FutisForum² – huumorilla höystettyä asiakeskustelua

  • 97 752
  • 448

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Ja kyllä, mulle kannatus on vahvasti sidoksissa kotiseutuun. Itse olen keskisuomalainen enkä saa samanlaisia fiiliksiä minkään muiden kuin lähiseudun joukkueiden kannattamisesta.

Mutta tässä kohtaa tulee se idea vastaan mikä ainakin itseäni häiritsee. Pitääkö tehdä kuten yksikin nimimerkki täällä Jatkoajassa, ja vaihtaa suosikkijoukkuetta kun muuttaa paikkakunnalta toiselle?

Ja onko se kannattajan vika jos sattumalta suomalainen joukkue ei jostain syystä herätä tunteita niin paljon että lähtisi jatkuvasti paikan päälle katsomaan matseja, tai muuten tukemaan seuran toimintaa. Omalla kohdallani ainakin vaikka TPS:n otteluita käyn katsomassa ihan hyvän määrän joka kausi, niin ykkösjoukkue jääkiekossa on silti Minnesota Wild. Viime kevään POffit toki TPS:n kohdalta oli tähän astisen kannattamiseni kohokohta, mutta tuo johtuu hyvin pitkälti siitä että 2003 en ollut vielä niin täysin Wildin matkassa mukana kun joukkue vetin sen aikaisella rosterilla täydellisyyttä hipovan Play-Off -runin Konferenssifinaaleihin asti. Jalkapallossa toki TPS on ykkösjoukkue, ja sekin siitä syystä että viime aikoina joukkueen runko on kasattu nuoremman polven pelaajista ja näihin on helppo samaistua. Toki se seikka, että kyseessä on TPS, merkitsee todella paljon jo itsessään.

Mutta palatakseni alkuperäiseen pointtiini, niin mielestäni se on aivan helvetin typerää lähteä haukkumaan muita sen vuoksi ettei suomalaiset joukkueet vain yksinkertaisesti sytytä. Ei se ole kannattajasta itsestään kiinni välttämättä yhtään. Ja sitten taas se, että palaa hermot kun joku haukkuu Veikkausliigaa heikkotasoiseksi sarjaksi, ja ylistää samalla Euroopan isompia sarjoja innoissaan. Ok, varmasti vituttaa yhtä jos toistakin suomalaisen jalkapallon ystävää, mutta kuten varmasti tiedät niin faktahan tuo on. Veikkausliiga on niin tajuttoman paljon jäljessä näitä sarjoja mitä televisiosta näkee (pl. Allsvenskan), ettei se oikeastaan ole mikään ihme että jalkapallon ystävä aika useasti jää mielummin kodin lämpöön katsomaan vaikka Serie A:ta kuin että lähtisi paikan päälle katsomaan suomalaista pääsarjafutista.

Toki se on edelleen fakta, että jalkapallo (kuten muukin urheilu) on parasta paikan päällä, mutta se on taas Veikkausliigan itsensä homma hoitaa ne ihmiset katsomoihin. Enemmän panostusta medianäkyvyyteen ja parempi toteutus TV-otteluiden lähetyksiin, nuo nyt tulevat ensimmäisenä mieleen.

Tästä aiheesta voisi joku noheva jannu pistää vaikka ketjun pystyyn, nyt loppui tältä illalta kyllä väittelyt tähän.
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Ok, varmasti vituttaa yhtä jos toistakin suomalaisen jalkapallon ystävää, mutta kuten varmasti tiedät niin faktahan tuo on. Veikkausliiga on niin tajuttoman paljon jäljessä näitä sarjoja mitä televisiosta näkee (pl. Allsvenskan)

Ei kannatus voi olla pelin tai sarjan tasosta kiinni. Ja mikä se taso edes on? Kuka sen määrittelee? Mää olen katsonut monta vuotta JJK:ta kakkosdivarissa ja JYPin rämpimistä liigan hännillä. Kyllä monesti turhautti mutta en kyllä edes ajatellut että pystyisin jäämään kotiin. Alasarjapelit ovat sitäpaitsi usein ihan hauskoja tapahtumia, joissa on ihan erilainen fiilis kuin pääsarjoissa. Kesällä tulee taas käytyä Blackbirdin ja FC Vaajakosken matseissa, kun niissä pelaa tuttuja ja kuten sanoit, futis on parasta paikan päällä.

oikeastaan ole mikään ihme että jalkapallon ystävä aika useasti jää mielummin kodin lämpöön katsomaan vaikka Serie A:ta kuin että lähtisi paikan päälle katsomaan suomalaista pääsarjafutista.

Valitettavasti mitä enemmän on ihmisiä jotka ajattelevat näin, sitä hitaammin saadaan tässä maassa omien sarjojen arvostus kasvuun.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Ei kannatus voi olla pelin tai sarjan tasosta kiinni. Ja mikä se taso edes on? Kuka sen määrittelee? Mää olen katsonut monta vuotta JJK:ta kakkosdivarissa ja JYPin rämpimistä liigan hännillä. Kyllä monesti turhautti mutta en kyllä edes ajatellut että pystyisin jäämään kotiin. Alasarjapelit ovat sitäpaitsi usein ihan hauskoja tapahtumia, joissa on ihan erilainen fiilis kuin pääsarjoissa. Kesällä tulee taas käytyä Blackbirdin ja FC Vaajakosken matseissa, kun niissä pelaa tuttuja ja kuten sanoit, futis on parasta paikan päällä.

----------------------------------

Valitettavasti mitä enemmän on ihmisiä jotka ajattelevat näin, sitä hitaammin saadaan tässä maassa omien sarjojen arvostus kasvuun.

Jesjes, se on hienoa että löytyy ihmisiä jotka jaksavat raahata itsensä viikosta toiseen katsomaan oman kaupunkinsa joukkeita, ja samalla tukevat näiden seurojen ja joukkueiden toimintaa. Totuus vaan on se, että varsinkin suomalaiset urheilun ystävät ovat ensisijaisesti suurin osa menestyksen mukana kulkevia, eikä siksi nuo alemman tason matsit välttämättä kiinnosta. Kyllä sen olen myös itse todennut että esim. Jalkapallon Kakkosessa on paikan päällä kiva katsoa matseja varsinkin kun tietää paremmin suuren osan pelaajista. Suuri osa ihmisistä ei vain valitettavasti ajattele noin, ja varsinkin jos erityisiä tunnesiteitä ei ole oman asuinkaupunkinsa tai sen lähialueiden seuroja ja joukkueita kohtaan, niin kyllä se mielestäni on ihan ymmärrettävääkin että sitten katsotaan sitä jalkapalloa tai jääkiekkoa televisiosta ennemmin kuin lähdetään paikan päälle katsomaan joukkueita joita kohtaan kiinnostus on about nolla.

Ei se ole niiden peruskatsojien vika jos oman kylän joukkue ei sytytä ja tykkää ennemmin katsella televisiosta hyvätasoista jalkapalloa tai jääkiekkoa. Enkä nyt sano ettei se jalkapallo tai jääkiekko voisi olla millä tahansa tasolla hauskaa katsottavaa. Se on helvetin hienoa että löytyy ihmisiä jotka jaksavat käydä katsomassa ottelusta toiseen oman kaupungin joukkueen otteita ja kannustavat myös kun katsomoon menevät. Ei se silti ole mikään paheksuttava asia jos joku toinen ei jaksa syttyä siitä joukkueesta, vaan on kiinnostunut enemmän jossain muualla pelaavasta joukkueesta ja seuraa sen otteita tiiviimmin. Edelleenkin se saatanan tyhmä mieshuora -termi oli se mistä tämä lähti käyntiin, ja mielestäni sen käyttö kertoo enemmän käyttäjästä kuin henkilöstä johon se on kohdistettu.
 

Voittaja

Jäsen
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että kuka tämä mystinen henkilö on ollut, kenelle on maksettu siitä että on kannustanut ulkomaisia joukkueita ja on "ansainnut" tämän mieshuora-nimityksen ensimmäisenä? Vähän historiaa kaipaisin tähän idioottimaiseen termiin. Väkisinkinhän hänelle on maksettu, koska muutenhan ei voi olla huora, eikö niin?
 

Focker

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Medveščak Zagreb, Alaska Aces
Pahin mieshuora on jos kannattaa ulkomaista joukkuetta. Myös suositun, menestyvän joukkueen kannattaminen on mieshuorausta.

Pahimmat mieshuorat löytyy Aasiasta.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Pahin mieshuora on jos kannattaa ulkomaista joukkuetta. Myös suositun, menestyvän joukkueen kannattaminen on mieshuorausta.

Tosta tuleekin mieleen. Mitä jos nyt sattuu käymään niin että kannattaa ihan pikkupojasta asti esim. Scunthorpea koska se nyt vain sattuu olemaan omasta mielestään ihan vitun kova jengi. Sitten, kun jollain käsittämättömällä sattumusten sarjalla Scunthorpe voittaa Mestareiden Liigan joskus... Onko kyseessa paskin manwhoremieshuora ikinä koskaan milloinkaan?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tosta tuleekin mieleen. Mitä jos nyt sattuu käymään niin että kannattaa ihan pikkupojasta asti esim. Scunthorpea koska se nyt vain sattuu olemaan omasta mielestään ihan vitun kova jengi. Sitten, kun jollain käsittämättömällä sattumusten sarjalla Scunthorpe voittaa Mestareiden Liigan joskus... Onko kyseessa paskin manwhoremieshuora ikinä koskaan milloinkaan?

Meinaatko tosissaan että näissä mieskendo-jäähuora jutuissa on jokin ahem, logiikka?

Kyseessähän on vain joukko Suomi-futis fanaatikkoja jotka eivät ole koskaan tarvinneet mitään sen kummempaa rationaalia juttujensa taustaksi. Tosin nostan hattua tälle jengille sinänsä, he ovat kuin Jaakko Laakso joka uskoo asiaansa tuhat prosenttisesti riippumatta siitä mitä muut sanoavat.

Futiksen nousu Suomessa ei ole pois lätkältä koska pelikaudet eivät mene päällekkäin kuin osin (futista lokakuussa on yksi suurimmista Veikkausliigan mogista ikinä). Itse vanhana Honka-futarina mielelläni seuraan Hongan otteita mutta niin kauan kuin olosuhteet on huonommat kuin KEspoolla 90-luvun alussa niin matseihin en jaksa lähteä. Siinä vaiheessa kun katsomot on kauttaaltaan katettu, kaikille lipun ostajille löytyy istumapaikka ja liput/bisset voi ostaa kortilla niin harkitsen matseissa käymistä uudelleen.
 

HLe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siinä vaiheessa kun katsomot on kauttaaltaan katettu, kaikille lipun ostajille löytyy istumapaikka ja liput/bisset voi ostaa kortilla niin harkitsen matseissa käymistä uudelleen.

Taidat käydä vähän hitaalla? Liput ja bisset voi ostaa kortilla, A- ja B-katsomot on katettu ja niissä on jokaisella katsojalla myös ihan oma tuoli jolla voi istua, joten mitä valitat?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seuraan kotikaupunkini lätkä- ja futisjoukkueita, pääsarjatasolta aladivareihin. Ulkomaalaisista joukkueista kiksinsä saavia mieshuoria vihaan lajista riippumatta.

Siis oikeasti vihaat vai "vihaat"?

Olen kotimaisen ja etenkin helsinkiläisen urheilun ystävä, mutta enpä ole ikinä ajatellut, että jotain toista ihmistä voisi vihata sen takia, että tämä pitää erilaisesta urheiluviihteestä kuin minä. Kuulostaa aika ahdasmieliseltä...
 

Mac^

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara & Suomi lajista riippumatta
Itse vanhana Honka-futarina mielelläni seuraan Hongan otteita mutta niin kauan kuin olosuhteet on huonommat kuin KEspoolla 90-luvun alussa niin matseihin en jaksa lähteä. Siinä vaiheessa kun katsomot on kauttaaltaan katettu, kaikille lipun ostajille löytyy istumapaikka ja liput/bisset voi ostaa kortilla niin harkitsen matseissa käymistä uudelleen.

Mukavuus ennen kaikkea.
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Kaikista huvittavinta tässä on se miten se tulee esille omassa kotikaupungissani. (En tiedä kehtaisinko sitä kertoa, mutta kerron kuitenkin.) PoPan kannattajaryhmä on varmasti etenkin porilaisille tuttu, nämä jätkät ovat suuri osa entisiä pataljoonan jäseniä, nyt he "seuraavat vain jalkapalloa ja kiekko on kendojanarien puhaa jne". Ennen jätkät juoksi Pelen paidat päällä liput kourassa hallille ja nyt se onkin jotain kendoa, mikä vittu näitä ihmisiä vaivaa? Kaiken huippuna on alkanut heilumaan jääpallo-otteluissa soihtujen kanssa ja samalla huutelemaan kendojanari juttujaan. Kaiken huippuna, kun silmä välttää mennää katsomaan lätkää ja sitten taas huudellaan kendohalli, kendojanari ja muita vastaavia juttuja.. Hävettää heidän puolesta!

Faktat kuntoon. Tiettävästi minä olen ainoa Pataljoonan jäsenmaksua koskaan maksanut Siniverinen. Muilta osin en tunnista itseäni kirjoituksestasi, vaikka jääpalloakin olen käynyt yhdessä muiden Siniveristen kanssa katsomassa ja jääkiekon seuraaminen on tällä kaudella jäänyt vähemmälle. Se harmittaa, mutta minkäs kasvaneelle välimatkalle voi.

En näe silmittömässä "kendottelussa" sen enempää järkeä kuin jalkapallon kutsumisessa potkupalloksi, mutta tietysti voin vastata vain omasta puolestani.

Lopputuloksena olen huomannut tämän kendoläpän johtuvan nimenomaa alemmuuskompleksista jääkiekkoa kohtaan. En ole törmännyt foorumeilla, enkä etenkään oikeassa elämässä yhtään kiekkoa seuraavaa jolle olisi pakonomainen tarve mollata futista, mutta en ole myöskään tavannut yhtään futiksen kannattajaa, joka EI mollaisi kiekonkannattajia ja jopa koko lajia. Täysin naurettavaa toimintaa.

Hyvinpä olet säästynyt. En oikeastaan edes tiedä, että uskoisinko. Itse nimittäin joudun kuuntelemaan ja lukemaan "potkupallottelua" lähes viikottain sellaisten ihmisten suusta, joille jääkiekko on ykköslaji.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Faktat kuntoon. Tiettävästi minä olen ainoa Pataljoonan jäsenmaksua koskaan maksanut Siniverinen.

Jos näin on niin pyydän anteeksi yleistystä. Näin vain kuulin olevan, mutta jos ei asia näin ole, niin asia selvä.

En näe silmittömässä "kendottelussa" sen enempää järkeä kuin jalkapallon kutsumisessa potkupalloksi, mutta tietysti voin vastata vain omasta puolestani.

Jalkapalloa kutsutaan potkupalloksi ihan kansankielessä, että sinne vaan kaduille vaahtoamaan. Jääkiekkoa taas en ole kuullut kenenkään kendoksi kutsuvan. Tiettävästi kaksi aivan erillaista lajia kyseessä, eikö? Alun perinhän potkupallo sanan merkitys oli alentaa suomifutista, mutta tänä päivänä se on yksi nimitys jalkapallosta.

Hyvinpä olet säästynyt. En oikeastaan edes tiedä, että uskoisinko. Itse nimittäin joudun kuuntelemaan ja lukemaan "potkupallottelua" lähes viikottain sellaisten ihmisten suusta, joille jääkiekko on ykköslaji.

Mulle on aivan sama mitä sinä uskot ja tässä lainauksessani sinun tekstistäsi käy juuri ilmi se mitä aikaisemmin sanoin, eli kansankieltä, harvemmin sillä kukaan mitään pahaa tarkoitaa. Rupea nyt siitäkin vaahtoamaan kun jotku kutsuvat jalkapalloa jalikseksi tai futikseksi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Taidat käydä vähän hitaalla? Liput ja bisset voi ostaa kortilla, A- ja B-katsomot on katettu ja niissä on jokaisella katsojalla myös ihan oma tuoli jolla voi istua, joten mitä valitat?

Jaaha, onko nämä saatu jo korjattua? Pari kesää sitten lippua ei voinut maksaa kuin pelkällä cashilla, sama koski olutta. Lippuja oli myyty ilmeisesti enemmän kuin oli paikkoja koska ihmisiä seisoskeli mm. kulmalippujen kohdalla kun istumapaikkoja ei ollut.

Niin ja käynkö hitaalla? Paha sanoa. Huomaan kyllä sinustakin tuon tyypillisen suomalaisen potkupallistin alemmuuskompleksin ja luetun ymmärtäminenkin näyttää olevan vaikea laji sinulle.
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Jalkapalloa kutsutaan potkupalloksi ihan kansankielessä, että sinne vaan kaduille vaahtoamaan. Jääkiekkoa taas en ole kuullut kenenkään kendoksi kutsuvan. Tiettävästi kaksi aivan erillaista lajia kyseessä, eikö? Alun perinhän potkupallo sanan merkitys oli alentaa suomifutista, mutta tänä päivänä se on yksi nimitys jalkapallosta.

Mulle on aivan sama mitä sinä uskot ja tässä lainauksessani sinun tekstistäsi käy juuri ilmi se mitä aikaisemmin sanoin, eli kansankieltä, harvemmin sillä kukaan mitään pahaa tarkoitaa. Rupea nyt siitäkin vaahtoamaan kun jotku kutsuvat jalkapalloa jalikseksi tai futikseksi.

Millä perusteella "potkupallo"-sanan halveksiva sävy on kadonnut jonnekin? Halveksivassa tai ainakin vähättelevässä yhteydessähän sitä pääsääntöisesti käytetään nimenomaan tässä kansankielessä, johon viittaat. Oikeastihan lajin nimi on nimenomaan jalkapallo ja sillä nimellä sitä toivoisi kutsuttavan.

Sanan "potkupallo" käyttö on rinnastettavissa sanan "neekeri" käyttöön. Sana on merkitykseltään oikea, mutta ihmisryhmät, joihin nämä termit viittaavat, tuntevat ne kelvottomiksi ja loukkaaviksi. Eikö siinä ole tarpeeksi hyvä syy jättää molemmet termit pois omasta käyttökielestä?
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Millä perusteella "potkupallo"-sanan halveksiva sävy on kadonnut jonnekin?

Uudemman kerran. Siitä on tullut yksi jalkapallon lempinimi, sana on yleistynyt ja merkitys muuttunut.

Sanan "potkupallo" käyttö on rinnastettavissa sanan "neekeri" käyttöön. Sana on merkitykseltään oikea, mutta ihmisryhmät, joihin nämä termit viittaavat, tuntevat ne kelvottomiksi ja loukkaaviksi.

Mielestäni sinä nyt loukkaat tuolla vertauskuvallasi kyseistä ihmisryhmää, mielestäni täysin eri asioita. Pitäisikö minun ja muun kiekkoväen suuttua sanasta lätkä? Ei sekään kovin "kauniilta" kuullosta. Teidän keksimä kendo ei taas ole mielestäni "loukkaava" vaan säälittävä ja naurettava provo. Etkö omasta mielestäsi myös kuullosta hieman naurettavalta ja tekopyhältä jos oikeasti loukkaannut sanasta potkupallo? Mielestäni aika liioiteltua tuohua verrata potkupalloa ja neekeriä toisiinsa. Olenko siis rasisti jos käytän sanaa potkupallo? Hei kämö!
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Uudemman kerran. Siitä on tullut yksi jalkapallon lempinimi, sana on yleistynyt ja merkitys muuttunut.

Pyysin perusteluja sille, että millä perusteella sanan halveksiva sävy on kadonnut, enkä niitä tässäkään katkelmassa saanut.

Kuten ehkä "lempinimi"-sanaa analysoidessasi huomaatkin, se viittaa nimen positiiviseen olemukseen. "Mieluisin nimi" voisi olla sille synonyymi. Voiko se olla kovin mieluinen, jos lajin piirissä vaikuttavat eivät sitä hyväksy?

Mielestäni sinä nyt loukkaat tuolla vertauskuvallasi kyseistä ihmisryhmää, mielestäni täysin eri asioita. Pitäisikö minun ja muun kiekkoväen suuttua sanasta lätkä? Ei sekään kovin "kauniilta" kuullosta. Teidän keksimä kendo ei taas ole mielestäni "loukkaava" vaan säälittävä ja naurettava provo. Etkö omasta mielestäsi myös kuullosta hieman naurettavalta ja tekopyhältä jos oikeasti loukkaannut sanasta potkupallo? Mielestäni aika liioiteltua tuohua verrata potkupalloa ja neekeriä toisiinsa. Olenko siis rasisti jos käytän sanaa potkupallo? Hei kämö!

Perustele miten halveksivan sanan vertaaminen toiseen halveksivaan sanaan loukkaa ihmisryhmää. Pelkkä "mielestäni" ei ole perustelu. Kyllä niillä sanoilla nyt vaan on yhteys, ymmärsit sen tai et.

"Lätkä" ja "kiekkoa" sanat menevät samaan kastiin sanojen "jalis" ja "futis" kanssa. Ne ovat lempinimiä, joita kyseisten lajien piirissä vaikuttavatkin käyttävät, eli eroavat "potkupallo"-sanasta positiivisen sävynsä takia.

Jos otat sanan "rasismi" merkityksestä selvää, tajuat itsekin kysymyksesi olevan turha, sillä "potkupallo"-sanaan ei liity mitään rotuviittauksia. Miten tämä liittyi asiaan? Kaikki pilkkaaminen ei ole rasismia, joten rasismin ominaisuuden puuttuminen "potkupallo"-sanasta ei tee siitä vähemmän halventavaa.

Miten niin meidän keksimä "kendo"? Olenko minä ollut mukana lanseeraamassa tuota sanaa? Kuulunko mielipiteideni tai lajimieltymysteni takia johonkin tiettyyn ihmisryhmään? Potkupalloilijoihin?

Tämä keskustelu ei ole nyt kovinkaan hedelmällistä, kun et tunnu olevan yhtään samalla aaltopituudella.
 
Millä perusteella "potkupallo"-sanan halveksiva sävy on kadonnut jonnekin? Halveksivassa tai ainakin vähättelevässä yhteydessähän sitä pääsääntöisesti käytetään nimenomaan tässä kansankielessä, johon viittaat. Oikeastihan lajin nimi on nimenomaan jalkapallo ja sillä nimellä sitä toivoisi kutsuttavan.

Mielestäni halveksiva sävy ei ole kadonnut, eikä pidäkään kadota, kunnes pelin taso Suomessa on riittävän hyvätasoista. Tarkoittaa:
a) Suomen A-maajoukkue pelaa arvokisoissa
b) suomalainen seurajoukkue pelaa vuosittain Champions Leaguen lohkovaiheessa
c) Veikkausliigan ottelutahti on sellainen kuin jalkapallossa kuuluukin (vähintään 2 ottelua/viikko/joukkue)
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Mielestäni halveksiva sävy ei ole kadonnut, eikä pidäkään kadota, kunnes pelin taso Suomessa on riittävän hyvätasoista. Tarkoittaa:
a) Suomen A-maajoukkue pelaa arvokisoissa
b) suomalainen seurajoukkue pelaa vuosittain Champions Leaguen lohkovaiheessa
c) Veikkausliigan ottelutahti on sellainen kuin jalkapallossa kuuluukin (vähintään 2 ottelua/viikko/joukkue)

Keinotekoisia mittareita, joiden esiin tuominen kertoo lähinnä siitä, että et ole itse lajista kiinnostunut, vaan hyppäät rattaisiin vasta menestyksen tullen. Tälle ilmiölle on se yksi englantilaisperäinen sanakin...

Onko ruotsalainen jalkapallo "potkupalloa" mielestäsi? Ei sielläkään nimittäin ihan joka vuosi Mestarien Liigan lohkovaiheeseen päästä...
Miksi ottelutahti täytyisi olla 2 ottelua per viikko? Missä maassa pelataan liigaa tuota tahtia? Ei ainakaan Englannissa, Italiassa jne, joten miksi Suomessa pitäisi? Yksi liigapeli per viikko + mahdollinen cup- tai euro-ottelu on tahti, jota pääsääntöisesti jalkapallossa käytetään.

edit. rama ehtikin osittain ensin.
 
Keinotekoisia mittareita, joiden esiin tuominen kertoo lähinnä siitä, että et ole itse lajista kiinnostunut, vaan hyppäät rattaisiin vasta menestyksen tullen. Tälle ilmiölle on se yksi englantilaisperäinen sanakin...

Onko ruotsalainen jalkapallo "potkupalloa" mielestäsi? Ei sielläkään nimittäin ihan joka vuosi Mestarien Liigan lohkovaiheeseen päästä...
Miksi ottelutahti täytyisi olla 2 ottelua per viikko? Missä maassa pelataan liigaa tuota tahtia? Ei ainakaan Englannissa, Italiassa jne, joten miksi Suomessa pitäisi? Yksi liigapeli per viikko + mahdollinen cup- tai euro-ottelu on tahti, jota pääsääntöisesti jalkapallossa käytetään.

edit. rama ehtikin osittain ensin.


Ei kyse ole siitä, ettenkö ole lajista kiinnostunut, eivätkä MM-kisoissa tai CL:ssä mukana oleminen vielä tarkoita menestystä. Ei Ruotsista päästä joka vuosi CL:n lohkovaiheeseen, mutta siellä sentään arvokisahistoria kompensoi tuota jollain tavoin ja CL-historiakin näyttää valovuoden paremmalta kuin Suomessa, jossa HJK ylsi 12 vuotta sitten lohkovaiheeseen ja taisteli 5 pistettä. Jalkapallo on myöskin viihdettä ja maksavat katsojat haluavat nähdä mielellään hyvää viihdettä eikä säälittävää räpellystä, jota suomalainen potkupalloilu on.

Englannissa, Italiassa etc. huippujoukkueille tulee kuitenkin kauden mittaan enemmän reissaamista ja euro-otteluita. Suomalaisille tulee kaksi höpöhöpö-ottelua, joiden voittaja tiedetään useasti jo etukäteen.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Jos otat sanan "rasismi" merkityksestä selvää, tajuat itsekin kysymyksesi olevan turha, sillä "potkupallo"-sanaan ei liity mitään rotuviittauksia. Miten tämä liittyi asiaan? Kaikki pilkkaaminen ei ole rasismia, joten rasismin ominaisuuden puuttuminen "potkupallo"-sanasta ei tee siitä vähemmän halventavaa.

Itse sinä vedit mukaan tähän keskusteluun rasistisen sanan ja vertaat tätä sanaa urheilulajin lempinimeen, eikö tämä mielestäsi halveksu kyseistä ihmisryhmää? Eli neekeri on myös mielestäsi lempinimi? Onko nyt tosiaan niin, ettei tavalliset kadun taallaajat saa käyttää tätä sanaa, koska "te" ette sanasta pidä? Tämä keskustelu ei todellakaan tule kantamaan kanssasi hedelmää, koska sinulla on jokin pakonomainen tarve pilkun viilaamiseen, etkä edes halua ymmärtää näkökantaani. Minä kuulen sanan potkupallo hyvin usein, enkä todellakaan edes usko esim. 8 vuotiaan halveksuvan jalkapalloa puhuessaan siitä potkupallona. Kiitos ja näkemiin!
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Ei kyse ole siitä, ettenkö ole lajista kiinnostunut, eivätkä MM-kisoissa tai CL:ssä mukana oleminen vielä tarkoita menestystä. Ei Ruotsista päästä joka vuosi CL:n lohkovaiheeseen, mutta siellä sentään arvokisahistoria kompensoi tuota jollain tavoin ja CL-historiakin näyttää valovuoden paremmalta kuin Suomessa, jossa HJK ylsi 12 vuotta sitten lohkovaiheeseen ja taisteli 5 pistettä. Jalkapallo on myöskin viihdettä ja maksavat katsojat haluavat nähdä mielellään hyvää viihdettä eikä säälittävää räpellystä, jota suomalainen potkupalloilu on.

Heh. Voisit tehdä jonkinlaisen taulukon aiheesta, niin tiedetään sitten kaikki, että milloin suomalainen jalkapallo on sinun mittarillasi jalkapalloa.

Millä perusteella SM-Liiga on hyvää viihdettä? Eihän se yllä lähellekään NHL:n tasoa?

Englannissa, Italiassa etc. huippujoukkueille tulee kuitenkin kauden mittaan enemmän reissaamista ja euro-otteluita. Suomalaisille tulee kaksi höpöhöpö-ottelua, joiden voittaja tiedetään useasti jo etukäteen.

Kaikien maiden huippujoukkueille tulee vähän enemmän reissaamista, kiitos euro-otteluiden. Yleisesti ottaen veikkausliigaseuroille tulee aika paljon reissaamista, kun välimatkat ovat niin suuret. Voisit vaikka vertailla vähän Englannin liigapaikkakuntien ja Suomen liigapaikkakuntien välimatkoja keskenään.

Taidat olla kova poika veikkaaamaan, kun tiedät voittajat "useasti jo etukäteen".
 

Incarnation

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, PoPa
Itse sinä vedit mukaan tähän keskusteluun rasistisen sanan ja vertaat tätä sanaa urheilulajin lempinimeen, eikö tämä mielestäsi halveksu kyseistä ihmisryhmää? Eli neekeri on myös mielestäsi lempinimi? Onko nyt tosiaan niin, ettei tavalliset kadun taallaajat saa käyttää tätä sanaa, koska "te" ette sanasta pidä? Tämä keskustelu ei todellakaan tule kantamaan kanssasi hedelmää, koska sinulla on jokin pakonomainen tarve pilkun viilaamiseen, etkä edes halua ymmärtää näkökantaani. Minä kuulen sanan potkupallo hyvin usein, enkä todellakaan edes usko esim. 8 vuotiaan halveksuvan jalkapalloa puhuessaan siitä potkupallona. Kiitos ja näkemiin!

Pyydän, älä ymmärrä kirjoituksiani tahallasi väärin.
Lainaa se pätkä tekstistäni, jossa sanon "neekerin" olevan lempinimi. Sekä "potkupallo" että "neekeri" ovat halventavia nimiä, eivät lempinimiä. Lempinimi ei voi koskaan olla halventava.

Mielestäni "potkupallo" sanaa ei saisi käyttää vakavasti puhuttaessa, koska jalkapalloihmiset eivät siitä pidä. Mielestäni myös "neekeri" sanaa ei saisi käyttää, koska tummaihmoiset ihmiset eivät siitä pitä. Molemmat sanat ovat sävyltään halventavia, oli puhujana tavallinen kaduntallaaja tai kuka tahansa.

8-vuotias tuskin myöskään ymmärtää "neekeri" sanan paheksuttavuutta. On myös monia muita asioita, joita lapsi ei ymmärrä. Paljastan myös, että on aikuisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä tai tiedä kaikkea.

Kyllä se menee nyt niin päin, että sinä et ymmärrä minun näkökantaani. Et ymmärrä, että kaikki halventavat sanat ovat halventavia, vaikka ne eivät olisikaan samalla tavalla halventavia. Olen ehkä pilkunviilaaja, mutta yritän vastata parhaani mukaan jokaiseen kysymykseen, enkä ymmärrä tahallani asioita väärin ja vääristele sitä, mitä toinen on kirjoittanut.

Harmi, jos luovuit keskustelusta, koska et jaksa perustella näkökantojasi.
 
Heh. Voisit tehdä jonkinlaisen taulukon aiheesta, niin tiedetään sitten kaikki, että milloin suomalainen jalkapallo on sinun mittarillasi jalkapalloa.

Millä perusteella SM-Liiga on hyvää viihdettä? Eihän se yllä lähellekään NHL:n tasoa?



Kaikien maiden huippujoukkueille tulee vähän enemmän reissaamista, kiitos euro-otteluiden. Yleisesti ottaen veikkausliigaseuroille tulee aika paljon reissaamista, kun välimatkat ovat niin suuret. Voisit vaikka vertailla vähän Englannin liigapaikkakuntien ja Suomen liigapaikkakuntien välimatkoja keskenään.

Taidat olla kova poika veikkaaamaan, kun tiedät voittajat "useasti jo etukäteen".


SM-liiga yltää sentään AHL-tasolle ja suomalaiset joukkueet pärjäävät eurooppalaisten joukkueiden kanssa. Serie B tai Englannin mestaruussarja ovat valovuoden edellä Veikkausliigan pomputtelua.
Suomen jääkiekkomaajoukkue on joskus saavuttanut jotain suurta ja pystyy voittamaan minkä tahansa joukkueen ja antaa pääsääntöisesti tiukan vastuksen. Suomen jalkapallojoukkue saattaa hyvänä päivänä voittaa koviakin maita, mutta pääsääntöisesti tulee turpaan ja rumasti.

Voihan sitä verrata minkä tahansa maan joukkueiden matkoihin. Münchenistä Hampuriin on 800km, Barcelonasta on Corunaan 1200km ja Teneriffalle 2300km.

On niin olemattomat kertoimet, ettei jaksa veikata.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Itse pidän "potkupallo"-termistä sen takia, että sillä saa kustannustehokkaasti katoamaan kaiken "anarkistisen hauskanpidon" arvostuksen ja ihailun jalkapallofaneilta. Eikös tämä nyt ole yhtä harmitonta kuin kendottelu ja mitä niitä nyt on? Olen paljon tavannut ihan järkeviä jalkapallon ystäviä, mutta kaikkein järjettömimmät hyökkäykset muita lajeja kohtaan kyllä ovat järjestään tulleet nimenomaan potkupallofaneilta. Jostain syystä muiden lajien harrastajat eivät tunne niin suuressa määrin velvollisuudekseen nähdä kaiken muun urheilun a) uhkana ja b) naurettavana kuin ilmeisesti sitten kohtuullisen suuri osa jalkapallon fanittajista. Omituinen alemmuuskompleksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös