Formula 1 – kausi 2013

  • 588 115
  • 1 881
Suosikkijoukkue
KK
Ei se rungon uudelleen rakennus mitään auta. Grosjean nyt vaan tyhmänä luulee, että autossa on jotain vikaa, kun ei pysy Kimin kyydissä.
Romain ei saa säädettyä millään autoonsa säätöjä oikein. Ehkä Lotus on koko ajan ollut rakemtamassa uutta runkoa ja nyt se pistetään testiin Romainille. Jos Romain saa säädöt siihen kuntoon ja alkaa pesemään Kimiä niin eiköhän Kimikin ota uuden rungon alleen sekä saa siihen säädöt kohdilleen ensimmäisissä harjoituksissa joten Kimi ottanee paikkansa hierarkiassa. Kyllä Romain viime kaudella (kun ei törmäillyt) oli todella nopea kuski.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Eli Ferrari oli menossa kovaa vauhtia mestaruuteen kunnes alkoivat tahallaan hidastaa Räikköstä jottei olisi noloa potkia häntä kaksinkertaisena maailmanmestarina ulos? Tämän rinnalla world trade centerien ufo-kytkökset on stt-tasoa.

Tutustuitko lähteisiin? Tuo oli oikeasti pätevästi tutkittu ja esitetty juttu. Voidaan vain kuvitella fanien reaktiot, mikäli Räikkönen olisi potkittu pois kaksinkertaisena maailmanmestarina Fernando Aloson tieltä vain sen takia että uusi pääsponsori näin haluaa. Täysi PR-katastrofi. Voidaanhan sitä spekuloida myös sillä, että Ferrari oletti että myös Massa voi voittaa mestaruuden mestariautolla, kun talli antaa täyden tukensa hänelle. Ikävästi nuo tapahtumat sopivat noihin uutisiin ja kummasti suorituskyky vaihteli tallin kannalta suotuisasti. Massan onnettomuuden jälkeen Ferrari tarvitsi Räikkösen tuomat tallipisteet ja Kimin nopeus nousi välittömästi. Sattumaa?

Santander halusi Alonson ja Ferrari halusi Santanderin. Räikkönen oli ikävä tulppa tämän unelmaliiton esteenä. Täytyy kyllä nostaa hattua Kimille, voidaan vain kuvitella tämä sama kuvio parille muulle tunnetulle Ferrari kuskille. Olisi voinut olla kommenttien sävy vähintäänkin kitkerä. Kimi ei kommentoi asiaan isommin mitään. Voidaan miettiä minkälaisen varjon Kimin uralle tuo Ferrari ajan loppu langettaa. Kauhea jauhaminen motivaatio-ongelmista, Räikkösen auton kehitys taidoista ja puheet Massan paremmuudesta.

Kyllähän se vähintäänkin maukas tilanne olisi, jos Räikkönen veisi Alonson edestä mestaruuden Lotuksella. Toisaalta Fernando on niin loistava kuski paremmilla resursseilla varustetussa tallissa, joten pitkässä puussa se on. Hienoa katsella tuota Räikkösen suorittamista Lotuksella ja tuntuu että mies on löytänyt paikkansa F1-maailmassa. Falonso sopii hyvin Ferrarille, siihen autoon sopii parhaiten kuskiksi isoleukainen mulkero. Saa nähdä saako tämä jälkimmäinen ja ylimielisempi vihdoin palkintosa vai loppuuko unelmaliitto rumasti.

Laitetaan nyt vielä disclaimer, ettei kukaan koskaan saa tietää mitä tuolla Ferrarilla 2008 tapahtuu, mutta pahasti se haiskahtaa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Tutustuitko lähteisiin? Tuo oli oikeasti pätevästi tutkittu ja esitetty juttu.

No jokainen saa uskoa mitä haluaa ja minä uskon että Kimiltä loppui nälkä joka näkyi niin kilpailuissa kuin testaamisessakin ja nämä "salaliittoteoriat" ovat huuhaata.

Kenkiminen taas herätti Kimin horroksesta ja sen takia hän halusi tulla takaisin voittamaan, mutta Lotuksesta ei ole mestaruusautoksi joten tällä kaudella sitä ei ainakaan nähdä. Mestaruus ratkaistaan taas Vettelin ja Alonson välillä.
 

RDivis

Jäsen
Lotuksesta ei ole mestaruusautoksi joten tällä kaudella sitä ei ainakaan nähdä. Mestaruus ratkaistaan taas Vettelin ja Alonson välillä.
Otetaan ihan varmuuden varoiksi talteen. ;)

Resurssit ovat toki pienemmät, eikä harha-askelia saa juuri tulla, mutta don't bet yer house against it.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
No jokainen saa uskoa mitä haluaa ja minä uskon että Kimiltä loppui nälkä joka näkyi niin kilpailuissa kuin testaamisessakin ja nämä "salaliittoteoriat" ovat huuhaata.

Kenkiminen taas herätti Kimin horroksesta ja sen takia hän halusi tulla takaisin voittamaan, mutta Lotuksesta ei ole mestaruusautoksi joten tällä kaudella sitä ei ainakaan nähdä. Mestaruus ratkaistaan taas Vettelin ja Alonson välillä.

Kyllä sinä tuolla nimimerkillä tiedät, että Ferrarilla ei ole kovin montaa maailmanmestaria viimeisen 30 vuoden ajalta. Kaksi tulee mieleen ja toinen on sellainen legenda ettei sitä nimeä unohdeta Italiassa koskaan, vaikka Saksalainen onkin. Toinen on Räikkönen. Voit varmasti kuvitella mikä merkitys sillä olisi ollut, että jos mies olisi mennyt tasoihin maailmanmestaruuksien määrässä Ascarin ja Laudan kanssa. Miten syrjäytät sellaisen miehen toisen kuljettajan tieltä jonka meriittilista ei ole sen yhtään pidempi? Räikkösen pois potkiminen kaksinkertaisena maailmanmestarina olisi ollut käytännössä mahdotonta. Mies olisi ollut Ferrari kuskina sen jälkeen jumalasta seuraava Italiassa. Kahdella ensimmäisellä kaudella maailmanmestaruus, siihen ei pystynyt edes Schumacher(tuli toki talliin huonompaan aikaan).

Ferrari tarvitsi ne Santanderin sponsoripesetat ja sen eteen oltiin valmiita tekemään uhrauksia. Se ei ole mikään pikkupaperi millä Santander lähti Ferrarin taakse, joka menetti yhden tärkeimmistä sponsoreistaan, kun tupakkayhtiöt poistuivat. Räikkönen ei ole koskaan ajanut mistään muusta kuin voitoista. Varmasti maailmanmestaruus vapautti tiettyjä paineita, mutta en hetkeäkään usko etteikö mies olisi halunnut toista voittaa ja vielä Ferrarilla.

Kaikkihan on mahdollista, mutta kannattaa niitten punaistenkin lasien läpi katsella nuo lähteet läpi. Se timeline on ihan mielenkiintoinen ja looginen. Valitettavasti. Toki jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja maailman katsomukseensa, mutta katso nyt materiaali sentään läpi.
 
Suosikkijoukkue
KK
Kenkiminen taas herätti Kimin horroksesta ja sen takia hän halusi tulla takaisin voittamaan, mutta Lotuksesta ei ole mestaruusautoksi joten tällä kaudella sitä ei ainakaan nähdä. Mestaruus ratkaistaan taas Vettelin ja Alonson välillä.
No niin. Lotus oli jo viime kaudella todella nopea ja luotettava. Autoa on kehitetty aivan oikeaan suuntaan ja jos rengasseoksia ei lähdetä muuttamaan kesken kauden niin Kimi tulee olemaan loppukaudesta todella vahva mestariehdokas. Kimillä meni varmasti hieman aikaa tottua takaisin formuloihin, mutta kyllähän alkukausi on näyttänyt Kimin potentiaalin.

Väittäisin itse, että Lotuksesta on voittaja-autoksi. Osoittaahan sen jo alkukauden kaksi podiumia ja viime kauden viimeiset kisat. Ja kehitystä tapahtuu varmasti. Lisäksi Kimi ei edes tarvi voittaja-autoa, koska on sarjan paras kuski, sen myöntää myös Alonso*. Missä Lotus jää muista talleista niin Kimi ottaa kiinni etumatkan ajamalla.

*Alonso: Kimi ajaa paremmin kuin kukaan
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tietääkö täällä kukaan, että paljonko Bottaksen palkka on?

Mun mielestä lähivuosina tulokaskuskin palkka on ollut noin 0.5m€ kaudesta. Tuohon sitten lisäksi menestysbonarit.

Maksukuskit on sitten asia erikseen ja onhan Bottaskin joitain pienehköjä sponsoreita tuonut mukanaan, kenties juuri tuon rahan verran.

Pastorihan sitten tuo talliin huimasti enemmän, siellä on Hugo Chavezin kuittaamat fyrkat takana ja ekalla kaudella 2011 jotain 30m£ luokkaa ja eiköhän Williams edellytä edelleen aika isoa pakettia sieltä suunnalta.

Heikin palkka oli Caterhamilla jotain 2.5m$ 2012 ja Petrov taas toi talliin sen 10m$ Venäjän suunnalta.

_
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän Bottaskin tuo talliin useampia miljoonia. Jossain puhuttiin muistaakseeni 8 miljoonasta. Mutta ei Kemppi ja Wihuri aivan pikkusummillakaan logojaan Williamsiin kylkeen ole saaneet.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllähän Bottaskin tuo talliin useampia miljoonia. Jossain puhuttiin muistaakseeni 8 miljoonasta. Mutta ei Kemppi ja Wihuri aivan pikkusummillakaan logojaan Williamsiin kylkeen ole saaneet.

Ok, en muistanut tuollaista summaa. Aika hyvän potin sitten Williams sai kun aikoinaan oli puhetta että olivat suomessa tapaamassa mahdollisia sponsoreita.

_
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllähän Bottaskin tuo talliin useampia miljoonia. Jossain puhuttiin muistaakseeni 8 miljoonasta. Mutta ei Kemppi ja Wihuri aivan pikkusummillakaan logojaan Williamsiin kylkeen ole saaneet.
Juu ei tosiaan, koska onhan nuo molempien yritysten logot varsin näkyvällä paikalla Williamsin autossa. Ei nyt missään ihan keskellä auton kylkeä ja isoimmalla mahdollisella fontilla, mutta kuitenkin taka- ja etusiivekkeissä selkeällä paikalla jotka kyllä sivuprofiilista erottaa ihan hyvin. Ei sinne ihan ilmaiseksi päästä.

Myös Williamsin nettisivuilla Wihuri on aika näkyvällä paikalla, kun tallin yhteistyökumppaneiden luetteloa katselee niin Wihuri tulee vastaan viidentenä. Edellä ovat PDVSA, Renault, Venezuelan turismia mainostava yritys ja alankomaalainen Randstad. Eli tuskin ihan mistään nappulabisneksestä on kyse, kun kuitenkin noinkin näkyvä tontti Wihurilla on.

Kempillä on sitten vähän pienempi panostus, mutta ei sekään siellä ihan viimeisenä ole.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No jokainen saa uskoa mitä haluaa ja minä uskon että Kimiltä loppui nälkä joka näkyi niin kilpailuissa kuin testaamisessakin ja nämä "salaliittoteoriat" ovat huuhaata.

Kenkiminen taas herätti Kimin horroksesta ja sen takia hän halusi tulla takaisin voittamaan, mutta Lotuksesta ei ole mestaruusautoksi joten tällä kaudella sitä ei ainakaan nähdä. Mestaruus ratkaistaan taas Vettelin ja Alonson välillä.

depre kommentoi jo varsin hyvin tätä asiaa ja olen samaa mieltä hänen kanssaan. Näyttöä asialle on palasina paljon sekä tapahtumat tukevat monia väitteitä, vaikkei Kimi eikä Ferrari/Santander asiaa suoraan kerro. Schumikin on ollut asioista vaitonainen vaikka varmasti tietää mitä tapahtui.

Ferrarin oli pakko saada sponsorirahaa, maailman talous oli menossa alamäkeen, joten oletettavasti ison sponsorin saaminen vaikeutuu ja tupakkaraha väheni Marlboron siirtyessä koko ajan pois, joten Santanderin tarjous osui mahtavaan rakoon. Mutta Santander tarjosi massia tietyin ehdoin (Alonso talliin). Lisäksi (kuten ko. artikkeli kertoi) Massa oli tärkeä pr-mies Etelä-Amerikassa, jonne Santander oli tekemässä aluevaltausta, joten Massa oli pidettävä mukana ja täten kuului Santanderin diiliin, ja lisäksi pystyy ajamaan Alonson kakkosena. Kimillä ei ollut Santanderille mitään arvoa ja se jyräsi Ferrarin sisäiset sympatiat (jos niitä edes enää oli Todtin lähdön jälkeen), joten Kimi oli uhrattavissa.

Uhraus piti tehdä kulisseissa eli tehdään Kimistä kakkoskorin kuski tallin sisällä ja mm. auton kehityksestä vastannut Schumi valitsi tuolloin Massan kuljettajaksi, jolta palaute kerätään auton muutoksista ja kehityksestä. Lisäksi autoon tehtiin muutos etujousitukseen ilman Kimin sanomista asiaan. Vaikka auto huononi Kimin käsissä, ei asiaa korjattu eikä Kimiä kuunneltu, kuin vasta sitten kun mestaruus oli mennyt. Ei yllätä ollenkaan italialaisessa tallissa tuollainen käytös, esimerkiksi Ducatilla MotoGP:ssä on oltu ihan yhtä ylimielisiä kaluston kehityksen suuntaviivoissa kun mm. Valentino Rossia ei kuunneltu pyörän ongelmien suhteen. Ducatilla on muuten jonkun verran entisiä Ferrarin inssejä. Olkoonkin motivaatiot erilaiset näissä tapauksissa mutta toimintamalli on samanlainen.

Jos Kimi olisi vienyt toisen tittelin, olisi koko kuvio ollut vain rumempi fanien silmissä kun siinä tapauksessa kaksinkertainen Ferrari-maailmanmestari Räikkönen olisi pitänyt potkia ulos ja tuoda tilalle samoin tuplamestari Alonso. Lisäksi potkujen antaminen kaksinkertaisille mestarille olisi ollut todella hankalaa laillisesti, koska mitkä olisi tällöin olleet potkujen syyt? Ei urheilulliset, ei tulokselliset, henkilökemiat ei kävisi syyksi, eikä motivaatio jos mestaruuksia tipahtaa joka vuosi. Lisäksi Kimin kaksi Ferrari-mestaruutta olisivat juurtuneet syvälle fanien keskuudessa, joka toisi hankalan pr-ongelman. Nyt asia pystyttiin hoitamaan ei-niin-rumasti ulospäin, ja Kimi on herrasmiehenä pitänyt suunsa kiinni (varmasti hyvä korvaus helpottaa), joten asia meni loppupeleissä melko pitkälti Santanderin toiveiden mukaan, vaikkakin maksumieheksi joutuivat.

Mutta helvetin törkeää politikointia tuollainen ja samanlaista tapahtuu ihan muuallakin business-elämässä, joskus isomman tahon intressit (lue raha) ajavat edelle ja joku on savustettava ulos kaikin laillisin ja hämärän rajamailla olevin keinoin. Rajua, pitkälle jopa henkilökohtaisuuksiin menevää valtapelia, jota ulkopuolisen yksilön on hankala hahmottaa ja uskoa. Lisäksi F1-maailmassa huhuilla on järjetön painoarvo mm. fanien ja muiden ei-sisäpiiriläisten mielipiteisiin, joten niitä voidaan käyttää erittäin tehokkaana pr-aseena. Kun joku alkaa kuiskimaan asioista tallin sisällä, mitkä eivät välttämättä ole 100% totta, tekee lopulta joku lehti siitä jutun sensaation toivossa, netissä alkaa spekulointi, kohta toinen lehti komppaa, sitten kolmas. TV-kanavia lähtee mukaan. Lopulta se on yleisön edessä yleinen totuus.

Optiosta ja jatkosopimuksesta tämän keskellä vielä, että se oli Kimin kannalta tilaisuus tehdä hyvä tili, johon vielä annettiin mahdollisuus ja tottakai sellainen käytetään hyväksi, etenkin tuollaisessa tilanteessa.

Loppupeleissä koko keississä oli kyse Ferrarin kannalta Santanderin rahoista, jotka Ferrarilla arvostettiin merkittävämmäksi kuin Kimin (tai Massan) mahdolliset mestaruudet, joten he valitsivat rahat, jotka saadaaksen täyttivät sopimusehdot, jotka osaltaan sisälsi Kimin ulostamisen tallista.
 

RDivis

Jäsen
Ferrarin oli pakko saada sponsorirahaa, maailman talous oli menossa alamäkeen, joten oletettavasti ison sponsorin saaminen vaikeutuu ja tupakkaraha väheni Marlboron siirtyessä koko ajan pois, joten Santanderin tarjous osui mahtavaan rakoon. Mutta Santander tarjosi massia tietyin ehdoin (Alonso talliin). Lisäksi (kuten ko. artikkeli kertoi) Massa oli tärkeä pr-mies Etelä-Amerikassa, jonne Santander oli tekemässä aluevaltausta, joten Massa oli pidettävä mukana ja täten kuului Santanderin diiliin, ja lisäksi pystyy ajamaan Alonson kakkosena. Kimillä ei ollut Santanderille mitään arvoa ja se jyräsi Ferrarin sisäiset sympatiat (jos niitä edes enää oli Todtin lähdön jälkeen), joten Kimi oli uhrattavissa.

Enpä usko, että sympatioita on pahemmin ollut. Montezemolo ei koskaan pitänyt Kimistä persoonana. Häntä lienee rieponut suunnattomasti, että toisessa Ferrarissa istui jäyheä suomalainen, joka ei maailmanmestaaruuden hetkelläkään kyennyt riittäväiin riemun ja onnen osoituksiin. Domenichalin astuttua tallipäälikön rooliin on tuo ajattelu todennäköisesti lisääntynyt tallin sisällä. Joten JOS tuo skenaario pitää paikkansa on se ollut ennenmmin kultainen tilaisuus, kuin uhraus..
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alonso viimeisten harkkojen ykkönen, Vettel kakkonen, Webber kolmas, Kimi neljäs ja Hamilton viides. TOP5:n välillä eroa toisiinsa 0,2 sekuntia. Voipi tulla aika jännät väännöt iltapäivällä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Voipi tulla aika jännät väännöt iltapäivällä.
Varmasti näin. Keskisektori on selkeästi teknisin osuus radasta ja vaatii myös autolta paljon.

Kaikki osaavat ajella suoria kaasu pohjassa, mutta kuka ajaa virheettömimmän keskiosion ja omaa myös hyvän pidon, tulee olemaan vahva aika-ajossa.

Kokonaisuutena näyttää kuitenkin siltä, että tasaista on. Sekuntti kärjestä, niin olet sijalla 15. No, se on katsojan kannalta vaan parasta, mikäli saadaan kunnon kisaa aikaiseksi.

***

Itse kisasta jo sen verran, että harjoitusten perusteella Lotuksen puhuttua rengasetua ei oikein osaa ennakoida. Veikkaisin kuitenkin, että se on aika menetetty juttu, eikä tule enää vaikuttamaan itse kisasuorituksiin juurikaan.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kisasta jo sen verran, että harjoitusten perusteella Lotuksen puhuttua rengasetua ei oikein osaa ennakoida. Veikkaisin kuitenkin, että se on aika menetetty juttu, eikä tule enää vaikuttamaan itse kisasuorituksiin juurikaan.

Rengasetu tulee parhaiten esille, jos Kimi pääsee ajamaan puhtaassa ilmassa, eli toisin sanoen kärjessä. Toivottavasti Räikkönen on tänään ykkönen tai kolmas. Ei kakkosruutua kiitos. Etenkin Bahrainissa tuo on helvetin likainen.

Räikkönen vetäisi harjoituksissa tuon neljänteen sijaan riittäneen ajan vasta kuudennella aikakierroksella, kun taas Alonso tykitti toisella kierroksella itsensä kärkeen.
 

Jasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kimillä erittäin hyvät saumat kärkiruutuihin kun ottaa huomioon Hamiltonin viiden pykälän rangaistuksen ja Webberin kolmen pykälän lähtöruuturangaistuksen viime viikonlopun jäljiltä.
Gutierrezilla myös viisi pykälää, joten Bottas saanee häneltä lahjaksi ainakin yhden ruudun, tosin täytyy toivoa että Vale ihan ajamalla sijoittuisi hänen edelleen.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kimillä erittäin hyvät saumat kärkiruutuihin kun ottaa huomioon Hamiltonin viiden pykälän rangaistuksen ja Webberin kolmen pykälän lähtöruuturangaistuksen viime viikonlopun jäljiltä.

Top3 on ihan minimi, mitä Kimiltä pitää odottaa. Eiköhän kärjestä löydy kolmikko Vettel, Kimi ja Alonso jossakin järjestyksessä. Massa ja Webber saattavat kaiken osuessa nappiin kiilata itsensä mukaan kärkikahinoihin.

Kahdeltako ne aika-ajot alkaa? Katsomon sivulla mainitaan ajakohdaksi klo. 13.00, muttei sieltä mitään näy.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kärkipaikkaa tosiaan Kimiltä odotetaan.

Mutta enemmänkin sitä, että lähtöjärjestelmä toimisi kahta edellistä kisaa paremmin. Lotus on luvalla sanoen lähtenyt liikkeelle kuin vanha ämmä makuulta, kun taas muut ovat poistuneet lähtöviivalta heti kun siihen lupa on annettu.

kamik: klo 14:00 Suomen aikaa alkaa aika-ajo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös