Formula 1 – kausi 2013

  • 589 259
  • 1 881

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Aika-ajo olikin sitten eri juttu kuin analyysit ennen sitä. No, oli Kimi sentään kymmenes, mutta kaukana kärkivauhdista. Webberin penaltyn takia Kimin lähtöpaikka on 9.

Grosjean oli Lotuksellaan neljäs, joten on autossa kulkuakin.
 

N^Miksu

Jäsen
Aika-ajo olikin sitten eri juttu kuin analyysit ennen sitä.

Analyysit perustuvatkin todennäköiseen kisavauhtiin :)

Mutta olipa heikko aika-ajo taas Röikköseltä, jo kolmannen kerran putkeen. Parhaiten pärjäsivät he, jotka kävivät viimeisen osion alussa vetämässä yhdet kierrokset alle. Ei tuosta tainnut enää edes ajat parantua?
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Eiköhän kisakin tule olemaan Vettelin täydellistä ylivoimaa. Kisassa Alonso ja Räikkönen tulevat varmasti taas nousemaan, mutta voitosta ei kamppaile kuin yksi mies.
 

Outsider

Jäsen
Jännä kuulla mikä Kimillä meni pieleen, kun kierros olis hitaampi mitä aiemmissa osioissa ja hävisi Romainille jotain 1.3 sekuntia. Mitäköhän siinä Vettelin radiossa puhuttiin Kimistä? Edit: Sai kuulemma lämmittelykierroksella vähän liikaa Kimiä kiinni, eli eipä siinä sen ihmeempiä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vanhan miehen vaatimaton toive:

Voisiko joku palstan F1 friikeistä kirjoittaa tähän ketjuun vaikkapa aika-ajojen kymmenen ekaa sekä sunnuntaina voittajakolmikon kauden ajan? Jotenkin tulen tänne aina automaattisesti katsastamaan tuota asiaa vaikka muitakin saitteja olisi tarjolla.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimi on saanut Ferrari-diilinsä jälkeen jatkuvasti pataan Grosjeanilta ja rumasti, ainakin aika-ajoissa ja viime kisassakin olisi hävinyt, mikäli Ranskiksen auto ei olisi hajonnut. Herättää väkisinkin epäilyksiä.
 

Risu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, #6, #8, #28, #86
Vanhan miehen vaatimaton toive:

Voisiko joku palstan F1 friikeistä kirjoittaa tähän ketjuun vaikkapa aika-ajojen kymmenen ekaa sekä sunnuntaina voittajakolmikon kauden ajan? Jotenkin tulen tänne aina automaattisesti katsastamaan tuota asiaa vaikka muitakin saitteja olisi tarjolla.

Kiinan GP:n kymmenen ekaa aika-ajoissa:

1. Sebastian Vettel, Red Bull 1.37,202

2. Lewis Hamilton, Mercedes 1.37,420

3. Mark Webber, Red Bull 1.37,464

4. Romain Grosjean, Lotus 1.37,531

5. Nico Rosberg, Mercedes 1.37,679

6. Fernando Alonso, Ferrari 1.38,038

7. Felipe Massa, Ferrari 1.38,223

8. Nico Hülkenberg, Sauber 1.38,237

9. Esteban Gutierrez, Sauber 1.38,405

10. Kimi Räikkönen, Lotus 1.38,822
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Perhana kun noi Aasiaan siirtymiset pistää ajat sekasin. 15.00 oletin jälleen tulevan aika-ajot, mutta eihän sen nyt niin menekään. Singaporekin iltakisana tuli normaaliin aikaan. Yksi syy lisää haluta kisat sieltä pois. Eipä tossa hirveästi menettänyt. Korea taas näytää hienoa kuvaa, kun katsomot tyhjänä. Kisa poies sieltä.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Eipä mitään erikoista tarjonnut tämä aika-ajo. Vettelin ylivoima vain jatkuu. Grosjean veti taas hyvän aika-ajon, samoin kuin Sauberit. Kimi jäi tosiaan kymmenenneksi (9. lähtöruutu), joka siis johtui puhtaasti Kimin omasta ajovirheestä.

Huomisen kisan suhteen ei mitään erikoisia odotuksia ole. Vettelin voittoa tuskin taas estää mikään ja samalla ero Alonsoon varmaan kasvaa entisestään. Näkisin, että Kimillä on hyvät saumat podiumille taas tai ainakin ihan sinne podiumin tuntumaan.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
MTV:n mukaan Kimi teki virheen viimeisessä sektorissa, mutta esimerkiksi Grosjeanille Räikkönen hävisi 0.7 sekuntia yksistään toisella sektorilla, joissa nuo mutkat 10 ja 12 sijaitsevat.

Tarkemmin kun tutkii aika-ajoja niin viides ruutu olisi ollut täysin otettavissa ja nappikierroksella jopa neljäs.

Grosjean 37.531
Rosberg 37.639
Alonso 38.038

Alonson ja Nicon väliin olisi Kimi ehtinyt normaalivedolla. Sääli että aika-ajot eivät ole onnistuneet Lotuksella kuin aniharvoin. Paljon helpompaa olisi lähteä sieltä parista ekasta rivistä, kun nyt edessä on suorilla liian nopeat Sauberit.
Startissa olisi päästävä mielummin kummankin Sauberin eteen Ferrarien perään. Tosin Alonso noussee sijan tai kaksi heti startissa.

Optimi tilanne olisi jos ekalta kierrokselta tultaisiin järjestyksessä
Hamilton, Vettel, Grosjean, Alonso, Rosberg, Massa, Kimi.
Todennäköisesti kuitenkin:
Vettel, Hamilton, Grosjean, Alonso, Rosberg, Massa, Hulk, Gutierrez, Perez, Kimi ja näin körötellään ekaan stoppiin asti.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi tehdä tuo ohittaminen Kimillä taas huomenna vaikeata.

1. Alonso 320.0kmh

21. Räikkönen 310.3kmh
22. Grosjean 310.2kmh

Nuo siis aika-ajoista, eikä noihin enää mitään muutoksia saa tehdä. Mä en kyllä ymmärrä, kun Lotus lähtee aina näillä nopeilla radoilla kikkailemaan suoranopeuksien kanssa ja se ei johda ikinä aika-ajoissakaan hyvään tulokseen ja kisassa tappelevat sitten monta kymmentä kierrosta selvästi hitaampien kanssa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Nuo siis aika-ajoista, eikä noihin enää mitään muutoksia saa tehdä. Mä en kyllä ymmärrä, kun Lotus lähtee aina näillä nopeilla radoilla kikkailemaan suoranopeuksien kanssa ja se ei johda ikinä aika-ajoissakaan hyvään tulokseen ja kisassa tappelevat sitten monta kymmentä kierrosta selvästi hitaampien kanssa.

Grosjean kuitenkin ihan siellä sijoilla millä kuuluukin, joten en nyt hirveästi Lotuksen taktiikkaa alkaisi haukkumaan. Se että Kimi epäonnistui tänään ei muuta tilannetta miksikään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nuo siis aika-ajoista, eikä noihin enää mitään muutoksia saa tehdä. Mä en kyllä ymmärrä, kun Lotus lähtee aina näillä nopeilla radoilla kikkailemaan suoranopeuksien kanssa ja se ei johda ikinä aika-ajoissakaan hyvään tulokseen ja kisassa tappelevat sitten monta kymmentä kierrosta selvästi hitaampien kanssa.

Itse epäilen Lotuksen "rengasedun" osittain selittyvän tuolla että he ajavat radasta toiseen isommalla siivellä kuin muut ja lisääntyneellä aerodynaamisella pidolla korvaavat mekaanista pitoa ja näin säästävät renkaita. Itsekin olen ihmetellyt miksi Lotus toistuvasti ampuu itseään jalkaan(kun niitä paalupaikkoja ei tule) suuremmalla siivellä kisasta toiseen, enkä ole tuon parempaa selitystä keksinyt.
 

N^Miksu

Jäsen
On se Räikkönen käsittämätön kaveri. Ei sillä, hyvin on turva-autotkin osuneet kahdessa viime kisassa, mutta 2. sija 9. lähtöruudusta on kovaa valuuttaa. Vielä jos aika-ajot sujuisivat paremmin, niin 2. ja 3. sijat tulisivat plakkariin helpommin. Vetteli ja Red Bull on omassa kastissaan tällä hetkellä.

edit:

Grosjeanille on sanottu kisan jälkeen radioon:

Grosjean was told on the slowing down lap: “We’ll talk about this in the office, but big [bleeping] smile on the podium please.”

En tiedä mihin tuo liittyy, eikö Räikkönen olisi saanut ohittaa Grosjeania, vai onko radiossa jo aikaisemmin tapeltu jotain.
 
Viimeksi muokattu:

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
El Kimi veti aivan loistavan kisan, Vettel kyllä varmisti tällä sijoituksella viimeistään jo mestaruuden. Tylsää, mutta ansaitsee kyllä tuon tittelin. Ferrarin vauhti on kyllä kummasti kadonnut sen jälkeen kun renkaat palautettiin viime vuotiseen kuosiin, ja samalla taisi Red Bullkin nousta tähän ylivoimaiseen kuntoon.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kimi olisi ilman turva-autojakin luultavasti tapellut 3 sijasta, kiitos tuon oikein ajoitetun toisen renkaidenvaihdon jonka jälkeen paukutti huimia kierrosaikoja. Ja tietysti osakiitos mersulle joka piti Hamiltonia useamman kierroksen liian pitkään ulkona ennen toista renkaidenvaihtoa, tallin taktiikka kusi täydellisesti Rosbergin etusiiven petettyä.
 

Fordél

Jäsen
Kimiltä jälleen hieno ajo. Ensikautta odotellessa. Eniten maistui tuo patongin kouluttaminen jälleen kerran.

Mua lämmitti enemmän kylläkin Alonson ohittaminen.

Joka tapauksessa hyvin mielenkiintoinen kisa tänään. Paljon hyvää ja rehtiä kilvanajoa. Kimiltä ei vaadittu tänään edes mitään erityistä vaan itse asiassa aika helpolla pääsi nousemaan toiseksi. Muutama hieno ohitus toki, mutta kyllä ulkopuoliset tekijätkin jeesasivat Kimiä.

Ihmettelin kyllä Ferrarin heikkoutta tänään. Luotin voittajavedossakin Alonson nousuun palkintopallille, mutta Ferrari oli yllättävän vaisu tänään.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onneksi Vettel on niin ylivoimainen niin ei tarvitse kaivelle vitutusta niiden parin Kimin nollakisan vuoksi. Tänäänkin tuo oli Kimille maksimisuoritus vaikka olisi lähtenyt eturivistä. Lotukselta muutenkin vahva esitys ja selkeästi olivat 2. ja 3. nopein auto tänään.

Mersullakin vaan tuppaa olemaan vähän ongelmia kisavauhdin tasaisuuden kanssa. Hamiltonilta aika hyvää settiä radioon lopussa kun valitteli kuinka on Hulkilla avauspitoa mutkista ihan uskomattomasti, sitten lopulta alkoi jo kyselemään insseiltä ideoita ohitukseen. Samoin varikkostoppiepisodi oli hauska, Nico oli sisällä korjauttamassa autoaan ja Hamilton vaatii stoppia: "guys what the fuck!?".

Alonsolla meni kisa pilallen toisella varikkostopilla, muuten olisi ollut mahdollisuus taistella podiumista. Mutta driver of the day omissa kirjoissa oli Hülkenberg. Kaveri hilaa itsestään Sauberia valmistajien taulukossa ja jätti taakseen isoja poikia. Luulisi olevan ottajia ensi kaudelle... Webberillä taas epäonnen kisa. Lisäksi olisi halunnut ottaa kovemmat renkaat toisella stopilla mutta talli laittoi pehmeät. Webber avautui tästä radioon niin talli sanoi, että ei ole muita renkaita jäljellä. Webber vastasi jotain "okay whatever" ja tuhahti lakonisesti.

Kuuntelin koko kisan ajan radiofeediä, on muuten ihan helvetisti kiroilua siellä (these tires are fucked, fucking idiot jne..), ei ihme ettei tv-lähetykseen kaikkea oteta. Lopussa oli Rockyltä aika kovaa settiä Vettelille. Inssi antoi koko ajan fail22 ja muita koodeja aika huolestuneena -> Vettel ajaa kisan nopeimman kiekan ja Rocky alkaa saarnaamaan radioon.

Kimillä oli taas kers-ongelmaa kisan keskivaiheilla, ei latautunut kunnolla. Romainille sanottiin lopussa että pidä sijoitukset. Alkuun Romain sanoi SC2:sen jälkeen, että Kimi on tulppana, sitten myöhemmin kun inssi sanoi, että kokeile ohittaa niin Romain vastasi että "renkaat menee ja en pääse lähelle". Lopulta Boullier jäädytti tilanteen.
 

N^Miksu

Jäsen
Joka tapauksessa hyvin mielenkiintoinen kisa tänään

Mietin kisan aikana, että onkohan Berniellä jokin taikanappi, jolla hän lisää kisoihin mielenkiintoa. Ensimmäisen 30 kierroksen perusteella kisasta oli tulossa tylsin ikinä, sitten yhtäkkiä rengasrikko, tulipalo, paloauto radalla jne. Sama nappi varmaan pystyy myös taikomaan autoihin tarvittaessa lisää vauhtia: Rahapulassa rypenyt Sauber täräytti kaikkien yllätykseksi 4. sijan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kimillä oli taas kers-ongelmaa kisan keskivaiheilla, ei latautunut kunnolla. Romainille sanottiin lopussa että pidä sijoitukset. Alkuun Romain sanoi SC2:sen jälkeen, että Kimi on tulppana, sitten myöhemmin kun inssi sanoi, että kokeile ohittaa niin Romain vastasi että "renkaat menee ja en pääse lähelle". Lopulta Boullier jäädytti tilanteen.

En itse pitänyt tuota Boullierin kommenttia "tilanteen jäähdyttämisenä", ennemminkin Lotuksella taidettiin odottaa että Kimin renkaat loppuvat(kuten osittain kävikin) ja Romain pääsisi poimimaan "petturi"-Kimin kuin kypsän marjan viimeisellä kierroksella. Näin ei sitten onneksi käynyt.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En itse pitänyt tuota Boullierin kommenttia "tilanteen jäähdyttämisenä", ennemminkin Lotuksella taidettiin odottaa että Kimin renkaat loppuvat(kuten osittain kävikin) ja Romain pääsisi poimimaan "petturi"-Kimin kuin kypsän marjan viimeisellä kierroksella. Näin ei sitten onneksi käynyt.

Itse ymmärsin sen, että olisi jäädyttänyt tilanteen. Boullier sanoi pariin otteeseen jotain Grosjeanille, viimeisin oli että: "let's race like this, keep it like this". Itse tulkitsin että tarkoitti sijoitusten pitämistä, toisaalta samaan aikaan Grosjean ajoi Kimiä vähän nopeammin ja pääsi DRS-etäisyydelle, olisiko sitten kannustanut...

Aiemmin siinä oli inssin kanssa kovaa vääntöä, ensin Grosjean olisi halunnut ohittaa, sitten myöhemmin inssi kannusti ohitukseen, mutta GRO sanoi ettei pysty enää. Paljonhan siinä on myös tsemppausta ja muuta hermopeliä eli tiedä näistä mitä lopulta haluttiin sanoa. En tiedä oliko sitten sovittu aiemmin jotain vai mistä GRO oli lopulta suuttunut kun tuli nuo hymyilyohjeet, olisiko Kimi yllättänyt Grosjeanin siinä ohitustilanteessa ja ranskalaiselle kerrottu esim. että Kimi ei ohita?
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Vettel odotettuun voittoon jälleen kerran. Kimiltä taas aivan mahtava nousu 9.lähtöruudusta 2.sijalle. Grosjeanin 3.sija täydensi Lotuksen hienon päivän. Nico Hulkenberg oli kuitenkin päivän nimi. Piti loistavalla ajollaan pitkin kisaa muita kärkikuskeja takanaan ja antoi hyvät nätyöt ensi kautta ajatellen. Mersut sähläsivät oman kisansa Rosbergin etusiiven hajoamisen aikaan, kun Hamilton ei päässyt ohi. Alonso oli tänään jotenkin vaisu. Ei ollut sitä totuttua agressivisuutta mitä häneltä yleensä nähdään.

Kaksi turva-auto episodia lopulta tekivät tästä ihan hyvän kisan, jossa sijoitukset vaihtuivat ja nähtiin hyvää kilvanajoa. Perezin tilanteessa olisi voinut käydä pahemmin, mutta onneksi näin tällä kertaa. Toivotaan nyt, että näitä rengasrikkoja ei enään tällä kaudella tule.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös