Formula 1 – kausi 2018

  • 299 462
  • 1 853

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt varmistui myös Sirotkinin pesti Williamsille. Kubica toimii varakuljettajana näille ensi kaudella. Aika haastava kausi tulee olemaan perinteikkäällä tallilla..

Raha taitaa puhua edellä valintoja tehdessä, muutenkin kun matka on ollut kokoajan alaspäin.. Saa nähdä onko moottorietuakaan ensikaudella enää. Näin ulkopuolisen silmin ei välttämättä olisi niin huono veto ollut välttämättä Honda yhteistyökään, vaikka hetkellisesti olisi voinut kirpaista.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
En nyt ihan mahdottoma pidä Kimin jatkoa kaudelle 2019. Luulisi Leclercin vaikuttavan tähän eniten. Jos Ferrari katsoo, että hänelle pitää antaa myös toinen kausi ennen Ferrari siirtoa, niin on Kimin vuoden sopimus paljon järkevämpi, kuin hommata siihen joku Verstappen yms. jonka jälkeen pitäisi jompi kumpi kuskeista potkia pois Leclercin tieltä. Toivottavasti Ericsson laittaa herran koville ensi kaudella. Tai sitten jos Ferrari floppaisi ensi kaudella oikein kunnolla, niin voisi olla, että Vettel ei myöskään enää katsele tuota touhua enää pidemmälle, vaan siirtyisi muualle.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Näin ulkopuolisen silmin ei välttämättä olisi niin huono veto ollut välttämättä Honda yhteistyökään, vaikka hetkellisesti olisi voinut kirpaista.

Honda voi olla vähän high risk/high reward-ratkaisu tuollaiselle Williamsin kaltaiselle tallille joka elää kädestä suuhun. Periaatteessa ajan myötä Hondan resursseilla saadaan varmasti kilpailukykyinen mylly, mutta riskinä on että homman venyessä konsernin johto antaa kirvestä koko F1-ohjelmalle ennenkuin näin käy.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Honda voi olla vähän high risk/high reward-ratkaisu tuollaiselle Williamsin kaltaiselle tallille joka elää kädestä suuhun. Periaatteessa ajan myötä Hondan resursseilla saadaan varmasti kilpailukykyinen mylly, mutta riskinä on että homman venyessä konsernin johto antaa kirvestä koko F1-ohjelmalle ennenkuin näin käy.

Joo vaikka kyllä selkeästi tuo nykyinen moottorietukin on tuossa mennyt, tietenkin kaikki on mahdollista ja se vielä ajan kanssa takaisinkin päin tulee, mutta vähän vaikealta Williamsin meno nykyisellään tuntuu, ei aivan huippukuskit ole ja kokoajan matka muihin kasvamaan päin. Tietenkin noilla kuskien rahoilla saa tallin menoa turvattua.
 

Outsider

Jäsen
Uusilta omistajilta odotettiin muutoksia ja nyt on saatu jo uusi logo, 10 minuuttia mainoksia kisojen alkuun ja päästy eroon grid girleistä. Seuraavaksi odotuksissa on ainakin kesken kilpailun pidettävä sometauko, jossa jokaisen kuljettajan on pysähdyttävä radasta riippuen kerran tai kaksi lukemaan katsojien twiittejä ja postaamaan kuva instagramiin. Kilpailussa eniten tykkäyksiä saanut kuljettaja saa kuusi ylimääräistä pistettä (päätöskisan pisteet triplana).
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Uusilta omistajilta odotettiin muutoksia ja nyt on saatu jo uusi logo, 10 minuuttia mainoksia kisojen alkuun ja päästy eroon grid girleistä. Seuraavaksi odotuksissa on ainakin kesken kilpailun pidettävä sometauko, jossa jokaisen kuljettajan on pysähdyttävä radasta riippuen kerran tai kaksi lukemaan katsojien twiittejä ja postaamaan kuva instagramiin. Kilpailussa eniten tykkäyksiä saanut kuljettaja saa kuusi ylimääräistä pistettä (päätöskisan pisteet triplana).
Bernie, tuu takas...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vielä on matkaa tulevan kauden alkamiseen ja pikku hiljaa alkaa tallien uudet kilpurit näkemään päivän valoa. Tuo halo -uudistus tulee varmasti näkymään aika radikaalina uusissa autoissa. Siihen en ota kantaa onko se hyvä vai ei, mutta josko se nyt auttaisi suojaamaan kuljettajien päätä hieman paremmin ?
Linkki Williams twitteriin jossa kuva heidän autosta. Ei tuo nyt mun mielestä ihan karmea ole. Aika nopeasti silmä varmasti noihin tottuu ja huhti-toukokuussa ei kukaan enään "muista" millaisia autot olivat 2017 ?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vielä on matkaa tulevan kauden alkamiseen ja pikku hiljaa alkaa tallien uudet kilpurit näkemään päivän valoa. Tuo halo -uudistus tulee varmasti näkymään aika radikaalina uusissa autoissa. Siihen en ota kantaa onko se hyvä vai ei, mutta josko se nyt auttaisi suojaamaan kuljettajien päätä hieman paremmin ?
Linkki Williams twitteriin jossa kuva heidän autosta. Ei tuo nyt mun mielestä ihan karmea ole. Aika nopeasti silmä varmasti noihin tottuu ja huhti-toukokuussa ei kukaan enään "muista" millaisia autot olivat 2017 ?

Ainaki tuossa kuvakulmasta ja ilman kuskia näyttäisi että saattaisi olla kaunein williamsi miesmuistiin, ei voi vielä kokonaan tuomita uusia sääntöjä ulkonäön suhteen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ainaki tuossa kuvakulmasta ja ilman kuskia näyttäisi että saattaisi olla kaunein williamsi miesmuistiin, ei voi vielä kokonaan tuomita uusia sääntöjä ulkonäön suhteen.

Eiköhän sieltä muiltakin tule aika näyttäviä autoja esim. Ferrari, Mercedes ja Red Bull..
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Saisi jo alkaa kausi, tylsiä nämä sunnuntait kun kova polte olisi päästä noitumaan sitä kun Kimi taas töpeksii tai on vaan hidas. Onhan tuo halo ruma mutta ihan hyvä että turvallisuutta parannetaan. Itse auto ei kyllä hirveästi ole Williamsilla muuttunut tai sokea ei vaan huomaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Saisi jo alkaa kausi, tylsiä nämä sunnuntait kun kova polte olisi päästä noitumaan sitä kun Kimi taas töpeksii tai on vaan hidas. Onhan tuo halo ruma mutta ihan hyvä että turvallisuutta parannetaan. Itse auto ei kyllä hirveästi ole Williamsilla muuttunut tai sokea ei vaan huomaa.
Samat fiilikset itselläkin. Kyllä sitä vain aina uuden kauden lähestyessä alkaa se formulakiima nousemaan, vaikka sitä taas tietää, että kevyt vitutus tulee melkein joka sunnuntaista jäämään (Kimillä ei kulje syystä X jne.). Toivottavasti Bottaksella kulkee ainakin, vaikken kyllä mestaruustaisteluun häntä uskokaan.

Ihan hyvältä näyttää uudet autot. Tänään Red Bull julkaisi uuden autonsa, joka on ilmeisesti jonkinlaisessa testivärityksissä.

Kuva

Kuva

Ensimmäinen kuva pressikuva edestä ja toinen kuva otettu radalta takaapäin.
Onhan nämä autot etenkin takaapäin aivan hemmetin seksikkäitä verrattuna niihin kapeisiin ja korkean takasiiven autoihin, joita oli pitkään. Haloonkin alkaa silmä jo tottumaan, vaikka toki ilman Haloa autot haluaisinkin.

Moni muukin asia puoltaa jännittävää kautta. Pirelli oppinut edellisestä kaudesta ja nyt on uusia rengassettejä taas tarjolla tuomaan vaihtelua kisoihin ja todennäköisesti useampia varikkopysähdyksiä. Viime kaudella oli muistaaksein vain kolme kisaa, joissa piti pysähtyä kahdesti, jos ei laskettu turva-autoja sun muita sekoittamaan pakkaa.
Kyllä se yksi ylimääräinen stoppi ja eri rengastaktiikat tuo sopivaa miksausta kilpailuihin eikä vain sitä, että kaikki pysähtyvät kerran noin kahden kierroksen sisällä ja sitten mennään loppuun asti.
Renkaita on myös pehmennetty, joten viime kauden supersoftit vastaavat muistaakseni tämän kauden softeja ja ultasoftit on sitten tämän kauden supersoftit jne.
Eli periaatteessa hypersoft (hauska nimi) ja ultasoft ovat pehmeämpiä kuin yhdetkään viime kauden renkaat. Eli taas kerran tullaan varmaan rikkomaan rataennätyksiä harjoituksissa ja aika-ajoissa, mutta kuitenkin niin, että kisoissa ei voi pehmeimmällä setillä ajaa sitä puolta kisaa, kuten kävi edellisellä kaudella.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Pelkkä näköeste. Esim Bianchin onnettomuudessa ei tolla ois ollu mitään vaikutusta lopputulokseen. Toi kun menee mukavasti kolarin jälkeen solmuun ni kuski ei pääse autosta edes ulos.

Jep, Henry Surteesin ja yhden Indy-tähden tuo viritelmä olisi ehkä pelastanut, muuten hyöty on aika marginaalinen siihen nähden että tuo on susiruma viritus, mutta nykyisellä pumpuliaikakaudella kukaan ei tuota uskalla sanoa ääneen. Olisivat edes yrittäneet kehittää sen "tuulilasin" toimivaksi, mutta ilmeisesti tuo nykyratkaisu on taas jonkun FIA-pampun lempilapsi, joten tuo paska runtattiin läpi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jep, Henry Surteesin ja yhden Indy-tähden tuo viritelmä olisi ehkä pelastanut, muuten hyöty on aika marginaalinen siihen nähden että tuo on susiruma viritus, mutta nykyisellä pumpuliaikakaudella kukaan ei tuota uskalla sanoa ääneen. Olisivat edes yrittäneet kehittää sen "tuulilasin" toimivaksi, mutta ilmeisesti tuo nykyratkaisu on taas jonkun FIA-pampun lempilapsi, joten tuo paska runtattiin läpi.

Ainakin viimevuosina tuntuu että ajatellaan vaan taloutta tai turvallisuutta eikä oikein edes kysellä mitä mieltä asioista fanit on ja mihin suuntaan fanit haluaisi lajia viedä. Ikäviähän kaikki kuolonkolarit tai vammautumiset on, mutta siitähän niille maksetaan että ajetaan lajin kuninkuudesta. Maailmasta on monta kilpailua missä ihmiset ajaa siitä huolimatta että vuosittain useampi kuski saattaa menettää henkensä. Jos formuloissa joku sattuu kerran 20 vuoteen kuolemaan tai loukkaantumaan pahasti niin se on melkeinpä vain plussaa, niitä näyttäviä kolareita, moottorien jylinää, rengas vs rengas taisteluja ja uhmaten painovoimaa säässä kun säässä ajaessa. Nykyään kun nuo laitteet muutenkin melkein niin että eivät enää niin rajusti hajoa kolareissa ja tekniikka kestä niin kohta varmaan meno on kun tivolissa törmäilyautoissa, ajellaan nätisti jonossa ja joku tulee hakemaan pois jos osut toiseen.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ainakin viimevuosina tuntuu että ajatellaan vaan taloutta tai turvallisuutta eikä oikein edes kysellä mitä mieltä asioista fanit on ja mihin suuntaan fanit haluaisi lajia viedä. Ikäviähän kaikki kuolonkolarit tai vammautumiset on, mutta siitähän niille maksetaan että ajetaan lajin kuninkuudesta. Maailmasta on monta kilpailua missä ihmiset ajaa siitä huolimatta että vuosittain useampi kuski saattaa menettää henkensä. Jos formuloissa joku sattuu kerran 20 vuoteen kuolemaan tai loukkaantumaan pahasti niin se on melkeinpä vain plussaa, niitä näyttäviä kolareita, moottorien jylinää, rengas vs rengas taisteluja ja uhmaten painovoimaa säässä kun säässä ajaessa. Nykyään kun nuo laitteet muutenkin melkein niin että eivät enää niin rajusti hajoa kolareissa ja tekniikka kestä niin kohta varmaan meno on kun tivolissa törmäilyautoissa, ajellaan nätisti jonossa ja joku tulee hakemaan pois jos osut toiseen.
hyi hyi, ei noin saa sanoa. Turvallisuus ennen kaikkea joka asiassa.

Ei mutta oikeasti, noinhan tuo menee, onhan tuo renkaat vasten renkaita (tai vaihtoehtoisesti se Kimin ja Schumin taistelu, jossa renkaat eivät koskettaneet kertaakaan, vaikka ajettiin monta mutkaa rinta rinnan) hienoa taistelua. Verrattuna mihin laji on nyt siirtynyt aikapaljon. Eli nuo typerät sukellukset ja kiilaamiset ovat mielestäni niin vääriin ja sotivat koko lajia vastaan. Sekä nuo jarruttelut turva-auton aikana tai muuten vaan. Suurimpiin ongelmiin ei puututa, vaan keskitytään näihin todella harvinaisiin (toki silti hyvin valitettaviin) onnettomuuksiin ja suurimmat riskit pysyy ennallaan. Mutta näyttääpi siltä että jotain yritetään
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Esim. tämän Halon osalta jos sama vaiva ja aika tiimit olisi käyttänyt vaikka kunnon sadekelinrenkaiden suunitteluun olisihan se vienyt lajia eteenpäin, nykyisillä systeemeillä varmasti saataisiin jopa MM-kalenteriin yksi kisa jossa 100% varmuudella pystyttäisiin kosteissa oloissa ajamaan kun nykyään alkaa näitä keinotekoisia kastelujärjestelmiä olemaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ensimmäinen testipäivä muuten ajettiin jo kylmässä Barcelonassa, seurailin iltapäivää Autosportin live-feedistä:

- Kärki aikalailla sama kuin vuosi sitten, asiantuntijoiden mukaan Ferrarin, Red Bullin ja McLarenin autot näyttivät vakailta ja hyviltä ajettavilta, Mersu hiukan levoton, mutta otettava huomioon että vasta 1. testipäivä.

-Toro Rosso-Hondalle enemmän testikierroksia kuin McLaren-Renaultille! Tämä tosin selittyy tuolla McLarenin aamun kämmillä Fallonson menettäessä toisen takarenkaan keskellä mutkaa, mikä johti ulosajoon ja autonkorjaussessioon.

-Iltapäivän aikoja vaikea verrata aamuun, keli kylmentyi ilmeisesti ruokatauon seurauksena. Tämän vuoksi esim juuri McLarenin todellista nopeutta on vielä vaikea sanoa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
New camera angles part of 2018 F1 TV shake-up

Muutokset jatkuu. Osa vaikuttaa hyviltä, osan suhteen iskee isot epäilykset.

Kameroita aiotaan laskea, jotta vauhdin tunne on isompi mikä on mielestäni hyvä juttu. Nykyään ollut kamerat todella korkealla ja autoja on kuvattu hyvin kaukaa, joten ne myös näyttävät "hitailta" monesti. Tässäkin tainnut vahvasti olla syynä se, että saadaan niitä Rolexin mainoksia sun muita paremmin näkymään taustalla.

Ero on ihan valtava verrattuna kymmenen vuotta taaksepäninkin. Youtubesta löytyy paljon esimerkkejä siihen aikaan käytetyistä kamerakulmista yms., jotka kyllä luo paremman tunteen vauhdista.

Tässä yksi esimerkki video viime kauden Australian GP:stä katsojan kuvaamana. Menee muuten pikkuisen kovempaa autot tuon 11-12 mutkat, kuin mitä TV kameroissa näyttää.
Video

"It is understood that other ideas being looked at are improving the sound of engines through a new position of on-board microphones, use of music in the race broadcasts and more regular use of a highlights reel to showcase dramatic moments."

Paremmat mikit on erittäin tervetullut juttu. Musiikin käytölle kiitos ei todellakaan. Toki tästä ei mitään hajua ole millä tavalla sitä sitten edes käytettäisiin, mutta pahat epäilykset tämän suhteen.
Useammat koosteet huippuhetkistä kesken kisan ei kuulosta myöskään yhtään hyvältä. Kai tällä sitten mahdollisesti haetaan sitä, että jos joku on alkanut katsomaan kesken lähetyksen, niin pääsee paremmin mukaan kuvioihin.

Saapa nähdä mitä lopulta tulee, mutta kun jenkkiomistajat hallinnoi ja tietää kuinka siirappista ja ylidramaattista se jenkkien urheilutuotanto on, niin ei nyt kaikkien uudistusten suhteen mikään paras ensireaktio kyllä ole näin ajatustasollakaan.

Koko homman ideahan on kuulemma tämä:
""We have this fictitious idea of a 22-year-old person who is not an F1 fan but who has a friend who is an avid friend and tells him to watch [a race]," explained Bratches. "So when that person tunes in, we want them to understand what is going on."

Eli kuvitteellinen 22-vuotias, joka ei ole formuloita seurannut, mutta saa kehotuksen joltain katsoa ja kun tämä katsoo ensimmäistä kisaansa ikinä, niin tietäisi missä mennään.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kun on aina ollut puhetta tuosta radan keinotekoisesta kastelusta, niin olisikohan tämä mahdollista tehdä joskus salaa? Eli talleille, eikä kenellekkään oltaisi kerrottu radalla olevan sprinklereitä ja sitten yhtäkkiä jossain Abu Dhabin kisassa kasteltaisiin rata loppuhetkillä. Olisi huikea hetki.
Muuten en kyllä haluaisi mitään tällaisia typeriä sääntöuudistuksia, vaikka sadekisat parhaita ovatkin. Ei siis oikoreittejä tai sprinttejä kiitos..
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Formula 1 to lauch F1 TV, a live Grand Prix subscription service

F1 on nyt virallisesti julkaissut oman suoratoistopalvelunsa. Hintana 8-12 dollaria kuukaudessa vähän riippuen maasta.
Näin suomalaisena voikin sitten todeta, että vähemmän yllättäen ei koske meitä ainakaan nyt vielä aluksi.
Iso-Britannia myös ulkona tästä, koska Skylla taitaa aika isot ja rahakkaat sopimukset olla.

Palvelu sisältää mainoksettomat livelähetykset kaikista sessioista ja mahdollisuuden valita kaikkien kuskien onboard-kameran milloin haluaa tai vaikkapa valita kaksi kameraa samanaikaisesti pyörimään eri autoista.
Ilmeisesti löytyy myös jonkinlainen arkisto, josta voi katsella menneiden vuosien kilpailuita.
Selostus on mahdollisuus valita neljällä eri kielellä, englanniksi, saksaksi, ranskaksi ja espanjaksi.

F2, GP3 ja Porche Supercup kuuluu myös palveluun.

Täytyypi selvittää, jos tuon saisi vaikkapa VPN:llä kikkailtua. Isoista Euroopan maista ainakin Saksa, Ranska, Unkari, Belgia, Itävalta jne. ovat tuon palvelun piirissä ja niissä on mahdollisuus se ostaa.
Ennemmin sitä maksaa tuosta streamista sen noin 10e/kk, kuin Maikkarille sen 25e/kk etenkin kun itse tulee lähinnä formulat katseltua ja toukokuussa sitten MM-kisat jääkiekosta.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Kahden testipäivän jälkeen Toro Rossolla edelleen kolmanneksi eniten kierroksia, eli ainakin kestävyyden osalta ei Hondan moottorissa ole ollut valittamista. Kubica vetänyt päihin Strollia ja Sirotkinia radalla ja McLarenilla vaikeuksia saada kierroksia kasaan.

Suomalaisittain Bottas on ollut hyvässä vauhdissa ja hävisi Vettelille kolme kymmenystä. Bottas ajoi oman aikansa mediumilla, Vettel pehmeällä. Stoffel kävi kokeilemassa hypersoftia vai millä nimellä tuota nyt kutsutaan. Eipä noilla ajoilla tässä vaiheessa vielä mitään merkitystä, joskin mielummin kärjen tuntumassa tai kärjessä, kuin kaksi sekuntia kärkeä perässä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Kiinnosti nähdä miltä näyttää näkökenttä tuon Halon takaa ja tällaisen suht vanhan kuvan löysin Räikkösen testeistä. Onko maisema muuttunut varsinaiseen 2018-versioon?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös