Formula 1 – kausi 2014

  • 329 637
  • 1 769
Suosikkijoukkue
KK
Otin oikeuden avata ensi kauden ketjun, koska mielestäni kaikki kuljettaja-spekulaatiot voitaisiin rauhoittaa tämän kauden ketjusta. Myös tekniikka muuttuu roimasti, josta tullee keskustelua jo tämän kauden aikana.

Kuljettajat ja tallit:

Redbull

Sebastian Vettel pysyy RB:llä vielä pari vuotta ainakin. Jos Newie pysyy tallissa niin ei oikein ole edes järkeä vaihtaa tallia. Toisesta paikasta onkin sitten jo useampikin kuski taistelemassa, kun Mark Webber kertoi lopettavansa F1-uransa. RB on dominoinut kuljettajien sekä tallien välisten maailmanmestaruuksia muutaman vuoden. Eniten esillä toiseksi kuljettajaksi on ollut nimet Alonso, Räikkönen ja Ricciardo.

Red Bull varmasti pystyy kehittämään kauden 2014 autoa todella isollakin rahalla ja vieläkin suuremmalla ammattitaidolla.


Ferrari

Fernando Alonsolla on sopimus Ferrarin kanssa kaudeksi 2016 asti, mutta huhut ovat kertoneet, että Alonso olisi jutellut RB:n kanssa. RB:llä toki olisi pätäkkää ostaa Alonson sopimus, mutta ihan halvalla Ferrari ei Alonsoa myy. Ellei sitten päästä halvalla, koska tulosta ei ole tullut. Toiseksi kuljettajaksi on spekuloitu Massaa. Huhut myös kertovat, että Kimi olisi jutellut Ferrarin kanssa. Voi sieltä joku nuori kuljettajakin tulla.

Lotuksen pääinsinööri James Allison ollaan huhuiltu Ferrarille. Tämä olisi Ferrarille todella hyvä lisä.


Lotus

Lotuksen molemmat tallipaikat ovat auki. Lotus varmasti haluaa pitää Kimin ja talli korostaakin rentoa tunnelmaansa sekä vähäisiä PR-tehtäviä. Romain varmasti haluaa jäädä Lotukselle, koska auto on hyvä ja tallipaikat ovat varmasti kortilla muualle Romainin kolarointejen jälkeen. Pastor Maldonadoa on huhuiltu Kimin jatkajaksi Lotuksella ja ottanee ykköskuskin paikan mikäli Kimi tallista poistuu.

Jos Allison menee Lotukselta Ferrarille, Kimin kannattaisi vaihtaa tallia ja äkkiä. Tämä toki vain minun mielipiteeni.


McLaren

Jenson Button ja Sergio Perez. Eikä spekulaatioita näistä olla edes käyty.

Auto on ollut todella hidas tällä kaudella ja talli onkin lopettanut kauden 2013 auton kehityksen ja alkaa valmistautumaan jo puolessa välissä tätä kautta seuraavaan kauteen. Harmi sinänsä. Toivottavasti hopeanuoli tarjoaa parempaa vastusta kärkeen ja tulee sekoittamaan pakkaa.


Mercedes

Lewis Hamilton ja Nico Rosberg. Sama kuin McLarenilla.

Mersu sai autonsa kuntoon salaisilla testeillään ja saanee sen myös ensi kaudeksikin.


Toro Rosso

Kuskeista ei taideta tietää vielä mitään. Toki muutama varmasti saa sopimuksen nykyisiin talleihinsa, mutta muutama saattaa tippua kelkasta kokonaan.

Toro Rosso siirtyy ensi kaudeksi käyttämään samoja moottoreita kuin RB eli Renault. Taisi jopa tehdä todella pitkän sopimuksen moottoreista. Muistan jostain lukeneeni, että RB:n johto näin haluaisi, jotta autot olisivat lähempänä toisiaan. Näin ollen Toro Rosso saattaa ensi kaudella päästä jopa taistelemaan kärkisijoista jopa enemän kuin nyt. Pelottava ajatus, että parin vuoden päästä Red Bull ja Toro Rosso dominoisivat F1:stä. Mutta ei se kaukaa ole haettu. Red Bull voisi lähes ostaa oikeudet lajiin. Hurja firma.


Williams

Valtteri Bottaksen debyytti formuloihin on mennyt yllättävän hyvin. Harmi, että auto ei ole aivan täyttänyt odotuksia. Pastor on hävinnyt lähes jokaisessa kisassa tallikaverilleen, vaikka ihan kelpo vaihtia välillä väläytteleekin. Jotenkin tapaturma-altis kaveri. Ei välttämättä jatkane ensi kaudella Williamssilla.

Auto on siis ollut surkea joten uskonkin Williamsin heitääneen pyyhkeen kehään tältä kaudelta ja säästävän vähäiset rahansa ensi kauteen.



Force India

Paul di Resta jatkanee Force Indialla vaikka joitain spkulaatioita henästäkin olisi. Sopimus on edelleen voimassa ja köyhä talli varmasti pyytää soppimuksen purkamisesta massiivista summaa. Toisesta kuskista ei ole minulla ole mitään käryä. Talli on kyllä kehittynyt hyvin, mutta mitä tapahtuu tulevalla kaudella kun auto lähes kehitetään uudestaan.

Mitenköhän Force India liitää ensi kaudella? Ei mitään käryä.


Caterham

Charles Pic jatkanee tallissa. Toiseksi kuskiski on sitten jo puhuttu jopa Heikki Kovalaista.

Autosta on turha edes puhua. En jaksa uskoa, että talli tulee samaan hirveästi, jos lainkaan pisteitä ensi kaudelta.


Marussia ja Sauber

Kuskeista ei ole mitään tietoa minulla, enkä oikein löytänytkään. Toki nykyiset kuskit voivat jatkaa talleissa, mutta uskon myös muutoksiin. Nico Hülkenberg on mielestäni vahvoin kuski näistä talleista ja saattaa jopa päästä vehreemmille nurmille ensi kaudeksi.

Autot eivät oikein ole säväyttäneet.


Siinä pientä analyysiä ensi kauden kuskeista ja talleista. Toki moni paketti on vielä täysin auki, mutta spekulaatiot pyörivät hurjina. Ensi kaudesta tullee todella mielenkiintoinen joka tapauksessa.

Tekniikka 2014

Moottori muuttuu nykyisestä 2,4L V8 vapaastihengittävästä 1,6L V6 turboahdettuun. Maksimi kierrokset tippuvat 18 000 rpm:stä 15 000 rpm:ään. Bensan määrä kisaa kohdin myös pienenee 160kg:sta (n. 230 litrasta) 100kg:aan (n. 144 litraan).

Myös KERS, eli noin 80 hevosvoimaa 6,7 sekunnin ajaksi per kierros järjestelmän rinnalle tulee uusi parempi energian kierrätysjärjestelmä. ERS, joka ottaa talteen moottorin tuottamaa hukkalämpöä. ERS ja KERS yhdessä tuottavat 161 lisähevosvoimaa jopa 33,3 sekunnin ajaksi per kierros.

Myös auton runkoon tulee paljon muutoksia. Esimerkiksi auton keula ei saa olla vain 185mm radan pinnalta, kun se tällä kaudella saa olla 550mm korkealla. Tämä on turvallisuus kysymys. Väittävät, että näin keula ei osuisi toiseen kuljettajaan jos auto tulee toisen kylkeen. Toki ymmärrän ajatuksen, mutta aika paljon muuttunee taas autot. Etusiipi kavenee nykyisestä 1800mm:stä 1650mm:iin.

Pakoputket pitää suunnata ylöspäin. Tällä kaudella pakokaasuja ohjaan alapäin, jotta ilmavirtaus menisi diffuusorille ja parantaisi aerodynamiikkaa.

Tekniikan specsit tarkistin maikkarin netistä sekä wikipediasta. Eihän noita millimetrejä voi muistaa.

Siinä pieni alustus ja näin kauden 2013 kesälomalla ehtii myös miettiä ensi kautta.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hyvä avausviesti ja summaus tekniikkamuutoksista.

Jos Boullier siirtyy Ferrarille niin sitten siirtyy varmaan Grosjeankin. James Allisoninhan sinne piti siirtyä tai onkin jo selviö että siellä palvelee jatkossa.

Williamsilla Pastor ei ole kyllä niin huono kuin moni suomalainen nyt näkee hänen olevan, alkukausi meni ihan reisille kun oli pari keskeytystä mutta sitten kaksi 11. sijaa ja viimein 10. sija ja ensimmäinen piste tallille. Hyvä kokenut kirittäjä Pastori on Valtterille ja todennäköisesti aika tärkeä rahoittaja taustajoukkoineen tallille mutta myös kokemusta omaava kuljettaja jota Williams juuri nyt tarvitsee nuoren kyvyn rinnalle. Jos itse saisin päättää niin pitäisi tuon saman kaksikon ensi vuonnakin.

_
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
Onko tallipäällikkö Boullieria oikeasti huhuttu jossan Ferrarille? Ei kuulosta kovin uskottavalta, mutta Ferrarille tämä tekisi varmasti hyvää.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eric Boullier on Lotuksen tallipäällikkö ja ei ole kyllä siirtymässä mihinkään. Sen sijaan Lotuksen pääinsinööri James Allison irtisanoi itsensä Lotukselta jo keväällä ja pari viikkoa sitten julkistettiin Allisonin Ferrari sopimus.
 
Suosikkijoukkue
KK
Joo anteeksi tosta Boullier sekoilusta. Allison siis menee Ferrarille ja uskon siis Lotuksen tippuvan kärkikahinoista. Hyvä, että olette hereillä. Korjaan virheen avaukseen.
 
Suosikkijoukkue
KK
Jostain taisin jopa tänäänkin lukea, että Lotuksella on todellisia ongelmia rahan kanssa. Lisäksi Allisonin lähtö Ferrarille niin Lotuksen syöksykierre on valmis. Räikkösen lähtö tähän päälle niin liputkin sponsorit karkaa. Eli. Hyvältä näytä. Kyllä minä Liminä nostaisin kytkintä ja äkkiä. RB tai Ferrari, siinähän ne vaihtoehdot oikeastaan taitaa ollakkin.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Williams

Valtteri Bottaksen debyytti formuloihin on mennyt yllättävän hyvin. Harmi, että auto ei ole aivan täyttänyt odotuksia. Pastor on hävinnyt lähes jokaisessa kisassa tallikaverilleen, vaikka ihan kelpo vaihtia välillä väläytteleekin. Jotenkin tapaturma-altis kaveri. Ei välttämättä jatkane ensi kaudella Williamssilla.
Keskinäinen kisa tältä kaudelta 5-5 eli ei Bottas ole Maldonadoa yhtään edellä. Päinvastoin, Maldonadolla on 1 MM-piste ja ollut kaksi kertaa 11., kun Bottas ollut vasta kerran 11.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Keskinäinen kisa tältä kaudelta 5-5 eli ei Bottas ole Maldonadoa yhtään edellä. Päinvastoin, Maldonadolla on 1 MM-piste ja ollut kaksi kertaa 11., kun Bottas ollut vasta kerran 11.

Joo kyllä tosiasia on, että Maldonado kokonaisuutena on ollut hieman edellä, mutta Bottas toki tulokas ja tuo Kanadan aika-ajo näytti isoa potentiaalia. Bottaksen ensikauden ajopaikka ei kuitenkaan ole mikään varma ja varsinkin jos Maldonado jatkaa tallissa, niin hieman ainakin Bottas saa jännittää.
 
Suosikkijoukkue
KK
Keskinäinen kisa tältä kaudelta 5-5 eli ei Bottas ole Maldonadoa yhtään edellä. Päinvastoin, Maldonadolla on 1 MM-piste ja ollut kaksi kertaa 11., kun Bottas ollut vasta kerran 11.

Niinkö se on mennyt? No huh, alku kausi oli Bottakselta parempaa. En ole oikein Maldonadoa seurannut. Loistava kuski, mutta itse en häntä talliini ottaisi.

...
Eli 120 miljoonan velka. Ihmeen hyvin ovat kuitenkin onnistuneet pärjäämään, tai siis Kimi on pärjännyt. Aika selvältä näyttäisi, että Kimi ei Lotukselle jää.
...

Miten niin aika selväntä näyttää, että Kimi jäisi Lotukselle? Mielestäni Kimin viimeisin lausonta tallipaikasta oli hieman outo, kun hän sanoi jotenkin, että teen minä mitä vain niin moni ihmettelee valintaani. Kuulostaisi aika lailla, että olisi jäämässä Lotukselle, mutta samaan aikaan on käynyt neuvotteluja Ferrarin kanssa. Olisiko sitten menossa Alonson pariksi Ferrarille? En näkisi mitenkään selvänä, että Kimi Lotukselle jäisi. Eiköhän tässä kesätauolla näitä sopimuksia hoidella ja päätös saattaa mennä jopa kesätauon ohi.
 
Suosikkijoukkue
KK
No esim siksi, että Lotuksella ei ole varaa Kimiin?
Voi vittu nyt alkaa vituttaa kun en osaa lukea. Parempi jättää tältä päivältä kirjoittelu tänne. Siis niin juuri. Lotuksella ei taida olla rahaa mihinkään. Siksi Allisonkin varmaankin lähti tallista. Eiköhän Kimi perästä mitä James edellä. Kyllä minulle kelpaisi kumpi talli vaan, Red Bull tai Ferrari. Toki mieluummin näkisin Kimin RB:llä, koska uskoisin Kimin saavan parempaa kohtelua kuin Ferrarilla. Alonso on selvä ykköskuski Ferrarilla, mutta RB:n johto on aina painottanut, että heillä ei ns. ykköskuskia ole.
 

RDivis

Jäsen
RB:n johto on aina painottanut, että heillä ei ns. ykköskuskia ole.
Pitänee paikkansa johonkin rajaan asti. Kyllähän talli silti aika vahvasti Sebulle haisee Helmut Markoineen ja kumppaneineen. Siitä toki samaa mieltä, että tilanne on Ferraria parempi. Tasavertainen kohtelu on täysin mahdollista. Tai sanotaan, että Kimi voi sen ajamalla saavuttaa mikä onkin se oikea tapa lähestyä asiaa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Pitänee paikkansa johonkin rajaan asti. Kyllähän talli silti aika vahvasti Sebulle haisee Helmut Markoineen ja kumppaneineen. Siitä toki samaa mieltä, että tilanne on Ferraria parempi. Tasavertainen kohtelu on täysin mahdollista. Tai sanotaan, että Kimi voi sen ajamalla saavuttaa mikä onkin se oikea tapa lähestyä asiaa.
Edelleen eri mieltä. Olen täällä aikasemminkin ottanut esimerkiksi tallimääräyksen, jossa Vettelille ja Webberille kerrottiin, oliko se nyt koodi 21, joka tarkoittaa, että maaliin mennään siinä järjestyksessä joka on siinä hetkessä. Vettel ei muka asiaa kuullut. Vettel ohitti Webberin, koska Mark selvästi hiljensi vaihtia toisin kuin Vettel. Webber on tästä edelleen vihainen Vettelille. Myös talli oli hyvin pettynyt Vetteliin joka ei edes pyytänyt anteeksi vaan sanoi, että on tullut F1:siin ajamaan kilpaa.

Toki johonkin rajaan asti. Eli jos toisella ei ole enään saumoja maailmanmestaruuteen, mutta tämä onkin jo aivan eri asia.
 
Suosikkijoukkue
KK
Eric Boullier vakuuttelee tallin olevan hyvällä mallilla kautta 2014 ajatellen: Lotus-pomo Boullier vuodesta 2014: ”Olen erittäin optimistinen”

No jos he saavat rahoituksen kuntoon, pidettyä Kimin tallissa ja vähänkään kilpailukykyisen auton niin ehkä. Allisonin lähtö tekemään Ferrarille uutta autoa oli mielestäni yksi synkimmistä päivistä Lotuksen kannalta. Joo Eric vakuuttelee yhteystyötä Renaultin kanssa, mutta pitää muistaa, että myös pahimmilla kilpialijalla RB:llä on myös tärkeät ja läheiset suhteet Renaultiin. Nyt kun myös RB:n sisartalli alkaa ajamaan myös Rellun moottoreilla, saa RB/Toro Rosso ehkä jopa suurempaa apua. En kyllä osaa sanoa, kuinka tiivistä RB:n ja Toro Rosson yhteistyö on.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Nyt Iltasanomatkin uutisoi, että Kimi olisi menossa Ferrarille. Mielenkiintoista.

Täytyy kyllä sanoa, että minä olisin iloinen tästä siirrosta. RedBull olisi minustakin ykkösvaihtoehto, mutta Ferrari seuraa oivana kakkosvaihtoehtona. Siellä on kuitenkin rahapinoa kehittää autoa haluttuun suuntaan. Toivottavasti antavat Kimille vaan vähän rauhaa ja tilaa toimia mahdollisimman paljon omalla tavallaan. Lotus on kolmesta hyvästä vaihtoehdosta huonoin. Potentiaali auton kehitykseen on niin paljon muita kärkitalleja pienempi. Mclaren ja Mercedes ei taida olla edes vaihtoehtoja, joten niitä ei tarvitse spekuloidakaan.

Mielenkiintoista tosiaankin. Toivottavasti jotain oikeita uutisia kuljettajamarkkinoilta tulisi pian.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Lotuksella jatkamiseen en usko yhtään. Ferrari on tosiaan viime aikoina ollut eniten pöydällä ja olisikin ihan hyvä vaihtoehto. Jos Ferrari siirto toteutuu, niin taitaa ennakoida sitä, että Alonso lähtee viimeistään ensi kauden jälkeen.
 

Outsider

Jäsen
Ei vielä näkynyt Kimi-paitoja Maranellossa, mutta mitä nyt vähän tuli haisteltua tunnelmaa, niin ei mestarin paluuta ainakaan suoraan tyrmättäisi, vaikka suuri ja mahtava Alonso saisikin väistyä tieltä. Uudet säännöt on aina vähän lottoa, mutta resurssit on kiistatta kovat Italiassa. Pakko myöntää, että Ferrari kuulostaa houkuttelevalta, vaikka joutuisikin kääntämään jo toistamiseen takkia sinne suuntaan. Edelleen pitäisin Red Bullia ennakkoon parhaana autona, mutta Ferrarilla olisi Alonson lähdön myötä vastaavasti kiistaton ykköskuskin asema tarjolla. Kivahan näitä on pyöritellä ennen parasta kilpailua.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Aika varmalta tuo Kimin Ferrari paluu rupeaa näyttämään ja hyvä niin, Kimiä tuskin kiinnostaa kuka siellä tallikaverina häärää, se miehessä onkin parasta. Että hän keskittyy aina vain omiin suorituksiinsa ja nimenomaa radalla. Toivon myös Massan vaihtoa vaikkapa Di Restaan tai Bianchiin.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
On kyllä kovaa veivaamista. Lähinnä kertoo vain kuinka pienestä piiristä on kyse. Lotus oli mukava yllätys ja oikeastaan pakkorako Kimille kun teki paluuta. Ärsyttävää kun kärki on niin suppea eikä uusia huipputalleja synny helpolla. Alkaa jopa kyllästyttämään.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Mielenkiintoista jos toteutuu, Kimihän ei Ferrarilta "pois lähtiessään" hirveästi siltoja poltellut vaan otti suht tyynesti tilanteen. Tietenkin 30me tili ilman ajamista helpotti tuskaa :) Mutta ammattimies ei tosiaan siltojaan polttele minnekään suuntaan toisin kuin tässä sarjassa monet muut kuskit.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On kyllä eittämättä mielenkiintoinen tilanne kuskimarkkinoilla. Viime aikoina tuota Kimin Ferrari sopimusta on kuiskittu yllättävän paljon ja pakko kai siihen on alkaa jo uskoa. Mielenkiintoista nähdä sitten mitä Alonso tekee. Red Bullille kenties? Ja jos Alonso lähtee Ferrarilta ja Kimi tulee, niin kuka ohjastaa toista Ferraria. Massahan nyt ilmeisesti ei enää jatkoa saa. Onko se sitten se Hulkenberg? Mielenkiintoista kerrassaan. Mahtavintahan tässä olisi se, että Alonso&Vettel kaksikko tuhoaa toistensa mestaruusmahdollisuudet ensi kaudella Alonso&Hamilton tyyliin Kimin korjatessa potin. Voisi olla Fernandon ilme näkemisen arvoinen.

Toki sitten Lotarilla jää Kimin paikka auki ja kuka sinne menee. Crashjean varmaan saa jatkaa tallissa.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Lotukselle kaksi rahakuskia, että saavat tallin pidettyä pystyssä. Ferrarilla Alonso jatkaa Kimin kanssa ensi kauden, mutta lähtee sitten muualle. Toisen Ferrarin puikkoihin nousee Bianchi. Kimin lähtöönhän ei hirveästi dramatiikkaa liittynyt, sillä hänet vain ostettiin ulos ja kaikki tiesivät muutenkin, että siirtyy ralliin sopimuksen jälkeen. Ferrarin paskuus tuolloin oli myös sitä luokkaa, ettei paljoa kirpaissut, kun ei pääsytkään jatkamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös