Grand Theft Auto V

  • 219 430
  • 676

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Tarina tuli tuossa äsken loppuunsa. Hiukan lyhyt se ehkä oli ja lopussa kaikki asiat setviytyivät vähän turhankin nopeasti. Enempää spoilaamatta mainitsen kuitenkin sen verran, että viimeisessä tehtävässä on valittava kolmesta vaihtoehdosta yksi. Itse se viimeinen tehtävä oli varsin monipuolinen, joskin suht tyypillistä GTA-mättöä kuitenkin. Kokonaisuudessaan kyllä tämä V oli ehkä helpoin GTA läpäistäväksi, mielestäni IVtäkin helpompi. Hetkeäkään ei kyllä silti tarvi ostostaan katua.

Nuo kaikki erilaiset ryöstöt suunnitteluineen, mahtavaa työtä Rockstarilta.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
On muuten vuoristossa sama maasto ja samoja paikkoja kuin Red Dead Redemptionissa.

Trevorina otin liftarin kyytiin ja vein tytön sitten samaan paikkaan kuin missä käytiin RDR:n loppusutinat.

Ihan on huikea peli, pari pikku bugia on löytynyt ja joissain kohti tallentaminen aiheuttaa sen että kun peliä jatkaa niin ollaankin jossain ihan muualla. Tallensin Trevorina rannan safehouseen ja kun jatkoin peliä myöhemmin niin Trevor heräsi jostain katolta aivan umpitunnelissa.

Mutta joo, jatko-osia odotellessa.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Miten tuo autosave homma toimii. Hommasin just pelin, ja tekee kyllä sen tallennuksen, mutta sitten kun sammuttaa pelin niin se on hävinnyt, ja tehtävä pitää tehä uusiksi. Pitääkö mun muka käydä himassa aina seivaamassa ennenkuin voin lopettaa pelaamisen?
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Onkos kukaan ostanut tätä peliä Brittien Amazonista? Näyttäisi olevan 15 euroa halvempi kuin täällä. Jos on niin minkälaiset toimitusajat mahtaa olla jos tuolta tilailee?
 

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten tuo autosave homma toimii. Hommasin just pelin, ja tekee kyllä sen tallennuksen, mutta sitten kun sammuttaa pelin niin se on hävinnyt, ja tehtävä pitää tehä uusiksi. Pitääkö mun muka käydä himassa aina seivaamassa ennenkuin voin lopettaa pelaamisen?

Kännykän valikosta kuvake "quick save" niin pystyt tallentamaan pelin kätevästi. Tämä ei luonnollisesti onnistu kesken tehtävän.
 

toby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Alussa tuli tehtäviä nopeasti eteen, mutta nyt en kartan avulla en löydä enään tehtäviä. Pulling on last favor on viminen tehtävä minkä oon tehny, muttai nyt ei löydy millään seuraavaa. Michaelilla ja franklinillä molemmilla on tullu seikkailtua, mutta ei vaan löydy. Oisko palstatovereilla joitankin tipsejä?
 

SASamuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Seattle Kraken
Onkos kukaan ostanut tätä peliä Brittien Amazonista? Näyttäisi olevan 15 euroa halvempi kuin täällä. Jos on niin minkälaiset toimitusajat mahtaa olla jos tuolta tilailee?

Tilasin viime viikolla britti amazonista (ennakkotilaus). Otin ilmasilla toimareilla, eikä ole vielä näkynyt. Arvioitu toimitusaika oli 19-25pv. Matkaan lähti ma iltasella. Omien kokemusten perusteella veikkaisin että on ma postilaatikossa.
 

Koikkaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves & Boston Bruins
En lue yhtäkään aikaisempaa viestiä, koska en halua spoilata itseäni, mutta haluan kysyä:

Kannattaako ostaa?
Onko vastinetta rahoille?
Hyvät ja huonot puolet?
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kannattaako ostaa?

Kannattaa

Onko vastinetta rahoille?

On

Hyvät ja huonot puolet?

Huonot: Autojen fysiikka, moottoripyörien fysiikka. Autot ajaa vuorenseinää ylös, moottoripyörät ei kaadu vaikka kovaakin ajaa autoa kylkeen.

Hyvää: Aivan kaikki muu tässä pelissä.

Aika helposti paras GTA mitä tehty ja Red Dead Redemptionin kanssa yksi kaikkien aikojen huikeimmista peleistä ikinä.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Yksi todella ärsyttävä juttu tässä pelissä kyllä on. Nimittäin lentokoneella en todellakaan osaa laskeutua. Hermostuttaa todella ja tölkit meni kyllä äsken ruttuun.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Yksi todella ärsyttävä juttu tässä pelissä kyllä on. Nimittäin lentokoneella en todellakaan osaa laskeutua. Hermostuttaa todella ja tölkit meni kyllä äsken ruttuun.

Mä koin samaa, ja ajattelin ettei se koskaan siitä lähde onnistumaan mutta nyt voin ihan rehellisesti sanoa olevani "ok laskeutuja". En edes uskalla väittää, että olisin siinä hyvä tai edes välttävä, mutta pääsen useammin ehjin nahoin maahan kun tuhoudun ja se on pelkästään harjoittelun tulosta. Aluksi vihasin lentämistä, tai oikeammin laskeutumista, mutta nyt se on mukavan haastavaa hommaa kun muu ajaminen sujuu jo "liiankin hyvin".
 
AJELUSTA:

Pelkoni sitten realisoituivat ja autoja ja moottoripyöriä sitten muutettiin edellisversiosta väkisin helpommiksi ohjattaviksi realistisen fysiikan kustannuksella. Jousitukset/iskunvaimennukset ovat ideaalimpia kuin nelosessa, ja myös renkaiden pitoa on lisätty. Tästä syystä liikenteestä, jonka määrää konsolin suorituskyky jo muutenkin rajoittaa, tarvitsee huolehtia vielä vähemmän kuin edellisessä versiossa. Moottoripyörien ajamista on helpotettu sitäkin enemmän, eivät kiihdy tai kulje enää niin kovaa ja keinotekoinen käänteinen keskipakoisvoima pitää pyörää edellisversiota hanakammin väkisin pystyssä. Ajelun helppous on mielestäni ollut liian suurena ajurina myös kenttäsuunnittelussa, jossa risteysalueet, sähkötolpat ja katuvalot, katukivetykset sun muut on suunniteltu niin että eteneminen on nopeampaa kun risteykset vedetään suoraksi, aivan kuten nelosessakin.

Myöskään lentokoneen lentämiseen ei tarvitse keskittyä. Samoin kuin autojen kanssa, lentokoneissa tuntuu myös siltä että fysiikkamoottori kykenisi suht realistiseen lentoon, mutta päälle on liimattu rutkasti keinotekoista helpotusta. Ensimmäisessä laskussa kun toin konetta alas kuten se oikeasti tuotaisiin, sain sen vain pomppimaan kiitoradalla. Seuraavaksi kokeilin pudottaa sen kovasta vauhdista aggressiivisesti tonttiin sauva edessä, niin johan toimi.

Toki ymmärrän hyvin miksi tällaisia ratkaisuita on tehty, mutta juuri minua taitavana simukuskina nämä ei todellakaan palvele, päinvastoin. Olisi mukavaa jos taitavammille pelaajille olisi jätetty edes mahdollisuus vaikuttaa vaikeusasteen vähän niin kuin tähtäyksessäkin voi käyttää automaattitähtäystä tai manuaalitähtäystä.
 
Viimeksi muokattu:

Glassjaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
AJELUSTA:

Pelkoni sitten realisoituivat ja autoja ja moottoripyöriä sitten muutettiin edellisversiosta väkisin helpommiksi ohjattaviksi realistisen fysiikan kustannuksella. Jousitukset/iskunvaimennukset ovat ideaalimpia kuin nelosessa, ja myös renkaiden pitoa on lisätty. Tästä syystä liikenteestä, jonka määrää konsolin suorituskyky jo muutenkin rajoittaa, tarvitsee huolehtia vielä vähemmän kuin edellisessä versiossa. Moottoripyörien ajamista on helpotettu sitäkin enemmän, eivät kiihdy tai kulje enää niin kovaa ja keinotekoinen käänteinen keskipakoisvoima pitää pyörää edellisversiota hanakammin väkisin pystyssä. Ajelun helppous on mielestäni ollut liian suurena ajurina myös kenttäsuunnittelussa, jossa risteysalueet, sähkötolpat ja katuvalot, katukivetykset sun muut on suunniteltu niin että eteneminen on nopeampaa kun risteykset vedetään suoraksi, aivan kuten nelosessakin.

Myöskään lentokoneen lentämiseen ei tarvitse keskittyä. Samoin kuin autojen kanssa, lentokoneissa tuntuu myös siltä että fysiikkamoottori kykenisi suht realistiseen lentoon, mutta päälle on liimattu rutkasti keinotekoista helpotusta. Ensimmäisessä laskussa kun toin konetta alas kuten se oikeasti tuotaisiin, sain sen vain pomppimaan kiitoradalla. Seuraavaksi kokeilin pudottaa sen kovasta vauhdista aggressiivisesti tonttiin sauva edessä, niin johan toimi.

Toki ymmärrän hyvin miksi tällaisia ratkaisuita on tehty, mutta juuri minua taitavana simukuskina nämä ei todellakaan palvele, päinvastoin. Olisi mukavaa jos taitavammille pelaajille olisi jätetty edes mahdollisuus vaikuttaa vaikeusasteen vähän niin kuin tähtäyksessäkin voi käyttää automaattitähtäystä tai manuaalitähtäystä.

Ajomallinnuksessa on todellakin parantamisen varaa, mutta väitätkö sä ihan oikeasti "taitavana simukuskina", että GTA IV, jossa autoilla ajaminen oli kuin istuisi veneessä(jossa on renkaat) ja jolla ajetaan peilijäällä, oli muka realistinen? Autot keikkuu kuin vene ja pelkkää driftaamista tehottomillakin autoilla. Mitähän simulaattoreita sä olet sitten oikein pelannut? Tiedänpä sitten välttää niitä paskaläjiä.
 
Viimeksi muokattu:
Ajomallinnuksessa on todellakin parantamisen varaa, mutta väitätkö sä ihan oikeasti "taitavana simukuskina", että GTA IV, jossa autoilla ajaminen oli kuin istuisi veneessä(jossa on renkaat) ja jolla ajetaan peilijäällä, oli muka realistinen? Autot keikkuu kuin vene ja pelkkää driftaamista tehottomillakin autoilla. Mitähän simulaattoreita sä olet sitten oikein pelannut? Tiedänpä sitten välttää niitä paskaläjiä.
Ensinnäkin, en ole väittänyt GTA IV:ää realistiseksi, ainoastaan enemmän realistiseksi kuin GTA V:ttä.

Kuitenkin voisin vastata tuohon, että todennäköisesti iso osa tuosta keikkumisen ja peilijään tunteesta on ollut keikkuvan ja heiluvan kuvakulman ja analogitatin kaltaiselle epätarkalle ohjainlaitteelle liian lineaarisen ohjauksen ansiota. Toisin sanoen eturenkaita on käännetty mutkaan liikaa, ja kun auto on puskenut, niin on todettu ajomallinnus paskaksi. Rockstarilla on huomattu tämä, ja muutettu ohjausta niin että mitä kauempana keskikohdasta ollaan, sitä suuremman renkaiden liikkeen tatin liike synnyttää. Pelkästään tämä muutos olisi muuttanut ajettavuutta parempaan suuntaan, mutta kun samalla pidon ja alustan parametrejä muutettiin helpottavaan suuntaan, niin kokonaisuudessa minun näkökulmastani ajelu muuttui paskemmaksi vaikka varmasti keskivertopelaajan mielestä se parani.

Jos sinua oikeasti kiinnostaa niin hyvinä autosimuina olen pitänyt Grand Prix Legendsiä, Papyruksen Nascareita, Live For Speediä ja Richard Burns Rallya. iRacingin epälen olevan hyvä, vaikka en ole kokeillut. Huonoja simuja taas ovat esimerkiksi GTR-sarja ja rFactor. Väitän, että tällä Rockstarin moottorilla osaava tiimi saisi halutessaan tehtyä näitä kahta edellä mainittua taulukkofysiikkasimua realistisemman ajopelin!
 

Glassjaw

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensinnäkin, en ole väittänyt GTA IV:ää realistiseksi, ainoastaan enemmän realistiseksi kuin GTA V:ttä.

Kuitenkin voisin vastata tuohon, että todennäköisesti iso osa tuosta keikkumisen ja peilijään tunteesta on ollut keikkuvan ja heiluvan kuvakulman ja analogitatin kaltaiselle epätarkalle ohjainlaitteelle liian lineaarisen ohjauksen ansiota. Toisin sanoen eturenkaita on käännetty mutkaan liikaa, ja kun auto on puskenut, niin on todettu ajomallinnus paskaksi. Rockstarilla on huomattu tämä, ja muutettu ohjausta niin että mitä kauempana keskikohdasta ollaan, sitä suuremman renkaiden liikkeen tatin liike synnyttää. Pelkästään tämä muutos olisi muuttanut ajettavuutta parempaan suuntaan, mutta kun samalla pidon ja alustan parametrejä muutettiin helpottavaan suuntaan, niin kokonaisuudessa minun näkökulmastani ajelu muuttui paskemmaksi vaikka varmasti keskivertopelaajan mielestä se parani.

Jos sinua oikeasti kiinnostaa niin hyvinä autosimuina olen pitänyt Grand Prix Legendsiä, Papyruksen Nascareita, Live For Speediä ja Richard Burns Rallya. iRacingin epälen olevan hyvä, vaikka en ole kokeillut. Huonoja simuja taas ovat esimerkiksi GTR-sarja ja rFactor. Väitän, että tällä Rockstarin moottorilla osaava tiimi saisi halutessaan tehtyä näitä kahta edellä mainittua taulukkofysiikkasimua realistisemman ajopelin!

Lähinnä sillä auton keikkumisella tarkoitin sitä, että IV:ssä urheiluautojen alustat tuntuivat aivan liian veteliltä ja ne keikkuivat puolelta toiselle kuin laivat. No, makunsa kai kaikilla, mutta mä en siitä pitänyt yhtään ja itsekin on muutamaa simua tullut pelattua, esimerkiksi noista mainitsemistasi peleistä RBR ja Nascarit.

Oli miten oli, mun mielestä GTA V on paras peli koko sarjassa, IV oli aivan liian synkkä, huumoria ei ollut tarpeeksi ja tehtävät tylsiä "ammu tyyppi, aja takaisin". San Andreas ja Vice City tulee jaetulla kakkossijalla.

Edit. Kultainen keskitie olisi ollut hyvä, en siis todellakaan väitä V:n ajomallinnusta realistiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Oli miten oli, mun mielestä GTA V on paras peli koko sarjassa, IV oli aivan liian synkkä, huumoria ei ollut tarpeeksi ja tehtävät tylsiä "ammu tyyppi, aja takaisin". San Andreas ja Vice City tulee jaetulla kakkossijalla.
Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä. En rohjennut uskoa että Rockstar voi koskaan ylittää oman Vice Citynsa tasoa, mutta niinhän siinä kävi. Väliin tarvittiin vain pari harha-askelta jotta opittiin mihin kannattaa keskittyä ja mihin ei.

Onhan se selvää, että jos pelimoottori grafiikoineen, fysiikoineen ja pelimekaniikkoineen on sama, mutta budjetti on silti 220 miljoonaa, joka on kokonaisuudessaan pantu miljöön ja tarinan rakentamiseen joka Vice Citystakin teki Vice Cityn, ei lopputulos voi olla mitään muuta kuin yksi merkittävimmistä julkaisuista kautta aikain.

Siinä mielessä ajomalli harmittaa, että koska pelkkä ajelu ei tarjoa kummoista nautintoa, joutuu tämän merkkiteoksen läpipeluuta jarruttaakseen ja nautintoa pidentääkseen kehittämään jotain vaihtoehtoista vaihtoehtoista tekemistä. Nyt kolme tai neljä pelisessiota takana ja pelin mukaan 30 % tarinasta läpäisty...
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Löysin tuolta pelistä valkoisen rinkulan joka piippaa kuten tutka. Kun menen rinkulan sisään se pienenee keskikohtaa lähestyttäessä, mutta mitään muuta se ei teekkään enkä löydä mitään siitä. Onko kellään hajua mikä on ja mitäs siitä tapahtuu?

Sijaitsee East Los Santosissa olevan jettikisan yläpuolella, rinkulan keskikohta on keskellä vesiväylää.

Sit mulla on Franklinin hahmon kohdalla jatkuvasti auki yksi tehtävä, mutta kartalla ei näy mitään missä semmonen olis, bugi vai feature?

Tuossa kun netissä etsiskelin vastausta niin näköjään on netti jo pullollaan easter egg juttuja ja vaikka mitä. Pelissä on näköjään taas jemmattu kaikenlaista.

Lisäksi ne joilla on special editionin mukana tullut blueprint kartta, kannattaa tutkia karttaa uv-valon alla.

EDIT: vastaan itselleni, sukellusvehkeet tarvitaan tosiaan, noissa rinkuloissa on uponneita hylkyjä, koska löysin jo toisenkin Tataviam mountaisin edessä olevien saarten läheltä. Hylyissä on fyrkkaa tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
n.30 tuntia takana ja 50% kokonaisuudesta suoritettu, päätehtävien osalta 37/69. Voi saatana mikä peli! Kuten edellä mainituista luvuista voi päätellä, ison osan ajasta olen tutkinut paikkoja ja ihaillut GTA-maailman menoa.

Todella harvoin mikään näin suuren ennakko-hypen saattelema vastaa odotuksiin. Nyt täytyy vaan toivoa että tuleva Metal Gear tekee samoin.
 

Sim_Sam

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP, Punamustat pelipaidat, 60min paine ja DDR
En käy vielä kyseistä peliä hakemassa. Jemmaan homman talven työttömiin päiviin, kuten tein GTA IV kanssa viime talvena. Uskomatonta mutta totta, että tosiaankin ostin tuon edellisen version alennuksesta 4vuotta pelin julkaisemisen jälkeen! Vai olisiko sitten vaikuttanut silloinen ex-naiseni ja yhteinen elämämme asiaan. Mutta Kuinka kauan NYT sitten antaa pää periksi jemmata tätä hankintaa, niin onkin sitten aivan eri asia. Mahtavaa settiä peli varmasti taas tarjoaa!
 
Tulipa huomattua aika huvittava bugi, kun oli 4tähtee ja poliisit perässä. Auto hajosi ja jatkoin matkaa juosten, menin keskelle lähintä puskaa ja ihmettelin miksi ne ei löydä ja aikansa poliisien siinä ympärillä pyöriessä wanted level lähti kokonaan pois.

Edit: näköjään aika paljon lisää löytyy naurettavia tilanteita Grand Theft Auto V Mythbusters muodossa

Linkkin youtubeen.
 
Viimeksi muokattu:

Kalastaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Sanokaas nyt neroimmat mitä tuolta point of interest kohdasta pitäis löytää? Mulla se on siinä keskellä siltaa ja olen pyörinyt alla ja päällä sekä sillalla, mutta mitään maata kaatavaa ei löydy? Netissä on pätkiä, että se on jollain ihan muualla ja siksi oletan että siitä pitäisi löytää jotain?

Voipi olla että olen väärässä.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mielestäni nuo videon tilanteet olivat realistisia vaikkakin hieman naurettavia. Mutta bugeista puheenollen Rockstar on itse ilmoittanut ettei autotalleja kannattaisi käyttää etenkään, jos sinne aikoo tuunattuja autoja viedä, nimittäin joko a) koko auto häviää b) autoon ostetut tuunaukset häviävät.

Itse tuli peli pelattua läpi tuossa edellisiltana ja peliaikaa tuli vähän päälle 40h. Pari sivutehtävää tuonne jäi vielä ja oli kyllä niin rahansa arvoinen kuin voi vain olla.

Sitten yksi kysymys vielä. Kysymyksessä pieni spoiler-alert.

Miten ihmeessä tuossa saa kerättyä rahat esimerkiksi siihen golf clubiin, jos viimeisestä tehtävästä tienasi vain sen 18milliä? Pitääkö oikeasti koittaa pelleillä niiden osakkeiden kanssa vai tuleeko noista sivutehtävistä sitten kunnon rahat vielä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös