaan ja tämänkin kisan historia osoittanut, että tuota planeettakysymystä paljon helpompiinkin maantieto yms kysymyksiin on vastattu väärin ja moneen muuhunkin helpolta vaikuttaneeseen kysymykseen pystytään vastaamaan väärin.
Tuo uskonnollisuus on hyvä huomio, vaikkakin ilmankin sitä varsin iso osa kansasta ei ole kiinnostunut telluksen ulkopuolisista asioista juuri nimeksikään, joka valitettavaa.
Lisäksi noin 25 prosenttia kansasta on suoraan sanottuna "tyhmää", joiden päähän ei jää oikein mikään tieto tai ainakaan sellainen joka ei heitä kiinnosta.

Arvelisin alle 50 prosentin vastaavan oikein tuohon kysymykseen. Monesti helpoissakin kysymyksissä ihmettelee tuossa kisassa, että oljenkorsissa kun käytetään yleisökysymystä, niin varsin usein melko harva nousee ja vain poikkeustapauksissa puolet porukasta on ylhäällä. Tiedä sitten onko yleisössä sellaisia jotka eivät edes halua nousta ylös vaikka tietäisivätkin.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllähän se niin on, että planeettojen järjestys tulee todella monessa paikassa vastaan ja vähintäänkin pitäisi tietää, että noista vaihtoehdoista Venus on ainoa, joka on maan "toisella puolen". Kyllä tuon kysymyksen yli puolet suomalaisista hoitaa. Sen sijaan Paraquay, Chilen ja Perun pinta-alat on niin paha kyssäri, että tuskin edes joka kymmenes tuohon uskaitaisi vastata.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Kyllähän se niin on, että planeettojen järjestys tulee todella monessa paikassa vastaan ja vähintäänkin pitäisi tietää, että noista vaihtoehdoista Venus on ainoa, joka on maan "toisella puolen". Kyllä tuon kysymyksen yli puolet suomalaisista hoitaa. Sen sijaan Paraquay, Chilen ja Perun pinta-alat on niin paha kyssäri, että tuskin edes joka kymmenes tuohon uskaitaisi vastata.

Chile: Pinta-ala 756950km2
Pakistan: Pinta-ala 796095km2
Peru: Pinta-ala 1285216km2
Paraguay: Pinta-ala 406750km2

Kyllä mä sanoisin että kyssäri on vaikea mutta, jos kaveri on noin välkky kun toi Antti niin kuitenkin vastaus on aika selkee. Itse en olis lähteny arvaileen mutta yllätys noista on että Peru on noinkin iso.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Joo, mutta tuo numerotieto ei ole sellaista mitä ulkoa opetellaan, vaan suurin osa selvittää tuon kysymyksen hahmottelemalla maailman kartan päässään. Iso osa suomalaisista ei osaa edes sijoittaa noita maita oikeisiin maanosiin, puhumattakaan että tietäisi niiden pinta-aloista. Tarvitaan poikkeuksellisen fiksua kilpailijaa selvittämään tuo.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Suomessa kolmasosa ihmisistä ei usko evoluutioteoriaan, joten tuskinpa 9/10 tietää tuonkaan vastausta.

Ilmastonmuutos on suomalaisille enemmän totta kuin evoluutio - Tarinoita tieteestä

Ei kai se välttämättä tietämättömyydestä johdu, jos ei usko evoluutioon. Tässä evoluutioteorian kiistävässä porukassahan on yliopistoprofessoreja ym. koulutettua porukkaa, ja evoluutiosta kiistely voi olla heille intohimo, eli tietävät aiheesta poikkeuksellisen paljon. Johtopäätökset niistä tiedoista vain on poikkeavia.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Joo, mutta tuo numerotieto ei ole sellaista mitä ulkoa opetellaan, vaan suurin osa selvittää tuon kysymyksen hahmottelemalla maailman kartan päässään. Iso osa suomalaisista ei osaa edes sijoittaa noita maita oikeisiin maanosiin, puhumattakaan että tietäisi niiden pinta-aloista. Tarvitaan poikkeuksellisen fiksua kilpailijaa selvittämään tuo.

Juurikin näin. Jos mulle esim lyötäs tyhjä kartta tohon ja pyydetään asettaan noi 4 esim kartalle niin Chile ja Pakistan olis helppoja mutta kun äkkiseltään Peru ja Paraguay ei ole tuttuja niin en osais, mutta poissulkemalla niin en itsekään olisi pitäny Paraguayta niin suurena valtiona uutisten ym perusteella niin se olisi potentiaalinen vastausvaihtoehto jos kisaajana olisi joku ei tyhmä henkilö
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Mjaa, ite en kyllä tota Paraguayta ois uskaltanut arvata. Jotenkin sitä kyymyksen aikana mietti karttaa ja ennen kaikkea sitä, paljon se pään sisällä oleva kartta vääristää tuolla puolella palloa, kun on tuijotellut lähinnä niitä koulukirjoissa esiteltyjä karttoja. Arvoin Paraguayn ja Perun välillä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Chile oli tuossa ainoa vähän vaikeammin hahmoteltava maa pitkulaisen muodon takia. Peru oli helppo ajatella Paraguayta suuremmaksi, koska se on kartalla suurempi sekä lähempänä päiväntasaajaa. Pakistanilla ja Intialla on pitkä yhteinen raja ja, koska Intia on pinta-alaltaan Grönlantia yli puolet suurempi, niin Pakistaninkin pystyi laskemaan pois. Paraguay on kuitenkin sisämaavaltio ja sisämaahan ei kovin isoja maita Aasiaa ja Afrikkaa lukuunottamatta oikein mahdu.

Hieno kysymys sikäli, että oikeaan vastaukseen ei tarvitse älytöntä numerotieto-osaamista, vaan hahmotuskykyä, ymmärrystä karttaprojektioista sekä tietoa ko. maiden sijainneista.
 

Morgoth

Jäsen
Mjaa, ite en kyllä tota Paraguayta ois uskaltanut arvata.

Tuossa vaiheessa summat on jo aika isoja ja pudostus melkoinen kymppitonniin, joten tulisi siinä oikeasti hieman paineita jos oma tieto ei ole täysin varma. En osaa sanoa mitä hankala se Jaajon kauden edellinen 200000 € kysymys linnuista oli verrattuna tähän tämän kertaiseen urheilukysymykseen. Kenties se Rooman keisarikysymys jostain pienemmästä summasta on edelleen Jaajon kausien vaikein ja kenties se oli huonoinkin kysymys.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossa vaiheessa summat on jo aika isoja ja pudostus melkoinen kymppitonniin, joten tulisi siinä oikeasti hieman paineita jos oma tieto ei ole täysin varma. En osaa sanoa mitä hankala se Jaajon kauden edellinen 200000 € kysymys linnuista oli verrattuna tähän tämän kertaiseen urheilukysymykseen. Kenties se Rooman keisarikysymys jostain pienemmästä summasta on edelleen Jaajon kausien vaikein ja kenties se oli huonoinkin kysymys.
Tällä kaudella oli myös kysymys: "kuka näistä paaveista hallitsi vähiten aikaa?". Vaihtoehtoina oli neljä jotain satunnaista paavia kahden sadan paavin joukosta, joista oikea vastaus oli 1800-luvulla hallinnut paavi, joka oli myös kaikista paaveista viidenneksi vähiten aikaa vallassa ollut. Olin kuukausi ennen kuin näin tämän lähetyksen lukenut kirjan paaviuden historiasta, eikä mulla ollut mitään käryä mikä olisi ollut oikea vastaus. Väitän, että koko maassa ei ole montaa kymmentä henkilöä, ketkä olisivat vastauksen tienneet. Tuon Rooman keisari -kysymyksen ohella nämä ovat olleet kaksi ehkä vaikeinta.

Tässä muuten tuo paavi-kysymys: Pariskunta päätti pitää 30 000 euroa - olisitko tiennyt Haluatko miljonääriksi? -ohjelman kysymyksen paaveista? | m.iltalehti.fi
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tällä kaudella oli myös kysymys: "kuka näistä paaveista hallitsi vähiten aikaa?". Vaihtoehtoina oli neljä jotain satunnaista paavia kahden sadan paavin joukosta, joista oikea vastaus oli 1800-luvulla hallinnut paavi, joka oli myös kaikista paaveista viidenneksi vähiten aikaa vallassa ollut. Olin kuukausi ennen kuin näin tämän lähetyksen lukenut kirjan paaviuden historiasta, eikä mulla ollut mitään käryä mikä olisi ollut oikea vastaus. Väitän, että koko maassa ei ole montaa kymmentä henkilöä, ketkä olisivat vastauksen tienneet. Tuon Rooman keisari -kysymyksen ohella nämä ovat olleet kaksi ehkä vaikeinta.

Tuon paavi-kysymyksen minäkin kuulin ja näin, aivan älyttömältä tuntui se. Aloin silloin miettimään, tekeekö Haluatko Miljönääriksi-Finland näitä loppupään kysymyksiä lainkaan itse, onko kykyä, suhteellista sivistystajua eli älyllistä kompetenssia lainkaan. Britanniassa saattaa paaveista kuitenkin parempaa hajua olla kuin Suomessa, mutta kopioidaan kysymyspakasta arpa tänne kuitenkin. Täkäläinen kysymysarpomo katsoo Nelosen ohjelmia, popparien listasijoituksia ja laulunsanoja sekä jotain helvetin You-tuuppareita. Toki niin saadaan peliä reiluksi, onnistumisen tunteita kotisohvallekin mutta tuntuu siltä että Suomessa miljoonaa missään tapauksessa haluta maksaa. Vanha yleistietäjä putoaa tai ainakin syö apupakan alkumetreillä, jos jotenkin onnistuu alkurämeiköstä selviämään niin kolminumeroinen kysymys on täyttä arpapeliä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Nyt en lähde edes arvailemaan mitä ihmettä eli helvettiä tämä sekoilu nyt on.

Koska siellä on luullakseni suurempi katolinen harrastajapiiri kuin Suomessa. Näin ollen myös arvelisin paavien saaneen enemmän huomiota osakseen, ehkä heitä on kouluopetuksessakin huomioitu. Vai luulitko sinä, että Iso-Britanniassa ei enää katolisia ole vai mitä tämä sekoilu on? Katso Brideshead Revisited.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Koska siellä on luullakseni suurempi katolinen harrastajapiiri kuin Suomessa. Näin ollen myös arvelisin paavien saaneen enemmän huomiota osakseen, ehkä heitä on kouluopetuksessakin huomioitu. Vai luulitko sinä, että Iso-Britanniassa ei enää katolisia ole vai mitä tämä sekoilu on? Katso Brideshead Revisited.

Niin no, en tiedä. Viitisen vuotta siellä tuli asuttua ja en kyllä muista koskaan puhuneeni kenenkään kanssa paaveista tai sen enempää esimerkiksi mediassa niitä nähneeni.

Ehkä joissain piireissä sitä sitten harrastetaan enemmänkin.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eihän se Paraguayn poimiminen pienimmäksi maaksi annetusta joukosta ollut kovin vaikeaa. Itse odotin kysymyksen kuullessani vastausvaihtoehdoista löytyvän jotain Salomonsaaria ym maita, joiden keskinäisiä kokosuhteita olisi ollut lähes mahdoton tietää, kun oli kuitenkin jo noin loppupään kysymys. Vaikea kysymys se olisi noilla vaihtoehdoilla ollut sitten jos olisi kysytty mikä niistä maista on isoin. Olisin varmaan arvannut, että Pakistan, vaikka Peruhan se isoin on melkoisella erolla. Ja onhan Peru toki valtava maa ulottuen Amazonin sademetsistä Atacaman autiomaalle. Toki Paraguaykin voisi olla yhä paljon isompi ilman harvinaisen huonoa onnea historiassa maan johtajien suhteen. Etenkin Francisco Solano Lopez onnistui melkoisesti kutistamaan Paraguayta.

Tuo oli muutenkin siitä hyvä kysymys, että jokaisella on edes jonkinlainen hatara käsitys siitä missä päin nuo maat ovat ja minkä kokoisia ne ehkä voisivat olla. Kaikki ovat varmasti kuulleet noista maista. Sen sijaan se joku Frida Kahlo, tällaisesta henkilöstä et välttämättä ole koskaan kuullut ja silloin ei ole oikein mitään eväitä alkaa arvuuttelemaan vastausta. Sen joko tietää tai ei. Noita maiden kokoja kukaan ei tiedä tarkkaan, mutta jokainen voi yrittää pohtia.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
@Sphinx

No aika umpiossa on saanut elää, jos ei Kahlosta ole kuullut. Tai sitten pitää olla sukupolvea, joka ei vaan tiedä. Itse olen kuullut Kahlosta ja sen teksteistä livenä ja facebook:n irrotettuina lauseina helvetin paljon enemmän kuin olisin halunnut, vaikka ei ole ikinä kiinnostanut vähää alusta.

Edit. Ei sillä, mun mielestä viime kauden Bukowski kysymyskin oli helvetin helppo. On sen kirjoista suurin osa hyllyssä. Hienoa rappioromantiikkaa ja hieno mies. Ihmiset vaan lukee paskaa tai muuta huttua.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ainahan tässä visassa menee niin, että joku kysymys on itselle aivan naurettavan helppo (vaikkapa Venus-planeetta, Princip tai Eminem), vaikka se monille voi olla hankala. Ja toisin päin. Pidän itseäni varsin hyvänä maantiedossa, mutta tuo pinta-alakysymys ei ollut ollenkaan helppo. Perun noinkin suuri koko pääsi yllättämään. Yleisurheilusta tiedän paljon, mutta ei tämä seiväshyppääjä ollut tuttu. Eniten nolottaa, että Frida Kahlo oli tuttu lähinnä nimenä. Toki jos hänestä mitään tietää, niin kansalaisuuden päätteleminen on helppoa. Nimen perusteella ei päättelyä oikein voinut tehdä, olisi voinut olla vaihtoehdoista mikä vain. Tämän kysymyksen osalta voin myöntää sivistymättömyyteni.

Jos itse tuonne suuntaisin, niin varmasti taidehistoriaa (ja vähän vanhempaa musiikkikulttuuria) olisi yleisemminkin tankattava aika paljon. Vahvoja aloja minulle olisivat puolestaan urheilu, luonnontieteet, historia, politiikka ja maantiede nyt ainakin. Itse asiassa myös nämä viihdehömppäkysymykset ovat olleet aika hyvin hallussa, ihan juutubettajista lähtien. En kyllä silti kehtaisi mennä tuonne ilman kunnon valmistautumista, sen verran nössö olen.
 

Undrafted

Jäsen
Olisi mielenkiintoista nähdä tulokset, jos joku yliopisto tai muu sopiva taho tekisi tutkimusta miten hyvin suomalaiset tietävät asioita. Kiertäisi eri tapahtumissa ja sinne pari kolme tietokonetta tai tablettia missä olisi tukku kysymyksiä. Tyyliin 10-15 per kerta ja kone arpoisi ne isommasta valikoimasta.

Tietäminen riippuu paljon iästä ja omista kiinnostuksista. Vaikka väitän omaavani ihan hyvät tiedot urheilusta, niin oma tietoaika alkaa jostain 1982-1983 mistä alkaen olen itse seurannut. Aiemmista tähdistä tunnen satunnaisemmin lähinnä ne megatähdet. Koulussa toki opetettiin kaikenlaista, mutta kun siitä on 20-30 vuotta niin eihän sitä isoa osaa muista, jos osasi silloinkaan. Olikohan tokalla kun opeteltiin Suomen jokia ja nyt muistaa 2-3.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olisi mielenkiintoista nähdä tulokset, jos joku yliopisto tai muu sopiva taho tekisi tutkimusta miten hyvin suomalaiset tietävät asioita. Kiertäisi eri tapahtumissa ja sinne pari kolme tietokonetta tai tablettia missä olisi tukku kysymyksiä. Tyyliin 10-15 per kerta ja kone arpoisi ne isommasta valikoimasta.

Tietäminen riippuu paljon iästä ja omista kiinnostuksista. Vaikka väitän omaavani ihan hyvät tiedot urheilusta, niin oma tietoaika alkaa jostain 1982-1983 mistä alkaen olen itse seurannut. Aiemmista tähdistä tunnen satunnaisemmin lähinnä ne megatähdet. Koulussa toki opetettiin kaikenlaista, mutta kun siitä on 20-30 vuotta niin eihän sitä isoa osaa muista, jos osasi silloinkaan. Olikohan tokalla kun opeteltiin Suomen jokia ja nyt muistaa 2-3.

Tähän sopii kevennyksenä muistelo omilta kouluajoilta. Koulun pikkujoulujuhlan ohjelmassa oli tietokilpailu, jossa kolmasluokkalaiset kisasivat toisiaan vastaan oppilaiden itse keksimillä kysymyksillä. Opettaja oli kyllä neuvonut, että älkää kysykö liian vaikeita eikä pelkkiä kompakysymyksiä. Alku olikin sitten varsin mykistävä, ensimmäinen kysymys kuului:

"Mikä on Suomen seitsemänneksi pisin rautatietunneli?"
 

Morgoth

Jäsen
Perun noinkin suuri koko pääsi yllättämään.

Toisaalta mielikuvamme ovat vääristyneitä käytetyn karttaprojektion (Paraguyakin on oikeasti isompi kuin Suomi, jota toki kartan perusteella hankala uskoa) vuoksi vai onko joku muka tuijotellut koulussa paljonkin muita karttoja kuin tätä yleisesti käytettyä, joka on pielessä kokojen suhteen? Tykkäsin kyllä kysymyksestä kovastikin ja mielenkiintoista olisiko sitä uskaltanut vastata tositilanteessa ja tuossa vaiheessa (60k€ vs 10k€), vaikka melko varma oikeasta vastauksesta olisi ollutkin.
 
Viimeksi muokattu:

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
No aika umpiossa on saanut elää, jos ei Kahlosta ole kuullut.
Juu, itse olen näitä umpiossa eläneitä. Pointti ei ollut niinkään tuo kyseinen kysymys ja "kuuluisiko" siihen tietää vastaus vaan yleisemminkin kaikenlaiset henkilökysymykset "kuka näytteli siinä ja siinä leffassa" jne ovat sellaisia, että joko tiedät vastauksen tai sitten et tiedä. Eli äärettömän helppo kysymys jos tietää vastauksen, muuten tosi vaikea.

Eikä siinä mitään, tuo on ihan ok kysymystyyppi tietokilpailussa. Tämä valtioiden pinta-alakysymys oli vaan virkistävällä tavalla vielä parempi, sillä jokainen joutuu sitä kysymystä edes vähän miettimään ja toisaalta jokaisella on mahdollisuus yrittää sitä miettiä, kun ei kysytä esim. jostain henkilöstä, josta ei ole koskaan kuullut. Vastausvaihtoehdotkin olivat sillä tavalla hyvät, että mukana ei ollut mitään lähes tuntemattomia pikkuvaltioita ja oikea vastaus oli loppujen lopuksi melko ilmeinen - ei tarvinnut arpoa esimerkiksi kahden lähes samankokoisen valtion väliltä.

Mistään "fiksuudestahan" tuon oikein saaminen ei mitään kerro. Eihän tuo muuta vaatinut kuin sen, että tykkää katsoa karttaa.

Se seuraava olympiavoittajakysymys oli taas juurikin tuota perinteisempää tyyppiä, että joko vastauksen tietää tai sitten ei. Tässä valtioiden pinta-alakysymyksessä testattiin myös hyvin kilpailijan riskinottokykyä, kun oikean vastauksen kaivaminen vaati välttämättä jonkinlaista omaa ajattelua ja päättelyä siinä hot seatilla. Seuraavassa kysymyksessä tätä elementtiä ei juuri ollut, kun siihen olisi ollut helppo vastata jos olisi kysytyn olympiavoittajan lajin tiennyt ja jos ei tiennyt niin et lähde tuossa tilanteessa arvaamaan.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täältäkin komppausta edellisille kirjoittajille, maantietokysymys oli erinomainen - samalla aikaa mielenkiintoinen ja todella vaikea. Maantieto ja erityisesti kartat ovat meikäläiselläkin yksi ehdottomia vahvuuksia, mutta pieleen olisi mennyt omakin veikkaus. Tokikaan en olisi uskaltanut sitä ohjelmassa edes lukita. Edellä mainitun karttaprojektioharhan lisäksi lisävaikeutta toi Pakistanin mukanaolo aivan toiselta puolelta planeettaa - harvoinpa tulee vertailtua eri maanosissa sijaitsevien keskikokoisten valtioiden kokoja. Veikkaisin että alle prosentti suomalaisista tuon olisi saanut tietämällä oikein.

Seagren-kysymys oli sitten vielä vaikeampi ja verrattavissa täällä mainittuihin kauhukysymyksiin Paaveista ja Rooman keisareista. Sen hanskaaminen olisi vaatinut joko todella syvää perehtyneisyyttä entisaikojen yleisurheiluun tai jonkun oljenkorren (lähinnä kilautus) käyttämistä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seagren-kysymys oli sitten vielä vaikeampi ja verrattavissa täällä mainittuihin kauhukysymyksiin Paaveista ja Rooman keisareista.
Minusta noita ei voi mitenkään verrata, urheilukysymykset, erityisesti olympiavoittajat, ovat kuitenkin tietovisojen vakiotavaraa. En toki olisi itse tiennyt, mutta Suomesta löytyy varmasti tuhansia, kenties kymmeniätuhansia, jotka tuon osaisivat vastata ilman vaihtoehtoja. Paavi ja keisarikysymyksiin en usko että oikeaa vastausta olisi löytynyt keneltäkään muuten kuin arvauksella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös