Gradua vääntämään...

  • 103 380
  • 470

Johto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itsekin aloitin gradun vääntämisen tuossa muutama viikko sitten, ja KTM-paperit olisi tarkoitus saada pois yliopistosta ensi kesänä. Parhaillaan väsäilen aiheanalyysiä, ja tutkimussuunnitelman olisi tarkoitus olla valmis viimeistään ennen joulua. Vakituinen työpaikka tuo oman haasteensa aikataulujen suhteen, mutta on pakko koettaa ahkeroida, jotta saisin homman pakettiin kevääseen mennessä. Työtehtävienkin suhteen vaatimukset kuitenkin kasvavat koko ajan, ja työnteko vaatii jatkossa entistä enemmän aikaa ja sitoutumista. Näin ollen gradu olisi hyvä saada pois alta mahdollisimman äkkiä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jaahas, tänään se alkoi, diplomityön tekeminen nimittäin. Oli tavallaan ihan hienoa luoda diplomityö-niminen tiedosto kovalevylle.

Toivottavasti samanniminen tiedosto löytyy myös jostain muualta hyvästä turvasta. Yllättävän usein kuulee surullisia tarinoita asian tiimoilta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puolen vuoden päästä tavoitteena kertoa onnellisuusketjussa, että diplomityö on valmis.

Onnea yritykselle. Puoli vuotta on erittäin lyhyt aika diplomityölle. Jos tuossa ajassa saat tehtyä, niin voit pitää itseäsi kovana jätkänä. :)

Muistan vielä omat komeat suunnitelmani. Toukokuussa 2005 aloittelin ja ensin pidin tavoitteena sitä, että työ olisi valmis joulukuussa - helmikuussa 2006 kun loppui sopimus. Noh, ei ollut valmista. Sopimusta jatkettiin pariinkin kertaan ja vihdoin lokakuussa 2006 pokkasin paperit koulusta.

Toki omalla kohdallani tuohon "viivästymiseen" vaikutti monikin asia. Yksi oli se, että d-työni aihe saatiin lopullisesti päätettyä vasta joulukuussa. Lisäksi toimenkuvaani kuului myöskin monta muuta työtehtävää, joten välillä oli yksinkertaisesti vain tilanteita, joissa d-työhön liittyviä asioita ei ehtinyt tehdä.

Tehokasta aikaa meni minullakin ehkä se puoli vuotta, mutta muut asiat viivästyttivät tosiaan tehokkaasti tuota urakkaa. En silti valita. Sain jatkaa yrityksen palveluksessa ja jatkan edelleen. Tee sinäkin samoin, jos homma tuntuu mielekkäältä. :)

Ja tsemiä.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
4kk dippatyön naputtelua takana ja 2-3kk edessä. Alana konetekniikka/tuotantotekniikka ja aiheena layoutin ja materiaalivirran suunnittelu erään yrityksen uusiin tuotantotiloihin. Hyvältä näyttää toistaiseksi. Sivuja on kasassa tällä hetkellä joku 40 ja paljon asiaa on vielä ranskalaisina viivoina. Eiköhän se vajaa sata sivua suhteellisen helposti synny. Työn rakennekin alkaa olemaan aika hyvin selvillä ja palaute sekä firman puolelta, että proffalta on ollut positiivista.

Jatkostakin on jo puhuttu työnantajan kanssa eli ensi vuoden alkupuolella olisi ehkäpä mahdollisuus aloitella dippainssin hommissa kyseisessä firmassa. Riippuu tietysti dippatyöni laadusta. Pitää nyt tsempata kunnialla tämä dippatyö pois kuleksimasta ja suorittaa viimeiset rästikurssit (10ov).

Vinkkinä dippatyön tekemistä aloitteleville sanoisin, että kirjatkaa kaikki mahdolliset asiat ylös heti tuoreeltaan etteivät pääse unohtumaan. Ranskalaisia viivoja vaan vihko täyteen ja kaikenmaailman ideat ylös. Itse aloitin kirjoittamisen heti kun oli jotain matskua mistä aloittaa ja loin myös alustavan sisällysluettelon jota olen muokkaillut työn kuluessa.

Katsotaanpas tässä tulevien kuukausien aikana miten projekti etenee. Toivottavasti homma sujuu yhtä jouhevasti kuin tähänkin asti.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näköjään kirjoitin tähän ketjuun viimeksi 9.6., kun oli kulunut viikko työn aloittamisesta. Silloin olin jollain tapaa huolissani aikataulusta, mutta en ole enää. 4 kk takana ja välissä ollut kolmisen viikkoa taukoakin matkustelujen takia. Kolmen viikon päästä lähdetään pariksi viikoksi Jenkkilään ja siihen mennessä olisi tarkoitus luovuttaa ensimmäinen versio työstä. Kasassa on nyt 100 sivua ja kahden seuraavan viikon aikana tulee vielä vähän lisää. Sen jälkeen pitää vähän karsia turhaa pois ja katsoa mitä proffa ja ohjaajat sanovat.

Työn tekeminen on sujunut pääosin hyvin vaikka heinä-elokuussa tahti olikin vähän hitaampi. Silloin tuli urheiltua useampana päivänä kaksi kertaa ja dippaa tehtiin muutama tunti siinä välissä. Taktiikkana on ollut alusta asti se, että kirjoitetaan kaikki saman tien ylös ja tekstiä muokkailaan useampaan otteeseen. Tällöin ei tule liikaa rakastuttua omaan tekstiin ja keskittyminen säilyy, kun aina silloin tällöin korjailee vähän.

Jos jotain negatiivista on sanottava, niin se, ettei proffalla ole valitettavasti aiheesta mitään kuvaa. Käytännössä hänellä ei ole mitään edellytyksiä arvostella työtä tai ottaa kantaa sisällön oikeellisuuteen. Samasta syystä en ole saanut koulun puolesta mitään ohjausta työlle, mutta ei se ole kovinkaan paljon haitannut. Firmassa aihe on monille myös vieras, mutta lukuisilla haastatteluilla on saanut aiheen kohtuullisesti haltuun. Hyvänä puolena on myös se, että selvitettäviä juttuja on ollut niin paljon, ettei kovin syvällisesti ole tarvinnut paneutua mihinkään.

Vielä kun pari viikkoa jaksaa, niin sen jälkeen pitäisi olla vähän helpompaa. Hyvä juttu on kyllä ollut, että olen voinut tehdä työtä täyspäiväisesti ilman muita töitä. Silloin on helpompi saada aikaan verrattuna siihen, että pitäisi joka päivä tehdä tunti-pari.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Jep, ensimmäiset sivut on täällä takana ja vuodenvaihde kolmen kuukauden päästä edessä. Kuten edellisellä sivulla tuli sanottua, sinne olisi tarkoitus saada jotakin ulos. Materiaalia on paljon, välissä kuukausi lomailua. Sama tilanne kuin Ruutuässällä, että firmassa ei asiasta paljon tietoa ole, mutta tarkoitus onkin saa homma kirjoitettua ja paperit ulos, jotta koulutusta vastaaviin hommiin koulutus alkaisi. :)
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään annoin dipasta ensimmäisen version ohjaajille ja valvojille. Sivuja on kertynyt 106 ja liitteitä tulee olemaan jonkin verran riippuen siitä, kuinka paljon laskelmia työhön liitetään. Periaatteessa olisi varmaan hyvä laittaa mahdollisimman tarkasti, mutta sitten liitteiden määrä tulee olemaan melkein 50. Nyt toivotaan, että kolme viikkoa on riittävän pitkä aika työn lukemiseen ja voin viettää siihen asti lomaa. Marraskuun alussa pidetään palaveri, jossa katsotaan, mitä pitää vielä tehdä ja mitä ottaa pois. Tarkoituksena olisi, että marraskuussa teen loput asiat kuntoon ja viimeistään vko 48 työ menee painoon.

Vähän enää huolestuttaa työtilanne, sillä rakennusalalla on tällä hetkellä käynnissä aika kova irtisanomisbuumi. Onneksi löytyy jo entuudestaan työsopimus, jota nyt pitää vain muuttaa. Jos sopimusta ei olisi, niin töihin pääsy ainakaan samaan firmaan ei kävisi välttämättä niin helposti. Toivottavasti kaikki sujuisi tältä osin kuitenkin hyvin.
 

Japi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh, Jokerit, Saipa, Jokipojat, Titaanit
Lainaus käyttäjältä Huerzo 29.5.2006 klo 15.42
"2) Varaa reilusti aikaa yhtä sessiota varten
Kaksi tuntia on gradun tekemiseen liian lyhyt aika. Parhaita päiviä ovat olleet (tuotoksen laadun & pituuden suhteen) überpitkät päivät (>8 h) aiheen kimpussa. Kun aihe on koko ajan päässä, syntyy myös kunnon jälkeä."

No tuo on ihan kiinni henkilöstä. Itse aloitin oman graduni kirjoittamisen 29.9.2008 ja palautin sen 18.11.2008. Kypsyysnäyte on huomenna ja sitten vain arvosanaa odottelemaan. Kokonaisuutena 85 sivua tekstiä+ 8 sivua lähdeluetteloa, kansilehteä, sisällysluetteloa yms.

Toki minulla oli kaikki materiaali läpikäytynä ja kohtuullisesti hanskassa ja noin 24 sivua melko valmista tekstiä vuosilta 2005-2006. Toki sitäkin piti vielä muokata. Itse työskentelin 3-5 päiväistä viikkoa ja 2-8 tuntia päivässä. Yhden kerran noin kahdeksan tuntia ja useimmiten 3-4 tuntia joskus vain 2 tuntia päivässä. Teksti tosin pyöri mielessä kokoajan.

Aloitin siis 29.9 ja palautin gradun 18.11. Aihe oli toki mielenkiintoinen ja itseäni kiinnostava, mutta yllättävän vähällä työllä gradu syntyi. Ylivoimaisesti eniten aikaa meni lähteiden läpikäyntiin ja lukemiseen. Tutkimukseni on Historiasta ja aineistona lehdistö. Lehtien lukemisessa meni aikaa paljon. Tänä vuonna kolme 8 tuntista päivää ja vuosina 2005-2006 ehkä 40 päivää lisää. Ja valmiina olleen tekstin kirjoittamiseen oli mennyt ehkä 30 päivää. Yhteensä siis noin vajaa 80 päivää noin 6-8 tuntisia päiviä. Tämä siis tämän vuotisen kirjoitusurakan (noin 20 päivää varsinaista kirjoitusta) lisäksi.

Minulla meni gradun tekemiseen (siis aineiston läpikäyntiin ja kirjoittamiseen) yhteensä siis noin 100 päivää joista noin 80 päivää 6-8 tuntisia ja 20 päivää 3-4 tuntisia jos sitäkään. Ajatustyö oli toki käynnissä syyskuusta 2005 lähtien eli ihan helpolla se ei syntynyt, mutta varsinaisen mekaanisen työn määrä (kirjoitus+ aineiston läpikäynti) oli varsin vähäinen.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Jokohan sitä uskaltaisi tätä ketjua lukea. Gradu nimittäin lähti nyt painoon. Työn ohessa tuota on pakerrettu lähinnä sellaisina ryöpsähdyksinä. Näistä merkittävin oli kesäloma, joka meni käytännössä päätteen äärellä. Piti pitää irkkaustaukoakin!

Loppujen lopuksi gradu ei sitten niin ihmeellinen juttu ole, mutta onhan tuo mietityttänyt ihan tarpeeksi. Vieläkään ei oikein uskalla huokaista. Paperit tutkinnosta tulee käteen ensi vuoden puolella, joten siihen asti sitä stressiä varmaan vielä riittää ja tukka ohenee.

Gradun tein käytännössä ilman ohjausta. Projektista ei kenelläkään ole syytä ottaa oppia. Kovin yksinäistä puuhaa tämä on ollut. Toisaalta en ole halunnut kenelläkään oikein edes puhua mitään, vaan pitää maailmat erillään.

Pahinta on ollut odottelu ja ryhtyminen. Aihe oli mielenkiintoinen, ja yleensä kun alkoi asialle, niin työskentely oli jopa mukavaa.

Kun tämä opiskeluaika saa lopullisen pisteen pian, niin saattaa olla, että lievää avautumista on tulossa tietyistä jutuista. Yliopistomaailma voisi olla minusta vähemmän akateeminen ja tehokkaampi, vaikka humanistisen tiedekunnan hippi olenkin. Toivon, että tulevilla polvilla on mahdollisuus parempaan tukeen opintojensa kanssa. Itse olen varmaan ollut liian kilttikin. Osin siksi, mutta myös muista syistä, on tullut eteen muutamiakin tapauksia, joissa vastauksen saaminen yksinkertaiseen kysymykseen on kestänyt jopa kolme kuukautta!

Vielä ei pitäisi ehkä huudella, mutta ei minulle tule ikävä akateemista maailmaa. Se on ollut maalaispojalle suuri pettymys. Älyä siellä on tavannut, viisautta vähemmän.

EDIT: Näin lopuksi on sanottava, että mulla taitaa olla pitempi kuin kellään teistä!
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Noh, nyt kun ketju on ylhäällä niin päivitetäänpäs omaa tilannetta. Reilut pari kuukautta olen diplomityötä kirjoitellut ja ~75 sivua on kasassa. Kaksi edellistä viikkoa ovat olleet aika turhia, teoriaosa on pääosin valmiina ja nyt pitäisi päästä tekemään kokeellisen osan mittaukset, jotta voisi siirtyä tulosten analysointiin ja laittaa homman lopulliseen pakettiin. Jonkun verranhan tuosta nyt kirjoitettuna olevasta täytyy kutistaa, jotta työ ei sivumäärältään paisu sallittua suuremmaksi.

Olen kyllä pystynyt nauttimaan ajasta diplomityöntekijänä, palkka on ihan hyvä ja mitään muita työtehtäviä en ole joutunut tekemään. Lisäksi palkka on kiinteä kuukausipalkka ilman työtuntimäärään liittyviä velvoitteita, joten työtä saa melko vapaasti tehdä missä haluaa ja miten haluaa. Koska aihekin on mielenkiintoinen ja herättää firman sisälläkin suurehkoa kiinnostusta, niin apua tarvittaessa löytyy. Luultavasti vielä muistelen kaiholla näitä aikoja. Kaiken kaikkiaan diplomityön tekeminen on ollut paljon helpompaa kuin useimpien TKK:n kurssien läpikahlaaminen.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Noh, nyt kun ketju on ylhäällä niin päivitetäänpäs omaa tilannetta. Reilut pari kuukautta olen diplomityötä kirjoitellut ja ~75 sivua on kasassa. Kaksi edellistä viikkoa ovat olleet aika turhia, teoriaosa on pääosin valmiina ja nyt pitäisi päästä tekemään kokeellisen osan mittaukset, jotta voisi siirtyä tulosten analysointiin ja laittaa homman lopulliseen pakettiin. Jonkun verranhan tuosta nyt kirjoitettuna olevasta täytyy kutistaa, jotta työ ei sivumäärältään paisu sallittua suuremmaksi.
Kas, aika samansuuntaista dipan suhteen myös täällä. Itselläni ~70 sivua kasassa, eli teoriaosio oikeastaan valmiina. Ja sama tilanne, eli nyt pitäisi päästä tekemään kokeellisen osion mittaukset, jotta voisi sitten hoitaa nuo analysoinnit ja laittaa homman pakettiin.

Siinä suhteessa tilanne on eri, että olen tehnyt dippaa alkukesästä lähtien, mutta nimenomaan muiden työtehtävien ohessa. Eli silloin kun aikaa on jäänyt. Välillä enemmän, välillä oli taas reilun kuukauden totaalipaussi välissä.

Joka tapauksessa alkuvuodesta tarkoitus saada paperit ulos.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tunti sitten oli diplomityön esittely ja nyt kaikki pitäisi olla paketissa. Arvosanaksi tuli nelonen, joka oli oikeastaan minimitavoite. Huonompia aika harvoin tunnutaan edes jakavan, joten sinänsä ei voi mitenkään erityisen yllättynyt olla. Vitoseen olisi vaadittu varmaan vielä vähän viilausta tai sitten voi olla, että työn rakenne olisi pitänyt olla erilainen. Nelonen toisaalta kuvastaa ihan hyvin muita opintoja, kun keskiarvo on noin 3,70.

Valmistuminen tapahtuu sitten tammikuussa, koska osaston kansliassa oli töpeksitty aiheen hyväksymisen kanssa. Elokuun kokouksessa aihetta hain, mutten missään vaiheessa varmistanut, että se olisi hyväksytty. Kansliasta ei kukaan viitsinyt ilmoittaa, että yksi opintopiste kieliä vielä puuttuu. Homma selvisi sattumalta viime viikolla, ja proffa onneksi soitti siitä minulle. Asiaa ei yhtään helpottanut se, että olin viime Lapissa ja kielikeskuksesta kaksi ihmistä väitti puhelimessa, että kieliopintoja on riittävästi. Sain asian hoidettua, mutta aiheen hyväksyminen tapahtuu vasta ensi viikolla ja työ sitten tammikuussa. Alkuperäiseen aikatauluun nähden kuitenkin päästään.

Pienenä huolenaiheena on työpaikka vuoden alusta. Tunnin sisällä selviää, saanko jatkaa nykyisessä firmassa. Jos en, niin sitten maanantaina pitäisi aloittaa yhdessä toisessa. Mitään intoa ei olisi vaihtaa firmaa, mutta sille ei itse oikein voi mitään. Onneksi sentään palkka uudessa firmassa olisi ainakin 200 euroa parempi, kuin mitä täällä saisi. Hyvät puolet taitavatkin loppua siihen.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Valtava työ on takana, siis siinä että dippaa pääsee vääntämään. Mutta nyt se on alkanut ja tavoitteena on tämän vuoden loppuun mennessä saada ainakin tarkistusta vajaa diplomityö ulos.

Noniin, 1,5 kuukauden lomalla vähennettynä työhön meni 6 kk, nyt odotetaan vielä proffan tarkistusta. Viimeinen harkkatyökin meni tänään läpi, joten odotettavissa on, että kun maaliskuu vaihtuu huhtikuuksi, niin meikäläinen on diplomi-insinööri.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Itselläni on juminut dippatyön teko ihan täysin viimeistelyvaiheeseen. Aloitin jo tammikuussa oikeissa töissä samassa firmassa johon lopputyönikin teen ja professorikin oli dippatyöhöni tyytyväinen. Pitäisi vaan hieman hioa teoriaosuutta ettei se ole ihan suoraa kirjalainausta, mutta voi jeesus kun se on tylsää hommaa. Parin viikon päästä pitäisi olla homma paketissa. Eiköhän se tässä saikulla äkkiä valmistu kunhan vaan saisi aloitettua.
 

bus81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lopputyön tekijä

Ohi on :o
1993 TJ. Enempää en kerro... Hoida hommas.
Simple as that :)

- Lamantappaja -
- Finanssikriisin kuristaja -
- Ei ekonomisteille -
 

Saamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, osa sydämestä JYP:ille
Ite lähdin hakemaan vauhtia gradun tekemiseen liittymällä erääseen tukimusryhmään tutkimusapulaisena. Saan hyvin paljon valmista matskua suoraan graduuni. Lisäksi saan tästä vielä palkkaa ja sain jopa yliopistolta oman työhuoneen ollessani nyt osa yliopiston henkilökuntaa.

Tutkimustyö ei voisi kiinostaa kyllä pätkääkään, mutta nyt on ainakin jotain motivaatiota ison G:n parissa touhuilemiseen.
 

Kostaja#2

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Hiki-Hockey. Sympatiat Rauman Lukolle.
Toukokuussa on sovittu d-työn palautus ja onhan se nyt jo ihan kohtalaisessa vaiheessa. Tosin vielä puuttuukin yhtä sun toista ja koko roska vaatii vielä puhtaaksikirjoituksen ja muutakin säätöä. Kun voi tehdä yritykseen säännölliset 8-16 työajat pelkkää dippaa niin tulee tehtyä hyvin ja ei voi juurikaan pitää rokulipäiviä. Melko paskaan rakoon tosin valmistuminen näyttää tulevan kun kukaan ei näinä aikoina palkkaa juurikaan ketään mihinkään. Noh, pitää seurata tilannetta.
 

Fordél

Jäsen
Öpaut 60 sivua valmiina, 30-40 sivua vielä jäljellä.

Typerä pieni kysymys: miten olette graduanne kirjoittaneet ja tallennelleet eli oletteko kirjoitelleet vain kappaleita, jotka olette lopuksi yhdistäneet kokonaisuuteen vai oletteko koittaneet hallinnoida kaikkea samassa tiedostossa?

Ite olen tähän mennessä kirjoittanut noita erillisia isoja kappaleita aiheestani ja tallennellu niitä sitten vähän joka paikkaan. Nyt kuitenkin yhdistin kappaleet kokonaisuudeksi ja ajattelin kirjoittaa lopun gradusta noin. Onhan tuo työlästä hakea eri juttuja kun joutuu selailee pitkään, mutta toisaalta kaikki tallennettava on yhessä nipussa. Selkeetä ja tärkeää pohdintaa...not.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse pidin koko ajan koko paketin samassa tiedostossa, ja siirtelin sitten kappaleita paikasta toiseen sitä mukaa kun homma alkoi hahmottua. Ainoastaan joitain yksittäisiä muistiinpanonomaisia pätkiä pidin erillisessä tekstitiedostossa. Ainakin omasta mielestäni tuo oli huomattavasti helpompi tapa hallita kokonaisuutta.

Tässä tosin kannattaa sitten muistaa paitsi varmuuskopiointi, myös versiointi. Ei ole herkkua kirjoittaa uudelleen kymmentä sivua, jonka on jossain vaiheessa todennut tarpeettomaksi vain huomatakseen parin päivän kulutta sen sopivan vähän muokattuna johonkin toiseen kohtaan. Itselleni oli näin käydä, mutta vanhasta versiosta onneksi onnistuin onkimaan poistamani pätkän.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Öpaut 60 sivua valmiina, 30-40 sivua vielä jäljellä.

Typerä pieni kysymys: miten olette graduanne kirjoittaneet ja tallennelleet eli oletteko kirjoitelleet vain kappaleita, jotka olette lopuksi yhdistäneet kokonaisuuteen vai oletteko koittaneet hallinnoida kaikkea samassa tiedostossa?

Ite olen tähän mennessä kirjoittanut noita erillisia isoja kappaleita aiheestani ja tallennellu niitä sitten vähän joka paikkaan. Nyt kuitenkin yhdistin kappaleet kokonaisuudeksi ja ajattelin kirjoittaa lopun gradusta noin. Onhan tuo työlästä hakea eri juttuja kun joutuu selailee pitkään, mutta toisaalta kaikki tallennettava on yhessä nipussa. Selkeetä ja tärkeää pohdintaa...not.

No kandityössäni olen kirjoittanut jokaisen luvun erikseen (siis eri dokumentteihin) ja yhdistellyt niitä sitten loppupuolella. Ja kaikki tuo siis muistitikussa ja koulun serverillä (kotihakemistossa varmassa tallessa). Samaa kaavaa yritän noudattaa gradussani, joka kaikesta huolimatta uhkaa venyä - siis ajallisesti. Pitäisi nyt saada samanlainen draivi päälle, mitä kandin väännössä oli havaittavissa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Öpaut 60 sivua valmiina, 30-40 sivua vielä jäljellä.

Typerä pieni kysymys: miten olette graduanne kirjoittaneet ja tallennelleet eli oletteko kirjoitelleet vain kappaleita, jotka olette lopuksi yhdistäneet kokonaisuuteen vai oletteko koittaneet hallinnoida kaikkea samassa tiedostossa?

Rahvaanomaisesti amk:n lopputyöstä on kohdallani kyse, mutta juurikin teoriaosuuden jälkeen tuo 60 sivua myös itselläni kasassa. Työn arvioitu pituus sellainen 70-80 sivua.

Mä olen ensin vaan kirjoitellut wordiin kaikkea sikin sokin. Oma tiedostosto omille huomioille ja omat tiedostot jokaiselle siteerattavalle lähdekirjalle erikseen. Tuossa joulun jälkeen sitten yhdistin kaikki yhdeksi "lopulliseksi" tiedostoksi koulun mallin mukaan, ja aloin miettiä lukujen jaottelua. Täytyy sanoa, että sen jälkeen työtä on heti vaikeampi hallinnoida, kun tekee muutoksia ja lisäyksiä, joten itse suosittelisin pitämään gradun/lopputyön osissa ihan loppuun asti.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Mitä tuo loppu 10-20 sivua käsittelee?

Se on sitten syvähaastatteluihin pohjautuva empiirinen osa toimenpidesuosituksineen. Paha tapa mulla on paisutella, mutta otos ei ole niin suuri ettäkö se työlle enää kovin paljon lisää pituutta antaa. Toukokuussa pitäis pahvi saada ulos. Sitten on neljän vuoden amk-helvetti "aikuispuolella" ohi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Öpaut 60 sivua valmiina, 30-40 sivua vielä jäljellä.

Typerä pieni kysymys: miten olette graduanne kirjoittaneet ja tallennelleet eli oletteko kirjoitelleet vain kappaleita, jotka olette lopuksi yhdistäneet kokonaisuuteen vai oletteko koittaneet hallinnoida kaikkea samassa tiedostossa?

Viitteiden hallinnan kannalta (jos siis käyttää eksaktia viittaustapaa, joka taitaa kai olla enemmän luonnontieteitten tapa) tuollainen pirstaleinen malli aiheuttaisi yhdistämisvaiheessa kyllä hermoromahduksen.

Kahden vastaavan työn (gradu+lisuri) kokemuksella olen hoitanut homman niin, että kirjoitan yhtä tiedostoa alusta asti ja sopivilla väleillä sitten vain tallensin sen hetkisen tiedoston toiselle nimelle esim. "IsoG_20_2_09" ja jatkoin alkuperäisen tiedoston muokkailua. Sitten kämmäillessä oli aina mahis tsekata vanhoja versioita ja kopioida kamaa sieltä.
 

Fordél

Jäsen
Se on sitten syvähaastatteluihin pohjautuva empiirinen osa toimenpidesuosituksineen. Paha tapa mulla on paisutella, mutta otos ei ole niin suuri ettäkö se työlle enää kovin paljon lisää pituutta antaa. Toukokuussa pitäis pahvi saada ulos. Sitten on neljän vuoden amk-helvetti "aikuispuolella" ohi.

Ok. Kuulostaa aika epätasapainoiselta, että teoriaa on 60 sivua ja empiirinen aineisto "vain" 10-20 sivua, mutta itse varmasti tiedät miten viedä tutkimus parhaiten läpi. Kokonaispituushan on varsin hyvä AMK:n tuotokseksi, mutta itsekin ko. opinahjon käyneenä, oli meillä opinnäytetöissä painopiste juuri siinä empiirisessä osassa ja teoria oli pakkopulla siinä alussa. Suhde näiden välillä oli noin 50%-50%.

Viitteiden hallinnan kannalta (jos siis käyttää eksaktia viittaustapaa, joka taitaa kai olla enemmän luonnontieteitten tapa) tuollainen pirstaleinen malli aiheuttaisi yhdistämisvaiheessa kyllä hermoromahduksen.

Juuri tämä on se syy miksi siirryin tohon kokonaiseen pakettiin, jotta pysyy lähdeviitteet jotenkin hanskassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös