Grand Theft Auto V

  • 218 907
  • 676

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Voi hitsi, kun näytti hienolta. Syyskuuta odottaa kuin lapsena joulua. Peli on jo ennakkotilattuna.
 
Hyvältä näyttää! Toivottavasti se melko tökerö liikkuminen hahmolla oltaisiin saatu sulavammaksi. GTA 4 oli myös autolla ajo melko työlään tuntuista verrattuna aikasempiin, minä ainakin haikailen enemmän driftaus tyyppisen ohjaamisen perään.
 
Suosikkijoukkue
KK
Hyvältä näyttää! Toivottavasti se melko tökerö liikkuminen hahmolla oltaisiin saatu sulavammaksi. GTA 4 oli myös autolla ajo melko työlään tuntuista verrattuna aikasempiin, minä ainakin haikailen enemmän driftaus tyyppisen ohjaamisen perään.
Rockstar jossain videossa kertoi, että IV:n hieman kelluvan oloinen ohjaus olisi muutettu täysin ja autot olisivat realistisempia. Minusta on aivan sama onko auto yli- vai aliohjautuva kunhan se on uskottava. Etuvetoisella kun harvemmin driftataan niin mielestäni asia on autosta kiinni. En halua kaikista autoista mitään turboversioita.
 

Doforos

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors, LA Kings, MMÅ
Rockstar jossain videossa kertoi, että IV:n hieman kelluvan oloinen ohjaus olisi muutettu täysin ja autot olisivat realistisempia. Minusta on aivan sama onko auto yli- vai aliohjautuva kunhan se on uskottava. Etuvetoisella kun harvemmin driftataan niin mielestäni asia on autosta kiinni. En halua kaikista autoista mitään turboversioita.

Jep just näin. Erilaisia autoja. Kaupungissa muutamat yleisautot ja satunnaisesti eri alueilla harvinaisempia kaaroja. Maaseudulla luotettavasti kulkevia, hitaampia maalaisautoja. Myös erikoisuuksia täällä.

Hyvä että kelluva ohjaus huomioitu. Yksi kiehtova uudistus voisi olla bensan kuluminen. Mittari ruutuun kun autossa ollaan ja bensa-asemia ympäri kaupunkia. Poliiseja paetessa ei voisi ikuisuuksia ajella. Tehtäviin toisi siis tietynlaisen aikarajoituksen, jos esim on ajettava kaverit kyydissä pakoon pankkiryöstön jälkeen.
 
Kirjoitin about kuukausi sitten johonkin ketjuun täällä, miten GTA IV jäi aikanaan pahasti kesken tökeröiden kontrollien ja epärealistisen huonoista toimintaelokuvista tutun "tapa yksin 30 vihollista, tapa seuraavassa paikassa 30 lisää, ja toista kaavaa 30 kertaa eri paikoissa" tehtävärakenteen vuoksi.

Heti sen jälkeen otin itseäni niskasta kiinni ja pelasin koko pelin läpi muutaman sadepäivän ja -yön aikana. Vasta nyt havahduin kunnolla sekä hyviin että huonoihin puoliin. Hyvinä puolina voisi mainita dynaamisen maailman, joka varsinkin konsolin rajoitukset huomoiden on toteutettu mykistävän hyvin. Yksityiskohtia kadunmiesten random dialogista radiokanaviin, äänimaailman toteutukseen, erilaisiin sääolosuhteisiin, kaupunkiympäristön logoihin yms yms. riitti jo nelosessa siihen malliin että voi olla varma ettei vitosessa samaan osa-alueeseen tarvitse pettyä.

Myös ajoneuvon kontrollit yllättivät pitkän linjan simulaattorimiehen erittäin positiivisesti. Edellisissä peleissä autojen ajeluhan oli enemmän tai vähemmän tylsää pakkopullaa, mutta nelosessa auton massan ja jousituksen mallinnus oli uskottavaa, renkaat sai sutimaan ja ohjauskin toimi hyvin, joskin tattiohjausta silmällä pitäen vähän turhan lineaarinen, eli toisin sanoen renkaiden pitäisi kääntyä sitä pienemmästä liikkeestä mitä ulompana ohjauksen keskikohdasta ollaan. Toki mukana oli jonkin verran tekijöiden ilmeistä keinotekoista (fysiikkamalliin perustumatonta) helpotusta auton ohjattavuuteen varsinkin kovissa nopeuksissa ikään kuin kaikissa autoissa olisi helvetisti downforcea, mutta se annettakoon anteeksi kun peli on kuitenkin suunnattu "kaikille", eikä vain taitaville autopelikuskeille. Toivottavasti helpotuksia ei ainakaan lisätä seuraavaan versioon, vaan pikemminkin päinvastoin.

Kinnostaisi kuulla lisää mitä tarkoitatte kelluvalla ohjauksella? En ymmärrä. Lisäksi ainakin moottoripyörien sixaxis-ohjaus on todella hienosti toteutettu. Oppimiskäyrä tosin oli aika jyrkkä, mutta kun homma alkoi luonnistua niin pelin parasta antia oli posottaa sillä 900 pyörällä puskurikuvakulmasta polvi asfalttia viistäen tuhatta ja sataa autojen välistä pelkästään ohjainta kallistelemalla.

Sen sijaan suurin downside minulle GTA IV-kokemuksessa oli surkea juoni. Joo, tehdään vähän näitä jamesbondmaisia "lahtaa 30 vihollista" keikkoja jollekin hengettömälle nopeasti kyhätylle roistolle jonka hahmoon ei pääse tarpeeksi sisään, sitten tapetaan roisto ja aletaan tehdä samoja keikkoja isommille roistoille, kunnes tapetaan se suurin roisto ja peli on läpi. Suunnilleen puolen välin paikkeilla kyllästyin totaalisesti ja aloin skippaamaan suurimman osan välianimaatioista. Suurimmat odotukset vitosen suhteen kohdistuvatkin tähän osioon. Vice City oli edelleen paras noteeraus tällä saralla, toivottavasti päästäisiin edes samalle tasolle.

Se on varmaa, että vitosen ostan heti, mutta yhtä varmaa on myös se että sitä en pelaa väkisin läpi, jos plussapuolista nauttiakseen joutuu pelillisen sisällön osalta nielemään samanlaista pakkopullaa kuin nelosessa. Tämä nelosen läpipeluu oli eräänlainen "kerran vuosikymmenessä" tapahtuma minun peliurallani. Vähän niin kuin paskojen leffojen teemaviikonloppu. Joo, olihan se näin jälkikäteen ajateltuna ihan jees, mutta en todellakaan tekisi uudestaan ainakaan pitkään aikaan.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
"tapa yksin 30 vihollista, tapa seuraavassa paikassa 30 lisää, ja toista kaavaa 30 kertaa eri paikoissa" tehtävärakenteen vuoksi.

Minulle tosiaan jo uutuudesta riittäisi, että tehtävien perusperiaate olisi jotain muuta tässä uusimmassa kuin tätä yllämainittua. Outoa että Rockstar on muuten hyvä kaikessa peliin liittyvässä, mutta suurin osa noista tehtävistä oli tuota GTAIV:ssa ja RDR:ssä.

Autoilussa toivon että kuvakulma olisi saatu asetettua niin, että näkee tarpeeksi pitkälle ilman tattien(=kuvakulman) vääntelyä.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Itselle nuo välidialogit ovat tärkeitä, koska niillä pystyy syventymään peliin. Jos ne skippaa, niin helposti itse tehtävien pelaaminen jää mekaanikseksi. Mutta kehittetävää olisi paljon, tässä mitä itse näen:

- Pidempiä, ja moniosaisia tehtäviä joissa edellisen lopputulema vaikuttaa seuravaan
- Rakenne jossa tehtävän voi failata ja jatkaa silti hiukan haastavammasta tilanteesta
- Vaikeampia tehtäviä. GTA-sarjassa ei ole oikeastaan yhtään vaikeaa ammuskelutehtävää. Esim. vaikeustasoja voisi olla useampia.
- Tehtäviä joissa on useampia poikkeavia toteutustapoja. Yksi hauskimpia GTA tehtäviä oli Gay Tonyssa se, jossa piti helikopterilla saada ne kumivenekaverit hengiltä (Sexy Time). Ratkaisin homman niin että lensin sinne Alderneyn pohjoisrannalle ja miinoitin sen sticky bombeilla ja räjäytin koko paskan ilmaan kun kumiveneet rantautuivat.
- Sivuhahmot voivat kuolla tai jäädä henkiin entisen ehdottoman rakenteen sijaan
 

Nötkötti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mutta kehittetävää olisi paljon, tässä mitä itse näen:

...- Sivuhahmot voivat kuolla tai jäädä henkiin entisen ehdottoman rakenteen sijaan

Sivuhahmothan vaikuttavat pelin juoneen, ja esiintyvät useimmiten usemmassa kuin yhdessä tehtävässä. Jos nyt kelataan että henkilö X nirhaantuu tehtävässä A niin pelissähän pitäisi olla vaihtoehtoinen käsikirjoitus, koska henkilö X saattaa alkuperäisen kirjoituksen mukaan esiintyä myös tehtävässä B .

GTA:ssa on perinteisesti ollut "aika" monta sivuhahmoa veikkaisin noin 20-50 per peli joten jos niitä hemmoja napsitaan pois pelaajan mielen mukaan, pitäisi pelissä olla vähintään se 20-50 vaihtoehtoista juonta. Toki eihän kaikkia sivuhahmoja ole mitenkään mahdollista tappaa mutta silti.

______________

GTA Onlinen Gameplay video tässä.

Paatuneimmille GTA faneille suositan varaamaan talouspaperia vierelle, ennenkuin alkaa videota katsomaan.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Sivuhahmothan vaikuttavat pelin juoneen, ja esiintyvät useimmiten usemmassa kuin yhdessä tehtävässä. Jos nyt kelataan että henkilö X nirhaantuu tehtävässä A niin pelissähän pitäisi olla vaihtoehtoinen käsikirjoitus, koska henkilö X saattaa alkuperäisen kirjoituksen mukaan esiintyä myös tehtävässä B .

GTA:ssa on perinteisesti ollut "aika" monta sivuhahmoa veikkaisin noin 20-50 per peli joten jos niitä hemmoja napsitaan pois pelaajan mielen mukaan, pitäisi pelissä olla vähintään se 20-50 vaihtoehtoista juonta. Toki eihän kaikkia sivuhahmoja ole mitenkään mahdollista tappaa mutta silti.

Kyllä esim. Mass Effect sarjassa onnistui varsin hyvin tuollainen juonirakenne, jossa osan sivuhenkilöistä kohtalo on avoin. Kaikki sivujuonet kun eivät ole toisistaan riippuvaisia.
 

Nötkötti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä esim. Mass Effect sarjassa onnistui varsin hyvin tuollainen juonirakenne, jossa osan sivuhenkilöistä kohtalo on avoin. Kaikki sivujuonet kun eivät ole toisistaan riippuvaisia.

Mass Effectiä pelaamattomana vaikea sanoa tuosta yhtään mitään, mutta minun järjen mukaan GTA:ssa on ollut sellainen kaikki johtaa kaikkeen tyylinen juoni.

Varoitus! Spoileri spoilaa GTA IV:n juonta.

Nyt kun päivällä tarkemmin kelailin niin GTA IV:ssä oli mahdollista vaikuttaa pelihahmojen kohtaloihin. Ensimmäisenä tulee mieleen valinta jossa pitää päättää litsiikö Playboy X:n vai Dwaynen. Toinen valinta olikin lopussa rahan ja rakkauden välillä. Toisessa valinnassa nirhaantui Roman toisessa Michelle, tosin tämä oli pelin lopussa joten juoneen se ei enää kovasti vaikuttanut.
 
Suosikkijoukkue
KalPa

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mistähän kannattaisi tilata ennakkoon että saisi julkaisupäivänä vai kävelisikö Prismaan silloin?

Mä ainakin käyn suoraan kaupasta hakemassa. Liian monta kertaa olen joutunut kiroamaan, kun ennakkoon tilattu peli ei ole tullut julkaisupäivänä postissa. Kokemusta löytyy myös useammasta eri verkkokaupasta. Tällä kertaa en sitä riskiä enää ota.
 

Nötkötti

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Rahapulassa kieriskelevä opiskelija, (allekirjoittanut) joutui tekemään epätoivoisen liikkeen ja myi Xboxinsa, jotenka tulee sitten hommattua uusi kun popula kauppaa niitä pois, PS4:n ja Xbox Onen alta... Ja sitte jääköön hyvästi oikea elämä ja alkakoon uusi uljas elämä Los Santosissa.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huh huh, ei enää kahtakaan viikkoa ja tämä vuoden peli -tittelin lunastava teos on ilmestyvä. Tarkoituksella olen tässä viimekuukaudet jättänyt viime ajat seuraamatta uutisointia tästä pelistä, ettei alkaisi liian kovasti odottamaan julkaisua liian aikaisin. Nyt tuota kyllä jo sitten odottaa kovasti, ja interwebin syövereistä tulee etsittyä kaikennäköistä materiaalia pelistä.

Tuossa Major Julli taannoin listasi joitain kehitysideoita, ja itsekin toivoisin enemmän vaihtoehtoja tehtävien suorittamiseen. Samoin olisi ihan tervetullutta se, että peli voisi edetä vaikka jokin tehtävä ei mennyt suunnitellusti. Voisihan siinä olla kuitenkin jotain "rangaistuksia", jos tehtävä ei mennyt täysin putkeen.

Yksi suuri toivomus olisi, että pelin koko kartta olisi vihdoin auki, eikä avautuisi osissa kuten tähän mennessä. Tai no johan SA:ssa ja GTA IV:ssa pääsi "suljetuille" alueille, mutta virkavallanhan siitä sai peräänsä. Jos sitä nyt pääsisi ihan luvan kanssa. Ainakin se puhuu toiveeni puolesta, että pelissä on nyt vain tuo yksi suuri kaupunki, jossa ei taida olla mitään erillisiä saarekkeita. Ei ainakaan tule enää tätä "silta remontissa" -korttia pöytään.

Toisaalta olisihan se hienoa, että ympäristö vähän eläisi. Eli joskus olisikin joku tienpätkä korjattavana, mutta ajan kanssa se olisi taas kunnossa. Toisihan se haastetta paeta kytiltä kun kesken pakomatkan tie onkin poikki, kenties jostain kuorma-auton rampin kautta olisi mahdollista onnistuneella ajamisella jatkaa matkaa ohi tietyön, tai sitten olisi hylättävä auto ja jatkaa matkaa jalan. Tosin onhan niistä poliiseista luvattu haastavampia tähän versioon, mutta niin lupailtiin GTA IV:n poliisienkin tarjoavan haastetta. Eivät siinä oikein onnistuneet.

Tuo on kyllä aivan mahtava juttu, että pelissä on taas rahalle käyttöä. Tai no, ainakin vo iostaa taas kiinteistöjä ja sijoittaa rahojaan osakkeisiin, mutta toivottavasti pelissä olisi Vice Cityn tapaan taas klubit ym. kaupan. Noh, olipa tai ei, niin kyllä tuossa pelissä silti tekemistä näyttäisi riittävän. Muutaman tovinhan tuossa jo kiertelee karttaa ristiin rastiin ja toisen tovin tekee tehtäviä.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi suuri toivomus olisi, että pelin koko kartta olisi vihdoin auki, eikä avautuisi osissa kuten tähän mennessä.

Tämä homma on hoidossa ilmeisesti:

Grand Theft Auto V –ensikosketus – viivaa, viinaa ja aseita (osa 2) – Dome.fi

Niinpä GTA5 tarjoaa heti alussa aiempia Rockstarin pelejä laajemman avoimen maailman kokemuksen. Koko kartta on auki. Kaikkia kolmea päähenkilöä voi peluuttaa heti alusta. Voit vain nauttia. Tarinatehtäviin ei tarvitse koskea ollenkaan. Älä Ole, Elä.

Linkki dome.fi-sivustolle GTA V-aiheiseen "uutiseen".
 

DANSKU

Jäsen
Nyt alkaa olemaan jo niin malttamaton olo. Viikko vielä pitäis jaksaa odottaa tätä. Trailerit ja muut matskut katottu 100 kertaa jo. Loppusyksy meneekin varmaan tämän kanssa!
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Grand Theft Auto V

Siitä vähän lisähypeä. Ihan käsittämättömän huikea sivusto ja odotukset on pilviäkin korkeammalla, tulis jo!

Linkki vie GTA V-pelin valmistajan sivuille, joka esittelee peliä tarkemmin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Pitäiskö sitä tosiaan ottaa Cartmanin keinot käyttöön ja jäädyttää itsensä viikoksi. Coolshopista on ennakkotilaus vetämässä kun siellä oli paras tarjous ja pitäisi olla postilaatikossa julkaisupäivänä.
 

Mehumaija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Man City
Malttamattomana tätä jo odottelee, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Kysymys koskien cdon.comin toimintaa:

Ennakkotilasin pelin jo hyvissä ajoin alkuvuodesta mutta en huomannu kyseisenä ajankohtana tarkistaa miten kyseinen pulju toimittaa ennakotilatut pelit. Tutkailin tuossa taannoin lähetyssysteemiä ja sieltä käy ilmi että pelit postitetaan julkaisupäivänä. Onko kellään kokemuksia, onko ennakkotilattuja tuotteita toimitettu mahdollisesti aikaisemmin vai pitääkö minun tosiaan kämmenet syyhyten odotella 2-5 arkipäivää julkaisun jälkeen?
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Malttamattomana tätä jo odottelee, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Kysymys koskien cdon.comin toimintaa:

Ennakkotilasin pelin jo hyvissä ajoin alkuvuodesta mutta en huomannu kyseisenä ajankohtana tarkistaa miten kyseinen pulju toimittaa ennakotilatut pelit. Tutkailin tuossa taannoin lähetyssysteemiä ja sieltä käy ilmi että pelit postitetaan julkaisupäivänä. Onko kellään kokemuksia, onko ennakkotilattuja tuotteita toimitettu mahdollisesti aikaisemmin vai pitääkö minun tosiaan kämmenet syyhyten odotella 2-5 arkipäivää julkaisun jälkeen?

Mulla on kokemusta cdon-tilauksista 5-6 pelin verran. Olen tasan kerran saanut pelin julkaisupäivänä postilaatikkoon. Viime vuonna odottelin Black Ops 2 neljä päivää julkaisun jälkeen. Tuo oli viimeinen peli, minkä tuolta tilasin.

Edit. Tulin siihen tulokseen, että helpoimmalla pääsee, kun marssii julkaisupäivänä paikalliseen Prismaan ja hakee pelin sieltä.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Gamehouse Tullintorilla Tampereella järjestää pelille yömyynnin, on cheerleaderia yms.

Itse haen pelini tuolta, kun sen sieltä myös varasin. 00.01 siis peli kouraan ja kotio heti viikon aluksi. 23-01 tuo tapahtuma, tämä tiedoksi Tampereella asuville ja ei vielä peliään varanneille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös