Formula 1 – kausi 2013

  • 589 120
  • 1 881

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On se kyllä aika perseestä jos Kobayashin näytöt ja 8 miljoonaa euroa ei riitä tänä päivänä tallipaikkaan ykkösistä. Kuitenkin ainoastaan kuusi pistettä vähemmän kuin McLarenilta paikan saanut tallikaveri, ja hyvät näytöt aikaisemmiltakin kausilta. Mutta niin se vaan on tänä päivänä että melko hyvätkin kuljettajat kantavat selkä vääränä rahaa talleihin joten kuljettajan on oltava melkein poikkeuksellinen lahjakkuus tai ex-mestari mikäli mielii ilman sponsoritukea saamaan sopimuksen.

Jos Kobayashin näytöt ja 8 miljoonaa eivät riitä tallipaikkaan niin täysin ilman sponsoritukea sopimusta yrittävällä Kovalaisella ei ole kyllä minkäänlaista mahdollisuutta. Tai sitten se mahdollisuus lepää sen varassa että Kovalainen on niin pidetty ja arvostettu Caterham-tallin sisällä että hänen halutaan jatkavan sponsorituen puutteesta huolimatta. Mutta kovin ihmeellisiä palkkoja tuskin kannattaa lähteä pyytelemään tässä tilanteessa.
 

Dängleri

Jäsen
Jos Kobayashin näytöt ja 8 miljoonaa eivät riitä tallipaikkaan niin täysin ilman sponsoritukea sopimusta yrittävällä Kovalaisella ei ole kyllä minkäänlaista mahdollisuutta.

Niin, Kobayashi + 8M sponsorituloja, vai Kovalainen ja 4M palkkamenoja? Jos vaihtoehdot olisivat olleet pelkästään nuo, niin eiköhän Koba olisi paikan saanut. Taitaa kuitenkin Caterhamilla olla muitakin vaihtoehtoja olemassa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kobayashia arvioidessa painaa varmasti myös se että mies vaikuttaa kehityksessä junnaavan paikallaan, mitä vain pahensi se että tallikaveri Perez kehittyi aimo harppauksen Kamuin rinnalla ja pisti kaupan päälle vielä pari häikäisevää kilpailusuoritusta jollaisia ei japanilaiselta nähty kuin Japanissa. F1-talleissa kun on Hamiltonin, Vettelin ja Kubican vuoksi tullut tällainen sisäinen tarve yrittää hankkia omiin riveihin ennemmin näitä supertulokkaita joita voitaisiin sitten kaupitella isommille talleille ja jotka vetävät enemmän mediahuomiota kuin tasaisesti suorittavat sarjajyrät.
 
Suosikkijoukkue
KK
Williams on kehittänyt WF35-autonsa aerodynamiikkaa Valtteri Bottas valoittaa MTV3:n UUTISESSA.

Lisäksi kausi voi olla yllätyksellinen, koska samassa jutussa Valtteri kertoo Pirellin muuttavan rengas seoksiaan.
Valtteri kertoo: "- Jokainen rengasseos on yhden pykälän pehmeämpi kuin viime vuonna. Renkaan rakenne on jonkin verran muuttunut. Sivuseinämät joustavat jonkin verran enemmän. Renkaat ovat yhteensä kaksi kiloa painavammat, minkä takia auton plus kuljettajan painorajaa on nostettu kaksi kiloa. Niissä on enemmän materiaalia. Ehkä ne ovat luotettavammat ja rakkuloita tulee vähemmän. Sen näkee vasta sitten, kun pääsee kaikkia seoksia kokeilemaan, Bottas puntaroi rengasmuutoksen vaikutusta."

Koska renkaat ovat hieman pehmeämmät, luulisi niiden kuluvan hieman nopeammin? Kaiken kaikkiaan on hyvä, että piemiä muutoksia tulee, jotta kaudesta tulisi todellakin mielenkiintoinen niin kuin viime kausikin oli, loppuun asti tiukka. Toivon Kimille ja Valtterille todella menestyksekästä kautta.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uusi kausi käynnistyy talvitesteillä 5. helmikuuta, enää reilu kolme viikkoa odotusta jäljellä. Tulevan kauden autoja julkaistaan seuraavasti:

28.1. Lotus (vahvistamaton tieto)
31.1. McLaren
1.2. Force India
2.2. Sauber
3.2. Red Bull
2./3.2 Ferrari
4.2 Mercedes (vahvistamaton tieto)
5.2 Williams ?
Toro Rosso ?
Caterham ?
Marussia ?

Kovalaisen ura Caterhamilla lienee lopussaan. Asiaa ei edelleenkään kerrota suoraan, mutta rivien välistä voi tulkita Heikin olevan lopullisesti ulkona tallin kuskikaavailuista. Picin tallikaveri on joko Petrov (oma veikkaukseni) tai Giedo van der Garde. Ei siis mitään uutta siltä rintamalta.

Kovalaisen pomo suorana - lopullinen isku jatkotoiveille?
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Eipä sillä oikeastaan väliä ajaako Kovalainen sitten Caterhamilla tai ei ollenkaan. Ei oikein innosta katsella kun ajellaan niitä yms. sijoja.

Pääasia on nyt, että suomalaisia on kaksi ja vieläpä top 5 talleissa. Joka kisa voi vähintään odottaa, että ainakin pisteille yltävät molemmat kuljettajat. Jokatapauksessa hyvältä näyttää suomalaisten formulakuskien tuotanto kun aina löytyy uusia nimiä formuloihin. Ja monet yltäneet vielä ihan huipputalleihin asti.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Pääasia on nyt, että suomalaisia on kaksi ja vieläpä top 5 talleissa.

Ehkä kuitenkin reilumpaa sanoa että kaksi kuskia jotka ajavat talleissa jotka voivat saavuttaa pisteitä. Hyvän alkukauden jälkeen kuitenkin Sauber ja Force India menivät ainakin kisavauhdissa Williamsin ohi ja talli jäi selkeällä erolla 7:ksi MM-sarjassa. Fakta on kuitenkin se että huolimatta kunniakkaasta historiastaan, on Williams jäänyt resursseiltaan ja organisaatioltaan jälkeen kärkitalleista ja vain täydellinen onnistuminen auton kehityksessä ennen kautta pitää tallin pinnalla, resurssit eivät hirveästi näytä riittävän auton suorituskyvyn merkittävään parantamiseen kauden loppupuolella. Tämä tietysti on suomalaismedioissa unhodettu tyystin kun Bottaksen naamalla yritetään myydä MAXia lisää.
 

Carlos

Jäsen
Kovalaisen ura Caterhamilla lienee lopussaan. Asiaa ei edelleenkään kerrota suoraan, mutta rivien välistä voi tulkita Heikin olevan lopullisesti ulkona tallin kuskikaavailuista. Picin tallikaveri on joko Petrov (oma veikkaukseni) tai Giedo van der Garde. Ei siis mitään uutta siltä rintamalta.

Kovalaisen pomo suorana - lopullinen isku jatkotoiveille?

Ei kai tässä mitään epäselvää ole koskaan ollutkaan. Vain suomalaiset voivat edes miettiä että pääsisikö Heikki vielä johonkin ajamaan, kun hyviä kuskeja on vapaana vaikka pilvin pimein. Heikki ei ole koskaan ollut mikään huippukuski, keskitasoa parhaimmillaan, mokailee liikaa, eikä koskaan loista mitenkään erityisesti.

Tuossa haastattelussa se sanottiin myöskin hyvin suoraan, Heikki ei tehnyt itselleen palveluksia viime vuonna. Ei todella tehnyt. Ellei sitten pidä todella sinivalkoisia laseja päässään. Jos pitää maksaa jotain kuskille joka ajaa samalla tasolla kuin kuski joka maksaa tallille ajamisestaan, ei tarvitse kauaa miettiä että kumpi lähtee.

Mutta eipä tässä kannata kenenkään harmistua, ei kaikki suomalaiset voi olla maailmanmestariainesta. Heikkikin pääsi sentään voittamaan yhden kilpailun urallaan, se on enemmän kuin monella muulla. Saa olla siihen tyytyväinen ja muistella sitä sitten eläkepäivillä.

Pitkästä aikaa muuten todella odottaa kauden alkua, alkais jo!
 

scholl

Jäsen
Mikseivät karjalalippikset kerää Heikille jotain säälityöpaikkaa johonkin rataluokkaan? Mäkihypyssäkin on talkoot. Itseasiassa oli jo se joku maailman hitain Heikki juttu pari vuotta sitten. Nyt samaa voisi jatkaa ja näyttää mainoksessa Helmi ja Heikki, Kaija ja Heikki sekä Kahilan Heikki. Sen jälkeen karlalalippikset lahjoittaisivat tekstareilla ja pian Heikki olisi jossain Amerikan Le Mansissa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Mikseivät karjalalippikset kerää Heikille jotain säälityöpaikkaa johonkin rataluokkaan? Mäkihypyssäkin on talkoot. Itseasiassa oli jo se joku maailman hitain Heikki juttu pari vuotta sitten. Nyt samaa voisi jatkaa ja näyttää mainoksessa Helmi ja Heikki, Kaija ja Heikki sekä Kahilan Heikki. Sen jälkeen karlalalippikset lahjoittaisivat tekstareilla ja pian Heikki olisi jossain Amerikan Le Mansissa.
Siksi, että Heikki ei varmaan rahaa tarvitsisi siirtyessään johonkin toiseen rataluokkaan. Kyllähän F1-kuskit ovat niin haluttuja tossa maailmassa, että sponsorit löytyisi varmasti ilman talkoita. No tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni, mutta jopa heikommat kuskit kuin Heikki on päässyt ajamaan muihin luokkiin.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Glock lähdössä Marussialta

Tuollaista huhua tänään. Ketäs olikaan vailla tallipaikkaa? Algersuari, Kobayashi, Kovalainen, oliko muita? Niin, ei Petrovin paikkaakaan Caterhamille ole vahvistettu, tuohan sopisi hälle kuin nyrkki silmän. Ei todellakaan voittaja-autoa ole Marussialla tarjota, mutta ei kenties ihan huonoinkaan, vaikka HRT onkin joukosta poissa.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tuollaista huhua tänään. Ketäs olikaan vailla tallipaikkaa? Algersuari, Kobayashi, Kovalainen, oliko muita? Niin, ei Petrovin paikkaakaan Caterhamille ole vahvistettu, tuohan sopisi hälle kuin nyrkki silmän. Ei todellakaan voittaja-autoa ole Marussialla tarjota, mutta ei kenties ihan huonoinkaan, vaikka HRT onkin joukosta poissa.

Taloudellisista syistä lähti Glock, eli tallilta rahat loppu ja ovat ottamassa maksukuskia tilalle. Melko ärsyttäviä tuollaiset tallit, joissa ei ole muita kuin maksukuskeja. Tuo mieleen Mestiksen farmiseurat.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Siirtyisiköhän Petrov Marussialle, kuitenkin käsittääkseni tallin omistuspohja on aika venäläispainotteinen?
 

Tenkrat#67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Wild, Pekka Rinne
Taloudellisista syistä lähti Glock, eli tallilta rahat loppu ja ovat ottamassa maksukuskia tilalle. Melko ärsyttäviä tuollaiset tallit, joissa ei ole muita kuin maksukuskeja. Tuo mieleen Mestiksen farmiseurat.

No, eletäänhän moottoriurheilussa myös talouslaman mukana, joten aika hankala on suuria sponsoreita houkutella pieniin talleihin ellei mukana tule omaa keulakuvaa. Pakon edessähän ne tuota tekee, sillä eihän Marussiakaan nyt ole onnistunut 10. paikkaa saavuttamaan valmistajien osuudessa, joten sieltäkään ei miljoonia ole tippunut.


Toivottavasti Caterham ja Maru pääsevät todellakin keskivaiheen tallien tasolle, että saisi vähän edes jännitystä Q1:seenkin.
 

N^Miksu

Jäsen
Ensi kaudella vähintään kaksi stoppia per kisa? Näin suunnittelee Pirelli, jonka tavoitteena on ollut tehdä nopeammin kuluvat renkaat.

Formula 1 supplier Pirelli says changes to its tyres this year will mean more exciting races with more pit stops.
It has changed both the construction and rubber compounds of the tyres in an attempt to ensure they degrade faster.
Pirelli says this will mean at least two pit stops per race and "increasing overtaking opportunities and so helping provide an even better show".
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En nyt oikein ymmärrä sitä että eikö Saksan GP olisi vain siirtynyt Hockenheimille jos Nurpan taloustilanne olisi kusahtanut?
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
McLarenin uusi auto julki. Pikaisesti katsottuna näyttää hyvin samanlaiselta kuin viime kauden auto. Päivän toinen formulauutinen on se, että Marussia on palkannut Glockin paikalle brasilialaisen Luiz Razian. Marussian molemmat kuljettajat ovat tulokkaita, joilta lienee turha odottaa ihmetekoja radalla. Maksumiehet jyräävät.
 
Suosikkijoukkue
KK
En nyt oikein ymmärrä sitä että eikö Saksan GP olisi vain siirtynyt Hockenheimille jos Nurpan taloustilanne olisi kusahtanut?
Näinhän se olisi varmaankin mennyt. Itse tykkään legendaarisesta "Nürpasta" paljon enemmän kuin "Hockiksesta". Vaikka onhan Hockenheimkin ihan kiva rata.

Saataa tulla mielenkiintoinen F1-kausi. Otaksun paljon kolareita: kauteen peräti kuusi tulokasta. Toivottavasti eivät ole yhtä rämäpäitä kuin Romain Grosjean. Autot ovat isompia kuin pienemmissä sarjoissa ja vauhdit myös. Tosin monikaan ei pääse lähellekkään Kimiä, koska lähtevät starttiin hänniltä ja Kimi paalulta.

Linkki Ilta-sanomien sivuille
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Vajaan puolen tunnin päästä alkaa Ferrarin F138:n julkistamistilaisuus. Tietojeni mukaan tämä on jo 59. jumalten takoma kaunistus joka saa ylleen salamavalojen tervehdyksen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös