Gradua vääntämään...

  • 103 523
  • 470

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään tuli sitten tieto, eli diplomityöni on hyväksytty arvosanalla erittäin hyvä (4). Samaten opintosuoritukseni on hyväksytty, eli olen nyt läpikäynyt sen ihmiskunnan suurimmista ihmeistä, eli sen, miten halveksitusta teekkarista tuli kaikkien arvostama diplomi-insinööri.

Noin se kuulemma menee, kumma, että meikäläisestä ei tunnu mitenkään erikoiselta.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Sistis kirjoitti:
Noin se kuulemma menee, kumma, että meikäläisestä ei tunnu mitenkään erikoiselta.

Ei meistäkään tunnu yhtään miltään. Olo on ihan samanlainen kuin ennen tänän tekstin lukemista.
Ei vaan, herra diplomi-insinööri, vilpittömät onnitteluni.

Oliko se prinsessa Di diplomi-insinööri. (leikkiä edelleen)
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sistis kirjoitti:
Tänään tuli sitten tieto, eli diplomityöni on hyväksytty arvosanalla erittäin hyvä (4). Samaten opintosuoritukseni on hyväksytty, eli olen nyt läpikäynyt sen ihmiskunnan suurimmista ihmeistä, eli sen, miten halveksitusta teekkarista tuli kaikkien arvostama diplomi-insinööri.

Noin se kuulemma menee, kumma, että meikäläisestä ei tunnu mitenkään erikoiselta.
Onneksi olkoon! :)

Itselläni pitäisi projekti (ei sentään diplomityö) aloitella, mutta aihe ja toimeksiantaja puuttuvat vielä.

Hieman offtopiccia:
Ja se saatanan virkamiesruotsi pitäisi läpäistä.
Antakaapa vinkkejä miten kerrata mahdollisimman kätevästi tuo ruotsin kieli?
Itseopiskeluna siis.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos vaan onnitteluista kaikille.

bisnesman kirjoitti:
Antakaapa vinkkejä miten kerrata mahdollisimman kätevästi tuo ruotsin kieli?
Itseopiskeluna siis.

Noh, seuraa vaikka ruotsinkielisiä uutisia televisiosta ja lue vaikkapa muutamia verkosta löytyviä ruotsinkielisiä lehtiä. Jääkiekkopuolelta löytyi ainakin aikanaan Hockeymagasinet. Noilla pääsee aika hyvin alkuun. Tässä vaiheessa ikää se ruotsin perustaito pitäisi olla jossain mielen syövereissä ja virkamies-ruotsin kurssin tarkoituksena (ainakin meillä) oli vain yrittää kaivaa tuo ruostunut taito esiin...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Sistis kirjoitti:
Tänään tuli sitten tieto, eli diplomityöni on hyväksytty arvosanalla erittäin hyvä (4). Samaten opintosuoritukseni on hyväksytty, eli olen nyt läpikäynyt sen ihmiskunnan suurimmista ihmeistä, eli sen, miten halveksitusta teekkarista tuli kaikkien arvostama diplomi-insinööri.

Noin se kuulemma menee, kumma, että meikäläisestä ei tunnu mitenkään erikoiselta.

Mistä lähtien yliopistoissa on ollut teekkareita ;)

Toisinkuin meillä teknisessä korkeakoulussa, minne allekirjoittanutkin saattaa kohtapuoliin suunnata opiskelemaan hieman lisää.

Edit:
Itse lueskelin ruotsinkielisiä sarjiksia ja lopulta ruotsi meni läpi, muuhun itseopiskeluun ei ollut mitään motivaatiota.
 

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
varjo kirjoitti:
Mistä lähtien yliopistoissa on ollut teekkareita ;)
Niinhän ne väittävät, että mm. Tampereen Teknillisessä yliopistossa, Lappeenrannan Teknillisessä yliopistossa ja Oulun yliopistossa opiskelevat tekniikan ylioppilaat olisivat teekkareita. Tiedä näistä sitten.

Missä muuten on tekninen korkeakoulu?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Master God kirjoitti:
Niinhän ne väittävät, että mm. Tampereen Teknillisessä yliopistossa, Lappeenrannan Teknillisessä yliopistossa ja Oulun yliopistossa opiskelevat tekniikan ylioppilaat olisivat teekkareita. Tiedä näistä sitten.

Missä muuten on tekninen korkeakoulu?

Pöh, et vaan ymmärrä insidejuttuja.

Kasjoo, teknillinen se onkin virallisesti, eipä ole tullut koskaan huomattua.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Noniin. Nyt se on sivulle kirjoittaneellakin edessä, gradu siis. Vielä pari päivää sitten olin asiasta täysin tietämätön ja nyt ollaan graduryhmässä... Asiaan liittyy pääainevaihtoja ja sen semmoisia, niistä ei sen enempää.

Hyvä tai huono asia on se, että opinahjossani on otettu nyt todella ohjaava ote graduprosessiin. Proffa eilen saarnasi, että 25% opintojensa aloittajaa ei koskaan valmistu ja suurin syy siihen on gradu, joka jää tekemättä. Nyt ohjataan niin maan perkeleesti, että kukaan ei tipahtaisi kyydistä.

Tammikuun 31. pitäisi olla alkuraportti väännettynä ja huhtikuun lopussa olisi väliraportin aika. Aika tulee olemaan ainakin henkilökohtaisesti suuri kynnys, kun samaan aikaan on vielä kursseja reiluhkosti suorittamatta.

Eilen tuli ensimmäistä kertaa opintojen aikana ekaa kertaa kunnon "paskat housuun"-ilmiö. Onko minusta tähän? Mä en tiedä mitään! Nyt alkaa vähän jo rauhoittumaan.

Aihe on vielä epäselvä, mutta aihepiiri alkaa olla päätettynä. Sopimus- tai rahoitusoikeuden piiriin menee. Opiskelen siis talousoikeutta. Jos joku keksii jonkun hyvän aiheen ja haluaa antaa sen tutkimisesta minulle aimo tukun euroja, saa ottaa yhteyttä :)
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Täällä suunnitellaan pikkuhiljaa dippatyön aloittamista. Tosin kyllä se varmaan ainakin kesään menee ennenkuin aloitus tapahtuu, sillä olisihan noita kurssejakin vielä riittämiin ennen sitä.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Piti nostamani tämä ketju ylös aiemmin tänään. Tutkimussuunnitelma meni pari viikkoa sitten läpi ja sen jälkeen olen perehtynyt aihetta sivuaviin tutkimuksiin ja lähteisiin.

Aloin miettiä gradua vasta viime vuonna ja nyt viidentenä opiskeluvuotena menin vasta seminaariin. Tämä oli ihan tietoista, koska tiesin, että ilman oikeasti kiinnostavaa aihetta en ikinä saa koko hommaa tehtyä. Onneksi sellaisen keksin, professori näytti vihreää valoa ja mitä enemmän olen alan kirjallisuuteen perehtynyt, sitä oikeammalta aihe on tuntunut. Motivaatio on ainakin vielä todella korkea.

Toiveena on, että noin vuoden päästä gradu olisi ainakin jonkinlaisessa paketissa - pakkaa sotkee vuodenvaihteessa alkava päivätyö, mutta ajattelin käyttää sitä edeltävän ajan, ensi kesän sekä työltä liikenevän ajan aika tarkasti tähän projektiin. Saa nähdä miten käy.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Di Dibblomohrweed

... eli diplomityö tulostuu juuri tuossa vieressä ja lähtee huomenna sidonta-alan erikoisliikkeeseen. Helpponopee seitsemän kuukauden projekti. Jos joku neuvo pitää antaa niin luetuttakaa työnne tasaisin väliajoin henkilöllä, joka osaa korjata kielivirheet. Lähes valmiista työstä niitä on veemäistä alkaa säätämään kohdilleen, kun sitä säätöä on muutenkin loputtomasti.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellänikin on nyt homma siinä pisteessä, että seminaarit on istuttu, tutkimussuunnitelmat hyväksytty ja tutkimuksen toteutuksen suhteen pasmat koko lailla selvillä. Teoriaosakin alkaa olla melko hyvin hahmollaan. Kevään aikana kerään empiiristä aineistoa, jonka varmaan sitten kevään ja kesän mittaan puran ja analysoin ja sitten jos syksyn mittaan saisi homman pakettiin. Pikkuisen urakkaa hidastavat säännöllinen päivätyö ja perhe (puhumattakaan Jatkoajasta), mutta eiköhän tuo tuosta.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Tiedosto gradu_0.1.doc luotu tänään kello 19:49:26. Varsinaista tekstiä ei taida tänään vielä tulla, rakennetta (pää- ja väliotsikot) ja muotoiluja on tarkoitus kyhäillä. Siitä se lähtee!

Aihe tulee työnantajan puolesta, ja on ollut mietintämyssyssä viime vuoden loppupuolelta. Joulukuussa tuli hankittua ohjaaja ja alustava hyväksyntä aiheelle. Ohjaaja vaikuttaa kiinnostuneelta ja on vastaillut nopeasti sähköposteihin. Kommukointi tuleekin tapahtumaan lähinnä maililla, kun asustan nykyään yli 500 kilometrin päässä opinahjostani.

Graduseminaareissa pidettävän gradusuunnitelman ajan varasin ensi kuun puoliväliin. Silloin esitettävä suunnitelma sisältää aiheen tutkimusongelmineen ja kysymyksineen, tutkimustavoitteet ja tutkimustavan, alustavan sisällysluettelon, aikataulun ja teorian esittelyn. Kyseessä siis kevyt esittely, lähinnä aiheen ja varsinkin tutkimustapojen lopullinen hyväksyminen ja hiominen.

Suunnitelmaan olen tehnyt pohjan, ja nyt tuntui luonnolliselta aloittaa myös itse ison-g:n työstäminen. Laitoksen graduopasta ja firmaan aiemmin tehtyjä di-töitä (arvosanoina 5/5) olen tässä vilkuillut, ja tietysti myös tätä ketjua. Fiilis on ihan positiivinen, kun vihdoinkin saa pelkän suunnittelemisen sijaan tehdä asialle jotain. Jonkinlainen arvosana tietysti kiinnostaa, mutta tärkeintä on saada tuo pirulainen tehtyä, että saa nuo kouluhommat päätökseen ja paperit ulos. Kevään päätteeksi valmistuminen olisi bonusta, mutta aloittaminen taisi mennä liian myöhään. Toisaalta jos menee syksyyn asti, voi hioda gradua paremmaksi, ja mahdollisesti hakea parempaa arvosanaa.

Ensi viikolla olisi mukava saada ensimmäiset varsinaiset tekstinpätkät kirjoitettua tuohon. Hieman aiheeseen kuulumattomat työt painavat tällä hetkellä suht pahasti päälle, mutta keväämmällä graduun on tarkoitus saada enemmän aikaa, sekä työaikana että opintovapaana.

Tarkoitukseni olisi tänne kirjoitella gradun toivottavasta edistymisestä, ja samalla ruoskia itseään virtuaaliyhteisön silmissä eteenpäin. Tosin jatkoajan keskustelupalsta lienee pahin graduni vihollisista, nettipokerin ohella. Aiheesta sen verran, että käsittelee selainpohjaisia ohjelmistoja. Ja nyt takaisin gradun pariin... no jos sitä vähän pokeria kokeilis.

Edit: Hieman lisää speksejä.
Iso-g oheistuotteineen on tosiaan kaikki, mitä on jäljellä tutkintoa ajatellen. Töissä olen ollut viime kesästä täysipäiväisesti, sitä ennen opiskelijaelämää syksystä -01. Eli kuudes vuosi menossa, tosin tämähän ei enää varsinainen opiskeluvuosi ole ollut. Ja se on sanottava, että suht vähällä työllä ja paljolla ryyppäämisellä on menty, varsinkin ensimmäiset vuodet. Tutkintoon tulee 173ov, eli 13 noppaa "ylimääräistä" 15 ov:n sivuainekokonaisuudesta johtuen.

Tässä vielä suoritetut opintoviikot lukuvuosittain:

2001-02 17ov
2002-03 21ov
2003-04 32ov
2004-05 37ov
2005-06 32ov

Parin ensimmäisen vuoden osalta Kela (ei Anssi) kyseli rahojensa tuottavuutta, mutta asianmukaisten selitysten jälkeen sponsorointi jatkui. Loput nopat tulivat plakkariin tämän lukuvuoden aikana. Ja sitten on tietysti vielä se gradu, josta tulee viimeiset 20+1. Aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:

Deke

Jäsen
Suosikkijoukkue
perq
Jep eli ei ihan oikeeseen ketjuun mene mutta laitetaan silti.

Eli ammattikoulun automaatiotekniikka-linjan päättötyötä pitäisi alkaa väsäämään mutta kun ei tule mitään aihetta mieleen paitsi, että taajuusmuuttajasta olen alustavasti ajatellut tekeväni mutta kun ei siitä niin hirveästi tietoa löydy itseltäni tai muistakaan lähteistä niin olisi kiva tietää mistä muut sähköalalta valmistuneet on päättötyönsä tehneet.
 

Tobias

Jäsen
Deke kirjoitti:
Eli ammattikoulun automaatiotekniikka-linjan päättötyötä pitäisi alkaa väsäämään mutta kun ei tule mitään aihetta mieleen paitsi, että taajuusmuuttajasta olen alustavasti ajatellut tekeväni mutta kun ei siitä niin hirveästi tietoa löydy itseltäni tai muistakaan lähteistä niin olisi kiva tietää mistä muut sähköalalta valmistuneet on päättötyönsä tehneet.

Itse asiaan en osaa auttaa mutta suosittelen, että opiskelet ennen päättötyön kirjoittamista hiukan äidinkieltämme. Tulee muutoin ehkä ongelmia kieliasun kanssa ja tämän myötä ylitöitä. Opettele ainakin pisteen käyttö, jottei tule viiden rivin virkettä.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Hei, mitä graduoppaita teillä on ollut apunanne tuossa raskaassa ja vaativassa tehtävässä? Markkinoilla kun on vähän joka suuntaan noita oppaita. Pitäisi moinen hankkia (jos teillä on myytävänä asevelihintaan ao. opuksia, niin yv:tä kehiin). Kaunis kiitos! :)
 

Tobias

Jäsen
Ei oppaita

Eipä ollut Tobiaksella oppaita käytössä kummassakaan gradussa. Suosittelen että netistä vilkaisee tyyliseikat jne. ja sitten hommiin. Mulla tuhraantui kauppakorkean rahoituksen graduun 6 kuukautta mutta toisaalta tein sen huolellisesti ja sain Laudaturin.
Itse en luota oppaisiin vaan omannäköiseen mutta tyylikriteerit täyttävään työhön.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itellä on tässä myös projekti käynnissä ja aivan järkyttävä duunimäärähän tässä on edessä. Sanotaanko että pari kuukautta tässä on nyt "aloiteltu" eli hahmotellut vähän mitä kaikkee pitää tehdä ja niin pois päin. Onneksi aihe on todella mielenkiintoinen ja motivoiva. Myös vastuu vähän painaa kun gradu tehdään osittain myös kolmannen osapuolen tarpeiden mukaan. Pahintahan tässä on se että kun vaan pääsis kunnolla vauhtiin... No, toivottavasti se tapahtuu nyt parin viikon sisällä.
 

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enpä oo tod. mitään oppaita käyttänyt tai ajatellut käyttäväni. Ainoat "oppaat" mitä lueskelee on kvantti- ja kvali-tutkimusoppaat ihan vaan lähteiden takia. Kyllä tää ihan omalla fiilispohjalla saa syntyä.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen tässä viime päivät käyttänyt aineistohankintaan, tarkemmin sanottuna haastatteluihin. Vähitellen alkaa vintti pimetä tuossa hommassa, mutta onneksi tutkimukseni ei vaadi kuin parikymmentä tapausta, jotka kyllä sitten käsitelläänkin sitä syvällisemmin. Eli aikataulu on nyt sellainen, että 8-10 joka aamu tutkimusta tekemään ja sitten siihen päälle normaali työpäivä. Saattaa olla, että perjantaina minut nähdään kalsarikänniketjussa.
 

Aurora

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
M@rko77 kirjoitti:
Hei, mitä graduoppaita teillä on ollut apunanne tuossa raskaassa ja vaativassa tehtävässä? Markkinoilla kun on vähän joka suuntaan noita oppaita. Pitäisi moinen hankkia (jos teillä on myytävänä asevelihintaan ao. opuksia, niin yv:tä kehiin). Kaunis kiitos! :)

Yliopistolla ainakin laitokselta sivuilta löytyy tarkat ohjeet gradun sisältö- ja muotoseikkoihin, fontteja ja marginaaleja myöten. En tiedä missä itse opiskelet, mutta eikö gradun ohjaajallasi ole antaa vinkkejä?

Oma gradu on puolivälissä, jäin elokuussa kesken, kun tuppasin tekemään toisenkin linjan opinnot tähän väliin. Niissä menee koko vuosi, enkä gradutiedostoa ole edes ehtinyt kesän jälkeen avaamaan. Viisaammat tosin varoittelivat, mutta Aurora ylioptimistisena ja täydellisen irrallaan todellisuudesta näköjään uskoi tekevänsä ison G:n jouluun mennessä siinä sivussa valmiiksi. Nyt olen syksystä asti väistellyt graduohjaajia käytävillä, onneksi tuntuvat unohtaneen koko olemassaoloni. Jatkuvasti se gradun pirulainen kuitenkin väijyy tuolla takaraivossa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Graduopas, missä pelaa? Eximian sain räpistelemällä homman ilman sellaisia, joskin hyvässä ohjauksessa. Tiedä sitten tosin näin jälkikäteen oliko gradu sen arvoinen mutta mikä on annettu on annettu!

Tai no, myönnetään, graduoppaana käytin yhtä laudaturin gradua ja sen tyylillisiä seikkoja.
 

Aurora

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tiedä sitten kuuluuko tämä enemmän vitutusketjuun vai tähän, mutta sain tänään sattumalta tietää gradunohjaajani siirtyneen Helsinkiin jossain vaiheessa alkuvuotta. Mukavaa, että tätä mitätöntä pikkuseikkaa ei kyseinen ihminen ole viitsinyt kertoa minulle tai muillekaan ohjattavilleen.

Helvetin hieno juttu, kun tietää, että lähiaikoina pitäisi puurtaa homma loppuun ja se ainoa ihminen, jolta aina apua sai, oli aina paikalla ja ennen kaikkea tiesi, mistä puhui, on jatkossa vain sähköpostin päässä. Vittu!
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Hitaasti mutta varmasti

28.1. oli näköjään ensimmäinen versio tallettuna, ja seuraavalla viikolla piti ensimmäiset sanat kirjoittaa. Useammalla viikolla ne ensimmäiset lausahdukset venähtivät, mutta nyt on vajaa 10 sivua kasassa. Aihe on käyty esittelemässä, tosin se on nyt ollut hieman myllerryksen kourissa. Palaset tuntuvat vihdoin loksahtaneen paikalleen, ja se oikea ote ja asia kirkastuneen. Pitää vielä ohjaajalla hyväksyttää hommat, mutta nyt alkaa olla eteenpäinmenon tuntua. Mitään mullistavaa gradusta tuskin tulee, mutta pääasia onkin saada se tehtyä, kuten Axel K. ketjun ensimmäisellä sivulla oivasti neuvoo. Tosin deadlinejä ja suunnitelmia en itselleni suostu tekemään kuin vihoviimeisen pakon edessä.

Ketjussa on ollut puhetta graduoppaista. Itselläni on tosiaan pari työpaikan dippatyötä, joita voi hieman vilkuilla. Nyt sain opiskelukaverilta hänen gradunsa, joka täsmää laitokseni vaatimusten kanssa. Lisäksi apuna on laitoksella käytössä oleva graduohje.

Palataanpa asiaan keväämmällä, kun graduni alkaa toivottavasti saada lopullista muotoaan ja edetä pitemmälle. Nyt on mielestäni hyvät perustukset kunnossa. Kieltämättä se piru pyörii koko ajan mielessä, joten tulee sitä pohdittua kantilta jos toiselta. Lienee ihan yleinen graduntekijän tauti kyseessä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös